SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Ennu: Millasia arvoja sulla on sit ollu?
Tuolle vauvan kasvullehan sie et paljon voi enää enempää tehdä jos kerta ruokavaliosta huolimatta vauva kasvaa liikaa.
Voi olla sulle itelle huomattavasti helpompaa jos sulle aloitetaan ne insuliinit. Saisit ainakin syödä normaalia terveellistä ruokaa normaalin määrän.
Hyvä kuiten et jo kahen viikon päästä katsovat tilanteen uudelleen. Aika hurjahan tuo painoarvio on mun korviin kun mulla oli 31+5 1460g, mut se menikin aivan alakäyrillä ja siitä nyt on vähän huoli.... Että oli paljon tahansa niin aina se huolettaa :(
Luulis nyt niiden kätilöiden ja lääkäreiden informoivan sua selkeästi jos ne raja-arvot on jotenkin erit kuin pitäis. Elät nyt vaan sen mukaan mitä sulle on sanottu.
Mulla mies ei ekassa raskaudessa oikein tajunnu et mistä tässä sokerihommassa on kyse ja liekkö oikein tajuaa vieläkään. Toisaalta tätä tilannetta on aika vaikee kenenkään muun ymmärtää kuin sen jota se mittari rankasee syödyn ruoan jälkeen. Mie hoidan meidän perheessä tän ruoka puolen kokonaan muutenkin niin on aika helppoa "määrätä" mitä meän perheessä syödään. Miehelle ja tytölle keittelen perunat erikseen ja muuten syödään samat salatit, kastikkeet ja kasvikset. Olen vain vaihtanu koko perheen ruokavalioon tummat viljatuotteet ja karsinu vain omasta ruokavaliosta ne "huonot" pois. Vaaleeta leipääkin ostan silloin tällöin miehelle pakkaseen niin saa sieltä sit halutessaan otta. Karkit ja herkut mies kyllä syö ja pitää huolen siitä et ne katoaa niin nopeesti etten kerkee osingoille :) Ja jos meillä on joku "herkku" ilta niin laitan sit itelle omat herkut ja mies syököön karkkinsa...

Oikein suuret voimahalit täältäpäin :hug: Ja uskotaan et asioilla on tapana järjestyä :)
 
Olikohan se niin, että 3 kertaa oli yli sen ohjearvon 2 viikon aikana. Aamupaastot on pysynyt ihan hyvissä lukemissa, aina alkaa 4:lla luku. Ei oo nyt sitä vihkoa mukana, mutta pitää kattoa tuossa mitä ne nyt oli.

On tossa se hyvä puoli, et sai itteensä vähän ryhtiä taas. Tänään kaikki arvot oli ihan ok ja viimeisin mittaus näytti vähän päälle 5. Näkkileipää mä nyt olenkin syönyt aamupalaksi, sitten maustamatonta soijajogurttia marjojen kera.

Kyllä toi mies varmaan tosta tokenee. Se ei aina vaan tajuu etten mä välttämättä jaksa yksin, kun muutenkin on huono olo. Meillä toi remppa painaa päälle koko ajan ja tiedän et se stressaa siitä. Sit ku se raukka on vähän sellainen et jää pyörimään ympyrää kun ei tiedä mitä pitäis tehdä :) Mä sille tänään jo sanoin et nyt mä taidan tarvita apuu näis sokereissa, kun tuntuu ettei yksin niitä vaan tuu pidettyä. Se on itse just sellanen et syö kerran päivässä, jos sitäkään (tosi terveellistä tosiaan). Noh koht mä oon laiha ku mikä ja se on tollanen pallomaha vielä :D Meillä kummallakin on vuorotyöt, niin ei tule sellasta koko perheen ruokailuhetkeä kovin herkästi totetutettua.

Jotenkin tämän päiväsen jälkeen oli sellanen olo et viime kerralla sain samoilla arvoilla kehumista ja nyt oli sit niin huonot. Eri ihmiset ottamassa vastaan et tietty se vaikuttaa. Mä olen ehkä jättänyt jopa liian tehokkaasti hiilarit pois. Tajusin just etten oo syönyt paljon yhtään mitn lämmintä ruokaa, lähinnä salaattia. Ei välillä vaan tee mieli mitään. Ei sen puoleen kai ole ihmekään et välillä on voimaton olo.

Toi vauvan kasvu kyl pelottaa, kun olen oikeesti jättänyt herkut pois (tosin ei ne kyllä alkuraskaudestakaan maistunut). Muutenkin syön tuotteita missä on kuitua, nykyisin paljon kasviksia. Ennen myönnetään oli sellai, että ateria saattoi olla pelkkää pastaa (sekin nykyisin tummaa) ja vaikka jauhelihaakastiketta. Salaatista ollut tietoakaan. Se kyllä muuttui heti, kun sain tietää olevani raskaana. Vähärasvaiset jogurtit on ennen kuulunut ruokavalioon ja niitä kyllä söin alkuraskaudessa, muttei luulis sen enää vaikuttavan. Haluisin tosiaankin synnyttää alakautta, mutta näillä näkymin ei taida onnistua. Tuntuu ettei vauvan kasvu hidastu ihan suht hyvistä arvoista huolimatta. Tiedän ettei kaikki arvot ole täydellisiä, mutta ei aina etukäteen tiedä mikä sopii ja mikä ei. Sen takii olisin halunnut, että heti olisi alettu seuraamaan, koska aikaisemminkin ollut ongelmia näissä jutuissa. Välillä tuntuu ettei nuo neuvolatädit kuuntele laisinkaan. :headwall:

Välil tuntuu oudolta ettei itelleen oo tullu ku joku kilo lisäpainoa ja vauva on noin iso. Eli mä laihdun vissiin ja vauva kasvaa |O
 
Elikkä sain toissapäivänä mittarin. Onkohan ne luotettavia noi kotimittaukset?
Mulle annettu raja-arvoksi paasto 5,5 ja 1,5tuntia aterian jälkeen 7,8 sekä vielä illalla 7,8.
Sain sitten tulokseksi eilen aamulla melkeen 10 tunnin syömättömyyden jälkeen 6,2. Illalla tunti iltapalan jälkeen 8,8 ja tänä aamuna 6,0, tuntuu aika korkeilta? Raskausviikkoja 26+5.
Seurantaa pitäis tehä vaan kahtena päivänä viikossa mutta tuntuu ettei riittäs noilla lukemilla?
 
Tervetuloa porukkaan, eccu! Vähän korkeilta nuo sun arvot ainakin meikäläisen korvaan kuulostaa (kun nimittäin itellä on samaa luokkaa ja oon omistani ollut aika huolissaan). Mä veikkaan, vaikken tietty varmaksi tiedä, että toi kahden päivän seuranta on sitä varten että nähdään onko insuille tarvetta ja oli tilanne sit mikä tahansa, pääset mittaamaan tiheämmin :) Mun ei n-klinikalta käsketty ennen lääkärin vastaanottoa mitata kuin yksi päivä, mutta oon kyllä mittaillut vähän väliä ja etsinyt sitä tasapainoa ruoan ja liikunnan välillä.

Ennu, sun dieetti kuulostaa kyllä siltä että kaiken oot tiputtanut mitä voi. Oisko ne insuliinit sit kuitenkin pienempi paha tuossa tilanteessa? Saisit edes vähän monipuolisemmin ja rauhallisemmin syödä.
 
Eccu: Tervetuloa mukaan...
Kyllä nuo mitarit yleensä aika hyvin pitävät paikkaansa vaikkakin onhan ne vain teknisiä vempaimia joihin saattaa vikoja tulla.
Aika monessa paikassahan annetaan mittari just muutamaksi päiväksi "kartoittamaan" tilanne ja sit jos tarvetta on niin kerrotaan miten jatkossa toimitaan.
Munkin korvaan nuo sun arvot on melko korkeita, mut siitäpä ne asiat selkiintyy kun saa selville missä mennään...

Kojo
 
Kukas kysykään paastoarvoista? Mulle sanottin äitipolilla tänään, et jos iltasinkin ottasin 5g guaremia niin auttas pitään paastotkin aisoissa. Tosin ne on nyt olleet 5,0-4,9.

Eccu: Tervetuloa! Mun mittari vähän heittää välillä, mut kyllä se suunta on selvillä siitä. Siis aamulla saattaa eka tulla 5,5 yhestä sormesta ja heti perään 5,0 toisesta ja sit mittasin vielä kolmannesta 5,2... Mutta onhan tossakin se haarukka selvillä. Jossain välis aattelin et se oli kiinni siitä otinko ekasta veritipasta vai tokasta, mut heittää se vähän vaikka mittaisin ekan veritipan ja ihan yhtä puhtaista sormista... Mut tosiaan suunta siitä selviää jos ei ihan täysin rikki se laite oo ja senhän voi tarkastaa ottamalla neuvolaan ja siellä jos ne mittaa toiselle laitteella myös. Mie en yleensä mittaa useampaa kertaa kuitenkaan jos se eka mittaustulos on ihan uskottava eli samaa luokkaa ku muutki arvot yleensä.

(.) Äitipolilla käyty. Pingun painoarvio oli vähän alle 2,300 kg ja viikkojahan siis 35+0. LA:na arvio 3,300 kg tällä tahdilla. Eli keskikäyrän alapuolella menee, mut ihan normaalinrajoissa. Napavirtaukset hyvät, lapsivettä ok, RT ja mitähän vielä... kaikki kuiten hyvin. Ja sukupuolesta saatiin hyvin vahva veikkaus ja selkeältä se minustakin näytti ku lääkäri pysäytti kuvan kriitiseen kohtaan, mut en sitä täällä paljasta ku ei läheisillekkään kerrota suurimmalle osalle.

Vielä kuitenkin uus ultra varmuuden vuoks LA:na. Supistusten takia katottiin kahdunsuu ja kaulaa edelleen 3 cm, mutta kohdunsuu pehmentynyt. No, onneks ei ton enempää oo saaneet aikaan ku kovin pikkuinen rääpälehän tuo olis nyt vielä. Ruokavaliota ja arvoja kehuttiin ja terkka kysy et saanhan varmasti tarpeeksi syötyä ja käski syödä hiilareita entistä useammin, et vaikk aparin tunnein välein vois syödä välipalaa. Mun paino oli laskenu 200g parin viikon takasesta ja 1,4kg tullu raskaudenaikana, mut onhan mulla ylimäärästä jonku verran ollu valmiiks. Lisäks sain ohjeen, et saa ja kannattaa pitää yks herkkupäivä viikossa, mut ei tietty kaksin käsin lappaa karkkia. Ja jäätelöä se kehu, et herkuista melkein vähiten nostaa arvoja.

Kojo: Tuota aloin miettiä, et voikohan tällä Lapin ruokavaliolla olla vaikutusta, että sulla ja mullakin keskimääräistä pienempi painoarvio vauvalla. Siehän oot vielä kauemmin noudattanu tuota hiilarirajoitusta... Et onko ne laittanu ne ohjeet niin, että arvelee et kaikki kuitenki fuskaa jonkun verran? En tiä, kuhan mietin... No, pitää vaan yrittää syödä tarpeeks usein.
 
Vio-la: Mulle on joku joskus sanonu et vauva kyllä omansa ottaa, mut en oo oikeestikkaan varma tosta lauseesta. Liekkö kaikkien lapset kasvaa sit hieman sokerilla kun me "vähällä sokereilla" olevat sit saadaan noita pieniä painoarvioita. Kyllähän se taitaa hoitohenkilökunnalla olla perus olettamus että ei täällä raskaana olevat naiset kurissa pysy kuitenkaan ;)
 
Meinkin vauva pääsi kaks viikkoa sitten just ja just keskikäyrälle ja terkka on koko ajan muistuttanu, että mahtava homma ko en liho ja vauva kasvaa hyvin kuitenkin. Hän juurikin toistelee sitä, että vauva ottaa omansa, meidän vararavinnosta vaikka sitten. Nyt vaan huolestuttaa, kun nuo omat mittaukset näyttää niin suuria lukemia vauvan painoksi. :LOL:
 
Eilen kävin neuvolasa...jotenkin omakin olo helpottui sokereiden suhteen, kun tajuaa vaan että vaikka ne sanoo polilla mitä yrittää kuitenkin parhaansa. Painoa oli tullut 400 g...siitä ekasta punnituksesta! Eli olin laihtunut taas....

Löysin vihdoin tumman leivän mikä sopii ainakin jotenkin. En vielä ole uskaltanut ottaa kuin yhden siivun, muttei mitenkään kamalasti arvoja nosta. Ihanaa vaihtelua ruokavalioon *tuulettaa ja juhlii* Sitten eilen tehtiin kasvispizzaa ruispohjalla...oli tosi namia ja sopi ihan hyvin. Päivällä söin vaan salaatin, niin tulee yhdessä ton ukonkin kanssa syötyä. Sekin (siis mies) on jotenkin herännyt :) Yrittää tukea ja kyselee arvoista...ja muistuttaa kun mä unohdan mitata

Mä vissiin päätin et näytän niille siellä polilla ja eilenkin tuli mitattua 7 kertaa, kun halusin tietää esim miten se leipä vaikuttaa. Ei kai siitä haittaa voi olla, jos liikaa mittailee paitsi sormenpäille tietty :saint: :ashamed:
 

Moiks, mulla oli kuukausi sitten paastoarvo koholla sokerirasituksessa. Ohjeeksi sain terveellinen ruokavalio (mll lehtinen raskausajan syömisestä, ei mitää erityisiä diabetes ohjeita erikseen) ja mittaus kotona kuuakusi rasituksesta. No nyt on siis kuukaus kulunut ja mulla nyt sit sokerimittari kotona. Mulle sano siis terkka että paastoarvon raja 5.5 ja aterian jälkeisen arvon raja 7.8 (oliks ne nyt oikei?)
No mulla paastoarvo on vaan jatkuvasti koholla. Tänään paastoarvo oli 6.3/ 1,5h arvo 7 eilen vastaavat oli 6.1/4,9
Terkka käski mitata koko viikonlopun arvoja ja maanantaina sit soitellaan ja kerron hänelle ne arvot, kuulema konsultoi äitipolia noista. Tietääks kukaa nyt kertoa että mitä se meinaa kun en saa pysymää tuota paastoa alhaalla, se siis vaikka olen noudattanut ruokavaliota josta olen vielä jättänyt perunan, riisin, pastan pois ja syön pääasiassa, vihanneksia, kasviksia, salaattia,vaaleeta lihaa kuten kanaa...
Joskus tullu syötyä kyllä jäätelöäkin mutta ei joka päivä, yleesä vielä syön sitte sitä light versiota..(esim kingis light puikko)
Onks kellää mitää tietoa mitä tuosta paastoarvon koholla olosta "seuraa". Eli miten siihen suhtaudutaan jos se ei vaan pysy raja-arvoissa? Asun Mikkelin sairaanhoitopiirin alueella...
 
Maarella: Tervetuloa mukaan sullekkin :)
Joskus toi paasto arvo ei vaan millään pysy normaalissa rajoissa ja sille ei loppupeleissä pysty ite tekeen paljoakaan. Yleensä siihen kait määrätään sit iltainsuliini joka pitää sen paaston kurissa.

Kopsaan tähän tuosta paastoarvon noususta ja siitä mistä se johtuu:
"Yleisesti aamunkoittoilmiöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa verensokeri nousee aamulla voimakkaasti muutamaa tuntia ennen heräämistä ja herätessä mitatut paastoverensokeripitoisuudet ovat korkeita. Tällainen tilanne voi aiheutua useista syistä, joista osa on korjattavissa.

Varsinainen aamunkoittoilmiö, jonka vaikeus vaihtelee runsaasti eri yksilöillä, johtuu kasvuhormonin erittymisestä puolenyön jälkeen ja kortisolihormonin lisääntyvästä erityksestä muutamaa tuntia ennen heräämistä ja niiden yhdessä aikaan saamasta sokerin uudismuodostuksesta maksassa. Terve haima kumoaa tämän vaikutuksen lisäämällä perusinsuliinineritystä.

Diabeetikolle nämä kasvuhormonin ja kortisolin erityshuiput aiheuttavat ilman samanaikaista riittävää insuliinin vaikutusta runsasta sokerin eritystä maksasta, koska häneltä puuttuu oma normaalia vastaava insuliinierityksen lisääntyminen, ellei siitä ole annostelussa huolehdittu. Tällöin aamun paastoverensokeripitoisuudet ovat korkeat."

Tämä on kopioitu http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.naytaartikkeli?p_artikkeli=dia01336 osotteesta jossa käsittääkseni puhutaan lähinnä 2 tyypin diabeteksestä, mutta eiköhän nuo samat perusolettamukset päde meilläkin...

Muistakaahan sit myös syödä tarpeeksi hiilareita vuorokauden aikana ettei ketoaineet pääse nouseen. Eli kokonaan ei ihan salatti/liha linjalle saa mennä ;)

Kojo 34+2
 
Taalla palstailen wii;lla ku ukko nukkuu yovuoron jalkee. Mun aamu arvo oli tanaa 5.8 ku raja 5.5.Soin 2 ruispalaa,kupin kahvia +canderel,1kananmuna. Vasytti taas torkeesti n tunti syonnin jalkee hups 1,5h arvo oli sit 12,3 raja 7.8... naemma kaik sokeri sekas... blaah :|
 
Ensin ihan omaan napaan kun on niin massiivisen hyviä uutisia (ja muille paastoarvojen kanssa kamppaileville hyödyllistä tietoa ehkä myös). Kävin tosiaan eilen siellä Naistenklilnikalla (HKI) ja aivan melkein ihastuin sisätautilääkäriin =) Hän kuunteli, ymmärsi ja oli tosi potilaslähtöinen, en ollut yhtään osannut odottaa sellaista kohtelua äärimmilleen erikoistuneesta erikoislääkäristä ja vielä miehestä...

Ensinnä totesi ettei se haittaa että piikitys pelottaa, kuulemma puoli vuotta sitten ei olisi ollut muuta mahdollisutta kuin aloittaa insut mutta nyt on julkaistu niin vakuuttavaa dataa metformiinin haitattomuudesta sikiölle ja äidille, eli aloitettiin tabletit vähitellen kohoavin annoksin. Antoi myös luvan synnyttää lähisairaalassa, jee! Ja sit kun tässä on koko ajan ollut sellainen olo että voi hitto kun olen lihava ja kamalaa, niin totesi vaan nätisti pariinkin kertaan ettei tässä nyt ole syytä huoleen kun lähtöpainokin oli noin maltillinen (BMI 27) eikä mitenkään liikaa ole tullut yms. rohakisevaa. Niin, ja kehui että dieettikin näyttää olevan melko hyvin kohdallaan kun aterian jälkeen on yleensä matalammat arvot kuin ennen :) Eli täällä nyt ihan onnen kukkuloilla eikä haittaa yhtään vaikka metut saikin just juoksemaan syöksykakalle vessaan :ashamed:

Eli metut saattais olla hyvä vaihtoehto, millä saa paastot laskemaan. Näin ainakin uskon, vaikka nyt lääkäri totes että noin puolella tapauksista tarvitaan lisäksi insuliinia... Mutta olen vakaasti päättänyt etten kuulu siihen puolikkaaseen :p

Ennu, mikä se ihmeleipä oli joka sulla toimii?

Nyt ruokaa laittamaan, mutta hurjan keventynein mielin. Haleja, kiitos kaikesta tuesta taas tähänkin asti ja ihanaa lämmintä viikonloppua kaikille! :heart: :flower: :heart:
 
heips!

Mie oon uusi tässä pinossa, olen nyt jonkin viikon mittaillu sokeriarvoja, kun rasituksessa paasto oli koholla, oli siis 5,4, ja täällä kajjjaanissa päin tuo raja on 5,3. Miksi se heittää noin eri paikoissa, kun oon lueskellu täällä että monessa paikkaa se on 5,5???
eli paasto pitää olla alle 5,3 ja pari tuntii syömisestä, sen pitää olla alle 6,7
mitenkäs se on muualla?
nyt tuo paasto on ollu muutamana aamuna koholla, mutta muuten pysyy kohillaan.
painoarvio 28 vkoilla oli 1,3kg ja jos menee laskettuun päivään niin vauvan painoarvio on n. 4kg..
eli ei kahian iso?
Kaks ekaa lasta ovat kumpikin syntyneet alle 3,5 kg.
siksi vähän hirvittää, mutta kai toi on ihan normaalirajoissa vielä?

Huolestunut AE ja Mussukka 30+2
 
Hienoja uutisia sumutin!!!! Onneks pääsit suoraan sisätautilääkärille. Ja pääset sinne lähisynnärille mihin ilmeisesti toivoitkin pääseväsi.

Tervetuloa uusille.

Mulla on nyt tullut vähän sortumisia tähän ennen niiiiiin tiukkaan ruokavalioon. Aamun paastoarvot on kuitenkin edelleen kohdallaan mutta nyt en ole koko päivän mittauksia pystynyt tekemään kuin yhden päivän ajalta. Siinä oli yksi aika korkea ennen päivällistä arvo ( 6,6) joka tuli selkeesti välipalasortumisesta ( patonkia sekä kuopuksen loppu suklaavanukas). Koko ajan on ollut jotain menoa sun muuta joten totesin että ruoka-ajat menee niin sekaisin että en viitsi edes mittailla.

Kai mä jotenkin pelästyin sitäkin ettei vauva ole kasvanut joten olen syönyt enemmän. Ei ehkä niin fiksua. Huomaa kai että ruokavaliolla oleminen 2 kk jälkeen alkaa olan takaa tökkiä. Onneksi viikkoja on jo se 39 takana. Pitänee ryhdistäytyä.


Soha 39+0
 
Milles nää mun kotimittaus arvot kuulostaa kokeneempien korvaan?
paastot eli ennen aamupalaa; to 6,1/pe 6,4/la 5,8/su 5,9 ja sit aterian jalk arvot 1,5h aamupalan jälk. to4,9/pe7/la12,3/su 8,2. Multa loppu liuskat ja soitin ensineuvoo (sinne soitetaa kaikis terv huoltoasioissa täälä ku oma terkka on kii) hoitaja kysy samal arvot ku kysyin mista liuskoja saa lisaa et sais huomisenki paaston viel tuoho niin se kommentoi et arvot on iha normaalit!?Siis hah ma sanoin ettäkysees raskausdiabetes. Neuvolan antamas ohjeessa paaston raja 5,5 ja 1,5-2h ruokailusta 7.8 ..No huomennahan sit terv hoitaja kommentoi noihin viel...
 
Maarella: Kyllähän nuo nyt aika korkeita arvoja on, lähinnä aamupaastot mutta pari kyllä aamupalan jälkeistäkin ( nuo viikonlopun). Vaikka noudatatkin dieettiä niin oletko ollut ravitsemusterapeutin juttusilla? Nyt ei kyllä hoitaja ollut ajantasalla ollenkaan arvojen rajoista.
Niinhän se on että jos dieetti ei yrityksistä huolimatta tehoa niin insuliineillehan siinä joutuu yleensä.
 
Soha: kiitos sulle kommentista :)

Joo niin munkin käsittääkseni paastot on jo liian korkeita kun terkka jo perjantaina noita to ja pe paastoja sanoi korkeiksi. No tosiaan ensineuvossa ei välttämättä oo ajantasal olevaa tietoutta.
Mä oon siis kuukauden jo ollu ruokavaliolla ja sekin ehkä aavistuksen niukahko. Ravitsemusterapeutille täällä ei pelkästä paastoarvosta pääse vaan ruokavalio opetellaan itse muutaman pumaskan perusteella. Oon vuosia taistellu kilojen kanssa joten kyllä tässä tuo annoskoko yms on tiedossa. Mulla onkin ollu vissii kokoajan se ongelma että syön liian vähän ja liian harvoin. Nyt oon yrittäny syödä normaaliannoksia lautasmallin mukaan useammin. Eli aamupalan syön vähän väkisin, mut nytkin tuo korkea 12.3 arvo tuli kun syön leipää 2palaa (terkka käski lisätä leipää valioon)päällä kevyt juustoa ja sipaisu margariinia. Lisänä oli kuppikahvia +canderell..Tänään söin vaan yhden leivän mut silti arvo oli 8.2 eli tuntuu tuo ruisleipä nostavan niitä arvoja. Vaaleeta en uskaltas ees koittaa :| Illalla ne arvot ei vissiin sit ole yhtää niin korkeet kun otin yks ilta arvon ennen iltapalaa ja se oli 3,8. Nyt en enää tänää tai aamul voi mitata ellen lähde apteekista ostaa noita liuskoja. Nii ja pääasiassa syön kasviksia eri muodoissa, salaattia (tomaatti, kurkku, vähän paprikaa, vähän leipäpalasia seassa+fetaa+pari oliivia+salaatinkastiketta kohtuudella) grillattua kanaa, lihaa tai kalaa. Mitää leivonnaisia en oikeestaa nauti, paitsi nyt tein hyydyke kakun sokerittomana eli kokonaan makeutusjauheesta ja sitä tänään sitte kahvin kanssa pienen palan oon ottanut.
On tää vaan vaikeeta siis ku ei saa niitä arvoja kuosiin vaik söis tai olis syömättä :x
Huomenna sit kuulen miten tässä oikee edetään, tuntuupa ikuisuudelta oottaa sitä huokaus!!!
 
SUMUTIN: Ompa kiva että sait metut!!! Itse olin edellisessä raskaudessa kyseisessä tutkimuksessa ja mulle ne passasi hyvin eli arvot pysyi kaiken aikaa tosi hyvinä. Nyt vaan täällä ei niitä saanut vaan suoraan jouduin insuille, kuulema oys:ssa vielä katsotaan tarkaan kelle niitä määrätään ja kaks:han kuuluu samaan piiriin tavallaan kun tekevät yhteistyötä näiden tiimoilla. No en koe insujakaan huonoina!!

AURINKOENERGIAA: Tervetuloa mukaan, sama paikkakunta meillä :) Joten varmaan samat arvotkin ;)

MAARELLA: Mikäli sulla ei todella pysy ruokavaliolla arvot kurissa ja mielestäni olet kyllä säntillisesti niitä noudattanutkin niin eipä taida muita vaihtoehtoja olla kuin aloittaa lääkitys tai insut. Itse koin insujen aloituksen helpotuksena sillä oli tosi ressaavaa yrittää ja silti arvot heitteli miten sattuu.


ON: Vaikka kylläpä taas huomasi viikonloppuna kun olimme mökillä jossa tuli nukuttua pitkään ja aamupalan syönti venyi sekä kaikkien muidenkin ruokailujen että arvot pomppii vaikka kuinka. Huomenna äippä poli ja samalla juttelemassa sisäpolilla hoitsun kans. Viikkoja onneksi jo huomenna tasan 38. Ainut mikä tässä on tympeetä on juuri se että kun avot pomppii on omakin olo välillä tosi väsynyt. Jospa vauveli päättäis syntyä jo vaikka ensi viikolla niin loppuis tääkin sormiin pistely ja masuun.



 
Kiitos, soha ja ansku71! Tosiaan tääytyy toivoa että noi puree.

Luin muuten niinkin tieteellisesti arvovaltaisesta julkaisusta kuin Valitut palat ( :ashamed: ) että kofeiini nostaa verensokeriarvoja diabeetikoilla. Googlasin sitten puolihuolimattomasti ja siltä vaikuttaa. Että jos ei ole diabetesta, kofeiini saattaa suojata osittain siltä, mutta diabeetikon sokeriarvoja se nostaa. Eli meikäläisellä tippui nyt ruokavaliosta kokonaan myös kahvi, tee ja kaakao ainakin ihan varmuuden vuoksi. Tässä Science daily-verkkojulkaisun raportoimana:

"The researchers found that when the participants consumed caffeine, their average daily sugar levels went up 8 per cent. Caffeine also exaggerated the rise in glucose after meals: increasing by 9 percent after breakfast, 15 percent after lunch and 26 per cent after dinner." Linkki tekstiin: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080128084449.htm
 
Argh...hävis sit kaikki äskeiset tekstit. Perhana.

Eli kirjotin että se ihmeliepä on oulaisen ruislimppu...siin on aika vähän sokereita. Sitä oon aamulla 4-6 aikaan mussuttanut ni ei oo varsinaisen aamupalan jälkeen arvot enää hypännyt.

Sit löysin uuden herkun! Sitä en oo ku kerran testannut, niin näytti ettei ainakaan mitn tehnyt. Ingmannin mansikka-vanilija "jäätelö" ilman lisättyä sokeria. Hiilareita o jotain neljä :) Makeutusainetta siinä oli, mut netistä tutkin et pitäis sopii raskaana olevallekin. Puolen litran pönttö se on ettei ees jaksa kerralla hotkii sitä :LOL:
 
Tänään soittivat polilta ja huomenna menen sitten osastolle vuorokausikäyrään. Ensin syömättä illasta ja kahdeksalta labraan. Sen jälkeen saan käydä syömässä jonka jälkeen menen äitipolille ilmoittautumaan, käyn vielä kerran labrassa ja puolenpäivän aikaan osastolle. Siellä sitten otetaan verikokeita päivällä, illalla ja vielä yölläkin sekä aamulla. Seuraavana päivänä diabetes lääkärille on mahdollista näyttää ne arvot ja sit pääsis kotiin. Näin on siis suunnitelma, saa nähdä että miten se käyrä tai arvot nyt sit siellä on ja muuttaako ne tilannetta...

M+masukki 30+0
 
Eilinen äippäpoli käynti tehty.
Vauvan paino arvioksi sai lääkäri nyt 2.9 kg mikä oli pari viikkoa sitten 2.3 kg. Eli kuulema normaalisti on kasvanut eikö pitäsi olla mitään makrosomiaan viittaavaa. Käyrien hiukan alle kasvaa. Syntymäpainoksi arvioi samaa kuin edellisistä eli 3.5-3.8 kg.
Oma olo erinomainen, eli eipä juuri tunnu supisteluja..muuan vasta bongattu. Vauva liikkuu väliin julmetusti mutta pitää myös lepopäiviäkin. Ei ollut kiinnittynyt vielä mutta sanoi gyne että uudelleen synnyttäjällä ei välttämättä varsinaisesti kiinnity.
Samalla kävin sisäpolin hoitsun luona ja hän kiitteli kuinka hyvin arvot on kuosissa...höh..vaikka itse kyllä olen sitä mieltä että heittelee kuin häränpylly. Aamu insuja lisättiin 2 yksikköön ja katsotaan miten vaikuttaa noihin lounaan arvoihin. Muuten annostus ennallaan eli lounaala 2 , paitsi siis päivällisellä 3 mikäli arvot silloin yli sallittujen. Iltaisin edelleen 4. Nyt ei tarvitse onneksi tuot iltapaln jälkeistä arvoa mitata kun kerroin että iltaisin niin väsy etten jaksa valvoa sinne saakka.

No näillä eväillä siis. Seuraava aika onkin sit synnärille laskettuna päivänä jolloin katsotaan mikä silloin tilanne. Synnytykseen oli sit määrätty jo valmiiksi insu annokset ja normaalia alatie synntystä yritetään. Toivon mukaan alkais käynnistyä itsestään ettei ainakaan tarvitseisi käynnistellä.

Huomenna ajatus pestä saunaa, siivota vaatehuonetta ja ulkoilla. Jospa näillä jouduttais hommaa. ...

Ansku71 rv 38+1
 
Vika kerta toivottavasti oli tänään naistenklinikalla.
Tällä kertaa saivat painoarvioksi 3800g !!!! Sanoin että eihän se nyt ole 800g 10 päivässä voinut kasvaa ja olihan tuo lääkäri samaa mieltä. Oli taas eri lääkäri mutta oikein mukava ja miellyttävä. Oletettavaa sitten on käyrien mukaan että ihan eka mittaus noin kuukausi sitten joka ilmoitti sen 3000 g olisi ollut oikealla tiellä ja sitten seuraava joka oli myös 3000g olisi ollut alakanttiin. Vauvan asennosta on kuulemma paljon kiinni. Paljon tarkemmin nämä kaksi vikaa lääkäriä kyllä ultrasivat. Samoin vatsanympärys oli ok. Eli eka lääkäri joka niitä insujakin tyrkytti oli kyllä mitannut sen vatsanympäryksen ihan liian yläkanttiin.
Sanoi tämä lääkäri ( kun sokeriarvotkin edelleen ihan ok) että tein ihan oikean ratkaisun kun niistä insuliineista kieltäydyin. Vauva voi hyvin, lapsivettä hyvin, napavirtauksen hyvät, sydänkäyrä jälleen hieno ja vauva on normaalin kokoinen joten hyvillä mielin minäkin sieltä lähdin. Viimeksi kun jäi kaihertamaan että onko se vauveli nyt lopettanut kasvunsa kokonaan. Mutta ei. Olihan se aika yllätys että nyt povattiin 3800 g vauvaa kun viimeksi asennoiduin paljon pienempään.

Viikkoja on nyt 39+3 joten eipä tässä muuta kuin odottelemaan että mukelo suvaitsisi saapua asujaimistostaan, mielellään ihan niinkuin heti, tai ainakin parin päivän päästä kun lapsenvahtikin on paikalla.

Viime viikolla käytiin miehen kanssa tutustumassa tähän pieneen lähisynnäriimme. Oli oikein mukavan oloinen paikka ja sinne siis suunta olisi. Toivottavasti kaikki menee ok ja sokeritkin vauvelilla kunnossa.

Soha
 
Hienoa lukea täältä näin hyviä uutisia! Täytyy kokeilla noita Ennun herkkuja jos tulee ongelmia ruokailun jälkeisten sokerien kanssa, nyt olen huomannut että se ei oikeasti ole mulla ongelma kun eilenkin söin välipalaksi palan suklaakakkua ja raparperipiirakkaa :ashamed: ja silti oli aterian jälkeen vain 6.9! Ne on vaan ne pirhanan paastot... Mutta uskotaan että metut tekee tehtävänsä ajan kanssa, eihän nyt 1/4 annoksella voi vielä vajaan viikon kokeilun jälkeen kukaan odottaa että vaikutusta olisi, vai mitä? Muuten herkutteluun olen huomannut että luomukirsikkatomaatit on aika jees, niitä olen napostellut kun on tehnyt makeaa mieli ja hyvin on toimineet.

Marellalla on nyt sit jännä päivä, tulethan huomenna kertomaan miten meni! Toivottavasti osastolla on edes ilmastointi, muistelen omista naikkarikeikoista että on jo vapun tienoilla ollut tukalan kuumaa kun aurinko paistoi... Pistettiinkö siellä lenkille ruokailujen välissä, oliko jotain erikoisdieettiä tarjolla? Muistan että kaverin ollessa vrk-seurannassa TYKS:ssä käskettiin joka välissä ulos ja liikkeelle.

Ansku71, hyvältä kuulostaa sun tilanne. Kiva kuulla että vielä tuossa vaiheessakin voi olla erinomainen olo! Itteä on vähän alkanut pelottaa tässä helteessä jaksaminen, tuntuu että käy aika puolella teholla (jos sitäkään). Tosin unet on olleet huonoja kun sukulaisia on rampannut käymässä ja puoliso tekee 3-vuorotyötä ja muutakin. Ehkä pitäis jossain vaiheessa luovuttaa ja alkaa ottaa niitä päikkäreitä, vaikken oikein osaakaan... Sun listasta unohtu se kolmas S eli petihommat :) Muista ettet ala pestä ikkunoita ettei juniori pyörähdä perätilaan!

Soha, hieno homma. Ihanaa varmaan saada vahvistusta omille valinnoille ja tekemisille! Pelottaako tai jännittääkö nyt, kun tietää että hetkenä minä hyvänsä voi alkaa tapahtua?

Jaaha. Oiskohan ne lounaskeiton porkkanat jo niin pehmenneet että voi soseuttaa? Täytyy käydä katsomassa, sehän on jo ruoka-aika! Leppoisaa päivän jatkoa kaikille meille "sugar-mommies":lle.
 

Yhteistyössä