Siis kuinka moni oikeasti käyttää vielä

  • Viestiketjun aloittaja vihreä tee
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja anna mun kaikki kestää:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Se, mitä vaippoja lapsilla käyttää, on vielä pieni kärpäsen paska siitä asiasta, mitkä vaikuttaa lastenlapsien maailmaan. Se ei tarkoita, ettei ajattelisi jälkipolviaan, jos käyttää kertisvaippoja. Kestovaippoja käyttävät saattavat tehdä kaikkea muuta, jotka tuhoaa maapalloa, ja taas kertiksien käyttäjät kierrättää ja säästää muissa asioissa. :)
Mun on vaikea uskoa että tämän ketjun tyypit ois mitään ympäristönsuojeluhirmuja oli sitten kyse kierrätyksestä, lajittelusta tai vaikka joukkoliikenteen käytöstä.
Siis et usko, että kertisvaippoja käyttävä voi kulkea julkisilla, kierrättää tai ajatella muutenkin ilmastonmuutosta? Se kestovaippailu ei ole "vihreyden tae".
No miksei, mutta lähinnä tarkoitin sitä että tää ketju on täynnä piikit pystyssä olevia äitejä, jotka huutaa kuorossa "minä en ainakaan, ei ole aikaa, kertikset on niin käteviä ". Mietin vain että miten heillä on sitten aikaa ja varsinkaan kiinnostusta lajitteluunkaan tms.
Ja sulla ei edes ole kokemusta vaipoista ja sä suureen ääneen täällä huutelet ja syyllität kertisten käyttäjiä :LOL:
no niimpäs niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anna mun kaikki kestää:
Ja sulla ei edes ole kokemusta vaipoista ja sä suureen ääneen täällä huutelet ja syyllität kertisten käyttäjiä :LOL:
Niin mitä sitten? Kerroin tuolla jo paljon aiemmin että jos olisi lapsi niin taatusti parhaani mukaan yrittäisin sen kestoilla hoitaa. Jos mä lajittelen ja kierrätän huolellisesti, käytän pesupähkinöitä, ostan liki kaikki vaatteeni kirpparilta ja myös huonekalut, käytän 95% julkista liikennettä tai polkupyörää, en osta kirjoja vaan lainaan kaiken ja mitähän muuta vielä, niin ei oo mitään syytä miksen käyttäisi myös kestovaippoja. Joten...?
Ja eikö ole lihaksia tulla nimimerkillä sanoon asioita vaan täytyy huudella puskista?


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja anna mun kaikki kestää:
Ja sulla ei edes ole kokemusta vaipoista ja sä suureen ääneen täällä huutelet ja syyllität kertisten käyttäjiä :LOL:
Niin mitä sitten? Kerroin tuolla jo paljon aiemmin että jos olisi lapsi niin taatusti parhaani mukaan yrittäisin sen kestoilla hoitaa. Jos mä lajittelen ja kierrätän huolellisesti, käytän pesupähkinöitä, ostan liki kaikki vaatteeni kirpparilta ja myös huonekalut, käytän 95% julkista liikennettä tai polkupyörää, en osta kirjoja vaan lainaan kaiken ja mitähän muuta vielä, niin ei oo mitään syytä miksen käyttäisi myös kestovaippoja. Joten...?
Ja eikö ole lihaksia tulla nimimerkillä sanoon asioita vaan täytyy huudella puskista?
Mä tiedän muutamankin äidin, jotka vannoivat käyttävänsä kestovaippoja kun lapsi syntyy. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun se lapsi syntyi? Kertiksiä ovat kuitenkin käyttäneet kaikilla lapsillaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
:wave: käytän reissussa kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustojakin, ajan autolla rannalle, ja ostan lihaa (nam), en osta luomua (huijausta) enkä reilua (paskaa kulta kääreessä), ostan halvimpia vihanneksi (en kyllä Puolalaisia mansikoita, mutta) enkä lähituotteita (en ymmärrä miksi Suomalaisella viljelijällä olisi suuremmat oikeudet tuloihin kun esim Kreikkalaisella) En kierrätä maitotölkkejä, en biojätteitä (suurempi määrä kasvihuonekaasuja vapautuu ilmäkehään siitä kun kaikki jätteet kerätään erikseen omillla autoilla ja viedää eripaikoihn kuin siitä, että ne poltettaisiin yhdessä, vain myrkyt lajiteltuna mekaanisesti)
Tästä kyllä huomaa ettei sulla ole mitään käsitystä asioiden oikeasta laidasta. :hug:
Suosittelen tutustumista VTT:n ja VATin yhteityössä tekemään tutkimukseen jonka on rahoittanut mm. YM jätteiden kierrätyksen "kannattavuudesta" (tämä on siis ihan oikeiden tekniikan ja taloustieteen tohtoreiden ja professorien tutkimus ei kaistovaippa infon terveystätien) sen lisäksi ehdotan sinulle iltalukemiseksi vaikka Metlan tutkimusta luomusta.. taisi olla otsikolla: ostamalla parempi omatunto?

Kun nää hommat ei valitettavasti ole mitään "musta on kivaa" ja "tuntuu hyvälle kun" juttuja vaan ihan puhdasta matematiikkaa.. ei mitään wannabe luonnonsuojelijoiden usko toivo rakkaus touhuja..

hek hek hek.
Kyllä se kuule tuo jätteiden lajittelu ja kuljetus kehittyy koko ajan ja suurin osa lajitellusta jätteestä voidaan käyttää hyödyksi uudelleen. Kun ne luonnonvarat mistä vaikka lasia, muovia tai metallia taikka pahvia ja paperia tehdään, ei riitä loputtomiin. Sillon on parempi hyödyntää jätettä.

ostamalla parempi omatunto....hmmm...ostan kyllä luomua, mutta enimmäkseen pyrin ostamaan lähiruokaa siksi että mä en todellakaan näe järkeä siinä miksi jotain tomaatteja pitäis a) syödä talvella b) lennättää espanjasta asti....sekin on ihan puhdasta matematiikkaa, plus vielä suomalainen työ, ja kuljetuksien saastuttaminen.

Luomua ostamalla voi myös ottaa kantaa geenimanipulaatiota vastaan, sekin on rantautumassa suomeen. Ja se on pahempaa kuin ympäristömyrkyt sillä siinä saastutetaan kasvin omaa perimää. Jos pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden, se on nähty jo liian monesti ja kannattaisi jo ottaa opiksi.
 
Kesäheinä(nuha)
Ei tämän maailman ympäristökatastrofit sillä ratkea, että minä kulutan vettä ja energiaa vaippojen pesuun. On vaan yksinkertaisesti parempaakin tekemistä.

Jos oikeasti ajattelisit ympäristöä, et olisi edes tehnyt lapsia. Sehän on todettu, että vaikka kuinka kaikki maailman ihmiset eläisi ilman autoa, ostaisi vaatteet kirpparilta ja kalastaisi ruokansa itse, maapallo ei silti kestä 6 miljardin ihmisen kuormitusta. Jos asut omakotitalossa tai rivarissa, sinulla on auto, kesämökki, tv, pesukone, poltat tupakkaa, hankit lapsia, tms. niin vihreä elämänasenteesi on pelkkää teeskentelyä. Mikään, mitä teet, ei riitä korvaamaan niitä ympäristötuhoja, joita jo aiheutat.

Kyllä tämä maapallo sen aikaa kestää, kun minä täällä pyörin. Ja sen jälkeen - mitä väliä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tiedän muutamankin äidin, jotka vannoivat käyttävänsä kestovaippoja kun lapsi syntyy. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun se lapsi syntyi? Kertiksiä ovat kuitenkin käyttäneet kaikilla lapsillaan.
Tämä ei kyllä liity minuun millään lailla. Ollaan myös miehen kanssa juteltu asiasta, ja on samaa mieltä tästä vaippajutusta. Yritän elellä matkailua lukuunottamatta niin ekologisesti kuin ikinä pystyn, ja uskon ihan vilpittömästi että omalla kohdalla ei tuu viitsimisongelmia tässä vaippa-asiassa. Jos siis lapsia ikinä tulee, paras ekotekohan olisi jättää sellainen pyöräyttämättä, mutta jos niin pääsee käymään niin sitten asiaa täytyy yrittää edes arkipäivän valinnoilla kompensoida.

Sitä en vaan käsitä, miksi ei voi edes kokeilla.
 
vieras
Minä käytin ja jos lisää tulisi niin käyttäisin vieläkin. Kaveri käytti kestovaippoja, kovia harmaita pötkylöitä jotka hankasivat lasta ja iho punoitti ja taatusti tuntui lapsesta kurjalta. Ajattelin lasta en omia vaivojani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja anna mun kaikki kestää:
Ja sulla ei edes ole kokemusta vaipoista ja sä suureen ääneen täällä huutelet ja syyllität kertisten käyttäjiä :LOL:
Niin mitä sitten? Kerroin tuolla jo paljon aiemmin että jos olisi lapsi niin taatusti parhaani mukaan yrittäisin sen kestoilla hoitaa. Jos mä lajittelen ja kierrätän huolellisesti, käytän pesupähkinöitä, ostan liki kaikki vaatteeni kirpparilta ja myös huonekalut, käytän 95% julkista liikennettä tai polkupyörää, en osta kirjoja vaan lainaan kaiken ja mitähän muuta vielä, niin ei oo mitään syytä miksen käyttäisi myös kestovaippoja. Joten...?
Ja eikö ole lihaksia tulla nimimerkillä sanoon asioita vaan täytyy huudella puskista?
Mutta kun niitä lapsia on kolme, neljä? Pesukone pyörii kaksi kertaa päivässä muutenkin, koti täytyy pitää suht siistinä, tehdä ruokaa, olla lasten kanssa, ulkoilla, kädet ja aika ei ehkä enää riitä kestoiluun? Vai pitäisikö äidin/isän valvoa vielä yömyöhään, että saa vaipat pestyä/kuivattua? Se vaan on tosiasia, että vuorokauteen ei saa lisää tunteja, eikä käsiä saa ostettua lisää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tiedän muutamankin äidin, jotka vannoivat käyttävänsä kestovaippoja kun lapsi syntyy. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun se lapsi syntyi? Kertiksiä ovat kuitenkin käyttäneet kaikilla lapsillaan.
Tämä ei kyllä liity minuun millään lailla. Ollaan myös miehen kanssa juteltu asiasta, ja on samaa mieltä tästä vaippajutusta. Yritän elellä matkailua lukuunottamatta niin ekologisesti kuin ikinä pystyn, ja uskon ihan vilpittömästi että omalla kohdalla ei tuu viitsimisongelmia tässä vaippa-asiassa. Jos siis lapsia ikinä tulee, paras ekotekohan olisi jättää sellainen pyöräyttämättä, mutta jos niin pääsee käymään niin sitten asiaa täytyy yrittää edes arkipäivän valinnoilla kompensoida.

Sitä en vaan käsitä, miksi ei voi edes kokeilla.
Noin minäkin ajattelin kestovaipoista ennen esikoisen syntymää, ja myös miehen kanssa keskusteltiin ja oli samaa mieltä.
Mutta niin vaan kestovaipat lojuu käyttämättöminä ja liberoita tuodaan kaupasta kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
:wave: käytän reissussa kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustojakin, ajan autolla rannalle, ja ostan lihaa (nam), en osta luomua (huijausta) enkä reilua (paskaa kulta kääreessä), ostan halvimpia vihanneksi (en kyllä Puolalaisia mansikoita, mutta) enkä lähituotteita (en ymmärrä miksi Suomalaisella viljelijällä olisi suuremmat oikeudet tuloihin kun esim Kreikkalaisella) En kierrätä maitotölkkejä, en biojätteitä (suurempi määrä kasvihuonekaasuja vapautuu ilmäkehään siitä kun kaikki jätteet kerätään erikseen omillla autoilla ja viedää eripaikoihn kuin siitä, että ne poltettaisiin yhdessä, vain myrkyt lajiteltuna mekaanisesti)
Tästä kyllä huomaa ettei sulla ole mitään käsitystä asioiden oikeasta laidasta. :hug:
Suosittelen tutustumista VTT:n ja VATin yhteityössä tekemään tutkimukseen jonka on rahoittanut mm. YM jätteiden kierrätyksen "kannattavuudesta" (tämä on siis ihan oikeiden tekniikan ja taloustieteen tohtoreiden ja professorien tutkimus ei kaistovaippa infon terveystätien) sen lisäksi ehdotan sinulle iltalukemiseksi vaikka Metlan tutkimusta luomusta.. taisi olla otsikolla: ostamalla parempi omatunto?

Kun nää hommat ei valitettavasti ole mitään "musta on kivaa" ja "tuntuu hyvälle kun" juttuja vaan ihan puhdasta matematiikkaa.. ei mitään wannabe luonnonsuojelijoiden usko toivo rakkaus touhuja..

hek hek hek.
Kyllä se kuule tuo jätteiden lajittelu ja kuljetus kehittyy koko ajan ja suurin osa lajitellusta jätteestä voidaan käyttää hyödyksi uudelleen. Kun ne luonnonvarat mistä vaikka lasia, muovia tai metallia taikka pahvia ja paperia tehdään, ei riitä loputtomiin. Sillon on parempi hyödyntää jätettä.

ostamalla parempi omatunto....hmmm...ostan kyllä luomua, mutta enimmäkseen pyrin ostamaan lähiruokaa siksi että mä en todellakaan näe järkeä siinä miksi jotain tomaatteja pitäis a) syödä talvella b) lennättää espanjasta asti....sekin on ihan puhdasta matematiikkaa, plus vielä suomalainen työ, ja kuljetuksien saastuttaminen.

Luomua ostamalla voi myös ottaa kantaa geenimanipulaatiota vastaan, sekin on rantautumassa suomeen. Ja se on pahempaa kuin ympäristömyrkyt sillä siinä saastutetaan kasvin omaa perimää. Jos pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden, se on nähty jo liian monesti ja kannattaisi jo ottaa opiksi.

Ei kun ihan oikeesti lue noi tutkimukset... ;) sit saat vähän jujun päästä kiinni.. tai sitten tutustu elinkaariarviointiin ihan vaikka harrastuksena ;)

Geenimanipulaatio.. ai kauheeta, sehän hirveetä vasta oliskin kun sitten vois viljellä kasveja tehokkaasti ja saastuttamatta.. Mä tiedän uusi on pelottavaa... mutta älä pelkää.. sama lääketiede joka nyt pelastaa ihmishenkiä oli ennen noituutta.. kyllä siihen tottuu ;)


 
mä kierrätän, käytän kirppareita, en omista ajokorttia, ostan kotimaista jos mahdollista vaan, mutta silti käytän kertiksiä lapsellani.
en ole edes tutustunut kestoihin. miksi ? no, ei vaan ole jaksanut yhtään se asia minuu kiinnostaa. tai no, kyllä mä olen lueskellut netistä niistä ja tiedän jotain, mutta en ole jaksanut paneutua sen ihmeemmin. ehkä mä olen sitten jotenkin laiska ja huonompi ja piittaamaton tulevaisuuden suhteen, kuin sellainen joka niitä käyttää. minkäs teet.
 
nggh
Alkuperäinen kirjoittaja vihreä tee:
kertakäyttövaippoja ainoina?
Osakestoilukin on sallittua. Eikö ihmiset tajua yhtään kuinka paljon vauvan ja omat siteet saastuttaa? Ilmeisesti ei kun näitä ketjuja lukee, todella surullista.
Minä tunnustan käyttäväni kertakäyttövaippoja.

Mutta kuinka moni vielä nykypäivänä harrastaa yksityisautoilua??!!
Ja useissa perheissä vieläpä kahdella autolla.
Pari vuotta kertiksiä on aika pientä kymmenien vuosien autoiluun verrattuna.
 
Ihme syyllistämistä kyllä täällä asiasta kuin asiasta, itse kieltäydyn kyllä syyllistymästä tässäkään asiassa. :D

Ja kyllä, itse olen kokeillut ja käyttänytkin lapsillani kestoja, mut ei vaan loppujen lopuksi ollut mun juttu. Esikoinen kulki osittain kestoissa puolisen vuotta ja sit piisas sitä pyykkäämistä ja viikkaamista, paksuja ja tönkköjä vaippasettejä lapsen päällä, punaista peppua jos ei heti huomannut vaippaa vaihtaa jne. Kuopuksen kanssa yritin vielä motivoida itseäni uudelleen kun kestotkin oli jo valmiina, mut metsään meni. Nuorempi kun osoittautui rytmittömäksi, tyytymättömäksi ja huonosti nukkuvaksi refluksivauvaksi, niin eipä sitä kaivannut mitään ylimääräistä vaippojen muodossa kun muutenkin päivät meni itseltä keräillessä valvomisen takia.

Joten kertiksillä mennään, itse kannan korteni kekoon ympäristön puolesta muilla tavoin.
 
No en mä ainakaan tästä ahdistu :D varsinkaan kun tässäkin ketjussa hyvin esiin tullut syylllistäminen ja sormen heristäminen ei mun mielestä kyllä edistä kestovaippailua niin millään tavalla. Ei kestovaippailu mun mielestä ole millään tavalla huono juttu, päinvastoin nostan hattua niille jotka sitä jaksavat, mut kuten totesin, ei ollut oma juttu. Jokainen tekee tässäkin asiassa omat valintansa ja passaa mulle hyvin, enkä saa siitä päänsärkyä kuka käyttää kestoja ja kuka kertiksiä ja miksi ja miksi ei. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamizuukkeli:
Huoh tätä menoa B) Moni kestoilija ei edes syyllistä mutta kuinka moni kertistelijä ottaa minkä vain kestovaippa jutun ahdisteluna? Aika moni, pakko puolustaa itseään ja omia elintapojaan niinhän me kaikki tehdään
mä en syyllisty, mutta käy ärsyttää se, miten tässä(KIN) ketjussa vedetään ihmeoletuksia ihmisestä vain sen perusteella että lapsella on kertikset. niih.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tiedän muutamankin äidin, jotka vannoivat käyttävänsä kestovaippoja kun lapsi syntyy. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun se lapsi syntyi? Kertiksiä ovat kuitenkin käyttäneet kaikilla lapsillaan.
Tämä ei kyllä liity minuun millään lailla. Ollaan myös miehen kanssa juteltu asiasta, ja on samaa mieltä tästä vaippajutusta. Yritän elellä matkailua lukuunottamatta niin ekologisesti kuin ikinä pystyn, ja uskon ihan vilpittömästi että omalla kohdalla ei tuu viitsimisongelmia tässä vaippa-asiassa. Jos siis lapsia ikinä tulee, paras ekotekohan olisi jättää sellainen pyöräyttämättä, mutta jos niin pääsee käymään niin sitten asiaa täytyy yrittää edes arkipäivän valinnoilla kompensoida.

Sitä en vaan käsitä, miksi ei voi edes kokeilla.
Jos sinä matkailua lukuun ottamatta elät ekologisesti niin minä teen samoin, mutta en matkaile vaan käytän kertiksiä. Eikö tämä vois mennä jo jakeluun sullekin että se kesto ei ole maailmannapa!
Toisekseen, sinähän harkitset jo toista maailmaa pahasti kuormittavaa asiaa, eli lasta.
Monet meistä on kokeillut kestoja ja jos ei niitä niin sitten jotain muuta jolla kompensoidaan kertikset.
 
voi vittu
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tiedän muutamankin äidin, jotka vannoivat käyttävänsä kestovaippoja kun lapsi syntyy. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun se lapsi syntyi? Kertiksiä ovat kuitenkin käyttäneet kaikilla lapsillaan.
Tämä ei kyllä liity minuun millään lailla. Ollaan myös miehen kanssa juteltu asiasta, ja on samaa mieltä tästä vaippajutusta. Yritän elellä matkailua lukuunottamatta niin ekologisesti kuin ikinä pystyn, ja uskon ihan vilpittömästi että omalla kohdalla ei tuu viitsimisongelmia tässä vaippa-asiassa. Jos siis lapsia ikinä tulee, paras ekotekohan olisi jättää sellainen pyöräyttämättä, mutta jos niin pääsee käymään niin sitten asiaa täytyy yrittää edes arkipäivän valinnoilla kompensoida.

Sitä en vaan käsitä, miksi ei voi edes kokeilla.
Matkailu onkin ihan pahimmasta päästä!!!! Aikamosita jeesustelua puhua todellisesta ekologisuudesta jos matkustelee lentokoneella tai matkustajalaivoilla!!!!

Matkustelu ei ole KENELLEKÄÄN elinehto!!!! Se on pelkkää luksusta!!!!
 
daa
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tiedän muutamankin äidin, jotka vannoivat käyttävänsä kestovaippoja kun lapsi syntyy. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun se lapsi syntyi? Kertiksiä ovat kuitenkin käyttäneet kaikilla lapsillaan.
Tämä ei kyllä liity minuun millään lailla. Ollaan myös miehen kanssa juteltu asiasta, ja on samaa mieltä tästä vaippajutusta. Yritän elellä matkailua lukuunottamatta niin ekologisesti kuin ikinä pystyn, ja uskon ihan vilpittömästi että omalla kohdalla ei tuu viitsimisongelmia tässä vaippa-asiassa. Jos siis lapsia ikinä tulee, paras ekotekohan olisi jättää sellainen pyöräyttämättä, mutta jos niin pääsee käymään niin sitten asiaa täytyy yrittää edes arkipäivän valinnoilla kompensoida.

Sitä en vaan käsitä, miksi ei voi edes kokeilla.
Jos sinä matkailua lukuun ottamatta elät ekologisesti niin minä teen samoin, mutta en matkaile vaan käytän kertiksiä. Eikö tämä vois mennä jo jakeluun sullekin että se kesto ei ole maailmannapa!
Toisekseen, sinähän harkitset jo toista maailmaa pahasti kuormittavaa asiaa, eli lasta.
Monet meistä on kokeillut kestoja ja jos ei niitä niin sitten jotain muuta jolla kompensoidaan kertikset.
Ei kannata tehdä lasta,m niin saastuttaa kaikkein vähiten!!!
 

Yhteistyössä