Syyskuun Söpöliinit 2012 *Helmikuussa*

Heippati viikolta 12 *poks*

Eka ultra mulla tehtiin sisäkautta ensin, mutta kätilö totesi että on niin eteenpäin kallistunut kohtu, että näkynee oikein hyvin mahan päältäkin, kokeiltiin, ja hyvinhän tuo tosiaan onnistui siitäkin. Rasvakerroksesta huolimatta :whistle:

Vaunut on meillä jo esikolta, Pireus Lux-merkkiset. Oikein näppärät ja kivannäköisetkin, vaunuina, mutta rattaina en tykännyt kovin paljon, istuinosa liian lyhyt, notta poikanen etenkin toppavaatteissa (liukkaat) liukuu melkein pois siitä, jossei vyöllä ole kiinni..

Äitiyspakkaus pitänee ottaa, vaikka ei montaa vaatetta esikollakaan pidetty, olivat mielestäni melko kapoisen mallisia. Pipot, potkarit yms. olivat oikein mieluisia, mut bodyt tais jäädä käyttämättä.. Toppahaalari oli IHAN liian iso helmikuussa syntyneelle ja taas seuraavana talvena jo liian pieni, eli käyttämättä jäi. Mut pitänee se ottaa taas, jospa ois toisen merkkisiä vaatteita tällä kertaa (viimeksi taisi olla reilun koon Tuttaa ja kapeita Pippin vaatteita suurin osa..)

Muista hankinnoista sen verran, että meillähän toki on esikon, sukuni ensimmäisenkin, vaatteita varmaan viiden Ikea-kassillisen verran varastoituna :O Niistä on jo kolmasosa myyty kirpparilla, osa annettu pois ja ainakin puolista pitäisi vielä päästä eroon, uusiakin on kuitenki niiiiiiin kiva ostaa, sekä käytettyjä että uuden uutukaisia.. Ja jos eri sukupuolta sattuu tulemaan, niin noista 62 koosta ylöspäin taitaa olla aika poikamaista vaatetta, joten sitten menevät vaihtoon kaikki surutta.. Muuta vauvaroinaa onkin tallessa myös, paitsi sitteri ja puuhamatto on myyty, samoin kuin vauva-amme, mutta luulen että pärjätään normiammeellakin ihan hyvin.

Kyl täällä aletaan jo tajuta asia ja ollaan (minä olen) tosi innoissaan tulevasta. Kovasti tekisi mieli jo ostella pientä vaatetta ja kaivella vanhoja varastosta, mutta ehkä sitä ehtii kesälläkin. Meinasin pitää pitkän loman, eli kun äippäloma alkaisi elokuun alussa niin ottaisin siihen alkuun vielä kaikki kesälomat, joten suunnitelmissa jäädä töistä pois jo heinäkuun alussa. VähänKÖ se olis luxusta, sais lomailla poikasen kanssa vielä pitkään ennen vauvelia..:heart: Toivotaan että pomo suostuu siihen, en ole vielä ehtinyt kertoa mutta tarkoitus oli heti kun saikulta töihin kykenen, en pysty salailemaan enää kun olen onnea ja intoa täynnä..:)

viuhutin ja ulpuelmeri 12+0
 
  • Tykkää
Reactions: Kakaa
Oli mukava liittyä mukaan ja täällä on sen verran useampi odottaja, että on vilkkaampaa keskusteluakin. =)

En ensin edes uskonut olevani raskaana, kun tärppäsi heti. Testinkin tein vasta kp37. Ei kyllä ollut toisestakaan lapsesta aluksi muita oireita kuin, että menkat jäivät pois.

Eka ultra tehtiin kahtena peräkkäisenä päivänä 14.2 ja 15.2 Ensin kävin TAYSin äitiyspolilla kun mulla on veren vasta-aineet korkeat. (anti-D) Oon O- ja vauva +. Nuo vasta-aineet havaittiin jo toisen lapsen raskauden lopulla. Nousivat silloin maltillisesti 2, 4, 6, 8 (2 titteriä) aina kahdessa viikossa. Nyt oli lähtöarvo kuitenkin jo 64 ja seuraava 128. Käyn siksi kahden viikon välein siis verikokeissa. Huomenna taas.

Ultratessa näkyi paljon paremmin mahan päältä kuin alakautta. Ehkä siis kohtu on eteenpäin kallellaan. Istukkakin oli tällä kertaa etuseinämässä. Kaikki oli kunnossa, myös niskaturvotuksen ja veriseulan suhteen. Nyt vaan on riskiraskaus noiden vasta-aineiden takia ja oon tarkemmassa seurannassa. Seuraavan kerran 27.3 TAYSin äitipolille ultraan ja ACM-huippuvirtausmittaukseen. Seuraavat ettei vauva pääsisi anemisoitumaan, kun mun keho hylkii sitä. :( Onko täällä ketään kohtalotovereita?


Vaunut
meillä on ennestään Hartanin yhdistelmät ja Brion rattaat, mutta haluaisin sellaiset yhdistelmät, joissa on isot ilmakumirenkaat tai sitten tuplat. Meillä oli aiemmin Easywalkerin tuplat, jotka oli tosi hyvät mm. lenkkeillessä koirien kanssa, mutta kaupungissa näppärämmät olis Phil&Tedsit tms.

Äitiyspakkaus
on tälläkin kertaa ollut mielessä ja mies ainakin haluaisi sen ottaa, vaikka on otettu jo kahdesti aiemminkin.

Muista hankinnoista
sen verran, että meiltä löytyy ennestään aika hyvin kaikkea mitä tarvitaankin. Joitakin vaatteita on myyty ja mikrosteriloija sekä rintapumppu. Auto ollaan hankkimassa isompi. Sellainen mihin mahtuu 3 turvaistuinta rinnakkain takapenkille. Siinäpä se suurin ja hintavin hankinta taitaa ollakin.

Olen hoitovapaalla 2-vuotiaan kanssa kotona ja teen välillä keikkatyötä edelliseen työpaikkaani. Hoitoalalla siis. Erilaista nyt tämä odotus, kun on jo toinen kolmannes menossa ja silti pelko vauvan menettämisestä. Rv 20 pitäis selvitä. Silloin voidaan aloittaa vauvalle kohdunsisäiset punasolusiirrot Hesassa. Onneksi pienen pienet liikkeet välillä muistuttaa, että kaikki hyvin. Ei kannata olla huolissaan. =) Eli Kakaa, kyllä ne pienet kuplinnat ja hipaisut vauvan liikkeitä on. =) Itse tunsin ekat liikkeet jo 12+6. Jolloin oli ultran mukaan korkeintaan 13 viikkoa täynnä.

Yeppee ja Pikkuinen 13+3
 
  • Tykkää
Reactions: Kakaa
Tervetuloa uusille:wave: ihanaa kun porukka kasvaa :)

Yeppee: hih kiljahdin kun luin tuon viestisi että nämä kuplinnat on vauvan liikkeitä, APUAAAA :D hihi, toivottavasti olet oikeassa, on vaan niin outoa että tässä vaiheessa jo tuntuisi kun vasta tosiaan ensimmäistä odotan. Mieskin peljästyi kiljahduksesta ja sille kerroin kommentistasi niin tokaasi siihen että "no mähän sanoon" sitte olin että ei ne ny voi vielä tuntua. Mies siihen että mitäs sitte jos sielä onko kaks :O vastasin siihen että sitte olis kyllä helvetti irti hetken aikaa :LOL:
Oikeasti pelkään aivan yli lujaa että mitäs sitte jos sielä onkin kaksi. siis ihanaahan se olisi ja mahtavaa mutta silti APUA. Isäni on kaksonen ja isälläni on kaksois serkutkin. mutta muuten suvussa ei kaksosia ole syntynyt kellään ja isoo suku onkin jotta 99% sielä on yksi Toukka :)

Niin joo vaunuista voisin kans vähän kommentoida elikkä ostin tuossa ystävänpäivän aikaan tori.fi sivun kautta ABC pramy lux- yhdistelmävaunut, rakastuin niiden väriin aivan yli lujaa ovat beigen/tumman ruskeat ja niissä on palloja ja siskollani oli suhkot samanlaiset kun hän sai esikoisensa niin itse ainakin mallista tykkään kovasti. Ainut vain että kun niistä vähän luin tietoa niin monet olivat kehuneet renkaita että ovat puhkeutumattomat ja kuinka ollakkaan vaunut kun kotiin olin tuonut heräsin seuraavana aamuna kauheaan paukahdukseen ja yksi renkaista oli pamahtanut rikki itsekseen, eli rengas kaupoolle pitää sitten ennen syyskuuta mennä :D Mutta eipä se haittaa sain ne halvalla ja myyjä itse oli ne uutena ostanut ja käyttänyt ainoastaan pojallansa vaunuina kun poika ei tykännyt rattaissa istua. Mutta onko muilla minkälaisia kokemuksia noista vaunuista?

Voih tänään oli kyllä ihanan keväinen ilma ja lährin koirien kanssa koirapuistoon :) mukava reissu oli paitsi meirän häjy likka osoitti toisen puolensa mitä en olisi uskonut, Juju pelkäsi toisia koiria ja pysytteli penkin takana turvassa eikä pahemmin veuhkonut mitään.

Hei muutes mammat!! tuli tässä näin yhtäkkiä mieleen kun meitä on näin paljon jotta jos tuossa kesällä sovittaisiin joku päivä ja paikka niin tavattaisiin kaikki keskenämme olisi aivan yli mahtavaa :) vaikka johnakin puistossa aurinkoisella ilmalla!!! Jos keksittäisiin sellainen paikka mihin kaikkilla olisi helppo tulla:)

Kakaa ja Toukka 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku myy<3
Heipsan ja hyvät ultrakuulumiset täältäkin! :) Laskettu aika siirtyi 28.9, joten sen voisi minulle vaihtaa. Tuo ultraus oli kyllä sellainen episodi, että pakko se täällä jakaa:

Eli minut siis ultrasi kätilö, joka rupesi vatsanpeitteitten päältä etsiskelemään pikkukaveria. Hetken etsittyään kätilö totesi, että olen pahoillani, tämä on nyt mennyt kesken. Nieleskelin itkua ja olin että mitä ihmettä.. Kätilö alkoi puhua jo tyhjennyksestä, hyvä kun ei aikaa siihen jo varannut. Sitten se sanoi, että tarkistetaan nyt alakautta vielä tilanne, kävin vessassa ja sydän jätti varmasti useamman kerran lyömättä. Ehdin vessareissun aikana ajattelemaan vaikka mitä, silmissä sumeni ja hyvä etten pyörtynyt. Sitten palasin tutkimuspöydälle ja kauhusta kankeana katselin näytöltä kuvaa, kun kätilö aloitti ultraamisen alakautta. Olin varma, että kohta näen siellä kuolleen sikiön... Aika pian kätilö sitten totesikin aivan päinvastaista: "Voi anteeksi kauheasti, kyllähän täältä elävä ja liikkuvainen kaveri löytyykin. Hienosti liikkuu ja sydän lyö." Kyyneleet silmissä ja itkunaurun kourissa ihastelin pikkuvauvelin liikkeitä ja totta tosiaan, siellä hän olikin. :) Kätilö totesi, ettei aikaisemmin vastaavaa ole hänelle tapahtunut, eli minulla on siis kuulemma kohtu NIIIN taaksepäin kallellaan että pikkukaveria ei tosiaan vatsanpeitteiden päältä vielä nähtykään. Tiesin, että kohtuni on aikaisemmissakin raskauksissa ollut taaksepäin kallellaan, mutta että näinkin paljon, että väärät diagnoosit on mahdollisia. Minulle kätilö sanoi, että jos kohtu on esimerkiksi taaksepäin kallellaan, niin se on joka raskaudessa niin.

Mutta siis loppu hyvin, kaikki hyvin :) Np-ultraa varten ei onnistuttu turvotusta mittaamaan, ja niinpä sain uuden ajan reilun kahden viikon päähän jolloin tsekkaillaan tilanne. Mutta kylläpähän tosiaan säikäytti!

Sophie ja pikkumurunen 9+5
 
Sophie. Mulla kävi vähän samalla tavalla kun ekan kerran oltiin ultrassa. Silloin oli menkoista laskettuna viikoja jo yli 11. Kätilö ultrasi hyvän aikaa ihan hiljaa vatsan päältä ennen kuin löysi toukan sieltä. Sanoi sitten siinä vaiheessa että löytyipäs se sieltä ja hän jo hetken ajatteli että onkohan mennyt kesken. Ja sitten selvisi tosiaan että yli kaksi viikkoa oli vähemmän viikkoja kuin oletettu (Sullakin taisi nyt sen pari viikkoa heittää...katsoin tuolta etusivun laskutuista ajoista).
Kaksi viikkoa tämän episodin jälkeen, tämän viikon maanantaina mentiin sitten uudelleen ultraan ja silloin pikkuinen vastasi hyvin viikkoja ja oli oikein hyvissä voimissa.

Kyllähän tuollainen säikäyttää... Ja varsinkin jos kätilö sulle jo sanoi että kesken on mennyt.
Vähän hurjalta tuntuu että alkavat tuollaisia diagnooseja tekemään ennenkuin tarkistavat vielä alakautta...
Mullakin taaksepäin kallellaan oleva kohtu ja nyt tällä viikolla kun oltiin nt-ultrassa otettiin ensin taas vatsan päältä josta hetkeksi saatiinkin pikkukaveri kuvaan näkymään. Sen jälkeen ei tahtonut enää löytyä ja kätilö sanoikin että kohtu "suojelee" asukkiaan, kun sitä tökitään vatsan päältä. Ilmeisesti siis jotenkin vetää suppuun tai jonnekin taaemmas tai jotain...

Ihana että kaikki nyt kuitenkin hyvin.
Ja onhan tuossa se kiva puoli, että kahden viikon päästä pääset taas näkemään pikkumurusesi :D


Piikikäs ja Korak 11+3
 
Sophie: Tosi ihanaa kun sait hyviä uutisia loppujen lopuksi. Kamala tilanne varmasti on ollut. Jos mulle käy tuollainen tilanne niin varmasti tomautan kätilöä ottaan!! Hyi se, ei saisi tollalailla säikytellä! siis huhhuh ei voi muuta sanoa! Mutta oon tosi iloinen uutisista. Mä jourun vielä orottaan maanantaihin asti ennen ku pääsen itse toukkaa ihastelemaan!

Kakaa ja Toukka 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku myy<3
Sophie: Tosi ihanaa kun sait hyviä uutisia loppujen lopuksi. Kamala tilanne varmasti on ollut. Jos mulle käy tuollainen tilanne niin varmasti tomautan kätilöä ottaan!! Hyi se, ei saisi tollalailla säikytellä! siis huhhuh ei voi muuta sanoa! Mutta oon tosi iloinen uutisista. Mä jourun vielä orottaan maanantaihin asti ennen ku pääsen itse toukkaa ihastelemaan!

Kakaa ja Toukka 12+6
Mulla myöskin maanantaina np-ultra, Jännittävää! :)
Mulla menossa 11 + 1
 
Huomenia! Miksi ihmeessä kätilöt ultraavat vatsan päältä noin pienillä viikoilla.. Np ultrakin tehdään, ainakin meidän sairaanhoitopiirin alueella, aina alakautta. Melko ammattitaidotonta touhua ja turhaa säikyttelyä. Onneksi kaikki on ollut kuitenkin ok :), itse varmaan nostaisin hirveän äläkän moisesta :mad:.

raha räppääjä + vitonen 13+0 :heart:
 
Heissan! Kun tässä alussa käydään antaa se veripurkki ultraa varten ja samalla piti kusta purkkiin, niin sanottiinko teille että se pitää ottaa keskvirtsasta? Mulle ei sanottu. Mitä siitä edes katsotaan? Pitääkö mun käydä nyt uudestaan kusemassa purkkiin? Ärsyttää tuollainen :(

Kusma ja hattivatti 10+2
 
Tarkottaako tää sitä, että pitää aluksi pissata pönttöön ja sit vasta purkkiin? Mulle annettiin A4-paperi, molemminpuolin ohjeilla ja kuvilla täytettynä purkkiin pissaamisesta :) Onkohan tää sen takia, että aluks saattaa tulla virtsan mukana jotain bakteereita? En kyllä osaa sanoa, mitä siitä tutkitaan tai onko jotain haittaa, jos on ottanu "väärin".
 

Yhteistyössä