Saan taatusti p...kaa niskaan kun kerron mielipiteeni kotihoidosta...

  • Viestiketjun aloittaja Onnellinen, köyhä kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensa. Onneksi emme sentaan ela yhteiskunnassa jossa sanellaan mita aidit saavat ja eivat saa tehda. On hienoa etta joillain on varaa olla kotona. Sanon olla varaa koska todellakin, joillain EI ole. Eika heilla ole varaa niita mersujakaan ostella vaikka toissa kayvatkin. ON kummallista ajatella etta tyossakayvat ovat okyrikkaita. Kylla siina vaan omaa elantoaan hankitaan, eihan siitakaan mitaan tule etta koko kansan aidit jonottavat sossun luukulla. Etta se on minun mielipiteeni .
Heh. Tähän voi vaan sanoa, että on kummallista ajatella, että kotona lapsia hoitavat ovat köyhiä ja sossun luukulla B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensa. Onneksi emme sentaan ela yhteiskunnassa jossa sanellaan mita aidit saavat ja eivat saa tehda. On hienoa etta joillain on varaa olla kotona. Sanon olla varaa koska todellakin, joillain EI ole. Eika heilla ole varaa niita mersujakaan ostella vaikka toissa kayvatkin. ON kummallista ajatella etta tyossakayvat ovat okyrikkaita. Kylla siina vaan omaa elantoaan hankitaan, eihan siitakaan mitaan tule etta koko kansan aidit jonottavat sossun luukulla. Etta se on minun mielipiteeni .
Heh. Tähän voi vaan sanoa, että on kummallista ajatella, että kotona lapsia hoitavat ovat köyhiä ja sossun luukulla B)
Itse olisin joutunut sossun luukulle. Tarkoitan myos kotihoidontukea kun puhun luukusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensa. Onneksi emme sentaan ela yhteiskunnassa jossa sanellaan mita aidit saavat ja eivat saa tehda. On hienoa etta joillain on varaa olla kotona. Sanon olla varaa koska todellakin, joillain EI ole. Eika heilla ole varaa niita mersujakaan ostella vaikka toissa kayvatkin. ON kummallista ajatella etta tyossakayvat ovat okyrikkaita. Kylla siina vaan omaa elantoaan hankitaan, eihan siitakaan mitaan tule etta koko kansan aidit jonottavat sossun luukulla. Etta se on minun mielipiteeni .
Heh. Tähän voi vaan sanoa, että on kummallista ajatella, että kotona lapsia hoitavat ovat köyhiä ja sossun luukulla B)
Itse olisin joutunut sossun luukulle. Tarkoitan myos kotihoidontukea kun puhun luukusta.
Et voi olla tosissas... Sunko mielestä ei pitäis kelan maksaa eikä kenenkään huolia mitään korvausta siitä, että hoitaa lapset kotona???
Et taida tietää asiasta paljoakaan...
Tiedätkö kuinka paljon halvemmaksi kotihoidontuki tulee, verrattuna siihen että lapsi olisi päiväkodissa???
Vanhemmathan maksaa todellisuudessa vain pienen osan siitä kustannuksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensa. Onneksi emme sentaan ela yhteiskunnassa jossa sanellaan mita aidit saavat ja eivat saa tehda. On hienoa etta joillain on varaa olla kotona. Sanon olla varaa koska todellakin, joillain EI ole. Eika heilla ole varaa niita mersujakaan ostella vaikka toissa kayvatkin. ON kummallista ajatella etta tyossakayvat ovat okyrikkaita. Kylla siina vaan omaa elantoaan hankitaan, eihan siitakaan mitaan tule etta koko kansan aidit jonottavat sossun luukulla. Etta se on minun mielipiteeni .
Heh. Tähän voi vaan sanoa, että on kummallista ajatella, että kotona lapsia hoitavat ovat köyhiä ja sossun luukulla B)
Hmm... aika hölmösti musta nyt sanottu, tai sitten tahallasi ymmärrät väärin. Täällä tuntuu olevan juuri tuo ihme yleistys, että työssäkäyvät äidit tekevät sen ihan itsekkyyttään jotta saa kivan uuden auton ja pari etelänreissua vuodessa... Ihan kuin kukaan muka ei tekisi töitä puhtaasti sen elämisen vuoksi, maksais palkastaan ihan ruokaa ja laskuja. Ja koska väitetään että kaikilla on mahdollisuus olla kotona, niin mikä siinä on vaikea käsittää että jokaisella puolisolla ei ole huipputuloja eli monet joutuisivat sossun luukulle jos jäisivät kotiin ja yrittäisivät sinnitellä yhden tuloilla.

Mä ainakin ymmärrän täydellisen hyvin ettei kaikilla ole varaa tai mahdollisuutta jäädä kotiin, vaikka itse mun kotihoidontuen aikana käytiin jopa etelässä... Kaikki kun ei ole me.
 
On se sitten hyvä että jotkut tälläkin palstalla tietää että kaikilla on varaa hoitaa lapsensa kotona---jos te gurut nyt löisitte viisaat päänne yhteen ja kertoisitte ton taian ---eli sen miten on mahdollista kaikille olla hoitovapaalla----tämän maan päättäjille ja kaikille meille pöntöille joiden on pakko ainakin ajoittain tehdä töitä niin hiisi vie miten paljon parempi maa tää olis.....argh. Vai voisko olla että jokainen tietää itse omassa elämässään mikä on mahdollista ja mikä ei??? Kaikki vaan talot myyntiin ja sossuun ja vuokralleko???
 
Alkuperäinen kirjoittaja oolovi:
Kaikki vaan talot myyntiin ja sossuun ja vuokralleko???
Olen varmaan sata kertaa lukenut täällä, että lainanlyhennyshän on vähemmän, kuin mitä vuokra olisi, kyllähän se laina kannattaa ottaa!
Samaan hengenvetoon mulle kerrotaan, että pakko mennä töihin kun on lainat maksettavana.
Hmm, hiukan ristiriitaista ehkäpä... B)
 
Hyvä koti!
Eipä muuta voi todeta, kuin että on tosi paljon aivan ihania, lapsiaan rakastavia, työssä käyviä, täyspäisiä vanhempia ja heillä tarjota lapsilleen hyvä koti, jossa on hyvä kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi. Lapsi voi silti viettää suurimman osan ajastaan vanhempiensa kanssa vaikka olisikin hoidossa.

Kyllä niitä kotiäitejäkin ja ennen kaikken niitä heidän kotiolojaan on joka lähtöön, eikä kaikki saa luotua lapselleen perusturvallisuuden tunnetta tai mielen tasapainoa, vaikka olisivat kymmenen vuotta kotona lasten kanssa. Sossun ja neuvolan tädit ovat tästä varmaan ihan samaa mieltä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
samaa mieltä. meillä isä opiskelee ja silti meilki on varaa olla kotona. Tosin yksi lapsi vaan. Kiitos Kelalle!
Kiittelisit vaan esim. työssäkäyviä veroja maksavia äitejä joiden pienokainen pk:ssa, sieltä ne sun kelanrahat tulee.
 
Nii... Kumma että vaikka ois 2 samankokoista perhettä, ja just samat tulot, niin siltikään toisen perheen vanhemmalla ei oo varaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Silloin kyse on siitä, kuinka paljon rahaa käyttää, ei siitä paljonko sitä tulee. Se on tietenki miten arvottaa asiat. Onko tärkeämpää kotihoito vai tulot ja tietynlainen elämäntyyli (tuhlaileva...). Rahaa voi oppia käyttämään hyvin säästeliäästi ilmanki, että siitä vetää hirveää stressiä ja on aina sit pahalla päällä... Voi oppia nauttimaan pienistä ja edullisista asioista. Voi oppia, että se lähimetsä on aivan yhtä hyvä retkipaikka kuin vaikka joku eläintarha. Voi oppia järjestämään raha-asiansa niin, että ei tarvi laskea senttejä joka kauppareissulla.

Ite oon kiitollinen siitä, että olen saanu kasvaa köyhässä perheessä. Olen oppinu venyttämään senttiä hermoja menettämättä. :) Tosin ei mulla niin tarvetta ole sille ollukaan, sille venyttämiselle, vaikka tosi pienituloisia ollaanki ja on lainaa...
 
Ninpä mutta asumistukea kun ei saa siihen lainaan eika muitakaan tukia, että mitä ristiriitaa siinä nyt on??? Se nyt vaan on totta ettei me kaikki eletä yhtä ja samaa elämää, jollain on lapsia yks ja jollain kakstoista ja toisilla on töitä ja toisilla ei.... Ja mä olen muuten sitä mieltä, että aion kituuttaa kotona hoitovapaalla, koska tahdon hoitaa lapseni itse----mutten vaan siedä tätä ihmisten arvottamista jonkun "mä tiedän mikä on kaikille parasta ja mahdollista" juttujen kautta...
 
lapset hyvässä hoitopaikassa
Musta on ihan turhaa edes tehdä kotiäitiydestä sellaista tilaa, jota jokaisen tulisi yrittää tavoitella. Lapsille kun tekee hyvää olla hoidossa. Se on hyvä tuki lapsen kasvulle ja kehitykselle kun kotona kaikki on kunnossa ja ne, jotka eivät ole hoidossa olleet, ovat monilla tavoin kouluun mennessään jälkijunassa. Sosiaalisia taitoja oppii vain harjoittelemalla ja siitä se itsetunto kehittyy lapsellekin. Ei se vain ole sama kuin aina nysvätä äitinsä helmoissa ja käydä kerran viikossa muskarissa. Äidin helmoissa. JA toiseksi, eipä se näytä näille äideillekään kovin hyvää tekevän kun näitä kotiäitien juttuja seuraa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja oolovi:
Ninpä mutta asumistukea kun ei saa siihen lainaan eika muitakaan tukia, että mitä ristiriitaa siinä nyt on??? Se nyt vaan on totta ettei me kaikki eletä yhtä ja samaa elämää, jollain on lapsia yks ja jollain kakstoista ja toisilla on töitä ja toisilla ei.... Ja mä olen muuten sitä mieltä, että aion kituuttaa kotona hoitovapaalla, koska tahdon hoitaa lapseni itse----mutten vaan siedä tätä ihmisten arvottamista jonkun "mä tiedän mikä on kaikille parasta ja mahdollista" juttujen kautta...
Kela:
Pienituloinen ruokakunta voi hakea asumistukea asumismenojensa vähentämiseksi. Asumistukea voi saada Suomessa sijaitsevaan vakinaiseen vuokra-, asumisoikeus- tai omistusasuntoon.

Asumistukea voi siis saada myös omistusasunnossa asuva B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensa. Onneksi emme sentaan ela yhteiskunnassa jossa sanellaan mita aidit saavat ja eivat saa tehda. On hienoa etta joillain on varaa olla kotona. Sanon olla varaa koska todellakin, joillain EI ole. Eika heilla ole varaa niita mersujakaan ostella vaikka toissa kayvatkin. ON kummallista ajatella etta tyossakayvat ovat okyrikkaita. Kylla siina vaan omaa elantoaan hankitaan, eihan siitakaan mitaan tule etta koko kansan aidit jonottavat sossun luukulla. Etta se on minun mielipiteeni .
Heh. Tähän voi vaan sanoa, että on kummallista ajatella, että kotona lapsia hoitavat ovat köyhiä ja sossun luukulla B)
Itse olisin joutunut sossun luukulle. Tarkoitan myos kotihoidontukea kun puhun luukusta.
Et voi olla tosissas... Sunko mielestä ei pitäis kelan maksaa eikä kenenkään huolia mitään korvausta siitä, että hoitaa lapset kotona???
Et taida tietää asiasta paljoakaan...
Tiedätkö kuinka paljon halvemmaksi kotihoidontuki tulee, verrattuna siihen että lapsi olisi päiväkodissa???
Vanhemmathan maksaa todellisuudessa vain pienen osan siitä kustannuksesta.

Olen tosissani. Mina tarkoitan etta kotihoidontuen ja asumistuen ja jopa lapsilisan saaminen on tukien varassa elamista. Mita sina sille asialle voit, jos mina ajattelen niin. Sanoinko etta kenenkaan ei niita pitaisi huolia, en tietaakseni. Mutta jos olet sita mielta etta sanoin niin en voi sille mitaan.
En tieda minka verran halvemmaksi kotihoidontuki tulee tai kenelle se tulee halvemmaksi. Tiedan vain etta minulla ei ollut varaa jaada kotiin hoitamaan lapsiani koska laskut ja vuokra ja ruoka ja vaatteet oli hommattava. Sina sanot etta minulla olisi ollut varaa. Joten olemme todella kaukana toisistamme nakemyksinemme. Olen hammastynyt siita etta tassa kalliissa maassa mielestasi monellakin olisi varaa jaada kotiin hoitamaan lapsiaan jos haluaisivat. Olen todella hammastynyt. Jos sinulla on varaa siihen, onnittelen lampimasti . Toivon kuitenkin etta sina ja Nina Mikkonen joskus ymmartaisitte etta jos on olemassa muunlaistakin elamaa, sellaista jossa on pakko kayda toissa vaikka on pienia lapsia. Nina Mikkonen kuulemma sanoi etta se on itsekasta. Minusta on itsekasta jaada kotiin kun perhe tarvitsee rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lapset hyvässä hoitopaikassa:
Musta on ihan turhaa edes tehdä kotiäitiydestä sellaista tilaa, jota jokaisen tulisi yrittää tavoitella. Lapsille kun tekee hyvää olla hoidossa. Se on hyvä tuki lapsen kasvulle ja kehitykselle kun kotona kaikki on kunnossa ja ne, jotka eivät ole hoidossa olleet, ovat monilla tavoin kouluun mennessään jälkijunassa. Sosiaalisia taitoja oppii vain harjoittelemalla ja siitä se itsetunto kehittyy lapsellekin. Ei se vain ole sama kuin aina nysvätä äitinsä helmoissa ja käydä kerran viikossa muskarissa. Äidin helmoissa. JA toiseksi, eipä se näytä näille äideillekään kovin hyvää tekevän kun näitä kotiäitien juttuja seuraa..
Sosiaalisia taitoja voi oppia muutenkin, kun olemalla 8h päivässä hoidossa.
Miksi lapselle ei tekisi yhtä hyvää olla kotona hoidossa?
Muiden puolesta en voi sanoa, mutta oman kokemuksen perusteella kotihoidossa olevat muksut voi olla ihan yhtä sosiaalisia, muut huomioon ottavia ja jo eskari-iässä kouluvalmiita B)
Ei se päiväkoti ole mikään onni ja autuus, vaikka jotkut niin toivovatkin...
 
vieras
Olen sitä mieltä, että naisen paras henkivakuutus ja myös lasten sekä koko perheen turva on naisen koulutus ja jonkinlainen työpaikka. Jos miehelle sattuu jotain tai mies poistuu kuvioista muuten, niin ei olla pelkästään yhden elättäjän varass.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen sitä mieltä, että naisen paras henkivakuutus ja myös lasten sekä koko perheen turva on naisen koulutus ja jonkinlainen työpaikka. Jos miehelle sattuu jotain tai mies poistuu kuvioista muuten, niin ei olla pelkästään yhden elättäjän varass.
Eli naisen pitäisi yhteiselon aikanakin kuitenkin elää pelossa että mies häipyy tms? Viis siitä mikä olisi lapsille parasta ensimmäisten vuosien aikana?
 
tt
Minä olen ollut nyt vajaan kaksi viikkoa 1- vuotiaan kanssa kotona ilman että olemme päässeet mihinkään. Muutettiin määräajaksi uudelle paikkakunnalle enkä tunne täällä ketään ja avoimeen päiväkotiin piti hakea paikkaa, muista kerhoista nyt puhumattakaan. Reilun viikon olen kuunnellut kitinää ja viihdyttänyt normaalisti hyväntuulista ja paljon itsekseenkin leikkivää lasta. Tänään lapsi pääsi viimein paikkaan jossa oli toisiakin lapsia ja leikkitilaa ja lapsi oli todella onnellinen. Kunhan tämä työkomennus loppuu todellakin palaan töihin sekä minun että lapseni mielenterveyden takia. Kotiäitiys ei meidän tilanteessa ainakaan ole todellakaan mikään hyvä asia lapselle. Ehkä olisi eri jos lapsia olisi useampi ja heillä olisi leikkiseuraa, mutta kyllä minusta päiväkoti alkaa tuntua paljon paremmalta vaihtoehdolta kuin kotihoito.
 
jees
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä koti!:
Eipä muuta voi todeta, kuin että on tosi paljon aivan ihania, lapsiaan rakastavia, työssä käyviä, täyspäisiä vanhempia ja heillä tarjota lapsilleen hyvä koti, jossa on hyvä kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi. Lapsi voi silti viettää suurimman osan ajastaan vanhempiensa kanssa vaikka olisikin hoidossa.

Kyllä niitä kotiäitejäkin ja ennen kaikken niitä heidän kotiolojaan on joka lähtöön, eikä kaikki saa luotua lapselleen perusturvallisuuden tunnetta tai mielen tasapainoa, vaikka olisivat kymmenen vuotta kotona lasten kanssa. Sossun ja neuvolan tädit ovat tästä varmaan ihan samaa mieltä.
Ei lisättävää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen:
Eli olen rehellisesti 100% varma, että sellaiset äidit, joiden mies on kokopäivätyössä voivat olla kotona vielä äitiysloman jälkeenkin pitkään. Ja tämä siitä huolimatta, että on lainaa. Nuo lainathan saa karsittua minimiin, kun ei kerää niitä itselleen statuksen toivossa. Ei tarvii olla 200 neliön hulppeaa omakotitaloa, ei Mersua pihalla, ei etelänmatkoja tarvita lasten huvittamiseen. Monessa asiassa voi säästää ja näin rahaa jää elämiseen enemmän. Voi syödä huokeasti ja silti terveellisesti. Kotiruoka kunniaan. Lapset on syytä opettaa tajuamaan rahan merkityksen.

Olen siis sitä mieltä että kotihoito on monelle lapselle mahdollista ja avain tähän löytyy äidiltä :) Jos tahtoa ja intoa riittää niin ei niitä lapsia tarvii sulloa tarhan säilyttämöihin, ylisuuriin ryhmiin. Lapsi on loppujen lopuksi aika vähään tyytyväinen. Kyse on siitä mihin VANHEMMAT tyytyvät ja kuinka "köyhästi" voivat elää ja silti elää rikasta elämää.

Olen puhunut. Ugh!
Olen sun kanssa AP täysin samaa mieltä. Kun tietää, mitä tahtoo, niin usein ihminen siihen pyrkii. Aika moni täällä ei lukenut tuota sun aloitusta kovin tarkasti. Se on täysin siitä omasta halusta kiinni, millaisen lapsuuden lapselleen haluaa.

"Tahto ja into", "mihin vanhemmat tyytyvät" ja vielä "äitiysloman jälkeen pitkäänkin"... Kolmen ikävuoden jälkeen lapsi usein haluaa ja tarvitsee ikäistään seuraa, jota vanhemmat ei pysty antamaan (saman tasoisesti). Samalla harjoitellaan sosiaalisia taitoja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Minä olen ollut nyt vajaan kaksi viikkoa 1- vuotiaan kanssa kotona ilman että olemme päässeet mihinkään. Muutettiin määräajaksi uudelle paikkakunnalle enkä tunne täällä ketään ja avoimeen päiväkotiin piti hakea paikkaa, muista kerhoista nyt puhumattakaan. Reilun viikon olen kuunnellut kitinää ja viihdyttänyt normaalisti hyväntuulista ja paljon itsekseenkin leikkivää lasta. Tänään lapsi pääsi viimein paikkaan jossa oli toisiakin lapsia ja leikkitilaa ja lapsi oli todella onnellinen. Kunhan tämä työkomennus loppuu todellakin palaan töihin sekä minun että lapseni mielenterveyden takia. Kotiäitiys ei meidän tilanteessa ainakaan ole todellakaan mikään hyvä asia lapselle. Ehkä olisi eri jos lapsia olisi useampi ja heillä olisi leikkiseuraa, mutta kyllä minusta päiväkoti alkaa tuntua paljon paremmalta vaihtoehdolta kuin kotihoito.
Riippuu ihan äidistä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä koti!:
Eipä muuta voi todeta, kuin että on tosi paljon aivan ihania, lapsiaan rakastavia, työssä käyviä, täyspäisiä vanhempia ja heillä tarjota lapsilleen hyvä koti, jossa on hyvä kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi. Lapsi voi silti viettää suurimman osan ajastaan vanhempiensa kanssa vaikka olisikin hoidossa.

Kyllä niitä kotiäitejäkin ja ennen kaikken niitä heidän kotiolojaan on joka lähtöön, eikä kaikki saa luotua lapselleen perusturvallisuuden tunnetta tai mielen tasapainoa, vaikka olisivat kymmenen vuotta kotona lasten kanssa. Sossun ja neuvolan tädit ovat tästä varmaan ihan samaa mieltä.
Ei lisättävää.
Tai ehkä sen verran, että myös työssäkäyvistä niitä samanlaisia löytyy ihan yhtälailla..?
Ja myös kotiäideistä niitä, jotka tekevät kaikkensa lapsien eteen..?
 

Yhteistyössä