SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Joo, ei se kai auta kuin ruveta kirjoittelemaan. Niin saadaan tämäkin pino henkiin. :D
Minä olin maanantaina osastolla, jossa mulle laitettin sokerisensori ja sen lisäksi vielä olen nyt mitannut 5 kertaa päivässä itse verensokerin ja pitänyt ruokapäiväkirjaa. Nyt juuri olen lähdössä osastolle uudestaan lääkärin juttusille, missä siis tuo sensori puretaan ja katsotaan noi arvot. Yllätyksekseni mun arvot on ollut ihan hyvät omissa mittauksissa, tosin sensori on välillä aina erimieltä. Vain paasto arvot ovat olleet aina yli suositusten. Eli nyt jännityksellä odotan, että mikä on "tuomio". Tulen tänne sitten kertomaan.

Toivottavasti Vanillapuulla on tänään myös hyvä käynti!

maarunen ja Kakkonen rv 17+3
 
Mullakin on tänään lekurikäynti ä-polilla sokeriasioiden tiimoilta B) ...

maarunen; Mikä mittari sulla on käytössä kotona? Mulla on asencia (vai miten se nyt kirjoitettiin... :ashamed: ) ja itse epäilen, ettei se näytä ihan aina oikein :/ . Esim. eilen aamuna kun mittasin se näytti 4,8, mutta sitten huomasin, ettei se liuska ollutkaan ihan täynnä, vaan sieltä näytteenottopäästä se oli noin millin matkalta vajaa. Tein sitten vielä tarkistusmittauksen ja varmistin, että koko liuska oli täynnä ja tulos olikin 5,9 :eek: !!! Muutenkin tuo mittari näyttää, varsinkin syömisen (ja/tai herkuttelun :ashamed: ) jälkeen paljon pienempiä lukemia, kun pojalla (diabeetikko) käytössä oleva mittari... Ja tarkistin mittareita myyvältä sivulta, että tuo on kuitenkin tuo asencia niitä halvimpia, kun taas tuo pojan mittari on vähän tyyriimpi.. Eihän tietysti hinta saisi vaikuttaa, mutta kyllähän sitä silti tulee ajatus, että kalliimpi oli laadukkaampi/luotettavampi... Mutta katsotaan nyt mitä lääkäri tänään sanoo...

viides rv 27+4
 
Ompas hauska sattuma, että meillä kaikilla oli tänään lääkäri.

Minä nyt sitten sain ne insuliinit. :| Vähän on ehkä pettynyt olo, kun ne omat mittaukset olivat niin hyviä. En kyllä oikein ymmärrä, että miksi mun piti vielä mitata itse kun kerran oli se sensori. Ja sitten sen mukaan kuitenkin mentiin. Sensorin arvot olivat aina joka aterian jälkeen korkealla. Kuitenkin paasto arvo ei ollut kovin paha vaikka omissa mittauksissa juuri ne paastot olivat yli. No nyt sain lyhytvaikutteista insuliinia 3 krt/päivässä eli laitan sitä nyt sitten aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä. Viikon päästä on soittoaika polille, jossa katsotaan sitten uudestaan miten on mennyt. Nyt siis mittaan itse arvoja 4 krt/päivässä. Paasto, aamupalan jälkeen, lounaan jälkeen ja päivällisen jälkeen. Lounaan jälkeinen arvo oli nyt ihan hyvä eli 6.0. Mutta onkohan se nyt sitten oikein se arvo.. :/ Ton mukaan kuitenkin nyt mennään.

viides Mun mittari on Accu-Chek
 
Heippa! Täällä yksi, jolla sukurasite 2-tyypin diabetekseen. Neljäs raskaus menossa ja sokereita seurataan. Ekalta ja tokalta oli arvot hieman koholla tai niitten suositusarvojen tuntumassa. Kolmoselta, en enään stressannut asiasta, arvot oli mitä parhaimmat. Katsotaan nyt, miten tässä neljännessä käy arvojen :whistle:
 
lääkäri laittoi lähetteen sisätautipolille, aika sinne pitäisi tulla postissa. Sokeriseurantaa jatketaan... Vauvalla ei ollut merkkejä "liikakasvusta", painoarvio oli 1070g. Lääkäri kysyi myös miltä insuliinien aloitus kuullostaisi. Ei nyt kyllä vielä ollut niitä "tyrkyttämässäkään" vaan oli enemmänkin sitä mieltä, että ruokavaliohoito riittäisi, ainakin sieltä saadun mittarin mukaan. Kyllä vähän ihmetteli noiden kahden mittarin suurin mittaustuloseroja ja suositteli sen sieltä saadun mittarin tarkastuttamista neuvolassa tms. tai jollakin kolmannella mittarilla.
 
Nostelenpa minäkin tätä pinoa, vaikkei mitään uutta raskausdiabeteksen suhteen olekaan. Mulla on toinen lapsi tulossa ja raskausviikkoja 28+2. Rd todettiin joskus viikolla 13 ihan sattumalta - mulla ei ole mitään riskitekijöitä, mutta menin sokerirasitukseen, kun osallistuin tutkimukseen, ja yllättäen siellä olikin paastoarvo koholla. Muutaman viikon paastot olikin vähän koholla (alle 6 kuitenkin), mutta joskus rv 15 ne muuttui hyviksi ja hyvinä ovat myös pysyneet. Aterian jälkeiset arvot on aina olleet hyvät. Ruokavalio ei ole kovin tiukka, voin syödä kaikkea, kunhan en syö liikaa. Liikunkin kyllä paljon.

Mulla on ensi viikolla äitipolikäynti ja siellä on luultavasti vauvan painoarvio, vähän jännittää tuleeko siellä yllätyksiä. Arvot on kyllä olleet tosi hyviä, eli siinä mielessä ei pitäisi olla syytä huoleen. Toivon, että ruokavaliohoitoisena menee loppuun asti.

Seuraan verensokereita 4pv/vko 4 kertaa päivässä. Meillä (Pirkkalassa) rajat on paasto alle 5,5 ja aterian jälkeen alle 7,8.

Kiva kun tämä pino on kuitenkin olemassa, varsinkin alkuun kyselin paljon kaikkea täältä. Pidetään tätä pystyssä! :)
 
täällä saatiin insuliinit myös matkaan mukaan. ennen päivällistä ja ennen iltapalaa pistän sitä pitkävaikutteista. täksi aamuksi olikin tuo paastoarvo jo korjaantunut. kaipa tämä tästä ja nauratti kyllä ne diettiohjeet... :headwall: pakkohan tässä on syödä kuitenkin varsin tarkasti 3tunnin välein, ei auta mikään. mun pitää nyt mitata se 8kertaa päivässä päivässä jonkin aikaa et asettuuks toi insuliiniannostus vai ei. ja aikaeron takia matkalle lähtiessä sitten säätää jotenki se kohdilleen siellä. no, 4viikon päästä sitten vasta seuraava käynti matkan takia ja sitten myös samalla np-ultra. kauhean pitkä aika, mutta toisaalta menee kyllä hirmu nopsaan kun on se matka. tsemppiä kaikille.

vanillapuu rv8+4(?)
 
Yks vinkki ruokavalion kanssa taiteileville, jos tuntuu, että on aina nälkä. Mun ruokavalio koostui aluksi lähinnä kasviksista ja ruisleivästä ja nälkähän tietysti oli aina. En oikein tiennyt, mitä olis uskaltanut syödä. Sit diabeteshoitaja vinkkas, että juusto, liha, kala ja kananmuna ei nosta arvoja. Nyt oon sit alkanu syödä niin, että otan vaan ihan vähän perunaa/riisiä/pastaa ja paljon lihaa, kalaa tms. ja sit vielä paljon salaattia. Niin ja ruisleipää ja paljon juustoa päälle. Esim. munakas tai pihvi ei nosta sokereita juuri yhtään, mut täyttää mahan hyvin. Tosin tiedän et joidenkin täytyy vahtia noita eläinrasvoja eli niille tää ei kaikilta osin sovi, mut muille! Niin ja tässä pinossa mulle vinkattiin aiemmin että jos haluaa herkutella, pähkinöitä voi syödä aika vapaasti; ne onkin nyt mun ykkösherkku!
 
Mitenkäs muilla lukemat asettuneet?

Itsellä oli taas eilen "mittauspäivä" ja koko päivän mittari näytti hyvää lukemaa :) . Iltapalan (kiisseliä) jälkeen sairaalan mittari näytti 6.0 ja kaksi muuta mittaria näytti 7.2 ja 8.4. Ja tuo suurin lukema tuli vielä pojan nykyisessä käytössä olevalla mittarilla... Eli ihan täysin en kyllä luota tuohon sairaalan mittariin (vieläkään...) :/ ...

Vanillapuulle tsemppiä insuliinien kanssa!
 
viides sä tiedät näistä varmasti paljon enemmän kuin mä näistä mittauksista, mutta mulla tuli mieleen nuo neuvot tosta mittaamisesta - että peukalosta tai etusormesta ei pitäis mitata ja et pistetään sormenpään sivulle ja eka pisara pitää pyyhkii pois ja sit et sitä sormea ei sais puristaa kun siihen tulee jotain kudosta(?) mikä väärentää näytteen. mä en ainakaan saa kyllä mitattatua kokonaan ilman puristamatta, mutta vähän "kauempaa" oon yrittäny varovasti auttaa verta tulemaan ja mun mittarissa sitä tarvii ainakin tosi vähän. mulla ainakin mittari näyttää ihan mitä sattuu jos ottaa esim. etusormesta puristettua verta... mä kyl mittaan aina uudestaan jos saan epäilyttävän lukeman ja esim. pesen kädet siinä välissä. joskus ihan vaan unohdan ja mittaan etusormesta ja ihmettelen lukemaa - en tajuu miten siinä voi olla eroa, mutta on vaan...

toivottavasti selviää nuo mittariheitot, on nää rajat kuitenki niin tiukkoja, et ei mittavirheisiin ois kauheesi varaa...
 
Näytteen otan aina keskisormesta, nimettömästä tai pikkurillistä. Mullakaan täysin puristamatta tai lypsämälläkään ei yleensä juurikaan verta tule, ensimmäisen nivelen kohdalta olen sitten varovasti puristanut. Mutta koomisinta (tai no en tiedä itkeäkkö vai nauraa) tässä on se, että yleensä nuo lukemaheitot ovat tulleet samasta näytepisarasta. Eilen kylläkin kahdesta eri näytteestä.

Ja sehän tässä juuri onkin, kun kuitenkin nuo lukemat pitäisi saada sinne parin yksikön sisään säädettyä. Pojan ykköstyypin diabeeteksessahan ei olisi niin väliä, pääasia että tietää, että onko 5-10 vai alle tai yli sen :/ . Ja siksikin tuo on niin inhottavaa, kun muilla mittareilla tulisi PALJON useammin noita raja-arvojen ylittäviä lukemia kuin tuolla sairalaan, ja niiden mukaan pitäisi aloitaa jo insuliinitkin. Tietysti sitten pelottaa, että jäädäänkö vauvan kanssa nyt ilman hoitoa, jos se pitäisikin aloittaa. Onneksi toistaiseksi näyttäisi kuitenkin siltä, ettei vauvassa näy merkkejä vaurioista, painoarvio oli normaali ja samaten vatsan ympärys.

Onko teillä muuten tietoa, voiko hoitovälinejakelussa tarkistuttaa noita mittareita? Jonkun mittarin mukana tuli joskus aikanaa se kontrollilius purkki, mutta sekään ei kestä avattuna kuin kuukauden vai pari ja muutenkin päiväys oli mennyt vanhaksi jo pari vuotta sitten :whistle: . Neuvolaa lääkäri ehdotti tarkastuspaikaksi, mutta heilläkään ei taida olla kuin noita kotikäyttöön jaettavia mittareita (tai siis sellaisen käsityksen viimeksi sain) ja seuraava neuvolakin vasta kolmen viikon päästä. Turhahan tässä on kolme viikkoa mittailla, jos mittari ei näyttäisikään oikein. Ja olisihan se hyvä tietää, jos tuo pojankin mittari näyttää liian korkeita lukemia, niin osaa paremmin ottaa sen huomioon pojan hoidossa, vaikkei siinä parin yksikön heitolla ole niin suurta merkitystä (siis jos se lukema on kuuden ja kymmenen välissä tai sitä suurempi)...

Toisaalta olo on aika vainoharhainenkin :ashamed: , kuvittelenko kaiken ja yritänkö tässä nyt väkisin tehdä itsestäni r-diabeetikon? Munhan pitäisi olla tyytyväinen, kun mittari antaa hyviä tuloksia! Jostain kun vain saisin sen luoton tuohon sairaalan mittariin :/
 
Jep, samoja asioita mietitty, mm. lukemien oikeellisuutta, mittarin toimivuutta jne, ruokavaliota...
Kävin lääkärillä muutama päivä sitten ja näytin viikon mittaustulokset. Lääkäri oli sitä mieltä, että häiriötä on (suurin arvo oli 7,9 ja 8,2 samalla mittauksella) ja kaksi muuta arvoa yli 7. Meillä rajana tuo 7, paasto alle 5.
Raskausviikkoja siis vasta 15, joten päätin nyt ottaa tämän ruokavalioasian tosissaan. Siispä tein seuraavasti: hankin tunnukset kalorilaskuri.fi sivuille ja seurasin pari päivää syömisiäni. Laitoin tavoitteeksi hiilarit 50%, rasvat 30%, proteiinit 20 %. Muokkasin sitten ruokavaliota siten, että yhden aterian hiilarit ei nouse liian korkealle ja että proteiinia tulee tarpeeksi. Lisäksi olen tietenkin jättänyt lähes kaiken mussuttelun(lähinnä keksit ja silloin tällöin pullaa). Huomasin, että olen aiemmin syönyt liian hiilihydraattipitoista ruokaa ja liian vähän proteiinia. Lisäksi olen lukenut netistä raskaudiabeetikon ruokavaliosuosituksia ja jättänyt hiilareista pois kaikki ne, joilla on suuri tai keskisuuri sokeristumisindeksi. JA KUINKA ollakaan ? Sokerit on mittauksilla pysyneet viimeiset kolme päivää TÄYSIN normaaleina, edes yli 6.5 lukemia ei ole tullut. Tosin sain myös uuden mittarin, kun kävin hakemassa liuskoja ja diabeteshoitaja totesi, että tuo on vanhanaikainen. Nyt sitten epäilen, että oliko vanha mittari kunnossa vai onko ruokavaliojuttu todella auttanut. No, ehkä uskon kuitenkin ruokavalioon, koska aiemmin olen popsinut tosiaan liikaa aterioilla noita hiilareita (pottua, makaroonia, leipää jne.). Ja lisäksi on ollut tunne, että koko ajan on nälkä. Nyt kun olen lisännyt paljon kasviksia, proteinia (lihaa, kanaa, tonnikalaa, kanamunaa, raejuustoa, vähärasvaista juustoa ja kinkkua) niin tuntuu että olo on kylläisempi pitempään. Ja vielä yksi muutos, nyt syön seuraavasti: aamupala klo 7.30, välipala 9.30, lounas 11-12, välipala klo 14,30, päivällinen 16.30-17.30, iltapala klo 20-21. Kun jakaa ateriat pieniin eriin, tuntuu että koko ajan saa syödä. ..
Näytteestä; minä kyllä joudun puristamaan ainakin vähän, että verta saa tulemaan. Lisäksi kerran kokeilin samalla kerralla 5 tai 6 kertaa ja lukema heitteli 5.6-6. välillä. Jostain myös luin, että tämä olisi ihan normaalia.... Pitääpä soittaa taas diabeteshoitajalle ja kysyä.
Siksihän tuo on tärkeää, että jos raja on asetettu 7 tai 7,8 niin helpostihan voi mennä useinkin ns. yli pelkkien mittausheittojen takia, ja verensokeri onkin oikeasti esim. 6.8 eli normaali !!!!!
Ja siitä sokerirasituksesta vielä: lääkäri oli sitä mieltä, että omaseuranta+ruokavalion parantaminen on paljon parempi vaihtoehto kuin mennä sokerirasitukseen ja sitten jättää seuranta vähemmälle tai unohtaa kokonaan. Tietenkin se on niin, mutta kun sitä aina miettii noita mittaustuloksia ja ajankohtia, että onko ne ok... Tyhmää toisaalta miettiä niitä, koska käsitykseni mukaan kuitenkin pitkän aikavälin lukema-arvo on tärkeä ja kun säntillisesti mittailee niin heitoista huolimatta totuus pitkällä aikavälillä paljastuu. Pitää vaan olla kärsivällinen tämän mahdollisen tilansa kanssa.
 
Minkämerkkisiä mittareita tiellä on käytössä? Mulla on kanssa tuo asencia contour (kirjoitetaan jotenkin noin...) ollut jo useamman vuoden. Mietin vaan, että pitäiskö pyytää nlantätiltä uudempi mittari. Lukemat olleet kyllä ihan hyviä, aamupaastot 4.4 ja 4.7. Sain uusia liuskoja koneeseen siis tiistaina vasta. Noista viidennen kokemuksista tuli vaan mieleen, että uskallanko luottaa siihen?
 
Olen muuten huomannut myös että tuo ascencian liuskat tarvivat vähemmän verta kuin nuo toisen (presicion xseed) ja imaisee huomattavasti nopeammin tuon verimäärän sisään. Toisessa imeytyy vähän hitaammin. En sitten tiedä olisko tällä vaikutusta??? Mutta eihän tulos tietenkään saisi kauheasti vaihdella ainakaan kokonaista yksikkö tai enemmän, mun mielestä. Lisäksi tuossa ascensiassa se liuska jää usein vähän "vajaaksi" eli sieltä päästä josta se sen näytteen imaisee ja millin tai vähemmän tyhjäksi, tosi tarkkaan saa tihrustaa että onko se kunnolla täynnä (yksi aamu millin vajaalla liuskalla tulos 4,7 ja uudestaan mittauksella ja varmistamalla että liuska on "täysi" tulos 5,9)

No joka tapauksessa tuolla sairaalan mittarilla tämän aamun tulokset ok, ennen aamupalaa 4,7 ja jälkeen 7,3, mutta tuolla xseed:lla tuo jälkeinen arvo olikin 8.7 (no söin kyllä paahtista pari palaa kun ruisleipä oli loppu ja vähän rasvatonta jogurttia yht. noin 30g/hh) .

Myönnän kyllä että mun syömisessä olis paljon parantamisen varaa;

"joudun" syömään aamupalan ja ekan välipalan yhdistettynä, en yksinkertaisesti "herää" jos syön vain 15g/hh aamulla enkä töissä ehdi aamupäivällä syödän sitä välipalaa. :(

Lounas menee arkisin hyvin, kun käyn työpaikkaruokalassa syömässä. Siellä saa onneksi itse muodostaa aterian, joten helposti saa noudatettua lautasmallia ja katsottua oikean määrän hiilareita (40-50).

Iltapäivän välipala jää multa myöskin usein väliin, ihan vain niinkin tyhmästä syystä, kun en muista ottaa sitä töihin mukaan :headwall: . Jos pääsen lähtemään töistä vähän aiemmin syön sitten kotona jotain (15g/hh)

Päivällinen (45g/hh) ja iltapala (30g/hh) menee diabeetikkopoikamme rytmin mukaan koko perheellä. Mutta myönnän että olen laiska tekemään salaatteja :ashamed: , joten ateriakokonaisuus ei ole niin hyvä kuin voisi olla, joten nälkä (ja varsinkin makeannälkä) on usein kova :( . Ja muina kun mittauspäivinä tulee välillä lipsuttuakin noista hiilareista :headwall: . Mutta sitten taas toisaalta esim. viikonloppuisin (jolloin noita lipsumisia eniten on) liikun paljon enemmän kuin arkipäivinä, jolloin siis istua kökötän täällä toimistolla eli se kyllä vähän kompensoi tuota :D seli seli... :whistle:

viides rv 28+2
 
Tänään oli lääkäri sisätautipolilla. Pitkäaikaisverensokerin tulos ei ollut vielä tullut ja aamun paastoarvo oli ollut 5.0. Lääkäri kirjoitti jo insuliinireseptin ja sanoi että herkästi hän tykkäisi ne aloittaa, kun edelliset lapset olleet isoja, mutta sitten, kun menin vielä hoitajan luo niin tämä oli sitä mieltä ettei nyt vielä aloiteta vaan koitetaan kiristää ruokavaliota (tosin hänen antamillaan ohjeilla saan syödä enemmän hiilareita :/ )..

Mulle jäi kyllä tuosta diabeteshoitajasta vähän omituinen olo (ensinnäkin hänellä oli ärsyttävä maneerihokema "jooko" joka tuli varmaan lähemmäs 500 kertaa sen 20 minuutin aikana. Hössötti kauheasti koko ajan ja kyseli MULTA että mitäs vielä... Sitten ensin puhui, että hän pitää odottajat tiukassa kurissa (hymyssä suin tosin) ja sitten lopuksi vielä katsoi noita mun mittaustuloksia ja tulleita labravastauksia ja oli sitä mieltä ettei mulla ole mitään hätää ja alkoi sitten vähän niinkuin vähättelemään koko asiaa :/ .. Noista mittarituloseroista totesi vaan että toi contour on parempi, muttei perustellut mitenkään. No ehkäpä sitten niin, en jaksa enää vääntää siitä, kun kerta vauva näyttäisi kasvavan keskikäyrän mukaan eikä niitä sokerivaurioita näyttäisi tulleen ainakaan vielä tässä vaiheessa... Vielä tämän viikon aikana mun pitäis pitää yks mittauspäivä ja soitella sitten sille hoitajalle. Ja vielä on kuulemma yksi käynti raskauden aikana hoitajalle...

Yhdeksi syyksi muuten miksi hoitaja ei nyt halunnutkaan vielä aloittaa on noita insuliineja on niiden kalleus. Paljonko niistä jää maksettavaa itselle, kelahan korvaa jotakinko? Pojalla insuliinit ovat 100%:n korvattavia, joten maksettavaksi jää 3?/pkt... No ei sillä, että itse hinkuisin niitä aloittamaan, mutta ajattelin nyt kysellä, jos mahdollisesti se on vielä edessä...

Sitten multa oli kuulemma otettu joku koe, mitä ei yleensä oteta edes r-diabeetikoilta liittyen "riskiin" sairastua 1-tyypin diabetekseen. Lääkäri ei sanonut tuloksesta mitään muutakuin, ettei se vielä tarkoita että siihen sairastuu. Hoitajakin selitti asiaan ensin pitkään ja sitten sanoi, että mulla olis ilmeisesti taipumusta siihen ja nuo mun muutamat korkeat arvotkin antaisivat viitettä siihen...
 
Minä olen nyt sitten viikon verran pistellyt insuliinia ja pääasiassa arvot ovat olleet ihan hyviä. Joukkoon kuitenkin mahtuu muutamia tosi korkeitakin arvoja. Jotenkin mulla on kyllä hämärän peitossa, että miten noi sokerit oikein käyttäytyy. Sillä syön yleensä aina samankaltaisen aamupalan ja yleensä aamupalan jälkeiset arvot ovat olleet ok, mutta yhtenä päivänä mittasin sitten 8,7 ja kun mittasin vielä uudestaan arvo oli 9,0! Torstaina lääkäri soittaa ja sitten katsotaan, että miten jatketaan. Saa nähdä saanko kuitenkin sen pitkävaikutteisen insuliinin, kun kaikki paastoarvot ovat olleet vähän tai reilusti koholla. Pistämiseen olen jo tottunut, mutta verensokerin mittaaminen on ärsyttävää..

Viides: minä en ole kuullut mistään kokeesta raskausdiabeteksestä kärsiville 1-tyypin diabetesriskin kartoittamiseksi. Tosin esikoiselta otettiin napaverinäytteestä tuo diabetesriskigeeni jo synnytyslaitoksella, joten kai noita testejä voidaan tehdä aikuisellekin.
 
maarunen; Meidän toiseksi nuorimmalta lapselta on myös otettiin napaverinäytteestä tuo geenitesti ja geeni hänellä on :( . Lisäksi sairaana hänellä on taipumusta nostattaa verensokereita, viimeksi kuume taudissa korkeimmat lukemat oli siellä yli 12. Pitkäverensokeri oli kuitenkin tuolloin ok eli johtui vain tuosta taudista.
Mulle sekä lääkäri että d.hoitaja sanoivatkin, ettei tuota testiä tehdä kuin yleensä tosi harvoin eikä yleensä r-diabeetikoille. Ja nyt kun tuota labratuloslistaa katsoin, niin tuo testi oli otettu, mutta tulosta ei ollut (=ilmeiseti ei ollut vielä tullut) vaikka d.hoitaja puhui mun kohdalla riskin kohonneen :/ ...
Ihmettelin myös tuon hoitajan kohdalla myös sitä, kun mittasi sen mun verensokerin, niin ei pyyhkäissyt sitä ensimmäistä tippaa pois vaikka eikö se yleensä kuulu pyyhkäistä...
Ensin tuo hoitaja oli kyllä tosi mukavan oloinen, mutta kyllä ne viimeiset minuutit se mieletön hössöttäminen alkoi ärsyttää :$ ("no tehdäänpäs nyt näin tai no eipäs vielä tehdäkkään, jooko? mitäs vielä? sullahan oli rasituksessa kaksi arvoa kohollaan, eipäs ollutkaan, katsoinkin jonkun toisen papereita ilmeisesti. Et missään nimessä saa syödä yli 50g/hh kerrallaan jooko? (tämä viimeinen lause ainakin 20 kertaa), mitäs vielä x200?" Ja sitten niissä sen ohjeissa mitkä antoi mukaan on kuitenkin päivällisellä 75g/hh. Hölötti kauheasti koko ajan ja oli sellaisen kiireisen tuntuinen (vaikkakin siis hymyili "ylipirtäesti" koko ajan)...
 
Terveiset Taysin äitipolilta! Oli kiva käynti, kätilö sanoi että arvot on niin hyvät että tarvii mitata sokereita enää 2pv/vko ja rv 36 saan lopettaa kokonaan jos arvot pysyy tällaisina. Sanoi että kaikkea saan syödä, kunhan vältän sellaista mikä selvästi nostaa arvoja. Vauvan painoarvio oli 1,3kg eli keskikäyrällä, huh, ei siis mikään jättiläinen! Ja synnytyksen jälkeisestä vierihoidosta ja imetyksestä kätilö sanoi ettei tule mitään ongelmaa näillä arvoilla, verensokereita seurataan mutta sen takia vauvaa ei mihinkään tarkkailuun viedä. Se on ollut mun isoin huolenaihe, kun imetys ja vierihoito on mulle kovin tärkeitä asioita.

Alkuun mun paastoarvot oli ihan p.stä ja olin ihan epätoivoinen kun ei niille oikein mitään voi, ja ruokavaliokin oli tosi rajoitettu. Tämä tsempiksi niille, jotka tuskailevat arvojensa kanssa - käänne parempaan voi tosiaan tapahtua ihan itsestään!

Luce 29+2
 
moikka.
Mä aattelin kirjotella tänne vähän omastani...
itellä oli esikosta (synt.02) ruokavaliollla kurissa pidetty raskausajandb...Ja pojalla (synt.03) oli insuliinihoitoninen...sain insuliinit mutta olo mni liian heikoksi niistä ja lopetin ite ne kun meni järki.
No nyt oon rv20+6...ja oon nyt kaks vkoa ollu mittaamatta mutta sitä ennen mittailin ja vahin ruokavaliota.arvot oli ok.Mut nyt viimeset kaks vkoa on tullu syötyä vaikka mitä...enkä oo etes mitannu...
Mä en käsitä mut mulla menee järki tässä hommassa.Miten teillä muilla pysyy pää kasassa tän mittailun kanssa ja miten te saatte tsempattua itteenne mittaamaan joka pvä jne jne??Miten te saatte piettyä kurissa myöls tuon ruokailun??Itellä ainakin menee järki kokoaikaseen ittesä seuraamiseen..ja siihen mitä syö.Mä aina unohan jos en laita herätyskelloo soimaan nii ni mitata sokerit.Ja noi paastot o nii persiistä kupitäs nii aikasi lopettaa syömine illasta...ku mä kukun kauheesti illasta.Ja herään silti 7 aikaan.Ei saa 12h paastoa heleposti aikaseks.Hmmh...Mä oon ihan tuskanen tän homman kanssa...menee hermo koko asiaa ajatellessaki.Mut pakko ois saaha jotenki kuriin tää hermoje kiristys...

Kertokaa siis mulle miten te saatte hermot pysymään kasassa??Miten saatte samalla viel piettyä syömisenne kurissa??Ja mite te saatte ittenne mittaamaa ja seuraamaa ihteenne joka pvä??

Kaikilla muilla näyttää ja kuulostaa kaikki tähä liittyvä menevän iham mukavasti ja helposti ja vaivattomasti...mut ite tahin tän asian kanssa ihan kauheesti.

Nii mulla esikko oli 3820g ja toka oli 4490g...molemmat syntyny rv 38+....Nyt taistelen itteni kanssa et saisin kuriin iteni ettei syntys nii isoa babya et saisin normaalin synnytyksen....kun tuo poika leikattiin ison painoarvion vuoksi (5100g) Vaikka ei ollut kun se 4490g.Mut en millää saa itteeni kuriin...vaikka kuinka taon päätäni seinää..

Auttakkee minnuu....please...

Daizz ja ihmelapsi-sydänkäpynen 20+6
 
daizz; :hug: . Eihän se kivaa ja helppoa ole tuo itsensä kyttääminen. Yleensä monet sanovat, että kerrankin (raskausaikana) saa syödä mitä haluaa, mutta itsellä meneekin ihan päinvastoin :( . Onko sulla siis toistaiseksi "vain" ruokavaliohoito? Eikö silloin riitä, että mittailee vain parina päivänä viikossa?

Mutta kyllä itsekkin tiedän tunteen, kun TIETÄÄ miten pitäisi syödä ja mitä siitä voi seurata vauvalle, jos näin ei tee, mutta kun välillä tekee mieli syödä jotain muuta kuin mitä ohjekirjassa neuvotaan. Itse yritän pääsääntöisesti syödä ohjeiden mukaan, mutta sallin itselleni myös herkutteluhetkiä, koska arvoni ovat kuitenkin nyt tuo uuden mittarin mukaan ok (vaikka söisin kokonaisen suklaalevyn, entinen mittari kyllä "käräytti" heti), mutta kun kerran parempi tämä uusi on, niin olkoon sitten. Toisaalta tämä kyllä heikentää motivaatiota pitää itsensä kurissa, kun ei syömisillä juurikaan ole vaikutusta tuon mittarin lukemiin. Mutta toisaalta mulla on painoa ennestään jo niin paljon, että se on yksi motivaatiotekijä, joka auttaa aina palaamaan ruotuun. Toinen on se, että olishan se kiva synnyttää vaihteeksi sellainen alle 4 kiloinen vauva... Ja mulla ainakin viikko viikolta noita herkutteluhetkiä tulee vähemmän. Edistys on siis hidasta, mutta sitä tapahtuu kuitenkin ;) .

viides
 
daizz: Kyllä mullakin on hermot mennyt moneen otteeseen ja on tuntunut kamalan epäoikeudenmukaiselta koko "tauti". Et siis ole ainut! Mua motivoi ruokavalion kurissa pitämiseen jo mittaaminen sinänsä; alussa mun piti mitata 6pv/vko, sitten 4pv/vko ja nyt 2pv/vko, ja jotenkin sitä yrittää skarpata että sais mahdollisimman hyviä lukemia, ja toisaalta motivaatio nousee kun huomaa että lukemat paranee. Mut ymmärrän et kaikilla se ei toimi ihan noin, vaan mittaaminen sinänsä tuntuu tosi rasittavalta.

Entä oletko kokeillut liikkua enemmän? Silloin saa (ainakin teoriassa) syödäkin enemmän? Mä usein jos herkuttelen, lähen sit vaikka lapsen kans pyöräilemään.

Sekin motivoi, että ruokavaliolla kiloja tulee vähän ja olo pysyy tosi hyvänä ja energisenä ja raskauden vaivat pienempinä. Näin ainakin mulla. Viimeksi tuli 17 kg ja nyt tullut tähän mennessä 3 kg, ja todellakin huomaa eron! (paitsi peilikuvassa, myös olotilassa)

Vielä käytännön vinkki: mä mittaan aamulla ja aamupalan jälkeen, sit en syö mitään muutamaan tuntiin ja mittaan ennen lounasta ja lounaan jälkeen. Sit mittaukset onkin loppupäivältä ohi ja voi olla vähän rennommin, en tarkoita että vois syödä mitä vaan mut ei tarvi koko ajan miettiä syömisiä ja arvoja. Mittaan ma-to, niin viikonloppuna ei sit myöskään tarvi koko ajan miettiä.

Ei kai öisin tarvi 12h paastoa tulla, sehän on vaan sokerirasituksessa? Sen kun syöt vaan illalla, ei ehkä kauhean raskaasti kannata syödä mutta ei tarvi nälästä kärsiä. Mullakin paastoa tulee yleensä enintään 10t.

Etsi sellaiset herkut mitkä ei nosta arvoja ja vedä niitä sitten surutta naamaan ;) Light-limut, juustot ja pähkinät toimii mulla. Ei tuu sellainen olo että kaikki hyvä on kiellettyä.

Kyllähän tää välillä ottaa päähän tosi rankasti, mutta täytyy vaan ajatella että tää on jossain vaiheessa (ja suhteellisen pian) ohi. Eikä pidä olla liian ankara ittelleen, ei tätä kukaan oo tahallaan hankkinut. Tekee sen minkä pystyy ja jos se ei riitä, lääkkeet on keksitty. Koita jaksaa! :hug:
 
Täältä taustalta huutelen..

1. Missä vaiheessa raskautta teillä on tämä diabetes todettu?
2. Millä tavoin hoidettu, jos paastoarvo heittää?

Itse olen vielä alussa, mutta paastosokerit koholla - riippumatta siitä, mitä syö illalla :( (rv 8+5 siis tänään)
 
Nimra
Hei,

Sain tuossa äsken soiton neuvolasta, kun oli sokerirasituskokeen tulokset tulleet ja siellä oli paastoarvo koholla (ei muut) arvo oli 5,4 ja sain siis raskaudenajan diabetes-diagnoosin...

Nyt on sit iltapäivällä neuvola-aika ja mieli hiukan maassa, kun mulla on todella iso sf-mitta (vaikka lääkäri sano ettei hänen mittauksiin kannata luottaa!!!!, että luota siihen mitä neuvolatäti mittaa...)hhhmmm..

Onko teillä kenelläkään ollut siis samalla tämän diagnoosin saamista iso sf-mitta ? mulla se mitattiin tuossa noin rv 25+5/26+1 (ultran mukainen) ja se oli 27cm!!!! :whistle: Menen siis yli tuon yläkäyrän, mutta en nyt aivan älyttömästi niin ajattelin kysellä teiltä muilta... Pelkään, että olen aiheuttanut vauvalle jo kamalasti "hallaa" ja mieli on nyt hiukan synkeä :( Pystynkö vielä pelastamaan tilanteen, ainakin vauvan kannalta ettei hänelle tule synnytyksen jälkeen ongelmia?

Nimra + Vipeltäjä 26+2 (ultra 26+5)
 
Nimra; Mulla oli rv 27 sf-mitta 29cm. Eli siis yli yläkäyrän. Lapsivettä on kuitenkin normaalisti eikä vauvakaan ultran mukaan ole kauhean suuri, ihan normaalikäyrällä kuulemma menee (mikä mulle harvinaista, 3 neljästä ovat olleet yli 4-kiloisia syntyessään).

Itse sain huokaista helpotuksesta ilmeisestikkin, pitkäaikaissokeriarvo oli vain 5.0% eli tosi hyvä. Eli suurempaa häikkää ei mun sokereissa mitä ilmeisemmin ole ja nyt uskallan luottaa myös siihen sairaalasta saatuun mittariin.

Uusi huolenaihe on kuitenkin maksa-arvot (alat), joka oli noussut (oli 78). Ei kuulemma vielä ole syytä huoleen, mutta sitä täytyy kuulemma nyt seurata.

viides rv 29+2
 
maarith
Täällä meijän suunnalla ei näytä pääsevän todellakaan ennen viikkoa 26 rasitukseen vaikka kuinka oli arvot koholla jo ennen raskautta.Kuulemma ei ole mitään tarvetta testata aikasemmin vaikka edellisissä raskauksissa(joita ion 5 ja joista 3-4 ollut sokerit koholla) on ollut raskausdiabetes..no enää 1,5viikkoa,kun tuo testataan,mutta en tajua minkä ihmeen takia ei voitu aikasemmin testata..no toivotaan ettei nyt sitten sokerit ole koholla tai jos on niin toivottavasti antavat kunnolliset ohjeet..tähän mennessä ainoat ohjeet ollut lautasmalli ja karkit pois :/ joten eipä noilla neuvoilla juurikaan juhlita.Mä olen sellanen että tartten tiukat ja tarkat ohjeet muuten ei niitä tule noudatettua..no katsellaan.
 

Yhteistyössä