Rypäleraskaus

• Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
syystoukka
Heippa kohtalotoverit!

En ole paljon kirjoitellut, mutta kylläkin paljon tätä palstaa seurannut ja muiden kohtaloita myötäelänyt molaan sairastumiseni jälkeen. Tarinani löytyy tarkemmin jostakin puolivälistä tätä palstaa. Nyt päätin päivittää kuulumisia, kun joku edellä sanoi mielellään kuulevansa sairastamistarinoiden onnellisia loppuja.

Minulla todettiin täydellinen mola keväällä 2008 ja kahden kaavinnan jälkeen sain kesällä metotreksaattihoidot. Lääkityksen myötä tilanne sitten rauhoittu!ikin ja 1/2010 putkahti maailmaan potra poikavauva joka nyt onkin jo sitten vikkelä vauhtiveikko. RAskaus sujui normaalisti, eikä mitään erityisiä seurantoja toteutettu. Synnytyksen jälkitarkastusta ennen kävin kuitenkin omasta toiveestani tarkistuttamassa, että hcg oli laskenut normaaliksi.

VAikka mola kaikkine kiemuroineen on nyt taaksejäänyttä elämää, muistan vieläkin kuinka kammottavaa oli ensimmäistä kertaa astella sisään sytostaattipoliklinikan ovesta tai odottaa aamulla otetun labrakokeen vastauksia iltapäivään kaksi kertaa viikossa. Ja selvisin kuitenkin sillä miedoimmalla lääkityksellä.

Mutta, niin inhottava tauti kuin mola onkin on se onneksi pääsääntöisesti viimeistään lääkityksellä voitettavissa ja uusii parannuttuaan äärimmäisen harvoin. KAikille asian kanssa kamppaileville haluan toivottaa tosi paljon voimia!

Murmerliini
Huiiiiiii...!!!!! Viikko sitten aloin jo epäillä olevani raskaana ja tänä aamuna plussasin! Labrassa kävin tänään ja toivottavasti huomenna kuulen missä lukemissa hcg nyt on. Kyllä pelottaa, jos rehellinen olen. En mitään riemunkiljahduksia päästänyt, nyt kun tietää mitä kaikkea voi sattua... Mutta nyt taas odotellaan!

luumu
Todella paha mieli tuli Neiti puolestasi! Muutenkin rankka paikka ja sitten saa noin tökeröä kohtelua. Jännä että eivät ole sanoneet tuloksista muuta. Mulla kun oli epäily osittaisesta molasta, niin sanoivat että missään nimessä ei saa yrittää ennen kun tulokset ovat tulleet ja käskivät soitella perään, jos ei tuloksista kuulu parissa viikossa. Sen lisäksi kättärillä hoitajan piti pyytää lääkäri ultraamaan, kun epäili että on jotain vikaa ja lääkärikin vielä kävi kysymässä jostain toisen mielipiteen. Ainakin mulle jäi fiilis että asia otettiin vakavasti. Ilmeisesti monessa paikassa otetaan keuhkoröntgen ihan rutiinisti, joten jos eivät ota sitä automaattisesti, niin varmaan kannattaa kysäistä kun menet lääkärille.

Ihana kuulla että syystoukalla on sujunut hyvin. Antaa uskoa että seuraavalla kerralla homma saattaisi onnistua meilläkin.

Neiti Näpsä
Tulipa mukavasti piristäviä uutisia kaamoksen keskelle. Hienoa Murmeliini, kyllä varmasti on perhosia vatsassa :) Nyt vaan sitä kuuluisaa odottamista kehiin. Kerrohan kuulumisia!

Viuhti
Hienoa että täällä on positiivisia tuulahduksia ilmassa! Varmasti jännittävä tunne raskautua uudelleen, monia ajatuksia viilettää luultavasti päässä. :) Eniten kuitenkin onnea, eikö? =)

Minulla on käynyt niin ikävästi että karenssin puolivälin ylityksen jälkeen meni parisuhde alta, tai siltä se ainakin nyt vaikuttaa :( Ei tässä kyllä enää naurata tipan vertaa, taisi olla tuo viime talvi liian rankka ja mietin jo että vaikuttiko tuo kaikki ja senjälkeinen aika pitkä masisaikani parisuhteeseeni liian voimakkaasti.. Perheenperustamisesta kun tuli niin suuri unelma tämän pettymyksen jälkeen....että ei ole muu elämä sitten tuntunukaan enää niin mieluisalta tässä karenssiodotuksessa.. :'( Enkä ehkä sitten osannut pitää suhteestamme huolta kun oma mieli oli maassa.... Äh. Tämä nyt ei varsinaisesti liity tähän asiaan mutta kunhan "ääneen" pohdin että kuinkahan paljon tälläisella sairastumisella ja senjälkeisellä henkisellä tuskalla on osuutta siihen, että kestääkö parisuhde vai ei... :'(

on sillä väliä
Hienoa että täällä on positiivisia tuulahduksia ilmassa! Varmasti jännittävä tunne raskautua uudelleen, monia ajatuksia viilettää luultavasti päässä. :) Eniten kuitenkin onnea, eikö? =)

Minulla on käynyt niin ikävästi että karenssin puolivälin ylityksen jälkeen meni parisuhde alta, tai siltä se ainakin nyt vaikuttaa :( Ei tässä kyllä enää naurata tipan vertaa, taisi olla tuo viime talvi liian rankka ja mietin jo että vaikuttiko tuo kaikki ja senjälkeinen aika pitkä masisaikani parisuhteeseeni liian voimakkaasti.. Perheenperustamisesta kun tuli niin suuri unelma tämän pettymyksen jälkeen....että ei ole muu elämä sitten tuntunukaan enää niin mieluisalta tässä karenssiodotuksessa.. :'( Enkä ehkä sitten osannut pitää suhteestamme huolta kun oma mieli oli maassa.... Äh. Tämä nyt ei varsinaisesti liity tähän asiaan mutta kunhan "ääneen" pohdin että kuinkahan paljon tälläisella sairastumisella ja senjälkeisellä henkisellä tuskalla on osuutta siihen, että kestääkö parisuhde vai ei... :'(
On sillä merkitystä. Ja joskus nainen itsekkäästi hoitaa vaan itseään - ikään kuin miehellä ja miehen tunteilla ei olisi väliä. Ja kun tuossa on vika vielä naisessa niin miksi mies jäisi murjottavaa naista katsomaan kun voi aloittaa puhtaalta pöydältä henkisesti ja fyysisesti terveemmän kanssa?

Viimeksi muokattu:
sivusta
Viuhti: olen pahoillani edellisestä kommentista... Toisilta puuttu kyky empatiaan, sille ei vain voi mitään.. Vaikka varmasti kaikella on vaikutusta niinkuin itsekkin pohdit, ei parisuhteen päättyminen usein ole vain toisen ihmiset vastuulla/syy. Älä syyllistä itseäsi. Sinulla on oikeus tuntea juuri niitä tunteita kuin tunnet ja sinulla on oikeus käydä surutiesi sekä masennuksesi läpi. Aloite voi tulla siltä toiseltakin, jos tuntuu ettei parisuhdetta hoideta hänen mielestään tarpeeksi. Ja joskus käy vin niin että tie ei ole tarkoitettu yhteiseksi.

Olen lukenut teidän viestiketjua vaikka en itse "kuulu" joukkoonne. Myös minusta on ihana lukea selviytymistarinoitanne. Olette vahvoja naisia ja iloitsen siitä että olette löytäneet täältä palstalta toisenne! Välillänne huokuu kyky empatiaan ja vertaisen ihmisen tuki on aina paras.

sivusta 2
Viuhti: olen pahoillani edellisestä kommentista... Toisilta puuttu kyky empatiaan, sille ei vain voi mitään.. Vaikka varmasti kaikella on vaikutusta niinkuin itsekkin pohdit, ei parisuhteen päättyminen usein ole vain toisen ihmiset vastuulla/syy. Älä syyllistä itseäsi. Sinulla on oikeus tuntea juuri niitä tunteita kuin tunnet ja sinulla on oikeus käydä surutiesi sekä masennuksesi läpi. Aloite voi tulla siltä toiseltakin, jos tuntuu ettei parisuhdetta hoideta hänen mielestään tarpeeksi. Ja joskus käy vin niin että tie ei ole tarkoitettu yhteiseksi.

Olen lukenut teidän viestiketjua vaikka en itse "kuulu" joukkoonne. Myös minusta on ihana lukea selviytymistarinoitanne. Olette vahvoja naisia ja iloitsen siitä että olette löytäneet täältä palstalta toisenne! Välillänne huokuu kyky empatiaan ja vertaisen ihmisen tuki on aina paras.

Minäkin luen sivusta ja minusta se rypäleraskaus on huono nimi - miksi sanotaan raskaudeksi jotakin ihmeen istukkakasvainta! Ihmiset sitten suree tavallaan vauvaa vaikka eihän siinä ole oikeasta raskaudesta edes kyse.

Mutta tämä on hieno ja hyvä ketju ja varmaan moni varsinainen asianosainen on saanut paljon tietoa ja tukea täällä.

Sitten tuo parisuhdekommentti yllä: sehän on 100 % totta! Moni nainen jää vellomaan siihen lisääntymisbluesiin ja unohtaa olla kumppani. Sille tilanteelle ei voi mitään, keho on mikä on. Mutta omaa asennetta ja toimintaa voi aina tarkkailla ja tarkistaa.

Miettikääpä kumppaniksi oma poika tai veli: eikö olekin silloin oikein että jos nainen "hukuttautuu" siihen kuvioon niin toinen edes pelastautuu ja jatkaa?

Viimeksi muokattu:
sivusta
Ihmeen vähän joo näitä provokaattoreita, ja tämäkin on hyvin tod. näk. yksi ja sama tyyppi... toi nimim. vaihto ei sori vaan hämää ketään...

ja tiedän ettei pitäisi edes vaivautua vastaamaan... mutta mua myös tympii nää lähes narsistisuutta tihkuvat kommentit, ne saa mun niskavillat pystyyn.

olipahan kommentti rypäleraskauden kokeneen oikeudesta suruun...

Onhan tuulimuna raskauskin raskaus vaikkei siinäkään varsinaista vauvan alkua ole! Eikö tuulimunaraskauttakaan saisi surra??

Kaikissa keskenmenneissä tai epäonnistuneissa raskauksissa surraan sitä mitä odotettiin eikä saatukkaan...

edelleenkään parisuhdetta ei "hoida" vain toinen siihen kuuluvista. se on kuules 50% - 50% PISTE

suruinen
äh, mitä voi sanoa tuollaisten kommenttien jälkeen... jos rypäle selviää rv12 aikoihin ekassa ultrassa, niin kyllä siinä on jo jonkun aikaa ehtinyt "raskaana" olla, ehkä jopa oireineen kaikkineen. kyllähän varhaisia keskenmenojakin saa surra. ei kai kukaan voi määrittää sitä, millä tavalla jollakin on oikeus tai velvollisuus surra. rypäleen yhteydessä kun sitä joutuu vielä menetetyn raskauden lisäksi kantamaan huolta omasta terveydestään. ja minusta ei yhdelläkään naisella ole velvollisuutta huolehtia kumppaninsa surusta omansa lisäksi (ja aivan varmasti tilanne on toiselle myös musertava)- oli kriisitilanne suhteessa mistä tahansa asiasta johtuva. hienoa tietysti olisi, jos pariskunta yhdessä saisi asiaa käsitellä ja selviäisi siitä.

onnittelut raskautuneille ja hyvää vointia!

ja sinulle viuhti, voimia kaikkien koettelemusten keskellä ja toivoa paremmasta huomisesta!

Inkku***
Kyllä nyt ollaan tosi lähellä sitä, että moderaattorit saavat poistaa asiattomia kommentteja. "Sivusta 2" voisi vaikka ensin tutustua rypäleraskauteen ja sen kokeneiden naisten tarinoihin ja vasta sitten tulla sanomaan "asiantuntevia" mielipiteitään. Rypäleraskaus on paljon muutakin kuin istukkakasvainta!!!! Tänne on syntynyt jopa vauvoja rypäleraskaudesta huolimatta.

Ja "on sillä väliä" voisi kahteen kertaan miettiä, miltä tuntu muutenkin ankeissa olosuhteissa lukea tuollaisia kommentteja.

Viuhti, lämpimät halaukset ja jaksamisen toivomiset. Mitään tuollaista ei toivoisi kenellekään, kun muutenkin on vaikeaa. Toisaalta elämässä tulee vastaan valitettavasti monenlaisia vastoinkäymisiä ja ehkä teidän suhteenne ei olisi kestänyt niitä muitakaan.

Inkku***
Murmeliini, tulethan kertomaan millaisia tuloksia sait hcg-testistä. Omat tuntemukset menevät laidasta laitaan, kun sen plussan molan jälkeen saa. Pelko, mutta kuitenkin se pilviä hipova onnen tunne.

Terkkuja kaikille muillekin, niin vanhoille kuin uusille.

Murmerliini
Ensinnäkin Viuhtille halaus ja voimia! Nuo kommentit oli tosi järkyttäviä ja nosti verenpaineet! Omaa napaa sen verran että hcg plussa-aamuna 91, viikkoa myöhemmin jo 1390, eli tällä hetkellä lupaavaa. Koitan olla ajattelematta asiaa mutta oireet ei anna olla rauhassa, pahoinvointi on kokopäiväistä aaltoilevaa etomista, tissit kipeät, palelee, alavatsaa vihloo, väsyttää ja nyt turvottaakin. Ultra joulukuun alkupuolella, viikkoja silloin (jos sinne päästään...) 8+1. Jos silloin kaikki hyvin, sitten varmaan uskallan uskoa tämän olevan todellista. Melkoista myllerrystä mielialoissa koko ajan... Nyt pelkään kohdunulkoista ja tuulimunaa, jotenkin on nimittäin erilainen olo kuin mola-raskaudessa. Mutta jokainen raskaus on yksilöllinen joten....

Talvea odotellen ja lämpimiä terveisiä kaikille!

Viuhti
Kiitos kaikille lämmittävistä kommenteista. Ajattelen positiivisesti tätä eroa: ainakin nyt jaksan todella sen kahden vuoden karenssin mukisematta (yksin on hankala lisääntyä. ;) ja ehkä lopulta joskus näen sen, mitä ei vielä pysty näkemään: tarkoituksen kaikelle. Ehkä joskus olen taas eheä ja toivon mukaan saan vielä lapsosen joka saakin entistä ehomman perheen.. Nyt voin ainakin oikeasti velloutua tasan itseeni itsekkyyttä huokuen, näin ironisesti sanoen.

Jooh näillä internet-palstoilla ei kannata paljon provosoitua vaan olla vaan huomaamati, sillä näistä usein päästään...

Hei huomenna on joulukuu! :)

oma napa
Näinhän se on, netissä ja reaalielämässä. Keskittyy omaan napaa, minuun minuun minuun ja unohtaa muut niin saa jonkin ajan päästä olla ihan yksin.

Eikö miesten tunteilla oikeasti ole tilaa?

No, minä en halua pilata hyvää ketjua mutta hoitakaa itsenne ohessa parisuhdetta. Ei kannata surra sitä olematonta lasta jos suremalla menettää olemassa olevan miehen.

pumperi
Eka noihin käsittämättömiin provokommentteihin:
Raskaus on parisuhteessa yhteinen asia, vaikka nainen kantaakin sekä sen fyysiset ilot että riskit. Ja jos raskaus, joka on alkanut (munasolu ja siittiö ovat kohdanneet ja alkio on kiinnittynyt kohtuun), yhtäkkiä loppuu joko ihan tavallisen km seurauksena tai raskaudessa olevien muiden häiriöiden vuoksi, on se surun paikka ja mikäli sitä ei itse ole kokenut, kannattaa olla aiheesta kommentoimatta, koska sitä ei tosiaan tiedä, miltä se tuntuu. On varmaankin luonnollista, että nainen, jonka kehossa kaikki tapahtuu, kokee raskauden menetyksen monesti rankempana kuin mies, jolle raskaus ei ehkä ole alkuvaiheessa edes kovin konkreettinen. Ja sitä vaikeampi kokemus se on, mitä häiriintyneemmästä raskaudesta on ollut kyse, koska tällöin raskaus ja sen jälkiseuraukset uhkaavat ihan konkreettisesti naisen terveyttä ja hyvinvointia myös fyysisesti. Eikä esimerkiksi rypäleraskaus ole vain joku naisen sairaus, vaan se on yhteisesti alkuunsaadun raskauden häiriön aiheuttama tila, joka voi yhtä hyvin johtua miehen siittiöstä kuin naisen munasolusta! Ja jos siihen päälle vielä tulee rankkoja hoitoja, on aivan luonnollista, että väsyy ja masentuu ja paljon itsekeskeisempää mieheltä on olla jaksamatta tukea puolisoaan tuona rankkana aikana, jolloin ihana asia muuttuu hyökkäykseksi naisen omaa terveyttä vastaan kuin naisen surra menetystä ja pelätä oman terveytensä puolesta. Ja tosiasiassa moni rypäleraskauden takia km saanut tuskin suree vain keskenmennyttä raskauttaan, vaan mukana on pelkoa siitä, mitä tuo inhottava tauti vielä itselle voikaan tehdä ja pelkoa taudin uusimisesta jatkossa.

Mutta tässä sitten niitä omia kuulumisia ja kertaus siitä, mitä meille tapahtuikaan.
Eli minä raskauduin IVF-hoidon alkion tuoresiirrosta ja raskaudessani kehittyi jonkinlainen elävä alkiokin, jolla oli syke. Kuitenkin jo 1. ultrassa rv 7+ tiedettiin, ettei kaikki ole kunnossa. Kontrolliultrassa rv 9+ todettiin, että sikiökaikua ei enää ole ja istukka näyttää omituiselle. Oma lääkärini ei maininnut, mitä hän epäilee, totesi vain, ettei ole vastaavaa ennen nähnyt. Sain lähetteen Kätilöopistolle, jossa lääkäri ultrasi minut ja sanoi varovasti, että yksi mahdollisuus on osittainen mola-raskaus, mutta todennäköisesti kaikki on ok keskenmenoa lukuunottamatta. Mutta minut laitettiin varmuuden vuoksi kaavintaan ja HCG sekä beta-HCG arvot mitattiin ennen kaavintaa (HCG=17 000, beta=800). Muutaman päivän odottelun ja mielettömän mola-tietoon tutustumisen jälkeen pääsin kaavintaan, jonka jälkeen lääkäri sanoi, ettei hän enää epäile veriarvojeni ja kaavintatuloksen perusteella molaa, vaan kyse oli todennäköisesti ihan tavallisesta keskenmenosta. Olin todella helpottunut, vaikka tietenkin kallisarvoisen raskauden menettäminen surettikin kovasti sekä minua että miestäni.

Kuitenkin tuosta viikon päästä sain puhelun Kättäriltä ja lääkäri kertoi, että patologisen tutkimuksen perusteella kyse on kuitenkin osittaisesta molasta ja minun tulee tulla vielä samana päivänä sekä keuhkoröntgeneen että uuteen HCG mittaukseen (HCG=280). Sain myös tavata ylilääkärin, joka kertoi minulle asiallisesti taudista ja antoi jopa sen lääkäreitä varten olevan hoito-ohjeen myös minulle. Siitä kävi ilmi, että mikäli HCG laskee negatiiviseksi säädetyssä ajassa, on karenssi puoli vuotta ja jos hitaammin, niin karenssi on puoli vuotta - vuosi ja se päätetään, kun negatiiviset arvot on saavutettu.

Seuraava kontrolli ja kaavinnan jälkitarkastus oli tästä 2 viikon päästä ja HCG oli laskenut tässä vaiheessa jo 12:een. Ja jälkitarkastuksessa todettiin, että kaikki on kunnossa myös kohdussa. Tästä kahden viikon päästä HCG oli enää 1,7 (5 viikkoa kaavinnan jälkeen) ja sen jälkeen mittaamattomissa. Eikä se sieltä enää noussut. Tuohon ensimmäiseen mittaamattomaan lukemaan saakka sain aina puhelun lääkäriltä ja sen jälkeen sovittiin, että soitetaan vain, jos jotain yllättävää tapahtuu. No ei tapahtunut. Jokaisella lääkäritapaamisella ja puhelussa muistutettiin ehkäisyn tarpeesta, vaikka meillä tuo raskauden alkamisen todennäköisyys luomusti aika pieni ilmeisesti onkin. Tämän vuoksi kenties sainkin neuvoteltua, ettei mitään hormonaalista ehkäisyäkään tarvinnut käyttää. Sain todella asiallista kohtelua ja selkeät ohjeet kätilöopistolta ja tätä ketjua lukiessani olen todella onnellinen, että pääsin niin hyvään hoitopaikkaan.

Tasan puoli vuotta kaavinnan jälkeen karenssi päättyi ja menin suurin piirtein samana päivänä pakastetun alkion siirtoon ja raskaus alkoikin siitä. Nyt olen 10 viikolla raskaana. Alkuraskaus ei varsinaisesti ole ollut kovin onnellista aikaa erilaisten pelkojen takia, joista molan uusiminen oli yksi suurimmista. Molan jälkilöylyinä sain yhden ylimääräisen seurantaultran alkuraskauteen ja kävin Naistenklinikalla ultrassa jossain 7+ viikolla. Kaikki näytti olevan kunnossa. Olen senkin jälkeen erinäisten paniikkien takia käynyt ultrattavana ja ainakin tähän saakka istukka on näyttänyt olevan kunnossa. HCG:tä minulta ei ole mitattu sitten karenssin päättymisen.

Halusin päivitellä kuulmisiani ihan rohkaistakseni, että mola, tai ainakin osittainen sellainen, voi hoitua melko "helpostikin". Mutta kova koulu se mola siitä huolimatta minulle oli, varsinkin kun siihen liittyi vuosia toivotun ja hoidoilla aikaan saadun raskauden menetys ja koko tämä vuosi on mennyt enemmän tai vähemmän sumussa ensin IVF hoidon vuoksi, sitten pelokkaan alkuraskauden ja sitten maailman hetkeksi musertaneen keskenmenon ja molan toteamisen takia ja sen jälkeen taas hoitojen ja pelottavan alkuraskauden siivittämänä. Sitä en vielä tiedä, miten uuden raskauden kanssa käy, mutta kovasti toivon meille kaikille onnellisempaa ensi vuotta!

Pumperi
pitää vielä tähdentää, että meidän ei tosiaan tarvinnut käyttää hormonaalista ehkäisyä, mutta ehkäisyä (kumia) tottakai ja se oli ehdoton vaatimus, mutta koska vaikutimme tunnollisilta ja asiamme hoitavilta, saattoi lääkäri suostua tuohon, että ehkäisy on tosiaan kondomi. Ja ehkä asiaan vaikutti minun melko rankat hormonihoidot ennen raskautta ja katsottiin, että ehkä on asiallista antaa minun kroppani palautua ilman lisä kuormaa...

taasen yksi taustis
Näinhän se on, netissä ja reaalielämässä. Keskittyy omaan napaa, minuun minuun minuun ja unohtaa muut niin saa jonkin ajan päästä olla ihan yksin.

Eikö miesten tunteilla oikeasti ole tilaa?

No, minä en halua pilata hyvää ketjua mutta hoitakaa itsenne ohessa parisuhdetta. Ei kannata surra sitä olematonta lasta jos suremalla menettää olemassa olevan miehen.

Huh huh, pakko vielä yhden taustailijan vähän provosoitua, en voi käsittää näitä kommentteja... Siis jos joku sairastuu esimerkiksi syöpään(mihin verrattavissa mola mielestäni ainakin pahimmillaan on) niin ollaanko siinä sairastunutta syyllistämässä jos parisuhteen hoitaminen jää vähän toisarvoiseksi? Kyllä se oma terveys menee ja kuuluukin mennä edelle. Ja kun vielä päällä on tosiaan menetetyn raskauden nostattamien tunteiden käsittely, niin kyllä siinä on jo tarpeeksi yhdelle ihmiselle ilman syyllisyyttä parisuhteen hoitamisestakin. Rankkaa se on varmasti myös puolisolle, mutta niinhän se on aina jos toinen sairastuu.

Viimeksi muokattu:
pumperi
Yleensä Mola-raskaus on täysin sattuman tulosta ja voi siis sillä tavalla tulla kelle vaan, syystä tai toisesta joko yksittäisessä munasolussa (heikkokuori ja sisään pääsee yhden sijaan kaksi simppaa, puuttuva kromosomisto...) tai yksittäisessä siittiössä on vikaa (puuttuu joku aine, joka sulkee munasolun kuoren simpan mennessä sisään, tuplakromosomisto...). Mutta siis yleensä kyse on täysin satunnaisesta häiriöstä eikä se toistu samalla parilla uudelleen. Onhan noita muutamia tapauksia googlettamalla silmiin osunut, joissa samalle ihmisille on tosiaan tullut useita mola-raskauksia peräkkäin, mutta tosi harvinaistahan se on.

Itse olen joskus miettinyt, että mihin se 1% uusiutumismahdollisuus perustuu. Kun ylipäätään molan saamisen todennäköisyyshän on jotain alle promillen, niin 1% on huimasti enemmän. Perustuuko se siihen, että joku yrittää liian aikaisin uudelleen ja mola ei ole alunperinkään kokonaan kuollut? vai perustuuko se tosiaan siihen, että pariskunnan jommalla kummalla osapuolella on sukusoluissa noita häiriöitä enemmän?

Lähinnä siis halusin painottaa tuota, että kyse ei ole kuitenkaan yksiselitteisesti vain naisen sairaudesta ja ainakaan naisen viasta, vaikka nainen sen sairauden kantaakin, kuten raskaudenkin. Ja kyllä molemmat varmaan lasta surevat, mutta jos toisen terveys on siinä samalla menossa, niin se suru ja pelko varmaankin aika monella on pääasiassa sillä hetkellä siinä toipumisessa ja kyllä siinä puolisolta pitää löytyä kykyä tukea ihan kuten parisuhteessa muissakin toista osapuolta kohtaavissa sairauksissa ja suruissa.

Murmerliini
Heippa kaikki!

Ensinnäkin esittäisin toiveen että tämä ketju saisi olla rauhassa turhilta provoilta, jätetään asiattomat kommentit omaan arvoonsa ja pidetään keskustelu meidän molan läpikäynneitten vertaistukena, sellaisena kuin se on ollut kaikki nämä vuodet. Pumperilta mielestäni erittäin asiallisia kommentteja aiheeseen, kiitos siitä! Ja toivotaan heille tarrasukkia, niitä täälläkin nyt saa koettaa kiinnitellä...

Hcg noussut asiallisesti ja ultrassa kohdussa köllötteli vajaa sentti pienen ihmisen alkua, sydänkin läpätti ihan kuin kuuluukin =) Istukkaa ei vielä näillä viikoilla näy (7+2) mutta seuranta siirtyy nyt naistentaudeilta normaaliraskauden seurantaan äippäpolille, hcg mitataan rv 12 saakka. Ja jos kaikki menee suunnitelman mukaan, synnytyksen jälkeen käyn naistentaudeilla jälkitarkastuksessa (jotta lääkärini saa kuulla kumpi tuli ja mahdollisesti nähdäkin hoitonsa tuloksia ;) ...) No, kaikki aikanaan. Olo oli helpottunut ja toisaalta säikähtänyt, nyt se lapsi on oikeasti tulossa! Olin jo niin valmistautunut kaikenlaisiin huonoihin uutisiin että normaalisti alkanut raskaus ei oikeastaan tullut mieleenikään. Nyt menee hetki ajatusta sulatellessa ja kootessa kaikkea, mitä onkaan tapahtunut sitten edellisen "ekan" ultran jälkeen. Siitä aikaa siis vajaa kolme vuotta.

Pikaisesti siis vielä kertaus: eka ultra rv 12+ ja neuvolasta lääkärin kautta naistenpolille, jossa mola vahvistettiin. Kaavinta parin päivän päästä, hcg tuolloin jotain yli 400 000. Alkuun se laski, parin viikon kuluttua lähti uudelleen nousuun ja tehtiin uusi kaavinta. Samalla päätös sytojen aloituksesta. Kaiken kaikkiaan eri sytoyhdistelmiä kokeiltiin kolmea erilaista, yhteensä aikaa meni myrkkyjen kanssa 8kk. Mola-kasvusto oli levinnyt kohtulihakseen ja keuhkoihin. Kun hoidot lopetettiin, alkoi kahden vuoden karenssi ja tokasta kierrosta karenssin jälkeen tärppäsi. Toivoa siis on!!!!

Olette kaikki olleet sydämessäni, niin uudet kuin vanhat tuttavuudet. Ettekä koskaan lakkaa olemasta.

Yhteistyössä