soha ja sumutin: ymmärrän hyvin teidän ahdistuksen tuosta vierihoitoasiasta, mun kurkkua kuristaa jo nyt ajatus siitä että mun vauva vietäis jonnekin mun luota synnytyksen jälkeen, vaikka mun raskaus ei ole vielä edes puolivälissä. Olen lueskellut tuosta raskausdiabeetikkojen synnytyksen jälkeisestä ajasta juttuja ja monessa sanotaan, ettei ole mitään estettä vierihoidolle vaan vauvan sokeriarvot voidaan käydä mittaamassa kun vauva on äitinsä luona. Voisitteko esimerkiksi viedä synnytyssairaalaan mukananne toivomuslistan jossa korostaisitte, että vierihoito ja imetys ovat teille todella tärkeitä asioita ja että toivoisitte sairaalalta tukea niihin? Uskon ja toivon, että useimmilla sairaaloilla on halua kuulla äitien toiveita.
Vielä tuosta imetyksestä ja lisämaidosta, mä itse suhtaudun hirveän kriittisesti sellaiseen "kaiken varalta" lisämaidon antamiseen, siis jos äiti haluaisi mieluummin imettää, mutta toisaalta jos vauva lisämaitoa vähän sairaalassa saa, ei se ole este imetyksen jatkumiselle. Mun esikoinen oli sairaalassa vuorokauden valoissa ja sai sinä aikana pari-kolme kertaa lisämaitoa (sen lisäksi imetin vauvaa, mutta vauva ei voinut olla kauaa pois valoista, joten en voinut imettää niin usein ja niin kauan kuin olisin toivonut). Mulla oli hirveitä pelkoja siitä että tuon takia imetys menisi jotenkin "pilalle" ja sitä kyllä aika katkerasti sairaalassa itkin, mutta onneksi sain huomata, ettei sillä mitään vaikutusta ollut imetyksen jatkoon, vaan imetys sujui juuuri niin hyvin kuin olin toivonutkin. Eli jos vauvallenne lisämaitoa annetaan, ei se ole este imetyksen sujumiselle jatkossa, mutta ei sitä tarvitse tietenkään "varmuuden vuoksi" hyväksyä, vaan voi sanoa, että lisämaitoa saa antaa vain jos lapsen vointi sitä ehdottomasti vaatii. Tuonkin voi kirjoittaa vaikka siihen toivomuslistaan.
Tsemppiä synnytykseen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan, toivottavasti käytte kertomassa täällä miten meni!
Luce, rv 14+6