Siis ihanko totta neuvolasta annetaan nykyään

Kippuravarvas
Kyllä niitä jaetaan ja ihan syystä :whistle: mitähän haittaa niiden suositusten noudattamisesta on? Meinaan että kaikki varmaan tulee toimeen ilman homejuustoa raskausajan tai kykenee h-m-p:n käyttään vaikka mikron kautta ennen syömistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kyllä niitä jaetaan ja ihan syystä :whistle: mitähän haittaa niiden suositusten noudattamisesta on? Meinaan että kaikki varmaan tulee toimeen ilman homejuustoa raskausajan tai kykenee h-m-p:n käyttään vaikka mikron kautta ennen syömistä...
Ja sitä homejuustoakin voi syödä jos se on kypsennetty tai tehty pastöroidusta maidosta :) .

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ja sitä homejuustoakin voi syödä jos se on kypsennetty tai tehty pastöroidusta maidosta :) .
Meillä Auraa haukkaillaan ihan vaan paketista suoraan,,, :whistle: :p :D

Kippuravarvas
No niin kai voi :) vaikka se onkin niin :x etten ymmärrä miks sitä joku syö yleensäkään, raskaana tai ei :D

No niin kai voi :) vaikka se onkin niin :x etten ymmärrä miks sitä joku syö yleensäkään, raskaana tai ei :D
Koska se on hyvää :p :p

Mutta mie en ymmärrä mitä hauskaa siinä on jos joku nyt haluaa noudattaa, vaikka sitten orjallisesti, niitä suosituksia. tuski se on keneltäkään muulta pois.

hööh minä en oo saanu tollasta listaa en 2005 enkä nytkään..ja viikkoja on tosiaan se 38 jo. Ja luulis että se neukku täti ois sen jo antanut vaikka vähä hutilo onkin... :p Unohtelee katsoa pissa näytteet ja otta hempan jne.. :p Mielenkiinnosta oisin voinutkin ottaa ton listan, mut eiköhän nämäkin ruoka jutut ole sellaisia, että tavan talliainen osaa itsekkin pähkäillä mitä kannattaa mättää elämän innolla naamariin ja mitä ei. Mutta, ajatellaan asiaa siltä kannalta..Nykyään on meitä nuoria äitejä ja kaikkea me ei tiedetä..eikä tiedä aina "vanhempikaan"kansa! Hyväähän ne vaan tarkoittaa näillä..samahan se on se synnytysvalmennus..ihan yhtä tyhjän kanssa..mutta toisille se vaan on hyödyllinen! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Valion Aura on tehty pastöroidusta maidosta... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Valion Aura on tehty pastöroidusta maidosta... :D

No hyvä. :D

vieras
Minua ei naurata tippaakaan se että toksoplasmoositartunta aiheuttaa joka vuosi useille kymmenille sikiölle synnynnäisen toksoplasmoosin jonka seuraukset ovat nähtävissä vasta vuosien kuluttua lapsen syntymästä. Synnynnäinen toksoplasmoosi ei ole mikään vitsi.

Listeriariskielintarvikkeiden syöminenkään ei oletettavasti ole kenellekään tarpeellista, ja listeria on oikeasti vaarallinen silloin kun kyse on sikiöstä tai vajaakuntoisesta henkilöstä.

Listerian voi välttää noudattamalla annettuja ohjeita ruuan kuumentamisesta ja välttämällä niitä elintarvikkeita jotka sisältävät usein runsaasti listeriabakteeria ja jotka syödään kuumentamattomana. Toksoplasmoosin vyös voi lähes aina ehkäistä syömällä lihan kypsänä, huolehtimalla hyvästä ruokahygieniasta ja pysymällä erossa kissan ulosteista raskauden ajan. Tosin kissanomistajat monesti ovat jo immuuneja toksoplasmoosille.

Listerian ja toksoplasmoosin ehkäisemisessä ruuan määrä ei ole ratkaiseva, joten pieni pala on yhtä riskialtis kuis koko lautasellinen.

Minä söin homejuustoa, mätiä ja kraaviakalaa ym ihan hyvällä omalla tunnolla jouluun asti. Mutta sitten oli se juttu lehdessä norjalaisesta äidistä joka oli saanut listerian patöroidusta juustosta ja menettänyt kaksosensa. Sitten ajattelin että puoli vuotta tässä enää on , ehkä pärjään ilman brietä ja tuorejuustoa sen ajan ;)
Listeria tosiaan häviää kuumennuksessa, mutta tarttuu herkästi esim. pinnoilta. Eli puhdas juusto voi saastua uudelleen. Norjassa oli muutama kuollutkin listeriaan. Normaalille terveelle ihmiselle se ei ole vaaraksi.

Maksaa en tietenkään syö,maksamakkaraa kohtuudella kylläkin. Viimeraskaudessa vältin myös haukea ja niitä isoja silakoita, muuten söin normaalisti. Mutta nyt laittoi se norjassa olleet listeria tapaukset mietityttämään ja ajattelin tosiaan noudattaa listaa kesään asti. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua ei naurata tippaakaan se että toksoplasmoositartunta aiheuttaa joka vuosi useille kymmenille sikiölle synnynnäisen toksoplasmoosin jonka seuraukset ovat nähtävissä vasta vuosien kuluttua lapsen syntymästä. Synnynnäinen toksoplasmoosi ei ole mikään vitsi.

Listeriariskielintarvikkeiden syöminenkään ei oletettavasti ole kenellekään tarpeellista, ja listeria on oikeasti vaarallinen silloin kun kyse on sikiöstä tai vajaakuntoisesta henkilöstä.

Listerian voi välttää noudattamalla annettuja ohjeita ruuan kuumentamisesta ja välttämällä niitä elintarvikkeita jotka sisältävät usein runsaasti listeriabakteeria ja jotka syödään kuumentamattomana. Toksoplasmoosin vyös voi lähes aina ehkäistä syömällä lihan kypsänä, huolehtimalla hyvästä ruokahygieniasta ja pysymällä erossa kissan ulosteista raskauden ajan. Tosin kissanomistajat monesti ovat jo immuuneja toksoplasmoosille.

Listerian ja toksoplasmoosin ehkäisemisessä ruuan määrä ei ole ratkaiseva, joten pieni pala on yhtä riskialtis kuis koko lautasellinen.

Italiassa ei suositella ravintolassa salaatin syöntiä ja esim. parmankinkku (joka on siis raakakypsytetty) on ehdottomasti kielletty. Toksoplasmoosi on siellä sen verran yleinen että riskejä kannattaa välttää. Jos esim on vahingossa syönyt jotain "kiellettyä" niin raskaana oleva äiti määrätään heti verikokeeseen mahdollisen tartunnan selvittämiseksi.

suvi-tuuli
minä noudatin listoja ja hyvällä omalla tunnolla. olen pidellyt käsissäni raskausviikolla 27 syntynyttä kuollutta vauvaa: kuolinsyy oli listeria. sen jälkeen ei itse omien raskauksien kohdalla tehnyt mieli leikkiä venäläistä rulettia:(

mut tosiaan eihän siin listassa ollut kuin muutama kokonaan vältettäväksi suositeltu.. suurinta osaa saa syödä kohtuudella ja oikein valmistettuana, kypsennettynä. ja tosiaan esim kaikki valion tuotteet on valmistettu pästöroidusta maidosta joten niitä saa käyttää, myös sitä homejuustoa.

tässähän olisi jollekin kokki-sukulalle tai muulle pieni bisnesidea.... Kun on noita vauvaruokia niin ei kun äitiyseineksiä myös. ruuat luokiteltuna sen mukaan mitä saat syödä (tai et saa) ekalla kolmanneksella, toisella ja viimeisellä.
Sorry!!! mutta kun tuntuu että vauhkotaan asian kanssa liikaa. varmaan puoleenkymmeneen riviin mahtuisi ne ehdottomasti sopimattomat, mutta osassa niistäkin auttaa maalaisjärki.
ja sitten kuitenkin naiset vetää muutaman tupakan päivään jotta tupakkalakko ei stressaa liikaa ja tupakka on kuitenkin myrkky kaikenikäisille!!

Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Esikoista odottaessa sain printatun A4:n siitä, mitä ei saa syödä. Tyttö siis nyt 4v.

Pienempi neiti on nyt 1v. Silloin odotusaikana sain kaksi A4:sta listaa siitä, mitä ei saa suuhunsa laittaa.
Nyt kun odotan kolmatta, niin se lista oli jo kolme A4:sta.

Mitähän se on muutaman vuoden päästä? Taitaa olla lyhyempi lista lopulta ne eväät, mitä saa kupuunsa tunkea :whistle:
Minua kyllä kiinnostaisi nämä sinun listojen sisältämät syömiset.

Pahoitteluni, mua ei kiinnostanut niin paljon, että olisin jättänyt nakkaamatta roskiin.
(Enkä muutenkaan säilö mitään 2003-vuoden neuvolan suosituspapereita :whistle: )

Niissä oli lueteltuna kaloista, juustoista ym. mitkä ne riskit on, ja mitä kaloja esim. erityisesti tulisi välttää.
Maksasta oli myös pitkästi tarinaa, nyt varsinkin kun sitä maksamakkaraa saakin syödä.
Myös suositukset siitä, kuinka usein ja paljon, samoin kun kaloista. (Että mitä ei kannata syödä useammin kuin kuukauden välein jne.)

Mutta mä en tosiaan kulje se paperipumaska mukanani tuolla kaupassa, johan mä olisin nääntynyt siihen stressiin.
Se uusin saattaa kyllä vielä löytyä jostain paperia keräävästä ja edelleenkäsittelevästä laitoksesta varastoituna...

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
minä noudatin listoja ja hyvällä omalla tunnolla. olen pidellyt käsissäni raskausviikolla 27 syntynyttä kuollutta vauvaa: kuolinsyy oli listeria. sen jälkeen ei itse omien raskauksien kohdalla tehnyt mieli leikkiä venäläistä rulettia:(
:(

näin juuri. taitaisi tämän kokeminen olla tarpeellista näille, ketkä syövät kaikkea ja nauravat meille, ketkä EMME TAHDO OTTAA RISKIÄ.

eikä se lista ole niin pitkä, eikä sen noudattaminen ole mitään vaikeaa.

juustot pastöroituna tai kypsennettynä, itämeren ja sisävesien kalaa harvoin, haukea ei suositella raskasmetallipitoisuuksien takia, pakastevihannekset kypsennettynä, tuorevihannekset hyvin pestyinä. ei tyhjiöpakattuja elintarvikkeita listeriariskin takia. ei raakaa kananmunaa tai lihoja.

mikä tässä nyt niin mättää? miksi tämän noudattaminen on niin vaikeaa?
eikö ihminen voi tuota lapsensa takia tehdä?

oletteko ikinä ajatelleet, että yksi syy siihen, että suomessa on niin alhaiset vauvakuolemaluvut on juuri näiden suositusten noudattaminen?

tuo on yhtä typerää, kun nauraa äidille joka pistää lapsensa turvaistuimeen autossa. todennäköisesti kolaria ei tapahdu, mutta miksi ottaa turhia riskejä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle sanoin neuvolan th juuri viime viikolla, että vuosittain listeriatartunnan Suomessa saa 4 ihmistä näistä pakastevihanneksista sun muista, eikä nekään välttämättä ole raskaana olevia.

Toksoplasmoosin voi saada ihan puutarhahommistakin, kärpäset levittävät lentelemällä ruokien päälle, että ei ole pelkästään kissanomistajien uhka.

Yhteistyössä