Verensokerin mittaamisesta: mitä teille on sanottu,
millaiset arvot on hyviä? Tietty se on hyvä ettei ylitä raja-arvoja, mutta noin muuten, oletteko saaneet jotain ohjeita? Onko se hyvä ettei arvot hirveästi hyppele vai vain se että ne ei ylitä raja-arvoja? Tai että ne olis aina esim. alle 6?
Mulla on itsellä aika tasaisia arvoja, pääasiassa ne nyt 9 päivän seurannan (jouduin jatkamaan vielä toiset 6 pv kun eka seurannassa 2 arvoa ylitti rajan) ajan on olleet 5 ja 6 välillä, eli ruokailu ei niitä hirveästi nosta mutta toisaalta paastoarvo on suhteellisen korkea.
Mua vähän ihmetyttää välillä nää rd-raja-arvot, koska luin, että normaalilla ihmisellä ne vaihtelee 4 ja 6 välillä, joten miksi ihmeessä ne pitäis raskausdiabeetikolla olla esim. alle 4,7, kuten joissakin kunnissa?? Meillä Pirkanmaalla rajat ei tosin ole noin matalat. Äh, ehkä olis ihan hyvä jutella näistä esim. jonkun lääkärin tai asiaan perehtyneen terveydenhoitajan kans. Mun oma th vaan soitti mulle viime viikolla, että moi, sulla on raskausdiabetes, ja ravinto-ohjeet oli suunnilleen että syö paljon leipää ja kasviksia. Seurannan tuloksista se kysyi vaan että montako oli yli rajan ja sen mukaan sitten katsoi papereista että jatkan tuota seurantaa. En ymmärrä tollaista raja-arvojen parin pienen ylityksen kyyläystä, eikö tilanteen kokonaisvaltainen seuraaminen ole oleellisempaa? Muita arvoja terkka ei edes kysynyt tai että kuinka paljon meni yli, kysyi vaan, että montako meni yli. Selvennykseksi, että en uskottele itselleni ettei mun sokereissa olis mitään häikkää, nurisen vaan siitä, että on tosi vaikea tietää kuinka "paha" oma tilanne on jos katsotaan vaan kahta arvoa koko seurannan ajalta.
Tästä lievästä ärsyyntymisestä huolimatta oikein hyvää viikonloppua kaikille! Aion herkutella grillatuilla kasviksilla, salaateilla ja "mansikkajädellä" (kohmeisia mansikoita blenderiin, ne mössöksi ja siihen vähän luonnonjugurttia)
Luce, rv 14+3