NinaTT! Minusta sinulla on joitakin ihan hyviä pointteja. En itsekään ymmärrä miksi jotkut äidit/vanhemmat pitävät hirveän ankarasti kiinni tietyistä mielivaltaisistakin säännöistä. Ymmärrän säännöt, mitkä tähtäävät lapsen hyvinvointiin, kasvatukseen ja turvallisuuteen. Sen sijaan en ymmärrä sääntöjä, jotka on tehty nimenomaan helpottamaan vanhempien elämää, tai jotka perustuvat siihen että "näin on aina tehty, ja näin tehdään nytkin", eikä niillä käytännössä ole mitään positiivista vaikutusta lapseen itseensä.
En myöskään kannata sitä, että nukkumaan raahataan kesken leikkien ilman mitään varoitusta, rangaistaan vaikka siskon kanssa tappelemisesta eikä vaivauduta ottamaan selvää kumpi aloitti, tietokone suljetaan nenän edestä ilman mahdollisuutta tallentaa keskeneräistä työtä tai peliä, tms. Tyrannimainen käytös kostautuu kyllä tulevaisuudessa yhtä paljon kuin liika lepsuuskin. Säännöt ovat sääntöjä, mutta inhimillisyyttä ei pitäisi unohtaa.
Mutta sen sijaan, että ottaisi lapsen mielipiteet ja tunteet huomioon terveellä tavalla ja neuvottelisi kummallekin sopivan ratkaisun ongelmaan, ei minusta ole ollenkaan järkevää hylätä kaikkia sääntöjä ja määräyksiä vain sen pelossa että joskus menisi liian pitkälle. Tietyt asiat ovat sellaisia, että pelkkä selittäminen ja esimerkki ei auta. Tottakai pienelle lapselle voi opettaa, että siivotaan lelut leikkien jälkeen, ja lapsi onnellisena tekee niin ilman mitään ongelmia. Mutta entä sitten kouluikäisenä ja teininä, kun ei enää kiinnosta siivota. Äidin selitykset siitä että huone alkaa näyttää kaatopaikalta eivät hetkauta puoleen tai toiseen, vaan aina löytyy kivempaa tekemistä kuin siivoaminen?
Omat vanhempani eivät pakottaneet minua siivoamaan. Ei varmaan ole vaikea kuvitella miltä kotini näyttää nyt aikuisena! Koska minulla ei lapsena ollut selkeitä sääntöjä, enkä silloin oppinut "pakottamaan" itseäni tekemään epämiellyttäviä asioita, en osaa sitä vielä nytkään. Se niin sanottu itsekuri ei ole mikään sisäsyntyinen ominaisuus, se on taito mikä opitaan mm. sillä että äiti vaatii ja pakottaa siivoamaan sen huoneen perinpohjaisesti joka viikko, eikä ajattele vain että lapsi kestäköön seuraukset jos ei niin tee. Tällaisissa asioissa ne seuraukset saattavat olla niin vakavat, että kukaan hyvä äiti ei antaisi niiden tapahtua lapselleen.
Ajatelkaa ihmisiä Sillä siisti-ohjelmassa! Mistä vetoa, että suurin osa niistä ei ole kotona oppinut että on pakko siivota? En ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos minun lapseni päätyisi sellaiseen tilanteeseen minun "kultaisten periaatteideni" vuoksi.