Siis ihanko totta neuvolasta annetaan nykyään

mua kiinnostais nähdä sellainen lista.. mietin vaan omalle kohdalle.. tulis varmaan nälkäkuolema nääs. on omasta takaa näitä allergioita ja sit kun lyötäis lista nokan eteen niin oikeasti menis eväät vähiin. se mua kans kiinnostaa miks nää suositukset on erilaisia joka paikassa ja listahan käytännössä uusii koko ajan, lisää tulee ja entiset kielletyt hyväksytään kun tutkitaan vähän lisää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
En minä ole saanut. Lapset syntyneet -04 ja -06. Vältettävät aineet kyllä mainittiin. Minusta tuollainen lista on ihan ok. Ainakin jokaisella on mahdollisuus niitä noudattaa, jos haluaa.
Mutta eikös siitä tule stressiä äidille, jos oikeesti vahingossa syökin listattua ruokaa?
Niinkin paljon on tälläkin palstalla välillä kyselyjä, että "onko sikiölle nyt jotakin tapahtunut, kun söin homejuustoa?"
Voihan se noinkin olla joidenkin kohdalla. Itse noudatin listoja ja mulla ei ollut stressiä yhtään sen suhteen. Hieman kannattaa tietty itsekin ottaa asioista selvää ja käyttää maalaisjärkeä.

suvi-tuuli
ja siis kyllähän kuumennus listerian tappaa eli kastikkeessa ym. se homejuustokin ok. listeria ja toksoplasmoosi tärkeimpiä listalla, mutta mm.korvasienet, pellavansiemenet, muut kuin a:lla alkavat makeutusaineet ovat siellä mahdollisten myrkkyjensä vuoksi. tiesittekö muuten että lakut ja salmiakki ovat siellä verenpaineeseen vaikuttavuutensa takia... ja hei-itse en juonut ikinä yli 3 kahvikuppia päivässä...että olenkin mielestänne niuho:)

Ja kerranki voi sanoa että pojot noille harmaana kirjottelijoille :flower: Mun mielestä on typerää ottaa turhia riskejä ja nauraa ohjeille joilla niitä vältettäisiin mutta valitettavasti joillekkin on tärkeämpää ahtaa sinne suuhunsa mitä lystää välittämättä siitä pienestä ihmisestä vatsassa, onhan se 9kk niin helvetin pitkä aika ja minä minäminäminäminä eikä kukaan muu...

Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
ja siis kyllähän kuumennus listerian tappaa eli kastikkeessa ym. se homejuustokin ok. listeria ja toksoplasmoosi tärkeimpiä listalla, mutta mm.korvasienet, pellavansiemenet, muut kuin a:lla alkavat makeutusaineet ovat siellä mahdollisten myrkkyjensä vuoksi. tiesittekö muuten että lakut ja salmiakki ovat siellä verenpaineeseen vaikuttavuutensa takia... ja hei-itse en juonut ikinä yli 3 kahvikuppia päivässä...että olenkin mielestänne niuho:)
Minä olen kaikissa raskauksissani 'joutunut' syömään salmiakkia, lääkärin määräyksestä. :p :D

katham
johan on sit listalla pituutta. mä sain PUOLIKKAAN A4:sen tän raskauden alussa.. Ja kaikkee oon kyl syöny mitä mieleen tulee.. Paitsi tietty maksaa ja niitä kaloja mitä on kielletty syämästä. Majoneesit menee ja samoin juustot. enpä jaksa mitään listeriaa pelätä.

raskaana 07
en saanut neuvolasta mitään listaa, ainut mistä th sanoi että kannattaa välttää on maksa. Söinkin kaikkea muuta koko raskauden ajan hetkeäkään epäröimättä!

Selvyyden vuoksi, en todellakaan tarkoittanut tätä aloitustani loukkaavaksi ketään kohtaan tms.
Tuossa vain ihmettelin, kun monessakin aloituksessa on mainittu se 'lista' kielletyistä aineista raskaana. =)

Selvyyden vuoksi, en todellakaan tarkoittanut tätä aloitustani loukkaavaksi ketään kohtaan tms.
Tuossa vain ihmettelin, kun monessakin aloituksessa on mainittu se 'lista' kielletyistä aineista raskaana. =)
Mutta mitä nauramista siinä asiassa, siis "listassa" on? Tästä asiasta on muistaakseni joskus aikaisemminkin ollut puhetta kanssasi...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mutta mitä nauramista siinä asiassa, siis "listassa" on? Tästä asiasta on muistaakseni joskus aikaisemminkin ollut puhetta kanssasi...
No sinäpä käsititkin aivan väärin tarkoitukseni. =) Mielikuvassani näin raskaana olevan naisen pitkän listan kanssa kulkemassa kaupassa valitsemassa sopivia ruokia itselleen ja muulle perheelle sitten kaikkea muuta.
Pahalla en todellakaan tarkoittanut, enkä tarkoita nytkään. Maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle raskausaikanakin.

kysyn
jos se "kiellettyjen lista" on joku raskausajan raamattu niin miksi sitä sitten ei anneta joka neuvolassa? Eikä mistään kielletyistä ruuista edes mainita joka neuvolassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
No sinäpä käsititkin aivan väärin tarkoitukseni. =) Mielikuvassani näin raskaana olevan naisen pitkän listan kanssa kulkemassa kaupassa valitsemassa sopivia ruokia itselleen ja muulle perheelle sitten kaikkea muuta.
Pahalla en todellakaan tarkoittanut, enkä tarkoita nytkään. Maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle raskausaikanakin.
Hämmästyttävää, mutta totta, että kaikkien ihmisten maalaisjärjessä ei kuitenkaan ole selvää mielikuvaa esim. siitä mitkä ruoka-aineet ovat "listeria- alttiimpia" kuin toiset tai mitkä kaikki sisältävät jotain ei suositeltua. Siksi näitä "listoja" on aivan aiheellista raskaana oleville antaa. Jokaisen oma valinta on sitten se, miten niitä haluaa noudattaa. Tuskin sitä listaa tarvitsee kaupassa mukana pitää, kotona lukeminen riittää useimmille.

Listaahan on ihan helppo noudattaa, jos haluaa. Osaa erottaa ne ruoka-aineet joissa on listerian tai toksoplasmoosin riski. Ja loppuosaa voi syödä kohtuudella. Sen listan muistaa, kun kerran lukee. Ja listeria ja toksoplasmoosikin kuolee, kun ruuan kuumentaa kunnolla. Vaikka listaa ei noudatakaan suurin osa lapsista syntyy täysin terveinä, kyse on siis vain riskien kasvusta.

Moni asia on muuttunut tutkimuksen myötä parempaan suuntaan nykyisin. Listat on ihan perusteltuja. Nykyisin kun tiedetään että moni menneiden vuosien kuollut sikiö tai vammautunut lapsi olisi voitu pelastaa, jos olisi tiedetty mitä jotkin elintarvikkeissa elävät pöpöt (jotka eivät sinänsä välttämättä aiheuta äidille kovinkaan vaikeita oireita) aiheuttavat sikiölle.

justina
Kaikille ei ole valitettavasti ihan itsestään selviä nuo ruoka-ainesuositukset, kun ei me kaikki olla yhtä syntymäviisaita. eli mun mielestä ihan ok, että ne neuvolasta annetaan kaikille, kun ei kaikki hoksaa ite kysellä. Jokaisen oma asia sitten, kuinka tarkkaan niitä noudattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
01 ja 04 raskauksista sanottiin vain, ettei maksaa sais syödä. Nyt 07 raskausaika ei olis saanut syödä enää juuri mitään.. kalan kokokin olis pitänyt mitata.. hah :D
Etkö sä pidä viivotinta taskussa kaupassa tai ravintolassa? "hei mä oon raskaana, mun pitää mitata onko tää fisu yli 15cm" :LOL:
Juu.. mut olin kato viisas ja jätin kalan kokonaan syömättä, ni ei tullu väärää kokoa syötyä :D
kalansyönti raskausaikana lisää sikiön aivosoluja ja lapsesta tulee fiksu. Että kun lapsen koulu ei suju, voi miettiä asiaa
Niin, tai sit kun äiti on syönyt isoihin kaloihin kertynyttä elohopeaa niin lapsi on kehitysvammainen :xmas: .

Toi kalankoko juttu varmasti kuulostaa hauskalta, mutta ei se oikeasti ole. Elohopea on myrkyllistä.

En ymmärrä minäkään mitään listoja, mutta ehkä joku niitä jaksaa noudattaa :whistle:
Mulle tuli tänään eskarista ohjeet, miten lapselle pitää lukea, näyttää kuvia ja jutella niistä ym. Tuli sellainen olo, että kuinka tyhmänä minua pidetäänkään :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En ymmärrä minäkään mitään listoja, mutta ehkä joku niitä jaksaa noudattaa :whistle:
No ainakin Espoon listassa http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190 lukee selkeät perustelut suosituksille. Etköhän sinäkin ymmärrä sen :whistle: .

Kyllä täälä sai ainakin 2006.
Ja minusta ihan hyvä asia koko lista, sehän ku ei ole KIELLETYT ruoka-aineet lista vaan lista ruoka-aineista mitä SUOSITELLAAN vältettäväksi raskaus aikana erimoisista syistä.
Ja myönnän ihan rehellisesti olevani niin urpo noissa ruoka-asioissa että en oikeasti tiennyt mistä sen pahuksen listerian voi saada enkä kyllä tainnut tietää koko listeriasta kamalasti mitään ennen raskausaikaa. olisihan se ollut ikävää jos sen olisikin saanut kun ei mistään mitään tiedä.
Ja silti käytin sitä järin kuuluisaa maalaisjärkeä syömisenieni kanssa. En hysteerisesti pelännyt homejuustoa tai juossut karkuun kraavilohta. Mutta maalaisjärkeni ei tosiaan osannut sanoa että mahtaako se homejuusto mahdollisesti aiheuttaa jotakin sikiölle, koska ei tuollaista ole koskaan tarvinnut pohtia ja rehellisesti eipä ole ennemin kiinnostanutkaan pätkän vertaa.

Ja mitä tulee kysymyksiin "olenko vahingoittanut lastani kun söin homejuustoa"... niin, eiköhän sellaisiin viisaampana voisi vastata asiallisesti eikä naureskella jos jollekin nämä(kään) asiat ei ole päivänselviä :/

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
No ainakin Espoon listassa http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190 lukee selkeät perustelut suosituksille. Etköhän sinäkin ymmärrä sen :whistle: .
En jaksa edes avata. Ei niin paljoa kiinnosta :D

Yhteistyössä