SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Lueskelinpa tämän ketjun läpi tässä joutessani. Ensimmäisessä raskaudesssa mulla todettiin rd viikolla 30, ja jouduin loppujen lopuksi insuliinihoitoon korkean aamupaaston takia. Ruokailujen jälkeiset arvot pysyivät hyvinä vähähiilarisella ruokavaliolla. Tyttyö syntyi käynnistyksen seurauksena ja oli ihan keskikokoinen suomalainen vauva, eli 52 cm ja 3510 g, ja vauvan sokerit oli ok. Mun piti osastolla tehdä vuorokausiseurantaa kaksi päivää synnytyksestä, ja kaikki arvot olivat hyviä, vaikka söinkin munkkia ja pullaa. :)

Mulla kaikista pahin sokereiden nostattaja oli näistä "sallituista" puuro. Aamupuuron joskus tein ihan piruuttani ja sokeri huiteli 13:ssa. Eikä auttanut, että oli leseitä joukossa.. Ruokavalio koostui siis lihasta, kasviksista, rasvasta ja jonkin verran täysjyväviljasta, ja sitä ruokavaliota mä pyrin normaalistikin noudattamaan.

Nyt on menossa rv 29, ja olen kerran kuussa tehnyt kotosalla sokeriseurantaa päivän ajan. Alkuraskaudesta tehty sokerirasitus oli muuten ok paitsi paasto ihan hieman koholla. Nyt on alkanut tulla ruokailun jälkeen isompia arvoja, eilenkin työpaikkalounaan jälkeen oli 9,1 (normaalisti ruokailun jälkeiset ovat olleet 5,1-7,3), joten pahoin pelkään, että tässä olisi taas sokerinsieto heikentymässä. Maanantaina neuvolassa katsotaan tuo lista läpi, ja saa nähdä, laittaako kätilö mut uudestaan sokerirasitukseen.
 
Äitipolilla sanoin että kyllä mä varmaan saan pidettyä sokerit kurissa kun vain jätän makeet täysin pois. No eikö mitä heti kun tultiin kotiin söin kaalimuhennosta (sis. kaalia, riisiä ja jauhelihaa) näkkäriä, maitolasin ja vihaneksia. En edes mitenkään isoa annosta, ajattelin ettei sokrut voi olla koholla, NE OLIKIN 8.6. Ikinä en ollut vielä mittarissani tuollaista lukemaa nähnyt. Meinas päästä itku.
Mulla on jotenki ihan helkkarinmoinen stressi nyt koko syömisestä. Mieli tekis iskee hanskat tiskiin. Mies on onneksi mukana tässä dieetissä ainakin henkisesti ja saan häneltä hyvin tukea. Ois laskettuun aikaan vielä 6vkoa, saa nähä kuinka mamman käy...

Mairo rv 34+0
 
Meille syntyi pieni Poika perjantaina 27.6.2008 klo: 16.12
painoa oli 2860g ja pituutta 47cm
raskausviikkoja 38+2

Elikkäs tuo painoarvio piti melko hyvin paikkansa mikä oli tehty ja pieni pojuhan tuo oli.
Synnytys oli nopea ja helppo. Kokonaisuudessaan 7h ja yks ponnistus.
Poju sai pisteitä 8/9 (väristä lähti nuo muutama)

Poika tuli pesun jälkeen sit rinnalle ja sain siinä imettää rauhassa. Sit hetken päästä tuotiin maitoa pollolla ja Isi sen pojalle syötti sit sillä aikaa ku ite kävin suihkussa. Sokerit mitattiin pojalta tunnin päästä siitä ja se arvo oli just sen 2.5 mikä saa alimmillaan olla et pääsee normaali osastolle. Osastolla sit vauva tuli heti mun kans huoneeseen ja taas tissiteltiin. Illalla annettiin sit tissin päälle lisämaitoa ja sokerit mitattiin ja ne oli 2.4. Silloin sanottiin et nyt täytyy taas vähän tissitellä ja antaa lisämaitoa et jos seuraava ei ole yli 2.6 niin sit täytyy ottaa lastenlääkäriin yhteyttä ja mahollisesti poika menee keskolaan. No sitä sit syötettiin ja mitatiin niin seuraava arvo olikin jo 4.2 ja kaikki sen jälkeisetkin syöttö arvot oli tuon saman joten sit seuranta lopetettiin seuraavana aamuna.
hieman on alilämpöä ollu vauvalla joten on puettu kovasti vaatteita ja pidetty untuvapeitteissä et on saatu lämmöt nousemaan.

Vierihoidossa on poika ollu koko ajan ja aina on multa kysytty et saako lisämaitoa antaa.
En ole kokenu mitenkään pahana tota lisämaidon antamista ja imetyskin on lähteny sujumaan oikein mallikkaasti. Helpompi oikeestaan on ollu imettääkkin kun ei pojalla ole ollu mikään kiljuva nälkä niin on jaksanu keskittyä opettelemaan tuon oikean imutekniikan.

Omia sokereita on pitäny mitata muutaman kerran päivässä. Ei ainakaan vielä ole ihan kunnolla tasaantuneet, mut parempaan päin. Guaremiahan en ole enää ottanu ja olen syöny normaali sairaala ruokaa mm. perunaa,leipää, maitoa, jälkiruokaa ym kaikkea samalla ruoalla. Eilen ruoan jälkeiset oli päälle 8 ja tänään on olleet siinä 7 tienoilla. Aamupalan jälkeinen ei tänään ollu ku 6.5 ja söin sentään ison lautasellisen riisipuuroa ja kiisseliä :p
Ihana makumatka kyllä on ollu normaali ruoan pariin 8kk "paaston" jälkeen :D

Oikein paljon jaksuja kaikille :wave:

Kojo ja poju 2vrk
 
Oon vähän laiskasti tänne näköjään kirjottanu.

Ensinnäkin suurimmat onnittelut Neanmamma, Soha, Ansku 71 ja Kojo pikku pilteistänne! :flower: :heart: :hug:

Meille syntyi pieni tyttö 24.6. Hän oli 49 cm pitkä ja painoa 2990 grammaa. Painoarvio meni tosi hyvin kohdalleen, kun rv 35+0 oli pari grammaa vaille 2,3 kg ja ennuste la:na, oli 3,3 kg. Tyttönen siis syntyi rv 38+5 (vaikka joku tollo merkkasi sairaalan paperiin 39+5 jostain syystä eikä sitä sit suostuttu vaihtaan ettei tuu sotkuja paperiin...) eli harvinaisen onnistunut arvio. Pienellä oli eka sokerimittaus 2,4 (raja 2,5) ja sit lisää maitoa ja seuraava puolen tunnin päästä oli jo enempi, en enää muista paljon. Osastolla loput mittaukset oli jotain yli kolmen joten kaikki siltä osin kunnossa. Mulla mitattiin vasta pari päivää synnytyksestä, ku omasta mittarista oli liuskat loppu (piti just sillon maanantaina hakea, mutta olinkin aamusta jo laitoksella) ja sairaalan liuskat oli erilaisia, eikä kukaan ekana kai muistanu et mulla oli joku rd:kin... :LOL: No sit ku mitattiin niin paasto oli jotain vähä alle 5, oisko 4,9? ja lounaan jälkeen tunnin päästä 4,8. Ne meinas et ottaa jossain vaiheessa pari arvoa lisää, eikä sit kukaan tullukkaan kyseleen, enkä jaksanu muistuttaa. :D

Ihan mieletöntä saada syödä ruokaa laskematta hiilareita, just niinkuin Kojokin tossa totes. Alku vauvan kanssa on ollu vaikeeta ku imetys on melkosta taistelua, mut nyt ollaan jo tosi paljon voiton puolella tässä jutussa.

Viola ja Pingu 5 vrk
 
Hei kaikille, pitkästä aikaa!

Hirveästi onnea kaikille vauvan saaneille, teitä onkin tullut tosi monta viime aikoina! Rohkaisevaa kuulla että teillä on kaikki mennyt hyvin.

Itsellä on menossa hyvä vaihe rd:n kanssa, viimeisen kuukauden aikana pari paastoarvoa rajalla, muut arvot hyviä. Äitipoliseurannassa todettiin sama, eli että arvot on hyviä ja voin pitää mittailusta taukoakin jos haluan. Vauva kasvaa alakäyrillä. Mun painosta oltiin vähän huolissaan, kun on vaan laskenut tän raskauden ajan - tosin kilon verran vaan, mutta pitäis pikemmin nousta kun ei ollut alkujaankaan yhtään ylimääräistä. 6 kg pitäis ainakin saada lisää, mutta voi olla että ne tulee viimeisellä kolmanneksella, kuten edellisessäkin raskaudessa nousi eniten paino silloin. En oikein ole keksinyt tuosta rd-ruokavaliosta mitään millä saisi painon nousemaan, kun rasvaa ja sokeria pitäis välttää, ja liikkuakin pitäis. Mut nyt kun arvot on olleet hyviä, uskaltaa ehkä syödäkin vähän reippaammin.

Mulle muuten sanottiin, että paastoarvoihin voi vaikuttaa liikkumalla illalla, ei juuri muulla eikä sekään välttämättä auta. Ja myös, että en ole tätä itse aiheuttanut ja ettei mun kannata paastoarvoja murehtia kun en niille mitään itse voi. Eli älkää muutkaan syyttäkö itseänne "huonoista" arvoista - sitäpaitsi lääkärikin sanoi, että rajat on tosi tiukkoja.

Luce 20+6
 
PALJON ONNEA KAIKILLE TUOREILLE ÄIDEILLE!!! :flower:

Mulla oli jo toinen ylitys ruoan jälkeen (8.1) nyt vaan mietin että mitä ne sanoikaan siellä polilla milloin piti ottaa yhteyttä, monenko ylityksen jälkeen... Ei huvittais, koska se tietää insuliinin aloitusta :'(
 
Hei kysyisin teiltä jotka käytätte insuliinia että milloin sitä oikeen pistetään?
Jos arvo on alle viitearvon niin jätetäänkö silloin pistämättä eli pistetään vain jos tulee ylityksiä, vai pistetäänkö sitä jokatapauksessa aina tiettyyn aikaan ja säännöllisesti monta kertaa päivässä???
 
Onnea vauvaantuneille! :flower: Kiva että noin hyvin on menneet synnytykset ja vauvojen koot monella!Antaa rohkeutta taas itsellenikin.

ansku71 saitko vauvan heti viereen, kun KAKS:lla synnytit?Eli oliko vauskin sokerit okei?Miten sun sokereita hoidettiin synnytyksen aikana?Kun mulle sanottiin, että äidille laitetaan sokeritippa synnytyksen ajaksi ja insua menemään myös..?? :|

Tänään rv 32+4 vauvan painoarvio oli 2,2kg eli hiukan yläkäyrällä mennään mut lapsi on kaikilta osin suuri, ei pelkästään masunympäryksestä. Lääkärin mielestä oli hyvin kaikki.

mairo insuliinin pistäminen riippuu siitä,mitkä arvot sulla on koholla.Jos paasto pelkästään on ylhäällä, niin illalla laitetaan pitkävaikutteista insuliinia. Jos ruuan jälkeiset arvot nousee, niin aterioille laitetaan pikainsuliinia.Mulla menee molempia, koska kaikki arvot heittelee.Ja yleensä ne arvot nousee raskauden loppua kohti. .

Älä pelkää insuliinia, pistäminen ei todellakaan satu.Mä oon voinut paljon paremmin insujen kanssa ja luulen että vauvakin voi paremmin, kun sokerit saadaan kuntoon. =)
 
Mairo,
Mä sain ainakin aluks tablettihoidon ja on ainakin niin simppeliä :) Yks aamulla ja yks illalla suurinpiirtein 12 tunnin välein. Mäkin olin jo mielessäni tuskastellut insuja. Hyvä lukee sun tekstejä ku ihat samat ajatukset ku mulla vähän aikaa sit. :LOL: Tai noh mä en vois haaveilla ees noin hyvistä arvoista kaalimuhennoksen jälkeen. Riisi on täys nou nou.

Helpottanut nää metut syömistä kyllä, mutta nyt meinaa aina lipsahtaa jotain hyvääkin ruokavalion joukkoon ku arvot ollu nii hyviä. Pitää ottaa itteään niskasta aina vaa kii ja jättää herkut väliin :)
 
Huomenta!

Onko teillä jollakulla muulla todettu rd jo aikaisessa vaiheessa, ennen rv 20? Entä onko teillä ollut selkeästi hyviä ja huonoja vaiheita rd:n kanssa? Mulla todettiin rd jo rv 12 tai 13 sokerirasituksessa, silloin muutaman viikon ajan oli paastoarvot aina koholla, nyt kaikki arvot olleet tosi hyviä jo pitkään. Mutta eikös sitä niin sanota että viikot 28-32 on pahimmat, vai miten teillä muilla? Mietin vaan mitä tässä on vielä edessä...

Luce 21+1
 
Luce: Mullahan alotettiin sokeriseuranta jo viikolla 10:n.
Alussa arvit oli huonoja. Paasto oli hieman koholla ja ruoan jälkeiset nousi herkästi. sit joskus viikolla 15-16 arvot parani kuin taika-iskusta. Paasto laski normaaliin ja hiilarimäärää pystyin nostaan hieman aterialle. Sit taas joskus 30 viikon kieppeillä alko ateriajälkeiset taas vähän nouseen herkemmin, mut paasto pysy loppuun asti hyvänä.

Kojo ja nyyperö 5vrk
 
Mä itse pyysin neuvolatätiltä, että voitaisinko aloittaa joko sokeriseuranta tai edes se rasitustesti joskus viikon 10 jälkeen. Vastaus oli, että kaikki testit tehdään viikon 20 jälkeen. Siis vaikka mulla on ennen raskauttakin todettu ongelmia ja hän oli hyvin tietoinen tästä asiasta |O Oikeesti välillä tekis mieli pyytää jotain toista neuvolatätiä, kun tää nykyinen on kaikessa juuri tuollainen. Kerran sain anella, että pääsisin labraan tarkistaan onko tulehdusta ja eiköhän sellanen sitten ollutkin vaikka hän oli niin vastahakoinen. Uskomatonta, että itse pitää pitää huolta kaikesta. Mä kuvittelin aluks et he on alansa ammattilaisia ja hoitavat kyllä parhaalla tavalla.

Sisätautilääkärikin oli ihan, että tää ois kyllä tosiaan pitänyt aloittaa aikoja sitten kun hänelle mainitsin asiasta. Nyt sitten vauva on jo melkeen 3 kiloa....että voi ottaa pattiin :headwall: Jälkikäteen viisaana ois pitänyt mennä vaikka työterveyden kautta rasitukseen. Noh nyt on lääkäriltä lappu neuvolatädille, että seuraavassa raskaudessa pitää aloittaa heti sokeriseurannat :LOL:
 
Paljon onnea Kojo vauvasta ja onnittelut myös muille tuoreille äideille. Kiitos taannoin, kun annoitte mulle vinkkejä ja apuja tuon ateriaa ennen arvon suhteen. Soittelin diabeteshoitajallekin, niin kertoi, että ei niihin oikein voi itse vaikuttaa. Voi kokeilla syödä jotain hyvin valkuaisainepitoista viimeiseksi ennen nukkumaan menoa ja suositteli myöskin iltalenkkiä.

Hyvää tässä on se, että on sitä tullut katottua, mitä suuhunsa pistää ja käyty iltalenkillä. Paino on tippunut nyt neljä kiloa. Eipähän jää sit niin paljon tiputettavaa synnytyksen jälkeen. Nyt siis 34. vk menossa... :) Tsemppiä naiset!
 
Ennu: Ikävää kun sulla on tuollainen terkka. Nykyäänhän ollaan sitä mieltä että suunnilleen kaikki odottajat laitetaan sokerirasitukseen ja mitä pikemmin rd selviää, sen parempi. Ei sitä ite osaa kaikkea edes vaatia, eikä kaikki uskalla vastustaa "ammattilaisia". Mulla oli just toisin päin, ei mitään riskitekijöitä mutta testiin vaan. Jälkikäteen ajatellen hyvä niin, muuten ei olis mitään koskaan selvinnykään.

Luce
 
Onnea vauvan saaneille :heart:

Tänään oli polikäynti. Menin ekana ultraan jossa katsottiin napavirtaukset ja paino-arvio. Näillä näkymin vauva painaa nyt n 2,5kg eli lähenee jo keskikäyrää eikä yläkäyrää niinku aiemmin. Ultrassa kaikki ok.

Kävin sitten sen jälkeen diabetes lääkärillä jonka mielestä mun tulee käydä vielä kerran 2vk päästä myös hänen luonaan vaikka siis diabetes hoitaja on lomalla eli tavallaan diabetes poli on kiinni. Lääkäri tekee sen siis omalla ajallaan. Käyn kerran labrassa jollon otetaan pitkä sokeri. Mua alkoi ärsyttää kun se db hoitaja ekana heti sanoi että ei voi antaa mulle aikaa kun poli on kiinni vaikka sanoin lääkärin luvanneen mulle sen silti. Hän sanoi tarkistavansa asian. Kohta hän tulee sanomaan että joo lääkäri tekee sen täysin omalla ajallaan "koska meillä on sillon loma ja silloin kanssa lomaillaan..." Siis hä, mitä se mulle sitä paasaa, enhän mä ole hänen lomaansa ollut estämässä, mä toistin vaan mitä lääkäri oli mulle sanonut. Ärsyttää tuollainen suhtautuminen potilaisiin kuin he olisivat itse turhaan änkeytymässä hoitajien vaivoiksi Sitä paitsi mä en ole tuolla käyniten yhteydessä yhtäkään kertaa tarvinnut db hoitajaa/tavannut häntä vaan aina asioinut vain lääkärin kanssa. No oli miten oli

Lähtiessä vielä mietin että hetkinen entäs se käyrä ja kävin luukulta kysymässä että mites se sydän käyrä? Lääkäri oli sitä mieltä että se otetaan koska olen insuliinihoidolla. Hoitajat sit unohtivat mut ruuhkan takia käyrään ja makasin siinä n 55 min Sainpahan lukea lehteä ja kuunnella ihania sykkeitä samalla :heart:

Kaikki siis mallillaan ja nyt vaan päivä kerrallaan. JOs illan arvot alkaa ylittyä enemmänkin nii iltainsuliini siirretään sitten ennen päivällistä pistettäväksi jo...



 
No nyt se sitten tuli se kauan pelätty kolmas ylitys arvoissa. Eli huomenna soitettava sairaalaan onko mentävä jo ennen torstain sovittua kontrolliaikaa. Varmasti aloitettava se insuliini. Viimeinen ylitys tuli kun söin hernekeittoa, mikähän se siinäkin nostaa noita sokereita, ärsyttää että pitäis syödä yksipuolisesti vain ja ainoastaan aiemmin testattuja/hyväksi todettuja ruokia .
Mua masentaa!!!!!!!!!!!! :'(
 
mairo: Kuinka pitkältä ajalta nuo sun 3 ylitystä on? Tai siis kuinka pitkään oot seuraillut? Mullakin tulee ylityksiä aina silloin tällöin, mutta diabeteshoitajan mukaan pääasia on että arvot pysyy pääsääntöisesti hyvinä - mun kans ei oo edes puhuttu insuliineista, vaikka mulla on ollu vähintään 10 arvoa yli rajan, tosin olen jo yli 2 kk seuraillut. Muutama yli mennyt arvo ei siis automaattisesti tarkoita insuliineja. Tiedän että masentaa kun arvot on mitä on vaikka yrittäis syödä hyvin. Sulla on kuitenkin aika vähän viikkoja jäljellä, yritä jaksaa vielä sen verran! Ja toivottavasti saat kontrollissa hyvän hoitajan/lääkärin kenen kanssa jutella, mulla ainakin sen jälkeen helpotti pahin harmitus.

Luce
 
Onpas siitä taas aikaa kun viimeksi olen saanut jotain kirjotiettua. Hmph.

Kojolle ja Vio-lalle hurjasti onnea nyyperöiden johdosta! Ihanaa kuulla näitä uutisia, kun itsellä alkaa jo päivät hämärtyä ja unohtua vähän mikä se juttu tän kaiken pistelyn ja mahan sisäisten potkujen välillä on... Onko teillä tietoa millaiset teidän omat sokerit synnytyksen jälkeen oli, puskitteko töitä tuntikausia ilman ruokaa (sokeritippaa) ja siksi verensokeri alhaalla niin mammalla kuin vaavilla? Vai johtuuko se vaan jotenkin tästä RDstä? (yrittää miettiä millä keinoin oman lapsen kunto olisi mahdollisimman hyvä syntymän jälkeen)

Ennu, sama metu-ongelma mullakin. Liian hyvät arvot ja sit sitä antaakin itselleen luvan herkutella vähän myös ei-sopivia... Toisaalta, haittaakohan se sit kuitenkaan? Tarkoitan että perinteisestihän jotkut naiset lihoo 30kg ja syö pizzaa, jäätelöä ja hampurilaisia koko kymmenen kuukautta. Kun mulla ei pelkillä salaateilla ja kahdella lenkillä päivittäin pysynyt arvot normaaleina mutta neljällä tabletilla pysyy... En mä nyt osaa ilmaista itseäni oikein, mutta siis tärkeintähän tässä on ettei sokerit heilu miten sattuu ja kun ne kerran pääsääntöisesti pysyy viitteissä, voi kai kuitenkin olla itselleen armollinen jos joskus syö jotain herkkuja joista ei sit kuitenkaan seuraa mitään kympin sokruja? Mutta toi sun terkkatilanne kuulostaa kyllä niin vialliselta ettei voi kuin osaa ottaa.

Maarella, hienoa että kaikki on kunnossa! Mutta hassu toi d-hoitajan kiukuttelu, ihan kuin tosiaan potilaat itse keksis vaatia vastaanottoa heidän lomalleen...

Onko teillä muilla sellainen fiilis, että insuliinihoitoinen r-diabetes työllistää paljon enemmän seurantojen ym suhteen kuin me metuilijat? Meinaan vaan että mä kävin sen kerran (5vkoa sitten) siellä NKL:n sisätautilääkärillä ja sen jälkeen ei juuri kukaan ole ollut kiinnostunut asiasta, omalla ä-polilla olen käynyt kerran ja sinne menen taas viikon päästä. Musta tuntuis jotenkin tolkullisemmalta että metuja käytettäis paljon enemmän, jos ne kerran on näin helppoja, toimii näin hyvin ja vaatii terveydenhuollolta vähemmän erikoissairaanoidon resursseja???

Mairo, kuten Luce tossa kyselee, eikös sulla ole mennyt vaikka miten pitkä aika että olet "kerännyt" näitä ylityksiä? Meinaan vaan etät kyllä mullakin vielä vähintään kerran viikossa joku arvo hypsähtää vähän yli, sehän on ihan luonnollista kun vielä opettelee mitä voi syödä ja mitä ei. Tärkeintä olis se kokonaisuus. Älä anna niiden nyt pelotella itseäsi automaattisesti niille insuille jos et halua, vaadi että saat asiantuntevaa hoitoa tässä asiassa.

(-) Meille on tulossa aika pieni pikkuinen. Meni keskikäyrän alle reippaasti, lääkäri arvioi että jos tulee laskettuna aikana on ehkä jotain 3100-3300 gr. Harmittaa että vakiterkka on lomalla eikä pääse kuittaamaan takaisin, se kun vielä viimeks totes jossain sivulauseessa että sulla nyt ei ainakaa ole sitä ongelmaa että laps olis pienikokoinen. Tämä siis ilmeisesti sen takia että kaikkihan me r-diabeetikot synnytämme viisi ja puolikiloisia elefanttilapsia, joilla suonissa virtaa glukoosia veren sijaan... Se on siis ihan mukava terkka muuten, mutta sellainen aika laiha ja ilmeisen läskifoobinen. Että aina nähdessä pitää näpäyttää jotain, ihan alusta asti on pitänyt. Juu, onhan mulla komea sf-mitta (jota päivittelee aina mitatessaan vaikka menee yläkäyrän alapuolella ja itsensä kassa loogisesti edeten) mutta sepä johtuukin siitä että olen melkoisen lyhyt ja pitkäjalkainen joten eihän sillä lapsiraukalla ole tilaa kasvaa mihinkään muualle kuin eteenpäin! Lapsonen on laskeutunut aika alas ja olo on sitä myötä helpottanut. Reippaampi ja aktiivisempi olo kuin ainakin kuukauteen. Saapa nähdä miten pitkälle jaksaa vielä ahtaassa kämpässään majailla. Näin yöllä unta, jossa lapsi kertoi syntyvänsä torstaina. Ei tullut kysyttyä että minkähän viikon torstaista on kyse :D

Aurinkoista ja iloista päivänjatkoa kaikille,
T:sumu 35+6
 
Nuo 3 ylitystä on tullut viime äitipolikäynnin jälkeen eli kahdentoista päivän aikana.
Kaikkinensa rupesin seuraamaan sokeriarvoja 16.6 ja sinä aikana on tullut yhteensä 7 ylitystä. Tänään soitin sinne polille, ei tarvinnut aikaisemmin mennä näytille, mulla kun on tosiaan to sinne aika, mutta sanoi että mahdollisesti joudun sisätautilääkärin juttusille noista insujen aloituksesta, saa nähdä kuinka tuo torstai loppupelissä menee...

Mairo rv 35+2
 
Hei,

jokainen tietysti tekee niin kuin parhaaksi näkee ja jollekin insuliinit voi olla helpotuskin niin ei tarvi jatkuvasti jännittää arvoja. Mä en kuitenkaan itse aio "huolia" insuliineja muutaman ylityksen takia. Vasta jos arvot on kotiseurannassa säännöllisesti yli rajan ja vauvan kasvussa on jotain häikkää. Tai ainakin mulle saa aika hyvin perustella niiden tarpeellisuuden. Ei mulla ole mitään tarpeeseen otettua lääkitystä vastaan, mutta sellainen varmistelu on musta vähän hassua, jos ei potilas itse ole insuliineista yhtään innostunut. Mut katotaas nyt mihin suuntaan nää arvot tästä vielä lähtee, totta kai vauvan vointi on tärkeintä. Mairolle terveisiä että jos et oikeasti halua insuja ja niitä sulle tyrkytetään, kannattaa sun ainakin keskustella lääkärin kans onko ne ihan oikeasti tarpeellisia!

Luce 22+0

 
Olen käynytkin jo jonkin aikaa lukemassa teidän kirjoituksia ja nyt ajattelin itsekkin liittyä joukkoon mukaan, mukavaa vaihtaa ajatuksia samassa jamassa olevien kanssa.

Eli mulla tilanne sellainen, että sokerirasituksessa jäin kiinni ja nyt siis tuomiona raskausdiabetes ja voin heti kertoa, että melkoinen paukku tämä ainakin mulle on ollut ja jotenkin en enään tätä olisi tässä raskaudessa kaivannut, kun muutenkin on ollut kaikkea harmia.
Edellinen vauva oli syntyessään jättiläisen mitoissa, 5470g ja siitä syystä siis jouduin tuonne sokerirasitukseen ,niin ja meillä tuo 2-tyypin diabetes on sukurasitteena eli periaatteessa tämän tuomion ei olisi pitänyt tulla kovinkaan isona yllätyksenä, mutta niin vaan kävi...

Nyt olen mittaillut arvoja 4 kertaa päivässä 18 päivän ajan ja muuten arvot ollut kohtalaisen hyviä, paitsi tuoa aamuarvo on ollut tasan 2 kertaa sallituissa rajoissa, muuten huidellut 6.2-8.3 välillä :( Ruokavalion olen koittanut laittaa uusiksi, mutta sama mitä illalla syöt tai olet syömättä niin nuo arvot vaan paukkuu yli. Mitä tuollekkaan voi itse tehdä?

Huomenna mulla on aika äitiyspolille jossa sitten katotaan nuo sokerit ja suunnitellaan jatkoa ja toivottavasti olen sen jälkeen edes yhtään valoisammalla mielellä!

Naksunen 29+4
 
en kuulu tähän porukkaan, ainakaan toivottavasti vielä!
siis diabetes..

Mutta kysyisin että miten niitä oireita ilmenee??
Ku mulla o hemoglobiini niin alhanen koko ajan ja makeeta tekee himosti mieli ja syön sitä lähes päivittäin.. Ja välillä on sellanen ihme olo..
ja onko teillä jotain lääkkeitä siihen?
 
Heippa!

Minäkin voisin ilmottauitua tähän porukkaan, kuin myös on tullut luettua viestejänne jo jonkun aikaan. Minulla on menossa nyt viides raskaus ja aiemmissa on jokaisessa ollut raskausdiabetes. Neljännessä jouduin jo rv 20. ensimmäistä kertaa piikille kun vuorokausikäyrässsä oli kaksi arvoa yli sallitun. Piikitin n.kuukauden ajan jonka jälkeen arvot yllättäen tasottuivat ja loppuraskaudessa riitti tiukka dieetti.

Minullakin painaa tuo sukurasitus, ylipainoa ei lainkaan ole bmi 20. Joten kuulun kai aika suureen riskiin sairastua diabetekseen jossain vaiheessa, kun en laihduttamallakaan pysty siihen vaikuttamaan. Ja olisi suoranainen ihme jos ei sitä tässä raskaudessa tulisi.. Sokereita on neuvolassa seurattu ja nyt sain oman mittarinkin toimintaan, ja pystyn kotonakin seurata sokereita. Tänään mittasinkin paaston, joka oli ilokseni 4.8 ja neuvolassa on tähän asti mitattu hyviä arvoja..Tosin olen ollut tarkka syömisistäni ja harrastanut päivittäin "hikistä" liikuntaa. Mutta enköhän kuitenkin sokerirasituksessa taas narahda.

Tuo tuleva sokerirasitus alkoi nyt mietityttämään, kun on tullut siitäkin luettua kauhutarinoita. Kuka on oksentanut ja kuka melkein pyörtynyt ym..Kolmessa ensimmäisessä raskaudessa se meni olon kannalta hyvin, vaikka arvot olivatkin yli. Neljännessä sitä ei edes tehty kun neuvolassa mitattiin niin korkea arvo (9.9), laittoivat siis suoraan vuorokausikäyrään. Nyt mietin että kuinka turvallinen tuo sokerirasitus kohdallani on??Jonne siis nyt perjantaina olen menossa. Koska viimeksi arvot oli korkealla ilman rasitustakin. Pelkään että sokerit menevät ihan pilviin ja pyörryn tai jotain. Olisin mielummin mennyt suoraan vuorokausikäyrään, mutta ilmeisesti tuo rasitus on välttämätön??[/b Menisittekö siihen tilanteessani turvallisin mielin kun ei sitä viimeksikään tehty?

Aluna 19+1
 
Tervetuloa porukkaan Naksunen ja Aluna!

Naksunen, aika hurjan kokoisen pötikän olet viimeksi saanut aikaiseksi :D Huomattiinko se jo odotusaikana painoarvioissa? Hui! Onhan se kamala tieto kun r-diabetes tai ylipäätään mikään vakavampi häikkä todetaan raskausaikana, kun muutenkin on vähänä herkkänä ja helposti syyllistyy kaikesta. Itelläkin mielialat meni alkuun ihan aallokkona, alkaen siitä etten uskonut koko juttua, sit olin vihainen neuvolahenkilökunnalle siitä miten ne hoiti asian, sit aloin tapella oikeuksistani ja nyt olen aika tyyni ja rauhallinen ja se on vain osa tätä mun ainutlaatuista ja ihmeellistä raskauttani :LOL:

Aluna, nehän ottaa sitä sokerirasitusta tehtäessä sulta ensin pikanäytteen (paastoarvo). Jos se on liian korkea, ne ei edes aloita s-rasitusta just siks ettei se olis turvallista. Eli ihan rennosti, ei ne vaaranna sun eikä lapsen turvallisuutta testillä vaan ihan mahdollista on että taas pääset mittailemaan vuorokausiarvoja ilman rasitusta. Mutta sullahan oli ihan hyvä paastoarvo nyt, joten ehkä ne sen tekee. Mutta ei se musta mitenkään välttämätön tutkimus ole, jos siis noinkin todennäköistä on että sulla taas on r-diabetes. Keskustele neuvolassa asiasta!
 

Yhteistyössä