Taas ötököitä Jalostajan hernekeitossa - Nyt tuli kyllä ikiboikotti Jalostajan tuotteisiin!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Taas ötököitä Jalostajan hernekeitossa - Nyt tuli kyllä ikiboikotti Jalostajan tuotteisiin!
Taas ötököitä Jalostajan hernekeittopurkissa, joiden herneet tuotaneen jostain Itä-Euroopan nyrkkipajoista (olen ollut luulossa että raaka-aineet ovat suomalaisia).

Olen ollut aiemmin Jalostajan hernekeiton syöjä, mutta näiden yllätysten jälkeen en enää Jalostajan hernekeittoja ym. tuotteita osta. Ruokahalu katoaa pelkästä ajatuksesta. Firma ei halua edes poistaa hyönteiseriä myynnistä, hyi helvetti!

Ikuinen Jalostajaboikotti.

Taas uusi ötökkäyllätys Jalostajan hernekeitossa – miksei eriä vedetä pois myynnistä?
"Helsinkiläinen Kirsi oli laittamassa ruokaa kotonaan perheelle viime tiistaina.

Illan menussa oli Jalostajan perinteinen hernekeitto.

Peltipurkkia avatessa Kirsiä odotti epämiellyttävä näky:

– Aloin sekoittelemaan keittoa ja sieltä löytyi useita mustan värisiä kuoriaisia ja jotain toukkia. Niitä oli aika paljon siellä. Olin ihan pöyristynyt, Kirsi sanoo.

– Laitoin kyllä keiton sitten pois. Tein Jalostajalle reklamaation ja kävin kaupassa ilmoittamassa löydöksestäni, hän jatkaa.

Lukija esitti Iltalehdelle purkin pohjasta löytyvän koodin ja parasta ennen -päivämäärän: 02.02.2026/13:51 155941.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun ötököitä on löytynyt Jalostajan hernekeitosta. Toukokuussa kolme lukijaa oli yhteydessä Iltalehteen, sillä heidän hernekeittopurkeistaan oli löytynyt koppakuoriaisia.

Iltalehden toukokuussa saamien tietojen mukaan kuoriaisia on havaittu myös purkeissa, joissa on seuraavat koodit: 04.03.2026/09:18 155978, 04012026/10:41 155941 ja 13.01.2026/09:25 155980.

Kirsi ihmettelee, miksi Jalostaja ei ole vieläkään vetänyt kyseisiä tuote-eriä pois kaupoista.

– Kuluttajat varmasti rupeaa karttamaan tuotteita. En itse ainakaan vähään aikaan tule ostamaan kyseistä hernekeittoa.

Jalostaja vastaa

Oy Lunden Ab Jalostajan toimitusjohtaja Lauri Lunden kertoi toukokuun alussa, että koppakuoriaisia on löytynyt muutamasta muualta Euroopasta tulleesta herne-erästä.

– Vastaavaa ongelmaa ei ole aiemmin ollut, ja nyt on tehty monenlaisiakin toimenpiteitä, ettei vastaava toistuisi, Lunden vakuutti.

Valmistaja kertoi, ettei se vedä hernekeittoeriä pois markkinoilta vedoten tuotantoprosessissa käytettyyn sterilointimenetelmään sekä siihen, miten paljon se aiheuttaisi ruokahävikkiä.

Takaisinvetoja ei ole tulossa nytkään, Lunden kertoo Iltalehdelle sähköpostitse.

– Saadun kuluttajapalautteen ja omien kontrolliemme perusteella kuoriaislöydöksiä on ollut hyvin pienessä määrässä hernekeittopurkkeja suhteessa valmistettuihin ja myytyihin hernekeittomääriin. Tuote ei aiheuta kuluttajalle terveydellistä vaaraa, Lunden sanoo."
Jos ei koppiksia niin sitten sirkkajauhoja. WEF-wokeagenda haluaa meistä hyönteissyöjiä jotta aivomme muuttuvat hyönteishormoneilla ja kitiinillä.

Jalostaja otti hernekeitossaan varaslähdön hyönteisissä, sirkkajauho tulee nyt elintarvikkeisiin

Kotitaloussirkkajauhetta aletaan lisätä jauhoihin.

Lupa tähän saatu EU:lta/Ursulalta.
Tulee voimaan 24.1.2023.
Jauhe aiheuttaa joillekin allergisia reaktioita.
Tuoteselosteessa aineosa merkitty nimellä Acheta domesticus.
Jauhojen tuoteselosteita luen itse tulevaisuudessa tarkasti

Alla olevassa linkissä kuva ilmoitettuista tuotteista joissa sirkkajauhetta mahdollisesti tullaan käyttämään.
Tuoteselosteessa jauhe löytyy nimellä Acheta domesticus.

https://mobile.twitter.com/VirpiL3/status/1617937099138957313
 
vierailija
Tehkää itse. On aivan älytöntä ostaa purkkihernekeittoa kun kuivaherneistä saa itsetehtynä halvemmalla, rutkasti enemmän ja juuri niillä höysteillä kun haluaa. Ja mikä tärkeintä keitto maistuu hyvältä.
 

Yhteistyössä