Hei kaikille pitkästä aikaa!
Joukkoomme on liittynyt taas uusia tuttavuuksia ja näyttäisi siltä, että hoidon tasossa ei ole tapahtunut mitään kehitystä. Yhtä ulalla ollaan edelleen. Pahoittelut kaikille, jotka tämän taudin kanssa painiskelevat ja näiden epäselvyyksien sekamelskassa joutuvat kahlaamaan.
Mulla on sellainen kokemus, että rypäleraskauden huonon tunnettavuuden takia jokaisen, jota tämä tauti koskettaa, kannattaa olla itse aktiivinen, lukea kaikki se vähäinen materiaali, jota tästä on saatavissa ja kysellä lääkäreiltä paljon. Odottamaan ja katselemaan ei kannata jäädä, sillä tämä on erittäin nopeasti ja ärhäkäsi leviävä tauti - istukalla on hurjat kasvuhalut.
Luin aiheesta yhden suomenkielisen artikkelin ja jo sen perusteella sain parempaa tietoa asiasta kuin lääkäreiltä. Tiesin myös itse ennen lääkäreitä, että oma rypäleeni ei reagoinut hoitoihin niin kuin olisi pitänyt ja olisin tarvinnut sitä tujumpaa sytoa. Kysyin lääkäriltä aisasta ja minulle vakuutettiin, että tauti reagoi hoitoon aivan halutulla tavalla ja minä tyydyin vastaukseen. Vasta kun hoidot olivat loppumassa (hoitoviikkoja oli takana 10 eli olin ollut sairauslomalla työstä 20 viikkoa taukoviikkoineen) silloin ensimmäisen kerran lääkärit myönsivät, että taudin selättäminen otti vähän liian kauan aikaa ja tämä myös pidensi karenssiani niin, että karenssini pituudeksi tulee kaavinnasta laskettuna 2 vuotta 7 kuukautta.
Myös minulla rypäleraskaus tunkeutui kohdun seinämän sisään. Koskaan ei ole kukaan kertonut minulle onko siellä jotakin arpimuodostusta (ja kuinka suuri), mutta kun mola todettiin kertoivat, että kohdun takaseinä on "rispaantunut" ja nyt viimeksi ei mittään rispaantumiseen viittavaa ollut näkyvissä.
Maaliskuussa 2011 vaatimassani utraäänitutkimuksessa (4 kk hoitojen päättymisen jälkeen), lääkäri totesi, että munasarjoissani ei näy toimintaa - "nukkuvat". Samalla kertoi, että kohdun limakalvo oli niin ohut, että kuukautisia ei sen takia tullut. Sen jälkeen en ole ultrassa käynyt, joten en tiedä kohdun tilanteesta nyt. Tuolloin ultrassa lääkäri mainitsei, että e-pillerit ylläpitävät tuota munasarjojen nukkuvaa tilaa ja pillereiden lopettamisen jälkeen voi kestää pitkäänkin ennen kuin ne heräävät (jopa 1,5 vuotta). Tämän tiedon jälkeen sen suuremmin lääkäreiltä kyselemättä tai heille ilmoittamatta siirryimme kondomi ehkäisyyn. Lääkärit eivät tätä olisi sallineet - vetosivat siihen, että kondomin voi niin helposti unohtaa (eipä ole unohtunut - voin vannoa). Kuukausi pillereiden lopettamisen jälkeen alkoivat ensimmäiset kuukautiset (olivat muuten erittäin kivuliaat ja hiutalemaista vaaleaa kudosta tuli niiden mukana ulos) eli jotakin edistystä kropan palutumisessa tahtui. Muutoin hdelmällisyys ja mahdollisuudet tulla koskaan raskaaksi huolettavat kyllä minuakin. Onhan takana kuitenkin 2 kaavintaa ja pitkät sytostaattihoidot sekä rypäleraskauden jättämät mahdolliset fyysiset muutokset kohdussa. Mistä sitä tietää mitä tämä kaikki on saanut aikaan.
Rentouttavaa joulunaikaa kaikille kaikesta huolimatta!
solunetti: Rypäleraskaus (mola hydratidosa) Näyte
Tietoa sairauksista ja hoidosta / Naistentaudit ja synnytykset / Syöpä -ohjeita potilaalle - Ohjepankki - Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
Lisäksi on ollut varsin valaisevaa lukea rypäleraskauden hoitoon erikoistuneiden klinikoiden tietoja muualta maailmalta (tässä mutamia, joihin myös omalla engalannin kilen taidollani pystyin paneutumaan):
Charing Cross Hospital Trophoblast Disease Service
Molar pregnancy : Cancer Research UK : CancerHelp UK
Fertility after a molar pregnancy, persistent disease or choriocarcinoma : Cancer Research UK : CancerHelp UK (TÄMÄ ON MIELENKIINTOINEN HEDELMÄLLISYYDESTÄ JA EHKÄISYSTÄ)