Siis kuinka moni oikeasti käyttää vielä

  • Viestiketjun aloittaja vihreä tee
  • Ensimmäinen viesti
DG
Mä myös käytän kertsejä. Ja minusta on tosi hyvä, että myöhempiin pakkauksiin tuli kestot. Lisää taatusti sitä kynnystä käyttää kun tietää jotain jo niistä. Itse olin niin laiska, että menin siitä ihan sekaisin kun niitä kestoja on kymmeniä eri sortteja, että mikä oli hyvä.
Ja itse en dikannut kuukuppia, vaikka sitä kokeilin pariiseen otteeseen.
Sain vain paniikin kun en kerran meinannut saada sitä pois.

Tosin itse yritän muulla tavalla vähentää sitä jalanjälkeäni. Kyllähän niitä valintoja pystyy muissakin tekemään. Mutta nostan hattua kun jotkut jaksavat tota kestoilua harrastaa ja riittää voimia siihenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jossain on tehty tutkimus että kestot kuluttavatkin enempi luontoa kuin kertakäytöt, sen vesimäärän ja pesuaineen vuoksi. Vaikka käyttäs pesupähkinöitä. Ja se sähkö pesukoneen käytössä yms. Siitä oli valituissa paloissa juttu viime keväänä mutta en löydä sitä lehteä enää. Jos jollain on tallessa se niin voisko katsoa sen jutun alta mistä sen tutkimuksen vaikka netistä löytäs. Vois palauttaa maanpinnalle näitä syyllistäjiä..
kestot ei kuluta kuitenkaan öljyä, joka uhkaa loppua kokonaan ja lisäksi ne ei jätä jälkeensä samanlaista jätevuorta koska samat 20 kestovaippaa riittää vaikka kuinka monelle lapselle käyttöikänsä aikana. plus vielä niissä kaatopaikalla makaavissa vaipoissa oleva uloste joka tuottaa mädäntyessään metaania ilmakehään.

Pesukonetta voi aina pyörittää vihreällä sähköllä ja pesuaineet voi valita vaikka 100% ympäristöön hajoaviksijos halutessaan. Tottakai sekin kuluttaa, mutta väitän että tutkimus joka väittää että kertis on ympäristöystvällisempi kuin kesto on vaippafirmojen rahoittama :whistle:
Se ei ollut vaippafirmojen rahoittama, kun siitä vielä keskustelimme ystäväpiirissämme, jossa on sekä kestoja että kertiksiä. Harmittaa nyt etten laittanut linkkiä ylös. Mutta olen huomannut että suurin osa tutkimuksista jotka väittää kestojen olevan luonnon kannalta parempia niin on jonkun kestovaippa yhdistyksen, luontoliiton yms tekemiä. Joten lieneekö yhtän luottamista.
Tähän toteisin, että olen huomannut kummallisen yhtälön.. jos ne on firmojen rahoittamia tutkimuksia ne ovat huijausta (vaikka firmoilla on yleensä parhaat asiantuntijat palkkalistoillaan) mut jos esim. vihreidenliikkeiden niin sitten ovat täyttä faktaa heh yhtä väritettyjä ellei joskun väritetympiä nekin tutkimukset on, erona että niitä väkertelee vielä parhaassa tapauksessa, joku ihan täysin kouluja käymätön tai erialan ihminen kuin mistä tutkimukessa on kyse.. sydämen asiallaan..
oletko koskaan kuullut maksetuista tutkimustuloksista? eli vaikka olisi kuinka asiantuntija, tietystä rahasummasta voi olla kiinnostusta kääntelemään tutkimusta sillain päin että rahoittaja saa halutun tuloksen.

Kuten jo sanoin, enemmän luotan ihmisiin jotka ovat sydämensä asialla kuin ihmisiin, joilla kiiltelee dollarinkuvat silmissä. Ja kyllä niitä asiantuntijoita on paljon luontoliittojen yms riveissä, ja tuskin ovat siellä rahan takia, koska näillä yhdityksillä on harvemmin varaa maksaa jättikorvauksia. Toisin kuin maailmanlaajuisilla vaippafirmoilla...
Niin ilman tieto taitoa, eli antaisit sairaanhoitajan leikata vaikka aivosi koska on tunteella mukana asiassa, vaikkei siitä mitään ymmärräkkään, eikä ole ahne kirurgi? Ei ole asiantuntijoita kummasti riveissä näkynyt koska ne ei tee töoitä ilmaseksi ja tutkimukset on aina jonkun maksettava mm. WWF ja SLL myös MAKSAA tutkimuksista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jossain on tehty tutkimus että kestot kuluttavatkin enempi luontoa kuin kertakäytöt, sen vesimäärän ja pesuaineen vuoksi. Vaikka käyttäs pesupähkinöitä. Ja se sähkö pesukoneen käytössä yms. Siitä oli valituissa paloissa juttu viime keväänä mutta en löydä sitä lehteä enää. Jos jollain on tallessa se niin voisko katsoa sen jutun alta mistä sen tutkimuksen vaikka netistä löytäs. Vois palauttaa maanpinnalle näitä syyllistäjiä..
kestot ei kuluta kuitenkaan öljyä, joka uhkaa loppua kokonaan ja lisäksi ne ei jätä jälkeensä samanlaista jätevuorta koska samat 20 kestovaippaa riittää vaikka kuinka monelle lapselle käyttöikänsä aikana. plus vielä niissä kaatopaikalla makaavissa vaipoissa oleva uloste joka tuottaa mädäntyessään metaania ilmakehään.

Pesukonetta voi aina pyörittää vihreällä sähköllä ja pesuaineet voi valita vaikka 100% ympäristöön hajoaviksijos halutessaan. Tottakai sekin kuluttaa, mutta väitän että tutkimus joka väittää että kertis on ympäristöystvällisempi kuin kesto on vaippafirmojen rahoittama :whistle:
Se ei ollut vaippafirmojen rahoittama, kun siitä vielä keskustelimme ystäväpiirissämme, jossa on sekä kestoja että kertiksiä. Harmittaa nyt etten laittanut linkkiä ylös. Mutta olen huomannut että suurin osa tutkimuksista jotka väittää kestojen olevan luonnon kannalta parempia niin on jonkun kestovaippa yhdistyksen, luontoliiton yms tekemiä. Joten lieneekö yhtän luottamista.
Tähän toteisin, että olen huomannut kummallisen yhtälön.. jos ne on firmojen rahoittamia tutkimuksia ne ovat huijausta (vaikka firmoilla on yleensä parhaat asiantuntijat palkkalistoillaan) mut jos esim. vihreidenliikkeiden niin sitten ovat täyttä faktaa heh yhtä väritettyjä ellei joskun väritetympiä nekin tutkimukset on, erona että niitä väkertelee vielä parhaassa tapauksessa, joku ihan täysin kouluja käymätön tai erialan ihminen kuin mistä tutkimukessa on kyse.. sydämen asiallaan..
oletko koskaan kuullut maksetuista tutkimustuloksista? eli vaikka olisi kuinka asiantuntija, tietystä rahasummasta voi olla kiinnostusta kääntelemään tutkimusta sillain päin että rahoittaja saa halutun tuloksen.

Kuten jo sanoin, enemmän luotan ihmisiin jotka ovat sydämensä asialla kuin ihmisiin, joilla kiiltelee dollarinkuvat silmissä. Ja kyllä niitä asiantuntijoita on paljon luontoliittojen yms riveissä, ja tuskin ovat siellä rahan takia, koska näillä yhdityksillä on harvemmin varaa maksaa jättikorvauksia. Toisin kuin maailmanlaajuisilla vaippafirmoilla...
Niin ilman tieto taitoa, eli antaisit sairaanhoitajan leikata vaikka aivosi koska on tunteella mukana asiassa, vaikkei siitä mitään ymmärräkkään, eikä ole ahne kirurgi? Ei ole asiantuntijoita kummasti riveissä näkynyt koska ne ei tee töoitä ilmaseksi ja tutkimukset on aina jonkun maksettava mm. WWF ja SLL myös MAKSAA tutkimuksista..
Mistäköhän päättelet että ILMAN tietotaitoa? Johan mä sanoin että jokaisessa luonnonsuojelu-järjestössä on omat asiantuntijansa, jotka osaavat asiansa ja ovat vakavastiotettavia. ja jotka ovat päätyneet luonnonsuojelun asialle koska tietävät mistä puhuvat ja koska haluavat tehdä jotain tärkeäksi kokemalleen asialle? Varmasti kaikki maksavat tutkimuksista, tottakai, eihän tutkimuksia voi edes tehdä ilman rahaa. Mutta mikä on kenenkin motivaatio... vaippafirmojen motivaatiot ei liity ainakaan luonnon suojelemiseen.

Tuo sun ahne kirurgi osaamaton sairaanhoitaja ontuu niin pahasti etten viitsi siihen sen enempää ottaa kantaa. Luotan asiantuntijoihin jotka tekevät työtään ensisijaisesti jostain muusta syystä kuin rahasta.

Kommentoitko muuten tuota gm-juttua vielä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jossain on tehty tutkimus että kestot kuluttavatkin enempi luontoa kuin kertakäytöt, sen vesimäärän ja pesuaineen vuoksi. Vaikka käyttäs pesupähkinöitä. Ja se sähkö pesukoneen käytössä yms. Siitä oli valituissa paloissa juttu viime keväänä mutta en löydä sitä lehteä enää. Jos jollain on tallessa se niin voisko katsoa sen jutun alta mistä sen tutkimuksen vaikka netistä löytäs. Vois palauttaa maanpinnalle näitä syyllistäjiä..
kestot ei kuluta kuitenkaan öljyä, joka uhkaa loppua kokonaan ja lisäksi ne ei jätä jälkeensä samanlaista jätevuorta koska samat 20 kestovaippaa riittää vaikka kuinka monelle lapselle käyttöikänsä aikana. plus vielä niissä kaatopaikalla makaavissa vaipoissa oleva uloste joka tuottaa mädäntyessään metaania ilmakehään.

Pesukonetta voi aina pyörittää vihreällä sähköllä ja pesuaineet voi valita vaikka 100% ympäristöön hajoaviksijos halutessaan. Tottakai sekin kuluttaa, mutta väitän että tutkimus joka väittää että kertis on ympäristöystvällisempi kuin kesto on vaippafirmojen rahoittama :whistle:
Se ei ollut vaippafirmojen rahoittama, kun siitä vielä keskustelimme ystäväpiirissämme, jossa on sekä kestoja että kertiksiä. Harmittaa nyt etten laittanut linkkiä ylös. Mutta olen huomannut että suurin osa tutkimuksista jotka väittää kestojen olevan luonnon kannalta parempia niin on jonkun kestovaippa yhdistyksen, luontoliiton yms tekemiä. Joten lieneekö yhtän luottamista.
Tähän toteisin, että olen huomannut kummallisen yhtälön.. jos ne on firmojen rahoittamia tutkimuksia ne ovat huijausta (vaikka firmoilla on yleensä parhaat asiantuntijat palkkalistoillaan) mut jos esim. vihreidenliikkeiden niin sitten ovat täyttä faktaa heh yhtä väritettyjä ellei joskun väritetympiä nekin tutkimukset on, erona että niitä väkertelee vielä parhaassa tapauksessa, joku ihan täysin kouluja käymätön tai erialan ihminen kuin mistä tutkimukessa on kyse.. sydämen asiallaan..
oletko koskaan kuullut maksetuista tutkimustuloksista? eli vaikka olisi kuinka asiantuntija, tietystä rahasummasta voi olla kiinnostusta kääntelemään tutkimusta sillain päin että rahoittaja saa halutun tuloksen.

Kuten jo sanoin, enemmän luotan ihmisiin jotka ovat sydämensä asialla kuin ihmisiin, joilla kiiltelee dollarinkuvat silmissä. Ja kyllä niitä asiantuntijoita on paljon luontoliittojen yms riveissä, ja tuskin ovat siellä rahan takia, koska näillä yhdityksillä on harvemmin varaa maksaa jättikorvauksia. Toisin kuin maailmanlaajuisilla vaippafirmoilla...
Niin ilman tieto taitoa, eli antaisit sairaanhoitajan leikata vaikka aivosi koska on tunteella mukana asiassa, vaikkei siitä mitään ymmärräkkään, eikä ole ahne kirurgi? Ei ole asiantuntijoita kummasti riveissä näkynyt koska ne ei tee töoitä ilmaseksi ja tutkimukset on aina jonkun maksettava mm. WWF ja SLL myös MAKSAA tutkimuksista..
Mistäköhän päättelet että ILMAN tietotaitoa? Johan mä sanoin että jokaisessa luonnonsuojelu-järjestössä on omat asiantuntijansa, jotka osaavat asiansa ja ovat vakavastiotettavia. ja jotka ovat päätyneet luonnonsuojelun asialle koska tietävät mistä puhuvat ja koska haluavat tehdä jotain tärkeäksi kokemalleen asialle? Varmasti kaikki maksavat tutkimuksista, tottakai, eihän tutkimuksia voi edes tehdä ilman rahaa. Mutta mikä on kenenkin motivaatio... vaippafirmojen motivaatiot ei liity ainakaan luonnon suojelemiseen.

Tuo sun ahne kirurgi osaamaton sairaanhoitaja ontuu niin pahasti etten viitsi siihen sen enempää ottaa kantaa. Luotan asiantuntijoihin jotka tekevät työtään ensisijaisesti jostain muusta syystä kuin rahasta.

Kommentoitko muuten tuota gm-juttua vielä?
vihreillä liikkeillä on juuri yhtäpaljon syitä vääristellä tuloksia, nekin pyörii rahoituksella ja mitä enemmän kohua sitä enemmän rahoitusta.. ja toisekseen eivät ne pahuuttaa sitä tee, mutta tietämättömyyttään, koska useasti tuntuu että näissä piireissä toimivat tekevät tätä sydämellä ei järjellä ja tiedolla. Silloin päästää tilanteeseen että MIELIPITEET vaikuttavat enemmän tuloksiin (vääristävät niitä kuin tiedot ja faktat.. Näin päästää tilanteeseen jossa suojelutoimet ovat turhia ja tehottomia tai kalliita ja mahdottomia, vaikka parempia ratkaisujakin olisi jos päästäisiin eroo "mutku mä haluun et näin" keskusteluista ja arvioitaisiin ne oikeasti, nii kuin luonnolle olisi kokonais tehokkainta, eikä sen mukaan mikä milloinkin sattuu olemaan "vihreä trendi" ja kuka on sen lobannut minnekkin.

Mitä gm juttua, jotain meni ohi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
vihreillä liikkeillä on juuri yhtäpaljon syitä vääristellä tuloksia, nekin pyörii rahoituksella ja mitä enemmän kohua sitä enemmän rahoitusta.. ja toisekseen eivät ne pahuuttaa sitä tee, mutta tietämättömyyttään, koska useasti tuntuu että näissä piireissä toimivat tekevät tätä sydämellä ei järjellä ja tiedolla. Silloin päästää tilanteeseen että MIELIPITEET vaikuttavat enemmän tuloksiin (vääristävät niitä kuin tiedot ja faktat.. Näin päästää tilanteeseen jossa suojelutoimet ovat turhia ja tehottomia tai kalliita ja mahdottomia, vaikka parempia ratkaisujakin olisi jos päästäisiin eroo "mutku mä haluun et näin" keskusteluista ja arvioitaisiin ne oikeasti, nii kuin luonnolle olisi kokonais tehokkainta, eikä sen mukaan mikä milloinkin sattuu olemaan "vihreä trendi" ja kuka on sen lobannut minnekkin.

Mitä gm juttua, jotain meni ohi?
Laitan nyt viimesin viestin tälle päivää, käyn kyllä lukemassa myöhemmin vielä tätä ketjua ja ehkä kommentoinkin, mutta en enää tänään.

Voi olla, että vihreilläkin vääristellään tuloksia, en kiellä sitä. Mutta Gabriela, kerropa mulle mikä on sun visio siitä, miten maailma saataisiin tältä osin toimimaan paremmin? Väitätkö, että jos kaikki ihmiset nyt ja tulevaisuudessa vaipatetaan kertakäyttövaipoin, kaikki ihmiset mässää mielin määrin lihalla, juustolla, maidolla ja ostavat ulkomailta lennätettyjä vihanneksia jotka on tuotetut vaikka gm-tekniikkaa hyväksi käyttäen, ajelevat autolla huvikseen, lentelevät lomille mielin määrin ja viis veisaavat minkäänlaisesta jätteiden lajittelusta, väitätkö, että se johtaa hyvään lopputulokseen? Kerroit melkein rehvastellen itse toimivasi noin, onko se sun mielestä malli jonka haluaisit leviävän kaikkien ihmisten toimintamalliksi? Jos haluaisit, miten pelastaisit syntyneet haitat ja vahingot jotta se olisi järkevää ja tehokasta eikä sydämellä ajattelua (eli vailla mitään tietotaitoa) ja haihattelua?

Mä todellakin olisin ONNELLINEN jos kaikki ne asiat joita olen täällä väittänyt paljastuisi perusteettomaksi ja turhaksi peloksi. Ei haittais yhtään jos olisin tässä asiassa väärässä. Mielelläni olisin, sillä oikeesti minäkin haluaisin tuhlata rahat mihin huvittaa, käydä lomilla ulkomailla ja päästä helpommalla kertakäyttöä ostaen. Mutta mä pelkään että en ole väärässä. Osoita sinä tuo pelko turhaksi jos pystyt.

Geenimanipulaatiosta puhuttiin aiemmin sun kanssa. Vastasin siihen tuossa sivulla 6 mutta et vissiin huomannut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jossain on tehty tutkimus että kestot kuluttavatkin enempi luontoa kuin kertakäytöt, sen vesimäärän ja pesuaineen vuoksi. Vaikka käyttäs pesupähkinöitä. Ja se sähkö pesukoneen käytössä yms. Siitä oli valituissa paloissa juttu viime keväänä mutta en löydä sitä lehteä enää. Jos jollain on tallessa se niin voisko katsoa sen jutun alta mistä sen tutkimuksen vaikka netistä löytäs. Vois palauttaa maanpinnalle näitä syyllistäjiä..
Tätä en kyllä minäkään ihan niele. Kestot kun todellakin kestävät lapselta toiselle ja ne voi tehdä kierrätys materiaaleista. Ja esim villakuoria ei tarvitse pestä joka kerran jälkeen vaan tuulettaa eikä niitä kyllä useimmat muutenkaan koneessa pese. Toki niitten sisälle tulevan jutut pestään koneessa. Riippuu toki siitäkin kuin kestoilee, mutta harva pystyy kestoileen niin että kaikki uutena kaupasta.

Nimimerkillä juuri miehen mummon vanhasta flanelli lakanasta imuja ommellut :D sekä liivin suojia.

Pakko oli siis vielä vastata :D Enkä ole mikään fanaatikko, mutta ylempää tietoa en vain usko. En ota mitään ressiä ekasta parin kuukauden kestoilusta uuden tulokkaan kanssa,sitä käytetään mitä on ja riippuu toki millainen kakkija sieltä tulee, kauheasti noita nb kokoisia kestoja ei vaan kannata hommata että kyllä meille ainakin yksi paketti kertsejä tulee, harmi että pakkauksesta otettiin näytteet pois koska niilläkin ehkä vain ois pärjännyt jos kaikki hyvin menee :D

Mutta juu kukin taaplaa tyylillään
 
maikko
Tästähän oli vasta juttua vauva vai kaksplus lehdessä, uusimman tutkimuksen mukaan kesto-ja kertisvaipat kuluttavat saman verran luontoa, kestovaippojen luontoa kuluttava vaikutus syntyy juuri nimenomaan siitä pesukoneen pyörityksestä. Vaikka vaipat säilyvät ns. isältä pojalle, pitää niitä silti yhtä usein pestä. Ja joku kun tuossa väitti ettei kestovaipat kuluta öljyä, niin mistä hän luulee että kankaat ja muut kestovaippojen materiaalit on tehty? no öljystäpä hyvinkin, sitä käytetään myös kankaiden valmistamiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maikko:
Tästähän oli vasta juttua vauva vai kaksplus lehdessä, uusimman tutkimuksen mukaan kesto-ja kertisvaipat kuluttavat saman verran luontoa, kestovaippojen luontoa kuluttava vaikutus syntyy juuri nimenomaan siitä pesukoneen pyörityksestä. Vaikka vaipat säilyvät ns. isältä pojalle, pitää niitä silti yhtä usein pestä. Ja joku kun tuossa väitti ettei kestovaipat kuluta öljyä, niin mistä hän luulee että kankaat ja muut kestovaippojen materiaalit on tehty? no öljystäpä hyvinkin, sitä käytetään myös kankaiden valmistamiseen.
no minkäs kokoset koneet pyörii että saadaan niitä kertsejä kuljetettua rekoilla kauppoihin B) ja lentokoneilla maasta toiseen

ja minä ainakin olen ostanut käytettynä vaippoja sekä itse tehnyt kierrätys kankaista että sanoppa tuo numero lehdestä missä noin sanotaan
 
Luonnonpuolella100%:sti
Meilä kestoillaan ja kierätetään kaikki 100% ja ymmärrystä ei tule ihmisille jotka eivät tee samaa... toki ymmärrän "laiskoja ja viitsimättömiä ihmisiä joita ei luonon suojelu kiinosta", mutta ehkä ne eivät ajattele alkuunkaan tulevia sukupolvia ja sitä miltä luonto ja maailma näyttää. Minä tahdon puhtaan luonnon kaikella tavalla ja tahdon että lapseni ja jopa lapsenlapseni saisivat elää puhtaassa luonnossa! Jokainen ihminen pitäisi pienestä asti opettaa luononsuojelu ja kierättäminen/ekoilu/säästeliäisyys jne. Jotkut ihmiset on kuin haaskalintuja jotka roskaa ja paskoo ympäristön käyttökelvottomaksi, surullista ja totta tässä yhteiskunnassa. Kannatan jätemaksujen nostamista 1000%:sti niile ketkä eivät kierätä kaikkea ja ne ketkä kestoilee ja kierättää, eihän sitä roskista tarvitse edes.=) Yksinkertaista ja helppoa.;)
 
Jenni
Vain kertiksiä. kolemlla vauvalla olen kokeillu kestoja ja jokaisella meni iho niiden kans kolmessa päivässä rikki. Eikä kyse ole siitä, että olis ollu liian märäksi, ei todellakaan. Kertisten kans iho meni kiinni ja kertiksillä menee tämä neljäskin tuleva vauva. Varmaan nyt poljetaan suohon tämä mamma, mutta näin vain asia on.
 

Yhteistyössä