Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="anna";26434846]"Ja oikeasti jos omaan elämään kuuluu vain peruna + liha niin syytä olisi laajentaa elämänkatsomustaan. Ei tämä maapallo tätä kaikkea sontaa kestä."

Peruna on kasvis.[/QUOTE]

Kaikki perunat on kasviksia, mutta kaikki kasvikset ei ole perunoita.

peruna + liha on todella suppea ruokavalio.
 
häh
[QUOTE="vieras";26434489]Siis siellä on kuitenkin kalaa tarjolla ihan lihansyöjillekin?
Kyllä jotkut on aivan liian ahdasmielisiä, mutta toisaalta voisi ottaa vieraat huomioon ja laittaa edes jonkin liha-/ kalavaihtoehdon tarjolle tai lisäksi.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä vierailla pitäisi laittaa liha-/kalavaihtoehto, jos itse pidättäytyy syömästä lihaa ja/tai kalaa eettisistä syistä? Juhlienko takia pitäisi joustaa omista arvoistaan vain siksi, että sukulaisten ei tarvitsisi kokeilla uusia makuja?
 
uyy
Taodat sinä olla törmännyt outoihin kasvissyöjiin. Mun tuttvanani ja ystäväni ei syyllistä lihansyönnistä tai nosta omaa elämäntapaansa muiden yläpuolelle (ja silti, eivät muuten kokkaa lihapöperöitä edes vieraille).
Joo, siis ilmeisesti ovat jonkin sortin fanaatikkoja. Meillä on nimittäin työpaikalta loppuneet yhteiset lounaat (omien eväiden syönti tai jossain ruokalassa/ravintolassa käynti) noiden tyyppien takia. Ei kukaan jaksa sitä, kun pari kolme tyyppiä päivittelee toisten jokaista lihaa sisältävää haarukallista ja pitävät taukoamattomia luentoja kasvissyönnin kasvissyöjien paremmuudesta. Nykyisin sekasyöjät lähtevät keskenään johonkin muualle kuin kahvihuoneeseen syömään eväitään tai valitsevat ihan toisen ravintolan kuin nämä kasvissyöjät. Ikävä kyllä tämä on vaikuttanut huomattavasti työpaikan yhteishenkeen, eikä siis hyvällä tavalla.

Siksi mä olen vähän karvat pystyssä aina nykyään, kun näistä asioista puhutaan.
 
Joo, siis ilmeisesti ovat jonkin sortin fanaatikkoja. Meillä on nimittäin työpaikalta loppuneet yhteiset lounaat (omien eväiden syönti tai jossain ruokalassa/ravintolassa käynti) noiden tyyppien takia. Ei kukaan jaksa sitä, kun pari kolme tyyppiä päivittelee toisten jokaista lihaa sisältävää haarukallista ja pitävät taukoamattomia luentoja kasvissyönnin kasvissyöjien paremmuudesta. Nykyisin sekasyöjät lähtevät keskenään johonkin muualle kuin kahvihuoneeseen syömään eväitään tai valitsevat ihan toisen ravintolan kuin nämä kasvissyöjät. Ikävä kyllä tämä on vaikuttanut huomattavasti työpaikan yhteishenkeen, eikä siis hyvällä tavalla.

Siksi mä olen vähän karvat pystyssä aina nykyään, kun näistä asioista puhutaan.
Oikeesti, jumankekka mitä porukkaa! No en kyllä ihmettele jos sulla on himpun negatiivinen kuva kasvissyöjistä. Onneks itse ei ole tarvinnut olla tollasten kanssa tekemisissä.
 
"vieras"
Olen lihansyöjä mutta en veisi juhliin omia eväitä. Kasviksistakin saa maukkaita.
Mutta tosiasia on, että jos pitkään joutuu olla ilman lihaa käy kiukkuiseksi, tarvitsen ilmeisesti paljon proteiinia, maitotuotteet ja puolipakettia juustoa hiukan auttaa mutta vähintäänkin kalaa pitää saada jos lihaa ei löydy. Tämä siis normielämää koskien, yhdet juhlat nyt menisi kuinka vaan ja varmaan nauttisin myös kasvisruuista.
 
"emu"
jaa, mihinkäs mun vastaus katosi? no, viesti oli tämä: tarjoan vain vaihtoehtoja, lihaa, kasvista ja kalaa. en tee jokaiselle erikseen annosta eivätkä ystäväni sitä oletakaan. he ovat sen verran fiksuja ihmisiä. hyvin on kelvannut tähän asti. en ymmärrä että tarjoilut rajoitetaan vain omaan makuun sopiviksi.
 
Carnival
[QUOTE="emu";26434893]jaa, mihinkäs mun vastaus katosi? no, viesti oli tämä: tarjoan vain vaihtoehtoja, lihaa, kasvista ja kalaa. en tee jokaiselle erikseen annosta eivätkä ystäväni sitä oletakaan. he ovat sen verran fiksuja ihmisiä. hyvin on kelvannut tähän asti. en ymmärrä että tarjoilut rajoitetaan vain omaan makuun sopiviksi.[/QUOTE]

Kyse ei ole mauista, vaan arvoista. Etkö siis ymmärrä, että tarjoilut rajoitetaan omiin arvoihin sopiviksi?

Mutta pätee tuo makuihinkin. En minä tarjoaisi vieraille vuohenjuustoa salaatissa tai lämpimässäkään ruuassa, koska en pidä sen mausta. Eli kyllä, tarjoan vierailleni sellaista ruokaa, mikä on omaan makuuni sopivaa. Eikä siinä ole mielestäni mitään outoa.
 
"joo"
[QUOTE="emu";26434893]en ymmärrä että tarjoilut rajoitetaan vain omaan makuun sopiviksi.[/QUOTE]
Tiukassa on harhaluulo siitä, että kasvisruoka maistuu jollekin tietylle...
 
"emu"
Kyse ei ole mauista, vaan arvoista. Etkö siis ymmärrä, että tarjoilut rajoitetaan omiin arvoihin sopiviksi?

Mutta pätee tuo makuihinkin. En minä tarjoaisi vieraille vuohenjuustoa salaatissa tai lämpimässäkään ruuassa, koska en pidä sen mausta. Eli kyllä, tarjoan vierailleni sellaista ruokaa, mikä on omaan makuuni sopivaa. Eikä siinä ole mielestäni mitään outoa.
Ilmeisesti en tunne kasvissyöjiä jotka kokevat omia arvojaan loukkaavaksi sen, että tarjoavat mulle pihviä. Voidaanko tästä päätellä jotain? Musta se on vieraanvaraista ja nykyajan muotisanoja käyttääkseni suvaitsevaista. Eivät yrittää tuputtaa mulle omia arvojaan.
 
[QUOTE="vieras";26434890]Olen lihansyöjä mutta en veisi juhliin omia eväitä. Kasviksistakin saa maukkaita.
Mutta tosiasia on, että jos pitkään joutuu olla ilman lihaa käy kiukkuiseksi, tarvitsen ilmeisesti paljon proteiinia, maitotuotteet ja puolipakettia juustoa hiukan auttaa mutta vähintäänkin kalaa pitää saada jos lihaa ei löydy. Tämä siis normielämää koskien, yhdet juhlat nyt menisi kuinka vaan ja varmaan nauttisin myös kasvisruuista.[/QUOTE]

Itseasiassa soijarouheessa on enemmän proteiinia 100g:ssa kun sian tai naudan lihassa. Tosin itse en kyllä osaa maustaa soijarouhetta maukkaaksi (enkä tykkää ajatuksesta että se lennätetään tänne jostain kaukaa).
 
Carnival
[QUOTE="emu";26434948]Ilmeisesti en tunne kasvissyöjiä jotka kokevat omia arvojaan loukkaavaksi sen, että tarjoavat mulle pihviä. Voidaanko tästä päätellä jotain? Musta se on vieraanvaraista ja nykyajan muotisanoja käyttääkseni suvaitsevaista. Eivät yrittää tuputtaa mulle omia arvojaan.[/QUOTE]

No hyvä sinulle, jos he vääntävät sinulle pihvin, kun kutsuvat sinut syömään. Minusta ei kuitenkaan ole mitenkään ihmeellistä, ettei kasvissyöjä halua tarjota vierailleen sellaista ruokaa, jota ei koskaan laita, koska se sotii arvojaan vastaan.
 
Carnival
[QUOTE="emu";26434948]Ilmeisesti en tunne kasvissyöjiä jotka kokevat omia arvojaan loukkaavaksi sen, että tarjoavat mulle pihviä. Voidaanko tästä päätellä jotain? Musta se on vieraanvaraista ja nykyajan muotisanoja käyttääkseni suvaitsevaista. Eivät yrittää tuputtaa mulle omia arvojaan.[/QUOTE]

Pakko muuten kysyä, että oletko ilmoittanut kasvissyöjäystävillesi, että syöt vain liharuokia, vai miksi he sinulle aina sen pihvin tekevät? Tai onko koskaan mieleesi tullut, että voisit sanoa ystävillesi, ettei minulle tarvitse paistaa pihviä erikseen, syön sitä mitä tekin syötte? Vai inhoatko tosiaan kaikkiea lihatonta ruokaa niin, ettei se uppoa sinuun ollenkaan?
 
"emu"
No hyvä sinulle, jos he vääntävät sinulle pihvin, kun kutsuvat sinut syömään. Minusta ei kuitenkaan ole mitenkään ihmeellistä, ettei kasvissyöjä halua tarjota vierailleen sellaista ruokaa, jota ei koskaan laita, koska se sotii arvojaan vastaan.
Niin onkin. Olen erittäin tyytyväinen asioiden tilaan ja meillä on aina kivaa kun nähdään ja syödään hyvin. Jos mulla ois jotain rajoittavia arvoja ruuanlaiton suhteen niin en varmaan kutsuisi ketään kotiini syömään. En siis tekisi asiasta ongelmaa, vaan mentäis vaikka ravintolaan syömään jossa olisi kaikille jotain vaihtoehtoja. Eipä tulisi kenellekään paha ja ahdistunut mieli ystävien/sukulaisten tapaamisesta. Senhän pitäisi olla kivaa.
 
sada
itse olen sekasyöjä, mutta mielenkiinnolla menisin juhliin, jossa olisi kasvisruokaa tarjolla. Meillä oli yhtenä kesänä töissä vegaanityttö, joka teki meille salaatteja, olin positiivisesti yllättynyt useimmiten hänen tarjoomuksistaan.
 
"Vieras"
Onko olemassa aikuisten oikeasti ihmisiä, jotka inhoavat kaikkea kasvisruokaa? Antakaa mun kaikki kestää... :LOL:
Minä pidän kasvisruuasta, mutta syystä tai toisesta se ei pidä minulla nälkää.

Minulla on useasti autossa tai kassissa omaa evästä, mutta syön sitä salaa. Karut kokemukset ovat opettaneet, että juhlien ruoka ei ole silloin kun luulen vaan sitä saa odottaa ja jonottaa. Aina ei myöskään ruoka sovi laktoosivammaiselle. Turhaan siis pulaan juhlaa sillä että olen nälkäinen, parempi että syön huoltoasemalla ennen juhlia tai syön salaa jotain että nälkä lähtee.
 
Täydellisen epätäydellinen
Jätä ne kutsumatta ja kutsu vaikka meidät, sekasyöjiä ollaan mutta yhtä usein tulee tehtyä puhdasta kasvispöperöä kuin lihaakin ja kasvisruoka hyvän kokin tekemänä on paaaljon parempaa kuin iänikuinen (sika/nauta)liha suolalla ja pippurilla tai meidän tapauksessa hirvenliha =p

Tai sitten laitat soijanakkeja tarjolle, ei ne HKn sinisestä paljoa eroa, melkein yhtä paljon sitä lihaakin niissä =)
 
"ookoo"
Ei muuta ku annat niiden tuoda oranssit limalihansa ja läskimakkaransa. Jotkut eivät kai sitten vain Pysty syömään yhtä päivän aterioista ilman lihaa :D

t: Yksi lihansyöjä, joka syö välillä jopa kasvisruokia, hui!
 
Carnival
[QUOTE="emu";26434990]Niin onkin. Olen erittäin tyytyväinen asioiden tilaan ja meillä on aina kivaa kun nähdään ja syödään hyvin. Jos mulla ois jotain rajoittavia arvoja ruuanlaiton suhteen niin en varmaan kutsuisi ketään kotiini syömään. En siis tekisi asiasta ongelmaa, vaan mentäis vaikka ravintolaan syömään jossa olisi kaikille jotain vaihtoehtoja. Eipä tulisi kenellekään paha ja ahdistunut mieli ystävien/sukulaisten tapaamisesta. Senhän pitäisi olla kivaa.[/QUOTE]

Mitä sinä tarjoat näille kasvissyöjäystävillesi, kun kutsut vastavuoroisesti heidät syömään? Vai etkö kutsu heitä koskaan?
 
[QUOTE="emu";26434948]Ilmeisesti en tunne kasvissyöjiä jotka kokevat omia arvojaan loukkaavaksi sen, että tarjoavat mulle pihviä. Voidaanko tästä päätellä jotain? Musta se on vieraanvaraista ja nykyajan muotisanoja käyttääkseni suvaitsevaista. Eivät yrittää tuputtaa mulle omia arvojaan.[/QUOTE]

Mä en kyllä varmaan edes haluaisi syödä mun kasvissyöjä/vegaani ystävien kokkaamaa liharuokaa. Se voisi olla liian eksoottista mun makuuni :D
 

Yhteistyössä