Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
"emu"
ap haluaa siis olla huono emäntä. kun ei ota sukulaistensa makua huomioon suunnitellessaan tarjoilujaan. ei siinä mitään. ite söisin kasvisruokaa jos vain sitä olisi tarjolla. olisin kyllä vähän ihmeissäni, koska omassa ystäväpiirissäni on tapana ottaa kaikkien kutsuttujen maut huomioon tarjoiluissa.
 
Carnival
[QUOTE="emu";26434749]ap haluaa siis olla huono emäntä. kun ei ota sukulaistensa makua huomioon suunnitellessaan tarjoilujaan. ei siinä mitään. ite söisin kasvisruokaa jos vain sitä olisi tarjolla. olisin kyllä vähän ihmeissäni, koska omassa ystäväpiirissäni on tapana ottaa kaikkien kutsuttujen maut huomioon tarjoiluissa.[/QUOTE]

Vaikea kuvitella, että nämä sukulaiset tosiaan inhoaisivat kasvisruokaa. Epäilen, että kyseessä on vain asennevamma.
 
Eipä tulisi mieleenikään viedä omia eväitä juhliin. Jos tarjottavat ei kelpaa niin sitten pitää olla syömättä.
Vaikka itse rakastankin kunnon pihviä ja liharuokia yleensä niin olisi tosi kiva kokeilla kasvisvaihtoehtoja varsinkin sen perinteisen karjalanpaistin tai porsaan sisäfileen tilalle.
 
joo`o
No eiköhän kaikki saa tarjota kotonaa mitä haluaa, vieraat joko syö tai on syömättä.
Itse syön kylässä sitä mitä pystyn tai olen syömättä jos ei ole minulle sopivaa ruokaa, mutta en kyllä omia eväitä mukana rahtais - sehän on jo aika noloa.
 
Voi jessus mitä sukulaisia :LOL:

anna niiden ottaa omat kabanossit mukaan jos haluavat ja olla edelleen tuollasia ahdasmielisiä juntteja. Saatte te nauttia omista herkuistanne. Voi olla sukulaisille lopulta aika noloa ilman mitään järkevää syytä tuoda omat sapuskat kun ei tarjottu vaan kelpaa...
 
  • Tykkää
Reactions: nuusa
"mä"
[QUOTE="emu";26434749]ap haluaa siis olla huono emäntä. kun ei ota sukulaistensa makua huomioon suunnitellessaan tarjoilujaan. ei siinä mitään.[/QUOTE]
Missä näin on sanottu? Kasvisruokaakin on monenlaista ja jos ainoa mitä juhlissa ei tarjoilla on liha, jää siihen aika paljon varaa vieraiden makujen huomioon ottamiselle.
Silmät auki, ei kasvisruoka ole pelkästään salaatti tai kasvispyörykkä.
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
uyy
Eiväthän he tarjoakaan?! Ap samoin kuin itsekin on ihan iloisesti käyty juhlissa, joissa on ollut tarjolla lihaa. Ollaan sitten syöty, mitä on haluttu (perunaa, salaattia, leipää, pullaa...). Harva kasvissyöjä taitaa vaatimalla vaatia kasvisruokaa tarjolle. Eri asia on, jos emäntä/isäntä haluaa ottaa asian huomioon ja tarjoaa myös kasvisvaihtoehdon. Mutta ihan vapaaehtoisesti on ainakin minulle tarjottu. Ja oikeasti jos omaan elämään kuuluu vain peruna + liha niin syytä olisi laajentaa elämänkatsomustaan. Ei tämä maapallo tätä kaikkea sontaa kestä.
Yhtä junttiahan se on nirsoilla ruuan kanssa, eikös se juuri ole sitä ap:n peräänkuuluttamaa kunnioituksen puutetta.
Ja oikeesti sellaiset kasvissyöjät, jotka pitävät ainoastaan omaa elintapaansa oikeana, ovat todella ärsyttäviä. Se omassa päässä oleva ylimielisyys ja paremmuus on tuotava esiin joka hiton kohdassa, missä vaan tilaisuuden saa. Sekin näkyy taas tuossa kahdessa viimeisessä virkkeessä. (samat tyypit ostavat kaiken maailman erikoispähkinöitä ja goji-marjoja yms., joita roudataan lentokoneilla jostain indokiinasta...niin ekologista ja eettistä, että! -> mä valitsisin tossa kohtaa syötäväksi mieluummin kotimaista riistaa)
 
"vieras"
[QUOTE="emu";26434773]sanoinko mä niin? luulin kritisoineeni ap:n emännöintikykyä.[/QUOTE]

Ei kyse ole huonosta emännyydestä. Aivan varmasti kasvisruoat maistuvat vieraillekin.
 
"mä"
Ja oikeesti sellaiset kasvissyöjät, jotka pitävät ainoastaan omaa elintapaansa oikeana, ovat todella ärsyttäviä. Se omassa päässä oleva ylimielisyys ja paremmuus on tuotava esiin joka hiton kohdassa, missä vaan tilaisuuden saa. Sekin näkyy taas tuossa kahdessa viimeisessä virkkeessä. (samat tyypit ostavat kaiken maailman erikoispähkinöitä ja goji-marjoja yms., joita roudataan lentokoneilla jostain indokiinasta...niin ekologista ja eettistä, että! -> mä valitsisin tossa kohtaa syötäväksi mieluummin kotimaista riistaa)
Nauran täällä katketakseni. :LOL:
 
"emu"
[QUOTE="mä";26434774]Missä näin on sanottu? Kasvisruokaakin on monenlaista ja jos ainoa mitä juhlissa ei tarjoilla on liha, jää siihen aika paljon varaa vieraiden makujen huomioon ottamiselle.
Silmät auki, ei kasvisruoka ole pelkästään salaatti tai kasvispyörykkä.[/QUOTE]

jos vieraat haluavat lihaa laitan tarjolle lihaa, jos tulee kasvissyöjiä teen jonkun kasvisruuan lisäksi. ei se oo niin vaikeaa ottaa monia toiveita huomioon. sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi meillä päin.
 
Carnival
Yhtä junttiahan se on nirsoilla ruuan kanssa, eikös se juuri ole sitä ap:n peräänkuuluttamaa kunnioituksen puutetta.
Ja oikeesti sellaiset kasvissyöjät, jotka pitävät ainoastaan omaa elintapaansa oikeana, ovat todella ärsyttäviä. Se omassa päässä oleva ylimielisyys ja paremmuus on tuotava esiin joka hiton kohdassa, missä vaan tilaisuuden saa. Sekin näkyy taas tuossa kahdessa viimeisessä virkkeessä. (samat tyypit ostavat kaiken maailman erikoispähkinöitä ja goji-marjoja yms., joita roudataan lentokoneilla jostain indokiinasta...niin ekologista ja eettistä, että! -> mä valitsisin tossa kohtaa syötäväksi mieluummin kotimaista riistaa)
Koetko huonoa omatuntoa lihan syömisestäsi, vai miksi vedät herneet nenään, jos kasvissyöjä sanoo, ettei lihansyönti ole ekologista tai eettistä? :) Oikeassa se kasvissyöjä siinä on, se on vain fakta. Jännittävää, että sinä koet näkeväsi ympärilläsi jotain ylimielisiä ja itseään muita parempina pitäviä kasvissyöjiä, itse en ole koskaan tavannut yhtäkään sellaista. :)
 
Carnival
[QUOTE="emu";26434795]jos vieraat haluavat lihaa laitan tarjolle lihaa, jos tulee kasvissyöjiä teen jonkun kasvisruuan lisäksi. ei se oo niin vaikeaa ottaa monia toiveita huomioon. sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi meillä päin.[/QUOTE]

Kysytkö aina jokaiselta vieraalta erikseen, mitä nämä haluaisivat syödä, jos kyse on isommista juhlista?
 
uyy
Nyt on jo vähän väkisin väännettyä.. Minusta kyllä junttimaista puolin ja toisin taivastella etukäteen ja tehdä ruokavaliostaan numero. Jokainen tarjoaa juhlissaan sitä ruokaa mitä itse haluaa ja vieraat syövät tarjoilusta sen, minkä kokevat maistuvan ja kelpaavan. Vaikea kuvitella sekasyöjää(?) joka ei pystyisi mitään kasvisruokaa syömään, jos ei kyse nyt ole mistään ihan överi-ituhippeilysapuskoista, vaan ihan normaaleista kasvisruuista, salaateista yms.. Tai sitten semmoselle ihmiselle joulukin on jo painajainen, kun on porkkana-, peruna- ja lanttulaatikkoa ja rosollia, tai ehkä ne sitten pupeltaa sitä kinkkua paljaaltaan..
Ei kun tuo juttu oli ihan teoriatason pohdintaa. Miksi tiettyjen ruokavalioiden (kasvissyöjät) valintoja pitää ns. kunnioittaa ja toisten (sekasyöjät) ainoa mahdollisuus taas on sopeutua?

Jos nyt ihan vakavasti puhutaan, niin en mä itse veisi mitään omia eväitä kasvissyöjien ruokapöytään. :D Meillä syödään eniten kalaa (lohta, turskaa yms.) ja toisekseen kotimaista riistaa (poroa, hirveä yms.). Toisinaan on ihan pelkkiä kasvisruokiakin tarjolla.
 
"mä"
[QUOTE="emu";26434795]jos vieraat haluavat lihaa laitan tarjolle lihaa, jos tulee kasvissyöjiä teen jonkun kasvisruuan lisäksi. ei se oo niin vaikeaa ottaa monia toiveita huomioon. sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi meillä päin.[/QUOTE]
Haluan kengurua, laitatko? Aivan samalla lailla peiliin katsomisen paikka on vierailla. Vieraanvaraisuutta on myös, jos tarjoilu on asiallista, valita syötävänsä siitä. Ei maailma ole yhtä aikuisten karkkipäivää, jossa jokainen saa valita juuri oman herkkuruokansa kaikissa tilaisuuksissa.
 
uyy
Koetko huonoa omatuntoa lihan syömisestäsi, vai miksi vedät herneet nenään, jos kasvissyöjä sanoo, ettei lihansyönti ole ekologista tai eettistä? :) Oikeassa se kasvissyöjä siinä on, se on vain fakta. Jännittävää, että sinä koet näkeväsi ympärilläsi jotain ylimielisiä ja itseään muita parempina pitäviä kasvissyöjiä, itse en ole koskaan tavannut yhtäkään sellaista. :)
Mä olen oikeasti sitä mieltä, että kotimainen riista on parempi ja ekologisempi vaihtoehto kuin ne lentokoneilla tänne roudatut erikoistuotteet jostain maailman toiselta laidalta. Enkä itse asiassa käsitä, että edes kukaan kasvissyöjä voisi olla asiasta toista mieltä.
 
Yhtä junttiahan se on nirsoilla ruuan kanssa, eikös se juuri ole sitä ap:n peräänkuuluttamaa kunnioituksen puutetta.
Ja oikeesti sellaiset kasvissyöjät, jotka pitävät ainoastaan omaa elintapaansa oikeana, ovat todella ärsyttäviä. Se omassa päässä oleva ylimielisyys ja paremmuus on tuotava esiin joka hiton kohdassa, missä vaan tilaisuuden saa. Sekin näkyy taas tuossa kahdessa viimeisessä virkkeessä. (samat tyypit ostavat kaiken maailman erikoispähkinöitä ja goji-marjoja yms., joita roudataan lentokoneilla jostain indokiinasta...niin ekologista ja eettistä, että! -> mä valitsisin tossa kohtaa syötäväksi mieluummin kotimaista riistaa)
Parempi olisi lienee verrata goji-marjoja vaikkapa mustikkaan tai karpaloon, kyseessäon kuitenkin ns. superfood, joita nuo kaikki marjat edustaa. Riistaa taas voisi verrata vaikka soijaan, papuihin tai hamppuun ja noistakin taitaa ainoastaan soija olla sellainen tuote, jota ei saa kotimaisena tuotteena.

Itse en ole ainakaan kokenut milläänlailla ongelmaksi sitä, että kasvissyöjä ystävät ei tee meidän perheelle erikseen lihapöperöitä. Enkä kyllä osaisi sellasta edes vaatiakaan. Toisaalta viimeksikin kun isommalla porukalla (useampi perhe) kokoonnuttiin, vietiin me omat nakit mukana. Emäntä perhe totesi, ettei osaa sellasia ostaa, että voitaisiko itse tuoda.

Taodat sinä olla törmännyt outoihin kasvissyöjiin. Mun tuttvanani ja ystäväni ei syyllistä lihansyönnistä tai nosta omaa elämäntapaansa muiden yläpuolelle (ja silti, eivät muuten kokkaa lihapöperöitä edes vieraille).
 
Carnival
Ei kun tuo juttu oli ihan teoriatason pohdintaa. Miksi tiettyjen ruokavalioiden (kasvissyöjät) valintoja pitää ns. kunnioittaa ja toisten (sekasyöjät) ainoa mahdollisuus taas on sopeutua?
Mun mielestä tähän on ihan looginen selitys: kasvissyönti perustuu eettisiin ja ekologisiin arvoihin. Kasvissyöjä ei syö lihaa, koska se ei sovi hänen arvoihinsa.

Sekasyöjä sen sijaan on nimensä mukaisesti sekasyöjä. Eli syö lihaa, kalaa ja kasviksia. Sekasyöjä voi syödä noista mitä vain, myös niitä kasviksia, ja kyllä, myös pelkkiä kasviksia. Siitä ei seuraa mitään outoa (eettistä ongelmaa tai kipuja)

Käytännössähän on nimittäin niin, että pitkään kasvissyöjänä ollut ei voi tuosta vain syödä lihaa, siitä tulee kipeäksi.
 
uyy
Ei kun tuo juttu oli ihan teoriatason pohdintaa. Miksi tiettyjen ruokavalioiden (kasvissyöjät) valintoja pitää ns. kunnioittaa ja toisten (sekasyöjät) ainoa mahdollisuus taas on sopeutua?

Jos nyt ihan vakavasti puhutaan, niin en mä itse veisi mitään omia eväitä kasvissyöjien ruokapöytään. :D Meillä syödään eniten kalaa (lohta, turskaa yms.) ja toisekseen kotimaista riistaa (poroa, hirveä yms.). Toisinaan on ihan pelkkiä kasvisruokiakin tarjolla.
Piti lukea poroa JA riistaa. :D Olen kyllä tietoinen, että poro ei ole riistaa...:D
 
Carnival
Mä olen oikeasti sitä mieltä, että kotimainen riista on parempi ja ekologisempi vaihtoehto kuin ne lentokoneilla tänne roudatut erikoistuotteet jostain maailman toiselta laidalta. Enkä itse asiassa käsitä, että edes kukaan kasvissyöjä voisi olla asiasta toista mieltä.
Minä tiedän ainoastaan yhden ihmisen, joka syö goijmarjoja ja muuta kaukaa roudattua superfoodia, ja hän on sekasyöjä. Joten outoa yhdistää superfoodit kasvissyöjiin.
 
Minä näissä ketjuissa aina ihmettelen, miten ison arvon ihmiset laittavat häiden tarjoiluille. Siis ihan oikeasti jostakin juhlista ollaan jäämässä pois tarjoilun takia? Ja miten kutsutut ylipäätään tietävät etukäteen, mitä ruokaa häissä on tarjolla? Vai laitetaanko nykyään kutsuihinkin jo menu mukaan?
 
Ei kun tuo juttu oli ihan teoriatason pohdintaa. Miksi tiettyjen ruokavalioiden (kasvissyöjät) valintoja pitää ns. kunnioittaa ja toisten (sekasyöjät) ainoa mahdollisuus taas on sopeutua?

Jos nyt ihan vakavasti puhutaan, niin en mä itse veisi mitään omia eväitä kasvissyöjien ruokapöytään. :D Meillä syödään eniten kalaa (lohta, turskaa yms.) ja toisekseen kotimaista riistaa (poroa, hirveä yms.). Toisinaan on ihan pelkkiä kasvisruokiakin tarjolla.
Johtuu lienee siitä, että sekasyöjä kyllä syö myös niitä kasviksia, kun taas kasvissyöjä ei syö lihaa. Simppeli asia. En ymmärrä mitä sopeutumista se on, jos sylt sitä mitä muutenkin, mutta jotain normaalisti syömääsi ei tarjoilla?
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
"anna"
"Ja oikeasti jos omaan elämään kuuluu vain peruna + liha niin syytä olisi laajentaa elämänkatsomustaan. Ei tämä maapallo tätä kaikkea sontaa kestä."

Peruna on kasvis.
 

Yhteistyössä