Saattekste jotain kiksejä vallasta?

Alkuperäinen kirjoittaja ho:
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä, laps saa mun puolesta mennä myöhässä kouluun mutta kantaa siitä vastuun sitten itse.
:eek: et ole tosissasi? siis vaikka ekaluokkalainen? selitäpäs meille nyt ihan juurta jaksaen, mitä koet tämmöisellä lapselle opettavasi?
Sori ninaTT, mutta ainakin Suomen kouluissa ekaluokkalaisten ja ala-asteenlaisten kohdalla jos on myöhästymisiä, niin seuraamukset tulevat ensin vanhemmille.. Opettaja/rehtori tms soittaa vanhemmalle, ja sillä tavalla.. Vähän niinkuin nyt oli se juttu, jossa äiti tuomittiin sakkoihin(?), koska lapsensa eivät olleet käyneet pitkään aikaan koulussa, antoi lasten tehdä mitä huvittaa.

Jopa ylä-asteelaisten kohdalla jatkuvasta myöhästelystä ilmoitetaan vanhemmille ja toivotaan, että sitä kasvatusta tapahtuisi myös siellä kotipäässä, eikä VAIN koulussa...
Eiköhän lasta siinä vaiheessa hävetä sen vertaa, ettei tee toiste? Tosin jos häntä on nöyryytetty koko pienen ikänsä, niin ei ehkä enää edes välitä.

m
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Miksi oletat opettajan olevan auktoriteetti lapsellesi, jos et itsekään ole ollut? :eek:
Miten niin en ole ollut auktoriteetti?
Koska et aseta rajoja lapsillesi. Rajoilla tarkoitan esim. käyttäytymis"sääntöjä", aikataulujen noudattamista (aikuisena jos ei osaa esim. työhaastatteluun tulla ajoissa, niin huonosti menee... ja lapsestahan se lähtee jo se myöhästely) yms

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mun mielestä tän vois kääntää jotenkin niin että tällasessa kasvatuksessa lapsi kasvattaa vanhempiaan eikä toisin päin? Tässähän suoraan lapsi saa päättää mitä milloinkin perheessä tapahtuu? Miten tää toimii kun lapsia on useampi, vaikkapa 3? Äiti tekee kuten Jessica ja isä kuten Nico-Betteri, mutta kuka muistaakaan Anna-Nicolea jonka pillin mukaan kukaan ei tanssi? Mahtaa tulla traumoja yksin jäämisestä :'(
:attn:
Miksi ihmeessä jonkun perheessä pitää pompotella? Mistä tää vastakkainasettelu on saanu alkunsa? Oikeastiko pidätte lapsianne läpeensä pahoina?
Kommentoimatta sun vastausta, vastaa sinä ensin sinulle esitettyyn kysymykseen :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mulle on ihan sama että miten sä lapses kasvatat mutta pikkasen voisit ihan oikeesti alkaa miettimään että minkälaista tekstiä sä tänne suollat. Muista ettei se sunkaan tapas välttämättä ole se Ainut ja Oikea..
Kuten myös. Jotenkin huvittavaa ku mulle tullaan aukomaan miten elämä ei aina ole ruusuilla tanssimista ja kivaa.
No sitäkään en minä ole sanonut. Sillä kun sanoin että elämä ei aina ole hauskaa niin tarkoitin sitä että vanhempien velvollisuudet ei oo aina hauskoja. Mutta tehtävä ne on silti. Ja nekin voi tehdä rakentavasti, usko tai älä.. ;)

juu
Kyllä, laps saa mun puolesta mennä myöhässä kouluun mutta kantaa siitä vastuun sitten itse.
:eek: et ole tosissasi? siis vaikka ekaluokkalainen? selitäpäs meille nyt ihan juurta jaksaen, mitä koet tämmöisellä lapselle opettavasi?
siis oppii paljon enemmän kuin monien pilalle passatut kullanmurut joiden takapuolen äiti aamulla pyyhkii, herättää 100 kertaa, ja kakara nukkuu ja lopulta äiti vie autolla kouluun.
eivät kanna itse vastuuta mistään.
ja oikeasti, miksi lapsi haluaisi aina valita huonosti? lapsi valitsee hyvin automaattisesti kun vauvasta asti saa päättää.

huoh
Sori ninaTT, mutta ainakin Suomen kouluissa ekaluokkalaisten ja ala-asteenlaisten kohdalla jos on myöhästymisiä, niin seuraamukset tulevat ensin vanhemmille.. Opettaja/rehtori tms soittaa vanhemmalle, ja sillä tavalla.. Vähän niinkuin nyt oli se juttu, jossa äiti tuomittiin sakkoihin(?), koska lapsensa eivät olleet käyneet pitkään aikaan koulussa, antoi lasten tehdä mitä huvittaa.

Jopa ylä-asteelaisten kohdalla jatkuvasta myöhästelystä ilmoitetaan vanhemmille ja toivotaan, että sitä kasvatusta tapahtuisi myös siellä kotipäässä, eikä VAIN koulussa...
Eiköhän lasta siinä vaiheessa hävetä sen vertaa, ettei tee toiste? Tosin jos häntä on nöyryytetty koko pienen ikänsä, niin ei ehkä enää edes välitä.
No, jutellaan seuraavan kerran sitten kun lapsesi on 25-vuotias. Jos noilla opetuksilla pysyy hengissä niin pitkään, eikä esim. jää auton alle, koska haluaa ylittää moottoritien, koska hänhän saa tehdä just niinku tykkää...

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
En ymmärrä ap:n pointtia. Kuka kiusaa ja ketä, vai onko yleinen rajojen asettaminen kiusaamista ja pomottamista??
Niinpä. Meillä on paljon rakkautta kotona ja selkeät rajat lapsilla. Lapset ovat hyvin tasapainoisia ja meillä on mukavaa yhdessä. Kun on selkeät rutiinit ja säännöt, jää paljon enemmän aikaa myös pitää kivaa yhdessä, temppuilla ja pelleillä sen sijaan, että pitäisi vääntää perusasioista.

Sen takana, että otamme aikuisen roolin perheessä, ei liity mitään kieroutunutta halua käyttää valtaa, olla ilkeä tai dominoida sairaalla tavalla. Kyse on siitä, että aikuiset ovat aikuisia ja lapset lapsia. Heidän annetaankin olla lapsia niin pitkään kuin sitä ovat eikä sysätä heille liian paljon päätäntävaltaa liian aikaisin. Näin elämä on niin heille kuin meille vanhemmillekn mieluisampaa. Annetaan lasten olla lapsia.
ninaTT: "onko yleinen rajojen asettaminen kiusaamista ja pomottamista??"

...
Jos et aseta lapsellesi selkeitä rajoja, et ole auktoriteetti.
Paljon kertoo tuo esimerkkisi siitä, että ekaluokkalainen saa ihan rauhassa myöhästyä koulusta, se ei ole sun asias.
Sä olet kyllä niin pihalla.
Ps. Suurin osa vanhemmista ei "pompota" lastaan, vaan kasvattaa määrätietoisesti ja on tukena ja apuna vaikkapa silloin, kun lapsi pitää ajoissa saada sinne kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Miksi oletat opettajan olevan auktoriteetti lapsellesi, jos et itsekään ole ollut? :eek:
Miten niin en ole ollut auktoriteetti?

Beep
Onko kiva kiusata pieniä?

Jotain mielihyvää lasten kiusaaminen ilmeisesti monelle tuottaa, ei sitä muuten n'in laajasti harjotettais.

Kuka kiusaa pieniä? Tuskin kukaan vastaisi että se on kivaa. Vai itsekö sitä teet?

Mikä kysymys!!!!

:eek: :eek: :eek:

h
Mun mielestä tän vois kääntää jotenkin niin että tällasessa kasvatuksessa lapsi kasvattaa vanhempiaan eikä toisin päin? Tässähän suoraan lapsi saa päättää mitä milloinkin perheessä tapahtuu? Miten tää toimii kun lapsia on useampi, vaikkapa 3? Äiti tekee kuten Jessica ja isä kuten Nico-Betteri, mutta kuka muistaakaan Anna-Nicolea jonka pillin mukaan kukaan ei tanssi? Mahtaa tulla traumoja yksin jäämisestä :'(
:attn:
Miksi ihmeessä jonkun perheessä pitää pompotella? Mistä tää vastakkainasettelu on saanu alkunsa? Oikeastiko pidätte lapsianne läpeensä pahoina?
Kommentoimatta sun vastausta, vastaa sinä ensin sinulle esitettyyn kysymykseen :whistle:
NinaTT, kun lapsien aivoihin ei ole sisäänrakennettu kohdussa, miten käyttäydytään, mikä on oikein jne.. Jos kaikki pitää lapsen kokea kantapään kautta (niinkuin sinun kasvatuksessasi ilmeisesti on tarkoitus) niin heikosti voipi pienelle lapselle käydä...

tämä
Tämä kertoo taas arvostuksesta opettajia kohtaan ja siitä, että oletetaan sen oman murusen olevan se ainoa oppija siellä koulussa. Tosi piittaamatonta. Ei se mitään, että muiden oppiminen keskeytyy!

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
siis oppii paljon enemmän kuin monien pilalle passatut kullanmurut joiden takapuolen äiti aamulla pyyhkii, herättää 100 kertaa, ja kakara nukkuu ja lopulta äiti vie autolla kouluun.
eivät kanna itse vastuuta mistään.
ja oikeasti, miksi lapsi haluaisi aina valita huonosti? lapsi valitsee hyvin automaattisesti kun vauvasta asti saa päättää.

Non compos mentis
Lapsi ei voi tehdä omaa itseään koskevia perustavanlaatuisia päätöksiä johtuen ihan hänen nuoresta iästään. Edes ns. pikkunerot eivät ole kykeneviä tekemään päätöksiä omista nukkuma-ajoistaan, vaikka osaisivatkin enemmän matematiikkaa kuin 99,999% muusta väestöstä.

Rajat ja auktoriteetti. Se ei ole valtapeliä, vaan lapsen parhaaksi. En ole diktaattori julmimmassa mielessä: esim. maistatustilanne tulee tehdä mukavaksi. 9/10 tapaukessa lapset ovat todenneet uuden ja vieraan ruoka-aineen hyväksi, kunhan vain uskaltautuivat maistamaan. Joskus ei ole aikaa selitellä, esim. eilen taisimme kohdata pedofiilin. Silloin oli tärkeää, että lapset pysyivät vierelläni ja hipihiljaa yhdestä eleestä, ei olisi ollut aikaa selitellä ja jaaritella.

Perhe on kuin yritys. Minä olen se toimitusjohtaja, joka ottaa vastuun, jos pytinki kaatuu. Lapset ovat vain työntekijöitä. Toisinaan saan heiltä palautetta ja liitto valvoo tekemisiäni heidän suhteensa, etten voi ylittää toimivaltaani. Minun kontollani on saada homma luistamaan niin, että työntekijöillä on hyvä olla ja että bisnes rullaa sen verran mukavasti, että saamme osinkojakin. Aikanaan minun tulee jättää firma ja siirtyä eläkkeelle.

juu
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
siis kun en voi olla sekä sisällä että ulkona, en jaksa oikeasti perustella koko ajan jotain.
jaksoin kun oli vaan yksi lapsi. nyt en. se puhuminenkin oli välillä voimille käypää. kotiäitiaikana.

eli meillä minä määrään vaan koska käytännön pakko, ei siksi että nauttisin tai saisin kiksejä tai että olisi kasvatusfilosofiani, ideaalin kasvatuskäytännön mukaista.

esim yhteiskunta rajoittaa tosi paljon nykyään. lapset viedää jos menen toisen kanssa sisälle ja vaikka pienempi olisi 2-vuotiaana jäänyt itsekseen ulos.
siis kyllähän nyt selitellään lapsille paljon enemmän kuin vielä omassa lapsuudessa.
siksihän kasvatus nykiyään on raskasta. suurin osa selittää asioita, ennen määrättiin.
mutta se että lapsille ei missään tilanteessa opeteta että aina ei voi vaatia ja vaatia selityksiä, koska hommat ei toimi jos kaikki vaan vaativat ja pitävät kiinni oikeuksistaan.

lukenut
En jaksanut lukea kaikkea, voi olla että toistan jo sanottua. Mutta siis niinhän lapsista sanotaan, että ne tarvitsevat rajat tunteakseen olonsa turvalliseksi. Jos lapsi saa päätää liikaa, alkaa liian varhain annettu vastuu ahdistaa häntä. Lapsi tarvitsee aikuista, joka kantaa sopivissa määrin taakkaa hänen puolestaan, tekee valintoja ja ohjaa. Ja tietysti myös rakastaa.

Ja vastaus: en saa kiksejä, ehkä enemmänkin mietin, käytänkö valtaani viisasti ja sopivissa määrin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Siis onko se sinusta NinaTT todellakin vallankäyttöä ja kiusaamista jos mä vaikkapa sanon lapsille, että tässä on ruoka, nyt on ruoka-aika, syökää olkaa hyvä. Jos he eivät syö, niin sitten kiitos hei hei, seuraavaksi välipala välipala-aikaan?
Ei. Noin mäkin tekisin.
Ethän tee. Sä annat tissiä vaikka puolen tunnin päästä ruokailusta.

Puhut ninatt, kokoajan siitä ettet anna lapsesi pompotella sua... Kyllähän se sua pompottelee kokoajan esim. eilen illalla kun sä et saanut siivottua/mentyä nukkumaan kun lapsi haluasi valvoa.. Vai menitkö nukkumaan silloin kun huvitti ja jätit lapsen yksin valvomaan?

juu
siis niinhän se on, että lapsi oppii että se isoin ja vahvin saa määrätä, se kuka on onnistunut hankkimaan rahaa. joka on kookkain.

minusta siis jokaisen pitäisi saada määrätä itsestään.
mutta tämä on sellainen asia joka on aiheuttanut lähestulkoon loppuunpalamisen, koska en vaan jaksanut toteuttaa käytännössä tätä.
että jokainen saa tehdä just mitä haluaa ja milloin haluaa. kun lapset tarvitsevat esim. apua askarteluun. en jaksa hakea tavaroita ja siivota jälkiä koko ajan. jne. just ja just menee kun lapsia vaan yksi. mutta sen jälkeen ei. joo, ja lapset kyllä siivoavat itse jos pyydän mutta se taas aiheuttaa vielä enemmän sotkua ahtaissa tiloissa...

Rajojen asettaminen/opettaminen lapselle on siis nöyryyttämistä :headwall:

On asioita joista lapsen kanssa neuvotellaan ja asioita joista ei neuvotella.

vieras
kerro miten on yleisesti hyväksyttävää käyttäytyä yhteiskunnassamme, yhteiskunta kertoo-kovalla kädellä. Miksi ihmeessä haluaisin lapselleni ongelmia? Koen rakkauden tekona kertoa ja esimerkilläni näyttää miten elää sovussa ympäristönsä kanssa.

Pahimmillaan tuo vastuuton tapa jättää lapsi yksin tekemään omia valintojaan, aiheuttaa syrjätymisen yhteiskunnastamme.

vieras
Mun velvollisuuteni on olla aikuinen lapsilleni. Se, johon voi luottaa ja turvata. Se, kuka on välillä myös typerä äiti kun ei anna juosta yötä myöten pihalla kun aamulla on aikainen herätys. Helppoahan se olisi heittäytyä samalle viivalle lapsen kanssa ja olla vaan kaveri. Mutta sitä karhunpalvelusta en lapsilleni tee, rakastan heitä liian paljon tehdäkseni heille jotain sellaista, mistä he kärsivät.

Tanja
Mä en katso vanhempana olevani vallanpitäjä, vaan pikemminkin olen lapsilleni elämää opettava ja ohjaava aikuinen, joka siinä sivussa kasvaa itsekin. Ja mun mielestä tuohon elämän opetteluun kuuluu sen kaiken kattavan rakkuden lisäksi myös ne turvallisuutta luovat rajat, jotka ovat ehdottomia tässä opettelun vaiheessa. Et se sinäkään - ap - täällä kulje ilman sääntöjä ja rajoja :).

Yhteistyössä