Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
"..."
täs ketjus tuli selväksi että kasvissyöjien mielestä sekasyöjät on juntteja ja kasvissyöjät on aateliä. Kattoiko kukaa sitä illallissotaohjelmaa jossa kaks parsatyyppiä toi jopa kuolleen kalan pöytään näyttääkseen miltä se näyttää? Ap:n häis tulee olemaan varmaan samanlaista. Olis kiva olla paikalla ku ne juntit grillaa pihalla hk:n sinistä. :D

Ainoa herkullinen kasvisruoka mitä eläessäni olen syönyt on kasvisgratiini. Muut olleet aivan hirveitä. Ja oikein elämänsä vegenä ollut tehnyt nämä hirveät ruuat. Hyi. Se gratiini tuskin pitkän päälle terveellistä on vaikka söisin raakoja kasviksia kaverina, joista muuten pidän. Ja ihmiselimistö ei raaoista kasveista pysty ottamaan tarvitsemiaan aineita, tai pystyy jos syö raakoja rehuja useita kiloja päivässä. Ja siihen en pystyisi, vaikka kasviksista sellaisenaan pidänkin. Kuin myös pidän lihasta ja liharuuista.
 
"mä"
[QUOTE="...";26438556]Ainoa herkullinen kasvisruoka mitä eläessäni olen syönyt on kasvisgratiini. Muut olleet aivan hirveitä. Ja oikein elämänsä vegenä ollut tehnyt nämä hirveät ruuat. Hyi. Se gratiini tuskin pitkän päälle terveellistä on vaikka söisin raakoja kasviksia kaverina, joista muuten pidän. Ja ihmiselimistö ei raaoista kasveista pysty ottamaan tarvitsemiaan aineita, tai pystyy jos syö raakoja rehuja useita kiloja päivässä. Ja siihen en pystyisi, vaikka kasviksista sellaisenaan pidänkin. Kuin myös pidän lihasta ja liharuuista.[/QUOTE]

Olipa taas sellainen mutupedia-kirjoitus, ettei paremmasta väliä. Kaikki kasvisruokakin on pahaa, kun kerran olet syönyt surkean kokin tekemänä. Aikuisella ihmisellä on peiliin katsomisen paikka, jos ruoka jää syömättä "kun se on pahaa". Ville viis veeltä sitä voi vielä odottaa, mutta ei aikuiselta.

t. sekasyöjä
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
[QUOTE="Pipa";26438552]Mutta eikö ap:n aloituksessa ollut juuri loukkaantumisen aiheena, että joku tuo jotain mukanaan...? Jos kasvissyöjä tuo, se on ok, mutta jos lihansyöjä tuo, se on junttia?

Voit valmistaa minulle lihasta vaikka sitä samaa, mitä lapsillesi lihasta syötät, jos aiot kerran kutsua minut kylään :)

Minä kyllä tykkään kasviksistakin, voin syödä niitäkin. Mitään en kuitenkaan halua syödä, jos sitä tarjotaan siksi, että oppisin jotain tai alkaisin kannattaa jotain ideologiaa tai tajuaisin syönenni tähän asti mielestäsi väärin. Ap:n aloituksesta tuli tällainen viba, ja sitä vastaan täällä on otettu kantaa. Muutama lukutaidoton veti tämän makkara versus parsa -taistoksi, ja se kai kertoo haidän makkaran tai salaatin pehmentämistä aivoistaan enemmän kuin mistään muusta.[/QUOTE]

Pelastuuko sun ilta Semperin luomulihamössöllä? :LOL:

Koita nyt ymmärtää että se kasvissyöjä ei VOI syödä sitä lihaa välttämättä. Onko se niin hankalaa ymmärtää? Ja olen ihan puhtaasti sitä mieltä että lihansyöjä voi tuoda omat eväänsä jos todella on pakko sitä lihaa saada. Se vaan helpottaa mun hommaa koska en tod. aio syöttä kellekkään illalliskutsuilla tai häissä mitään pilttiä purkista tai valmislihapullia. Hänhän vain osoittaa siinä oman ennakkoluuloisuutensa. Jos joku on allerginen, yritän keksiä jotakin sopivaa. Toki oon törmännyt kyllä semmoisiinkin allergiayhdistelmiin että menee todella hankalaksi ja sitten on järkkäilty vieraan kanssa että mitä tehdään.
Ja siis kun itse en voi syödä mitään mikä on ollut lihan kanssa missään tekemisissä, niin en voi. Enkä tee sitä sun kiusaksesi vaan tuun siitä kipeeks. Menikö jo jakeluun?

Niin ja lisättäköön vielä että en voi kyllä taata että se Semperi ei ole pilaantunut...
 
Viimeksi muokattu:
hhm
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438550:
Tottakai kala muuttaa tilanteen sillä käsittääkseni kala ei ole kasvis. :saint:
En minäkään sentään laita kalasoppaan makkaraa.

Ja aloittajan viesatissä ei mainittu juhlien ruokalistalle kuuluvan kalaa joka on vasta kokeiluasteella noin ylipäänsä.
Ap:n viestistä ensimmäiseltä sivulta:

"Kalaa oli kuitenkin mahdollisesti tarkoitus tarjota"

Onko halloum tai mozzarella kasvis? Tai kananmuna? Eivät ole. Voiko niitä olla kasvisruoassa? Useimmiten voi - ja onkin (esim. ap:n kohdalla).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26438543:
Ei kuole mutta voi joutua tippaletkun jatkoksi. Ihan ok, että vieraat joutuu sitten sairaalaan tai saa ainakin kunnon vatsanväänteet?
Se on tietenkin ihan ok, tärkeintä on possunperse lautasella. Muuten juhlat on perseestä ja kaikki ihan hirveetä. :( Muslimilta ei vaadita possufilettä juhlissa, vegeltä vaaditaan häränpaistia. Tätähän nuo sanovat.
 
[QUOTE="vieras";26438575]Se on tietenkin ihan ok, tärkeintä on possunperse lautasella. Muuten juhlat on perseestä ja kaikki ihan hirveetä. :( Muslimilta ei vaadita possufilettä juhlissa, vegeltä vaaditaan häränpaistia. Tätähän nuo sanovat.[/QUOTE]

No yhtäkään ruokalajivaatimusta ei vielä ole tullut. Mulla on kyllä välineet erikseen lihalle kun täällä aina joskus joku muu kokkailee. Vai pitäiskö sitten aina palkata joku kokki että arvon herrasväki säilyy hengissä yhden illan? No ei tule vastausta ei. Sanoin meneväni yhdeltä nukkumaan, joten hyvää yötä!

Ja anna AP vieraiden rauhassa nolata itsensä. Jos joku kehtaa kaivaa lihapullat taskusta kokin valmistaman aterian jatkoksi, niin he on varmasti vähintään monen hyvän naurun arvoista :LOL:
Hauskoja juhlia!
 
"Pipa"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26438570:
Pelastuuko sun ilta Semperin luomulihamössöllä? :LOL:

Koita nyt ymmärtää että se kasvissyöjä ei VOI syödä sitä lihaa välttämättä. Onko se niin hankalaa ymmärtää?

Ja siis kun itse en voi syödä mitään mikä on ollut lihan kanssa missään tekemisissä, niin en voi. Enkä tee sitä sun kiusaksesi vaan tuun siitä kipeeks. Menikö jo jakeluun?
Mutta jos se kasvissyöjä EI VOI syödä lihaa joutumatta aina vähintään tippaletkuun, niinkuin sinulle aina käy, niin sittenhän ei ole kyse ideologisesta asiasta vaan allergiasta tai muusta vastaavasta, ja kaikkihan täällä ovat yksimielisesti sitä mieltä että silloin saa tuoda omat eväät/vaatia erikoiskohtelua.

Keskustelussahan oli kyse siitä, että joku ei HALUA tarjota lihaa, tai joku ei HALUA syödä lihaa tai kasviksia, ei siitä että jos syö niin aina lähes kuolee.

Hassua muuten ,että jos haluat vain aina tarjota kaikille hyvää ruokaa, et kuitenkaan viitsi opetella tekemään myös liharuokia. Et kai kasvisruokiakaan osannut heti syntyessäsi tehdä? Vai oliko nyt se, että jo lihan läheisyys saa sinut oksentamaan?
 
[QUOTE="Pipa";26438592]Mutta jos se kasvissyöjä EI VOI syödä lihaa joutumatta aina vähintään tippaletkuun, niinkuin sinulle aina käy, niin sittenhän ei ole kyse ideologisesta asiasta vaan allergiasta tai muusta vastaavasta, ja kaikkihan täällä ovat yksimielisesti sitä mieltä että silloin saa tuoda omat eväät/vaatia erikoiskohtelua.

Keskustelussahan oli kyse siitä, että joku ei HALUA tarjota lihaa, tai joku ei HALUA syödä lihaa tai kasviksia, ei siitä että jos syö niin aina lähes kuolee.

Hassua muuten ,että jos haluat vain aina tarjota kaikille hyvää ruokaa, et kuitenkaan viitsi opetella tekemään myös liharuokia. Et kai kasvisruokiakaan osannut heti syntyessäsi tehdä? Vai oliko nyt se, että jo lihan läheisyys saa sinut oksentamaan?[/QUOTE]

Ei liha saa mua oksentamaan mutta miten voi opetella kun tulen siitä niin kipeäksi? Voiko ruokaa opetella tekemään maistamatta sitä? Mulla ei ole mitään syytä ollut opetellakaan, kun ei ole tarvetta vielä ilmennyt.

Hyvää yötä, nyt mä meen.
 
"..."
tuli muuten tällainenkin mieleen, ihan henk. Koht. En yleistä muihin. Jos menen häihin, niin kyllä, odotan saavani hyvää ruokaa, ja paljon. Nyt en puhu siitä onko kasvi, seka vai mikä. Minun elimistöni on tottunut saamaan proteiininsa lihasta ja maitotuotteista. Juoksen 4x viikossa 10km ja muut kuntoilut. Tarvitsen siis proteiinia. On tutkitusti totta, että kasvissyöjät osaavat (ainaki jotkut) syödä niin, että saavat kaiken tarvitsemansa. Myös proteiinin jota lihakset tarvitsevat. Mutta mun elimistö ei ole tottunut saamaan ja käyttämään esim soijaa ja palkokasveja proteiinin lähteenä. Joten jos joutuisin syömään häissä, jotka kestävät yleensä koko päivän, pelkkää kasvisruokaa, minun olisi julmettu nälkä ja huono olo. Ja olen siis kokenut tämän. VAIN siksi, että 30 elinvuoteni aikana elimistöni on oppinut käyttämään lihaa ja maitotuotteita proteiininlähteenä. Ehkä jos ajoittaisin nytte vege elämän, 5 vuoden päästä olisi toisin. Mutta kun tykkään lihasta, niin en halua. Ja tykkään myös salaatista. Ja syön lautasmallin mukaan ja olen terve ja hyväkuntoinen. :)
 
puolivege
[QUOTE="emu";26438445]joo, niin surettaisi, ihan liikaa. nolon tilanteen välttämiseksi toimisin näin. koska lihansyöjien liha ei oo hyvästä ja saa vatsan sekaisin niin tarjoaisin näille mielikuvitusystävilleni puhtaalla kasvisravinnolla eläneen ihmisen lihaa riiputettuani sitä kerrostalomme parvekkeella ensin pari viikkoa lihan mureuttamiseksi.

olisin voinut jättää myös tuon turhan kärjistämisesi huomiotta ja todeta että olen sanonut jo tässä ketjussa, että kohdallani on kyse vieraanvaraisuudesta ja hyvään tunnelmaan pyrkimisestä tarjolla olevien vaihtoehtojen muodossa, mutta toit nyt itse toisen kerran tuon lapsellisen esimerkin ihmissyöjistä esiin niin menköön näin.[/QUOTE]

Ei se minun kannibaaliesimerkkini ollut turha kärjistys tai lapsellinen näsäviisaus, vaan ammattieetikoiden käyttämä kontrafaktuaali. Jos esität argumentin, sen rajat ja pätevyys testataan, ja sun olis syytä kyetä vastaamaan. Muuten et kyennyt perustelemaan sitä mitä yritit. Kyse voi omalla kohdallasi olla vieraanvaraisuudesta ja miellyttämisenhalusta, mutta jo ihan jostain muusta jos yrität painostaa ap:n luopumaan kannastaan vihjaamalla, että he ovat huonoja isäntiä.

Eli minä kysyin, ymmärrätkö että vieraanvaraisuudellakin on rajansa, ja että moraaliset syyt ovat sellainen seikka, jotka hyvin luontevasti rajaavat tarjoilua. Kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja ja osa on valmiita syöttämään vieraille lihaa, mutta osa ei näin ole valmiita toimimaan, ja heidän painostamisensa on väkivaltainen yritys pakottaa heidät luopumaan moraalinäkemyksistään tai ainakin toimimaan niitä vastaan. Sellaista painostusta voidaan hyvällä syyllä pitää kovan luokan fanaattisuutena. Lisäksi se on aktiivista fanatismia, joka alkaa lähestyä pienimuotoista fasismia.
 
"Jani"
Omissa juhlissa ei lähdetä negailun kautta liikenteeseen. Itse ajattelen ainakin, mitä kaikkea hyvää on tarjolla. Omissa juhlissa tarjotaan kattava tarjoilu eri kasvisruokia ja hyviä alkoholittomia juomia. Problem?

Ne ovat meidän juhlat, joissa halutaan tarjoilla vieraille parasta mahdollista. Mikään ei takaa kaikkia miellyttävää lopputulosta, vaikka tarjolla olisikin lihaa ja alkoholia. Kaikkien miellyttäminen on utopiaa, täytyy vai yrittää parhaansa.
 
Keittiönoita
Ei se minun kannibaaliesimerkkini ollut turha kärjistys tai lapsellinen näsäviisaus, vaan ammattieetikoiden käyttämä kontrafaktuaali. Jos esität argumentin, sen rajat ja pätevyys testataan, ja sun olis syytä kyetä vastaamaan. Muuten et kyennyt perustelemaan sitä mitä yritit. Kyse voi omalla kohdallasi olla vieraanvaraisuudesta ja miellyttämisenhalusta, mutta jo ihan jostain muusta jos yrität painostaa ap:n luopumaan kannastaan vihjaamalla, että he ovat huonoja isäntiä.

Eli minä kysyin, ymmärrätkö että vieraanvaraisuudellakin on rajansa, ja että moraaliset syyt ovat sellainen seikka, jotka hyvin luontevasti rajaavat tarjoilua. Kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja ja osa on valmiita syöttämään vieraille lihaa, mutta osa ei näin ole valmiita toimimaan, ja heidän painostamisensa on väkivaltainen yritys pakottaa heidät luopumaan moraalinäkemyksistään tai ainakin toimimaan niitä vastaan. Sellaista painostusta voidaan hyvällä syyllä pitää kovan luokan fanaattisuutena. Lisäksi se on aktiivista fanatismia, joka alkaa lähestyä pienimuotoista fasismia.
Kaikki mun tuntemani veget ovat sitä elämänkatsomuksellisista syistä ja mä rinnastan elämänkatsomuksen uskontoon. En edellytä, että muslimi laittaisi mulle sianlihaa, jehovantodistaja verilettuja tai kasvissyöjä liharuokia. En minäkään tarjoaisi vierailleni koiraa tai kissaa, vaikka vieraiden mielestä koirat ja kissat olisi mitä parhainta herkkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
"noh"
En lukenut, kuin ap:n viestin, kun niin pitkä ketju. Mielestäni vieraat ovat moukkia. Mutta, ihmetyttä kyllä, että miten itsekkäitä ihmiset ovat. Lähtökohtana on heti se, että "kun nämä ovat minun juhlani" , "kunhan minä niissä viihdyn". Tietävätkö nykyään enää ihmiset edes, mitä tarkoittaa vieraanvaraisuus? Eikö asiaa voisi lähestyä niin, että "mistäköhän ne vieraat pitäisivät", "mitenkähän saisin vieraat viihtymään".

Tässä tapauksessa, jos tietää, että useat vieraat söisivät mielellään liharuokaa, niin eikö siihen tarjottavien listalle nyt jonku lihakökön voisi kokki vääntää. Enkä tosiaankaan tarkoita sitä, että täytyisi alkaa jokaiselle vieraalle omat ruoat tekemään, vaan tosiaan moni vieras siitä ilahtuisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438518:
Jos oikein tarkasti viestejäni luet niin huomaat että peräänkuulutan myös ei-vegejen ruokatottumuksia. Sen ei aina tarvitse olla punaista lihaa mutta alunperinhän tässä on ollut kysymyksessa avauksen "luonnollisesti emme tarjoa lihaa"-tyyppinen ahdasmielinen suhtautuminen muiden ruokailutottumuksiin.
Huoh. Joo, eivät tarjoa lihaa, mutta monenlaista muuta vegeruokaa. Triplaisä hei, sun ei kannata alkaa vääntämään, jos et ymmärrä mitä vegeruoalla tarkoitetaan. Vegeruoka ei ole pelkästään parsaa ja raastetta.
 
Wahaha
[QUOTE="noh";26438640]En lukenut, kuin ap:n viestin, kun niin pitkä ketju. Mielestäni vieraat ovat moukkia. Mutta, ihmetyttä kyllä, että miten itsekkäitä ihmiset ovat. Lähtökohtana on heti se, että "kun nämä ovat minun juhlani" , "kunhan minä niissä viihdyn". Tietävätkö nykyään enää ihmiset edes, mitä tarkoittaa vieraanvaraisuus? Eikö asiaa voisi lähestyä niin, että "mistäköhän ne vieraat pitäisivät", "mitenkähän saisin vieraat viihtymään".

Tässä tapauksessa, jos tietää, että useat vieraat söisivät mielellään liharuokaa, niin eikö siihen tarjottavien listalle nyt jonku lihakökön voisi kokki vääntää. Enkä tosiaankaan tarkoita sitä, että täytyisi alkaa jokaiselle vieraalle omat ruoat tekemään, vaan tosiaan moni vieras siitä ilahtuisi.[/QUOTE]

Ei se kyllä niin mene, että voi tuosta vaan jonkun lihakökön vääntää. Muotiveget ja "iik, syön vain porkkanaa etten liho" -tyypit on tietysti asia erikseen, mutta kuten Keittis sanoi, kyseessä on yleensä elämänkatsomuksellinen asia. Ystäväni, joka on vegaani, sanoo että eläimen lihan käsittely tuntuu yhtä vastenmieliseltä kuin jos pitäisi kokata ihmisen lihaa. Miksi sellainen ihminen pitäisi pakottaa laittamaan lihaa? Tämä samainen ystävä pitää muuten joka kesä legendaariset pihabileet, joihin hän laittaa ainoastaan vegaaniruokaa, ja niitä kemuja odottavat raavaat lihansyöjäurootkin aina kieli pitkällä.
Tässä ketjussa ei ollut kyse siitä, onko lihansyönti junttia tai tuomittavaa tms., vaan siitä, että joku poppoo on tulossa juhliin omine eväineen vain siksi, että siellä ei tarjoilla lihaa. Ja se on kyllä todella moukkamaista.
 
"emu"
Ei se minun kannibaaliesimerkkini ollut turha kärjistys tai lapsellinen näsäviisaus, vaan ammattieetikoiden käyttämä kontrafaktuaali. Jos esität argumentin, sen rajat ja pätevyys testataan, ja sun olis syytä kyetä vastaamaan. Muuten et kyennyt perustelemaan sitä mitä yritit. Kyse voi omalla kohdallasi olla vieraanvaraisuudesta ja miellyttämisenhalusta, mutta jo ihan jostain muusta jos yrität painostaa ap:n luopumaan kannastaan vihjaamalla, että he ovat huonoja isäntiä.

Eli minä kysyin, ymmärrätkö että vieraanvaraisuudellakin on rajansa, ja että moraaliset syyt ovat sellainen seikka, jotka hyvin luontevasti rajaavat tarjoilua. Kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja ja osa on valmiita syöttämään vieraille lihaa, mutta osa ei näin ole valmiita toimimaan, ja heidän painostamisensa on väkivaltainen yritys pakottaa heidät luopumaan moraalinäkemyksistään tai ainakin toimimaan niitä vastaan. Sellaista painostusta voidaan hyvällä syyllä pitää kovan luokan fanaattisuutena. Lisäksi se on aktiivista fanatismia, joka alkaa lähestyä pienimuotoista fasismia.
jos olisit lukenut tarkkaan viestini niin olisit löytänyt sieltä moneen kertaan sanaparin kukin tyylillään, mutta mulle on tärkeää että ystäväni viihtyvät myös mielestään hyvän ruuan vuoksi. oon siinä tähän mennessä tietääkseni onnistunutkin.

sanoin myös että jos kokisin jotain moraalista rajoitusta jonkun ruokalajin tarjoamisen suhteen veisin vieraani ravintolaan syömään. siellä on kaikille sopivia vaihtoehtoja mistä valita. pääasiahan ystävien kesken tulisi olla iloinen ja välitön tunnelma, eikä se ettei isäntä oikein nauti olostaan kun joutui joustamaan moraalissaan tehdessään ruokaa.

mulle vieraanvaraisuus on tärkeää, toisille ei tai he kokevat eri asiat vieraanvaraisuudessa tärkeäksi. tämän naputtelin, en enempää enkä vähempää. missä kohtaa yritin muuttaa väkivalloin ap:n käyttäytymistä kertoessani mielipiteeni? musta sun ammattieetikon kontrafaktuaalisi oli yhtä relevantti kuin paljon mainintoja saanut sianperse.
 
ap täällä taas
Voi hyvänen aika, miten pitkä ketku tästä on tullut.. Ja mistä kukaan on saanut päähänsä, että kyseessä on nyt häät? Ei ole, vaan ihan sukulaisten tapaaminen.
 
"minä vaan"
Ihan vaan mielenkiinnosta, kun kaikki hokee että allergiat erikseen, niin mitä tarjoaisitte allergiselle aterialla jolle ei käy mm.kala, äyriäiset, pähkinät, soija, paljokasvit, maito, kananmuna, mansikka, kaakao, hunaja. Kasviksista käy tuoreina vain kurkku ja kypsenettyinäkin HYVIN harva (kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, porkkana ja peruna) ai niin, kotimaiset viljat ei myöskään käy.

Olisi kiva jos ko. ateria olisi myös tasapainoinen ja täyttävä
 
[QUOTE="minä vaan";26439543]Ihan vaan mielenkiinnosta, kun kaikki hokee että allergiat erikseen, niin mitä tarjoaisitte allergiselle aterialla jolle ei käy mm.kala, äyriäiset, pähkinät, soija, paljokasvit, maito, kananmuna, mansikka, kaakao, hunaja. Kasviksista käy tuoreina vain kurkku ja kypsenettyinäkin HYVIN harva (kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, porkkana ja peruna) ai niin, kotimaiset viljat ei myöskään käy.K

Olisi kiva jos ko. ateria olisi myös tasapainoinen ja täyttävä[/QUOTE]

Sitten pitää keskustella sen allergisen kanssa että mitä voi syödä. Eiköhän jotakin keksitä.
 
"minä vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26439558:
Sitten pitää keskustella sen allergisen kanssa että mitä voi syödä. Eiköhän jotakin keksitä.
toki lista mitä voi syödä on lyhyempi kuin se mitä ei voi, valitettavasti.

joskus on itseä harmittanut suht kovin kun on kyselty tarkkaan erityisruokavaliot etukäteen esim häitä varten ja totuus on että olen syönyt juhlissa sitten pelkkää perunaa :( nykyään otan aina omat eväät, oli se kuin junttia tahansa, mutta en toki tee asiasta numeroa tai leväytä niitä esitelläkseni pöytään
 
Carnival
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436909:
Joo, jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin onhan se aika moukkamaista tuoda omat eväät mutta vähintään yhtä töykeää on olla huomioimatta vieraiden ruokavaliota varsinkin kun tarjolla oleva ruoka on suunnattu selkeästi pieneen marginaaliryhmään.
Mistä lähtien lihaton ateria on ollut pienen marginaaliryhmän juttu? Onko teillä joka aterialla lihaa tarjolla? Ei meillä ainakaan, vaikka sekasyöjiä ollaankin. Joten ei siinä ole mitään moukkamaista, että tarjoilee lihattomia ruokia juhlissa. Moukkamaista on vain omien lihojen kiikuttaminen juhliin.
 
[QUOTE="minä vaan";26439543]Ihan vaan mielenkiinnosta, kun kaikki hokee että allergiat erikseen, niin mitä tarjoaisitte allergiselle aterialla jolle ei käy mm.kala, äyriäiset, pähkinät, soija, paljokasvit, maito, kananmuna, mansikka, kaakao, hunaja. Kasviksista käy tuoreina vain kurkku ja kypsenettyinäkin HYVIN harva (kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, porkkana ja peruna) ai niin, kotimaiset viljat ei myöskään käy.

Olisi kiva jos ko. ateria olisi myös tasapainoinen ja täyttävä[/QUOTE]

Omasta puolestani vastaan, että olihenkilö moniallerginen mille tahansa ruoka-aineille, niin mä jätän mielelläni kokonaan kokkaamatta/leipomatta tällaiselle henkilölle, koska mulla ei ole kokemusta moniallergisen ruokkimisesta ja ihan silkaa huolimattomuuttani voisin aiheuttaa pahankin allergisen kohtauksen. en halua tappaa ketään kahvipöydässä.
Onneksi lähipiiriimme kuulunut moniallergisenlapsen äiti ei ole koskaan olettanut että mä osaisin leipoa/kokata heidän lapselleen ruokaa, vaan on oma-alotteisesti meille kutsuttuna ilmottanut, että tuo sitten lapselle omat pöperöt mukaan ettei tartte stressata.
Suurimman allergisen ruoka-aineden kielto listalla on ollut kananmuna, pähkinä, omena, maito. Tein muuten mm. vegaanisen täytekakun ja hyvää oli :)
 
[QUOTE="minä vaan";26439543]Ihan vaan mielenkiinnosta, kun kaikki hokee että allergiat erikseen, niin mitä tarjoaisitte allergiselle aterialla jolle ei käy mm.kala, äyriäiset, pähkinät, soija, paljokasvit, maito, kananmuna, mansikka, kaakao, hunaja. Kasviksista käy tuoreina vain kurkku ja kypsenettyinäkin HYVIN harva (kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, porkkana ja peruna) ai niin, kotimaiset viljat ei myöskään käy.

Olisi kiva jos ko. ateria olisi myös tasapainoinen ja täyttävä[/QUOTE]

Esimerkiksi kasvispaistosta mainitsemistasi kasviksista, lihaa (pihviä, paistia tms.) ja kastiketta ilman jauhosaosta, salaattia. Tekisin kaikille samaa ruokaa. Mikäli paikalle olisi tulossa vegejä, tekisin lisäksi vaikkapa juusto-pähkinä -salaattia, johon allergikon tietenkään ei tarvitsisi koskea. :)
 

Yhteistyössä