Rajat ja pahoinpitely, oli se sitten fyysistä tai psyykkistä on täysin eri asiat.
Meillä on asioista keskusteltu jo 15 vuotta,eli vanhin siis on sen ikäinen.
En hyväksy jäähyjä, mutta ymmärrän että joskus toiset niitä käyttää.
Itse olen läsnä pienen lapsen kiukussakin,mutta isommat saavat purkaa tunteitaa kuten parhaakse ovat kokeneet.
Olemme jutelleet siis jo etukäteen,miten kunkin lapsen (6 kpl) kohdalla toimitaan.Mikä sopii kellekin.Eli saa suuttua ja purkaa tunteitaan,mutta miten-se sovitaan.
Nukkuma-ajat on jonkinlaiset,tiiän että lapsi voi leikkeihinsä vajota ja valvoa illalla myöhään,eli omiin huoneisiin mennään rauhoittumaan hyvssä ajoin.
Esim kolmosista kaksi osaa itse sammuttaa jo valot ja alkaa nukkumaan,bonaripoika tarvitsee sen huomautuksen että olis aika sammutella valoja jo.Ja nukahtaa kyllä heti.
Musta lasten yksilöllisyys tulis huomioida,toisille sopii vapaampi tyyli ja toiset tarvitsee enemmän opastusta.
Murkku ei polta eikä juo,mutta kokeillut on tupakkaa.Alkoa ei saa kokeilla,kiinnostusta olisi mutta arvostaa mun toivetta ja on juomatta.
Meillä on rajoja paljonkin,esim pelipäivät on jaettu lasten kesken-tällöin jokaisella on arkena yksi päivä jolloin saa pelata kaikille pelikoneilla.
Muuten isommat olisivat koneillaan jatkuvasti,sen tiedän.
Sitä on rajoitettava ihan lasten oman turvallisuuden vuoksi.
Mulla on sellanen kirjava se tie jota kuljen,ei niin mustavalkoista kuin osalla tuntuu olevan.