Saattekste jotain kiksejä vallasta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Musta on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin täydellinen vapaus ja täydellinen kuritus, ja oman tuntuman mukaan se paras löytyy jostain niiden väliltä.
Mä olen samaa mieltä, enkä mä saanut ap:n jutuista sellaista kuvaa etteikö rajoja olisi ollenkaan. Ymmärrän mitä hän ajaa takaa ja vaikka en samaa mieltä ihan kaikesta ole niin en koe tarvetta hyökätä toisen kimppuun ja väittää että tulee ongelmia vielä joskus.

Mitä jos ei tulekaan? Mitä jos ap:n tapa kasvattaa lapsensa onkin ihan hyvä tapa?
Ja kaikkien, jotka kasvattaa erilailla (eli suurin osa täällä ) on huono tapa?
En missään kohtaan sanonut noin vaan tarkoitin että myös tämä kohuttu NinaTT:n tapa voi ihan yhtä hyvin olla hyvä.
Mä olen henk.koht. työssäni nähnyt vapaan kasvatuksen hedelmiä, ja niitä valitettavasti riittää erityisluokassani. Se on helpoin tapa kasvattaa lapsi, mutta mitään vastuuntuntoa siinä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Onko oikeasti kahden aikuisen parisuhde verrannollinen vanhemman ja lapsen suhteeseen? Enkä mä kyllä oikein usko, että moni on noin alentuva tai tuomitseva lastensa suhteen. En tiedä, jouduitko moista kuuntelemaan omassa kodissasi, mutta meillä lapset pistävät joskus hanttiin nukkumaan mennessä, mutta aikuisena tiedän, etteivät he jaksa herätä ajoissa suorittamaan velvollisuuksiaan opintiellä, jos eivät mene tarpeeksi varhain sänkyyn. Se on se aikuisuuden ja vanhemmuuden osa, että joskus joutuu tekemään ikäviäkin juttuja.

Okei, eli lapsi siis jotenkin nauttii mollaamisesta, mitätöimisestä ja määräilystä? Missä vaiheessa lapsi yhtäkkiä muuttuukin aikuiseksi kertaheitolla ja kaikki joka ennen päti onkin huono juttu?

Minkälaisen signaalin sä annat lapselle jos olet pistämässä nukkumaan vaikka häntä ei väsytä ja hänellä on jotain itsensä mielestä tärkeätä kesken? Sä sanot: Sinä et osaa tätä itse joten minun on se tehtävä. Se, mikä tuntuu sinusta oikealta ja tärkeältä ei oikeasti sitä ole. Minä tiedän paremmin mikä sinulle on hyväksi. Älä luota itseesi.

Ei sitä ääneen tarvitse sanoa. Viesti tulee silti lapselle perille selkeänä.

Merkkaan.

Mun lapsi on nyt kuulemma valmis nukkumaan, vien siis päikkäreille. Ja koska muakin väsyttää, taidan pötkähtää seuraksi :D

(Puoltoista vuotias, osaa normioloissa pyytää nukkumaan kun on väsynyt, fiksu kakkara :heart: )

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Merkkaan.

Mun lapsi on nyt kuulemma valmis nukkumaan, vien siis päikkäreille. Ja koska muakin väsyttää, taidan pötkähtää seuraksi :D

(Puoltoista vuotias, osaa normioloissa pyytää nukkumaan kun on väsynyt, fiksu kakkara :heart: )
Ai sullakin on superlapsi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Musta on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin täydellinen vapaus ja täydellinen kuritus, ja oman tuntuman mukaan se paras löytyy jostain niiden väliltä.
Mä olen samaa mieltä, enkä mä saanut ap:n jutuista sellaista kuvaa etteikö rajoja olisi ollenkaan. Ymmärrän mitä hän ajaa takaa ja vaikka en samaa mieltä ihan kaikesta ole niin en koe tarvetta hyökätä toisen kimppuun ja väittää että tulee ongelmia vielä joskus.

Mitä jos ei tulekaan? Mitä jos ap:n tapa kasvattaa lapsensa onkin ihan hyvä tapa?
Ja kaikkien, jotka kasvattaa erilailla (eli suurin osa täällä ) on huono tapa?
En missään kohtaan sanonut noin vaan tarkoitin että myös tämä kohuttu NinaTT:n tapa voi ihan yhtä hyvin olla hyvä.
Mä olen henk.koht. työssäni nähnyt vapaan kasvatuksen hedelmiä, ja niitä valitettavasti riittää erityisluokassani. Se on helpoin tapa kasvattaa lapsi, mutta mitään vastuuntuntoa siinä ei ole.
Vapaa kasvatus, jos rajoja kuitenkin on? Onko lapsen kuunteleminen ja ymmärtämisen yrittäminen jotenkin huono juttu? Jos pienestä pitäen haluaa neuvotella, selittää ja auttaa ymmärtämään niin sekin on pahasta?

Täällä aika paljon väännetään sanomisia ja vedetään ihan omia johtopäätöksiä :|

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä, kyse on jostakin päällejääneestä uhmasta ku aikuinen ihminen nauttii pienen lapsen pompottelusta ja määräilystä. Pitää lasta täysin ymmärtämättömänä, kyvyttömänä... Tahallaan, omalla toiminnallaan tekee lapsesta avuttoman sivustaseuraajan omassa elämässään.
No sit sun täytyy lopettaa tollanen toiminta.. ;)

Mä asetan rajoja mun lapselle. Ja ne rajat luo hänelle turvallisuutta ja hän varmasti kokee olevansa erittäin rakastettu eikä mikään avuton sivustaseuraaja.

Jos ei lastaan kasvata sun tavalla, ei se tarkoita sitä että se on sitten se toinen äärilaita. Se ei todellakaan ole niin musta-valkoista vaan välissä on myös aika paljon harmaan eri sävyjä..

lukenut
Alkuperäinen kirjoittaja lukenut:
En jaksanut lukea kaikkea, voi olla että toistan jo sanottua. Mutta siis niinhän lapsista sanotaan, että ne tarvitsevat rajat tunteakseen olonsa turvalliseksi. Jos lapsi saa päätää liikaa, alkaa liian varhain annettu vastuu ahdistaa häntä. Lapsi tarvitsee aikuista, joka kantaa sopivissa määrin taakkaa hänen puolestaan, tekee valintoja ja ohjaa. Ja tietysti myös rakastaa.

Ja vastaus: en saa kiksejä, ehkä enemmänkin mietin, käytänkö valtaani viisasti ja sopivissa määrin.
Mä haluisin ap kuulla, millä sanoin sä kumoat tän?

Vastaa NinaTT
Eikö sinun mielestäsi ole järjettömän egosentristä meininkiä, että sun murunen saa häiritä opetusta ihan vapaasti, mikäli kärsii seuraukset?
Olet varmasti opettajien riemu!

Memmi
Miksi ihmeessä NinaTT kuvittelee että muut mollaa ja väkipakolla sitoo lapsia ja pakottaa tekemään asioita?
Kyllä meillä ainakin on asioita mitä pitää tehdä mutta ne perustellaan lapselle eikä koskaan ole tarvinut väkisin mitään pakottaa tekemään.

Se että ei anna lapsen päättää kaikista asioistaan EI TARKOITA SITÄ ETTÄ LASTA MOLLATAAN, HAUKUTAAN, MITÄTÖIDÄÄN tms.

Järki käteen!

minna
Alkuperäinen kirjoittaja Memmi:
Miksi ihmeessä NinaTT kuvittelee että muut mollaa ja väkipakolla sitoo lapsia ja pakottaa tekemään asioita?
Kyllä meillä ainakin on asioita mitä pitää tehdä mutta ne perustellaan lapselle eikä koskaan ole tarvinut väkisin mitään pakottaa tekemään.

Se että ei anna lapsen päättää kaikista asioistaan EI TARKOITA SITÄ ETTÄ LASTA MOLLATAAN, HAUKUTAAN, MITÄTÖIDÄÄN tms.

Järki käteen!
Just näin. Rahat ei tarkota mitään alistamista. Ja meilläki on rajat mutta kyllä lasten kanssa silti voidaan keskustella. Ja lapselle kyllä perustellaan että miksi näin tehdään. Mutta mä uskon, että ap tulee huomaamaan jossain vaiheessa toimintansa seurauksen, jos tosissaan toimii niin ku antaa ymmärtää. Ei se vielä näy, jos lapsi on vasta 1-vuotias, mutta myöhemmin näkyy ihan varmasti.

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Memmi:

Järki käteen!
Juuri näin. Lapsella voi olla rajat, jotka asetetaan terveesti ja lasta kunnioittaen. Ei siis mielivaltaista aggressiivista dominointia, ei alistamista yms. Tässä nyt kaksi ääripäätä taistelee keskenään kun siinä välissä on se iso alue kultaista keskitietä, jossa lapsella on hyvä olla - laitetaan rajat ja annetaan lapsen olla lapsi. Rakkaudella, hellyydellä, suostuttelulla, viekkaudella ;), palkitsemisella, toistolla, kärsivällisyydellä, johdonmukaisuudella jne..

vieras
Luulisi noinkin fiksun kasvattajan kuten ap tietävän, että lapsen perusturvallisuus lähtee rajojen asettamisesta kuten esim. nukkumaan meneminen josta vanhemmat päättävät ei lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Vastaa NinaTT:
Eikö sinun mielestäsi ole järjettömän egosentristä meininkiä, että sun murunen saa häiritä opetusta ihan vapaasti, mikäli kärsii seuraukset?
Olet varmasti opettajien riemu!
Tuota... Lue nyt tuo teksti ajatuksella ja näe paradoksi.

"saa häiritä opetusta ihan vapaasti mikäli kärsii seuraukset"

Öhh?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Saatko NinaTT jotain kiksejä...:
siitä, että nöyryytät lastasi antamalla hänen myöhästyä koulusta, ja kokemalla muiden katseet ja opettajan paheksunnan luokan edessä?
+ muista ikävistä, ahdistavista tilanteista joissa lapsesi huomaa, ettei ole osannut käyttäytyä yleisesti hyväksytyllä tavalla. Niitä tilanteita ehtii karttumaan ennen kouluikää paljon tuolla elämäntavallasi.
Itse asiassa lapsesi joutuu ottamaan vastuun ei ainoastaa itsestään vaan myös sinun vastuuttomasta vanhemmuudestasi. Ei ole helppo elämä odotettavissa. Minusta tuo on sadisimia ja henkistä väkivaltaa pahimmillaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Saatko NinaTT jotain kiksejä...:
siitä, että nöyryytät lastasi antamalla hänen myöhästyä koulusta, ja kokemalla muiden katseet ja opettajan paheksunnan luokan edessä?
En minä nöyryytä lasta silloin vaa lapsi itse ;) En minä häntä estäisi menemästä kouluun ja naureskelisi kun joutuu häpeämään, vaa antaisin hänen itse todeta mitä siitä seuraa, ku rikkoo sääntöjä.

vieras
Mitä ninatt vastaat siihen lääke-kysymykseen?! Eli jos lapsellesi määrättäs jotain lääkettä, joka maistuu pahalta eikä halua ottaa sitä, niin pakottaisitko siinätilanteessa vai miten hoitasti asian?
1-vuotiaalle kun kuitenki on aika vaikea selittää että otappa tätä myrkyn makusta lääkettä, se auttaa :xmas:

No johan on aloitus ninalta.. Ei se ole kiusaamista jos asettaa rajat lapselle :eek: . Se on se yksi kasvatusmuoto, jokaisella on omansa ja tämä on hyvä tapa meille. Mullakin oli rajat ja ihan fiksu tunnun olevani, jos ei olisi rajoja ollut niin en olisi tässä nyt kirjottelemassa ja ihmettelemässä palstaa :saint:

Yhteistyössä