Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
ärsyyntynyt kokki
Tekisi mieli jättää koko porukka kutsumatta suoraan sanottuna. Olemme olleet miehen kanssa kasvissyöjiä yli 10 vuotta, syömme kyllä maitotuotteita ja kananmunaa, nyt olemme ottaneet kalan mukaan ruokavalioon (johon pitää vielä hetki totutella).

Sukulaiset eivät ole ikinä ymmärtäneet kasvissyöntiämme, liha kuuluu heidän elämään. Ok. Meillä on juhlat viikon päästä, jotka minä ja mies järjestämme. Luonnollisesti emme aio tarjota lihaa, vaan kasvisruokaa. Mieheni on toiselta ammatiltaan kokki ja tekee aivan uskomattoman hyvää ruokaa.

Sukulaiset uhkailivat tuoda kuitenkin omat eväät juhliin, kun siellä "ei tarjota oikeaa ruokaa". Ja kun mites lapsetkaan nyt ymmärtää, kun ei ole lihaa pöydässä, nehän varmaan kuolee siihen, vähintäänkin. Voi v'ttu! Eipä pahemmin tekisi mieli järjestää koko juhlia.
 
"vieras"
Siis siellä on kuitenkin kalaa tarjolla ihan lihansyöjillekin?
Kyllä jotkut on aivan liian ahdasmielisiä, mutta toisaalta voisi ottaa vieraat huomioon ja laittaa edes jonkin liha-/ kalavaihtoehdon tarjolle tai lisäksi.
 
mielenkiinnosta
No joo, eli ajatuksena tässä aloituksessa ilmeisesti on se, että talossa talon tavalla. Mites kun itse menette noille kyseisille sukulaisille kylään, niin syöttekö itsekin siellä sitten mukisematta sitä, mitä on tarjolla? Vai viettekö omat eväät?
 
"kala"
Kummallista käytöstä sukulaisilta, mutta samalla ihmettelen miksei kasvissyöjä voi tarjota lihaa juhlissa? Kun kaikille allergisille ja kasvissyöjille onn usein juhlissa varattu erikseen jotain vaihtoehtoja, niin miksei kasvissyöjä voi kunnioittaa muiden ruokavaliota ja tarjota edes jotain pientä lihaa siinä rinnalla, niin ne marisijatkin hiljenee?
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
.....
Meillä puoli sukua karppaa, joten olisipa kamalaa sellaiset kasvis-hiilarimättöbileet. Ja jos soijaa vielä, niin hoh hoijaa. Jokainen syököön mitä lystää. Kyllä mä tarjoan jokaiselle oman maun mukaista ja kysyn vierailta mitä haluavat tarjottavan.
 
"vieras"
No mutta ettekö tekin vaadi kasvisruokaa, kun menette juhliin? Mun mielestäni sen pitää olla vastavuoroista eli vaikka itse on kasvissyöjä, niin juhliin laitetaan myös sekäsyöjille lihaa tai kalaa. Mä en esimerkiksi voi syödä kasviruokia, kun olen allerginen niin monille kasviksille. Aina on kasviruoassa jotain, mille olen allerginen, joten mun olis varmaan pakko kans ottaa omat eväät. Olis muuten tosi laihat sapuskat pelkällä kasviruoalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Maira
Kummastus
Onpas kummaa porukkaa! Kasvissyöjiä ollaan yleensä eettisistä syistä. Ei silloin haluta mennä kauppaan ostamaan niitä possuja ja broilereita myöskään vieraille. Jokainen tarjoaa omissa juhlissaan mitä haluaa ja jos ei miellytä niin silloin mennään mäkkärin kautta kotiin.

En minä kasvissyöjänä ole vaatinut yhtäkään sukulaistani koskaan tekemään minulle omaa ruokaa. He joko ottavat ruokavalioni huomioon tai sitten syön perunaa, salaattia, leipää tai muuta, joka sattuu sopimaan ruokavaliooni. Imetysdieetillä olin joskus niin ruokarajoitteinen, ettei juhlista löytynyt mitään sopivaa syötävää, ja silti olin hiljaa ja kiitin kivoista juhlista.

En muutenkaan ymmärrä, miten aikuinen ihminen (tai lapsikaan) ei yhtä ateriaa kykene selviytymään ilman lihaklönttiä.
 
ärsyyntynyt kokki
[QUOTE="vieras";26434494]No villiveikkaus,että olet itse tämän aiheuttanu?!
Oletko itsekkin vieny sukulaisvierailulle omat safkat mukana? On ko sulle kelvannu se mitä he tarjoavat?[/QUOTE]

Enpä kyllä ole vienyt, vaan syönyt jotain muuta, kuten pullaa tms. Harvassa kahvipöydän makeassa tarjottavassa on lihaa. Ruokajuhlissa olen syönyt niitä ruokia, joissa ei ole lihaa, ja nyt totuttelen kalaan.
 
ärsyyntynyt kokki
Jos juhliini on tulossa kasvissyöjä, teen hänelle jonkun kasvispöperön ihan silkkaa huomaavaisuuttani. Miksi kasvissyöjä ei voisi omissa juhlissaan tehdä samoin? Luulisi kokin osaavan tehdä myös liharuokaa...
Tokihan kokki osaa liharuokaakin tehdä, mutta kun liha ei kuulu elämäämme, niin emme sitä tarjoa. Taustalla myös ekologiset ja eettistkin syyt.

Kalaa oli kuitenkin mahdollisesti tarkoitus tarjota, ja vaikka ei olisikaan, niin en siltikään ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa käydä yhdet juhlat ilman lihaa. Illalla pääsee sitten lihapatojen ääreen taas kotiin. Kyse on kunnioituksesta.

Harva myöskään tarjoaa juhlissaan ruokaa, jota itse inhoaa.
 
uyy
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt kokki;26434625:
Tokihan kokki osaa liharuokaakin tehdä, mutta kun liha ei kuulu elämäämme, niin emme sitä tarjoa. Taustalla myös ekologiset ja eettistkin syyt.

Kalaa oli kuitenkin mahdollisesti tarkoitus tarjota, ja vaikka ei olisikaan, niin en siltikään ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa käydä yhdet juhlat ilman lihaa. Illalla pääsee sitten lihapatojen ääreen taas kotiin. Kyse on kunnioituksesta.

Harva myöskään tarjoaa juhlissaan ruokaa, jota itse inhoaa.
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että eettiset ja ekologiset syyt ovat teille täysin toissijaisia. Eikö tuon tummennetun tekstin pohjalta pätevä logiikka päde siinä tapauksessa myös toisinpäin? Eli että lihansyöjien kotona myös te sitten kunnioituksesta söisitte sitä poronkäristystä, pääsettehän te illalla kotiin kasvispatojen ääreen? Eihän heidänkään tarvitse tarjota sellaista ruokaa, joka ei kuulu heidän elämäänsä ja jota he itse inhoavat?
 
"Jani"
Tarkoitus olisi tehdä samoin omissa häissä. Onneksi moni ystävä ja avarakatseisempi sukulainenkin on jo tullut tälle vuosituhannelle, mutta kai sieltä löytyy niitäkin joille ruoka = peruna+liha.
 
Kummastus
Eihän heidänkään tarvitse tarjota sellaista ruokaa, joka ei kuulu heidän elämäänsä ja jota he itse inhoavat?
Eiväthän he tarjoakaan?! Ap samoin kuin itsekin on ihan iloisesti käyty juhlissa, joissa on ollut tarjolla lihaa. Ollaan sitten syöty, mitä on haluttu (perunaa, salaattia, leipää, pullaa...). Harva kasvissyöjä taitaa vaatimalla vaatia kasvisruokaa tarjolle. Eri asia on, jos emäntä/isäntä haluaa ottaa asian huomioon ja tarjoaa myös kasvisvaihtoehdon. Mutta ihan vapaaehtoisesti on ainakin minulle tarjottu. Ja oikeasti jos omaan elämään kuuluu vain peruna + liha niin syytä olisi laajentaa elämänkatsomustaan. Ei tämä maapallo tätä kaikkea sontaa kestä.
 
Carnival
[QUOTE="vieras";26434537]No mutta ettekö tekin vaadi kasvisruokaa, kun menette juhliin? Mun mielestäni sen pitää olla vastavuoroista eli vaikka itse on kasvissyöjä, niin juhliin laitetaan myös sekäsyöjille lihaa tai kalaa. Mä en esimerkiksi voi syödä kasviruokia, kun olen allerginen niin monille kasviksille. Aina on kasviruoassa jotain, mille olen allerginen, joten mun olis varmaan pakko kans ottaa omat eväät. Olis muuten tosi laihat sapuskat pelkällä kasviruoalla.[/QUOTE]

Ap:n sukulaiset tuskin ovat allergisia monille kasviksille, ap olisi varmasti maininnut, jos tilanne olisi sellainen.

Ja jos/kun ap:n sukulaiset eivät ole kaikelle vihreälle allergisia, on todella noloa ilmoittaa tuovansa omat lihaisaa sisältävät eväät. :D Niissä perheissä olevien lasten olisi ainakin syytä jo opetella syömään kasvisruokaa, sitä tulee nimittäin olemaan tarjolla koulussakin...
 
Carnival
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että eettiset ja ekologiset syyt ovat teille täysin toissijaisia. Eikö tuon tummennetun tekstin pohjalta pätevä logiikka päde siinä tapauksessa myös toisinpäin? Eli että lihansyöjien kotona myös te sitten kunnioituksesta söisitte sitä poronkäristystä, pääsettehän te illalla kotiin kasvispatojen ääreen? Eihän heidänkään tarvitse tarjota sellaista ruokaa, joka ei kuulu heidän elämäänsä ja jota he itse inhoavat?
Onko olemassa aikuisten oikeasti ihmisiä, jotka inhoavat kaikkea kasvisruokaa? Antakaa mun kaikki kestää... :LOL:
 
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että eettiset ja ekologiset syyt ovat teille täysin toissijaisia. Eikö tuon tummennetun tekstin pohjalta pätevä logiikka päde siinä tapauksessa myös toisinpäin? Eli että lihansyöjien kotona myös te sitten kunnioituksesta söisitte sitä poronkäristystä, pääsettehän te illalla kotiin kasvispatojen ääreen? Eihän heidänkään tarvitse tarjota sellaista ruokaa, joka ei kuulu heidän elämäänsä ja jota he itse inhoavat?
Nyt on jo vähän väkisin väännettyä.. Minusta kyllä junttimaista puolin ja toisin taivastella etukäteen ja tehdä ruokavaliostaan numero. Jokainen tarjoaa juhlissaan sitä ruokaa mitä itse haluaa ja vieraat syövät tarjoilusta sen, minkä kokevat maistuvan ja kelpaavan. Vaikea kuvitella sekasyöjää(?) joka ei pystyisi mitään kasvisruokaa syömään, jos ei kyse nyt ole mistään ihan överi-ituhippeilysapuskoista, vaan ihan normaaleista kasvisruuista, salaateista yms.. Tai sitten semmoselle ihmiselle joulukin on jo painajainen, kun on porkkana-, peruna- ja lanttulaatikkoa ja rosollia, tai ehkä ne sitten pupeltaa sitä kinkkua paljaaltaan..
 

Yhteistyössä