SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Ai niin Naksunen, unohdin kommentoida että aamun paastoarvoja ei oikein taida millään vippaskonstilla saada alas, jollet kokeile miten sulla vaikuttaa se että lyhennät sitä paastoaikaa ja syöt vaikka ruisleivän margariinilla jonkun vessareissun yhteydessä. Mulla siihen auttoi metformiini (vaikka nyt on kyllä tullut kaksi pientä ylitystä perättäisinä päivinä :( ), useilla insuliinit. Dieetti ja lenkkeily yms. ei siihen paljon vaikuta ikävä kyllä.
 
sumutin en tiedä miks verensokeri oli alhaalla vauvalla, arvelen et johtu ihan vaan mun rd:stä eli maidon saamisen jälkeen vauvan elimistö tuotti liikaa insuliinia. mut en oo varma, multa ei mitattu synnytyksesäs sokereita ollenkaan, et niistä ei mitään hajua. oisinkohan syöny ed. kerran n. 8 tuntia ennen h-hetkeä jotain. en tiiä oliko tästä apua.

Viola ja pingu 2vk2pv
 
Heippa!

Nyt on olo hiukan jo parempi ja valoisampi tämän diabeteksen suhteen, kun kävin siellä äitiyspolilla ja sattui vielä todella mukavia hoitajia ja lääkereitä kohdalle. Mulle selvitettiin se, että syömällä tätä en ole itselle hankkinut ja turhaan itseäni syyllistän, tälle ei vaan voi mitään. Mun ei tarvi mitään tiukkaa diettiä noudattaa, kunhan siis seuraan noita arvoja ja painoa saa ja täytyy tulla.
Niin kuin sumutin ylempänä kommentoikin niin lääkäri selitti, että noille paastoarvoille ei voi itse juurikaan mitään ja siitä syystä nyt sitten sain iltainsuliinin käyttöön. Kovasti sitäkin asiaa jo valmiiksi jännitin, mutta se pistäminen ei edes satu. Enköhän mä tästäkin hommasta selviä, kunhan vauvelilla vaan asiat kunnossa!

sumutin; Tuo meidän edellinen jättiläinen oli yllätys kaikille, painoarvio meni "vain" reilulla kilolla vikaan...

 

Kävin eilen äitipolilla kokoarvioinnissa jne. Vauva on nyt 3kg - 3kg 100g. Kuulostaa aika hurjalta mutta sanoivat ettei vielä huolestuttavaa ollenkaan.
Lääkäri päätti että aloitetaan insuliini päivällisen jälkeen ja niinpä jouduin sitten sisätautiosastolle illaksi kun harjoiteltiin pistämistä. Lounaan jälkeen arvot avat aina olleet hyvät niin eikö mitä heti tänään tuli siinä eka kertaa ylitys. En kerennyt nimittäin reippailee ollenkaan syönnin jälkeen. Varmaan loppupelissä pistoksia lisätään jos noita ylityksiä tulee, yhtään ei saa löysäillä tai heti tuloksissa näkyy.
Eilen pistäminen ei sattunut yhtään mutta tänään senkin edestä, en tiedä miten se pystyikin tekemään niin kipeää. Inhottaa pistää tuohon pinkeellä olevaan mahaan.

Mairo rv 35+6
 
Poli kuulumiset

Olin ensin sydänkäyrällä n 15min. Vauva sillon nukkui joten käyrä oli vähän liian tasaista. syke n 130.
Sen jälkeen ultraan (joku kandi se tais olla) ja vauvan koko on nyt n 2,9kg eli ei mikään jätti todellakaan tulossa. Diabeteslääkärikin tuli samaan aikaan siihen ultra huoneeseen ja sokerit oli niin hyvässä kuosissa että ei diabetes polille tarvii enää mennä jos pysyvät loppuajan hyvinä. Jos alkavat heitellä niin saan toki ajan sinne.

Vauva voi mahassa niin hyvin että mun ei kuulema tarvii enää mennä polille ollenkaan. Eli vain jos neuvola sitten lähettää mut sinne. Seuraava mahdollinen poli käynti onkin varmaan sitten 41+3 kun on eka yliaika kontrolli

Aika jännä mun mielestä on se että eivät seuraa enää polilla. Kuulema vain jos insuliineja olis pitäny reilusti vähentää(tai vauvan kasvu olis näyttäny sille et iso vauva on tulossa) niin sitten olis vielä ultrailtu tms. Mutta kun sitä aamuannosta vähennettiin vaan 6yksiköstä neljään niin se ei ole merkittävä vähennys. Näin ollen mun ei kuulema tarvii sinne mennä, koska vauva ei ole iso. Toisaalta ihanaa että se polilla ravaaminen on nyt loppu. Toivon kovasti ettei sinne tarviis mennä missää merkeissä vaan voisin marssia suoraan synnyttämään kun se aika tulee. Mulla vaan on tunne että ei tääkään täältä mihinkään omin voimin ole tulossa (miks muka kuudes tekis poikkeuksen ku ei edellisetkään ole ees ollu lähelläkään syntymistä...)ja joudun vielä sinne yliaika kontrolliin. BLaah

Mut nyt nautitaan näistä viimeisistä viikoista ja verkkaisesta menosta sekä kesästä joka nyt kylmänä ja sateisena ei oikee ole kesältä juuri tuntuntukaan...
:)
 
Moi!

Onko täällä ketään PCO-ta sairastavaa, jolla raskausajan diabetes? Tajusin vasta itse että minua ei ole ohjattu glukoosirasitukseen tämän takia, vaikka se käsittääkseni olis kuulunut. Oon raskausviikolla 27. PCO suht paha. Olen ihmetellyt, että huolimatta normaalista ruokavaliosta painoni on noussut ihan valtavasti jo nyt - yli 14 kiloa. Mitä luulette, voisiko se johtua raskausajan diabeteksestä? Mulla ei kyllä virtsassa ole ollut mitään muutoksia...onko teillä ollut, joilla raskausajan diabetes? Vai onko hoito vaan perustunut rasitustulokseen?
 
Mulla ei missää vaiheessa ollu vitsassa sokeria paitsi heti rasituksen jälkeen käydyssä neuvolassa..Eli se johtu sillo siitä kun olin just ollu sokerirasituksessa. Silti mulla paastot ei pysy kurissa ilman insuliineja...Rasitukseen pääsyä voit muuten pyytää itsekin sieltä neuvolasta, toivon mukaan ei ole raskausdiabetestä.
 
pikaisesti tulin ilmoittamaan että mulla ei tuo RD jäänyt päälle =) Viime torstaina kävin rasituksessa ja arvot oli normaalit. Onneksi nyt ei enää tarvitse niin tarkka olla mitä saa syödä. En tosin lopeta tätä terveellisesti syömistä kun hyvään vauhtiin olen päässyt. Paino nyt 10kg vähemmän kuin silloin kun poikaa jäin odottamaan =)

Tsemppiä kaikille sokereiden kanssa kamppaaville :flower:

Kaalis ja poju 5viikkoa 3 päivää
 
Äitipolilla ja sisätautilääkärillä käyty taas. Verikoetulos kahden viikon sokeriarvoista oli noussut viime kerrasta (nyt 6.1, viimeksi 5.7)vaikka ylityksiä ei ole tullut ja insuliinikin tosiaan nykyisin käytössä päivällisen yhteydessä. Tuli heti semmoinen olo että luulevat että mässään illalla (kun ei tarvitse mittailla sokereita)kaikkea luvatonta. Eihän tuo tuloksena paha ole mutta ärsyttää että se oli enemmän. :headwall:

Mairo rv 37+6
 
Heips!

Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Mulla on aamuinska jätetty nyt pois kun se laski iltapäivän arvoja ihan liikaa. Oli järjestään juuri ja juuri päälle kolmen ja vaikka olin syönyt kunnolla päivällä. Näin ollen siis jätin pois koko iaamunsuliinin, iltaisin menee yhä se 12yks. Kaikki arvot on sen jälkeen olleet hyvät. Vauva vaan on vähentänyt niin paljon liikkeitään et mä oon jo ihan hermoraunio. Kiva jos tällästä stressiä jatkuu tuonne 42+++ viikoille kun mulla nää synnytykset ei oikee suostu iteksee käynnistymään ees. :/
Lähetteen polille saan siis vasta yliaika kontrolliin neuvolasta, siihen asti juoksen nyt sit neuvolas kuunteluttaa vauvan sydänääniä kun pelottaa et toimiiks se istukka kun alkuraskaudessa oli 10+-17+ verenvuotojakin. Ultrien mukaa istukka kyl toiminu hyvin sillä vauva on kasvanu käyrien mukaan ja napaverivirtaukset ollu hienot!

Mut silti se stressaa jos tuo mokoma ei sit liiku :headwall:

M+bebe 37+6
 
Hei pitkästä aikaa!!!

NINMARI: Sain pojan heti viereeni synnytyksen jälkeen. Pojan sokerit oli ok ja sokeri tippa meni synnytyksen ajan. Insua ei tarvinnut laittaa sillä sokerit pysyi hyvin pelkällä tipalla.

Hienosti on vauvan kans mennyt, helppo hoitoisin on tää vauva ja nukkuu tosi paljon. Yhdet kunnon masu kivut pidetty muuten pientä nipristelyä vaan. Täys imetän ja aikomus kuitenkin aloittaa myös pullo ruokinta sillä omat harrastukset sen vaatii. Teen partyliten esittelyjä joten niissä menee helposti kolme-neljä tuntia joten täytyyhän pojun ruokaa saada.
Paino tippunut 8 kiloa ja vielä olisi 7 kiloa lähtöpainoon. Luulen että se lähtee lenkkeillen ja samalla katsoen mitä suuhunsa laittaa, myöntää täytyy että olen kyllä herkutellut aikalailla.

Ansku71 ja poju huomenna 6 viikkoa
 
Täällä olis yksi odottaja (viides lapsi olisi tulossa) ja rad epäilys päällä :| . Mulle tehtiin rv 22+ sokerirasitus, kun neuvolassa oli pissassa sokrua. Muuten rasitus olisi tehty vasta rv 26 bmi:n vuoksi. Sokerirasituksen tulokset olivat normaalit, tosin paastoarvo oli 5.0 (täällä raja 5.1). Viikko rasituksen jälkeen mittasin verensokerin kotona illalla "huvikseni" (huvinsa kullakin B) ) vanhimman lapsen (1-tyypin diabeetikko) mittarilla heti iltapalan syömisen lopetettua ja mittari näytti 9.9. Tarkoitus oli vielä mitata tunnin päästä syömisestä, kun silloinhan verensokeri on korkeimmillaan, mutta nukahdin :headwall: . Jatkoin kuitenkin ominpäin tuota seurantaa ja netistä etsin tietoa noista raja-arvoista (yleisin suositus oli tuo käypä-hoitosuositus eli paasto ja ennen ateriaa 5.5 ja tunti aterian jälkeen 7.8) ja seuraavan päivän aikana nuo arvot sitten ylittyivät useaan otteeseen. Otin sitten neuvolaan yhteyttä, josta ilmoitettiin että myös täällä raja-arvona on nuo käypä-hoito arvot (5.5 ja 7.8) ja mun piti vielä jatkaa mittailua. Mittasin sitten viikonlopun yli ja laitoin sitten s.postilla terkalle nuo mun tulokset (paastot 5,6-6,6 ja aterian jälkeiset 5,1 - 9,2) ja lähete äitiyspolille napsahti. Tänään oli sitten tuo aika sinne. Mittasin koko tämän ajan noita arvoja ja puolet niistä ylitti rajat, korkein aterian jälkeinen arvo oli 10,3.

Polilla sitten kätilö sanoi, että yleensä näillä arvoilla aloitettaisiin jo insuliini :x , mutta mittailen nyt sitten vielä viikon sieltä saadulla mittarilla, jos tuossa "vanhassa" mittarissa (poistettu reilu kuukausi sitten käytöstä, kun näyttö ei toimi enää kunnolla, osa viivoista puuttuu...) on jotain vikaa. Ja tietysti sain ruokavalio-ohjeet (160-170 hh/pvä) ja yleisneuvoja. No, diabeteksen perusteet on kyllä melkoisen hyvin hanskassa, kun tällä lapsellani on tämä 1-tyypin diabetes ollut jo 9 vuotta, vaikkakin r-diabetes on mulle ihan uus juttu.

Sitten vielä ultrasi vauvelin, ja mitat vastasivat viikkoja, painoarvio pienellä oli 800g..

Tosi mukava tämä kätilö oli ja kysyikin, että olenko nyt ihan pyörällä päästäni, mutta oikeastaan oloni on suht tyyni. Vauvelikin näytti voivan hyvin ja sokeriarvojani nyt seurataan, ettei pääse nousemaan. Ja diabetes on asiana mulle tuttu eikä sinällänsä mikään pelottava peikko!

viides rv 24+4

Vielä lisäystä; ä.polilla kätilö antoi raja-arvoiksi aamupaasto 5,3 ja aterian jälkeen 7,5 eli pikkuisen vähemmän kuin nuo terkkarin antamat. Viikon päästä klö soittelee mulle ja kyselee tulokset ja sitten mietitään jatkot..
 
Jatkanpa sitten vielä noista mun mittauksista :headwall: ..

Eli olen välillä nyt mittaillut molemmilla mittareilla samasta tipasta ja ero on ollut 0.0-0.5, niin että tuo polilta saanut on näyttänyt vähemmän. Poikkeuksena tämän aamuinen arvo, joka oli tuolla "vanhalla" 8.6 ja tuolla uudella ensin 5.7, mutta koska ero oli niin suuri, mittasin tuolla uudella uudestaan ja sitten se antoi arvoksi 6.2.

Tuolla uudella mittarilla nuo arvot ovat nyt pääsääntöisesti jääneet alle rajojen, mutta sitten pari kertaa on käynyt niin, että tuolla uudella mittarilla on mennyt alle rajan ja vanhalla rajan yli... Nyt sitten mietityttää, että kumpi mittari on enemmän oikeassa? Kun tuo vanhakin mittari olisi muuten lapsen käytössä, jos siitä tuo näyttö ei olisi alkanut tiputtaa noita viivoja.. Otettiin siis uusi mittari ennenkuin näyttö olisi pimennyt kokonaan. Itse mittari ei ole varmaan kuin noin vuoden vanha...

Tietysti hyvähän se olisi jos nuo uuden mittarin lukemat ovat "oikeammassa" ja rajat eivät ylittyisi niin usein, mutta jos tuo vanha näyttääkin oikeampia mutta hoito jääkin sitten saamatta tai huonommaksi ja vauvalle aiheutuu tästä ongelmia!

Eri mittarithan kyllä näyttävät erilaisia tuloksia samoista näytteistä, mutta mikä mittari näyttäisi sitten sen kaikkein lähimpänä totuutta olevan tuloksen?

viides rv 24+6
 
viides Minä luottaisin sinuna enempi tuohon uudempaan mittariin. Sanoisin kyllä asiasta diabeteshoitajalle että päätäisin oikein. Sitten kun päätät kumpaa mittaria käytät niin jätä sitten toinen "narikkaan" kokonaan muuten olet ymmälläsi ja epätoivoinen koko ajan.

Mairo rv 38+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja mairo:
viides Minä luottaisin sinuna enempi tuohon uudempaan mittariin. Sanoisin kyllä asiasta diabeteshoitajalle että päätäisin oikein. Sitten kun päätät kumpaa mittaria käytät niin jätä sitten toinen "narikkaan" kokonaan muuten olet ymmälläsi ja epätoivoinen koko ajan.

Mairo rv 38+6
Ei ehkä kannattaisi tosiaan mitata kahdella, mutta ajattelin vain testata, että johtuiko nuo korkeat arvot viime viikon ajan vain mittarista vai oliko oikeasti häikkää verensokereissa :whistle: . Eiköhän ne halua siellä äippäpolillakin sitten tietää vain nuo sieltä saadun mittarin tulokset (en kyllä ole noita toisia tuloksia kyllä minnekkään ylös laittanutkaan). Matalampia tuloksia olen kyllä nyt saanut molemmilla mittareilla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tämän dieetin aloituksen jälkeen.

Ja yksi asia mikä näissä suht tiukoissa rajoissa kuitenkin hämää on se, että kun tosiaan sillä toisella mittarilla menee yli ja toisella ali, mutta kumpi on oikeassa? Eihän sillä muuten mitään väliä, mutta jos hoito ei ole sitten oikeaa, kun seurataan "väärän" mittarin mukaan, tuo toinenkaan mittari, kun ei siis ole mikään ikäloppu ja sillä muuten hoidettaisi tuota pojan 1-tyypin diabetesta, jos se näyttö ei olisi alkanut temppuilla (ja sama mittari niillä on ainakin lastenosastolla käytössä)... Mutta paremmaltahan nuo ä-polin mittarin lukemat näyttävät vihkossa B)

No ensi keskiviikkona nyt sitten kuitenkin selviää, että kontrolloidaanko näitä mun lukemia enää sen tarkempaa tässä raskaudessa vai jääkö tarkastus oman jaksamisen/viitsimisen/halun varaan...

viides
 
Muffelo
Alkuperäinen kirjoittaja elämänperhonen:
Moi!

Onko täällä ketään PCO-ta sairastavaa, jolla raskausajan diabetes? Tajusin vasta itse että minua ei ole ohjattu glukoosirasitukseen tämän takia, vaikka se käsittääkseni olis kuulunut. Oon raskausviikolla 27. PCO suht paha. Olen ihmetellyt, että huolimatta normaalista ruokavaliosta painoni on noussut ihan valtavasti jo nyt - yli 14 kiloa. Mitä luulette, voisiko se johtua raskausajan diabeteksestä? Mulla ei kyllä virtsassa ole ollut mitään muutoksia...onko teillä ollut, joilla raskausajan diabetes? Vai onko hoito vaan perustunut rasitustulokseen?


Lueskelin tässä tätä ketjua mielenkiinnolla...
Mulla ei ole todettu nyt tässä raskaudessa vielä raskausdiabetesta, mutta esikon kanssa todettiin ruokavaliohoitoinen r.db. Ja mulla on siis pco. Kakkosen kanssa ei ollut mitään, mutta oli kuitenkin 4-kiloinen, eli ei ihan pieni, vaikka syntyi rv 39. Nyt on paino noussut jo ihan mielettömästi(rv 17) ja saan koko ajan heikotuskohtauksia ja huimausta. Pelottaakin, että taidan narahtaa taas sokereista...Mulla oli kanssa vain kerran sokeria pissassa esikon aikana, muuten ei ole ollut, rasitustuloksista rv 21 sen diagnoosin tekivät.

Tietäiskö täällä joku, että minkä merkkistä makeutusainetta voi esim. teehen käyttää turvallisesti näin raskausaikana? Hermesetas oli muistaakseni ainakin kielletty?
 
Makeutusaineista: Canderell on ainaki mulla ollu käytössä. Sitä saa myös pirkka merkkisenä vastaavasta aineesta valmistettuna. Mulle ravitsemusterapeutti ja sairaalan diabeteshoitaja kuitenki sanoi että nykyää saa kaikkia kaupasta ostettavia makeutusaineita käyttää myös raskausden aikana. Mä oon kuitenkin käyttäny siis tuota canderellia ja pirkkaa..Niitä saa myös jauheina. Lidl myy vastaavaa cologran merkkisenä...
 
Hmm, onkohan tämä pino vielä hengissä?

Minä olin keskiviikkona sokerirasituksessa (rv 15+4) ja paasto sekä 1 tunnin arvo olivat selvästi koholla (6,1 ja 11,1). Odotan nyt kakkosta ja esikon odotuksessa diabetes todettiin noin rv 28, jolloin jouduin insuliineille kun ruokavalio ei auttanut. Ja nyt siis jo näin aikaisessa vaiheessa diabetes. Olen nyttenkin syönyt ihan suht hyvin, joten luulempa, että joudun taas insuliineille.

Muffelo: Mulla on ollut myös tuollaista heikotusta ja huimausta aika-ajoin, sen vuoksi jo osasin arvata rasituksen tuloksen. Kun tiedän, että mulla ei ole alhainen verenpaine, mistä myös huimaus voisi johtua. Eli mulla johtui kyllä sokereista. Meillä rasitukseen joutuu jos edellisessa raskaudessa on ollut diabetes niin jo viikolla 14-16. Sun kannattaa varmaan neuvolassa sanoa tosta huimauksesta, että jos pääsisit jo aikaisemmin rasitukseen.
 
Muffelo
Maarella: Kiitos tiedosta, siirryn siis siihen!

Maarunen: Täytynee siis mainita neuvolassa ensi viikolla noista mun heikotuksista. Mulla esikosta narahti rv 21, mutta ruokavalio riitti. Kakkosesta ei sitten ollut rdb.tä, mutta iso lapsi oli, joten ehkäpä sokereilla kuitenkin jotain tekemistä...Ja nyt paino nousee aika hurjaa vauhtia ja heikotuskohtauksia on aika paljon, joten taidanpa arvailla jo tulosta :eek:
 
mäkin jätän nyt tänne merkin - minulla siis ekassa sokerirasituksen ja mittausten kautta insuliinihoitoinen diabetes. tyttö käynnistettiin rv38+0 , painoi 3020g ja syntyi 08/05. toisessa (keskenmennyt raskaus) insuliinit aloitettiin heti rv8+ ja keskeytynyt km todettiin vasta rv13. nyt yli 2vuoden yrittämisen jälkeen olen taas raskaana (rv7) ja sokerit on tietysti mitä sattuu :headwall:

huomenna soittelen äitipolille noita mun mittaustuloksia, mut eipä kauheesti jätä arvailujen varaan kun paastoarvot on yli7 :kieh:

mutta mielläni saisin(ja antaisin) täältä vertaistukea, tulee meinaan pitkä diettaussyksy ja talvi jos nyt vaan saataisiin pitää tämä vauva :heart:

painoindeksini on tällä hetkellä 24
 
vanillapuu: mites kävi?

Minä sain eilen postia TYKSistä ja menen sinne osastolle maanantaina kokopäiväksi. Ilmeisesti taas mitataan kokopäivän noita sokeriarvoja ja sitten päätetään mitä tehdään. Itse veikkaan noita insuliineja ja tavallaan jopa toivoisin ne saavani. Koska silloin ainakin tiedän, että sokerit pysyy hallinnassa eikä vauva kasva liikaa. Ruokavalio kun ei viimeksikään tehonnut yksistään.
 
Mulle varattiin parin viikon päähän lääkäriaika ä-polille näistä sokruista. Sillä sairaalan mittarilla tuli sillä ensimmäisellä seuranta viikolla "vain" pari raja-arvon ylitystä, toisella mittarilla enemmän. Tuli muuten mieleen, että rasituksessa tämä mittari, mikä näyttää näitä korkeampia arvoja, näytti lähes samoja arvoja kuin rasitus... Mutta siis kätilö ei nyt sitten kommentoinut mitenkään noita toisen mittarin lukemia, vaan ainoastaan sieltä sairaalalta saadun. Eroa oli muuten pahimmillaan melkein kolme yksikköä :eek: , sairaalan mittari näytti 7.2 ja "oma" 10.1... Mutta joo, parina päivänä viikossa pitäisi nyt sitten mitata 8x päivässä noi arvot siihen lääkäriin asti. Dieettiä noudatan vaihtelevalla menestyksellä, on niin turhauttavaa, kun tuo sairaalan mittari ei tunnu reagoivan edes pahimpiin herkutteluhetkiin ja toinen mittari kyllä heti "käräyttää", mutta kun sitä ei lasketa :/ . Tulee sitten vain tunne, että turhaan tässä sitten itseäni kiusaan :(. Vaikkakin tiedän, että omaksi ja varsinkin vauvan parhaaksi olisi hyvä pitää nuo herkuttelut aisoissa...

Piti vielä kysyä teiltä tuosta huimauksesta; miten teillä se ilmenee? Mulla monta kertaa tunti kaksi syömisen jälkeen menee korvat lukkoon ja olo on vähän poissaoleva, toisin sanoen keskittymiskyky on nollassa. Itse olen ajatellut, että voisko johtua alhaisesta verenpaineesta (mulla kyllä aina neuvolassa ollut korkeat paineet) tai sitten vaan verenpaineen heittelystä...

Mutta siis näiden sokerijuttujen osalta olo on äärimmäisen turhautunut ja masentunutkin. Mutta muuten odotus tuntuu ihanalta :heart:

viides
 
Yllätyksekseni synnytys käynnistyi ihan itsekseen rv 39+1 ja illalla klo 20:48 syntyi 3830g painava poika. Eli jos olis kestäny raskaus viel sen viikonkin niin poika olis ollu saman painoinen kuin veljensä syntyessään. Näin ollen meidän vauvaa ei olleet sokerit ainakaan kasvattaneet. Eka sokeri arvo oli hieman matala mutta se saattaa muutenkin olla matala vastasyntyneellä, kun oli kuitenkin sellainen aika normimatala arvo 2,9. Lisämaidoilla tilanne korjaantui ja maitoa herkäsit sitten annettiinkin koko sairaalassa olo ajan. Oma maito nousi kunnolla 3 päivänä ja sen jälkeen ei ole tarvinnut lisämaitoja antaa. Hyvin syö siis. Paino laski sairaalassa 3500g:n mutta oli lähtöpäivänä sitten jo 3600 ja pari päivää myöhemmin kotipunnituksessa jo 3740g eli kohta on jo syntymä painossa (ellei jo olekkin) ja ikää nyt päivää yli viikon..

Voimia ja tsemppiä kaikille sokerien kanssa kamppaileville. Vauvan parhaaksi kaikki kuitenkin on!

ps mulla insuliinimäärän reipas väheneminen muuten enteili synnytystä :heart:
 
Tervehdys ja onnea Maarella !

Itselläni toinen raskaus vasta alussa rv 15 ja nyt jo sokeriarvot satunnaisesti kotiseurannalla ylittää neuvolan antamat raja-arvot. Olisi tosiaan hyvä saada vertaistukea tähän mahdolliseen tai tulevaan raskausdiabetekseen. Edellisessä raskaudessa -06 jouduin insuliinihoidolle viimeiset 2-3 kk, en enää muista, koska aloitin... Ensimmäisenä tulee mieleen, että mitenkähän sitä pääsisi siihen sokerirasitustestiin, kun meidän paikkakunnan diabetesylilääkäri keskussairaalassa on sitä koulukuntaa, että ko. testi on turha ja teennäinen vaikka Raskausdiabetestä koskeva Käypä Hoito -Suositus (22.5.2008) antaa nimenomaan ohjeen, että riskiryhmälle (mm. edellisessä raskaudessa insuliinihoito) pitää tehdä sokerirasitus rv 12.
Mutta antakaahan kommentteja jos tänne joku eksyy !



 
riitu68: ei kai tätä muuten saa aktivoitua kun kirjoittelemalla B) mä en oo kans vaan saanu aikaan kirjoittaa vaikka maarunen kyselikin et miten sujui. täällä meilläkään päin ei puhettakaan että laitettaisiin sokerirasitukseen tai vuorokausikäyrille, vaan omilla mittauksilla mennään. olen yrittänyt selvittää onko järkeä näin alkuraskaudessa (8+) aloittaa insuliinia, mutta kyse on (kai) eniten KOKONAISSOKERISTA tai siis siitä pitkästä sokerista, joka kertoo eniten kropan sokerinsietokyvystä. eli sinuna pyytäisin sen mittausta ennemminkin. oikeilla diabettikoilla ainakin pysritään sen kokonaissokerin pienentämiseen ennen raskautta (tai heti raskauden alettua) saan tietää omani nyt tänään, tuun sit kertomaan.

maarellalle iso onnittelut vauvasta :heart: ja onneksi sokerit olivat kunnossa vauvalla.

olen siis menossa tänään äitipolille sisätautilääkärille. eli kävin ma ultrassayksityisellä kun halusin varmistaa vauvan olevan kunnossa tähän asti (ja siellähän hän kölli). siellä oli kuitenkin ultraamassa meidän sairaalan ylilääkäri joka rupesi sitten puuhaamaan ihan tosissaan minulle sitä diabeteslääkäri aikaa. alkoi myös pelotella että näinköhän minusta on lähtemään kahdeksi viikoksi ensi viikolla matkoille kun se insuliini pitää nyt myös aloittaa. en kyllä ottanut tuota lainkaan vakavasti, en oikeasti voi kuvitella että ikuisuuksia suunniteltu matka peruuntuisi sokereiden takia :whistle: peruin tämän päivän työmatkan kuitenkin, kun tuo d-lääkäri on paikalla vaan keskiviikkoisin.

sokerit nousee jos ei syö ja sitten jos syö. jos syö tasaisesti 3tunnin välein sopivasti, niin sitten joten kuten pärjää, mutta tämän pahoinvoinnin kanssa se ei ole kovinkaan helppoa.
puhelimessa kätilö alkoi näistä suosituksista kyselemään, että millaista ravintoneuvontaa olen saanut ja sanoin etten mitään. ihan mielenkiintoista kuulla että mitkä nää suositukset nyt taas on... tuun myöhemmin kertomaan mikä on "tuomio"
 

Yhteistyössä