Siis ihanko totta neuvolasta annetaan nykyään

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Onko teillä huono omatunto siitä, että ette ole pystyneet noudattamaan raskausajan ruokasuosituksia vai miksi koko ajan vähättelette kyseisiä "listoja"?
mulla on se kuuluisa oma maalaisjärki jota käytin ;)
No niin on mullakin, toki minuakin varoiteltiin maksasta jne,, mutta joku lista,,,? :D

memmu
Onko teillä huono omatunto siitä, että ette ole pystyneet noudattamaan raskausajan ruokasuosituksia vai miksi koko ajan vähättelette kyseisiä "listoja"?
No ei ole huono omatunto. Tuntuu vaan "oudolta" että jokasta suupalaa pitää ressata. Onhan perunatki myrkkyä jos et koskaan mitään muuta syö.

No ei siinä listassa mitään Saarioisten ja HK:n kastikejuttuja ollut eikä mitään yksityiskohtia. Lähinnä listeria-bakteeririskit ja tietyissä kaloissa havaitut "ainekset", joissa voi olla riskejä.

Sanottiin viime vuonna noista ruoka-aineista, mutta en mä mitään listaa saanut...
Kaupan pakatut tuoresuolatut/savustetut kalat, homejuustot ja maksa mulle vaan sanottiin. En mä muista tiedä... ja noitakin sai syödä jos nyt ei ihan koko ajan niitä vetele.

mom
En saanut mitään listaa, mutta lappusella oli mainittu jotain mitä tulee välttää, esim. raaka kananmuna, tyhjiöpakattu kala, maksa ja mullassa tonkiminen ilman suojakäsineitä (puutarhahommia).
Vuosi 2006.

Jännintä tässä on se, että joka maassa on eri suositukset. Osat on samoja, mut osat ihan erilaisia! Et niinku esim. suomessa ei saa homejuustoa syödä, mut ranskassa saa. Suomessa ei saa raakaa kalaa syödä, mut japanissa saa. Ja kyllä muuallakin ihan pätevä terveydenhoitojärjestelmä on, ei pelkästään Suomessa. Itse asun Belgiassa, ja täällä lääkäri (gynekologi) seuraa raskautta alusta loppuun, ja sanoi että koska toksoplasmoosi on negatiivinen (minulla siis), niin raakaa lihaa kannattaa välttää, sekä kissoihin ei tulisi koskea. Salaatit ja hedelmät tulisi pestä. Siinäpä ne ohjeet oli. Ja niitä olen ihan kohtuudella seurannut.

meppi-
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
mulla on se kuuluisa oma maalaisjärki jota käytin ;)
Minun maalaisjärki ei osaa sanoa mitkä tuotteet tutkimusten mukaan saattavat olla haitallisia sikiölle, joten luotan ennemmin tutkijoihin ja terveysalan ammattilaisiin. Toki suodatan "listaa", mutta en haluaisi omalla hälläväliä-asenteellani aiheuttaa vauvalle epämuodostumaa, tai muuta mukavaa.

Kukin tavallaan, miksi pitää ilkkua muita?

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Aina täällä tätä samaa asiaa taivastellaan. Kyllä nyt on vaan ruokaaineita , oita ei suositella syötäväksi raskaana. Ja ihan vauvan terveyden tähden!
Listerian mahdollisuus on häviävän pieni. Kun jou pastöroitua maitoa ja syö juustoja, jotka on tehty pastöroidusta maidosta (kaikki kotimaiset on) ja kypsentää pakastevihannekset, nin aika hyvin on turvassa.

Mä olen kymmenen vuotta juonut omasta tilatankista maitoa, jota ei ole pastöroitu, myös raskauksien aikana ja meillä juo samaa maitoa lapsetkin, kukaan ei ole saanut listeriaa.
Ja neuvolassakin tuosta maidosta sanottiin, että juo pois vaan, mahdollisuus, että siinä olis listeria, on todella pieni.

Kamala Amalia harmaana
Mikä helvetin naurun asia se lista on? En ymmärrä. Jos nykyisin tiedetään ja on tutkimustietoa siitä että jotkut ruoka-aineet ovat kiellettyjä tai niitä kannattaa raskauden aikana välttää niin miksi tietoa ei saisi eteenpäin jakaa? Siitä vaan, menkää ja syökää vaikka perunan kukkia. Niin joskus enne muinoinkin tehtiin.

Kyllä mulle on annettu kaikkia odottessa v-00,02 ja 04 paksut nivaskat papereita, joissa
on käsitelty raskausajan ruokavaliota.

Ja niissä on ollut maininnat ruoka-aineista joita ei saisi syödä, lähinnä tyyliin mainiten- vältä näitä.

maria
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Esikoista odottaessa sain printatun A4:n siitä, mitä ei saa syödä. Tyttö siis nyt 4v.

Pienempi neiti on nyt 1v. Silloin odotusaikana sain kaksi A4:sta listaa siitä, mitä ei saa suuhunsa laittaa.
Nyt kun odotan kolmatta, niin se lista oli jo kolme A4:sta.

Mitähän se on muutaman vuoden päästä? Taitaa olla lyhyempi lista lopulta ne eväät, mitä saa kupuunsa tunkea :whistle:
Minua kyllä kiinnostaisi nämä sinun listojen sisältämät syömiset.

Alkuperäinen kirjoittaja mom:
En saanut mitään listaa, mutta lappusella oli mainittu jotain mitä tulee välttää, esim. raaka kananmuna, tyhjiöpakattu kala, maksa ja mullassa tonkiminen ilman suojakäsineitä (puutarhahommia).
Vuosi 2006.
DÄMN! Raakaa kananmunaa just tekeeki mieli :D :x

mä en saanu listaa,ja söin kyllä auraa ja josku fetaakin..en tietenkään yhtenään mut joskus kyllä. tuli mieleen yhestä viestistä että jossain euroopan maas jopa suositellaan maksan syöntiä!mikä kyllä kuulostaa oudolta

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
01 ja 04 raskauksista sanottiin vain, ettei maksaa sais syödä. Nyt 07 raskausaika ei olis saanut syödä enää juuri mitään.. kalan kokokin olis pitänyt mitata.. hah :D
Etkö sä pidä viivotinta taskussa kaupassa tai ravintolassa? "hei mä oon raskaana, mun pitää mitata onko tää fisu yli 15cm" :LOL:

Ellu
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
01 ja 04 raskauksista sanottiin vain, ettei maksaa sais syödä. Nyt 07 raskausaika ei olis saanut syödä enää juuri mitään.. kalan kokokin olis pitänyt mitata.. hah :D
Etkö sä pidä viivotinta taskussa kaupassa tai ravintolassa? "hei mä oon raskaana, mun pitää mitata onko tää fisu yli 15cm" :LOL:
Juu.. mut olin kato viisas ja jätin kalan kokonaan syömättä, ni ei tullu väärää kokoa syötyä :D

Meri-Kaisla harmaana
En minä ole saanut. Lapset syntyneet -04 ja -06. Vältettävät aineet kyllä mainittiin. Minusta tuollainen lista on ihan ok. Ainakin jokaisella on mahdollisuus niitä noudattaa, jos haluaa.

Ellu
Juu.. mut olin kato viisas ja jätin kalan kokonaan syömättä, ni ei tullu väärää kokoa syötyä :D
Hyvä mennä ravintolaankin syömään ja kysyä, et minkä kokonen tää kala on ollut =DD

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
En minä ole saanut. Lapset syntyneet -04 ja -06. Vältettävät aineet kyllä mainittiin. Minusta tuollainen lista on ihan ok. Ainakin jokaisella on mahdollisuus niitä noudattaa, jos haluaa.
Mutta eikös siitä tule stressiä äidille, jos oikeesti vahingossa syökin listattua ruokaa?
Niinkin paljon on tälläkin palstalla välillä kyselyjä, että "onko sikiölle nyt jotakin tapahtunut, kun söin homejuustoa?"

vieras
kalansyönti raskausaikana lisää sikiön aivosoluja ja lapsesta tulee fiksu. Että kun lapsen koulu ei suju, voi miettiä asiaa

Yhteistyössä