SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Onnea Sohalle tyttö vauvan johdosta :heart: :flower:

Ja kiitos kaikille onnitteluista :heart:

Synnytin siis Jorvissa kun ei niitä insuja aloitettukaan niin päätin marssia tuttuun sairaalaan :) Sokereita en ole mitannut kuin pari aamu arvoa ja eilen piti käyrä tehdä mut unohtui päivällinen mitata :ashamed: Radielin takia mittaillut arvoja. Sairaalassa ei tosiaan ketään kinnostanut mun arvot joten en jaksanut sitten itsekään kiinnostua .. kun kyse tällä hetkellä vain omasta navasta eika vauvan voinnista. Herkkuja olen maistellut ehkä liikaakiin :whistle:

Niin ja siis vauva painoa saman mitä edellisellä viikolla arvioivat ja masun ympärys mun mielestä aika normaali ainakin maallikon silmään. Esikoisella oli meinaa tosi pinkeä ja leveä masu.. vaikka sillon mulla ei rd:tä ollut ainakaan niin että olisin kiinni jäänyt. Niin pieni prinsessa tämä meidän vaavi :heart:

Jeps, nyt kutsutaan jo makkarista joten kodin valtiattaren luokse siis.. :)

Neanmama

 
Niin juu ja ei mua käynnistetty... ihan tuli tyttö ilman käynnistyksiä :) ja syntyi 38+5, käynnistys oli sovittu rv 39.

Ja Donald, mulla pysyi lopussa arvot loistavina vaikka söin ihan samalla tavalla kuin koko 10vkoa! Vaikka jossain vaiheessa meinattiin tosiaan insujakin aloittaa.

Ja nyt oli aamupaasto 5.4 yx päivä, raskaana lopussa ne oli järestään 4 ja jotain, kumma juttu!

Neanmamma
 
Kopsaan tän suoraan tuolta heinämammoista kun ei jaksa samaa asiaa uudelleen kirjottaa ;)

Äitipolilla käyty tänään.

Elikkäs eka mentiin n.20 minuttia käyrälle, juttelin db kätilön kanssa joka kehui noiden mun sokeriarvojen pysyneen oikein hyvänä tolla ruokavaliolla.
Sit lääkäri otti mut ultraan ja keskustelutuokioon. Lääkäri kans totes noiden sokeriarvojen olevan oikein hyvät ja tilanne siltä osin hallinnassa.
Sitten ultrattiin...
Poika oli kääntynyt raivotarjontaan ! :D
Ilmeisesti eilen illalla pyörähti ympäri kun tässä koneella istuessa tuntu tosi pitkään semmonen kova muljuaminen ja touhuaminen et oli ilmeisesti tajunnu kammeta ittensä oikein päin ennekuin ne tänään ois sit yrittäneet kääntää :)

vauvan koko arvio oli vain vaivaiset 2300g ja viikkoja on siis nyt 36+2. Pituus ja päänympärys vastas hienosti viikkoja mut hoikkeliini pirpana siellä on. Arvioitu lasketun ajan paino ois siinä 2800g-3000g. No tota suuntaahan se sf mittakin on antanut olettaa.

Katso sit napavirtaukset ja lapsiveden määrän ja ne oli aivan normaalit. Mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ollu joten taidan tässä raskaudessa säästyä siltä.

Sukupuoli tuli kans varmistettua ettei ainakaan epäselväksi jäänyt ;) sen verran isot pallit
siellä oli et näky oikein kunnolla :)

Uutta kontrolli aikaa en enää saanut kun kaikki oli niin hyvin. Ens kerran kuulemmma nähään synnyttämässä. Yliaikaiseksikkin kuulemma saa mennä ettei lähetä käynnistään vaikka rd onkin.

Olo on kyllä sanoinkuvaamattoman helpottunut kun vauva on oikein päin ja kaikki muutenkin niin hyvin :D Olokin on mitä mainioin. Ei uskois et olen viimisilläni :D

Hurjan pieneltä vain tuo vauva tuntuu kun esikoinen oli ton 2,3 kg rv 33+6 ja tää sen saman 36+2 viikolla. Esikoinenkaan ei ollut syntyessään kuiten ku 3370g eli 50cm vaatteita saa ruveta hommaileen ettei piiperö ekana kuukautena aivan huku noihin vaatteisiin.

Nyt vain kasvattelen sit masua muutaman viikon niin ainakin poju saa hieman lihaa luiden ympärille kerättyä ettei vallan palellu täällä :)

Kojo 36+2
 
Synnärillä tänään kontroliissa käyty. Kokoarvioksi saatiin tänään n. 3.5 kg. Tänäänhän mulla olis laskettu aikakin jo ollut...No torstaina uudelleen näytille ja mikäli kaikki ok, odotellaan vielä juhannuksen yli ja jos ei sinne seuraavaan ma mennessä ole synnytys alkanut niin sitten käynnistellään. Toivottavasti alkais vaan synnytys itsestään!!! napasuoni virtaukset oli ok samoin istukka toimii vielä hyvin joten uskalletaan siis katsoa hiukan aikaa...jännä nähdä kuinka tuo koko arvio pitää sit paikkansa. Sanoi kyllä lääkäri ettei pitäsi olla mikään "jättiläinen" eli vois olla samaa kokoa kuin esikko (3780 g).
Sokerit hiukan ovat koholla olleet mutta onneksi ne ei vauvaa pahemmin ole kasvattaneet. Mahdollista kyllä että keskolaan sit joutuu mikäli hänellä matalat ne sokerit heti on. Turha ennakkoon sitäkään miettiä, kaikki ajallaan. toivoa vaan sopii kaiken vaan menevän hyvin ja että elävän vauvan syliin saa.

Itsellä hiukan ikävä esikkoa joka lähti mummon ja ukin kans mökille, sieltä soitellut muutaman kerran ja kuulee että ikävä hänelläkin. Tulee sit heti kotiin kun vauva syntynyt. toki jos ei ennen "jussia" synny niin sitten jo to hän tulee. Pikkuveikka ihmeissään etsii isoveikkaa :)

Ansku71 40+0
 
Ansku: Toivottavasti sulla vauva lähtis tosiaan itekseen mahollisimman pian syntyyn niin ei tarttis nyt lasketun ajan jälkeen pitkään kärvistellä. Synnytyksen käynnistymiseenhän taitaa olla kaikenlaisia poppas konsteja kokeiltavissa, mut liekkö ne sit oikeesti auttaa ? Kokeillahan saa... ite ainakin nautin silloin kun esikoisen aikaan mies "yritti" hieroa jalkapohjista niitä akupunktiopisteitä mikä sen synnytyksen pitäs saaha käynnistyyn. Ei kyllä tainnu sitä käynnistyä, mut nautittavan mukavaa se ainakin oli :)

Kojo 36+5
 
Väsyttää väsyttä ja väsyttää. Kauhea lamauttava väsymys. Luulin että sokeri olis aamulla ollu yli rajan kun heikottaa niin kovasti. Se oli tasan 5.0 ja raja on siis 5.5 eli ihan hyvä. Mutta sit yks ateriaa ennen arvo oli yli rajan. Mä söin aamupalan leipä+kahvi. Vein tytön kesäkerhoon ja kun tulin takas söin pienen kupillisen sokeritonta vadelmarahkaa jonka tein eilen. Olisko se nostanu ennen lounasta arvon sit niin korkeeks. Oli 7.3 vaikka ennen aterioita arvot pitää olla aina alle sen 5.5 Eli tuon rahkan syönnistä oli kuitenkin jo 2 tuntia siinä vaiheessa... :(
 
Onko kenellekään teille, joilla insuliinit, tullut pahoinvointia aloituksen jälkeen? Aloitin viime viikon lopussa pitkävaikutteisen iltainsuliinin ja huono olo on... ei meinaa pysyä ruoka sisällä ollenkaan ja yöt sitten kärsimystä kun päässä pyörii. odottelen tarkistussoittoa lääkäriltä, eli täytyy hänelle asiasta mainita, mutta olisi kiva kuulla jos muillakin on tällaista ollut.
 
Kysymys teille!Eli montako yksikköä pistätte?
Mun kohonneissiin paastoihin aloitettiin kolme yksikköä laittamaan.Heti piti nostaa neljään ja aina yhden yksikön nostolla noin kolmen päivän edellisen kokeilun jälkeen oon nyt nostanut kahdeksaan..ja mitä enemmän laitan, sen korkeampi paasto on..Tänä aamuna jo 6,7 :/ eli kuukausi ja ylikin ollaan menty liian korkeilla paastoarvoilla, kun tuon annoksen nostaminen on niin varovaista..
Mulla saattaa olla illalla sokeriarvo paljon alhaisempi kuin aamun arvo, insuista huolimatta.
Vauvaa lääkäri arvioi jo hiukan keskikokoista isommaksi, joten tää paastoarvo pitää saada nyt kuriin!!
Ettei mulle vaan olis puhkeamassa tässä samalla se kakkostyypin diabetes, kun siitä jo syksyllä sain myrskyvaroituksen työterveyshuollosta.. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninmari:
Kysymys teille!Eli montako yksikköä pistätte?
Mun kohonneissiin paastoihin aloitettiin kolme yksikköä laittamaan.Heti piti nostaa neljään ja aina yhden yksikön nostolla noin kolmen päivän edellisen kokeilun jälkeen oon nyt nostanut kahdeksaan..ja mitä enemmän laitan, sen korkeampi paasto on..Tänä aamuna jo 6,7 :/ eli kuukausi ja ylikin ollaan menty liian korkeilla paastoarvoilla, kun tuon annoksen nostaminen on niin varovaista..
Mulla saattaa olla illalla sokeriarvo paljon alhaisempi kuin aamun arvo, insuista huolimatta.
Vauvaa lääkäri arvioi jo hiukan keskikokoista isommaksi, joten tää paastoarvo pitää saada nyt kuriin!!
Ettei mulle vaan olis puhkeamassa tässä samalla se kakkostyypin diabetes, kun siitä jo syksyllä sain myrskyvaroituksen työterveyshuollosta.. :(
Aloitin viikko sitten 6 yksiköllä, ohjeena nostaa 7 ja 8 yksikköön jos ei paastot laske. Vielä on ollut korkeita arvoja, lähinnä silloin kun en ole illalla syönyt kunnon iltapalaa tai on liian pitkä väli. Ajattelin nyt vähän nostaa annosta ja katsoa miten käy.
 
Ultrassa köllötteli n 2100g vauvaa vauva eli samaa käyrää jatkaa tuo paino, pituuden suhteen oli tullut harppaus. Toivotaan että ei kuitenkaan ihan jatku samalla suunnalla se paino/pituus muuten se nousee yli kaikkien käyrien. Toistaiseksi vaikuttaa hyvältä. Diabetestilanne sen sijaan muuttui niin että nyt pistän insuliinia sekä illalla ja aamulla. Illalla 10 yksikköä ja aamulla 6.Sain alupitäenkin ohjeeksi iltainsuliinia pistää se 10 ja nostaa aina 2 yks kerrallaan jos paasto ei laske.Mulla se 10 on riittänyt joten sitä jatketaan. Aamun insuliinin pitäs nyt sitte laskea tuo ennen lounasta arvokin vielä. Nostan sitäkin 2 yks kerrallaan jos ei auta tuo 6..
Seuraava aika on 3.7. jollon mennään jo rv 34+2. Vauvan kaikki masuasiat siis kunnossa. Käyrääkin otettiin puolisen tuntia

:heart:
 
Taisin unohtaa ilmoittautua tähän ketjuun vaikka olenkin kahlannut tätä läpi jo kotvan aikaa/vähitellen.
Odotan esikoista rv:lla 33+0.
Jäin kiinni sokereista 12.6 ja siitä lähtien olen ollut ruokavaliolla.
16.6 kävin hakemassa mittarin diabeteshoitajalta ja siitä lähtien olen itseäni pistellyt...
Minulle sanottiin viitearvoiksi: paasto <6 ja 1½h aterian jälkeen <7.5.
Hyvin olen viitearvojen alapuolella pysynyt muutamaa kertaa lukuunottamatta. Paino on pudonnut jo 1kg 800g :)
 
Tervetuloa mairo mukaan :)
Miltä se on tuntunu tän sokeriseurannan aloitus? Onko tuskastumista vielä ilmassa vai onko positiivinen asenne?

Itellä alkaa olla viime hetket käsillä tän raskauden kanssa. Jotenkin tuntuu et vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä. Supistuksia on ollu monena iltana säännöllisenäkin, mut kipeitä ne ei oo olleet. Katotaan niin menee kuitenkin kaksviikkoa yli lasketun ;)
Sokerit on pysyneet ihan hyvinä. Neuvolassa ketoaineet on välillä olleet +:lla ja rauta on laskenu vähän liikaa kun on tullu salattia liikaa syötyä, mut eiköhän tää juhannus paikannu ton lihan puutteen. Pihviä ja makkaraa on tullu sissiin syötyä ku turvottaa niin perusteellisesti :whistle:

Mites muilla menee? Joko ansku on vauvansa saanu?

Kojo 37+4
 
POIKA SYNTYI 18.6 KLO 12.42 JA MITAT HÄNELLÄ OLI 50 CM PITUUTTA 3235 G PAINOA.

Synnytyksestä lisää ja tarkemmin kunhan tässä taas pystyy normaalisti istumaan
Eilen kotiuduttu ja viime yö meni siinä hereillä sillä tää tuntuu olevan yö kukkuja...Väsyttää siis.


Ansku71 ja pikku jäbä 4 päivää
 
Ensimmäiseksi, paljon onnea Ansku71 pojasta! =)

Ilmoittaudun minäkin uutena tähän ketjuun mukaan. Olen lueskellut jo vaikka kuinka teidän kirjoituksianne, mutta kun kaikki tämä on uutta ja kummallista, niin ei tässä tule hullua hurskaammaksi. Niinpä ajattelin, että taidan ottaa osaa keskusteluun.

Kävin sokerirasituksessa muutama viikko sitten lähtöpainoni takia (BMI >25). Sokerirasituksessa paastoarvoni oli rajalla, joten terkka kertoi, että mulla on raskausdiabetes, antoi ruokavalio-ohjeita, uhkasi isokokoisella vauvalla, synnytyksen jälkeen vauvaa ei kuulemma saa vierihoitoon ja sille annetaan pullolla lisämaitoa. Jippii! Ei ollut kyllä kivat ensireaktiot mulla ja olo oli ihan karmea. Onneksi olen nyt lukenut täältä netistä asiasta ja kyllä onneksi itse pystyy tähän tilanteeseen vähän vaikuttaa.

Seuraavaksi mun piti seurata 6 päivää neljä kertaa päivässä sokereita. Ilmoitettuani seurannan tulokset, terkka ilmoitti, että kaikki on ok ja ei tarvitse jatkaa seurantaa. Nyt sitten soitteli just ennen juhannusta, että ei ne arvot olekaan ok, kun heillä on raja-arvot muuttunut ja pari ruokaa ennen arvoa on taas siinä rajoilla. Eli ei siis muuta kuin uusintamittauksia ja sairaalaan tulee kutsu joskus.

OON IHAN PIHALLA SIT NYT! Olen ollut sillä terkan määräämällä ruokavaliolla. 4 kertaa päivässä saa syödä, ei maitotuotteita, marjoja tai hedelmiä. Sit ruoalla lautasmalli ja joka aterialla pitää ottaa ruisleipää myös. Onhan tässä ihan kivasti paino pudonnut, mutta silti mulla on edelleen tuo aamun ensimmäinen ennen ruokaa mittaus aina tuossa rajalla. Eilen illalla mittasin tunti iltapalan jälkeen arvon 6.1 ja tänä aamuna arvo ennen aamupalaa oli 5.7 eli ihan liikaa (raja 5.5). Tuntuu ihan tyhmältä, ettei tuo arvo ollut yön aikana laskenut tuon enempää. ELI MILLÄ IHMEELLÄ TUOTA ENNEN RUOKAA ARVOA SAA ALEMMAKSI? Tuntuu, että mitä tiukemmin syön ja pidän näitä tosi pitkiä ruokavälejä, sitä kurjemmaksi arvot menee. Kun aamun jälkeen olen syönyt ja saanut kunnolla ruokaa päivällä arvot on ihan normaaleja. Olen oksentanut raskausviikolta 5 alkaen aina tänne saakka ja olo alkaa olemaan välillä tosi kurja, kun harvempi syöminen lisää myös oksentelua. Yjak!

Vauvan takia yritän parhaani, mutta tuntuu, ettei näissä sokerijutuissa ole mitään logiikkaa. On ihan syyllinen ja paha olo siitä, etten osaa syödä niin, että sokerit ei nousis. Viitsi tästä kellekään puhuakaan. Ja samalla kuitenkin kaipais tukea ihan kamalasti. Potuttaa ja ottaa päähän. Ei ole kivaa.

Mut siis näin apeissa tunnelmissa mukaan liittyneenä...

Tsemppiä kovasti muille sokereiden kanssa taisteleville!

Muoks* ai niin, nyt menossa rv 32
 
Päivää pitkästä aikaa =)

Meille syntyi poika 14.6.2008 paino 3900g ja 53cm pitkä :heart: Aivan kuten lääkäri veikkasikin nuo mitat..Pojan sokereita seurattiin 2 vuorokautta ja yhden kerran arvo oli vähän alakantissa mutta korjaantui sitten lisämaidolla..

itseltäni olen pari kertaa mittaillut arvoja ja ihan normaalit ovat olleet.. Meillä päin nykyään otetaan sokeri rasitus koe uudestaan viikkoa ennen jälkitarkastusta :eek: On joku uus systeemi täällä. No onhan se hyvä tietää missä mennään...

mutta hyvää kesän jatkoa kaikille ja tsemppiä teille jotka vielä sokereiden kanssa joudutte kamppailemaan :flower:
Käyn kyllä välillä lukemassa miten teillä menee!!!

KAALIMAANKAKARA JA POJU 1vk ja 1 päivä
 
Paljon onnea Ansku71 ja Kaalimaankakara! :flower: :flower: molemmille omat. Ihanaa vauva-arjen alkua teille molemmille ja tietenkin muillekin jotka ovat jo saaneet tutustua nyytteihinsä.

Tervetuloa porukkaan myös mairo ja emmaanna.

Tylsää että joudut pistelemään vielä enemmän, Maarella. Mutta hyvästä syystä sen kuitenkin tekee... Melkoinen hujoppi siellä tulossa :) Koskas sun laskettu aika on? Oon ite niin jo sumussa ettei oikein osaa enää laskea toisten viikkoja (hyvä kun ite pysyy kärryillä omassa) mutta mulla on sellainen fiilis että aika lähellä mua, mikä on 5.8.

Mairo, hienoa että sun arvot on pysyneet kohillaan. Ihanko oot dieetillä tehnyt? Hurjaa että painokin on laskenut, mutta ei kai se vaarallista kumminkaan ole jos alunperin on ollut riittämiin vararavintoa... Sit vaan samat safkat imetysaikana niin kohta olet missimitoissa :)

emmaanna, kuulostaa siltä että olet saanut tosi huonoja neuvoja. Jos sun on mitenkään mahdollista, pyydä että pääset diabeteshoitajalle. Ainakin mulla nuo syömisohjeet on olleet ihan erilaiset. Nimenomaan marjoja ja hedelmiä syödään, maitotuotteitakaan ei ole mitään syytä välttää, mutta ennen kaikkea aterioita pitää olla vähintään viisi ja mielellään enemmänkin. Siis aterioiden väli ei missään tapauksessa saa venyä, koska se tekee juuri sen sokerien heilahtelun. Parin tunnin välein puputan jotain eikä mitään jakoa että enää tällä mahalla pitäisin pidempiä taukoja (koska tänne ei mahdu ahtamaan kovinkaan paljon kerrallaan). Siis: aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala on ihan ehdoton minimi. Jos sulla olis sellainen anturi hanurissa, näkisit hyvin että sun yöarvot kyllä itseasiassa laskee ihan reippaasti yön aikana, mutta sitten sun kroppa tajuaa että hitto, tässähän näännytään nälkään ja lapsi tarttee ruokaa, joten maksa potkaisee käyntiin aamuyöstä ja alkaa tuottaa sokeria -> aamuarvo nousee. Joillain on auttanut se, että yöllä/aamuyöstä jonkun pissireissun yhteydessä syö vaikka ruisleivän palasen. Kannattaa kokeilla. Mulla ei auttanut kuin lääkityksen aloitus, mutta nyt kun metformiinit (tablettilääkitys) on vihdoinkin saatu ylläpitoannokselle, voinkin leuhkia että tänään aamulla mittasin 4.7 :saint: :D

Mutta siis noi sun arvot ei kuulosta äärettömän hälyyttäviltä vaikka nyt hiukka yli rajan onkin, itse lähetin joku aika sitten (ennen metujen annostuksen loppuun nostoa) naikkarin diabeteshoitajalle aamuarvot 6.4 - 6.1 - 5.6 - 5.2 - 5.5 - 6.0 - 5.8 - 5.1 ja hänen kommenttinsa oli vaan että hyvältä näyttää, jatka samaa rataa (toki muut arvot oli paria aterian jälkeistä lukuunottamatta kohdallaan). Ja toi pelottelu että lasta et saa vierihoitoon ja sille annetaan pullosta lisämaitoa on ihan pyllystä. Minkä shp:n alueella asut? Olen itse saman pelästyksen läpikäyneenä saanut oppia että 1) lapsi viedään vain harvoissa paikoissa seurantaan automaattisesti, jos sen sokerit on kunnossa ja 2) lisämaitoa ei anneta jos ei ole pakko mikäli äiti niin vaatii ja 3) voit aina vaatia että mahdollinen maito hörppyytetään eikä anneta pullosta, jos haluat sillä varjella imetyksen käynnistymistä. Sulla on oikeus äitinä vaatia että kaikelle mitä lapselle tehdään on lääketieteellinen peruste, eikä sun tartte alistua siihen että "varmuuden vuoksi" teidät erotetaan toisistanne. Kannattaa kuitenkin odottaa että pääset sairaalaan puhumaan, koska tää tuntuu nyt olevan vaan sun terkan asenteellisuutta ja väärää tietoa häneltä. Sun tilanteessa pohtisin jopa th:n vaihtoa, jos vaan mahdollista. Joka tapauksessa ihan hirmusti voimia pahan mielesi keskelle, muista ettei tää tilanne ole kiinni sun syömisestä vaan siitä että tuhansien ihmissukupuolvien aikana ne yksilöt on jääneet henkiin, joiden äitien elimistö on voinut heikollakin safkalla pitää ne kohdussa hengissä lisäämällä sokerituotantoaan. Tule tänne vaan valittamaan jos tuntuu pahalta, mä ainakin olen saanut ihan hirveästi tukea kaikkien palstalaisten kokemuksesta ja rohkaisusta. Jaksamista! :hug:
 
Emmaanna: Alotin tän romaanin kirjottamisen jo päivällä, mut jos tän nyt sais loppuun kirjotettua.
Voi että mua pistelee teän puolesta joille neuvolatätit ei oikein noita ohjeistuksia osaa antaa tästä raskausdiabeteksen ruokavaliosta. Mihin sairaanhoitopiiriin kuulut ja mitkä teillä on ne raja-arvot?
Jokainenhan on yksilö ja reagoi näissä ruokajutuissa hieman eri tavalla. Mulle on annettu tällaiset ohjeet ja ite niitä olen vielä "jatkojalostanut" itelle sopiviksi.
Elikkäs: Tärkeintä on syödä vähän, terveellistä ja useasti. Elikkä tuo neljä kertaa päivässä ruokailu on aivan liian harvoin, koska silloin sun sokerit kerkee laskea liian alas ja insuliinin tuotanto "nukahtaa" liian pitkän ruokavälin johdosta.
Suosittelen ensinnäkin kaappeihin ostamaan tummaa makaronia, pastaa, spagettia ja riisiä. Pakasteeseen erilaisia kasvissekoituksia ja tuoreena tietenkin mieluisat salaatti ainekset. Sit välipala vaihtoehdoksi suosittelen esim. rasvatonta viiliä ja sokeritonta mehukeittoa. Jogurtteja osa pystyy syömään, mut ite oon joutunu jättää maitotuotteista kaikki muut pois paitsi viilin ja juustot. Ruisleipiähän on monen laisia ja niistä mulle itelle sopii melkeimpä parhaiten ruispalat. Aika monessa leivässä on perunahiutaleita ja mulla ainakin tuo peruna nostaa arvoja herkästi varsinkin aamupalan jälkeen.
Lautas mallia en ite käytännössä voi käyttää koska yleisesti perus lautasmallissa on liikaa hiilihydraatteja kerrallaan.
Tässä on mun esimerkki päivä miten mie syön ja mihin aikoihin. jos siitä olis sulle jotain apua...
klo: 6.00-6.30 aamupala: Kuppi teetä ja yks viipale ruisleipää kaikenlaisilla höysteillä. Alussa pystyin syömään kaks viipaletta, mut nyt se nostaa arvoja jo liikaa. Leivänpäällehän voi laittaa sit mielin määrin täytettä. mm. paistettu kananmuna, salaattijuttuja juustoa, makkaraa. lista on aika loputon ?
klo: 9.00-10.30 välipala: monesti keitän kahvit ja syön viipaleen leipää taikka sit syön viilin ja mehukeittoa
klo: 11.00-11.30 lounas: Jos oon kotona niin paistan kasvissekoituksen tai teen jonkun kivan salaatin. mahollisesti syön leivän myös.
klo:13.00-14.00 välipala: tytön kanssa syödään hedelmä puokkiin tai sit juon kupin kahvia ja syön sen kans leivän, keksin tai jotain pientä.
klo: 16.00-17.00 päivällinen: Ihan perus kotiruokaa. esim. desi keitettyä tummaa pastaa, kanakastiketta, salattia. Ei leipää eikä maitoa.
klo: 19.00-20.00 Iltapala: kaksi viipaletta ruisleipää ja kuppi teetä.
Sit vielä monesti laitan iltaherkkuna myöhemmin esim. kohmeisia mansikoita ja vispikermaa, tai rasvatonta maitorahkaa ja trooppinen hedelmäsekoitus (huuhtelen ne hedelmät siitä sokeriliemestä).
Näillä eväillä olen saanu omat arvot pysymään hyvinä, nälän loitolla ja painon kurissa.

Tosiaan tuo aamupaasto arvon nousu yleensä johtuu tuosta aamunkoitto ilmiöstä josta tänne oon aikaisemmin linkittänytkin jo tietoa. Ruokavalio saattaa tuohon arvoon alentavasti vaikuttaa, mutta monesti se on sellainen asia mihin ei itellä oikein keinoja ole ja siksi aika moni joutuu ne iltainsuliinit aloittamaan.
Rohkeasti vain soitat sit diabeteskätilölle sairaalaan ja pyydät ruokavalio neuvontaan. Yksin näiden asioiden kanssa ei kannata painia ja täältäkin on hyvä apuja kysellä kun aika monta mammaa meitä täällä jo on. Kovasti vain voimia tän asian kanssa. Aika pian sit ite totut tähän ja löydät ne omat jutut mitkä niitä arvoja nostattaa.

Oikein paljon onnea kaalimaankakaralle vauvasta ?

Mie rupeen kärvisteleen näiden supistusten kanssa ja tarkistaan onko sairaalakassissa kaikki tarpeellinen matkassa jos tästä vaikka valmista alkais tuleen. (epäilen kyllä kovasti)

Kojo 37+4
 
Paljon onnea Kaalimaankakara! Hyviä kuulumisia teillä. :)

Mielettomästi kiitoksia Kojo ja Sumutin! Kyllä muakin on tosissaan nyppinyt tuo meidän terkka, mutta mitäpä sille voit. Siksipä oon siirtynyt tänne teidän viisaampien seuraan B) Olin kyllä ihan ihmeissäni noista harvoista syöntiväleistä ja just noi, mitä on himoinnut ja pitänyt terveellisenä olikin yht'äkkiä kielletty. Arvatkaa vaan tekeekö mieli marjoja ja rahkaa. Nam! Oiskohan tosin niin, että kun hedelmäsokeri nostaa nopeasti sokeriarvoja, niin niiden, jotka taistelee noita aterianjälkeisiä korkeita arvoja kohtaan, kannattaa enemmän niitä välttää kuin tällaisten paastojen/yön jälkeisten arvojen kanssa taistelevat. Tiedä häntä, mutta mietinpä vaan...

Mä ajattelin ensi yönä kokeilla Sumutin tuota ehdottamaasi yösyömistä. Lueskelinkin jonkin verran täältä vinkkiä saaneena tuosta "aamunkoittoilmiöstä" ja kannattaa sitä nyt ainakin kokeilla. Kummallista kyllä, mä nukun yöt läpeensä, enkä herää ollenkaan edes pissalle, joten täytyy laittaa varmaan kello herättään :D Edellisessä raskaudessa juoksin kyllä jo tässä vaiheessa ainakin kerran pari yöllä vessassa.

Ja ajattelin kyllä pitää siellä sairaalassa (TAYS) tällä kertaa puoleni huolimatta siitä, millaisissa hormonihuuruissa sitä liitelee synnytyksen jälkeen. En tosiaan halua pullolla häiritä imetystä, vaan olin ajatellut sitä hörpyyttämistä ja ei kai ne tosiaan välttämättä erota lasta äidistä, jos ei ole tarve ja pystyyhän tässä koko ajan itsekin jotain asian eteen tekemään. Aloitin tänään lenkkeilyn nyt myös näin iltaisin, jotta tulee liikuntaakin lisättyä. Tosin alapää siitä meinaa kipeäksi tulla.

Kiitos Kojo vielä ruokaohjeista. Aamuisin olen vetänyt puuroa ja ruisleivän juustolla, mutta ongelma ei olekaan sen jälkeen nousevat sokerit. Olen ymmärtänyt, että monelle ei just toi puuro sovi. Tosin syön sitä siksikin, että sitä on helppo myös oksentaa, kun monet muut maistuu niin pahalle/tuntuu inhottavalle/polttaa kurkkua oksentaessa. Tuntuu, että kaikki muut just vetelee hedelmiä ja marjoja, kun itseltä kiellettiin. Täytynee kokeilla ottaa niitä mukaan. Tuntuu, että kun on syönyt vain salaattia, kasviksia, lihaa ja ruisleipää, että on kyllä vähän liian köydä ruokavalio. Multitabsin raskaus tablettejakin hain apteekista, jotta saan tarvittavia aineksia anyway. Hienoa muuten Kojo, että vauva on kääntynyt raivotarjontaan. Sitä tässä itsekin omalla kohdalla odottelen... :)

Harmittaa, kun tässä ei oikein meinaa ehtiä itselleen löytää sitä sopivaa ruokavaliota. Pelkään, että sitä pistetään jo sitä ennen insuliinille tai jollekin muulle. Joka tosin, ei sekään pahaksi ole, kunhan vain vauvan hyväksi. Mutta jos itse pystyy tähän vaikuttaa, niin haluis kyllä tehä kaikkensa ensin.

Onpa sulla sumutin ollut komee aamuarvo! *kade ja läpyttää täällä hymyssä suin silti käsiään*

Ai niin... olin viikolla 28 4D ultrassa ja siinä lapsen koko oli 1005g eli ihan keskikokoinen eli kai nää sokerit sit nyt vasta heittelee...

KIITOS NAISET! Ja taidanpa soittaa sinne Taysin diabeteshoitajalle vielä...
 
Fiona, mulla se lähinnä on nälässä kiukuttelua (mutta sitä on silloinkin kun en ole raskaana :) ) Eli ei oireillut, yllätyksenä tuli ihan metsästä. Nyt kun on asiaa alkanut tarkkailla, huomaa että tulee ihan karjunälkä jos menee kolmekin tuntia syömättä. Mutta voi noi sun oireet hyvinkin kerto asokerien heittelystä, jos mainitsist terkalle ja pääsisit jo aikaisemmin seurannan piiriin? Tai sit ainakin omatoimisesti noudata noita r-diabeetikon dieettiohjeita, joita sisar Kojo esimerkiksi hyvin tässä antoi.

Kojo, tsemppiä suppareihin! Toivottavasti saa jotain toivottua aikaiseksi alapäässä.
 
No nyt alkaa olla ihan ok olo noiden sokerimittausten suhteen, alussa se tuntui ihan maailman lopulta samoin dieetillä olo. Mutta kannustaa jatkamaan kun ajattelen vauvan parasta ja sitä että paino ei ainakaan hirveästi enää nousisi itsellä. Tänä aamuna kotivaaka näytti että paino olisi tippunut 2.8kg. Huomenna neuvola, saa nähdä mitä se vaaka sanoo ja mitä sanoo terkkari. Diabeteshoitaja ainakin sanoi minulle että kyllä mulla tätä vararavintoa on riittävästi imetystäkin ajatellen. :ashamed:
Parina päivänä oon herkutellut täytekakulla ja pullalla ja onkin näkynyt sitten mittauksissa ja heti on morkkis ja huono olo vauvan vuoksi.

 
Äitipolilla käyty tänään sokerikontrollissa. Dieetti laitettava tiukemmaksi. Ei ollenkaan sokeria. Jos tulee ylityksiä niin aloitetaan insuliinihoito. Vähänkö tuli paineita asian suhteen!!!
En todellakaan halua insuliinipiikille joutua.
Sokeria olen parina päivänä nauttinut koska ravitsemusterapeutti sanoi että se on sallittua vähäisissä määrin ja nyt sairaalassa oltiinkin ihan ehdottomia sokerin suhteen. Ei nuo terveyskeskuksen diabeteshoitajat ja ravitsemusterapeutit tiedä noista raskausajan jutuista lähes mitään, saisi olla raskaana oleville omat hoitajat...
Vauvan painoarvio tällä hetkellä 2250g mikä oli vähän keskikäyrän yläpuolella. Ei siis syytä huoleen jos vaan nuo sokrut nyt pysyy viitearvojen alapuolella.
 
Tulin pika pikaa lukasemaan...
Täytyy kyllä tunnustaa että minulle yllätys oli melkoinen kun vauva ei ollutkaan kovin iso vaikka ennuste oli jotta liki neljä kiloa tulisi syntyessään olemaan, ja painoikin vaan sen reilut 3 kiloa. Eli mitä näihin sokeri asioihin tulee niin tunne vahvistui jotta ei ne ainakaan vaikuttaneet vauvan kasvuun vaikka korkealla olivatkin melkein koko ajan. Ja painoakin tuli tässä raskaudessa liki 15 kiloa.
Jos joku tarvitsee actrapid insua niin mulla jäi yksi ampulli, voin sen laitella postitse tulemaan. En siitä mitään kuluja ole vailla, pääasia että käytettyä tulee jos tarvista.

Nyt pikku mies kutsuu, ruoka aika siis :)

 
Mairo: Toivottavasti sait kuitenkin ihan konkreettisia ohjeita tosta ruokavalion tiukentamisesta... Mulle kans tuli silloin esikoisen aikaan ekalla polikäynnillä käsky tiukentaa ruokavaliota ja silloin tuntu et olis lyöty vasten kasvoja kun olin silloinkin jo tehnyt niin kovasti töitä sen ruokavalion siivoamiseen. Seuraavan kerran oli jo parempi käynti.
Puhasta sokeriahan ei kannata syödä oikeestaan ollenkaan, mutta muista ettet ihan kokonaan jätä hiilareita pois. Siis et ala millekkään atkins dietille tai mitään sellasta koska 100g/pv hiilareita on kuiten kuulemma se minimi mitä pitäs syödä ettei ketoaineet nouse sulla. Sit jos tuntuu ettei tosiaan tuo dietti auta niin ei kannata liian tiukille vetää. Jaksuja sulle... :hug:

Sit tosiaan nuo painoarviot ei aina oikein mee kohilleen. esikoisen arvio oli 4 päivää ennen synnytystä 2800 ja syntymäpaino sit 3370g

Kojo 38+1
 

Yhteistyössä