Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itseasiassa soijarouheessa on enemmän proteiinia 100g:ssa kun sian tai naudan lihassa. Tosin itse en kyllä osaa maustaa soijarouhetta maukkaaksi (enkä tykkää ajatuksesta että se lennätetään tänne jostain kaukaa).
Onhan juustossakin, jota minulta oikeasti kuluu todella paljon(yhden leivän päälle about 4-6 viipaletta ja leipää tehdessä suuhun saman verran), paljon proteiinia mutta silti sitä elimistö huutaa lihaa tai vähintäänkin kalaa.
 
Carvinal
Pakko muuten kysyä, että oletko ilmoittanut kasvissyöjäystävillesi, että syöt vain liharuokia, vai miksi he sinulle aina sen pihvin tekevät? Tai onko koskaan mieleesi tullut, että voisit sanoa ystävillesi, ettei minulle tarvitse paistaa pihviä erikseen, syön sitä mitä tekin syötte? Vai inhoatko tosiaan kaikkiea lihatonta ruokaa niin, ettei se uppoa sinuun ollenkaan?
Vastaisitko emu vielä tähän? Jäi kiinnostamaan.
 
Joo, siis ilmeisesti ovat jonkin sortin fanaatikkoja. Meillä on nimittäin työpaikalta loppuneet yhteiset lounaat (omien eväiden syönti tai jossain ruokalassa/ravintolassa käynti) noiden tyyppien takia. Ei kukaan jaksa sitä, kun pari kolme tyyppiä päivittelee toisten jokaista lihaa sisältävää haarukallista ja pitävät taukoamattomia luentoja kasvissyönnin kasvissyöjien paremmuudesta. Nykyisin sekasyöjät lähtevät keskenään johonkin muualle kuin kahvihuoneeseen syömään eväitään tai valitsevat ihan toisen ravintolan kuin nämä kasvissyöjät. Ikävä kyllä tämä on vaikuttanut huomattavasti työpaikan yhteishenkeen, eikä siis hyvällä tavalla.

Siksi mä olen vähän karvat pystyssä aina nykyään, kun näistä asioista puhutaan.
2-3 työpaikkasi vegeä on aika suppea otanta maailman kasvissyöjäväestöstä.
Itse kasvisyöjänä en edes viitsi pitää numeroa vegetarismista työpaikkalla, muutenkin saa kuunnella epäasiallisia viherpiipertäjä kommentteja tämän tästä.
Mun tuntemista vegeistä 99% on niitä jotka eivät tee asiasta numeroa ja se 1 % on niitä jotka vaahtoaa joka käänteessä eläinten oikeuksista.
Sekasyöjistä mulla on hieman toisenlainen kokemus. Enemmistö tuntuu olevan niitä jotka ei vaan ymmärrä miksi ihmiset on erilaisia, myös ruokailutottumuksiltaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
"vieras"
Minä antaisin sukulaisjunttien tuoda omat eväänsä. Siinäpähän tekevät itse itsestään ääliön. :)

Pitkän linjan vegenä tuottaisi kyllä vähemmän tuskaa jättää tuollaiset sukulaiset kutsumatta kuin kantaa kaupasta kuolleita eläimiä kotiin...

Ikinä ei ole oma kasvissyöntini ollut ongelma kyläillessä tai juhlissa. Aina on löytynyt kahvin kanssa syötäväksi juustosämpylä tai pullanpala, ikinä ei ole kuivin suivin tarvinnut olla. Muutaman tunnin pärjään hyvin vähemmilläkin syömisillä. Liikkuvaisena ihmisenä mulla on yleensä käsilaukussa jokin pieni välipalakin mukana. Kehtaisin kyllä tarvittaessa syödä oman keksinkin kyläillessä. :) Ennemminkin minusta olisi kiusallista, jos kyläpaikassa jouduttaisiin näkemään kovasti vaivaa minun syömisteni eteen.
 
Se on kyllä hassua että tosi moni ihmettelee että "mitä minä nyt sitten laitan ruuaksi" jos pitää tehdä lihatonta ruokaa. KAsviksia on miljoona ja yksi kappaletta olemassa ja jos ruokavaliossa on maitotuotteet ja ehkä vielä kala niin ei pitäis olla vaikeuksia saada niistä aineksista aikaan maittavaa ruokaa. Ihan niinku se liha ois kaiken a ja o ja jos ei oo lihaa niin ei oo ruokaa.

Mutta joo, kuulostaahan ne ap:n sukulaiset perus landejunteilta jotka elää makkaralla ja piimällä mutta kannattaa myös miettiä omaa asennetta kun itse menette jonnekin kylään, tarkoitan vaan että antaako sukulaiset nyt sitte samalla mitalla takaisin?
 
"Vieras"
Mun tuttavapiirin ainoa kasvissyöjä oli nainen, joka oli yhdessä sellaisen miehen kanssa, joka ei yhteenkään kasvikseen koskenut. Nainen kokkasi itselleen ja mies kokkasi itselleen. Molemmat kävivät ruokakaupassakin erikseen, kun kumpikaan ei voinut sietää toisen ruokia :D

Arvatkaas, ovatko yhdessä vielä? ;D
 
uyy
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26435083:
2-3 työpaikkasi vegeä on aika suppea otanta maailman kasvissyöjäväestöstä.
Itse kasvisyöjänä en edes viitsi pitää numeroa vegetarismista työpaikkalla, muutenkin saa kuunnella epäasiallisia viherpiipertäjä kommentteja tämän tästä.
Mun tuntemista vegeistä 99% on niitä jotka eivät tee asiasta numeroa ja se 1 % on niitä jotka vaahtoaa joka käänteessä eläinten oikeuksista.
Sekasyöjistä mulla on hieman toisenlainen kokemus. Enemmistö tuntuu olevan niitä jotka ei vaan ymmärrä miksi ihmiset on erilaisia, myös ruokailutottumuksiltaan.
Voidaanko tästä nyt päätellä sellaista, että söit miten tahansa, niin aina jollain on jotain urputtamista? :D

Mulla ei tosiaan ole mitään kasvissyöjiä (edes noita työpaikalla olevia) vastaan, mutta sitä vastaan on, että mua (esimerkiksi kalaa tai poroa sisältävän) ruokani takia kutsutaan murhaajaksi, vajaaälyiseksi tms.
 
"vieras"
jos sulla on juhlat niin kyllähän sinä periaatteessa saat laittaa mitä ruokaa haluat, mutta onhan se kohteliasta ottaa huomioon nekin lihansyöjät jollain tavalla. Sama juttu kuin jos sulla on laktoosi-intoleranssi niin on kohteliasta että on tarjolla myös laktoositonta ruokaa ettei tarvitse ihan syömätönnä olla. Mielestäni teette kärpäsestä härkäsen, grillatkaa vaikka makkaraa niin se siitä ja kaikilla on kivaa :)
 
juuh
Mulla ei tosiaan ole mitään kasvissyöjiä (edes noita työpaikalla olevia) vastaan, mutta sitä vastaan on, että mua (esimerkiksi kalaa tai poroa sisältävän) ruokani takia kutsutaan murhaajaksi, vajaaälyiseksi tms.
Ymmärrän. Mullakin on jotain sitä vastaan, että mua nimitellään syömisteni takia viherpiipertäjäksi...

Mä oon ollut about 20v kasvissyöjä. Tiedostan, että tämä on oma valintani enkä edellytä, että kaikkien tarttis olla kasvissyöjä. En KOSKAAN arvostele kenenkään lihansyöntiä, se on ihan tietoinen päätös. Mutta silti useampi sekasyöjä on ryhtynyt "vastahyökkäykseen" mua kohtaan ihan kuin olisin heitä henkilökohtaisesti nimitellyt. Vaikka en todellakaan ole, siitä voin mennä takuuseen. Sitten he selittelevät, että miksi syövät lihaa. Tiedättekö, minua ei edes kiinnosta kuka syö lihaa ja kuka ei!
 
"Pipa"
Onpas ihmisillä kummallinen tapa lähestyä asiaa. Mulla on sellainen lähestymistapa, että jos kutsun jonkun syömään, haluan tarjota jotain sellaista josta tämä kutsuttu nauttii. Haluaisin, että meillä on kivaa. Eli teen ja joan jotain sellaista, jonka tiedän maistuvan kutsutulle. Samalla yritän valita sellaista, että se maistuu mullekin. Jos ne eivät ole sama ruoka, ei haittaa, teen sitten vähän erialsia asioita.Esim. en tykkää homejuustosta, mutta voisin tehdä pizzaa jossa toisella puolella olisi myös sitä, koska tiedän että ystäväni pitää siitä.

Tai tekisin kasvissyöjäystävälleni kasvisruokaa. Tai lihansyöjälle pihvin. Olen ollut itse kasvissyöjä, ja sitäpaitsi olen muutenkin nirso, enkä todellakaan siitä huiolimatta oleta että kaikkien pitää syödä sitä mitä minä. Kutsuilla kai pääasia on se että kutsutuilla on tervetullut olo ja kaikilla mukavaa...
 
"heips"
No en minäkään mielelläni menisi sellaisiin juhliin joissa tarjottaisiin vain kasvisruokaa... Ja aina kun itse järjestän juhlan valmistan sekä liha- että kasvistarjoiltavaa (ja mahdollisesti erikoisruokavaliolla jotain jos sellainen tiedossa)
 
ooooooh
Tuskinpa vieraanne ovat pelkästään lihansyöjiä! Sekaruoan syöjät syövät kasvikunnan ja eläinkunnan tuotteita. Voitte siis hyvin tarjota heille vaikka jompaa kumpaa. Yksinkertaista.
 
patteri
Siskoni perhe on kasvissyöjiä eettisistä syistä, joten minusta olisi hyvin epäkohteliasta heille kylään mennessä ottaa omat liharuuat mukaan. Tiedostan itsekin eläinten huonon kohtelun tehotuotannossa, mutta olen lähinnä tapojen orja. Minusta on siis ihan ymmärrettävää että kasvissyöjät eivät tarjoa muillekaan lihaa kotonaan kun sitä ostaessa tukisi sitä, mitä vastustaa. Terveyssyistä kasvisruokaa syövillä eri asia, heille varmaan ihan sama mitä muille tarjoavat.
 
"heh"
Mulle ois aivan sama jos joku haluaa tuoda meille omat safkat. Ei mun itsearvostus ja itsetunto ole kiinni siitä syökö joku mun ruokaa. Itse asiassa kukaan ei syö. Meillä ei ole paljon mitän mausteita ja mies laittaa melkein aina ruoat. ja käy kaupassa.
Minä siivoan ja pyykkään.
 
[QUOTE="vieras";26435196]jos sulla on juhlat niin kyllähän sinä periaatteessa saat laittaa mitä ruokaa haluat, mutta onhan se kohteliasta ottaa huomioon nekin lihansyöjät jollain tavalla. Sama juttu kuin jos sulla on laktoosi-intoleranssi niin on kohteliasta että on tarjolla myös laktoositonta ruokaa ettei tarvitse ihan syömätönnä olla. Mielestäni teette kärpäsestä härkäsen, grillatkaa vaikka makkaraa niin se siitä ja kaikilla on kivaa :)[/QUOTE]

Eikö ne sukulaiset kuitenkin ole sekasyöjiä? Aika ihmeellistä on, jos joku pelkällä lihalla elää.
 
"heh"
[QUOTE="heh";26435712]Mulle ois aivan sama jos joku haluaa tuoda meille omat safkat. Ei mun itsearvostus ja itsetunto ole kiinni siitä syökö joku mun ruokaa. Itse asiassa kukaan ei syö. Meillä ei ole paljon mitän mausteita ja mies laittaa melkein aina ruoat. ja käy kaupassa.
Minä siivoan ja pyykkään.[/QUOTE]

Musta ois hyvä jos ihmiset toisivat omat safkat, mieluummin kuin valittavat minun ruoistani, kuten tekee muutama sukulainen (jotka käyneet kun mies ei ole kotona).
En ole kyllä kutsunut meille ketään syömään mutta jos ruoka-aikaan tullaan niin saa sitä mitä muutenkin syödään. Vituttaa ruoasta valittajat, jotka silti arvostelevat jos lapset valittavat.
 
[QUOTE="heh";26435732]Musta ois hyvä jos ihmiset toisivat omat safkat, mieluummin kuin valittavat minun ruoistani, kuten tekee muutama sukulainen (jotka käyneet kun mies ei ole kotona).
En ole kyllä kutsunut meille ketään syömään mutta jos ruoka-aikaan tullaan niin saa sitä mitä muutenkin syödään. Vituttaa ruoasta valittajat, jotka silti arvostelevat jos lapset valittavat.[/QUOTE]

Ei ole onneksi kukaan ikinä tarjoiluista nirsoillut, mutta ei kävisi kutsu kylään toiste, jos ei kelpaisi se mitä tarjotaan. Allergiat ovat sitten asia erikseen.
 
Häh?
Siis kyllä ne sukulaiset tässä nyt juntteja ja ennakkoluuloisia ovat!

Jokainen saa tarjota juhlissaan ihan sitä, mitä itse haluaa ja jos on ammattikokki tekemässä ruokaa, niin luulen, että lihansyöjillekin maistuvat ne pöperöt. Ja jos ei maistu, niin sitten ei syö, ja pitää mölyt mahassaan. Niinhän me normaalit ihmiset käyttäydymme juhlissa.

Ja vielä tuo, että lapsille pitää olla erikseen... Ihan turhaa hössötystä, lapsille löytty varmasti jotain mielekästä, varsinkin jälkiruuista. Ei munkaan lapset aina tykkää juhlien tarjoiluista, oli lihaa tai ei, mutta ei se niiden juhlafiilistä ole pilannut. Nälkään täällä suomessa ei kuitenkaan kuole, jos juhlien menu ei jostain syystä miellytä.
 
"vieras"
No mitä väliä. Jääpähän enempi teille.

Minusta on ihan ok että ollaan kasvissyöjiä, mutta pakkoko sitä on muille väkisin tuputtaa, en edes osallistuisi tuollaisiin juhliin. En mäkään vaadi kasvissyöjää syömään lihoja mun grilli-illoissa. Jos joku haluaa tuoda jotain omaa niin senkus, ei se nyt multa ainakaan POIS ole.
 
"..."
miksi lihansyöjien pitää juhlissaan ajatella myös erityisruokavaliot ja kasvissyöjät ettei kenenkeen tarvi nähdä nälkää mutta kasvissyöjien juhlissa syödään aatteen mukaisesti? Havaitsem pienen epäkohdan enkä ymmärrä sitä. Jos teidän aate kieltää edes valmistamasta lihaa niin herran jumala tilatkaa jostain lihapullia niille. Ei sen puoleen jos kasvisruoka on hyvin tehtyä oikeaa ruokaa niin kyllä se mulle kelpaas.
 

Yhteistyössä