Minä olen elänyt rajattoman lapsuuden ja Ninan mietteet ovat kuin äitini suusta. Nyt äitini ihmettelee, miksi oma lapseni ei SAA kokea samaa, minä vastaan: Hän ei JOUDU kokemaan samaa.
Nyt aikuisenakin, kun joudun tekemään aikuisten suuria päätöksiä, koen suurta ahdistusta ja pelkoa päätöksiä kohtaan. En millään opi, että mieheni auttaa minua päätöksien teossa ja välillä tekee päätökset puolestani. Ja se tuntuu mahtavalta! Sisäinen ahdistus helpottuu, kun joku muu sanoo, että hän tekee päätökset tästä ja tästä. Lapsena en osannut eritellä tuota ahdistuksen tunnetta ja liittää sitä päätäntävaltaan. En siis osannut pyytää apua. Olin aivan hukassa ja peloissani, mutta luulin, että se on aivan normaalia.
Nuorena tein jatkuvasti vääriä valintoja, sillä se, että sain edes tehtyä jonkinlaisen valinnan, helpotti hiukan. Mutta vain todella lyhyeksi ajaksi. Ja kierre jatkui jatkumistaan. Sisäisesti huusin apua, jotakuta toista tekemään päätökset mun puolesta, etten mä jaksa enää enkä edes halua!
Kun luen Ninan ajatuksia, palaan sisimmässäni takaisin lapsuuteeni ja rintaa puristaa. Monesti otan oman lapsen syliini ja rutistan lujaa ajatellen samalla, että onneksi oma lapseni ei joudu kokemaan tuota. Ikinä en voisi satuttaa lastani kuormaamalla hänen niskaansa aivan liian suuren vastuun; vastuun pienestä ihmisestä.