Siis ihanko totta neuvolasta annetaan nykyään

PÖPÖ
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja mom:
En saanut mitään listaa, mutta lappusella oli mainittu jotain mitä tulee välttää, esim. raaka kananmuna, tyhjiöpakattu kala, maksa ja mullassa tonkiminen ilman suojakäsineitä (puutarhahommia).
Vuosi 2006.
DÄMN! Raakaa kananmunaa just tekeeki mieli :D :x
SITÄ KYLLÄ TEKEE MIELI...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
joku lista, mitä saat syödä ja mikä on kiellettyä? :LOL:
Noinhan sen moni ajattelee, mutta oikeasti siinä "listassa" sanotaan:
Espoon lista: "Ruuat joiden valmistukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota tai joita on syytä välttää raskaana ja imetettäessä. "
Tampereen lista: vältetään tai ei suositella. Huom. myös alkoholia EI SUOSITELLA... (siinä ei siis sanota, että se on kiellettyä...)

Minusta on täysin eri asia onko joku asia KIELLETTY vai pitääkö sitä VÄLTTÄÄ vai eikö sitä SUOSITELLA...
Ja muistattehan kaikki te listojen kanssa elävät noudattaa myös raskausajan ruokaSUOSITUKSIA!!!! (paljon kasviksia, vähän mutta hyvä rasvoja, ei herkkuja... :D )

Kertokaa nyt
MIKSI KAIKISSA NEUVOLOISSA EI SITTEN JAETA TÄTÄ LISTAA? Itse en ole kahdessa eri neuvolassa kahden eri raskauden aikana kuullut puhuttavan yhtään mitään tällaisesta listasta? Nauvola tätit on vaan sanoneet, et kohtuus kaikessa. Ehkäpä juuri siksi kun kaikissa neuvoloissa asiasta ei puhuta mitään niin toiset eivät sitten osaa asiaan suhtautua vakavasti. Niinkuin en minäkään...

kysyn
Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
minä noudatin listoja ja hyvällä omalla tunnolla. olen pidellyt käsissäni raskausviikolla 27 syntynyttä kuollutta vauvaa: kuolinsyy oli listeria. sen jälkeen ei itse omien raskauksien kohdalla tehnyt mieli leikkiä venäläistä rulettia:(
OSANOTTONI...
Aina siitä puhutaan, mutta mitkä oli oireet sulla....miten selvis et on listeria?

Jätkälle
Mä en nyt ymmärrä. Jätkä, joka on mode, ivailee täällä "muita mammoja jotka kulkee kaupassa lista kädessä". Ja muutenkin. Mitä niin ylihauskaa siinä listassa on? En minä ainakaan tiennyt että esim. haukea tai kuhaa kannattaa välttää tai että Itämeren kalat on oikeita elohopeapommeja. Mitä sulta, Jätkä, on jäänyt kokematta kun noin pitää ivailla?????

Riipputisu jo kenties järjen kanssa toimien....
Yleensä listat ovat yleissivistäviä ja varmaan tutkittujakin, mutta kaikkea ikävää voi sattua ihmislapsen elämässä, vaikka kuinka noita listoja noudattaisi!!

Ja paljon neuvolasta on kiinni se, tuleeko sieltä ohjeet tyyliin" Ja nämä on sitten pakollisia" vai tyyliin "Ohjeita maalaisjärjen kanssa.."

Rauhaa.................................

Onhan se hyvä tietää mitä ei suositella syötäväksi. Mulle ei neuvolassa missään raskaudessa annettu lappua ruuista, mutta muistan, että neuvolantäti kyllä kertoi sen hetkiset ruokasuositukset. Ja ite yritin ainakin välttää ruokia joita ei suositeltu, mutta ihan 100% en onnistunut, (joka paikassa kun ei kehtaa tentata, että mitä oot tähän ja tähän ruokaan laittanut...). Ja maalaisjärki on tässäkin jutussa hyvä olla mukana.

Ja sulle Suvi-tuuli :hug:

tutkijanplanttu
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Onko teillä huono omatunto siitä, että ette ole pystyneet noudattamaan raskausajan ruokasuosituksia vai miksi koko ajan vähättelette kyseisiä "listoja"?
mulla on se kuuluisa oma maalaisjärki jota käytin ;)
Tietääkö tämä kuuluisa maalaisjärki oikeasti mitä haitallisia aineita ruuassa voi sikiölle olla? Paitsi erilaisia mikrobeja (joilta sikiö ei pysty mitenkään puolustautumaan puutteellisen immuunijärjestelmänsä takia), useat ruoka-aineet sisältävät myös erinäisiä kemiallisia yhdisteitä, joiden tiedetään aiheuttavan koe-eläimillä epämuodostumia, kasvaimia, hermoston kehitystä haittaavia aineita yms.

Lista tosiaan on suosituslista, mutta tuskinpa peruskoulupohjalta on syytä lähteä naureskelemaan ja tuomitsemaan ihmisiä, jotka ovat sen verran fiksuja että luottavat tutkimustuloksiin enemmän kuin siihen kuuluisaan maalaisjärkeen. Onneksi Suomessa elintarvikevalvonta on niin pitkälle kehittynyt, että harvoin sattuu mitään vakavia "onnettomuuksia" - joskin eräät ympäristövirastojen tutkimukset ovat esim. osoittaneet, että jopa 25-50% tyhjiöpakatuista kalatuotteista ovat sisältäneet listeriabakteereja. Mielenkiintoista olisi myös tietää, kuinka monet alkuraskauden keskenmenoista johtuvat juuri siitä mitä äiti on suuhunsa pistänyt... tuomiohan on yleensä sikiön kehittymättömyys/elinkelvottomuus, mutta kehityshäiriöt jäävät yleensä kyllä selvittämättä.

vakkari
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mulle ei tosiaan oo sanottu neuvolassa kuin tuosta maksan syönnistä.. eikä sen välttäminen tehnyt kyl ollenkaan tiukkaa, maksa kun on :x mut kohtuudella kaikkea oli musta hyvä ohje.
söisit siis kohtuudella myös vakuumipakattuja kaloja? luitko tuon ylemmän kommentin?

tosiaan, olisikin mielenkiintoista tietää kuinka monta keskenmenoa johtuu listeriasta, keskenmenoja kun harvoin tutkitaan sen tarkemmin..

tutkijanplanttu
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
mulle ei tosiaan oo sanottu neuvolassa kuin tuosta maksan syönnistä.. eikä sen välttäminen tehnyt kyl ollenkaan tiukkaa, maksa kun on :x mut kohtuudella kaikkea oli musta hyvä ohje.
söisit siis kohtuudella myös vakuumipakattuja kaloja? luitko tuon ylemmän kommentin?

tosiaan, olisikin mielenkiintoista tietää kuinka monta keskenmenoa johtuu listeriasta, keskenmenoja kun harvoin tutkitaan sen tarkemmin..
Listeria on siitä hankala tutkia, että sitä ei aina kudosnäytteistä löydy, vaikka se olisi jotain aiheuttanutkin. Mutta kaiken kaikkiaan listeria näyttää aiheuttavan HYVIN HARVOIN ongelmia (tutkimuksia lähinnä myöhemmän vaiheen kohtukuolemien osalta), juuri hyvän elintarvikehygienian ansiosta. Itse olen kuitenkin sen verran niitäkin bakteereita töissäni viljellyt, etten raskauden aikana ehdoin tahdoin kajoa tuotteisiin, jotka tiedän listeriariskeiksi.

miska

itseasiassa vakuumipakattuja kaloja ei saisi syödä muutenkaan olipa raskaana eli ei.

mutta järjen käyttöä olen itse harrastanut molemmissa raskauksissani, sillä katson stressaamisen olen myös haitallista vauvalle. no, minulla nuo listat ovat,mutta eipä siellä näytä olevan semmoisia juttuja joita muutenkaan raskaana olevana söisin..paitsi ehkä se raaka kananmuna, jota on majoneesissa...ja aina en vaan muista pyytää hampparia ilman majoneesia.

mutta elkää leidit jaksako tapella. jokainen taaplaa kuitenkin tyylilään ja ketjun aloittajan ideana lienee provosoida, missä hän ketjun pituuden huomioon ottaen on onnistunut erittäin hyvin =)

Alkuperäinen kirjoittaja miska:

itseasiassa vakuumipakattuja kaloja ei saisi syödä muutenkaan olipa raskaana eli ei.

mutta järjen käyttöä olen itse harrastanut molemmissa raskauksissani, sillä katson stressaamisen olen myös haitallista vauvalle. no, minulla nuo listat ovat,mutta eipä siellä näytä olevan semmoisia juttuja joita muutenkaan raskaana olevana söisin..paitsi ehkä se raaka kananmuna, jota on majoneesissa...ja aina en vaan muista pyytää hampparia ilman majoneesia.

mutta elkää leidit jaksako tapella. jokainen taaplaa kuitenkin tyylilään ja ketjun aloittajan ideana lienee provosoida, missä hän ketjun pituuden huomioon ottaen on onnistunut erittäin hyvin =)
mun mielestä ne on pahoja.. mut kyllä, jos mä pitäisin vakuumipakatusta kalasta niin varmaankin olisin sitä syönyt.

IhanaValo
En muista saaneeni, varmaan mennyt ohi korvien..sen verran muistan kyl, että a-vitamiinia ei sais syödä eikä maksaa..mies taas muisti etten saa syödä kylmäsavulohta tms. Sitä ois kyllä tehnyt mieli, mut mies ei antanut ostaa..no, sit kun vauva oli pihalla niin mies yllätti miut ostamalla kauppareissulla sitäkin kalaa:) Kyllä sitä välillä voi olla pienestä onnellinen..

tutkijanplanttu
Täytyy muistaa että neuvolatädit eivät ole mitään oikeita asiantuntijoita esim. juuri mikrobiriskien arvioinnissa. Listeriaa mahdollisesti sisältäviä tuotteita kun ei voi syödä mitenkään "kohtuudella" - kyseessähän on bakteeri, joka lisääntyy elimistössä, ja infektoi istukan läpi myös sikiön. Terveellä aikuisella ei ole vaaraa, koska immuunipuolustus yleensä torjuu mikrobihyökkäyksen, mutta sikiöllä tällaista puolustusta ei ole vielä kehittynyt, ja se on siksi täysin suojaton. Äidin immuunivaste ei pysty sikiötä tässä suojaamaan, eikä sikiölle vaarallista mikrobiannosta tunneta.
On outoa, että esim. alkoholin/tupakan vaaroista ollaan hyvin selvillä, ja useimmilla äideillä on nollatoleranssi alkoholinkäytön/tupakanpolton suhteen. Silti elintarvikeasioissa ollaan jokseenkin höveleitä, ja luotetaan hyvään onneen.

Mun mielestä on ihan hyvä että äitejä vähän ohjaillaan siitä että mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Nykyään kun tuo maalaisjärki tuon syömisen suhteen tuntuu olevan aika monillakin vähän hakusessa. Nii että voisi se neuvonta tehdä hyvää ihan muillekin kun odottaville äideille.¨

Noudatin aika tarkkaan noita syömisrajoituksia, enkä kokenut sen mitenkää hankaloittaneen mun elämää. Ja, tietohan muuttuu ja päivittyy, tuskin niitä turhaan annetaan niitä rajoituksia...

Ehkä ei kannata hysteeriseksi alkaa niiden suhteen (niinku usein aluksi käy) mutta voiko olla nii vaikeaa olla syömättä niitä muutamia ruokia joista voi tulla jotain sikiölle tai äidille? En ymmärrä...

Yhteistyössä