Saattekste jotain kiksejä vallasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei kai se olekaan lapselle hyväksi, jos vanhempi on autoritäärinen ja impulsiivinen. Kuulostaa kauhealta yhdistelmältä. Mutta se laissez-faire ei ole missään tutkimuksissa osoittautunut sen paremmaksi. Kasvatus voi olla ohjaavaa ja kannustavaa, vaikka lapsella olisikin selkeät rajat.
Mua nyt vaan häiritsee tässä se ap:n asenne että tuon laissez-faire-kasvatuksen ja tyrannian välillä ei ole mitään välimuotoa.

Puoltoista tuntia, 150 viestiä B) Mitäs se tekee per minuutti... Melkein kaks viestiä :D Joo. Eiköhän ole aika siirtyä tekemään muita juttuja.

Pitäkää hauskaa keskenänne ja miettikää seuraavalla kerralla ku lapsillenne puhutte, että miltä tuntuis, jos itse olisitte lapsen kengissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Koululainen ymmärtää jo ku mä sanon, että SINÄ KÄYT KOULUA JA MENET SINNE KU MENET, jos menet myöhässä, niin opettaja ei tykkää. Lapset eivät edelleenkään ole mitään aivottomia imbesillejä. Kyllä ekaluokkalainenkin jo ymmärtää jos selität miten koulu toimii.

Mä en ainakaan ymmärtänyt, kun äiti sanoi noin. Must oli kiva myöhästellä ja lintsata koulusta. Tosin ei mulla mitään rajoja kotona oikein ollutkaan.
Tosin olisin toivonut, että mua oltais kannustettu koulunkäyntiin, ettei opiskelu olisi jäänyt peruskouluun. En mä silloin tajunnut miten tärkeä koulu on ihmisen elämälle, mutta nyt se on myöhäistä. Ei lapsi/teini tiedä aina mikä hänelle on parasta - ainakin tulevaisuutta ajatellen. Vanhempien tehtävä on huolehtia lasten elämästä!

lukenut
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ei kai se olekaan lapselle hyväksi, jos vanhempi on autoritäärinen ja impulsiivinen. Kuulostaa kauhealta yhdistelmältä. Mutta se laissez-faire ei ole missään tutkimuksissa osoittautunut sen paremmaksi. Kasvatus voi olla ohjaavaa ja kannustavaa, vaikka lapsella olisikin selkeät rajat.
Mua nyt vaan häiritsee tässä se ap:n asenne että tuon laissez-faire-kasvatuksen ja tyrannian välillä ei ole mitään välimuotoa.
Minua myös. En ymmärrä mistä moinen ehdottomuus voi kummuta.

Beep
Perhe on kuin yritys. Minä olen se toimitusjohtaja, joka ottaa vastuun, jos pytinki kaatuu. Lapset ovat vain työntekijöitä. Toisinaan saan heiltä palautetta ja liitto valvoo tekemisiäni heidän suhteensa, etten voi ylittää toimivaltaani. Minun kontollani on saada homma luistamaan niin, että työntekijöillä on hyvä olla ja että bisnes rullaa sen verran mukavasti, että saamme osinkojakin. Aikanaan minun tulee jättää firma ja siirtyä eläkkeelle.

:heart:

joo
Montakos koululaista sulla olikaan NinaTT? Ekaluokkalainen (ja vanhempikin) voi olla tosi fiksu, mutta ei se sitä tarkoita, että sillä olisi ajantajua, tai että se olisi valmis kantamaan vastuuta tuollaisista asioista.
Kyllä sinä sitten opit vielä välittäväksi ja toiset huomioonottavaksi vanhemmaksi aikanaan. Olet oikeastaan aika suloinen keuhkoaja. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Saatko NinaTT jotain kiksejä...:
siitä, että nöyryytät lastasi antamalla hänen myöhästyä koulusta, ja kokemalla muiden katseet ja opettajan paheksunnan luokan edessä?
En minä nöyryytä lasta silloin vaa lapsi itse ;) En minä häntä estäisi menemästä kouluun ja naureskelisi kun joutuu häpeämään, vaa antaisin hänen itse todeta mitä siitä seuraa, ku rikkoo sääntöjä.
Sun pitäisi suojella lasta tällaisilta nöyryytyksiltä!!! Luulet, että lapsella on sisäsyntyinen kyky valita oikein tai sitten että yhdestä ulkopuolisen "nöyryytyksestä" oppii miten olla. Eihän lapsi siitä opi mitään! Hän luulee, että hänellä on lupa mennä kouluun myöhässä ja seuraavaksi hän onkin luokan edessä häpeämässä. Hän ei opi muuta kuin sen, etei TIEDÄ mikä on oikein ja mikä väärin. Helpompaa se lapsen elämä on, jos sanot lapselle tarvittaessa, miten asiat pitää tehdä ja miksi, niin hänen ei turhaan tarvitse kokea niitä yhteiskunnan taholta, sillä sen antamat opetukset ovat varmasti kovempia kuin kenenkään äidin.

Siis miten tää nyt meni :whistle: Aina lasta ei voi suojata pettymyksiltä, lapsen on opittava kestämään pettymykset... Mutta ilmeisesti VAIN jos ne ovat äidin tai isän tuottamia?

Koululainen ymmärtää jo ku mä sanon, että SINÄ KÄYT KOULUA JA MENET SINNE KU MENET, jos menet myöhässä, niin opettaja ei tykkää. Lapset eivät edelleenkään ole mitään aivottomia imbesillejä. Kyllä ekaluokkalainenkin jo ymmärtää jos selität miten koulu toimii.

daa
Puoltoista tuntia, 150 viestiä B) Mitäs se tekee per minuutti... Melkein kaks viestiä :D Joo. Eiköhän ole aika siirtyä tekemään muita juttuja.

Pitäkää hauskaa keskenänne ja miettikää seuraavalla kerralla ku lapsillenne puhutte, että miltä tuntuis, jos itse olisitte lapsen kengissä.
annatko sä itsellesi jotain palkintoja siitä, miten tarkoituksellisen epäkypsillä ja provosoivilla kommenteilla saat luotua "keskustelua" palstalla?

äippä

Itsehän viestin aloitit.Ja varmasti tiesit ettei tätä purematta niellä.

Palataan asiaan kun sulla on 15 v siinä kasvatettavana,eikun anteeks...eihän niitä lapsia kasvatetakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:

annatko sä itsellesi jotain palkintoja siitä, miten tarkoituksellisen epäkypsillä ja provosoivilla kommenteilla saat luotua "keskustelua" palstalla?
Aivan, ja sitten itse vielä jättää leikin kesken ja tokaisee, että jatkapaa te tuota hauskanpitoa. Todella kypsää toimintaa. :whistle:

Non compos mentis
Seuraava keskustelu tulee todennäköisesti olemaan se, että hihkaisen partsilta lapsille, että ois välipalan aika. Semmonen hirmuhallitsija täällä rautaisella otteella tekee toisia koskevia ratkaisevia päätöksiä. Nuo lampaat todennäköisesti tulevat kyselemättä sisätiloihin keskeyttäen leikkinsä ilman kapinaa (aivopestyjä kun ovat), pesevät kätensä (ainakin kehoituksesta, jos eivät muuten) ja istuvat pöytään syömään sellaista välipalaa, jonka olen heille itse valinnut, konsultoimatta heitä ensin.

Mahtavat tarvita vuosien terapiaa.

viera
No en saa. Mutta en saa myöskään kiksejä siitä, että hyperaktiivinen ja vaarantajuton lapsi säätää paikassa jos toisessa. Itelläni on adhd ja se yhdistettynä vapaahkoon kasvatukseen oli aika huono yhdistelmä. Tuli sekä fyysisiä että psyykkisiä vammoja, itselle ja muillekin. Omalle lapselleni teen sen palveluksen, että katson tarkemmin perään. Sitä en tiiä miten tekisin, jos oltaisiin lapsen kanssa niin sanotusti normaaleja. Mutta impulsiivisen ja sitä myöten ajattelemattoman lapsen ei voi antaa mennä ihan yhtä vapaasti kuin rauhallisen.

Beep
Alkuperäinen kirjoittaja daa:

Aivan, ja sitten itse vielä jättää leikin kesken ja tokaisee, että jatkapaa te tuota hauskanpitoa. Todella kypsää toimintaa. :whistle:

En oo jaksanut seurata tätä keskustelua kokonaan, kun ei tarvitse kun muutama viesti lukea niin tietää että mikä tämänkin "keskustelun" pointti taas oli. Nina sai nautintoa kun sai kiusata meitä, kun lastaan ei saa kiusata. Vai miten se nyt oli?

:LOL:

Seuraava keskustelu tulee todennäköisesti olemaan se, että hihkaisen partsilta lapsille, että ois välipalan aika. Semmonen hirmuhallitsija täällä rautaisella otteella tekee toisia koskevia ratkaisevia päätöksiä. Nuo lampaat todennäköisesti tulevat kyselemättä sisätiloihin keskeyttäen leikkinsä ilman kapinaa (aivopestyjä kun ovat), pesevät kätensä (ainakin kehoituksesta, jos eivät muuten) ja istuvat pöytään syömään sellaista välipalaa, jonka olen heille itse valinnut, konsultoimatta heitä ensin.

Alistetut lapsiparat, joiden äiti saa kiksejä vallankäytöstä, alistamisesta ja mollaamisesta. :'( Mäkin pakotin nuhaisen kuopuksen päiväunille vaikka hän sinnikkäästi huusi: "en minä ole säsynyt, en minä halua dukkumaan!!" Ja nukahti samantien kun pää osui tyynyyn.... voi näitä tyrannin otteitani. :saint:

winhis
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Saatko NinaTT jotain kiksejä...:
siitä, että nöyryytät lastasi antamalla hänen myöhästyä koulusta, ja kokemalla muiden katseet ja opettajan paheksunnan luokan edessä?
En minä nöyryytä lasta silloin vaa lapsi itse ;) En minä häntä estäisi menemästä kouluun ja naureskelisi kun joutuu häpeämään, vaa antaisin hänen itse todeta mitä siitä seuraa, ku rikkoo sääntöjä.
Sun pitäisi suojella lasta tällaisilta nöyryytyksiltä!!! Luulet, että lapsella on sisäsyntyinen kyky valita oikein tai sitten että yhdestä ulkopuolisen "nöyryytyksestä" oppii miten olla. Eihän lapsi siitä opi mitään! Hän luulee, että hänellä on lupa mennä kouluun myöhässä ja seuraavaksi hän onkin luokan edessä häpeämässä. Hän ei opi muuta kuin sen, etei TIEDÄ mikä on oikein ja mikä väärin. Helpompaa se lapsen elämä on, jos sanot lapselle tarvittaessa, miten asiat pitää tehdä ja miksi, niin hänen ei turhaan tarvitse kokea niitä yhteiskunnan taholta, sillä sen antamat opetukset ovat varmasti kovempia kuin kenenkään äidin.

Siis miten tää nyt meni :whistle: Aina lasta ei voi suojata pettymyksiltä, lapsen on opittava kestämään pettymykset... Mutta ilmeisesti VAIN jos ne ovat äidin tai isän tuottamia?

Olisiko sun mielestä jotain järkeä siinä, että vanhempi opettaa lasta käyttäytymään niin, että hänen ei tarvitse kestää mitään turhia yhteiskunnan ojennuksia, kun ne asiat olisi voitu opettaa jo kotona?

Ja mites jos lapsen arvomaailmassa onkin tärkeämpää katsoa ekaluokkalaisena kauhuleffoja yötä myöten ja nukkua aamulla pitkään, kuin mennä kouluun? Vaikka opettaja olisikin vihainen. Lapset onkin fiksuja, sen verran fiksuja että osaa valita itselleen sopivan kokonaisuuden: jos seuraamus ei ole tarpeeksi ikävä, sen kestää ja voi jatkaa toimintaa. Ja mitä luulet, tajuaako ekaluokkalainen todella koulutuksen merkityksen elämässään?

pakostakin herää kysymys: tietääkö ninaTT siun äitis näistä siun kasvatusmetodeista, jutteletteko te ollenkaan keskenänne? vai onko äitis kasvattanu siut samallalailla ku ite nyt kasvatat lastas? ei niin joo, ei olekaan kun kerroitki siitä joskus toisaalla että yrität kasvattaa lapsesi erilailla ku mitä siut ittes on kasvatettu.

mie en jaksa ees oikeesti vastata noihin siun kysymyksiin ninaTT, ihan siittä syystä että se on ku tuuleen huutais.

Vastaan vain alkuperäiseen viestiin.

En saa kiksejä siitä että isompana otan joissain tilantiessa vallan.
On olemassa asioita jotka vaan tulee tapahtua oli tuo leikki-ikäinen siitä mitä mieltä tahansa. ja on asioita jotka on kiellettyjä oli hän mitä mieltä tahansa. Esimerkiksi hampaat pestään aamulla ja illalla halusi lapsi tai ei, koska meistä vanhemmista hammashygienia on sellainen asia mihin lapsella ei ole vielä sanavaltaa, vaan hammashuolto opetellaan pienestä pitäen niin että vanhempana kun se on lapsen omalla kontolla tulee hampaista huolehtiminen selkäytimestä. Samoin esimerkiksi pikkuveljen lyöminen on kiellettyä ja joskus lyömisen kieltäminen saa aikaan aikamoisen vastareaktion, koska tottakai lapsi haluaisi tehdä niin kun itse haluaa, mutta vanhempana meidän tulee luovia lasten tarpeiden välissä ja esikoisen tarve lyödä pikkuveljeä ei todellakaan mene edellen pikkuveljen tarpeen olla tulematta lyödyksi.

Minusta on tarpeellista opettaa lapselle että elämässä on olemassa korkeampia auktoriteettejä jotka sanelee pitkälti elämäämme. Ei aikuisenakaan voi tehdä mitä sattuu, myös meillä on korkeampia auktoriteettejä jotka sanelee elämäämme, esim lait.
Mutta silti meillä lapsella on päätäntävalta sellaisissa asioissa jotka eivät varsinaisesti vaaranna kenenkään turvallisuutta tai vahingoita terveyttä. Lapsi saa päättää hänelle tärkeistä asioista, esim mikä satu luetaan illalla, laittaako ulos lähtiessä kaulahuivin vai kypärämyssyn, mitä leluja otetaan ulos mukaan, minkä verran ruokaa syö jne.

Ja muuten, mä olen tavattoman ylpeä siitä että esikoisella on vahva tahto vaikka se saakin meidät välillä törmäyskurssille, välillä voittaa äiti, välillä poika. Uskon että vahvatahtoisena hän tulee pärjäämään elämässään hyvin kunhan opetamme ja ohjaamme hänet lapsesta asti elämään tiettyjen sääntöjen puitteissa.

Ja mä en kyllä usko että kovinkaan moni vanhempi oikeasti päättää IHAN KAIKESTA, kyllä normaalissa perheessä jokaisella on päätäntävalta niissä asioissa jotka ovat soveliaita kun katsotaan päättäjän ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Perhe on kuin yritys. Minä olen se toimitusjohtaja, joka ottaa vastuun, jos pytinki kaatuu. Lapset ovat vain työntekijöitä. Toisinaan saan heiltä palautetta ja liitto valvoo tekemisiäni heidän suhteensa, etten voi ylittää toimivaltaani. Minun kontollani on saada homma luistamaan niin, että työntekijöillä on hyvä olla ja että bisnes rullaa sen verran mukavasti, että saamme osinkojakin. Aikanaan minun tulee jättää firma ja siirtyä eläkkeelle.

:heart:
Tää on kyllä hyvin kirjotettu :flower:

harmaana
Minun lapsuuteni oli sitä, että minä tosiaan päätin ja tein mitä halusin. 'halusin' hoitaa myös alkoholisoitunutta äitiäni. Tein ruuan, huolehdin kodista, äidistä, käytin koiran lenkillä jne. Olin vain 7vuotias. Koulussa olin väsynyt, koska en mennyt nukkumaan, oli kivempaa tekemistä. Tai alkoholistit tappelivat alakerrassa. Nyrkkiä sain äitini 'miehiltä' Poliiseja soittelin aamuyöstä. Siihen aikaan lstoimet olivat vasta lapsenkengissä. Tuota elämää elin 3vuotta. Sitten pääsin sijoituskotiin.
Käräjäoikeuden papereissakin lukee, ettei lasta ole tarkoitettu huolehtimaan itsestään ja äidistään, vaan lapsella tulee olla aikuinen.
Minä todellakin kiusaan (jos se sitä nyt on ) lapsiani päättämällä heidän parhaastaan. Minun vapaakasvatus ei ainakaan onnistunut, eikä monenkaan muun

Alistetut lapsiparat, joiden äiti saa kiksejä vallankäytöstä, alistamisesta ja mollaamisesta. :'( Mäkin pakotin nuhaisen kuopuksen päiväunille vaikka hän sinnikkäästi huusi: "en minä ole säsynyt, en minä halua dukkumaan!!" Ja nukahti samantien kun pää osui tyynyyn.... voi näitä tyrannin otteitani. :saint:
Täällä on kans toinen tyranni paikalla :wave: Kyllä mäkin eilen illalla pakotin tuon neidin unille, selkeesti oli jo väsynyt mutta ei malttanut nukkumaan. Ja unessa oli varmaan ennen jo ku pää kosketti tyynyä :LOL: Kyllä se varmaan nyt suunnattomasti kärsi tästä tyranniäidistä joka käyttää mielivaltaisesti aikuisen valtaa :'( Aamulla tyttö heräs hyväntuulisena ja jatkoi illalla kesken jäänyttä leikkiä.. :whistle:

Yhteistyössä