Jep, samoja asioita mietitty, mm. lukemien oikeellisuutta, mittarin toimivuutta jne, ruokavaliota...
Kävin lääkärillä muutama päivä sitten ja näytin viikon mittaustulokset. Lääkäri oli sitä mieltä, että häiriötä on (suurin arvo oli 7,9 ja 8,2 samalla mittauksella) ja kaksi muuta arvoa yli 7. Meillä rajana tuo 7, paasto alle 5.
Raskausviikkoja siis vasta 15, joten päätin nyt ottaa tämän ruokavalioasian tosissaan. Siispä tein seuraavasti: hankin tunnukset kalorilaskuri.fi sivuille ja seurasin pari päivää syömisiäni. Laitoin tavoitteeksi hiilarit 50%, rasvat 30%, proteiinit 20 %. Muokkasin sitten ruokavaliota siten, että yhden aterian hiilarit ei nouse liian korkealle ja että proteiinia tulee tarpeeksi. Lisäksi olen tietenkin jättänyt lähes kaiken mussuttelun(lähinnä keksit ja silloin tällöin pullaa). Huomasin, että olen aiemmin syönyt liian hiilihydraattipitoista ruokaa ja liian vähän proteiinia. Lisäksi olen lukenut netistä raskaudiabeetikon ruokavaliosuosituksia ja jättänyt hiilareista pois kaikki ne, joilla on suuri tai keskisuuri sokeristumisindeksi. JA KUINKA ollakaan ? Sokerit on mittauksilla pysyneet viimeiset kolme päivää TÄYSIN normaaleina, edes yli 6.5 lukemia ei ole tullut. Tosin sain myös uuden mittarin, kun kävin hakemassa liuskoja ja diabeteshoitaja totesi, että tuo on vanhanaikainen. Nyt sitten epäilen, että oliko vanha mittari kunnossa vai onko ruokavaliojuttu todella auttanut. No, ehkä uskon kuitenkin ruokavalioon, koska aiemmin olen popsinut tosiaan liikaa aterioilla noita hiilareita (pottua, makaroonia, leipää jne.). Ja lisäksi on ollut tunne, että koko ajan on nälkä. Nyt kun olen lisännyt paljon kasviksia, proteinia (lihaa, kanaa, tonnikalaa, kanamunaa, raejuustoa, vähärasvaista juustoa ja kinkkua) niin tuntuu että olo on kylläisempi pitempään. Ja vielä yksi muutos, nyt syön seuraavasti: aamupala klo 7.30, välipala 9.30, lounas 11-12, välipala klo 14,30, päivällinen 16.30-17.30, iltapala klo 20-21. Kun jakaa ateriat pieniin eriin, tuntuu että koko ajan saa syödä. ..
Näytteestä; minä kyllä joudun puristamaan ainakin vähän, että verta saa tulemaan. Lisäksi kerran kokeilin samalla kerralla 5 tai 6 kertaa ja lukema heitteli 5.6-6. välillä. Jostain myös luin, että tämä olisi ihan normaalia.... Pitääpä soittaa taas diabeteshoitajalle ja kysyä.
Siksihän tuo on tärkeää, että jos raja on asetettu 7 tai 7,8 niin helpostihan voi mennä useinkin ns. yli pelkkien mittausheittojen takia, ja verensokeri onkin oikeasti esim. 6.8 eli normaali !!!!!
Ja siitä sokerirasituksesta vielä: lääkäri oli sitä mieltä, että omaseuranta+ruokavalion parantaminen on paljon parempi vaihtoehto kuin mennä sokerirasitukseen ja sitten jättää seuranta vähemmälle tai unohtaa kokonaan. Tietenkin se on niin, mutta kun sitä aina miettii noita mittaustuloksia ja ajankohtia, että onko ne ok... Tyhmää toisaalta miettiä niitä, koska käsitykseni mukaan kuitenkin pitkän aikavälin lukema-arvo on tärkeä ja kun säntillisesti mittailee niin heitoista huolimatta totuus pitkällä aikavälillä paljastuu. Pitää vaan olla kärsivällinen tämän mahdollisen tilansa kanssa.