Syyskuu 2007 ketju 4

  • Viestiketjun aloittaja Johanna()
  • Ensimmäinen viesti
Hoppu
Siis, anteeksi elva, jos viestini tyyli oli melko suorasukainen. Nää asiat vaan nostattaa mulla aina tukan pystyyn... =:-|

ÄssÄ: Onneksi olkoon upeista ultrakuulumisista!!! On se niin uskomattoman ihanaa!
 
mii83'
Meillä esikoisella ostettiin Boran duot (ja niillä mennään nytkin). Meillä ovat toiminneet hyvin. Eivät olleet hinnalla pilattu (kun vielä ostettiin alestakin). Ainoa miinus on ettei noi mahdu Renault Clioon. Muuten olen tykännyt.

Mahan kannalta ei mitään uutta kerrottavaa. Viime yönä näin unta että masussa potkittiin, tais vain olla masussa ilmaa.

mii rv 12+5
 
Tiiikeri
Me saatiin serkkupojalta esikoiselle Emmaljungat vuodelta 2000 tai 2001 eikä oo moittimista, renkaat vois uusia mutta muuten tosi toimivat vaunut vielä seuraavallekin. Tuplat vaan tarvitaan kun tykkään lenkkeillä, käytettynä yritetään hyvät löytää Emmaljungat ois kyl kivat kun niihin on tykästyny.

Täällä on virkistytty, oikein kunnolla kun mulla oli eilen synttärit ja oltiin ekaa kertaa perheen kanssa Ikaalisten kylpylässä. Oli tosi hieno reissu, se on lähellä meitä että käydään varmasti tulevaisuudessakin. Vielä kun viikonloppuna olin kaverin luona yötä, tehtiin ruokaa ja juteltiin niin kyllä on mukava fiilis nyt =)

Ihanaa kun turvotus on nyt helpottanu, ei enää tukalaa olo, eikä pahoinvointia. Väsymyskin hieman hellittänyt =), jospa tästä raskaudesta alkais kohta oikein nauttimaan.

Elvalle samaa että munkaan mielestä ei sairauslomatodistusta pitäis pomolle viedä. Meillä toimitetaan suoraan palkkakonttoriin. Mutta tietty eri aloilla ja pienissä firmoissa voi olla eri juttu, en tiedä sanoa. Mut tosi tylsää tommonen kun lääkärithän nyt kirjottaa mitä ne haluaa. Mulla kyllä lääkäri kysy viimeks että voiko raskaudesta mainita sairtodistuksessa ja sanoin että ihan sama mulle kun ei pomo sitä nää kumminkaan. Oli fiksu lääkäri kun kysy.

Mukavaa päivää kaikille!

rv 12+4
 
elva
joo, oon töissä pienessä mainostoimistossa ja pomo haluaa suoraan itselleen sen sairaslomatodistuksen. että näin. ajattelin soitella lääkärille ja kysyä saisinko toista todistusta, en halua kertoa raskaudesta ennen koeajan loppua.

nyt pitää kipasta apteekkiin hakemaan panadolia. palailen asialle myöhemmin ja lueskelen kunnolla muiden kuulumiset.
 
Katinka76
Alkuperäinen kirjoittaja Hoppu:
Enkös mä ollutkaan laittanut itseäni vielä listaan...?

02.09 Miuski82 24v.,esikoinen,Vantaa, kättäri
05.09 Ida81 26 v., toinen lapsi, Kuopio (KYS?)
08.09. Takorautaa 36 v., toinen lapsi, TAYS
08.09 Maisa 34 v., neljäs, Kätilöopisto
09.09. elva 28v, esikoinen, ei vielä tiedä sairaalaa
11.09. Hoppu, esikoinen, 33 v. TAYS
11.09. Piparminttu-Pipsa 23 v., esikoinen, Kätilöopisto
14.09. Syysmasu(ko) 24v. toinen, Kys
15.09. Murunen79, 27 v. esikoinen, PK-seutu (en tiedä vielä sairaalaa)
15.09. Jo77, 30v., esikoinen, Lapin lääni
15.09. Tinka 30v. toinen, Jorvi
19.09. Mii83 24v. toinen, PHKS
20.09. ÄssÄ 29v, kolmas, kanta häme
21.09 Heather21v, esikoinen,Oulaskankaan aluesairaala
21.09. Isomasu(ko) 34v kolmas, Lapin lääni
21.09. Maria, 23 v., esikoinen, MKS
22.09. Spyrre, ?? v. toinen, ??
24.09. Tiikeri 29 v. toinen, Ylöjärvi (en tiedä vielä sairaalaa)
28.09. Nippe78, 29.v, toinen. KOKS
28.09. Karo74, 32 v. esikoinen, Tays
30.09. Zusa 39 v., neljäs, Hki, Nkl
Katotaan, onnistuuko tää tekstin lainaaminen... uusi syyskuulainen tässä ilmoittautuu mukaan. Olen kyllä lukenut teidän juttuja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt liityn mukaan kun eilen sai np-ultrassa varmuuden, että tuolla masussa on kuin onkin elämää. Siellä se veitikka heilutteli käsiään niin suloisesti. Kyllä se niin hellyyttävä näky on <3. Työnantajalle en minäkään vielä ole kertonut. Tuskin kovin montaa viikkoo pystyn enää peittelemään, sen verran masu kummiskin jo pullottaa ja tavan farkut kiristää.
Aurinkoista kevättä kaikille =)

13+3
 
Katinka76
Alkuperäinen kirjoittaja Katinka76:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoppu:
Enkös mä ollutkaan laittanut itseäni vielä listaan...?

02.09 Miuski82 24v.,esikoinen,Vantaa, kättäri
05.09 Ida81 26 v., toinen lapsi, Kuopio (KYS?)
08.09. Takorautaa 36 v., toinen lapsi, TAYS
08.09 Maisa 34 v., neljäs, Kätilöopisto
09.09. elva 28v, esikoinen, ei vielä tiedä sairaalaa
11.09. Hoppu, esikoinen, 33 v. TAYS
11.09. Piparminttu-Pipsa 23 v., esikoinen, Kätilöopisto
14.09. Syysmasu(ko) 24v. toinen, Kys
15.09. Murunen79, 27 v. esikoinen, PK-seutu (en tiedä vielä sairaalaa)
15.09. Jo77, 30v., esikoinen, Lapin lääni
15.09. Katinka76, 30v. toinen, Jorvi
19.09. Mii83 24v. toinen, PHKS
20.09. ÄssÄ 29v, kolmas, kanta häme
21.09 Heather21v, esikoinen,Oulaskankaan aluesairaala
21.09. Isomasu(ko) 34v kolmas, Lapin lääni
21.09. Maria, 23 v., esikoinen, MKS
22.09. Spyrre, ?? v. toinen, ??
24.09. Tiikeri 29 v. toinen, Ylöjärvi (en tiedä vielä sairaalaa)
28.09. Nippe78, 29.v, toinen. KOKS
28.09. Karo74, 32 v. esikoinen, Tays
30.09. Zusa 39 v., neljäs, Hki, Nkl
Katotaan, onnistuuko tää tekstin lainaaminen... uusi syyskuulainen tässä ilmoittautuu mukaan. Olen kyllä lukenut teidän juttuja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt liityn mukaan kun eilen sai np-ultrassa varmuuden, että tuolla masussa on kuin onkin elämää. Siellä se veitikka heilutteli käsiään niin suloisesti. Kyllä se niin hellyyttävä näky on <3. Työnantajalle en minäkään vielä ole kertonut. Tuskin kovin montaa viikkoo pystyn enää peittelemään, sen verran masu kummiskin jo pullottaa ja tavan farkut kiristää.
Aurinkoista kevättä kaikille =)

13+3
Nyt pitäisi olla listassa nimimerkkikin oikein...

 
Murunen79
Koeajalla ei muuten käsittääkseni voi ihan helposti irtisanoa raskaana olevaa. Katsotan ymmärtääkseni syrjinnäksi. Tästä tuli mun mielestä just ennakkocase.

Mä olen töissä suht isossa talossa (n. 60 hlöä) ja tälläkin sairaslomapaprut menee pomon kautta...päätymättä käsittääkseni koskaan palkanlaskentaan ellei ole Kela-korvauksia haettavissa.

Mä olen kans pohtinut vaunuasioita. Mitkäköhän vaunut sopis, kun harrastan juoksua? Olis kiva päästä vauvan kans juoksulenkille reilun vuoden kuluttua. Vaunut sais siis olla yhdistelmät. Joudunkohan ostamaan erikseen juoksuvaunut?

Hirveesti olis hinku ostaa vauvalle kamaa, mutta ei oikein ole vielä tilaa, mihin alkaa keräämään...pitäis tehdä isohko kaappiensiivousoperaatio ja remonttia.

En meinaa enää malttaa odottaa ensi syksyyn! Miehen kans odotetaan jo ihan täpinöissämme uutta perheen jäsentä!

 
Ulkopuolinen
Hei!
Jäi sen verran askarruttamaan teidän irtisanomiskeskustelu, että on pakko laittaa linkki:

http://www.tasa-arvo.fi/Resource.phx/tasa-arvo/ajank/laus-arkisto-raskaus.htx

Lyhykäisyydessään: Työnantaja rikkoo tasa-arvolakia jos irtisanoo raskauden vuoksi.Mm. tasa-arvolaki kieltää syrjäyttämästä raskaana olevaa henkilöä valittaessa työntekijää määräaikaiseen palvelussuhteeseen, vaikka tämä kenties ei voisikaan hoitaa kyseistä tehtävää koko aikaa.
 
elva
ässällä olikin kivat näkymät, mäkin haluaisin taas ultraan.... hoppu, en loukkaantunut sanoistasi ollenkaan, ei mulla aikaisemmin ole merkitty sairaslomatodistukseen sairauden syytä, nyt lääkäri sen sitten laittoi. tylsää.

tänään pitää vielä mennä antamaan pissanäyte ja samalla ilmeisesti kurkataan kohdunkaulaa ja emätintä, ettei siellä ole tulehdusta, joka vatsakivut aiheuttaisi. keskenmenoa olenkin tässä kerinnyt pelkäämään tavallista enemmän, sen verran noi massukivut pelästytti. mies lupaili tulla hakemaan mut lääkäristä, harkitsin jo yksityiselle menemistä, mutta se tulee aina niiiiin kalliiksi.

tosta koeaikakeskustelusta, en varsinaisesti pelkää irtisanomista, olisin periaatteessa tyytyväinen, jos niin kävisi... pomo kyllä jutteli, että jatkettaisiin sopparia ainakin kesään asti tai pidemmälle, mulla oli alunperin tarkoituksena mennä kouluun syksyllä. sitä lähinnä tässä pelkään, etten saakkaan niin mielenkiintoisia ja pitkäaikaisia hommia, koska tiedetään, että jään äippälomalle kesäloman jälkeen ja mahdollisesti oon sairaslomalla useammin.

ai niin, katinkalle tervetuloa! mä tästä lähden valmistautumaan purkkiin pissimiseen ja odotteluun.
 
Tiiikeri
Millasia kipuja sulla elva on? Mähän olin alkuraskaudessa tosi kipeä ja sain selvyyden että kivut johtuu mun endometrioosista. Oli tosi kovia kipuja ja lamaannutti väliin täysin, alavatsa särki ja kipu meni aaltomaisesti. Endo kuulemma ärsyyntyy alkuraskauden kovista hormoonipitoisuuksista. Vaikka neuvolassa luultiin suurinpiirtein luulosairaaksi, todella tylsää!!! Aion ens kerralla kertoa neuvolassa kivun syyt, että ihan endoon perehtynyt lääkäri kertoi syyn, ettei tarvi ens kerralla mulkoilla kun sanon olevani oikeasti kipeä!

Mulla muuten lenkkikunto huonontunu ihan hirveesti, en tahdo enää jaksaa normaalisti kävellä kun pienen matkaa. Ennen vedettiin 5-6 km vainulenkkiä hikihatussa niin nyt tulee kilometrin jälkeen toppi että en tahdo jaksaa jalkaa nostaa. Tylsää, näinkö tää raskaus jo vaikuttaa.. Ei oikein väksinkään uskalla kun selvästi tulee toppi eikä jaksa kun laahustaa. Ja uni on jotenkin huonompaa, vaikka nukun koko yön niin heräilen ja sitten olen kuitenkin tosi väsy herätessä. Aika outoa!

rv 12+5 Hoh-hoijaa!
 
Karo74
Heissan :)

Kiva lukea kuulumisianne ja tuntojanne, paljon samankaltaista meikäläiselläkin. Eka lääkäri ja sattumalta myös ultra on samana päivänä ja vasta ensi viikolla eli sitten vasta kuulen ekaa kertaa sydänäänet sun muut ja voin vakuuttua että ihan oikeasti olen raskaana. No ei, olen mä siitä jo vakuuttunut :) Kuvotus ja pahoinvointi meni onneksi kahdessa viikossa kokonaan ohi ja nyt alkaa väsymyskin pikkuhiljaa helpottamaan. Vatsanseutu on jo pikkuisen kasvanut ja ostin ekat äitiysfarkut ja näistä ei kyllä edes huomaa että ovat äitiysfarkut, mutta ihana kun ei purista ;) Toisaalta mahan kasvaminen voi johtua siitäkin, että liikuntamäärät on roimasti vähentyneet - kuukauteen ei ole juuri ollut energiaa käydä edes kävelyllä saati hiihtämässä (ja nyt suli lumet). No hydrobicissa ja pilateksessa olen sinnitellyt. Tosin me tehdään melkoisen perustavalaatuinen remontti uuteen taloomme ja remppahommissa olen puuhaillut mukana. Huomaa kyllä kankuissa kun on noussut varmaan 1000 kertaa kolmiportaiselle jakkaralle ja alas kattopaneleja ruuvatessa...

Sama juttu Tiiikerin kanssa, mullakin on yöuni jotenkin kehnompaa vaikka nukun n. 8 h yössä ja pikkupäikkärit melkein joka ilta. Oon pohtinut että se saattaisi johtua siitä, kun yöllä käy vähintään kerran, yleensä 2-3, vessassa, niin se syvä uni keskeytyy eikä tuu sitä 3h yhtämittaista syvän unen jaksoa. Aamulla on sit ihan ryde, mutta onneksi on jo ihana valoisaa ja aurinkoistakin melkein heti aamusta.

Gallupeista, mitä niitä olikaan... :) ollaan naimisissa, olen vakkarihommassa projektipäällikkönä isossa yrityksessä, 6 vuotta valmistumisen jälkeen töissä eli oikein hyvällä mielin jäämässä "pienelle breikille". Meillä työnantaja suhtautuu raskauteen ja äitiyslomaan erittäin hyvin ja luontevasti, mutta isommassa firmassa se onkin enempi rutiinijuttu. Ja ennemminkin niin, että jos se vaikuttaisi jotain, niin se olisi syrjintää ja se olisi jo iso juttu. Meitä kohdellaan siis kuin kukkaa kämmenellä :) Kummeista ei ole varmuutta vielä, miehen puolelta on ns. helpompia vaihtoehtoja pari-kolmekin, mutta omalta puoleltani ei niinkään. Tahtoisin sukulaisia kummiksi, mutta mun puolella ei oikein ole kovasti vaihtoehtoja. Ja vaikuttaahan sekin syntyykö tyttö vai poika...luulisin.

Iloista keskiviikkoa,
Karo74, 12+2
 
spyrre
terkut np-ultrasta. Siellä se pieni alku heilui ja keikkui. Suurimmillaan mitaksi saatiin 1,2 joka on täysin normaali. Pituutta 6 cm + jalat eli n 7,5 cm.Yksi kuva saatiin mukaan. Ihana oli nähdä pikkuinen. Vatsa alkaa kasvamaan ja tänään kerroin esimiehelle. Onniteli kovasti ja totesi että tämähän on aivan luonnollista. Huomenna meinasin kertoa työkavereille, tai tossa jo mietin, että laitan päälle sellasen uuden paidan mistä maha näkyy selvästi, ja kysyn sitten aamulla mitä tykkäävät mun uudesta hienosta paidasta :) Huh, vihdoin voi lopettaa tän peittelyn, alkoi oikeesti olla vaikeuksia päättää mitä laittaa aamuisin päälle.

spyrre 12 + 5
 
elva
spyrren pikkuinen kävi sitten kuvattavana. hassua, miten pieniä ne vauvat on, ja kuitenkin osaavat tehdä vaikka mitä.

tiikeri, mulla on ollut sellaisia ihmeellisiä kipuja, kestää 5-15 sekunttia ja koko alavatsaa pistää. no, nyt sitten taisi selvitä syykin. oman lääkärin mielestä ei virtsakoetta tarvinnut ottaa, eikä sisätutkimusta tehdä, joten kävin eilen päivystyksessä. pissassa oli leukosyyttejä ++ ja se lähetettiin viljelyyn. tänään piti saada tulokset, mutta omalääkäri olikin lähtenyt kotiin aikaisemmin, eikä terveyskeskuksesta löytynyt tuloksia. soittelin pääterveysasemalle ja sieltä löytyi joku ystävällinen sielu, joka suostui varaamaan puhelinajan jollekkin toiselle lääkärille, joka soittelee mulle tänään ja kirjoittaa antibiootit. ihmetoimintaa tolla meijän omalla terveysasemalla... en ymmärrä ollenkaan. ei mulla mitään muita oireita oo ollut, vatsaan ja selkään sattuu hieman, siinä se. tää on nyt niin omaa napaa, ettei mitään rajaa. toivottavasti meijän pikkuselle ei oo ollut tästä mitään haittaa, pelottaa kovasti, että tulehdus olisi levinnyt kohtuunkin. tekisi kovasti mieli käydä yksityisellä gynellä tarkastamassa tilanne, tonne terveyskeskukseen en mene, ellei ole ihan pakko.

elva rv 14+3
 
*Maria
Kirjotteenpa minäkin kuulumisia pitkästä aikaa... Ensiksi pahoitteluni Johannalle ja voimia! Toivottavasti kevät tuo uutta toivoa ja pian taas palailet odotuspuolelle.

Ja tervetuloa uusille ketjulaisille!
Ihana kevätpäivä, aurinko paistaa täydeltä terältä ja lumi sulaa. :) Täällä mennään 12+6 (tai 13+6 uä:n mukaan) ja massu alkaa varovasti pullistua. Sain eilen vinon pinon äitiysvaatteita kavereilta, mutta kyllä ne housut vielä on aikas isoja mulle... Oikein kauhistutti kun levittelin niitä, noinko iso musta tulee!!? :D Ja jos hyvin(?) käy, nehän jää vielä pienekskin, eivät ole olleet isoja odottajia edelliset käyttäjätkään. Muutkin vaivat helpottaa, vaikka enpä noista liiemmin joutunut kärsimäänkään. Pahin väsymys on väistänyt ja ummetuskin helpottanut (en olisi uskonut luumujen voimaan! :)). Olo tuntuu vaan edelleen turvonneelta, vaikka paino ei ole alkuharppauksen (2 kg) jälkeen noussut. Ehkäpä se sitten tulee olemaan tällaista. :)

Vaunuista oli ollut puhetta... Koitan taivutella serkkuani myymään meille Emmaljungat vm -05, on näppärät pelit, oon heidän naperolla niitä koekäyttänyt. Ensisijaisesti katsellaan lähipiiristä käytettyjä hyväkuntoisia yhdistelmiä ennenkuin aletaan uusia harkitsemaan.

Mutta, mutta, palataan taas!
Mukavaa päivänjatkoa ellit! Kiroitellaanhan taas. :)



 
Piparminttu-Pipsa.
Heippa! :)

Ihania ultrakuulumisia teillä, onnea iloisista näkymistä! :) Se on tosiaan aivan ihmeellistä, et miten ne muutaman sentin mittaiset naperot osaakin tehdä jo kaikkea! Mieletöntä. :)

Niin ja tervetuloa joukkoon Katinka! :) Tää syyskuulaisten ketju onkin parasta A-ryhmää, vai mitä tytöt?

Vaunuista olitte jutelleet. Mulle iski jo paniikki, kun sanoitte et jotkut on tilanneet jo lokakuun vauvoille vaunuja. KÄÄK! Me ajateltiin lähteä vasta kesällä katselemaan vaunuja, mut vissiin sinne kannattaa mennä jo nyt ja kysellä, miten paljon ennen joku tietty malli pitäis tilata? Me aiotaan varmaankin ostaa uutena Briot tai Emmaljungat. Halutaan satsata vaunuihin, koska meillä ei ole autoa ja liikkuminen tapahtuu siis pitkälti vaunujen ehdoilla. Meillä on muutenkin monta asiaa, jotka vaikuttaa vaunujen ostoon... Elikä mulla ja miehellä on huimat 36cm pituuseroa, helposti säädettävä aisa ja edes jollain lailla molemmille sopivalla korkeudella olevat vaunut pitää siis löytää. Lisäksi meillä on kaksi koiraa ja niitä on tietysti ulkoilutettava säässä kuin säässä. samalla on tarkoitus ottaa vaunutkin mukaan, eli niitten pitäis kulkea lumessa, sorassa ja vaikka missä. :) Eli odotan aika innolla mitä tuleman pitää... me ollaan varmaan painajaismaisia asiakkaita. ;)

On jotenkin hölmö olo, kun odottaa vaan et masu alkais kasvaa ja tuntis liikkeet. Tuntuu, et olis jossain suvantovaiheessa, kun väsymys ja muut oireet on loppunu, mut tilalle ei oo tullu mitään todisteita vauvelin olemassaolosta. Noh, jospa tässä muutaman viikon sisällä niitä alkaisi ilmaantua... :) Aattelin viikonloppuna käydä kattelemassa äitiysvaatetarjontaa mm. HM:llä. Jospa sieltä uskaltaisi jo jotain ostaakin?

Hyviä vointeja! :)

PP ja Piipiäinen rv 14+1
 
Piparminttu-Pipsa.
Hih, toi mun teksti kuulostaa idioottimaiselta... "Lisäksi meillä on kaksi koiraa ja niitä on tietysti ulkoilutettava säässä kuin säässä. samalla on tarkoitus ottaa vaunutkin mukaan..." Ihan kuin me otettais mukaan pelkät vaunut ja itse vauva jäis sisälle... ;)

No joo, pitäis vissiin mennä nukkumaan kun tollanen naurattaa... ;)
 
mii83'
Vaunuista: Meillä esikoinen syntyi marraskuussa ja vaunut ostettiin vasta elokuussa. Hyvä tarjonta oli vielä ja vielä ale. Toisaaltaan jos on kamalan tarkkaa mitkä haluaa, niin sitten kannattanee olla ajoissa liikkeellä.

Mulla olisi tuolla neljät mammahousut, mutta ne mä niitä vielä voi pitää. Mä en halua mahan päälle mitään ylimääräistä. Ahdistaa. Kotona kuljen aina mahan paljaana (toppi tai paita kääriytynyt mahan päältä). Onneksi esikoisen aikana ostin muutaman stretch-housut, jotka jäävät mahan alle ja ovat hiukan suuremmat. Näillä mennään nyt, vaikkeivat ole ihanimman väriset.

Jotenkin tuntuu tyhmältä kirjoitella kun ei mitään tapahdu. Tässä vain ollaan ja mennään eteenpäin. Ensiviikolla on kai nla-lääkäri. Mä en jaksa ajatella mitään tollaisia.

Mies on muuten alkanut hempeilemään mahalle. Ihan samanlaista kuin esikoisen aikaa, vaikkei yhtä aktiivista. Ja esikoinen tietää että äidin masussa on vauva ja se on kuulemma kivaa. Tosin esikoisesta ei omasta mielestä tule isoaveljeä (ikää 2v4kk). Hiljalleen mäkin alan juttelemaan masulle. Saatan jo toivottaa hyvää yötä.

Ei kai muuta, kai se on mentävä nukkumaan, jotta jaksaa olla huomenna koulussa.

Mii rv 13
 
minni´85
Olipas kiva löytää tällanen palsta.. ihan vahingossa tänne eksyin..Saakohan joukkoonne vielä liittyä? :) Mulla laskettu aika 20.9. Tää ois sit meidän esikoinen :)) ja odotettu sellainen.
Luin tuolta "Tiiikerin" kommentin, mulla myös endometrioosi, ja alkuraskauden aikana ollut todella kovia kipuja... Siitäköhän ne sitten johtuivat, neuvolastakin kyselin, mut mulle sanottii, et ihan normaalia pitäs olla. Ja sitä mä en kyllä usko, et niin kovat kivut on normaaleja..mut mielipiteet kullakin.
 
Juulia77
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09 Miuski82 24v.:
Toivottavasti onnistuin viestin lainaamisessa ja itseni liittämisessä listaan... :)
oli ihana löytää tällainen "vertaistukiryhmä" eli muita syysvauvan odottajia! Ihana lukea muiden kokemuksia.

Itse olin np-ultrassa aika tasan 2 vkoa sitten, silloin oli 11+5 (eli nyt sitten lienee aika tasan 13+5). Vikojen kuukautisten mukaan olisin ollut peräti 10 pvää pitemmällä, joten laskettua aikaa siirrettiin myöhäisemmäksi. Kaikki oli hyvin, siellä se kaveri sätki ja heilui. Np oli 0,8 muistaakseni.

Suoraan sanottuna ei ole mitään elämän ihaninta aikaa ollut tähän asti - olen voinut TOSI pahoin viimeiset 6-7 vkoa (aamusta iltaan, inkiväärit ja muut on kokeiltu mut ei ole auttaneet) ja lisäksi on ollut kaikenlaista suoranaista vatsakipua. Sitä on tutkittukin, mutta usean eri lääkärin mukaan kyseessä on vain alkuraskauden ligamenttien venyminen, kohdun kasvaminen jne. pitäisi helpottaa kai joskus 20. vkolla. Pahoinvointi alkoi viime viikon lopulla hellittää, ja sitten iski tietysti päälle hirveä flunssa, minkä takia olen nyt lojunut pari päivää kotona.

Töissä en ole vielä raskaudesta kertonut, mutta varmaan kaikki ovat jo kuulleet mun oksentavan vessassa... kun tästä tervehdyn, aion kyllä kertoa, alkaa nimittäin mahakin pullottaa jo siihen malliin ja housut ei mene kiinni.

(Älkääkä käsittäkö väärin, olen siis ihan onneni kukkuloilla tulevasta vauvasta, toivon vaan niin kovasti että vointi pikkuhiljaa kohenisi... no, varmaan ainakin kaikki pahoinvoineet ymmärtävät! :)

Nyt nukkumaan, hyvää yötä!
 
Tiiikeri
Tervetuloa minni'85 joukkoon!! Kiva että löytyi kohtalotoveri vaikka endoa en kellekään toivokaan. Mä olin endometrioosiyhdistyksen järjestämällä luennolla vko sitten Tampereella ja siellä oli oikein asiansa osaava lääkäri TAYS:sista Kari Nieminen. Siellä sai esittää omia kysymyksiä ja kysyin raskauden ajan kivuista. Endo kuulemma ärsyyntyy kovista alkuraskauden hormoonipitoisuuksista ja aiheuttaa kipuja.
Vaarattomiahan ne on, mutta ei todella normaaleja!

Eipä sitä ymmärrystä saa kun todella harvoilta asiansa osaavilta lääkäreiltä ja kohtalotovereilta, on tää niin mystinen sairaus! Mutta kannattaa kertoa neuvolassa, että näin asia on endon kanssa, minä ainakin kerron. Jos joku muu endopotilas sais ymmärrystä vähän enemmän.

Minä olin viime raskaudessa koko loppuajan tosi kipeä, siihen tämä lääkäri ei osannut kertoa selitystä. Mutta lääkäri kyllä tiesi sen kuinka arvaamaton ja salaperäinen tämä endo on ja voi käyttäytyä ennalta arvaamattomalla tavalla. Kuulutko endometrioosiyhdistykseen? Sieltä minä olen saanut hyvin vertaistukea, mutta lapsen kanssa osallistuminen on tietysti aikalailla jäänyt.

Nytkin vatsani on tosi herkkä ja ärtyy esim jos istun koko päivän, alkaa hiljalleen särkemään =(. Mutta ei onneks sellaista pitkäjaksoista särkyä ja kamalaa kipua kun alkuraskaudessa oli.

Jaksamista kaikille!
 
Maisa_72
Moi!

Maria: Mä voin myydä sulle Emmaljungat -05. :) On kyllä huippupelit. En haluaisi niistä luopua mutta meillä ei ole säilytystilaa. Pakko ne tuplat on hankkia.

Meillä on valvottu kun kuopus on kipeä. Olen aivan poikki. Eilen käytiin lääkärissä. Jonotettiin kolme ja puoli tuntia. Nyt on Läkäripäivät ja kaikki lääkärit tietysti siellä. No, aamusta oltiin terveysasemalla ja kun päästiin kotiin keskimmäisen optteja soitti että pojalle sattunut tapaturma. Liikuntatunnilla potkaissut ITSEÄÄN yläleukaan ja hampaisiin sattuu. Ja eikun hammaslääkäriin jonottamaan. Onneksi ei käynyt mitenkään pahasti. Mutta ei voi sanoa kuin mikä päivä!!!

Huomenna lähdetään Kangasniemelle viettämään viikonloppua. Ihanaa päästä kotiympyröistä vähäksi aikaa pois. Tekee kyllä tähän saumaan tosi hyvää.

Ässäkö oli ultrassa käynyt? Ihan sekaisin mitä kukakin on kirjoittanut.

Nyt on tosiaan tällainen suvantovaihe. Np-ultrat käyty ja monella pahoinvointikin helpottaa. ( Mulla ei, krapulaolo edelleen) Sitten odotetaan rakenneultraa ja liikkeitä. Mä olen ihan satavarma, että parina päivänä olisin jotain tuntenut mutta sitten tulee epäilys että olikohan se nyt SITÄ? Viikkoja on kuitenkin vielä aika vähän.
Muistan hyvin kun esikoista odottaessa tunsin ekan potkun. Olin menossa töihin ja odotin metroa. Ja siinä sitten TUMPS. Aloin pillittää siinä aamuruuhkassa. Se oli niin ihana tunne. ( Vanha fiilistelee...)

Nyt päiväunille
T.Maisa
 
minni´85
02.09 Miuski82 24v.,esikoinen,Vantaa, kättäri
05.09 Ida81 26 v., toinen lapsi, Kuopio (KYS?)
08.09. Takorautaa 36 v., toinen lapsi, TAYS
08.09 Maisa 34 v., neljäs, Kätilöopisto
09.09. elva 28v, esikoinen, ei vielä tiedä sairaalaa
11.09. Hoppu, esikoinen, 33 v. TAYS
11.09. Piparminttu-Pipsa 23 v., esikoinen, Kätilöopisto
14.09. Syysmasu(ko) 24v. toinen, Kys
15.09. Murunen79, 27 v. esikoinen, PK-seutu (en tiedä vielä sairaalaa)
15.09. Jo77, 30v., esikoinen, Lapin lääni
15.09. Tinka 30v. toinen, Jorvi
15.09. Juulia77, eka, Kätilöopisto
19.09. Mii83 24v. toinen, PHKS
20.09. ÄssÄ 29v, kolmas, kanta häme
20.9. minni´85, 22v, esikoinen, ?
21.09 Heather21v, esikoinen,Oulaskankaan aluesairaala
21.09. Isomasu(ko) 34v kolmas, Lapin lääni
21.09. Maria, 23 v., esikoinen, MKS
22.09. Spyrre, ?? v. toinen, ??
24.09. Tiikeri 29 v. toinen, Ylöjärvi (en tiedä vielä sairaalaa)
28.09. Nippe78, 29.v, toinen. KOKS
28.09. Karo74, 32 v. esikoinen, Tays
30.09. Zusa 39 v., neljäs, Hki, Nkl [/quote]
 
minni´85
Mä nyt lisäsin itseni tolle listalle.
Tiikeri, mä en kuulu endometrioosiyhdistykseen vielä, kun diagnoosi on tehty noin vuosi sitten. (Multa löytyy lisäksi PCOn diagnoosi). Mut varmaan munki kannattaa liittyy sinne, se vertaistuki on kyllä korvaamatonta, monesti sen olen huomannut.
Mulla ihme kyllä pahat kivut on loppuneet, nyt on sellasta normaalia eloa ollu vähän aikaa. Ja pahoinvoinnit olen saanut jo unohtaa, mikä onni, vaik valittaa ei sais. :)
Onko muilla kuin minulla ollut uniongelmia?? Mä ravaan yössä 1-2 kertaa vessassa, niin uni kai sen vuoksi häiriintyy, ja uni ollut viimeaikoina todella katkonaista. Mä kun en tahdo saada unen päästä kiinni, kun kerran herään... Välillä vaikeeta.
Mutta kaikinpuolin ihanaa tää odotus, ollaan niin onnellisia mieheni kanssa :))
Mutta nyt syömään, karmee nälkä. Mukavaa päivänjatkoo kaikille!
 
ÄssÄ!
Tervetuloa uudet syys-odottajat! Ihanaa kun porukka kasvaa!!

minni: meillä onkin näköjään sama LA =) Mulla on kans toi vessassa ramppaaminen ihan tuttua ja unet on tosi katkonaisia...

Voi hitsi Maisa teidän sakki on näköjään pitäny huolta että terv.huollossa on töitä =D Paranemisia teille.. Mäkin tossa sohvalla pötköttelin toissapäivänä ja vasemmalla alhaalla tuntu semmonen hentonen *PIU* ?!? olin siinä sitte huuli pyöreenä, että mitä ? voikohan jo tuntua? Niinhän sitä sanotaan että uudelleen synnyttäjät tutee aikasemmin. Tokasta tuntu rv16. Niin ja oltiin maanantaina siellä np-ultrassa, kun kysäsit =)

Mitähän galluppeja sitä oli.. Äitiyspakkaus ainaki niin ja vaunuosasto. En tiedä vielä otetaanko pakkaus, sen näkee sit. Brion yhdistelmät on ostettu käytettynä esikoiselle -00 (tais olla -99 vuoden mallistoo) ja niillä mennään komeesti vielä, tosin aattelin kysästä saisko niitä "tuunattua" vaikka uusilla pyörillä tms.

Mä olen vaihteeks saikulla tosta selästä... toivottavsti hellittää ettei koko r.aikaa ole vaivana.. Rinnukset on mulla edelleen kipeet ja kuppikoko on vaihtunu, iltayökötystä on muttei niin paljoa, finnit on tallella ja uusia tulee =) Masu on melkonen kumpu.. muutamat asiakkaatkin on jo huomanneet. Eli olo on mitä mainioin!!

voikaahan paksusti =D ÄssÄ rv13+0
 

Yhteistyössä