Syyskuun söpöläiset <3 - Syyskuussa ** MEIDÄN KUU**

Mulle voi päivittää iäksi 22. :) Huomenna 38+0 ! Oon jo nyt ihan sairaan kärsimätön en tiiä miks :D kaikkia ässiä on tullu tehtyä tasasesti koko raskausajan joten niille nyt ihan sama, nännejä hieromalla saa supistuksia mut ei ne synnytyssuppareiksi muutu x) no nukkuminen on nyt vaikeutunu ja pukamat pahentunu, turvotusta tullu.. tytön 2v synttäritkin nyt viikonloppuna edessä sniiif.. ajatukset yhtä höttöä, huomenna neuvolaan ! :)

aroon 37+6
 
Täällä edelleen. Viimeinen pikakontrolli neuvolaterkkarin ovella ohi. Pissa puhdas ja verenpaine aavistuksen laskenut, ei rask.myrkytystä (edelleenkään) onneksi. Nyt on sit varattu ma-aamuksi klo 08 yliaikaiskontrolli sairaalalle (Kätilöopisto) siltä varalta, että vk-lopun aikana ei ala tapahtua.

Toivon kyllä, että vk-loppu toisi vauvan näkösälle. :) Onneksi olo henkisesti helpompi kuin vaik viikko sitten. Jotenkin epäuskoinen, tuleeko vauva ikinä, mut silti rauhallisempi ja levollisempi yleisesti ottaen (paitsi yöt on vähän tuskaisia).

Tuli nyt omanapa-viesti, kirjoitelkaapa muutkin kuulumisianne! :p

Ilokarpalo ja Pipana 41+2
 
Täällä kanssa neuvolapäivä. Alapaineet koholla, joten käskettiin olla herkästi yhteydessä polille jos olo huononee. Aika huonohan se on jo nyt, mutta jotenkin en vaan jaksa uskoa, että tästä vielä raskausmyrkytys kehittyisi. Ei tullut edellisessäkään raskaudessa. Pitää tikutella viikonloppuna jos proteiinit kohoaa.

Tsemppiä kovasti Ilokarpalolle. Toivottavasti edistystä tapahtuu viikonloppuna. Mullakin tosin usko loppunut, että tämä tästä itsestään käynnistyy. Juteltiin jo, että ensi perjantaina sitten yliaikakonrtolliin jos mitään ei tapahdu. Pitäisi yrittää vaan olla rauhallisin mielin, mutta onhan tämä odottaminen jokseenkin piinallista.

Sasse 40+4
 
Kovasti onnea pojasta Keltakukka! :flower:

Yhtenä kappaleena täälläkin, supisteluyö takana mutta tulivat niin harvakseltaan että ei puhettakaan että lähtö olisi tullut. Klo 21.30 alkoi illalla ja aamuneljältä loppuivat. Mutta neuvolassa piipahdin tänään minä myös ja mukana oli kätilö joka terveydenhoitajan kanssa katsoivat tuon kohdunsuun tilanteen. Ylhäällä oli vielä, vauvan pää tuntui tosi alhaalla sormiin, kohdunsuu oli pehmeä, sormenkärjelle auki ja kanavaa n.1cm jäljellä. Eli on nuo supistukset jotain saaneet aikaan vaikka eivät mitään hirveän kipeitä ole olleetkaan. Jouduin vielä ultraankin kun alkasivat epäilemään että onko lapsivettä riittävästi kun vauvan raajat tuntuvat paikoin käsiin ja vatsa on pehmoinen. Muutoin oli kaikki hyvin, hb oli pysynyt 136 ja painoakin tullut 700g viikkoa kohden. Aivan sama, empä jaksa ressata. En ole sen kummemmin herkutellut, mutta ilmeisesti turvotus on lisääntynyt ja vauvakin siellä kerää painoa. Ei saanut terkka enää liikuteltua päätä eikä kunnolla tunnusteltuakaan, joten ei kovin kauheasti viitsinyt painella kun tuli kipeää jo muutenkin.

Ensi keskiviikkona olisi sitten seuraava neuvola ja sitten tehdään yliaikaisuuskontrolliin lähetettä. Päiväunilla olin ja siinä tuli kivuton supistus joka tuntui hassusti tuolla alhaalla, ja sitten vessassa tulikin vähän verta mukana. Ilmeisesti kohdunsuu siellä on kuin onkin ärsyyntynyt, toivottavasti nyt tulisi hyvin illalla ja yöllä supistuksia että synnytys lähtisi joskus käyntiinkin. Eivät toki olleet mitenkään kovakouraisia tutkiessaan mutta hyvä vaan jos ärsyyntyi siitä.

Eipä tässä kummempia kuin :popcorn:

RauRau ja pikku-ukko 40+2
 
Onnea vauvautuneille ja voimia vielä odottaville!

Tulin kertomaan kuulumisia vauva-arjesta, meidän neiti on tänään 2 viikkoa vanha! Eli, sairaalasta päästyämme oli mulla hyvinkin tiivis suhde vauvaan, oikea symbioosi, jota en muista kahden aikaisemman lapsen kohdalla tapahtuneen. Tosin eka lapseni oli vieressäni vasta kolmantena päivänä synnytyksestä, joten se ei mennyt muutenkaan niin putkeen tuo kiintyminen jne. Joka tapauksessa, perhe on meillä ollut aivan ihanan levollinen ja onnellinen, vauva on saanut hyvää sylittelyä niin siskojensa, kuin isänsä kanssa, sekä minä paljon lepoa, hoivaa ja rakkautta.

Vauva nukkuu paljon yhä, jaksaa olla hereillä oikeastaan aamulla sellaisen korkeintaan tunnin verran, ja illalla sitten pari tuntia mahakipujen kera. Olen imettänyt vauvantahtisesti ja maitoa tulee tosi paljon! (Siksi uskon vauvan mahan olevan iltaisin kipeä, kun hänelle röyhtäyttämisestä huolimatta jää nieltyä ilmaa mahaan, kun maitoa tulee niin paineella, että välillä vauva joutuu sitä kakomaan ja yskimään.) Yöllä imetystä on noin kolmesti, riippuen sängyssä viettämästämme ajasta. Jotkin yöt on olleet siis pidempiä kuin toiset... :)

Hirveät määrät vauva pissaa ja kakkaa, olen pariin otteeseen luutunnut myös lattioilta hänen pissojaan kun en ole ehtinyt pepun pesulle tarpeeksi nopeasti... pyykkiä tulee myös jonkin verran enemmän. Lähinnä sideharsovaippoja, joita käytän puklurätteinä, sekä omia t-paitojani, jotka ovat maidossa ja oksennuksessa :D

Vieraita meillä on käynyt muutama, lähinnä äitini ja isäni (miehen äiti on kuollut ja isä asuu toisessa maassa), sekä naapurit ja yksi ystäväni. Ensin olin sen verran kipeä, etten kaivannut vieraita, mutta parin kotonaolopäivän jälkeen aloin kaipaamaan ihmisiä ympärilleni ja ottaisin mielelläni vastaan enemmänkin vieraita. Ulkona en ole pahemmin käynyt, kerran neuvolassa tikkien poistossa ja kerran kaupassa miehen kanssa. Th kävi kotikäynnillä tiistaina, vauva oli kasvanut hienosti, eikä mitään ongelmia ole pentä napatyrää lukuunottamatta. Sitä seuraillaan vuoden ikään asti ja leikataan jos ei tasoitu. Napanuoran tynkä on vielä kiinni, mikä toisilta lapsiltani irtosi jo viikon ikäisenä.

Olen hyvin rauhallinen nyt vauvan kanssa verrattuna "nuoruusvuosiini" ja jotenkin osaan nauttia myös niistä unettomista hetkistä aivan eri tavalla. Saan pitää vauvaa lähelläni ja tarjota äidin sylin tuomaa lohtua. Helpommaksi tämän toki tekee se, että toiset lapset ovat jo niin isoja, että heidän tarvitsema huomio on mahdollista antaa heille vauvan hoidon ohella samaan aikaan.

Mimzy ja tytär 2 vkoa
 
Mimzy: kiva kuulla vauvakuulumisia. :)

Täällä jälleen yksi "kremppayö" takana. Yhteensä sain onneksi n. 6 h nukuttua. Viimeisimmäksi heräsin oikean keskiselän/alaselän puolella syvemmällä tuntuvaan kevyeen, mutta jatkuvaan jomotukseen ja aloin pohtia, voiko liittyä sisäelimiin (munuaiset ym). Vauva liikkui yön aikana paljon, enemmän kuin aiempina öinä, ja sekin ihmetytti. Kaikenlaisia huolia sitä tuleekin ihan loppumetreillä!

Sasse: kiitos tsempeistä ja kestämistä myös sinne suunnalle!

Ilokarpalo ja Pipana 41+3
 
Täälläkin yhtenä vielä! Huomenna tähän aikaan alkaa luultavasti käynnistys! Tänään ohjelmassa lapsen synttärit :) tein mä sentään kakkupohjan pakastimeen ja muutenkin aika kevyellä mennään tänä vuonna sattuneesta syystä! Olisihan niitä voinut siirtää, mutta saapahan nyt toinen juhlansa eikä jää roikkumaan :)

Morel 41+4
 
Kiitosonnitteluista! <3 Ja onnea omasta puolestani muille vauvautuneille! <3

vuuti kyselit radi-seurannasta synnytyksen jälkeen osastolla. Vauvalta otettiin verikokeita (kantapäästä) 2tunnin, 4tunnin, 8 tunnin, 16 tunnin, 24 tunnin ja 48 tunnin välein -muistaakseni jotakuinkin näin. Mutta mikäli arvoissa poikkeavaa, niin useemmin. Meillä kävikin niin "hauskasti", että viimeinen arvo oli liian matala (2.9, kun piti olla väh. 3.0) ja 3 ylimääräistä pistosta tuosta seurasi pienelle reppanalle. Mutta tosiaan muuten olivat kunnossa tuota yksittäistä pientä heittoa lukuunottamatta. Minulta ei otettu kertaakaan verikoetta, mikä oli yllätys. Söin kyllä siellä sitten suklaata tyytyväisenä. Muutenkin äiti sai olla ihan rauhassa -edes verenpainetta ei katsottu, mikä oli yllätys sekin. Varsinkin kun mulla synnytyksen loppuvaiheessa mittari hälytti hoosiannaa yläpaineen pompattua 167:aan asti. Kotona olen nyt sitten seuraillut.

Vauva-arki kotona on ihanaa ja sitovaa. Pikku neiti roikkuu iholla, tissillä. Syö 0.5-3 tunnin välein. Nukkuu mun vieressä ja ollaan satasella kiinni toisissamme. Ihana pieni. Olen niin hurmioitunut. Missään en pääse käymään -paitsi iltaisin pyrähdän koiran kanssa pikku kävelyllä. Ihana vapauden tunne tulee! Vaikka vauva onkin niin ihana ja rakas, niin pieni vapaa hetki tekee hyvää. Vaunuilla on hurruuteltu ja siellä uni maistuukin hyvin.

Miehen isyysloma mahdollistaa tän pesimisen ihan täysin. Viikon mies vielä kotona -sit pukkaakin kiireen, kun pitäs ehtiä kolme muutakin lasta hoitaa vauvan ohella.

No niin , tää on tätä. Kun ehdin kerrankin istahtaa koneelle, niin jo alkaa kuulua ähke... Gotta go...
Niin, kastejuhlan päivämäärä sovittu ja nimi kovan pohdinnan alla. Että onko hänelle nyt varmasti oikea se nimi, joka oli etukäteen ajateltuna. Mullahan aina molemmille sukupuolille nimet valmiina ennen synnytystä... Mutta kun nyt tämä pikku prinsessa tuli, niin en olekaan ihan varma, tuleeko nyt se etukäteen ajateltu nimi. On vielä aikaa miettiä!

Tsemppiä odottajille!!!

Velmutar ja pikku neiti 12 päivää
 
Hmm, tällä hetkellä aikamoista häpyluun liitoskipujomottelua ja häpykudosten särkyilyä, alkoi muutama tunti sitten. Kun nousee istumasta, tuntuu kuin jotain kudoksia yrittäisi tulla alapäästä ulos. Sellainen jännä vetäisevä tunne. Toiv. tämä nyt ennakoisi, että lähtö sairaalalle saattaisi olla lähellä. :) Ei kellään muulla varmaan oo sattunut tällaista olemaan ennen synnytystä?

Ilokarpalo ja Pipana 41+3
 
Viimeksi muokattu:
Hups, meille tupsahti rv 38+1 poika, 3924g, 52cm :) Tuli aika yllättävä käynnistys eteen vieläkin yllättävämmän raskaushepatoosin takia. Diagnoosi ja startti samana päivänä. Äiti on yhtenä kappaleena ja pieni on ihana!
 
Onnea keltakukka ja napsi! Tarkempaa selontekoa odottaen. :)

Kiitos velmutar radi-seurannan selvittämisestä. Aika paljon mittauksia. :(

Täällä vasemmalta puolelta alaselkä/pakaran yläosa niin kipeä, että kävellessä pitää linkata. Pelottaa, että jalka pettää alta. Onneksi sattuu vaan liikkeessä eikä koko ajan. Harkkasupparit lisääntyneet, oikeista ei tietoakaan.

Mites muuten te, joiden lapsille tulee kummit. Ootteko jo päättäny kummit? Ootteko jo kysyny heitä vai vasta vauvan syntymän jälkeen? Montako kummia? Me kysytään vasta kun vauva syntynyt ja näillä näkymin tulee kolmesta perheestä yhteensä neljä kummia.

Vuuti, 38+5
 
Napsi: Onnea!! :) Sulla ei ainakaan mennyt loputtomalta tuntuvan odotuksen puolelle. Tosin tuo on varmaan toinen ääripää, että noin yhtäkkiä alkaa tapahtua. Hyvä, että ilmeisesti sekä sulla että vauvalla nyt kaikki hyvin. :)

Omaa napaa: otin lopulta illalla parasetamoli 500mg häpyalueen särkyilyn takia ennen nukkumaanmenoa. Heräsin vajaa tunti sitten ja nyt ehkä oikeita supistuksia ainakin pari tullut, sen verran ikävän tuntuisia että sopivaa asentoa jumppapalloon nojaten vaikea löytää (särkylääkkeen vaikutuksesta huolimatta). Katsotaan, eteneekö, nyt välissä oli vielä 20min..

Ilokarpalo ja Pipana 41+4
 
Onnea Napsille! Tietenkään tuo raskaushematooma ei kuulosta hyvältä mutta ilmeisesti loppu hyvin kaikki hyvin? Toivottavasti näin :)

Mimzylle ja Velmuttarelle kiitokset vauvakuulumisista, niitä on niin mukava lukea :)

Morelille tsemppiä käynnistykseen! Pidetään peukkuja että kaikki menee niin kuin pitääkin ja saat vauvan pian syliin :)

Ilokarpalo, toivotaan kovasti että supistukset jatkuisivat! Mutta että homma etenisi, on varmasti raskasta olla noin kipeä pitkään...

Vuuti, meillä on pari kummia mietittynä ja pyydettynä. Tosin toisen kohdalla saatetaan kyllä perua pyyntö, tai ainakin varmistetaan että haluaako hän nyt oikeasti kummiksi. Kun hänen vastaus pyyntöön oli sellainen että joo, mutta tämän jälkeen en kyllä ala kummiksi enää yhdellekään lapselle. Ymmärrän kyllä hyvin, jos kummiuden kokee rasitteeksi, meille siinä on kuitenkin kyse tärkeästä asiasta joten haluamme sellaiset kummit jotka kummiksi haluavat :) Yhteensä vauvalle tulee luultavasti kolme kummia, joten mietinnässä on vielä yksi tai kaksi kummia, vähän riippuen siitä että haluaako tämä yksi valittu nyt kummiksi vai ei. Luultavasti loput päätökset tehdään kunhan vauveli on syntynyt.

Ja omaa napaa, nyt on kyllä vähän epätietoinen olo! Ällövaroitus ja anteeksipyyntö jo etukäteen, mutta pakko kertoa. Mulla hulahti tänään aamulla kun nousin sängystä, jotain kirkasta ja läpinäkyvää nestettä oikein kunnolla pikkareihin. Niin paljon että vaihtoon menivät. Pissaa se ei ollut, joten joko vetistä valkovuotoa tai sitten lapsivettä. Mutta kumpaa? Nettiä lukemalla en tietenkään tullut hullua hurskaammaksi asian suhteen.... Valkovuoto mulla on ollut viime päivinä aika paksua tavaraa, eilenkin lenkillä sitä hulahteli pikkareihin reilusti ja kun tulin kotiin ja tarkistin asian, ei ollut epäilystäkään siitä mitä se oli. Eli voiko se näin yhtäkkiä muuttua ihan vetiseksi ja kirkkaaksi? Olen jo tottunut siihen että pikkarit ovat vähän väliä märät ja kaipaavat vaihtoa, joko hikoilun, valkovuodon tai pissalirahdusten vuoksi, mutta tämä oli ihan erilainen hulahdus. Jos tiedätte mitä tarkoitan :D Netissä luki että valkovuoto voi haista makealle, vähän samalle kuin siemenneste. No, parin viime päivän aikana pikkareista on tullut sellainen siemennesteen tuoksahdus, eikä se ole ollut sitä itseään.. Olen ajatellut että onkohan minulla taas joku oireeton hiivatulehdus, sillä kyllä tuollaista tuoksua on ollut joskus muulloinkin. Ja nyt sitten tietysti rupesin aattelemaan, että onkohan se ollut lapsivettä.... Kaiken lisäksi eilen kun olin vessassa, mahasta kuului sellainen kunnon naksahdus. En ole ikinä kuullut sellaista aikaisemmin, ja olin ihan että mitä ihmettä? Tiedän, että vauvan luut saattaa naksua tai kalvot paukkua, no nyt tietysti mietin että menikö kalvot rikki? Mutta eikö sitä lapsivettä pitäisi valua sitten oikein kunnolla? Huomaattehan miten sekaisin olen tämän asian kanssa :D Taidan tehdä niin että lähden käymään koiran kanssa lenkillä ja seurailen tuleeko vuotoa lisää.. Toivon kyllä kovasti että se olisi lapsivettä mutta että sitä tulisi niin reilusti että ei tarvitsisi empiä. Jos sitä vuotoa tulee enemmän, pitänee soittaa synnärille. Ja ehkä laitan tämän päivän aikana sairaalakassin lopulta valmiiksi, ihan kaiken varalta.. Olen pantannut sen laittamista kun tuntuu siltä, että sitten se seisoo tuossa odottamassa seuraavat kolme viikkoa eikä mitään tapahdu :D No joo, olipa sekava selostus, kiitos ja anteeksi.

Hispula ja LL 38+6
 
Hispula: mun korviin kuulostaa lapsiveden lorahdukselta, varsinkin kun kuulit sen napsahduksenkin. Toivottavasti pian selviää, eli esim. valuu lisää. Joo pikkareita saa kyllä olla tosiaan vaihtamassa vähän väliä...

Täällä ei uutta, paitsi kummallisen herkkisolo, itkettänyt jo pari krt tänään, lisäksi oon sanonut tylysti miehelle jo pariin kertaan, mikä harmittaa, kun ei se nyt sinänsä mitään eikoisen tyhmää tänään ole tehnyt... Eiköhän ennakoi hormonitasojen muutoksia. Ja siis no, ei tässä nyt joka tapauksessa ole enää kyse kuin päivistä.

Ilokarpalo ja Pipana 41+4
 
Hui, onnea vauvasta napsi! Päivotäm tuonne etusivulle myöhemmin kun olen koneella, nyt kirjoittelen puhelimella.

Hispula, mulle terkka sanoi että voi alipaineesta johtua tuo kohdusta kuuluva pauke, mutta jos lorahtelee vielä lisää niin näytille kannattaa lähteä, sitähän ei koskaam tiedä.

Morelille tsemppiä!! :)

Ilokarpalo, josko sieltä lähtis kohta syntymään, toivottavasti ei ainakaa samoon mee kuten mulla että välillä monena iltana ja yönä supistaa ja välillä on päivä pari välissä ettei mitään.

Eilen oli taas lepopäivä ja yö supistelusta, verenpaineet normaalilla tasolla. Tänään päivällä alapaine koholla joka viittais siihen että illalla tai yöllä vois alkaa supistella. Saas nähdä jatkuuko näin käynnistykseen asti vai tulisko jossain välissä lähtö.

RauRau ja pikku-ukko 40+4
 
Koko päivän on ollu housut kostean tuntuiset, soitin synnärille ja kävin siellä näytillä. Onneksi asutaan ihan vieressä, polkaisin siellä pyörällä mutkan :D Testit näytti negativiista eli että ei olisi lapsivettä, mutta kätilö sanoi ettei se tarkoita sitä etteikö sitä sieltä tihkuisi. Jos kalvoihin on tullut reikä ylös, voi sieltä tulla lapsivettä niin pikkuhiljaa ettei se testeissä näy. Ohjeeksi sain seurata tilannetta ja tulla uudelleen näytille jos siltä tuntuu, lämpöä pitää seurata infektion varalta. Streptokokki mulla oli negatiivinen, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Vauvan sykekäyrä oli normaali, supistuksia tuli mutta ei ne juuri tuntuneet missään. Nyt tietysti paikkoja kivistää kun kätilö ronklasi paikkoja, kohdunsuu oli aikalailla kiinni, aavistuksen auki yhdelle sormelle. No, katsellaan ja odotellaan :) Kaiken kaikkiaan tuosta käynnistä jäi hyvä mieli, vaikka se "turha" olikin. Ainakaan kätilö ei suhtautunut asiaan niin että olisin turhaan tullut käymään.. Lähtiessä hän sanoi, että toivotaan nyt että ne supistukset alkaa todenteolla, kun niitä siinä puolen tunnin aikana kuitenkin käyrälle piirtyi.

RauRau, pitääpä muuten itselläkin seurata noita paineita! Ja ihan mielenkiintoinen selitys tuo alipaine kalvojen napsumiselle. Mistä näistä tietää, mikä tarkoittaa mitäkin :D Ois niin helppoa kun ei tarttis arvailla, alkais vaan ne kunnon supistukset ja piste!

Tsemppiä kaikille oloihin!
 
Meille syntyi torstaina 11.9. Rv 38+0 Klo 16:22 pieni neiti 49,5cm pituutta ja 3830g painoa. Synnytys meni lopulta ihan hyvin (josta myöh) mutta sen jälkeen ei niinkään..ei mitään hirveän vakavaa mutta tuskin päästään tänäänkään vielä kotiin..mutta tästä myöhemmin..

Onnea tuhannesti vauvakultansa jo saaneille! Teille muille jaksamista ootteluun ja oireiden kestämiseen! (valitettavasti en voi tässä kohtaa nyt sanoa että sitte helpottaa..ainakaan omalla kohdalla)..
Mutta kaikille: Voikaahan hyvin!

C ja neiti 3,5pv
 
Onnittelut Crocus ja tsemppiä toipumiseen! Ikävää jos alku on rankkaa, mutta onneksi vauva sentään kainalossa turvallisesti.

Täällä epätoivo jatkuu. Pitkiä on päivät ja joka yö pienoinen pettymys kun mitään ei tapahtunutkaan. Mullakin jotain epämääräistä vuotoa, mistä yritän arpoa onko kyseessä lisääntynyt valkovuoto vai tihuttaako vettä. Ajattelin haastatella huomenna neuvolantätiä, miten edetä.

Mites Ilokarpalolla menee? Jos kipuja niin parasetamolia voi ottaa 3 x 1 g päivässä. Mä napsin tämän melkein joka päivä. Ei kannata turhaan kärvistellä jos särkylääke auttaa. Jaksamista kaikille kärvistelijöille :)

Sasse 41+0
 
Onnea jälleen kaikille, jotka ovat vauvat jo kainaloon saaneet! Ja Crocus, paljon jaksamista toipumiseen!

Täällä väsymys on ottanut ylivallan. En kertakaikkiaan meinaa jaksaa päivää loppuun. Lauantaina nukuin kolmet päiväunet ja illalla nukahdin sohvalle. Taas tuntuu siltä, että vois mennä nukkumaan vaikka on ehtinyt vasta aamupalan syödä ja esikoisen laittaa kouluun. Meiän 5v neidillä on joku vaihe menossa, että päivät on yhtä rissaamista. Onneksi on edes pari kertaa viikossa kerhossa muutaman tunnin. Ja tykkää kovasti! Mut kyl nää päivät kovin pitkiä on.... Sit on vielä tää päänsärky! Johtunee väsymyksestä.

Voimia uuteen viikkoon!

SuSette ja huomenna taas poks 38
 
Crocukselle onnea vauvasta ja voimia toipumiseen. Ikävä kuulla, että vauvalla synnytyksen jälkeen murheita. Koita jaksaa.

Onnea myös muille uusille vauvan saaneille. Ja Mimzylle kiitos vauva-ajan tarinoinnista. Tsemppiä meille kaikille vielä odottaville, erityisesti lasketun ajan ohittaneille!

Crispy ja vaavi 39+0 (poks)
 
Heippa vaan.

Meille syntyi tyttö rv 41+0 8.9.2014 klo. 5.36. Painoa 3685g ja pituutta 49cm. Py 34cm. Olen nyt puhelimella surffailemassa, synnytystarinan voisin tänään myöhemmin rustailla.

Kotona meillä on mennyt hyvin. Pelkällä tissillä ollaan pärjätty. Tai tänään neuvola niin nähdään onko pärjätty. Pelottaa, et alkaa sama painorutina mitä oli edellistenkin kanssa. Onneksi nyt on kokemusta taustalla ja itsevarmuutta asian suhteen.

Kaksi edellistä on syöneet tunnin pari välein ympäri vuorokauden ensimmäiset puoli vuotta, tämä tyttö syöny noin 3h välein. Muutamasti nukkunu jopa 4h putkeen. Iltaisin kyllä tankkailee vähän väliä mutta se ei haittaa.

Masuvaivoja pieni itkeskelee, johtuneeko jostain minun syömisistä. Aloitin itselle sekä vauvalle maitohappobakteerit. Cuplaton myös nyt käytössä. Tyttö tänään siis viikon ikäinen.

Isotsisarukset on myyty, varsinkin esikoinen (ensi kuussa 3v). Katsotaan miten käy, kun mies tämän viikon jälkeen lähtee töihin. On ollu neljä viikkoa kotona plus tää viikko. Voin olla aluksi pississä, kun isommat tottuneet nyt suureen huomiointiin. :D

Kaikille jaksamista, masuisille ja synnyttäneille!

Tine ja Tytti 1vko
 
Viimeksi muokattu:
Hirmuisesti onnea vauvoista Tine ja Crocus :flower:

Hispula, joo noi verenpaineet on aika mielenkiintosia, mulle nimittäin tosiaan aamuyöllä tuli viitisen kipeää supistusta kuten verenpaine "ennusti" :D

Tänne ei mitään ihmeellistä, oltiin esikoisen kanssa perhekerhossa ja aamulla huomasin, että on alkanut maitoa herua. Oli nimittäin yöpaidan etumuksessa märkää. Ei taida sinänsä enteillä mitään mutta eipä tässä nyt enää tarvitse odotellakkaan kuin maksimissaan ensiviikon loppuun että on vauva kainalossa. Pakko vaan nyt ruveta nukkumaan tukivyön kanssa kun en saa käännyttyä enää yöllä, kuinkahan iso tuo vauva jo on :O.

RauRau ja pikku-ukko 40+5
 
Onnea Crocus ja Tine!! :)

Sasse: kiitos infosta, joo olin alkanut ottaa särkylääkettä vähän vapaammin, turha kait sitä kärvistellä. :) Ja sitten kuulumisia: Tänään aamulla yliaikaiskontrolli klo 8, jossa ensin kätilö otti käyriä ja sitten saatiin odotella lääkäriä reilu 1,5h (vain päivystyslääkärin "aikoja" oli jäljellä). Alapaineet oli jotain 95 ja yli, pissan proteiini +1, ei silti vissiin rask.myrk. Sykkeet ja kaikki oli kunnossa, mutta lapsivettä sen verran vähän, että ottivat synnytystä odottavien osastolle (jee! :) )

Seuraavaksi ällövaroitus: mulle laitettiin ballonkia heti siinä lääkärivastaanotolla, mutta se ei ollutkaan kovin yksinkertaista, sillä vauvan pää painaa tosi alas, mutta kohdun suu on takana (ikään kuin alakautta mutkan taakse tarvii kurotella). Eka lääkäri ronkki pitkään, ja tuloksena ballonki meni hutiin emättimen puolelle. Kutsui osastonlääkärin, joka joutui ottamaan kikkakolmosia käyttöön ja silti eka meni hutiin, toka yritys onnistui. Limakalvot meni vähän rikki ja verta valui. Ballongin laiton jälkeen oli n. reilu tunti aika tuskaisaa, sitten otin 500mg parasetamolia (oli omia mukana :D ). Vähitellen helpotti. Vajaa muutaman tunnin päästä (n. klo 14) ballonki irtosi kevyesti vetämällä eli oli tehnyt tehtävänsä. :)

Uusi lääkäri olikin vuorossa, kun 16.45 laitettiin anturi vauvan päähän. Kohdunsuu oli auki 3+ - 4cm, edelleen tosi takana, minkä vuoksi lääkäri ei meinannut ylettää. Kipristi taas ikävästi, mutta onneksi vain hetken. Käsittääkseni lapsivesikalvo puhkaistiin tuolla tavoin. Nyt odottelen, että paine saa veden lorisemaan ja supistukset lähtisi käyntiin. Etenee siis, muttei tällä hetkellä mitenkään nopeasti. Olokin on nimittäin ihan loistava juuri nyt. (No, ei sitä tiedä milloin sup. alkaa kunnolla...).

Olen joka tapauksessa iloinen, että jotain nyt vihdoin tapahtuu! :)

Tsemppiä kaikille!

Ilokarpalo ja Pipana 41+5
 

Yhteistyössä