Siis kuinka moni oikeasti käyttää vielä

  • Viestiketjun aloittaja vihreä tee
  • Ensimmäinen viesti
:wave:

Alunperin oli tarkoitus kestoilla, ja kaapissa on nyt äitiyspakkauksellinen kestovaippojakin. Kelleköhän ne kelpais?

Ei vaan ollut meidän juttu, ainakaan esikoiselle, en tiedä tästä tulevasta, vähän näyttää pahalta senkin suhteen.

Mutta omantunnontuskia vähentääkseni yritän sitten lajitella melkein kaikki muut jätteet ja huomioida ympäristöä muutenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja justiina:
Gabriela, jäteautoissa on nykyään eri lokerot kodeissa lajitelluille jätteille: kartonki, bio, energia jne.
Ai jaa :eek: no pk seudulla en oo nähnyt yhtään sellaista ja eri paikkaan ne täytyy kuskata kumminkin..
Myös meillä täällä Rovaniemellä käy kolme eri autoa eri aikaan tyhjentään, bioroskat, paperit ja normiroskat. Ai niin ja nyt vielä lasi- ja kartonkiroskatkin erikseen.
 
justiina
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja justiina:
Gabriela, jäteautoissa on nykyään eri lokerot kodeissa lajitelluille jätteille: kartonki, bio, energia jne.
Ai jaa :eek: no pk seudulla en oo nähnyt yhtään sellaista ja eri paikkaan ne täytyy kuskata kumminkin..
Mä olen kyllä nähnyt myös pk-seudulla, ulkonäöltään autot ei paljoakaan eroa vanhoista...
 
ralax
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei mitään lihansyöntiä vastaan =) , kunnon luomulihaa saa vaikka metsästäjiltä :p .
Ihan turha täällä on mitään yrittää puhua. Ja kyllä tunnen itseni hyväksi ja lapseni tyyväiseksi kun ei tartte kantaa myrkkysäkkiä jalkovälissä =) . Hyvää päivänjatkoa!
Ei sulla kauheen hyvä olo tunnu olevan viesties perusteella ;)
 
v
Minä en voi ymmärtää miten yhden asian takia voi äidit luokitella huonompiin ja parempiin äiteihin! Kumpikaan tapa toimia, ei kuitenkaan vaikuta juurikaan maailmaan, ellei myös muut tavat ole luontoa säästäviä tai tuhoavia. Kyllä muuten valtio olisi kertakäyttöäitejen kimpussa eikä kiinan ja yhdysvaltojen saasteitten. Ja se että käytän kertiksiä, ei johdu siitä että kun muut saastuttaa enempi. Käytän SIKSI kun ne ovat minun valintani eri syistä ja säästän luontoa muilla keinoilla, esim autottomuudella, kirpputoreilla, jätteiden lajittelulla yms. Vaipat ovat kuitenkin lyhyen aikaa käytössä.. Mutta en myöskään PERIAATTEEN vuoksi harkitse vaihtavani vaippoja kestoihin koska niistä syylllistetään niin paljon ja kestoilijat ovat niin paljon parempia muka kuin muut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja justiina:
Gabriela, jäteautoissa on nykyään eri lokerot kodeissa lajitelluille jätteille: kartonki, bio, energia jne.
Ai jaa :eek: no pk seudulla en oo nähnyt yhtään sellaista ja eri paikkaan ne täytyy kuskata kumminkin..
Myös meillä täällä Rovaniemellä käy kolme eri autoa eri aikaan tyhjentään, bioroskat, paperit ja normiroskat. Ai niin ja nyt vielä lasi- ja kartonkiroskatkin erikseen.

Jep ja sitten pieniltä paikkakunnilta kuskataan ne pitkälle jonnekkin kierrätykseen.. ihan taliaivo tuohua.. mut tulee siitä kun luonnonsuojelijat aikoinaan lobbasivat lakiin pykälän että materian hyötykäyttö ensin ja sitten vasta energianhyötykäyttö, joten sillä mennään vaikkei se nykyaikasten elinkaariarvio laskelmien mukaan ole mitenkään järkevää...
 
Juupajuu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei mitään lihansyöntiä vastaan =) , kunnon luomulihaa saa vaikka metsästäjiltä :p .
Ihan turha täällä on mitään yrittää puhua. Ja kyllä tunnen itseni hyväksi ja lapseni tyyväiseksi kun ei tartte kantaa myrkkysäkkiä jalkovälissä =) . Hyvää päivänjatkoa!
Noniin. Eli sä et ajattele mitenkään luontoa ja lapsenlapsiasi. Tiedätkö miten paljon esim naudan kasvatus syö luonnonvaroja ja vettä siitä saatavaaan hyötyyn nähden? Maailma pelastuisi paljon paremmin jos sinäkin siirtyisit kasvissyöntiin!
 
No mutta hei, onko sillä nyt niin väliä että käykö ne roskat hakemassa eri autot vai se yksi sama auto monta kertaa? Saman verran jätettähän siinä on kuitenkin, mutta lajiteltuina ei kaikki päädy samaan kasaan kaatopaikalle. Monissa paikoissa vielä kun ei tehdä sitä, että kaikki jätteet vain poltetaan, vaan ihan sinne kaatopaikalle jäävät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
 
Jos en vihais niin paljon menkkoja ja olisi verikammoinen niin käyttäisin itselläni kestositeitä. Helpompi vain pistää kertikset vaan roskiin ja olla ajattelematta asiaa. Onneksi tuota tekoa kompensoi muu ekologinen elämä.

Jos joskus sen vauvan saisin, niin häntä varten mulla on jo iso laatikollinen kestovaippoja. Tiedä sitten mimmonen vauva tulisi, että toimiiko hänellä kestot ja olisiko käyössä osakestoilu. Mutta olen ainakin hyvin kiinnostunut aiheesta ekologisesti ja taloudellisesti kestovaipattamaan lapseni.
 
narikka83
pelkkiä kertiksiä kummallaki lapsella. Katoin kaveria jolla saman ikäset lapset.. hänen kestovaippailu.. noh, jatkuvaa valitusta vaipan pesusta, milloin on niin paljon pyykkiä ettei jaksa, milloin vuosivat ja meni kaikki vaateet vaihtoon, petivehkeitä myöten.. ei kiitos.

meile taas lihaa ei osteta kaupasta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
Kokemusko puhuu taas ;) ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
Siis et usko, että kertisvaippoja käyttävä voi kulkea julkisilla, kierrättää tai ajatella muutenkin ilmastonmuutosta? Se kestovaippailu ei ole "vihreyden tae".
 
:wave:

Uskallankohan vielä tunnustaa että 3v ja 4v ovat kumpainenkin yhä vaipoissa? Ja suoraansanottuna en jaksa tästä syystä enää pohtia ympäristökysymyksiä, on isompiakin murheita.

Jos kuitenkin eko-tekoa kaipaatte niin sanotaan vaikka ettei meidän perheellä ole koskaan ollut autoa. Kai silläkin joku merkitys on...?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
Siis et usko, että kertisvaippoja käyttävä voi kulkea julkisilla, kierrättää tai ajatella muutenkin ilmastonmuutosta? Se kestovaippailu ei ole "vihreyden tae".
Niin, tosi hepposia yleistyksiä :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
Siis et usko, että kertisvaippoja käyttävä voi kulkea julkisilla, kierrättää tai ajatella muutenkin ilmastonmuutosta? Se kestovaippailu ei ole "vihreyden tae".
No miksei, mutta lähinnä tarkoitin sitä että tää ketju on täynnä piikit pystyssä olevia äitejä, jotka huutaa kuorossa "minä en ainakaan, ei ole aikaa, kertikset on niin käteviä ". Mietin vain että miten heillä on sitten aikaa ja varsinkaan kiinnostusta lajitteluunkaan tms.
 
ap jatkaa vielä
En luokittele äitejä parempiin ja huonompiin, en vain ymmärrä asiaa.
Kolme lasta kestottanut ja ei vaan ymmärrä mikä siitä tekee joillekin vaikeaa, ehkä minun ei tarvitse tai minun ei kannata edes yrittää ymmärtää. On monia asioita joita en ymmärrä kuten isot talotkin on sellainen asia, siis iso lukaali omakotitalo 300 neliöö esim 3 ihmiselle, en ymmärrä, eikä minun tarvitse varmaan sitäkään ymmärtää. Ja lihasta tuli puhetta, syön itse lihaa en ole mikään hippi kummajainen. Ihan normaali äiti, tosin kuumeessa nyt ja lapset hoidossa. Halusin keskustelua asiasta, valtiokin meitä jo yrittää käyttään näitä kestoja. Ihmiset hanaa vastaan kaikin keinoin että ei ei ei, huono äitiyspakkaus. Kestoilu on aika viidakko nykään aloittaa edes, vaihtoehtoja on niin paljon, ymmärrän kyllä jos mielenkiinto lopahtaa kun yrittää edes etsiä tietoa kun vaihtehtoja on ja on. Oman kestoilun aloitin aika myöhään, mutta en laittaisi mistään hinnasta mitään kaupan sidettä enää, mutta sekin on minun valintani eikä ehkä ollut kiva idea ennen lapsia. Jälkivuotojen jälkeen sitä on niin paatunut noihin alapään vuotoihin että ei ällötä idea omien siteiden pesemisestä. Kukin toki tyylillään, aina ei vaan ymmärrä.
Mutta ihmisten ajatus että kestoilijat ovat jotain hippejä kaikki ei pidä enää paikkansa. Väärin on kyllä mielestäni tarhojen kesto vaistaisuuskin, toisaalta sitä ymmärrän. Meillä kävi tämä niin että tein aina tarhaan kestot valmiiksi ja he heittivät vain pussiin.
Ja ei meidän perheessä ei nukuta perhepedissä ja syödä vain porkkanaa, ihan tavallinen perhe ollaan. Itse ajattelin aikanaan esikoisen kanssa että kestoilu on vaikeaa mutta ei se ollut lain eli meillä esikoinen oli ehkä noin 3-4 kk kertiksillä joista pari kk osakestoilla ja muut täys kestoilla. Nyrkkipyykkäämisestäkin on tullu mukava harrastus.
 
anna mun kaikki kestää
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
Siis et usko, että kertisvaippoja käyttävä voi kulkea julkisilla, kierrättää tai ajatella muutenkin ilmastonmuutosta? Se kestovaippailu ei ole "vihreyden tae".
No miksei, mutta lähinnä tarkoitin sitä että tää ketju on täynnä piikit pystyssä olevia äitejä, jotka huutaa kuorossa "minä en ainakaan, ei ole aikaa, kertikset on niin käteviä ". Mietin vain että miten heillä on sitten aikaa ja varsinkaan kiinnostusta lajitteluunkaan tms.
Ja sulla ei edes ole kokemusta vaipoista ja sä suureen ääneen täällä huutelet ja syyllität kertisten käyttäjiä :LOL:
 
m
Meillä ei käytetä kestoja koska mua ei ole asia kiinnostanut ja olen kokenut sen jotenkin hankalana. Asiaan en ole perehtynyt ollenkaan. Lihaa syödään, jätteistä laijtellaan vaan pakolliset eli bio- ja ongelmajätteet. Tosin meillä roskaa tulee aika vähän mun mielestä: vaippoja lukuunottamatta yksi muovikassillinen viikossa+bio. Kaksi aikuista+lapsi.

Kannatan ehdottomasti kestovaippailua ihan vaan sen takia ettei jätettä tule niin paljoa. Itse en vaan saanut aikaiseksi.
 
vieras
vain kertak. mutta lajittelemme kaikki jätteet, kompostoimme. syömme kotimaista ja mielellään lähiruokaa, emme osta turhaa, vaatteet totiseen käyttöön ei kertak. EMME PESE MATTOJA JÄRVESSÄ jne
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin täälläkin:
Meilläkin käy Pohjois-savossa eri autot hakemassa sekajätteen, lasin, paperin yms.
Joo ja vaikkei käviskään niin samaan autoon ei paljoa mahdu kerralla, joten on ihan sama kummin se tehdään, sitten vaan haetaan yhdellä autolla useammin tai monilla autoilla harvemmin..
 

Yhteistyössä