SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

SUMUTIN: Täällä KAKS:lla ainakin sellainen käytäntö jotta vauva kyllä käy siinä äidin luona heti synnytyksen jälkeen, mutta joutuu sitten muistaakseni ainakin pariksi tuntia keskolaan jossa mittaavat sokereita. Mulla kummassakin synnytyksessä mennyt eri kaavalla kun ekassa hätäsektio, mutta muistelen jotta poju pääsi melekin heti pois keskolasta kun sokerit oli ok. iskä sit pullosta maitoa tarjosi kun itse olin "tollona". Viimeisessä taas vastaavasti omat paineet romahti koska vuosin verta sen 1.5 litraa. Silloinkin poju meni ensin keskolaan ja vasta illalla kun siirsivät osastolle kävi poju rinnalla. En kyllä saanut edes nousta sängystä joten hoitajat käyttivät aina pojua luonani. Mutta siinä vaiheessa kun hemppa on vaan 60 ei oikein jaksanut edes miettiä koko vierihoitoa. Nyt toivonkin jotta tällä kertaa menisi kaikki vähän paremmin.

Kiva ku löyty tällänen keskustelunaihe, itse kuulun tähän sokerit sekaisin pinoon. SItä vaan kysyn, et onko kellään menny guaremista maha kipeäksi ja tullut ripulia? Minä aloitin keskiviikkona guaremin oton ja yöllä alkoi jo mahaan sattumaan, torstaipäivä meni jotenkuten välillä mahaa nipistäen, mut viime yö oli jotain ihan kamalaa ja tää päivä! Maha ihan ruikulilla kun vihoin se alkoi toimimaan. Itkun kanssa väännettiin tuolla vessassa.... Nyt sit lopetin guaremin käytön nlaan soitettuani, sanoi, ettei mun maha kestä, ku noin pienestä määrästä, 2,5 g, meni noin pian maha kipeäksi. Maanantaina menen käymään db-hoitajalla ja katsovat mikä hoito jatkossa sitten olisi...

Hippos: On ihan normaalia et maha reagoi tohon guaremiin noin. Itellä ei kyllä ihan noin pahaksi menny, mut viikon verran maha oli tosi löysällä. sitten se pikkuhiljaa tottui ja nyt jo kestää tosi hyvin ottaa sen 5g joka aterialle. Edelleenkään ei missään nimessä ummetus oireita ole =)

Pörrö (ja muutkin): En nyt haluais pelotella ja saarnata sen kummemmin, mut on kuiten aika tärkeää vauvan kannalta muutenkin et sokerit pysyis tasapainossa. Vaikka pelkoa vauvan liikakasvusta ei oliskaan niin sokeriheittelyt ja korkeat sokerit voi aiheuttaa muitakin ongelmia vauvalle. Sokerihan imeytyy vauvaan sinusta suoraan, mutta sun oma insuliini ei. Eli jos sulla on sokerit myötäänsä liian korkealla niin vauvan oma elimistö joutuu tuottaan insuliinia enemmän ja näin vauvan elimistö käy sit "ylikierroksilla" myös syntymän jälkeen. Tästä syystä sit vauvan sokeriarvot romahtaa synnytyksen jälkeen kun sen elimistö tuottaa liikaa insuliina ja sokeria ei kuitenkaan sulta enää tule napanuoran katkaisun jälkeen.
Rd saattaa aiheuttaa lapselle myös keuhkojen vajaa kehitystä.
Vasta tutkittu juttu on että raskauden aikainen sokeriheilahtelu voi osittain jättää jälkiä lapseen myöhemmässä elämän vaiheessa. Tämä tutkimus on vasta tuore ja ilmeisesti ei vielä niin tunnettu. Neuvolatädin kanssa näistä asioista just tänään keskustelin pitkät tovit.

Tässä on siis raaistettuna mun oppikirja tieto tästä asiasta. Saa korjata jos olen väärässä. Eikä missään nimessä ole tarkoitus pelotella tai moralisoida, mut tosiasioita nämä vain on.

Ja tosta vierihoito jutusta: Meillä esikoisen kanssa synnytyssalissa ja sen jälkeen meni näin:
Eli syntymän jälkeen vauva tuli heti hetkeksi mun syliin, sit meni Isänsä kanssa pesulle ja pukeutumaan, Isä antoi maitoa pullosta siinä salissa heti silloin. Syötön jälkeen jonkin ajan kuluttua tuli labran täti ottaan eka verikokeen vauvasta. saatiin olla salissa ihan rauhassa jotain kaks tuntia ja silloin annoin ekakertaa jo rintaakin vaikkakaan sieltä ei tullu mitään. Sit kun se eka arvo oli ok lähettiin porukalla synnyttäneiden osastolle. Siellä lapsi meni lastenhuoneeseen ja mie lepäileen omaan huoneeseen( tämä siis ihan normaali käytäntö kaikille) Eka yön vauva oli lastenhuoneessa. Siellä ne oli sit antaneet maitoa ja mittailleet sokereita jotka onneksi siis pysyivät koko ajan hyvinä. vauva oli siis mulla loppupeleissä ihan normaali vierihoidossa. Hoitajat vain sit huolehtivat silloin aluksi siitä vauvan sokeriseurannasta. Ite kans jouduin mittaileen koko sairaalassa olo ajan niitä sokereita ja ne heittelikin aivan holtittomasti miten sattuu ekat paripäivää ennekuin tasaantuivat normaaleiksi.

Tällaista asiaa mulla tällä kertaa ja nyt lopettelen tän romaanin kirjoittamisen...

Hyviä vointeja ja jaksuja kaikille :wave:

Kojo 32+2

sumutin: Mulla on ihan samat fiilikset. Mun suuri suruni on että en saa lasta vierihoitoon vaan vauva viedään v a r m u u d e n vuoksi seurantaan ja pullotetaan siellä niin että esim. imetyksestä ei tule enää mitään. KUn kysyin naikkarilta sitä, lääkäri suurinpiirtein kohautti harteitaan ja totesi että niin,lastenlääkäri sen sitten viimekädessä päättää. Mulle se vierihoito on sitä että se vauva on mun vieressä joka sekunti. En halua sitä mihinkään vauvalaan pullotettavaksi. En käsitä miksi se on esim. naikkarilla niin erijuttu kun kättärillä vierihoito onnistui kyllä ja verikokeita otettiin kantapäästä koko ajan ja lisämaidon annoin itse hörpyttämällä ( arvot oli niin vähän laskenut että olisin halunnut imettämällä ne korjata, lähteissäni eräs kätilö sanoi että hän uskoi että ne olisi korjaantunut ilman lisämaitoakin.)

Käsittääkseni osastolle ei edes pääse klo 22-11 välillä vanhemmat lastaan katsomaan.

Jos naikkarille joudun, aion kyllä pitää asiasta mekkalan ja kunnolla.

soha, koskas sulla oli se synnytys - jos vaikka noustaan barrikadeille yhdessä :D Mun la on 5.8.

Just tommonen Kojon kuvaama tilanne pelottaa. Mä en todellakaan haluaisi, että lapselle annetaan lisämaitoa - eihän hänen suolistonsakaan syntyessä ole kehittynyt sitä vastaanottamaan eikä pullosta ainakaan. Ihmislapsi (ja äiti) on suunniteltu niin, että erittyvä esimaito eli kolostrum on aivan riittävä ravinto lapselle ensimmäisten päivien ajan. Ite oon aatellut että jos lapsen sokereissa on pahasti vikaa, hänelle voidaan sitten laittaa sokeritippa mutta ilman taistelua ei häntä kyllä viedä mihinkään lastenosastolle seurantaan ihan vaan varmuuden vuoksi, eri asia tietenkin jos hänen henkensä tai terveytensä on vaarassa. Vierihoito mulle on sitä, että lapsi on siinä mun vieressä jatkuvasti eikä niin että sitä vaan tuodaan joskus kyläilemään tissille.

Kyllä tää koko asia niin hirveästi painaa ja harmittaa. Tuntuu että koko raskaudesta ja viimeisistä viikoista on ihan mennyt kaikki ilo ja vaan huolestuttaa. Täytyy toivoa että vielä annetaan mahdollisuus insuliinittomaan seurantaan dieetillä ja liikunnalla, mä vaikka syön pelkkiä porkkanoita loput pari kuukautta jos sillä voisi saada vähän paremmat ensihetket lapsen kanssa...

sumutin: Mulla on laskettu aika 7.6. Mä elättelen vielä toiveita että pääsisin vielä sinne lähisynnärille (se Lohja). Luulen että olen viisaampi taas ensi viikolla kun on aika naikkarille. Mittaillut arvot kun on ollut ihan kohallaan vaikka selkeesti huomaan että kyllä niiden pitäminen on vaikeempaa koko ajan mitä lähemmäs h-hetkeä tullaan.

Sama mulla, ilo mennyt odotuksesta. Vika raskaus ( neljäs) ja jotenkin toivoin tästä muulla tavalla ikimuistettavaa. Mä kun en jaksa ajatella sitä pahinta koko ajan vaan oletan että kaikki menee ihan hyvin niinkuin ennenkin. Kaksi edellistä vauvaa on ollut isoja ja pitkiä eikä mitään ongelmia synnyttämisessä. Samat rutinat ja pelottelut joka kerta, ei puhettakaan mistään kannustamisesta. Tästä on luvattu noin 3500g laskettuna hetkenä. Joten mä puhallan sen ulos tosta vaan mun yli nelikiloisten jälkeen (joista kuopusta ponnistin minuutin.)

Toisaalta, jos kiire tulee niin pakkohan sitä on mennä lähimpään sairaalaan. Näin neuvoi diabeteskätilö naikkarilta.

Kattelin tässä tota neuvolakorttia ja ne oli viime kerralla laittanut painoarvioksi 1,2 kiloa. Mitä painoarvioita teillä on ollut? Yritin sitä ketjusta etsiä, mutta en meinannut millään löytää :ashamed: Tolloin viikkoi oli jotain 26...

Ennu: Äitipolilla painoarvio oli 30+5 1461g eli alakäyrän tuntumassa mennään. Pituus vastas kuulemma viikkoja hyvin mut vartalonympärys oli hieman viikkoja pienempi.
Nyt oon jo vähän huolissani kun masuvauva on perätilassa jonka pitäs kasvattaa sf mittaa suuremmaksi ja viime perjanataina sf mitta oli 27 ja viikkoja 32+2. No kyllpä taas seuraavassa kokoarviossa nähään paljon poju on. Se on mulla vasta viikolla 37.

Kojo 32+4

ansku71 jep, sama hoitaja se meillä on.. ;) Voisi olla mukavampikin tyyppi.Jää kuulemma lomalle ensi viikolla. Jospa siellä sisätautipolilla olisi mukavampi hoitsu. Mun uusi neuvolantätikään ei tiedä oikein mitään tästä raskausdiabeteksestä.. :/ Mutta onneksi täältä löytyy vertaistukea!

RouvaSumppisuu
Kojo: niin itsekin pähkäilin tuon Guaremin kanssa. Ja nyt olen sitä ottanut lounaan ja päivällisen yhteydessä tuon 2,5g, ei siitä mitään haittaakaan voi olla, jos vaan vatsa pysyy kunnossa.

Sf-mitta mullakin oli vaan 27 rv. 31+4 ja vauva perätilassa. Kokoarviot ultrassa rv. 28+1 1042g ja rv. 30+3 1634g. Mun mielestä oli tosi paljon kasvanut kahdessa viikossa ja sitä nlassa ihmettelinkin. Mutta ekassa mittauksessa vauva oli raivotarjonnassa ja toisessa perätilassa, ja TH oli ainakin sitä mieltä, että vaikuttaa mittaustulokseen, kun esim. reisiluu on eri syvyyskulmassa. Ultraaja oli sama molemmilla kerroilla. Seuraava ultra on rv. 34+ ja siitä kokoarviosta saa varmaan paremmin jotain osviittaa, millä käyrällä oikein mennään. Ja tuota perätilaakin mietin, suostunko kääntöyritykseen jos vauva on iso, vai vaadinko suoraan sektiota...

Sumppis rv. 33

soha ja sumutin: ymmärrän hyvin teidän ahdistuksen tuosta vierihoitoasiasta, mun kurkkua kuristaa jo nyt ajatus siitä että mun vauva vietäis jonnekin mun luota synnytyksen jälkeen, vaikka mun raskaus ei ole vielä edes puolivälissä. Olen lueskellut tuosta raskausdiabeetikkojen synnytyksen jälkeisestä ajasta juttuja ja monessa sanotaan, ettei ole mitään estettä vierihoidolle vaan vauvan sokeriarvot voidaan käydä mittaamassa kun vauva on äitinsä luona. Voisitteko esimerkiksi viedä synnytyssairaalaan mukananne toivomuslistan jossa korostaisitte, että vierihoito ja imetys ovat teille todella tärkeitä asioita ja että toivoisitte sairaalalta tukea niihin? Uskon ja toivon, että useimmilla sairaaloilla on halua kuulla äitien toiveita.

Vielä tuosta imetyksestä ja lisämaidosta, mä itse suhtaudun hirveän kriittisesti sellaiseen "kaiken varalta" lisämaidon antamiseen, siis jos äiti haluaisi mieluummin imettää, mutta toisaalta jos vauva lisämaitoa vähän sairaalassa saa, ei se ole este imetyksen jatkumiselle. Mun esikoinen oli sairaalassa vuorokauden valoissa ja sai sinä aikana pari-kolme kertaa lisämaitoa (sen lisäksi imetin vauvaa, mutta vauva ei voinut olla kauaa pois valoista, joten en voinut imettää niin usein ja niin kauan kuin olisin toivonut). Mulla oli hirveitä pelkoja siitä että tuon takia imetys menisi jotenkin "pilalle" ja sitä kyllä aika katkerasti sairaalassa itkin, mutta onneksi sain huomata, ettei sillä mitään vaikutusta ollut imetyksen jatkoon, vaan imetys sujui juuuri niin hyvin kuin olin toivonutkin. Eli jos vauvallenne lisämaitoa annetaan, ei se ole este imetyksen sujumiselle jatkossa, mutta ei sitä tarvitse tietenkään "varmuuden vuoksi" hyväksyä, vaan voi sanoa, että lisämaitoa saa antaa vain jos lapsen vointi sitä ehdottomasti vaatii. Tuonkin voi kirjoittaa vaikka siihen toivomuslistaan.

Tsemppiä synnytykseen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan, toivottavasti käytte kertomassa täällä miten meni!

Luce, rv 14+6

Mulle tehtiin sektio viime syyskuussa ja synnytyksen jälkeen vauva naristeli ja selvästi oli vaikeuksia hengittää, silti vauva oli samassa huoneessa ja sain pitää vauvaa kainalossa koko heräämössä olon ajan....hoitaja otti verensokereita ja syötti vauvalle maitoa pullosta, mutta sokerit eivät korjaantuneet näillä toimenpiteillä ja vauva siirreettiin osastolle lämpökaappiin ja sokeritipalle. Vauvan turvallisuushan siinä on kyseessä ja toki jos sokerit ja muuten vauva on kunnossa niin varmasti saatte hänet vierihoitoon osastolle. Osastolla käydään hoitamassa vauvaa ja syöttämässä tissiä, mutta itselläni maito on aina noussut rintoihin vasta 3-4 päivänä niin väistämättä täytyy antaa maitoa pullosta, että sokerit saataisiin paremmiksi.

Poika oli kova syömään ja söi paljon tisumaitoa pullosta ja kun päästiin kotiin jatkoimme tisuttelua rauhassa. Kun olin itse eri osastolla niin kova ikävähän vauvaa oli ja kävelin monta kertaa päivässä katsomaan häntä ja kävelyä kertyi monta kilometriä, kun osasto sijaitsee talon toisessa päässä.
Olen itse ollut kyseisellä osastolla sairaanhoitajana ja tiedän, että siellä vauvani sai hoitajien ja lääkärien kautta parasta mahdollista hoitoa. Muistakaa, että vauvan parhaaksi kaikki hoitotoimet tulee :heart:

Asiasta toiseen niin olen viime viikon mittaillut sokereita omatoimisesti ja kaikki arvot olivat loistavia eli joudun sitten seuraavan kerran sokerirasitukseen viikolla 28 ja silloin varmaan sokerit ovatkin koholla ja voi olla, että joudutaan aloittamaan insuliinit silloin, mutta se on sitten silloin sen ajan murhe =)

Kisse ja Möhkis 13+3 :heart:

No, eri sairaaloilla on eri käytännöt. Ihan ei uppoa tuo vauvan parhaaksikaan aina. Joskus on kyse siitäkin mikä on helpompaa sairaalalle tai kuten totesin, miten on totuttu toimimaan, oli kyse sitten mistä tahansa toiminnasta. Mulla on tästä ihan oikeesti kokemusta eri sairaaloiden kanssa lasteni kanssa, ei pelkästään synnytyksestä. Kyllä sitä varmasti jokainen hoitohenkilökunnasta olettaa toimivansa potilaan parhaaksi enkä epäile etteikö naikkarilla olisi erinomainen tietotaito.

Naistenklinikalla on mun selvitysten perusteella tapa että rdäidin vauva viedään valvontaan varmuuden vuoksi. Jos kaikki on kunnossa, sieltä päässee pois muutaman tunnin päästä. Valvontaosastolle ei pääse klo 22-11 välisenä aikana. Muuna aika pääsee vauvaansa hoitamaan. Toivotaan että tietoni olisivat väärät. Kuten kirjoitin, kätilöopistolla taas vauva on koko ajan vierihoidossa ja verikokeita otetaan kantapäästä vauvan vieressä köllötellessä. Kuten myös kirjoitin aiemmin, eri asia on mikäli vauvan vointi on oikeasti huono, en tietenkään vastustelisi vauvani tehohoitoa silloin kun se on tarpeellista, hulluhan olisin.

Kahdessa vikassa synnytyksessä imetys lähti hienosti käyntiin (synnytyssalissa ja sen jälkeen). Vasta sen jälkeen kun lisämaitoa alettiin sairaalassa antamaan, alkoivat ongelmat. Vaikka olen imettänyt nuorimpiani pitkään, alku on ollut hankalaa lisämaidon takia (enkä ole siis antanut antaa lisämaitoa koskaan puollosta, ainoastaan hörpyttämällä. Esikoisen kohdalla pullokieltoani ei toteltu ja hänen kohdallaan täysimetys ei koskaan toteutunut yrityksistä huolimatta, hän ei siis ollut edes ns. sokerivauva). Kolostriummaitoa multa yleensä tulee heti niin että yöpaidassa on märät läntit, itse maito lähtee toki nousuun vasta vähän myöhemmin.

En siis todellakaan halua vaarantaa vauvaani. En kuitenkaan lähde ihan mihin tahansa käytäntöihin mukaan, en uhkailuilla ( sekin on koettu) enkä muullakaan. Ymmärrän että on paljon äitejä jotka ajattelee erilailla. Se on ihan ok.

Oletan että loppupelissä kyse on lastenlääkäristäkin. Antaako hän luvan vierihoitoon vai ei. Toivottavasti pääsen henkilökohtaisesti keskustelelmaan aiheesta. Liian usein lääkäreiden määräykset tulee joltain näkymättömältä olennolta jonka käskyt välittää hoitaja.

Valitettavasti multa on se ns. auktoriteettiusko mennyt sairaaloiden hoitohenkilökuntaan jo ajat sitten, erityisesti lääkäreihin. Helpottas kovasti elämää jos sellainen vielä minulla olisi tallella.

Mutta, toivoani en ole vielä menettänyt. Ei se ole kiva olla mikään hankala potilaskaan. Olen peruskiltti ja ystävällinen ihminen mutta lasteni suhteen aika taistelutahtoinen. Asiaa ei tietenkään paranna että synnytyksen jälkeen on aika herkällä mielellä muutenkin.

Iltaa!

Meidän sairaalassa on kuulemma käytäntönä että jos on insuliinihoidossa niin vauva viedään automaattisesti osastolle tarkkailuun vuorokaudeksi..jos taas ruokavaliohoidolla on ollut niin silloin vauva pääsee vierihoitoon ja ja arvoja tarkkaillaan siinä. Menen keskiviikkona polille koko- ja synnytystapa arviointiin niin ajattelin kysellä vielä tarkemmin miten toimitaan kun vauva syntyy

Kaalimaankakara 36+5

Omaa napaa ja pohdintaa...
Tänään sokereissa ollaan sit keikuttu koko päivän siinä rajoilla :/
Aamulla söin kaks pientä viipaletta rieskaa joka ei mulla aijemmin ole nostanu arvoja oikeastaan ollenkaan niin oli aamupalanjälkeinen 7.1 Ja sit taas päivällisellä söin pelkkää salattia ja kaks täysjyväleipää niin arvo oli 6.9 eli nyt ainakin tänään näyttää siltä et toi n. 25g hiilareita/ateria alkaa oleen liikaa... No täytyy pitäytyä siinä ruisleivässä aamuisin ja alkaa nostaa sitä guaremin määrää jos niikseen tulee...
Sit mulla on jotenkin viime aikoina oikean ruoan ruokahalu kadonnut tyysti. Herkkuja kyllä sit tekee mieli senkin edestä vaikka sekin himo poistuu jo syömällä esim yhden keksin kahvin kanssa... Yritän kuiten skarpata ja syödä edes jotain oikeisiin aikoihin.

Kojo 32+5

Huomenta!

Kojo: mulla on alkanut paasto nousee ja aamupalan jälkeinen arvo vaikka samalla tavalla syön kun ennenkin..Muuten päivisin arvot on ok. Eli paastot on nyt olleet 5.1-5.3 ja alle 5 pitäs olla. Tänä aamuna tosin oli 4,9. Yks aamu oli 2 ruispalan jälkeen arvo 7,0 ja ennen ei ole ruisleipä arvoja nostanut.

Nyt olin 2 päivää vatsataudissa mikä sekoitti kyllä kaikki en syönyt mitään koko aikana join vaan light- limpparia. Nyt alkaa taas tasoitus kuuri =)
Huomenna polille niin saas nähdä mitä lekuri tuumii noista aamuisista arvoista!

Kaalimaankakara 36+6

Tänä aamuna aamupalan jälkeinen oli kahden ruisleipäviipaleen jälkeen 7.4 :(
Täytyy huomenna sit kokeilla nostaa sitä guaremin määrää aluksi 7,5 g:aan...
Toivotaaan kaaliaankakara et sulla nuo hieman nousseet arvot olis tosta vatsataudista... Monesti sairaushan huonontaa arvoja.

Kojo

heissan!!!

Kaalimaankakata: Näillä loppuviikoillahan sokerit yleensä rupeaa nousuun jolloin se istukan toiminta heikkenee sen insuliinin osalta, eli ei tarvitse sitä ihmetellä vaikka söisit juuri samoin ku aiemmin ja silti vaan arvot kohoaa.

Minulla oli eilen kaks:lla käynti, synnytys tapa arvio piti tehdä mutta se vielä siirtyi kahdella viikolla...en tiedä miksi. Paino arvioksi saatiin 2290 g joka vastaa kuulema jotain viikkoja 33..höh..no toisaalta ihan jees jos veikkaavat pienempää niin tietää ettei sokerit ole sit kuitenkaan ennättäneet vielä ainakaan kasvattaa masun ympärystä. Vaikka näillä viikoillahan voi se vauvan paino nousta muistaakseni jopa puol kiloa viikossa mikäli sokerit ei pysy kuosissa. Ja se oli mulle uutta että sisäpolilla hoitsu kertoi että näillä viikoilla kun sokerit pysyy tasaisina niin yleensä ei vauvallakaan sit syntymän jälkeen tule häikkää sokereissa vaan ne pysyy tasaisena eikä joudu sokeri tippaan. No edellisissä raskauksissa mulla on molemmat pojut säästyneet siltä eli sit kait ne on sokerit olleet kuosissa itselläkin.

Mulla ainakin taitaa insujen nosto tulla kyseeseen sillä arvot kuitenkin tuppaa nousemaan, aikoivat soitella tuolta sisältä kunhan lääkäri ennättää katsoa arvoja. Perjantaina neuvola ja sitten 2.6 se seuraava kaks aika, toivottavasti ei paineet rupea kohoamaan etten niiden takia joudu ainakaan osastolle ennen sitä. Eilen ne heti sairaalalla oli hiukan koholla mutta ei onneksi proteiinit nousseet plussalle.

Nyt nukuttaa pikku miestä joka tuntuu olevan jo ihan kuitti, kuten myös isoveikkakin.

Ansku71 rv 36+1

Äh... kaikki mun kirjotukset meni taivaan tuuliin... |O

Kojo: Mie otan kans 1,5 pussia ennen aamupalaa vaikka muuten yhen pussin. Meinas kahella ruisleivällä mennä rajoille. Aloin jo muutaman päivän guaremin alotuksen jälkeen ottaan tuota, ja vieläkin kyllä vatsa ainakin toimii...

Kaalimaankakara: Samassa veneessä ollaan ton aamupalaruisleivän kaa...

Terkkahan ei meinannu mua pistää äitipolille ollenkaan ja sitte ku ite asiaa kysyin, niin päättikin varmistaa lääkärin kannan. No, nyt sitten lääkäri olikin laittanu lähetteen. Silloin neuvolasta lähtiessä olin pettyny ku ei tullu lähetettä ja nyt olin kerenny jo asennoitua että en mee sinne ja nyt rupesinkin ressaamaan asiasta... Kuulemma kerkeää kakskin kokoarvioultraa tulla. Rupes vaan jännittään, että mitähän ne siellä sanoo... On, tässä oma pääkin sekasin, ku ekana haluan sinne ja sitte ku tulee lähete niin oonki sitä mieltä, että oisko vaan pitäny pitää suu kiinni... :x

Rupes jotenki jännittää se, että nyt mie oon jotenki "merkitympi" tapaus ku meen synnyttään ku muuten oisin ollu ja kaikkea täällä keksin että mitä sitten tapahtuu... Hoh hoijaa, turhastapa mie nyt ressaan taas.

Alkuperäinen kirjoittaja soha:
No, eri sairaaloilla on eri käytännöt. Ihan ei uppoa tuo vauvan parhaaksikaan aina. Joskus on kyse siitäkin mikä on helpompaa sairaalalle tai kuten totesin, miten on totuttu toimimaan, oli kyse sitten mistä tahansa toiminnasta. Mulla on tästä ihan oikeesti kokemusta eri sairaaloiden kanssa lasteni kanssa, ei pelkästään synnytyksestä. Kyllä sitä varmasti jokainen hoitohenkilökunnasta olettaa toimivansa potilaan parhaaksi enkä epäile etteikö naikkarilla olisi erinomainen tietotaito.

Naistenklinikalla on mun selvitysten perusteella tapa että rdäidin vauva viedään valvontaan varmuuden vuoksi. Jos kaikki on kunnossa, sieltä päässee pois muutaman tunnin päästä. Valvontaosastolle ei pääse klo 22-11 välisenä aikana. Muuna aika pääsee vauvaansa hoitamaan. Toivotaan että tietoni olisivat väärät. Kuten kirjoitin, kätilöopistolla taas vauva on koko ajan vierihoidossa ja verikokeita otetaan kantapäästä vauvan vieressä köllötellessä. Kuten myös kirjoitin aiemmin, eri asia on mikäli vauvan vointi on oikeasti huono, en tietenkään vastustelisi vauvani tehohoitoa silloin kun se on tarpeellista, hulluhan olisin.

Kahdessa vikassa synnytyksessä imetys lähti hienosti käyntiin (synnytyssalissa ja sen jälkeen). Vasta sen jälkeen kun lisämaitoa alettiin sairaalassa antamaan, alkoivat ongelmat. Vaikka olen imettänyt nuorimpiani pitkään, alku on ollut hankalaa lisämaidon takia (enkä ole siis antanut antaa lisämaitoa koskaan puollosta, ainoastaan hörpyttämällä. Esikoisen kohdalla pullokieltoani ei toteltu ja hänen kohdallaan täysimetys ei koskaan toteutunut yrityksistä huolimatta, hän ei siis ollut edes ns. sokerivauva). Kolostriummaitoa multa yleensä tulee heti niin että yöpaidassa on märät läntit, itse maito lähtee toki nousuun vasta vähän myöhemmin.

En siis todellakaan halua vaarantaa vauvaani. En kuitenkaan lähde ihan mihin tahansa käytäntöihin mukaan, en uhkailuilla ( sekin on koettu) enkä muullakaan. Ymmärrän että on paljon äitejä jotka ajattelee erilailla. Se on ihan ok.

Oletan että loppupelissä kyse on lastenlääkäristäkin. Antaako hän luvan vierihoitoon vai ei. Toivottavasti pääsen henkilökohtaisesti keskustelelmaan aiheesta. Liian usein lääkäreiden määräykset tulee joltain näkymättömältä olennolta jonka käskyt välittää hoitaja.

Valitettavasti multa on se ns. auktoriteettiusko mennyt sairaaloiden hoitohenkilökuntaan jo ajat sitten, erityisesti lääkäreihin. Helpottas kovasti elämää jos sellainen vielä minulla olisi tallella.

Mutta, toivoani en ole vielä menettänyt. Ei se ole kiva olla mikään hankala potilaskaan. Olen peruskiltti ja ystävällinen ihminen mutta lasteni suhteen aika taistelutahtoinen. Asiaa ei tietenkään paranna että synnytyksen jälkeen on aika herkällä mielellä muutenkin.
Tämä käytäntö on Taysissa ja uskon kyllä, että eri käytännöt on eri sairaaloissa. Taysissa on ennen ollut niin, että insuja käyttävän äidin vauva meni automaattisesti osastolle tipoille, mutta onneksi näin ei ole enää....itsekin taistelen omien lasten puolesta, kun leijonaemo ja pidän heidän puoliaan viimeiseen asti =)

Töissä olen kyllä huomannut, että meitä hoitajia ja lääkäreitä on moneen junaan, mutta harmi jos kohdallesi on sattunut huonoja kokemuksia noin paljon....toivotaan, että kohdallesi osuu seuraavalla kerralla mukavaa hoitohenkilökuntaa :hug:

ansku71 Niin tuntuu nousevan..samaa olen syönyt aina iltaisin ja nyt paasto ei meinaa pysyä alle viiden enää millään äsken oli taas 5,3 :kieh: No tänään aika äitiyspolille niin katsotaan mitä lääkäri sanoo

Voi käpy :headwall: Aamupalan jälkeinen oli 7.2 vaikka nostin ton guaremin määrän siihen 7,5 g:aan. ensin mittasin puolentunnin arvon niin oli 5.9 ja sit ku alko tuntuun päässä niin mitaasin 45 minutin arvon niin oli ton 7.2. Näin on ollu viime aikoina aamusta et mun kannattaa mitata vasta n.45 minutin kuluttua niin saan sen korkeimman arvon siihen mittariin.
No täytyy huomen aamulla sit syödä vaan yks viipale ruisleipää... Ja jos sekään ei auta niin sit alkaa olla keinot jo aika vähissä :/
Munakasta yritin viime raskaudessa aamupalaksi mut kyllä alko se "rasvasuus" potkiin takaisin. Mut luulis kyl yhen leipäviipaleen kestävän kun ei kahellakaan nouse kuiten tuon ylemmäs.
'Tuuhan kaalimaankakara sit kertoileen mitä polilla sanottiin...

Kojo 32+6

Tulipa mieleeni et vois tuo näiden aamujen korkeet arvot johtua leipämerkin vaihdosta... Olen aikaisemmin yleenspoä syöny ruispaloja ja nyt oon syöny reissumiestä. Täytyypä huomenna kokeilla 7.5g guaremia ja vaihtaa leipä ruispaloihin ja syödä vielä sen 2 viipaletta...

KOJO: reissumiehessä per viipale on hiilareita 15 g joten paljon mahdollista että se nostaa sun arvot!! Itse kun olen samaista leipää kokeillut ja huomasin saman.

Mulla nuo paastot nyt pysyy yö insun johdosta mutta iltapalan jälkeiset arvot vaan tahtoo olla pirskatin korkeita. Illallakin yli 8. Pitää vielä tää päivä odotella josko soittoa sieltä sisältä tulee ja soitella sit itsellä huomenna sinne.
Onko sulla muuten kojo tullut yhtään painoa lisää kun joudut olemaan noin rankalla dietillä ??? Ku tuntuu etteihän sekään nyt hyvästä jos pelkästään proteiineja syö kovin sillä sehän vaikuttaa keto aineisiin, vai pitääkö teillä edes katsoa pissasta niitä ??? Ja et jos sit vaan rasvasta...jännää miten teillä NIIN erilaiset ohjeistukset siellä!! Saa nähdä milloin koko maahan tulee yhtenäiset käytännöt, varmaan vuosien päästä kunhan ensiksi edes loppupelissä asiaa tarkemmin ees tutkittu. Oys:ssahan oli tuo metu tutkimus josta on saatu hyviä tuloksia ettei tarvitseisi insuja pistellä mutta sekin vielä keskeneräinen. Nyt ensin vähän kyselin sitä josko olisivat voineet niitä määrätä mutta ei kuulema vielä ei.

Yhteistyössä