Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Minut saa poistaa. Aamylla tuli tuhrua ja paristi tullu sen jälkeenkin. Kävin päivystyksenä hcg otattaa ja oli alle 4. Kesken meni. Ei ole alkanut vielä vuoto ja olevinaan tunnen raskausoiteitakin vielä. Eilen sain vielä sen viivan testiin, mitä ihmettelin kun ei ollut vieläkään tasavahva.. ihmettelen että ees niin selvän viivan sain jos verestä raskaus on jo negatiivinen. Ke viimeksi testasin digillä 1-2viikkoa raskaana. No en tajuu näistä. Menkkojen mukaan ois nyt 5+2..

Pitkälle tää ei ehtinyt, mutta viikon ehdin asiasta iloita ja nyt sattuu.. mä koen menettäneeni vauvani (vaikka tainnut ees ehtiä kovin alullekkaa). Itkusta ei tule loppua.

Toivon teille kaikille onnistunutta raskautta.
 
Voi että neIHM.. Olen hyvin pahoillani. Menetys on tapahtunut kun on kerennyt jo haaveissa ja tulevaisuuksien näkymissä asian kuvittelemaan. Jaksamisia. Se pahin olo onneksi menee ajan kanssa ohitse, nyt vaan suret asiaa..

Jokohan tämän syyskuun söpöläisten keskenmeno kiintiö olisi täynnä... Niitä on tullut jo ihan liikaa ja verraten muihin aikaisempien kuukausien pinoihin, ollaan jo suurilla prosenteilla. Itelle tulee niin paha olo, sillä muistan sen oman tunteen keskenmenostani edelleen.
 
Katos vaan KoiKoi.. taidettiin olla samalla palstalla tosiaan tossa keskivaiheilla 2013.. :)

Mä löysin netistä englanninkieliseltä sivustolta Clearbluedigitalin ohjelehtisen PDF-versiona, jossa kerrottiin miten ne tutkimustulokset on tehty clearbluella ja miten siinä on päädytty et tarkkuus on se prosenttimäärä mitä se onkin kun testi on tehty tiettynä päivänä kuukautisiin nähden jnejne.. KUITENKIN. Siellä luki, että +3 vkoa (hedelmöityksestä) saadakseen, pitää HCG-arvo olla 20 000 .. Mä voin sen vielä kaivaa kotikoneen sivuhistoriasta, jos joku haluaa nähdä.

Mutta sitten 2-3 vkoa saadakseen testiin, tulee HCG:n olla 200- 2 000 .. Muistaakseni. En ymmärrä miten siinä onkaan niin suuri väli. Tosin tuohan meinaisi, että 2-3 viikkoa näyttäisi testi vielä mahdollisesti silloinkin kun on jossain 5rv kohdalla..

Semmottia...
 
Viimeksi muokattu:
Mä löysin netistä englanninkieliseltä sivustolta Clearbluedigitalin ohjelehtisen PDF-versiona, jossa kerrottiin miten ne tutkimustulokset on tehty clearbluella ja miten siinä on päädytty et tarkkuus on se prosenttimäärä mitä se onkin kun testi on tehty tiettynä päivänä kuukautisiin nähden jnejne.. KUITENKIN. Siellä luki, että +3 vkoa (hedelmöityksestä) saadakseen, pitää HCG-arvo olla 20 000 .. Mä voin sen vielä kaivaa kotikoneen sivuhistoriasta, jos joku haluaa nähdä.

Mutta sitten 2-3 vkoa saadakseen testiin, tulee HCG:n olla 200- 2 000 .. Muistaakseni. En ymmärrä miten siinä onkaan niin suuri väli. Tosin tuohan meinaisi, että 2-3 viikkoa näyttäisi testi vielä mahdollisesti silloinkin kun on jossain 5rv kohdalla..

Semmottia...
Näinhän se just toimii. Testi näyttää viikot hedelmöittymisestä, ei raskausviikkoja, ne lasketaan kuukautisista. Jos hedelmöittymisestä on kolme viikkoa, ollaan keskimäärin raskausviikolla 5+. Ja tuo hCG on todellakin yksilöllinen, ei se tosiaan kaikilla nouse samaan tahtiin. Viikoilla 9-12 se taitaa olla korkeimmillaan ja sitten tasoittuu.
 
eksyin lukemaan helmikuussa laskettujen aikojen ketjua. melkein taas itku pääsi kun ne ovat jo niin loppu puolella ja ovat päässeet sinne asti.
Sama.. varsinkin kun itse piti siellä kans olla. Mun hyvä ystäväni kylläkin saa vauvan ensi kuussa. Olen aivan älyttömättömän vihreä siitä, vaan yritän pitää kateellisuuteni kurissa. Lohduttaudun ajatuksella, et kukin vuorollaan..: /
 
Viimeksi muokattu:
Tein vähän tutkimustyötä noista hCG-tasoista ja digitesteistä kun ne monia mietityttää. En ole alan ammattilainen ja nämä on internetistä revittyjä tietoja, joten en takaa täydellistä luotettavuutta. Mutta ehkä tästä on jotain iloa. (Korjatkaa jos löydätte virheitä!)

Ensinnäkin ne CB:n digitestin hCG-tasojen rajat. Ne menevät näin:

1-2 viikkoa 25-200 mIU/ml
2-3 viikkoa 200-2000 mIU/ml
3+ viikkoa 2000- mIU/ml

Se 20 000 mIU/ml on kirjoitusvirhe (CB on vahvistanut asian, joku jossain foorumilla oli lähettänyt sinne kyselyn).

Asioita, joita hCG:sta tulee ottaa huomioon:

- hCG:n "normaalitaso" eli taso ilman raskautta voi vaihdella.
- myös hCG:n tuplaantumisaika on yksilöllinen. Joillain se voi tapahtua hyvinkin nopeasti, joillain taas tuskallisen hitaasti. Esimerkiksi hCG:n ollessa 100 mIU/ml on keskimääräinen tuplaantumisaika ~37 tuntia, mutta erään taulukon (laitan linkin viestin loppuun) mukaan aika voi vaihdella 13 tunnista 600 tuntiin!
- hCG:n tuplaantumisaika ei ole vakio vaan hidastuu sitä mukaa kun hCG-tasokin nousee.
- viikkoja ei kannata tuijottaa liikaa, jos ei tiedä koska ovulaatio ja kiinnittyminen on tapahtunut.
- oikeastaan mitään ei kannata tuijottaa liikaa. Esimerkki toisesta taulukosta: 5+0 hCG:n taso on keskimäärin 1280 mIU/ml, mutta jälleen kerran vaihteluväli on niinkin suuri kuin ~15-25000 mIU/ml...
- kaiken huipuksi nämä luvut ovat verikokeista: hCG:n taso virtsassa on matalampi.

Lopputulos: lienee turha huolestua, jos 3+ ei pärähdä testiin vaikka laskujen mukaan pitäisi.

Ja ne lähteet (englanniksi):
hCG FAQ
hCG-tasot ja niiden vaihtelu dpo:n mukaan yksöisraskaudessa (onko se sana?!)
hCG:n tuplaantumisajat ja niiden vaihtelun yksöisraskaudessa
 
Nostan hattua kaikille teille kanssaraskaanaolijoille joilla on pieni(ä) lapsi(a)... minä olen taas saanut nauttia tänä sunnuntaina siitä että omani ovat jo niin isoja. Mentiin aamupalan jälkeen pariksi tunniksi luistelemaan ja jäältä palattuani en jaksanut kuin kontata saman tien pitkille päiväunille, mutta hyvin pärjäsivät iltapäivän ilman minuakin... Korvatulpat pitää kyllä pitää korvissa kun päikkäreitä nukkuu, sen verran äänekkäitä ovat ;-) Nyt olisi työjuttuja tehtävänä vielä tänään ja lähetin tytöt isäpuolensa kanssa illaksi pois kotoa. Pienestäkin tulee hemmoteltu olo kun ehdin jo jossain vaiheessa elämää tottua siihen että kaikki pitää jaksaa tehdä yksin yhtä aikaa :)

Palstamme keskenmenot muistuttavat kouriintuntuvasti siitä miten lähellä kuolema eläviä kulkee. Ja miten suuri lahja ja ihme raskaus onkaan. Jokainen selätetty viikko tuntuukin juhlavalta...

Minullakin on yksi raskaus mennyt kesken. Surin sitä kovasti mutta jos se ei olisi mennyt kesken en olisi saanut juuri noita lapsia jotka minulla on nyt. Yritänkin suhtautua keskenmenoihin ja niiden mahdollisuuteen sellaisella tyyneydellä että niillä on tarkoituksensa ihan niin kuin syntyneillä lapsillakin. Vaikken ymmärtäisikään, mikä tarkoitus. Erään ystäväni aluksi normaalilla vauvalla ilmeni pian sairaus, johon vauva sittemmin hitaasti kuoli. Hän sanoi että helpompaa olisi ollut jos olisi menettänyt vauvansa kertalaakista ennen kuin tämä tuli tutuksi kuin sillä tavalla, kun tähän oli ehtinyt jo koko sydämellään kiintyä.
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei, taas ikäviä uutisia tällä palstalla :/ Lisää omaakin pelkoa, mutta onneksi huomenna on se varhaisultra niin selviää ehkä jotain. Toivottavasti näkyy tarpeeksi hyvin (viikkoja huomenna tasan 7).

Mulla eka neuvola helmikuun alussa, viikko 10 alkanut silloin. Synttärit mulla on ihan kohta, harmi vain, että menee töissä koko viikonloppu :') Ja ensi viikolla tosiaan kuusi päivää töitä, en todellakaan tiedä miten selviän. Nytkin taas tämä jatkuva KUVOTUS päällä ja meinaa hermot mennä kun ei yhtään mikään ruoka tunnu maistuvan. Oksettaa vaan. Ja väsyttää. Hui.
 
(.) Oumai miten huono päivä ollu tänään!!Siis olojen puolesta...Aamu oli oikein hyvä,käytiin esikon kanssa Manducalla lenkillä jne,sitten söin ihanan Kotipitzan herkkukotzonen ja kiitos se oli siinä sitten.Uuuuuh....

pahoinvoiva nurmo ja pikku-baby II 7+4
 
Ei mitään oloja vielä, tosin ehkä mulla sitten on ne äiteen geenit.
Iltapäivällä syötiin hesestä ateria ja nyt pienten päikkäreiden jälkeen on kyllä vähän ällö olo :D Tiedä sitten, johtuuko se liian suuresta ruokamäärästä vai onko mulla sitten tää aamupahoinvointi näin iltaisin. Huomenna iltavuoro töissä, sittenpä sen näkee.

Huomenna aamulla ekaan neuvolaan, tää nyt siis yksityiselle, että saadaan lähete varhaisultraan. Samalla taidan käydä siellä verikokeissa mitattamassa sen hCG:n, kun te nyt niin kovasti pelottelette :/

Mä näin viimeyönä muuten ensimmäisen vauvaunen! Oltiin miehen kanssa varhaisultrassa ja kätilö kauan tutkiskeli ja haeskeli ja sanoi sitten että, joo, kyllä täällä ihan terve lapsi on kasvamassa :) Toivottavasti oli enneune. Mun normaaliunissa siellä olis ollut joku alien tai apina, tuo oli siihen nähden aika erikoisen hyvälaatuinen uni.
 
Hei! Nyt pääsenkin kirjoittelemaan vasta kunnolla tänne.. oltiin viikonloppu reissussa..

Paljon voimia surun kohdanneille.. ikävä lukea.. voimia :hug:

Me oltiin tosiaan anoppilassa viikonloppu.. viime yönä valvottiin aika myöhään.. sitten kun menin huoneeseemme alkoi ihan kauheat kivut! Ne oli aivan järkyttäviä, niin menkkaolo ja koko alapäätä poltteli.. olin ihan varma, että kesken menee ja itkin.. mietin että kiva nyt siellä saada keskenmeno kun appivanhemmat ovat asiasta autuaan tietämättömiä.. sitten kokosin itseni ja pyysin mieheni paikalle.. hän silitteli ja rauhoitteli ja toi paramaxin.. sitten kivut loppuivat ja nukahdin, aamulla ei mitään.. eikä verta tullut koko aikana.. voi että olin kiitollinen, mutta pelko on takaraivossa.. mietin voisiko syynä olla vähän kiristävät housut..

kerroinkin tänään sitten raskaudesta äidilleni, koska siinä kovien kipujen keskellä mietin vain että kumpa äidille voisi soittaa.. :) huomenna soittelen neuvolaan, ehkä vähän aikaisin, mutta pakko kysyä jos tulee vastaavaa, että milloin lähden lääkäriin vai mitämitä..

mietin tässä, että parempi laskea tänne tuolla 28 päivän kierrolla kun niin varmaan neuvolassakin tekevät, eli voisiko minun LA:ni vaihtaa vielä, tuoksi 20.9.. eihän sillä niin väliä ole, mutta pysyy helpommin kärryillä kun on niinkuin neuvolassa..

onko muilla ollut kovia kipuja? itseä häiritsee kun muuta ei ole, pientä öklötystä välillä ja palelu (on kyllä hyiset ilmatkin)...
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten nuo raskausviikot lasketaan? Mulla antaa raskauslaskuri lasketun ajan tosiaan siinä 6 tai 7.9 ja et nyt olisi viikkoja jo 7+1. En mitenkään omalla lasku toimituksella saa tässä vaiheessa noin paljon vkoja. Lasketaaks ne viikot ihan 7päiväsiks? Joku mulla menee väärin kun ei kai noi laskurit huijaa.:)
 
^ Kuukautisten ensimmäinen päivä on 0+1. Siitä sitten eteenpäin.

Tai jos oviksesta/hedelmöittymisestä lasket niin se päivä on 2+0.

Edit / tungenpa tähän vielä kysymyksen, vaikka pirun aikaisessa olenkin. Onko kukaan ollut ulkomailla raskauden aikana? Pitääkö huomioida jotain erikoista? Oltaisiin Viroon lähdössä toukokuussa miehen sukujuhliin. Siihen on vain neljä kuukautta joten paniikki on hyvä aloittaa nyt jne jne.
 
Viimeksi muokattu:
femmefetale;
menkkojen ensimmäinen päivä on ensimmäisellä raskausviikolla ja se on tosiaan 0+0. Viikko on siis ihan kalenteriviikko ja lasketaan siitä lähtien, kun kierto alkaa.
Eli jos viimeiset menkat on olleet vaikkapa nyt viimeviikon keskiviikkona, niin nyt on menossa jo toinen raskausviikko ja 1+0.

Esim. meillä starttaa huomenna 7. raskausviikko, päiviä silloin 5+6. Tiistaina on 6+0 :)
 
Viimeksi muokattu:
miten mä ajattelin et kuukautisten alkamispäivä ois 0+0... ku siis mun viimiset menkat alko lauantaina 14.12. ja nyt laskuri sanoo ku laitan sen ja 28 päivän kierron, että tänään ois 5+1 eli eilen lauantaina oli 5+0.. eli viikot vaihtuis aina sinä viikonpäivänä kun on ne viimiset menkat alkanu.. saatan kyllä olla ihan hakoteillä!
 
Mä sekosin fritangin viestistä..
Eli joo, menkkapäivä on nolla eli se kierron ensimmäinen päivä. Raskausviikko on kuitenkin alkanut jo sillä viikolla. Eli jos menkkapäivä on tiistai, on seuraava tiistai 1+0 ja toinen raskausviikko menossa.
 

Yhteistyössä