Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Fritang, viikko ei ole sidonnainen päivään. Ne raskausviikot ei tule täyteen keskiviikkona, jos keskiviikkona on kierto alkanut. Viikko on kalenteriviikko ja se alkaa aina maanantaina :) Rv+ on asia erikseen ja se lasketaan aina siitä keskiviikosta keskiviikkoon, eli tosiaan vaikka 5+0, seuraava keskiviikko onkin sitten 6+0.

Sandri, juuri noin. Siksi raskausviikot menee "plussapäivien" edellä :D Kuudennelle viikolle kun voi osua jo vaikkapa se 5+5.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siis kun mulla on huomenna 7+0 niin alkaako mulla kahdeksas viikko ensi viikolla? :D Luulin tietäneeni, nyt hämmennyin kun luin liikaa näitä teän juttuja...

Onko muuten varmaa, että varhaisultra tehdään alapään kautta? Mulla tosiaan huomenna se, eikä mitään hajua miten valmistautua :D Esim. vessakäynnit ymsnyms.
 
Varhaisultra tehdään (ainakin yleensä) tosiaan alateitse, eli siihen kannattaa varautua :)
Koska Hämy sulla on ne menkat ollu, millä viikolla? Esim. mulla viikolla 50 alkoi menkat, eli silloin oli 1. raskausviikko (hölmöä..), nyt siis päiviä se 5+5 ja huomenna alkaa 7. raskausviikko.

Kaksplussan raskauskalenteri
Tuleva lapsi on koko ajan kaksi viikkoa nuorempi kuin raskautesi pituus. Syy, miksi raskausviikot lasketaan näin, on se, että harva nainen tietää tai muistaa milloin hänellä oli ovulaatio, mutta useimmat naiset muistavat, milloin heidän viimeiset kuukautisensa alkoivat.
 
Viimeksi muokattu:
Siis en ihan ymmärtänyt - kaikilla vaihtuu raskausviikko maanantaina? Mikä järki siinä on? :O En ole mistään moista ennen kuullut...

Edit /
"If you are 9 weeks and 2 days pregnant, then you are actually in the 10th week of your pregnancy. After all, you have completed 9 weeks already + 2 days, and this is why you are in the 10th week of your pregnancy. It is not to be confused with you have completed 10 weeks."
 
Viimeksi muokattu:
Ei se kyllä mun järjen mukaan noin mene, ja mä olen jopa ollut äitiysneuvolassa töissä. :D 8. raskausviikko on päivät 7+0-7+6, ihan sama mikä on viikonpäivä. Eli ei vaihdu maanantaisin raskausviikot automaattisesti.

Samahan se olis sanoa, että kaikki tänä vuonna 30 täyttävät olis tammikuun eka päivä neljännelläkymmenennellä ikävuodellaan, vaikka synttärit olis marraskuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin olen kyllä ollut uskossa, että 5+2 mikä olis huomenna tarkoittaa et oon tosiaan kuudennella viikolla. Ja ensi lauantaina jolloin 6+0 on seitsemäs raskausviikko. Noo meen perjantaina neuvolaan, eiköhän se jossain sivulauseessa totea milläs viikolla menen :)

Jokatapauksessa varhaisraskauden ultrasta. Mulla tehtiin viikolla 5+4 viimeksi ja se tehtiin alavatsanpeitteen päältä "kun oon niin hoikka tyttö.." JA MÄHÄN EN tosiaan ole mikään hoikka, vaan lievästi ylipainoinen :D Alateitsekin kyllä kokeiltiin mut sieltä se ei mun ruumiinrakenteen tai muun takia vaan saanut niin hyvää kuvaa kuin päältä.
Ei ollut mun mielestä paha kumpikaan, aika kivuttomasti se "survastiin" alhaaltakin.. :D

Ja kyllä se mielenkiinto on keskittynyt kuitenkin siihen monitoriin, ettei jaksa ajatella mihin se kapula siinä menee.. :D

t.Emeli-
 
Lasketaankohan nämä muuten Jenkeissä eri tavalla, kun minulla on sovellus joka aloittaa 0+1 jolloin raskausviikkoa tosiaan vaihtuu 1+1, mutta suomalaisilla sivustoilla tuntuu olevan niin että kuukautisten eka päivä on 0+0 jolloin raskausviikko vaihtuu 1+0? :)

Emeli-, näkyikö sinulla jo noilla viikoilla jotain? Minä olen vähän turhankin innokas varaamaan jo varhaisultraa, mutta tuntuu että kaikkialla kehotetaan ettei kannata liian aikaisin mennä kun ei välttämättä mitään näkyisi... :/
 
Mulla ei oo aavistustakaan miten nuo viikot kulkee, saattaahan niissä olla eri tapoja. Mä käytän aina samaa laskuria, niin saan yhteneväiset tulokset. :)

Mulla on kanssa huonoin olo iltaisin eikä aamuisin, johtuu varmaan myös väsymyksestä että kuvotus alkaa klo 18 eteenpäin.

Sandri mulla tuli ainakin aiemmissa raskauksissa kunnon mahakivut jos olin päivän puristavissa housuissa. Nythän mä oon kotiäiti ja löllin päivät trikoissa.

fritang Mulle sanottiin et pitää olla 5viikkkoa täynnä kun varasin varhaisultraa. Ite en kyllä ihan niin vähillä viikoilla uskaltais mennä ellen olisi täysin varma oviksesta. Ettei tosiaan pelästy turhaan.
 
Emeli-, näkyikö sinulla jo noilla viikoilla jotain? Minä olen vähän turhankin innokas varaamaan jo varhaisultraa, mutta tuntuu että kaikkialla kehotetaan ettei kannata liian aikaisin mennä kun ei välttämättä mitään näkyisi... :/
Joo siis näkyi raskausontelo muttei sikiötä. Mut sillä millään ei ole väliä kun viikot voi olla liian alhaiset ja käytännössä ei anneta tuomiota mihinkään suuntaan. Siksi itse varasin varhaisraskauden ultran nytten vasta 7+3 elikkä 8 raskausviikolla. Sitten voi jo siihen uskoa mitä sieltä sanotaan ja melkoisella varmuudella pitäisi sykettäkin löytyä.

Ja oon jotenkin myöskin pystynyt nyt tuudittautumaan siihen, että menin mä sitä kattomaan viikolla 5., 6., 7. tai 8., ei vaikuta siihen mitä tulee tapahtumaan. Se on kohtaloa ja suuremman voiman hallussa meneekö tämä odotettuakin odotetumpi raskaus kuten kuuluu.
Vaan tottakai impulsiivisena ja malttamattomana haluaisin mahdollisimman pian tietää, onko kaikki OK.. Mutta en halua menemään kuulemaan "jossittelua".. Haluan faktaa tietoa perustuen raskausviikkoihin, sikiöön mikä toivottavasti löytyy ja oikeasta paikasta, sykkeestä jne. Sänkypuuhienkin takia tiedän silloin olevan viikkoja vähintään se 6 ja puolen raskausviikon verran..

Ekassa raskaudessani, joka meni kesken, en uskonut tätä vinkkiä ettei ultraa kannata liian aikaisin varata. Vahingosta viisastuneena, en ottanut ensi viikolla tai sitä seuraavalla kätilön vapaata aikaa.. vaikka tyrkytettiinkin ;)

Nyt nautin tästä tilanteesta ja toivon parasta. Nauttimisille tarkoitan sitä, että seuraan jatkuvasti KAI NE RINNAT on vielä ARAT, tuleeko edelleen paksua valkovuotoa, vaivaako närästys ja ilmavaivat, jokohan tulis pahoinvointi vai tuleeko edes.. jne :D

Viime raskaudessa oireet katosivat kuin pieru saharaan. Siksi olin jo niin varuillani ja peloissani et tää ei tuu menee hyvin. Eikä mennykkä. Siks nyt nautin kipeistä rinnoista ja valitan niistä jatkuvasti kun saan tilaisuuden :D

t.Emeli-

P.S. RINNAT ja varsinkin nännit ovat arat ja koskettaessa melkein kipeät. Voisin vannoa n-pihojen turvonneen ja tummuneen... :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Osanotot menetyksen kohdanneille.

Fritang: Mä olin Virossa hotellimatkalla edellisen kanssa. Ei mitään ongelmaa että ni stress ja anti mennä vaan. Lähinnä laivayhtiöt suosittelee ettei ihan viimesimmillään menis ettei vahingossakaan laivalla joudu synnyttämään ja saadaan sit kunnon lääkäriin nopeasti jos tulisikin jotain komplikaatioita. Viikolle 28 asti saa lentääkin minne päin maailmaa vain. Sen jälkeen kaukokohteisiin tarvitsee lääkärin luvan. Lääkäri tekee sisätutkimuksen että on paikat kiinni, niin sekin heltiää helposti. Pohjoismaissa saa lentää jopa viikoille 36 asti muistaakseni, sitä en takaa että se olisi mukavaa mutta mahdollista. Eli omia oloja kuuntelemalla pääsee jo pitkälle :)

Nyt meen nukkumaan, palaan paremmin myöhemmin. Öitä!
 
aurora81: hyvä tietää, että voi tosiaan niistä housuista johtua. :) eli lökärit jalkaan jee! :D

Tais alkaa joku klassinen aamupahoinvointi vai oliko vain nälkä lie, hyvä etten halannut pönttöä kun nousin.. tää on muuten ihan älyttömän hyvä laihdutuskuuri näin alkuun! oon menossa naimisiin ihan parin viikon päästä ja oon karpannu ennen ku tiesin raskaudesta. No ennenku tein testin kävin pukua sovittaan ja sain rinnuksista 6cm pois (A-linjainen) ja nyt kun tiedän raskaudesta oon syönyt aikalailla normaalisti ja paino on hölskyny taas kunnolla alaspäin.. Saapa nähdä mikä on tilanne parin viikon päästä, hirvittää!

Muita oireita ei ole.. nyt tää öklötys ja menkkakivut välillä.. tosin nyt on vasta se kuudes viikko, et onhan tässä aikaa..
 
Saako suositella hauskaa lelua netissä, jota olen vilkuillut miltei päivittäin :-D Welcome to JustMommies : pregnancy and parenting on JustMommies -etusivulta löytyy "Pregnancy calendar" ja kun sinne syöttää lasketun aikansa, saa kalenterin jossa on joka päivä jotain infoa siitä mitä masussa tapahtuu (tai välillä vaan äidin voinnista). On ollut tosi kiva lukea sieltä, että minunkin rv 5+2 -masuvauvallani on jo esim. toimiva maksa ja verenkierto, sydän alkaa sykkiä tämän viikon lopulla, ja seuraava rakennustyömaaurakka kohdussani on vauvan suu, leuka ja ruokatorvi!
 
  • Tykkää
Reactions: Fritang
Lasketaanko se km-riski pienentyneeksi kuitenkin sen vkon 12 jälkeen eikä silleen et vko 14 kun toi laskeminen alkaaa noin alusta? En tiedä nyt kirjotinko älyllisesti :D

Hyvää aamun alkua kaikille.jos mun olo jatkuu tällaisena kokoajan niin joudun hakee saikkua.aamut menee yökkiessä joten en ehi enää edes töihin tän olotilan vuoksi.
 
Huomenta kaikille!

Tännehän oli tullut paljon tekstiä, ja hyvääkin tietoa. Jopa tämmönen suurperheen äitikin bongasi sieltä hyviä tietoiskuja :D

Matkustaminen on minuakin mietityttänyt. Mekin oltais lähdössä Viroon toukokuun lopulla, enkä oo ikinä raskaana ollessa käyny ulkomailla.

Pikku vinkkinä: asensin älypuhelimeen "I'm pregnant" sovelluksen, ja siinä on tarkkaa vauvasta joka rv.ja äidin olosta. Tosi kiva sovellus, jota tuijottelen päivät :D

Eilen sitten lensi oksu :x en ehtiny ruokaa laittamaan heti suuhun, niin vessaan juoksutti. Noh, tsemppasin päässsäni, että tää on hyvä juttu, tää on hyvä juttu :D

Huomenna neuvola! Vaakalle nousu hieman pelottaa, kun pitää jatkuvasti syödä :p
 
Aiaiai selkä on niiiin kipee :/ yököttää, heikottaa. Pientä flunssaa muutenkin päällä.
Pitäs touhuta tänään poitsun kans kaikkee ku on vapaa. Oon ite viikonlopun sit töissä :/ leipoo meinasin ku herra on niin kova heiluttelee kaulinta :D toivotaan et selkäkin vetristyy viel.
 
Uusi ilmoittautuu :wave:

20.9. / HoPe22 / 27 / 2.lapsi / ?

Olen seuraillut ketjuanne nyt viikon verran ja nyt uskaltauduin mukaan:)
Ensimmäisen plussan tein viime viikon keskiviikkona ja toisen lauantaina (jolloin omien laskujen mukaan 5+0). Molemmissa testeissä viivat vahvenivat nopeasti yhtä tummaksi kuin kontrolliviiva, joten nyt taitaa testailu riittää:)

Taustoista hieman: 27-vuotias ja toista lasta odotetaan. Poika 05/10:) Silloin olen täällä palstalla kirjoitellut, mutta pojan syntymän jälkeen en ole täällä käynyt. Salasanakin piti tilailla, kun enhän sitä enää 4 vuoden takaa muistanut:) Tämä palsta on uusiutunut niin! Osaako kukaan sanoa onko mistään enää mahdollista nähdä vuoden 2010 keskusteluja?

Olo on ollut super väsynyt ja saamaton! Yleensä koti on suht järjestyksessä, mutta nyt on kyllä imuroinnit ja muukin jäänyt ja sohva on vienyt voiton:p alaselkä on myös kipeä ja rinnat on hieman arat, mutta huonovointisuudelta olen ainakin vielä säästynyt.

Paljon on keskenmenoja näköjään ollut:( itsellänikin keskenmeno takana tasan vuosi sitten ja sitä kautta pelko on koko ajan läsnä: / Itse yritän myös miettiä, niin kuin joku muu jo sanoikin että kaikella on tarkoituksensa. Vaikka se ei tietenkään siinä tilanteessa siltä tunnukkaan. Voimia kaikille menetyksen kohdanneille:hug:

Itse ajattelin varailla alkuraskauden ultran Femedaan helmikuulle, sitten kun 7+ viikoilla mennään:)

Matkoista oli puhetta. Meillä on perheen kanssa maaliskuulle matka Espanjaan varattuna ja en sitä ainakaan vielä osaa jännittää. Pikemminkin päin vastoin!:) Silloin mennään jo 12+ viikoilla, joten ihana päästä aurinkoon rentoutumaan. Toukokuulle meinataan myös vielä reissu varata, jos vain vointi sallii:)

Nyt täytyy lähteä töihin: / Pakkasta näyttäisi olevan melkein 20 astetta! Hui!
Ihanaa viikon alkua kaikille syysmasun kasvattajille:heart:

HoPe22 5+2 (?)
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Lasketaanko se km-riski pienentyneeksi kuitenkin sen vkon 12 jälkeen eikä silleen et vko 14 kun toi laskeminen alkaaa noin alusta? En tiedä nyt kirjotinko älyllisesti :D
Kyllä ensimmäinen kolmannes on edelleen se 12 viikkoa, eli silloin riski pienenee. Se viikkojen laskeminen on vaan sovittu näin, niinkun joku mainitsikin, harva tietää oikeasti ovulaatiopäivää ja ennen vanhaan ei ollut edes ultraa, niin lähimmäksi oikeaa päästiin tällä laskutavalla. Naisten raskausaika kestää keskimäärin 280 vuorokautta edellisistä kuukautisista laskettuna. Tietenkään siinä parin viikon aikana ei vielä oikeasti olla raskaana, mutta ei siitä kannata liikaa hämääntyä, joka paikassa kuitenkin puhutaan niistä viikoista, mitkä menkoista lasketaan.
 
Eka oksennus lensi täällä! Ja aika yllättäen. Olin just syöny mysliannoksen, eli ei enää mysliä jogurtin kanssa. :x

Väsyttää, uuvuttaa, ei huvita mikään... Käyn tänään kouluterkalle vähän avautumassa, jos vaikka sais helpotusta opiskeluun. Oon havaitsivani itsestäni uupumusta, minkä on ehkä raskausväsymys laukaissut. En siis oo saanu oikeesti MITÄÄN aikaseksi vielä tänä keväänä, ja ihan vaan sen takia, ettei oo voimia tehdä mitään. Ei meinaa oikeen päästä edes nauttimaan raskaudesta, kun opinnot ahdistavat niin paljon. Vaikutti onneksi tosi empaattiselta terkalta puhelimessa. :)
 

Yhteistyössä