Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
[QUOTE="mä";26438508]Siis täh, oletko sä tosissas. Yli puolet maailman ihmisistä ei syö lihaa. :LOL:[/QUOTE]

Puhuin PELKISTÄ vihanneksista. Kyllä ne jostain muualta saa sen proteiinin (esim. pähkinästä tai soijasta, ne ei tietääkseni oo vihanneksia). Vastasin vaan väittämään että pelkällä lihalla ei voisi elää.
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";26442764]Puhuin PELKISTÄ vihanneksista. Kyllä ne jostain muualta saa sen proteiinin (esim. pähkinästä tai soijasta, ne ei tietääkseni oo vihanneksia). Vastasin vaan väittämään että pelkällä lihalla ei voisi elää.[/QUOTE]
Tosin sellaisista kasvinosista, jotka ovat kasvitieteellisesti hedelmiä, vihanneksiksi kutsutaan muun muasssa tomaatin marjoja, kurkkukasvien hedelmiä ja palkokasvien hedelmiä eli palkoja, papuja ja herneitä.
 
hhm
[QUOTE="hmm";26442764]Puhuin PELKISTÄ vihanneksista. Kyllä ne jostain muualta saa sen proteiinin (esim. pähkinästä tai soijasta, ne ei tietääkseni oo vihanneksia). Vastasin vaan väittämään että pelkällä lihalla ei voisi elää.[/QUOTE]

No niinpä varmasti puhuitkin...

Miks pitäis verrata pelkän lihan ja pelkkien vihannesten syöntiä? Jättämällä ruokavaliosta pelkän lihan (usein sis. kalan ja äyriäiset) jää vielä kaikki muu jota syödä. Miks vastakohta ois mitkään hiton vihannekset? (Ite oot. :D)

Älytön ketju, aivan älytön. Aiheuttaa tosiaan huomattavan vastareaktion, ja vaikka olenkin aina syönyt kalaa ja nykyisin syön (reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen) jonkin verran myös riistaa ja poroa, taidan jatkossa järjestää juhlat ja muut "ideologiantuputtamismielessä" suorastaan vegaanisti.

Vaikea käsittää, että esim. TriplaIsä ois tosissaan, vaan kaipa tuo oli.

Ai niin, pakko sanoa, että olen kyllä onnistunut tekemään kasvisruokia (ei kuitenkaan vegaaneja), jotka ovat maistuneet "lihansyöjä"ystävilleni niin hyvin, etteivät he ole "huomanneet" lihan puuttumista.

Taitolaji se kasviskokkaaminen on, mutta vaatii toki maistajaltaankin sillä tavalla avointa asennetta, ettei ole tuominnut ruokaa "mitättömäksi pupunsapuskaksi" ennen ensimmäistäkään haarukallista. Hohhoi.
 
"vieras"
Tässä ketjussa on yksi mielenkiintoinen pointti. Jos ns. lihaa syövä ihminen järjestää juhlat pidetään moukkamaisena sitä ettei oteta huomioon kasvissyöjiä. Pitää vähintään liharuuan kanssa samaantasoinen kasvisvaihtoehto olla olemassa. Jos näin ei ole niin ihmetellään suureen ääneen kuinka joku voi olla niin moukkamainen ettei huomioida muiden ruokailutottumuksia.

Miksi kasvissyöjän ei tarvitse huomioida muiden ruokavaliota?
 
"jenni"
Miehesi on ammatiltaan kokki? Luulisi tietävän työnsäkin puolesta että kaikkien ruokavaliot otetaan huomioon. Olen ollut 10 vuotta kasvissyöjä ja myös kokki ammatiltani mutta kun pyydämme ystäviämme/sukulaisia meille syömään niin teen kaikille jotakin. Pääpaino on kasvisruuissa mutta teen lisäksi myös paria eri kalaruokaa ja ainakin yhtä liharuokaa. Ja jos menee toisinpäin niin aina on ollut tarjolla meillekin jotain kasvisruokaa ( ja ihan hyvää sellaista, ei pelkkää vihreää salaattia :) )
 
"Rainbow"
[QUOTE="vieras";26444520]Miksi kasvissyöjän ei tarvitse huomioida muiden ruokavaliota?[/QUOTE]

Mitäs jos lukisit koko ketjun ennen kommentointia? Kysymykseesi on vastattu tässä ketjussa jo useampaan kertaan. Jos et jaksa lukea koko ketjua, niin sitten sinun ei pitäisi minun mielestäni mitään tähän kommentoidakaan.

Ärsyttää oikeasti ne joka ikisessä ketjussa esiintyvät "en jaksa lukea koko ketjua, joten kysyn nyt tätä asiaa, vaikka kysymykseeni onkin varmaan vastattu jo viisisataa kertaa"-viestit. Mitä järkeä on tulla johonkin keskusteluketjuun ilmoittamaan, että ei jaksa lukea sitä? Hei, älä sitten lue, mutta älä myöskään pyydä muita keskustelijoita selittämään samaa asiaa miljoonaan kertaan.
 
Mollie
Mun mielestä tähän on ihan looginen selitys: kasvissyönti perustuu eettisiin ja ekologisiin arvoihin. Kasvissyöjä ei syö lihaa, koska se ei sovi hänen arvoihinsa.

Sekasyöjä sen sijaan on nimensä mukaisesti sekasyöjä. Eli syö lihaa, kalaa ja kasviksia. Sekasyöjä voi syödä noista mitä vain, myös niitä kasviksia, ja kyllä, myös pelkkiä kasviksia. Siitä ei seuraa mitään outoa (eettistä ongelmaa tai kipuja)

Käytännössähän on nimittäin niin, että pitkään kasvissyöjänä ollut ei voi tuosta vain syödä lihaa, siitä tulee kipeäksi.
Juuri näin. Kyllähän lihansyöjät pystyvät syömään myös ei-lihapitoisia ruokia, en minä ainakaan tunne yhtään ihmistä joka söisi vain ja ainoastaan lihaa.

Siskoni on kasvissyöjä, ja käydessäni hänen luonaan vierailulla syön ihan tyytyväisenä kasvispiirakka, kreikkalaista salaattia, kasvisrisottoja tms., vaikka itse syön myös lihaa. En ymmärrä miksi tämä asia on monelle lihansyöjälle niin iso ongelma. Kyse on yhdestä vierailusta, voivathan vieraat syödä kotonaan lihaa vaikka koko muun päivän.

Kyse taitaa olla vain asenneongelmasta. Veikkaan että jos tarjottavaa on paljon ja herkullista, vieraat eivät edes huomaisi lihan puuttumista jos siitä ei erikseen huomautettaisi.
 
Just näin
Juuri näin. Kyllähän lihansyöjät pystyvät syömään myös ei-lihapitoisia ruokia, en minä ainakaan tunne yhtään ihmistä joka söisi vain ja ainoastaan lihaa.

Siskoni on kasvissyöjä, ja käydessäni hänen luonaan vierailulla syön ihan tyytyväisenä kasvispiirakka, kreikkalaista salaattia, kasvisrisottoja tms., vaikka itse syön myös lihaa. En ymmärrä miksi tämä asia on monelle lihansyöjälle niin iso ongelma. Kyse on yhdestä vierailusta, voivathan vieraat syödä kotonaan lihaa vaikka koko muun päivän.

Kyse taitaa olla vain asenneongelmasta. Veikkaan että jos tarjottavaa on paljon ja herkullista, vieraat eivät edes huomaisi lihan puuttumista jos siitä ei erikseen huomautettaisi.

+1!
 
"vieras"
Tässä moni kasvissyöjä vetoaa siihen, että kaikki sekasyöjät syövät myös kasviksia. Ei muuten syö. Mun isäni ei pistä suuhun mitään muuta kasvipuolen tuotetta kuin perunaa ja kurkkua. Muuta sanoo pupunrehuiksi eikä syö. Moni vanhempi mies on ihan samanlainen.

Mutta on niitä nuorissakin... Mulla on pari englantilaista miespuolista ystävää, jotka eivät syö mitään kasviksia, ei siis yhtään mitään - vain perunaa ja sitäkin mieluiten ranskalaisina perunoina, joten ei se oikein kasvipuolen tuotteelta tunnu. Jopa hampurilaisen pyytävät ilman rehuja ja jos siellä välissä jotain rehuja on, niin ronkkivat ne pois. Miehistä monikaan ei kasvisruoista tykkää. Näin on ainakin mun ystäväpiirissäni. Rehut ei kuulemma pidä nälkää, eikä kasvisruoan makukaan ole hyvä liharuokaan tottuneelle.

Voihan tuota tarjota sitä pelkkää kasvisruokaa, jos niin fanaatikko asian suhteen on, mutta moni ei siitä tykkää. Siis maustakaan. Yleensä sitä ei vaan sanota ääneen. Ollaan muutaman kerran käyty kasvisruokaa tarjoavien juhlissa - ja porukalla menty suoraan juhlista mäkkärille, kun oli niin nälkä.

Käyhän se niinkin. Mä itse haluan mielummin sen kuitenkin niin, että meiltä ei vieraiden tarvitse mäkkärille mennä, jos ruokaa tarjoillaan. Kaikille löytyy taatusti mieluista ja riittävästi. Mulle on kunnia-asia, että mun vieraat viihtyy ja tykkää tarjoilusta.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";26447484]Tässä moni kasvissyöjä vetoaa siihen, että kaikki sekasyöjät syövät myös kasviksia. Ei muuten syö. Mun isäni ei pistä suuhun mitään muuta kasvipuolen tuotetta kuin perunaa ja kurkkua. Muuta sanoo pupunrehuiksi eikä syö. Moni vanhempi mies on ihan samanlainen.

Mutta on niitä nuorissakin... Mulla on pari englantilaista miespuolista ystävää, jotka eivät syö mitään kasviksia, ei siis yhtään mitään - vain perunaa ja sitäkin mieluiten ranskalaisina perunoina, joten ei se oikein kasvipuolen tuotteelta tunnu.[/QUOTE]

No voiko nyt edes miehiksi kutsua... Saisi laittaa pojat takaisin äitinsä oppiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26444520]Tässä ketjussa on yksi mielenkiintoinen pointti. Jos ns. lihaa syövä ihminen järjestää juhlat pidetään moukkamaisena sitä ettei oteta huomioon kasvissyöjiä. Pitää vähintään liharuuan kanssa samaantasoinen kasvisvaihtoehto olla olemassa. Jos näin ei ole niin ihmetellään suureen ääneen kuinka joku voi olla niin moukkamainen ettei huomioida muiden ruokailutottumuksia.

Miksi kasvissyöjän ei tarvitse huomioida muiden ruokavaliota?[/QUOTE]

Montako kertaa tämä sama pointti pitää selittää? Tähän vastattu jo kymmenen kertaa ainakin tässä ketjussa.
 
mitäs siitä stressaat. teidän juhlat teidän tarjottavat. jos eivät syö mitä on tarjolla olkoot ilman tai sitten tuokoot ne omat eväänsä. nii mä toimin. me ollaan sekasyöjiä, syödän kasvikset lihat yms. ja tjuhlatarjoilut on aina sen näköiset, erikseen en ala vääntämään mitään, paitsi näille laktoosittomille ja gluteenittomille. mjos terveille ei kelpaa, niin olkoot ilman
 
Carnival
[QUOTE="jenni";26445403]Miehesi on ammatiltaan kokki? Luulisi tietävän työnsäkin puolesta että kaikkien ruokavaliot otetaan huomioon. Olen ollut 10 vuotta kasvissyöjä ja myös kokki ammatiltani mutta kun pyydämme ystäviämme/sukulaisia meille syömään niin teen kaikille jotakin. Pääpaino on kasvisruuissa mutta teen lisäksi myös paria eri kalaruokaa ja ainakin yhtä liharuokaa. Ja jos menee toisinpäin niin aina on ollut tarjolla meillekin jotain kasvisruokaa ( ja ihan hyvää sellaista, ei pelkkää vihreää salaattia :) )[/QUOTE]

Me tehdään vain yhtä pääruokaa, ja hyvin on aina maistunut kaikille. Ei mitään ongelmaa. Ei tunneta onneksi niin nirsoa porukkaa, etteikö hyvin laitettu maukas ruoka heille kelpaisi. En jaksaisi kokata yhdelle lihaa, yhdelle kalaa ja yhdelle kasvista, eikä onneksi tarvitsekaan. Illanvietto onnistuu mainiosti yhdelläkin ruoalla, ystäväpiiri osaa nauttia monenlaisesta ruoasta onneksi, eikä pelkää uusiakaan makuja. :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26434489]Siis siellä on kuitenkin kalaa tarjolla ihan lihansyöjillekin?
Kyllä jotkut on aivan liian ahdasmielisiä, mutta toisaalta voisi ottaa vieraat huomioon ja laittaa edes jonkin liha-/ kalavaihtoehdon tarjolle tai lisäksi.[/QUOTE]

Tämä on varmaan toistoa, mutta tähän peesi! Nykyään on monenlaista ruokavaliota olemassa, ja kaikille voi olla vaikea järjestää, mutta etenkin, jos miehesi on kokki, luulisi hänen osaavan tarjota myös muuta. Ihan selviö on nykyisin, jos isommista juhlista on kyse, että edes jotain on tarjolla kasvissyöjille. Miksei sama toimisi päinvastoin? Jos vaikka niitä lihapullia tarjoaisi ja jotain kylmää leikettä?
 
"jep"
[QUOTE="vieras";26448694]Tämä on varmaan toistoa, mutta tähän peesi! Nykyään on monenlaista ruokavaliota olemassa, ja kaikille voi olla vaikea järjestää, mutta etenkin, jos miehesi on kokki, luulisi hänen osaavan tarjota myös muuta.[/QUOTE]
Ei uskovaisten häissäkään tarjoilla alkoholia, eikä juutalaisten häissä possua. Onko se niin vaikeaa ymmärtää kasvissyönnin olevan aloittajalle eettinen aate, johon ei liha kuulu.
 
ap paikalla
[QUOTE="vieras";26448694]Tämä on varmaan toistoa, mutta tähän peesi! Nykyään on monenlaista ruokavaliota olemassa, ja kaikille voi olla vaikea järjestää, mutta etenkin, jos miehesi on kokki, luulisi hänen osaavan tarjota myös muuta. Ihan selviö on nykyisin, jos isommista juhlista on kyse, että edes jotain on tarjolla kasvissyöjille. Miksei sama toimisi päinvastoin? Jos vaikka niitä lihapullia tarjoaisi ja jotain kylmää leikettä?[/QUOTE]

En jaksa koko ketjua lukea, joten vastaan nyt satunnaiseen. Emme halua tarjota lihaa, koska emme halua ostaa lihaa, monestakin syystä. Se sotii arvojamme vastaan. Aivan turha puhua, että me yrittäisimme ketään käännyttää, kyse ei ole siitä. Meillä tosin on oikeus toimia parhaaksi katsomallamme tavalla.

Kalaa tulee tarjolle, ja minusta on täysin uskomatonta, että se ei riitä. Ja vaikka ei tulisikaan kalaa, niin silti ei pitäisi alkaa mussuttaa tarjottavista. Kuitenkin kyseessä vain yhdet juhlat! Miten ihmiset oikein selviävät työpaikan/koulun kasvisruokapäivistä:D
Ja haluaisin vielä muistuttaa, että emme ole vegaaneja, joten ruoissa käytämme maitotuotteita. Kasvisruoka on meille kaikkea muuta kuin "heinää ja ituja". Lapsellista ajatella, että se olisi vain vesikeittoja ja salaattia.

Kyse on käytöstavoista, itse en vaan voi käsittää, miten kukaan aikuinen ihminen kehtaa päästää suustaan tuollaista, että aikoo tuoda omat eväät, kun ei ole lihaa tarjolla. MInusta se on epäkohteliasta, epäkunnioittavaa ja asiatonta. En ikimaailmassa kehtaisi. En mussuta lihastakaan juhlissa. Jos joku on muistanut kasvisvaihtoehdolla, niin se lämmittää mieltä, mutta en vaadi sitä. Monessa paikassa kyllä kysytään kasvisvaihtoehtoa nykyään.

On muuten todella lapsellista verrata kasvissyöjien huomiomista lihansyöjien huomiointiin. Kasvissyöjä ei välttämättä edes pysty syömään lihaa, "lihansyöjä" taas tuskin syö muutenkaan vain lihaa. Se ei olisi edes suositeltavaa.

Huvittaa vain, kun nämä samaiset vieraat olivat varsin tyytyväisiä juhlissa, joissa tarjolla oli vain karjalanpiirakkaa munavoilla, erilaisia makeita kakkuja ja kahvileipiä, sekä sieni-sipulipiirakkaa. Ainoassakaan ruokalajissa ei ollut lihaa tai edes kalaa.
 
"Sanna"
Kyse on käytöstavoista, itse en vaan voi käsittää, miten kukaan aikuinen ihminen kehtaa päästää suustaan tuollaista, että aikoo tuoda omat eväät, kun ei ole lihaa tarjolla. MInusta se on epäkohteliasta, epäkunnioittavaa ja asiatonta. En ikimaailmassa kehtaisi. En mussuta lihastakaan juhlissa. Jos joku on muistanut kasvisvaihtoehdolla, niin se lämmittää mieltä, mutta en vaadi sitä. Monessa paikassa kyllä kysytään kasvisvaihtoehtoa nykyään.
Sinun käyttäytymisesi tässä on ainoastaan epäkohteliasta. Vieraat ovat kertoneet sinulle suoraan toiveistaan, etkä halua niitä täyttää, joten eipä heille silloin jää muuta vaihtoehto kuin tuoda omat eväät mukanaan, jos haluavat juhlista nauttia.

Näköjään kaikki ääri-ilmiöiden ihmiset ovat menettäneet suhteellisuuden tajunsa, kun kuvitellaan, että kaikkien muidenkin pitää noudattaa vain sitä omaa maailmankatsomusta. Jos näin ei ole, niin vedetään herne nenään. Nämä karppaajat ja kasvissyöjät kuuluvat samaa kastiin kuin vaikkapa jotkut uskonnolliset lahkot tai natsit.
 
En jaksa koko ketjua lukea, joten vastaan nyt satunnaiseen. Emme halua tarjota lihaa, koska emme halua ostaa lihaa, monestakin syystä. Se sotii arvojamme vastaan. Aivan turha puhua, että me yrittäisimme ketään käännyttää, kyse ei ole siitä. Meillä tosin on oikeus toimia parhaaksi katsomallamme tavalla.

Kalaa tulee tarjolle, ja minusta on täysin uskomatonta, että se ei riitä. Ja vaikka ei tulisikaan kalaa, niin silti ei pitäisi alkaa mussuttaa tarjottavista. Kuitenkin kyseessä vain yhdet juhlat! Miten ihmiset oikein selviävät työpaikan/koulun kasvisruokapäivistä:D
Ja haluaisin vielä muistuttaa, että emme ole vegaaneja, joten ruoissa käytämme maitotuotteita. Kasvisruoka on meille kaikkea muuta kuin "heinää ja ituja". Lapsellista ajatella, että se olisi vain vesikeittoja ja salaattia.

Kyse on käytöstavoista, itse en vaan voi käsittää, miten kukaan aikuinen ihminen kehtaa päästää suustaan tuollaista, että aikoo tuoda omat eväät, kun ei ole lihaa tarjolla. MInusta se on epäkohteliasta, epäkunnioittavaa ja asiatonta. En ikimaailmassa kehtaisi. En mussuta lihastakaan juhlissa. Jos joku on muistanut kasvisvaihtoehdolla, niin se lämmittää mieltä, mutta en vaadi sitä. Monessa paikassa kyllä kysytään kasvisvaihtoehtoa nykyään.

On muuten todella lapsellista verrata kasvissyöjien huomiomista lihansyöjien huomiointiin. Kasvissyöjä ei välttämättä edes pysty syömään lihaa, "lihansyöjä" taas tuskin syö muutenkaan vain lihaa. Se ei olisi edes suositeltavaa.

Huvittaa vain, kun nämä samaiset vieraat olivat varsin tyytyväisiä juhlissa, joissa tarjolla oli vain karjalanpiirakkaa munavoilla, erilaisia makeita kakkuja ja kahvileipiä, sekä sieni-sipulipiirakkaa. Ainoassakaan ruokalajissa ei ollut lihaa tai edes kalaa.
:flower:

Sukulaisilla on asenneongelma. Milloin juhlat ovat, jotta tiedetään odotella kertomustasi juhlista? Kiinnostaa nimittäin tosiaan kehtaako joku tuoda tällaisessa tilanteessa oma eväät. =)
 
"alma"
[QUOTE="vieras";26447484]Tässä moni kasvissyöjä vetoaa siihen, että kaikki sekasyöjät syövät myös kasviksia. Ei muuten syö. Mun isäni ei pistä suuhun mitään muuta kasvipuolen tuotetta kuin perunaa ja kurkkua. Muuta sanoo pupunrehuiksi eikä syö. Moni vanhempi mies on ihan samanlainen.

Mutta on niitä nuorissakin... Mulla on pari englantilaista miespuolista ystävää, jotka eivät syö mitään kasviksia, ei siis yhtään mitään - vain perunaa ja sitäkin mieluiten ranskalaisina perunoina, joten ei se oikein kasvipuolen tuotteelta tunnu. Jopa hampurilaisen pyytävät ilman rehuja ja jos siellä välissä jotain rehuja on, niin ronkkivat ne pois. Miehistä monikaan ei kasvisruoista tykkää. Näin on ainakin mun ystäväpiirissäni. Rehut ei kuulemma pidä nälkää, eikä kasvisruoan makukaan ole hyvä liharuokaan tottuneelle.

Voihan tuota tarjota sitä pelkkää kasvisruokaa, jos niin fanaatikko asian suhteen on, mutta moni ei siitä tykkää. Siis maustakaan. Yleensä sitä ei vaan sanota ääneen. Ollaan muutaman kerran käyty kasvisruokaa tarjoavien juhlissa - ja porukalla menty suoraan juhlista mäkkärille, kun oli niin nälkä.

Käyhän se niinkin. Mä itse haluan mielummin sen kuitenkin niin, että meiltä ei vieraiden tarvitse mäkkärille mennä, jos ruokaa tarjoillaan. Kaikille löytyy taatusti mieluista ja riittävästi. Mulle on kunnia-asia, että mun vieraat viihtyy ja tykkää tarjoilusta.[/QUOTE]

Sun isäsikö ei syö leipää, riisiä tai pastaa? Nekin on "kasvisruokia" Mitenkäs juustot? Aika harva kieltäytyy jostain riisipiirakka-munavoi yhdistelmästä tai chevre ta fetapiirakasta. Ymmärrän, että vegaanirukavaio voi tuotaa ongelmaa jollekin, mutta perus kasvisruoka munien ja maitotuotteiden kanssa käy varmasti kaikille.
Tuskin ap on tarjoamassa pelkkää itua, linssiä ja tofua.
 
vnb
Jokainen tietysti tekee juhlat haluamallaan tavalla, mutta silti en itse oikein ymmärrä MIKÄ ongelma siinä olisi tehdä jotain liharuokaa sukulaisia varten.

Itse olen ollut kasvissyöjä jo 10 vuotta ja mieheni vielä pidempään, mutta silti kun suunnittelimme kuopuksen ristiäisiä (ruokaristiäiset), niin itsestään selvää oli, että tarjolla on myös jotain liharuokaa. Minun vanhemmat, mieheni vanhemmat ym ovat sen verran iäkkäitä ja tapoihinsa "kangistuneita" etten koe mitään tarvetta heitä ruveta "käännyttämään". Ja minä haluan, että meidän vieraat viihtyy ja nauttii ateriastaan.

Ei minulle ollut mitenkään vaikeaa varata näille sukulaisille vähän porsaanfilettä pippurikastiekkeineen "vihanneshöystöjen" lisukkeeksi. Onhan äitinikin nyt VIHDOINKIN oppinut huomioimaan meidät ruokaa laittaessaan :D
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt kokki;26434463:
Tekisi mieli jättää koko porukka kutsumatta suoraan sanottuna. Olemme olleet miehen kanssa kasvissyöjiä yli 10 vuotta, syömme kyllä maitotuotteita ja kananmunaa, nyt olemme ottaneet kalan mukaan ruokavalioon (johon pitää vielä hetki totutella).

Sukulaiset eivät ole ikinä ymmärtäneet kasvissyöntiämme, liha kuuluu heidän elämään. Ok. Meillä on juhlat viikon päästä, jotka minä ja mies järjestämme. Luonnollisesti emme aio tarjota lihaa, vaan kasvisruokaa. Mieheni on toiselta ammatiltaan kokki ja tekee aivan uskomattoman hyvää ruokaa.

Sukulaiset uhkailivat tuoda kuitenkin omat eväät juhliin, kun siellä "ei tarjota oikeaa ruokaa". Ja kun mites lapsetkaan nyt ymmärtää, kun ei ole lihaa pöydässä, nehän varmaan kuolee siihen, vähintäänkin. Voi v'ttu! Eipä pahemmin tekisi mieli järjestää koko juhlia.
ÖÖ siis ap, mieti asia toisin päin... eli meette kylään tuttavaperheeseen missä tarjolla vain heidän syömää ruokaa, mikä siis sisältää lihaa??? Etkö sinä silloin harkitse yhtälailla vieväsi mukana omat eväät???
 
"liha"
ja minä olen ihan lihasyöjä, en vaan voi sietää kasviksia, oma vakaamukseni on että kasviksia en syö ja kyllä ärsyttäisi moiset juhlat jossa kasvipiiperot ei voi kunnioittaa minun vakaamustani ja laittaa sisäfilettä pöytään.
 
hhm
[QUOTE="Sanna";26451544]Sinun käyttäytymisesi tässä on ainoastaan epäkohteliasta. Vieraat ovat kertoneet sinulle suoraan toiveistaan, etkä halua niitä täyttää, joten eipä heille silloin jää muuta vaihtoehto kuin tuoda omat eväät mukanaan, jos haluavat juhlista nauttia.

Näköjään kaikki ääri-ilmiöiden ihmiset ovat menettäneet suhteellisuuden tajunsa, kun kuvitellaan, että kaikkien muidenkin pitää noudattaa vain sitä omaa maailmankatsomusta. Jos näin ei ole, niin vedetään herne nenään. Nämä karppaajat ja kasvissyöjät kuuluvat samaa kastiin kuin vaikkapa jotkut uskonnolliset lahkot tai natsit.[/QUOTE]

Natsikortti KÄYTETTY!

:D

Toistan itseäni: älytöntä. Ap: tarjoilut kuulostaa hyvältä ja vieraat aika töykeiltä.

En ymmärrä tätä jauhamista, että "kasvisruoan puutteesta nousee haloo". Öh, missä? Kenen toimesta? En itse koskaan edellyttänyt kasvisruokaa: kerroin ruokavalioni vain tiedusteltaessa ja jos se oli huomioitu, ilahduin ja olin kiitollinen. Jos sitä ei huomioitu, söin tyytyväisenä sen mitä pystyin (salaatit, makeat, karjalanpiirakat jne. - yleensä riittävästi yksiin juhliin). Näin toimivat myös kaikki tuntemani kasvissyöjät (monia). Jos joskus viedään omat eväät (lähinnä vieraampiin yökyliin), siitä ei todellakaan tehdä mitään numeroa tyyliin: "Hyh, tuon sitten kyllä omat evääni!"

Nostaako tuosta kasvistarjottavasta siis haloon nää "vieraideni viihtyminen on kunnia-asia" -mammat vai ne kasvisyöjät? Veikkaan ensimmäistä. Itse todellakin huomioin vieraideni ruokavaliot tarvittaessa, mutta jos aikeeni olisi tarjota kalaa ja runsas maitotuote- ja kananmunapitoinen kasvisateria kahvipöydän herkkuineen, en todellakaan näe, että lihan puuttuminen olisi "aivopesua" tai törkeästi tehty juhlien mahdollisia sekasyöjävieraita kohtaan.

Välillä tuntuu, että asenne sumentaa ihmisten ajattelukyvyn. Veikkaan, että jos ap:llä ei olisi "mainetta" kasvissyöjänä, kukaan vieraista ei edes huomaisi, että leikkele tai lihapullut puuttuivat. ;)
 
"tee"
[QUOTE="liha";26451690]ja minä olen ihan lihasyöjä, en vaan voi sietää kasviksia, oma vakaamukseni on että kasviksia en syö ja kyllä ärsyttäisi moiset juhlat jossa kasvipiiperot ei voi kunnioittaa minun vakaamustani ja laittaa sisäfilettä pöytään.[/QUOTE]
Höpö höpö liisa 5 wee, oikeasti olet sekasyöjä ja sekasyöjän ruokavalioon kuuluvat myös kasvisruoat.
 

Yhteistyössä