Rypäleraskaus

• Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
kopkop
Nyt kun tarkemmin aloin miettimään tuota hengitysvaikeutta, niin se ilmaantui joko ennen raskautta tai hyvin hyvin alussa. Muistan, kun sain ensimmäisen ab-kuutin keuhkoputkentulehdukseen rv:lla 6 tai 7. Ja oiretta oli ollut jo viikon kaksi. Aina kuurin jälkeen on pari viikkoa normaalia ja sitten se taas alkaa. Ventoline auttaa. Voisiko oireet tulla noin aikaisin? Jos tuo oire ei johdu niistä pelkäämistäni etäpesäkkeistä, niin jotain tuolla keuhkoissa on, olisiko sitten se mykoplasma.

Vaikuttaa, että on jotain muuta kuin metastaaseja, jos kerran ab-kuuri auttaa. Mykoplasma, keuhkoklamydia, astma, keuhkoahtauma, keuhkoputkentulehdus? Eikö mykoplasma jyllää edelleen ympäri suomea..

Viimeksi muokattu:
Neiti Näpsä
Pikaiset Pihlajanmarjalle: on siis todellakin kohtuutonta odottaa patologin vastausta 2-3 kk. Tämä tauti on nopea leviämään, joten tulokset pitää saada kiireellisenä. Eli puhelin kauniiseen käteen ja ryhdyt "hankalaksi" asiakkaaksi.

Itse en tosiaan sytostaattihoitojen ja nyt puolen vuoden karenssin jälkeenkään tiedä mikä todellinen diagnoosini oli, koska kudosnäytettä ei koskaan saatu. Lääkärinlapuissa on lukenut trofoblastisairautta, istukkasyöpää, invasiivista molaa - you name it!

pihlajanmarja
Noniin, sain soitettua polille. Vastaukseksi sain kyselyihini, että siellä on kuule lääkärillä kaksi isoa pinoa käydä läpi, ensi viikolla alkaa käymään. Kysyin sitten, että jos kyseessä olisi ollut rypäleraskaus, niin olisiko tieto tullut nopeampaa. Kuulemma olisi, otti silti vielä tiedot ylös ja lupasi tarkistaa paperit ja soittaa, jos on jotain vakavaa. Joten täällä nyt odotellaan, tuleeko soittoa vai ei. Hoitaja kyllä muuttui vakavammaksi, kun kysyin rypäleraskaudesta, luuli varmaan ensiksi, että jostain abortista kyselen.. Silloin kun minua vietiin kaavintaan, hoitaja oli tosi nyrpeän oloinen ja kysyi "MINKÄ takia kaavinta tehdään?", siihen tyyliin, että luuli minun tulevan aborttiin..

kopkop
Jaahans, oma hoitopaikka ei tiennyt vielä mun tilanteesta mitään. Paperit taitaa liikkua atk-aikana melkoisen hitaasti. Mutta toinen sairaala tiesi sanoa, että 3vkoa kaavinnasta hcg oli 49,8 :) Ensi viikolla seuraava hcg ja joku kuulemma soittaa mulle jatkoista välipäivinä. Raskautumiskiellosta ei edelleenkään ollut puhetta. Ja hoitaja kyseli, että tiedänkö tarvitseeko mun käydä enempää hcg:ssä kuin nuo 2 kertaa. Omituista hoitoa sanoisinko. NO, jatkan tämän palstan varassa :)

Inksu
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Joukkoomme on liittynyt taas uusia tuttavuuksia ja näyttäisi siltä, että hoidon tasossa ei ole tapahtunut mitään kehitystä. Yhtä ulalla ollaan edelleen. Pahoittelut kaikille, jotka tämän taudin kanssa painiskelevat ja näiden epäselvyyksien sekamelskassa joutuvat kahlaamaan.

Mulla on sellainen kokemus, että rypäleraskauden huonon tunnettavuuden takia jokaisen, jota tämä tauti koskettaa, kannattaa olla itse aktiivinen, lukea kaikki se vähäinen materiaali, jota tästä on saatavissa ja kysellä lääkäreiltä paljon. Odottamaan ja katselemaan ei kannata jäädä, sillä tämä on erittäin nopeasti ja ärhäkäsi leviävä tauti - istukalla on hurjat kasvuhalut.

Luin aiheesta yhden suomenkielisen artikkelin ja jo sen perusteella sain parempaa tietoa asiasta kuin lääkäreiltä. Tiesin myös itse ennen lääkäreitä, että oma rypäleeni ei reagoinut hoitoihin niin kuin olisi pitänyt ja olisin tarvinnut sitä tujumpaa sytoa. Kysyin lääkäriltä aisasta ja minulle vakuutettiin, että tauti reagoi hoitoon aivan halutulla tavalla ja minä tyydyin vastaukseen. Vasta kun hoidot olivat loppumassa (hoitoviikkoja oli takana 10 eli olin ollut sairauslomalla työstä 20 viikkoa taukoviikkoineen) silloin ensimmäisen kerran lääkärit myönsivät, että taudin selättäminen otti vähän liian kauan aikaa ja tämä myös pidensi karenssiani niin, että karenssini pituudeksi tulee kaavinnasta laskettuna 2 vuotta 7 kuukautta.

Myös minulla rypäleraskaus tunkeutui kohdun seinämän sisään. Koskaan ei ole kukaan kertonut minulle onko siellä jotakin arpimuodostusta (ja kuinka suuri), mutta kun mola todettiin kertoivat, että kohdun takaseinä on "rispaantunut" ja nyt viimeksi ei mittään rispaantumiseen viittavaa ollut näkyvissä.

Maaliskuussa 2011 vaatimassani utraäänitutkimuksessa (4 kk hoitojen päättymisen jälkeen), lääkäri totesi, että munasarjoissani ei näy toimintaa - "nukkuvat". Samalla kertoi, että kohdun limakalvo oli niin ohut, että kuukautisia ei sen takia tullut. Sen jälkeen en ole ultrassa käynyt, joten en tiedä kohdun tilanteesta nyt. Tuolloin ultrassa lääkäri mainitsei, että e-pillerit ylläpitävät tuota munasarjojen nukkuvaa tilaa ja pillereiden lopettamisen jälkeen voi kestää pitkäänkin ennen kuin ne heräävät (jopa 1,5 vuotta). Tämän tiedon jälkeen sen suuremmin lääkäreiltä kyselemättä tai heille ilmoittamatta siirryimme kondomi ehkäisyyn. Lääkärit eivät tätä olisi sallineet - vetosivat siihen, että kondomin voi niin helposti unohtaa (eipä ole unohtunut - voin vannoa). Kuukausi pillereiden lopettamisen jälkeen alkoivat ensimmäiset kuukautiset (olivat muuten erittäin kivuliaat ja hiutalemaista vaaleaa kudosta tuli niiden mukana ulos) eli jotakin edistystä kropan palutumisessa tahtui. Muutoin hdelmällisyys ja mahdollisuudet tulla koskaan raskaaksi huolettavat kyllä minuakin. Onhan takana kuitenkin 2 kaavintaa ja pitkät sytostaattihoidot sekä rypäleraskauden jättämät mahdolliset fyysiset muutokset kohdussa. Mistä sitä tietää mitä tämä kaikki on saanut aikaan.

Rentouttavaa joulunaikaa kaikille kaikesta huolimatta! :)

Tässä lähteitä aihetta käsitteleviin aineistoihin (nämä ovat täällä jo aiemminkin esillä olleet, mutta hyvä aina nostella esille uusia tarvitsijoita varten):

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92663.pdf (TÄMÄ ON HYVÄ SUOMENKIELINEN LÄHDE)

Rypäleraskaus :: Terveyskirjasto

solunetti: Rypäleraskaus (mola hydratidosa) Näyte

Tietoa sairauksista ja hoidosta / Naistentaudit ja synnytykset / Syöpä -ohjeita potilaalle - Ohjepankki - Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Lisäksi on ollut varsin valaisevaa lukea rypäleraskauden hoitoon erikoistuneiden klinikoiden tietoja muualta maailmalta (tässä mutamia, joihin myös omalla engalannin kilen taidollani pystyin paneutumaan):

Charing Cross Hospital Trophoblast Disease Service

Molar pregnancy : Cancer Research UK : CancerHelp UK

Fertility after a molar pregnancy, persistent disease or choriocarcinoma : Cancer Research UK : CancerHelp UK (TÄMÄ ON MIELENKIINTOINEN HEDELMÄLLISYYDESTÄ JA EHKÄISYSTÄ)

Neiti Näpsä
Toivotaan siis Pihlajanmarja ettet nyt ihan heti saa puhelua. Mutta luin tarkemmin aiempaa viestiäsi, ja kirjoitit että sinulle oli tullut jo kuukautisetkin. Se on hyvä merkki!

Kaikille muillekin epätietoisille voimia ja pitkää pinnaa!

pihlajanmarja
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Näpsä;11066659:
Toivotaan siis Pihlajanmarja ettet nyt ihan heti saa puhelua. Mutta luin tarkemmin aiempaa viestiäsi, ja kirjoitit että sinulle oli tullut jo kuukautisetkin. Se on hyvä merkki!

Kaikille muillekin epätietoisille voimia ja pitkää pinnaa!

Näin on, ensimmäiset kuukautiset alkoivat eilen eli melkein päivälleen 5 viikkoa kaavinnasta. Vaikuttavat ihan normaaleilta ja kivutkin ovat tutut vanhat. Tarkoittaako se sitä, että hormonin on täytynyt laskea hyvin alas, jotta kuukautiset alkavat? Ts. ei olisi rypäleraskaus. Eikä muuten ole vielä tullut puhelua.

Kiitos paljon Inksu nuista linkeistä! :) Löytyi ihan uusiakin, mitä en itse ole löytänyt.

pihlajanmarja
Tuli muuten vielä sellainen kysymys mieleen, kun tätä palstaa olen lueskellut, että onko teillä muilla ollut koko kohtu rypälekudosta täynnä? Minulla näytti olevan vain se raskauspussi täynnä rakkulaista kudosta.

kopkop
mulla eivät h7+1 löytäneet edes mitään pussia.. Siksi epäilivät alkuun tuulimunaa. Seuraavana päivänä toinen lääkäri oli saa mieltä kuin edellinen, mutta sanoi ääneen, että täytyy poissulkea sellainen harvinaisuus kuin mola (ja heti kotiin lukemaan mikä se on). H7+5 juuri ennen kaavintaa kysyin ultrassa, että näyttääkö molalta. Erikoistuva tohtorisneiti oli sitä mieltä, että ei. Siksi oli aika pommi, kun patologin vastaus tuli osastolääkäriltä puhelimitse. Kaavinnan paperi mulla on kotona ja siinäkin on mainittu vain, että kohtu viikkoihin nähden suuri samoin istukka. Limakalvo paksu. Ei mainintaa, että olisi mitään pusseja tai rypälettä. 1,5 vkoa ja sitten pommitan kysymyksillä. Ei mua vielä pelota karenssin pituus tai mitkä on jatkosuunnitelmat omalla kohdalla. Eniten ketuttaa miten "huippuhoitoa" täällä saa jopa "huippusairaaloissa". Täytyypi vaatia patologin lausunto kirjallisena.. Ja ihan älytöntä, että potilas joutuu itse kaivaa tietoa. Hoiturina pääsen onneks käsiksi joihinkin enempi infoaviin tietoihin, mutta paljon on ristiriitaa keskenään niissäkin. Ärripurrumur!!!

Kiitti inksu linkeistä!

Inksu
pihlajanmarja: Olen aymmärtänyt niin, että mulla ainakin kohtu oli täynnä sitä rypälemuodostusta, mutta en ole ihan varma. Lääkäri kertoi, että istukka on raskausviikkoihin nähden liian suuri - greipin kokoinen ja venyttää kohtua. Viikoa aiemin oli ollut selvästi pienempi ja silloin luulivat vielä keskenmenon yhteydessä syntyneeksi verihyytymäksi (luulivat siis alkuun, että minulla oli keskeytynyt keskenmeno ja siksi minut lähetetiin kotiin odottamaan, että kohtu tyhjenee itsekseen).

Mun käsityksen mukaan kuukautiset ei ala jos hcg on korkealla. Eli kuukautisten alakaminen on kaiketi hyvä merkki kropan toipumisesta. Toisaalta jos vuoto pitkittyy tai jää tuhruttamaan, kannattaa tarkistuttaa tilanne.

pihlajanmarja
Lääkäri soitti ja kyseessä ilmeisesti sittenkin tuulimuna! Huh ja helpotus :) Mutta tammikuussa käyn vielä varuiksi HCG:n mittauksessa, suljetaan sillä viimeistään rypäleraskaus pois. Jotain "kasvustoa" siellä kohdussa oli, mutta sitä en nyt jää miettimään, oli mitä oli, jos ei kerta vaarallista ollut. Ja kuukautisten alku tosiaan hyvä merkki :) Ennen verikoetta ei saa raskautua eikä kyllä ihan heti mieli teekään vaikka kovasti vielä yksi lapsi halutaan.

Mie toivotan teille muille vielä kovat tsempit! Kauheita asioita joudutte käymään läpi.. Enkä minäkään tiennyt rypäleraskaudesta tätä ennen kuin nimen. Ja kiitos teille kaikille tuesta ja tiedosta, mitä olette antaneet! <3 Se on ollu hirvittävän tärkeää. Ja teidän ansiosta sain soitettua polille ja ilman sitä soittoa, olisin vieläkin yhtä epätietoinen mitä pari päivää sitten. Käyn kyllä varmasti vielä teidän kuulumisia seuraamassa.

Inksu
Hjejlen: Tosi harmillista. Mulla kanssa hormonit laski aluksi 225 000:tsa 11 000:een ja sen jälkeen kohos 40 000. Tämän jälkeen oli edessä väistämättä sytot. Yrittivät kyllä kaapia vielä toistamiseen, mutta löydös kohdussa oli niin pieni, ettei selittänyt hormonien uutta nousua. Jaksamista kovasti.

Murmerliini
Murmeliini täällä tsempittää kaikkia uusia kohtalotovereita! Hejlen, minullakin nousi hcg pariin otteeseen. 3 viikkoa kaavinnan jälkeen ja muistaakseni toisen sytostaattikokeilun aikana mutta ei enää emacon aikana. Toivotaan vain kovasti voimia ja parasta!!! Ja Kissi,saatko Neupogenia vai Neulastaa? Mulle tuli ekasta annostuksesta aivan hirvittävä selkäsärky (iskias-tyyppistä mutta monin kerroin pahempaa) jonka jälkeen annos pienennettiin ja seuraavalla kerralla vaiva oli ihan pientä, sen jälkeen ei enää kipua tullutkaan. Pistin Neupogenia.

Oma hcg tuplaantuu viikoittain, on tämä kun ensin kaksi ja puoli vuotta odotat soittoa että se laskee ja nyt pelkäät että se laskee... Toivottavasti kenellekään ei tule raskausuutisista kurja olo vaan haluaisin luoda uskoa ja toivoa tulevaisuuteen. Itku tulee edelleen kun mietin kaikkea tapahtunutta ja sitä suurta apua jota täältä sain. Selvisin voittajana, niinkuin uskon jokaisen teistäkin selviävän.

Kissi
Murmeliini: Minua ei ainakaan muiden raskausuutiset ahdista, päinvastoin luovat uskoa, että itsekin voi vielä samassa tilanteessa joskus olla. Sinullakin hurja tarina, ehkä liippaa aika läheltä omaani kun EMACOa molemmat ollaan saatu. Muistatko muuten kuinka pitkään sai EMACOa? Entä te muut EMACO-hoidon läpikäyneet? Minulla alkoi torstaina toinen hoitojakso ja nyt vasta alkaa tulla pahoinvointioireita ja hiukset lähtee nyt ihan urakalla, huomenna ajellaan kaikki pois.
Sain valkosolujen kasvutekijää, Neulastaa, ei tullut mitään oireita, puoli tuntia tarkkailivat ja juuri tulin kotiin sairaalasta.

Murmerliini
Murmeliini: Minua ei ainakaan muiden raskausuutiset ahdista, päinvastoin luovat uskoa, että itsekin voi vielä samassa tilanteessa joskus olla. Sinullakin hurja tarina, ehkä liippaa aika läheltä omaani kun EMACOa molemmat ollaan saatu. Muistatko muuten kuinka pitkään sai EMACOa? Entä te muut EMACO-hoidon läpikäyneet? Minulla alkoi torstaina toinen hoitojakso ja nyt vasta alkaa tulla pahoinvointioireita ja hiukset lähtee nyt ihan urakalla, huomenna ajellaan kaikki pois.
Sain valkosolujen kasvutekijää, Neulastaa, ei tullut mitään oireita, puoli tuntia tarkkailivat ja juuri tulin kotiin sairaalasta.
Moi Kissi!

Yhteensä suonensisäisiä tuli käytettyä 8kk joista n. 5kk EMACOa. Kaksi viimeistä kk oli ns. varmistushoitoja eli hcg oli nega jo silloin. Mulla kivut Neupogenin jälkeen alkoivat vasta useita tunteja piikistä ja panacodilla sain nukuttua muutaman tunnin, seuraavana päivänä olo vain paheni ja sain sitten päivystyksessä kivunlievityksen lihaksensisäisenä injektiona. Pistin siis itse vatsanahkaan kotona. Tukka pysyi yllättävän pitkään, vasta pari kuukautta EMACON aloituksesta taisin siirtyä klanipääksi. Ja alkuun kun tukka alkoi kasvaa takaisin, oli se paljon kiharampaa kuin aiemmin. Nyt ihan samanlaista ei minkään väristä joka suuntaan harittavaa suomalaista hiusta kuin aiemminkin =) Ja oli aika siistiä olla tosi siilitukkainen tyttö, kerran baarissa yksi nuori mies katteli mua hetken ja tuli sanomaan että todella upeet hiukset, hienoa että uskallat olla erilainen. Mitäpä tuohon sitten sanoisi. Peruukkia en kauheesti pitänyt kun ei se tuntunut kuitenkaan ihan omalta vaikka nätti olikin. Tsemppiä!!!

Viimeksi muokattu:
Inksu
Tänään oli hoitosuunnitelmaan kirjattu lääkärin soittoaika. Hoidon päättymisestä on kulunut nyt 1v ja 1kk. Kaavinnasta lasekttuna aikaa on kulunut 1v ja 7kk.

Lääkäri soitteli ja kertoi kuinka nyt jatketaan tästä eteenpäin:

- hcg- kontrollit jatkossa 3 kk välein (koko vuoden 2012 ajan). Tulokset hoidetaan kuten tähänkin mennessä, eli soitetaan vain jos hormonit lähtevät nousuun.

- Lääkärin mukaan suositus karenssin kestossa on kaksi vuotta hoidon päättymisen jälkeen ja hän ei voi muuta ohjetta antaa. Eli loka- marraskuuhun ensi vuonna pitäisi ainakin vielä odottaa vauvahaaveiden kanssa.

- Kyseli mitä on itselläni mielen päällä: Kerroin, että karenssin aikana nainen jää aika yksin. Ainakin meilläpäin olevan käytännön mukaan, kun mitään säännöllistä yhteyttä hoitavaan tahoon ei ole. Ainoa yhteys, jonka sain koko karenssini ajaksi, on tämä tämän päiväinen lääkärin soittoaika (vuoden päähän hoidon päättymisestä). Muuta yhteyttä ei olisi ollut, ellen olisi maaliskuussa saanut hepulia, jonka seurauksena pääsin yhteen ylimääräiseen uä-tutkimukseen.

-Kerroin myös, että karenssin jatkaminen on ollut monta kertaa katkolla, kun joudun yksin painiskelemaan päätöksen kanssa. On vaikea odottaa kun ystävät, työ- ja opiskelutoverit ympärillä tulevat raskaaksi, puhuvat vauvajuttuja ja silittelevät kauniita pyöreitä vatsojaan hehkuen äitiyden onnea. Ystävät myös kannustavat enemmänkin karenssin lopettamiseen kuin sen jatkamiseen sanomalla, että "Kun lapsen saaminen ei ole ollenkaan helppoa ja siinä voi mennä tosi pitkään, niin etkö sinä voisi sitten kuitenkin jo aloittaa". Lisäksi puoliso ei haluaisi minulle enää yhtään vastoinkäymistä vauva asioissa ja on siksi valmis etenämään vauva rintamalla ihan juuri niin kuin minä haluan. Eli karenssin jatkaminen on jäänyt ihan yksin omaksi asiakseni.

- Lääkäri myös kertoi, että jos tulen raskaaksi ennen karenssin päättymistä (jota hän ei voi suositella, mutta joka on minun päätökseni), niin sitten seurataan, että kaikki menee hyvin.

- Sen jälkeen toivoteltiin hyvät joulut ja hyvät karenssin jatkot.

Niinpä niin. *huokaus*

suruinen
hei taas!

poikani syntyi 28.11. vaikeaa loppuraskautta seurasi pitkä, vaikeahko synnytys joka päättyi kiireelliseen sektioon. sektiossakin oli komplikaatioita. aloin toipumaan aika huonosti+hitaasti, ensimmäisen viikon olimme sairaalassa. pääsimme kotiin hetkeksi. sektiohaavani alkoi tihkumaan ja kontrollikäynnillä kätilöopistolla se aukesi. jäimme taas osastolle 4 päiväksi. haavanaukeaminen oli minulle viimeinen niitti, ja seuraava viikko todella vaikea henkisesti. nyt haavaa pidetään auki ja luonani käy päivittäin kotipalvelun hoitaja vaihtamassa siteitä jne. viime päivinä haava on alkanut huomattavasti paranemaan.

sektion jälkeen näytti siltä, että köntsäni ei olisi rypälettä. mutta kuinkas ollakaan, tarkemman patologin tutkimuksen jälkeen olikin. nyt olen siis käynyt keuhkokuvissa (onneksi puhtaat), hcg-kokeessa (nyt melkein kk synnytyksestä 143?) ja tänään gynellä. ilmeisesti hcg on vähän normaalimpaa koholla, voiko johtua myös siitä etten imetä? tänään otettiin uudet arvot ja niistä riippuu tilanteen seuranta.

paljon ajatuksia päässä, ei yhtäkään eriteltävissä olevaa. kaikki minkä ei pitäisi olla mahdollista, on tapahtunut mulle. vauvan kanssa olemme tilastopoikkeuksia molemmat. edelliset viestit lukiessa mietin, että todellakin - kenelläkään ei taida olla kokonaiskuvaa tilanteesta. olen tavannut varmaan 6 eri lääkäriä, 16 kätilöä + muut hoitajat. kaikki hoitavat jotakin kohtaa minusta, mutta tuntuu että kokonaista ihmistä ei kukaan.

poikani vaikuttaisi olevan täysin terve. tämä meidän alkumme on ollut kovin raskas, ja toivoisin että pääsisimme hiljalleen aloittamaan yhteisen terveen arkemme. vauvanhoitoa on vaikeuttanut haavan lisäksi loppuraskaudessa iskeneet hermopinteet (molemmissa käsissä...). tietääkö kukaan, liittyykö molaan nivel-/hermovaivoja?

otavainen, otan osaa! tosi tyhmä juttu! tämän ketjun luettuani en voi ymmärtää, että molasta on näin vaihtelevia tietoja! tsemppiä kaikille molasiskoille - näytetään rypäleille taivaan merkit!
ihanaa joulun aikaa!

suruinen
tänään soitettiin hcg-arvo: 14,2. eli ensi viikolla uudestaan verikokeeseen. toivottavasti pääsen pian nollille! kysyin muuten tuosta beta-arvosta, sitä ei nyt olla otettu. viimeksi on kuulemma otettu 14.päivä ja ollut silloin hieman koholla (mitähän tarkoittaa..), mutta nytkin otetaan seuraavaksi pelkkä tavallinen hcg.

nuista keuhko-oireista tuli vielä mieleeni... 2 päivää synnytyksen jälkeen minuun alkoi kerääntyä hirveästi nestettä, koko keskivartalo turposi. yöllä alkoi keuhkojani painaa ja yskittää ja olin tosi kipeä. yöhoitajan mielestä nämä johtuivat huoneessani olleista kukista ja turvotus kerääntyneestä ilmasta. seuraavana yönä sama toistui. olin aika huolissani tilanteestani, yökätilön sanat minulle olivat: "voitko nyt vain ottaa kipulääkkeen ja käydä nukkumaan!" lääkärit eivät kuulemma yöllä ehdi katsomaan... mulla oli päällä suonensisäiset antibiootit tuntemattomaan (?) infektioon ja sain 2 pussia verihiutaleita matalan hb:n takia. näin jälkikäteen mietittynä: kun kerran epäilys molasta oli, niin aika erikoiset reaktiot kätilöiltä.

en vieläkään ymmärrä, miksi menin niin kipuisaksi viimeisillä raskausviikoilla ja synnytyksessä. olisiko mola levinnyt, jos raskaus olisi kestänyt pidempään (poika syntyi rv37+6)? mikä aiheutti infektion? oliko se alkava raskausmyrkytys vai johtuiko lapsiveden tihkumisesta? miksi keuhkoja ahdisti ja yskitti? miksi rintani meni välillä punaiseksi ja kaulani turposi? mikä aiheutti nestekertymät viim. raskausviikoilla ja leikkauksen jälkeen? miten tämä kaikki on mahdollista? paljon kysymyksiä, eikä näihin varmaan koskaan vastausta saakaan.

Ohikulkija
Heippa!

Ensiksi ihan älyttömän suuret kiitokset kaikille jotka ovat tänne kirjoitelleet! Palstasta ollut todella paljon apua ja saanut moneen mieltä askarruttavaan kysymykseen vastauksen.
Toiseksi pahoittelut jos toistan kysymyksen ihan jokaista sivua en lukenut läpi. :)

Itselläni mola ollut "heppo", raskauduin ensimmäsestä kierrosta. Ultrassa(vk12) lääkäri ajatteli ensin tuulimunaa, oli jo antamassa lääkket keskeytykseen mutta halusikin vielä varmistaa joten jouduin kaavintaan. "näyte" ihan silmällä näytti ettei siinä olisi mitn vikaa ollut mutta patologi oli jotain löytänyt. Kavinta helppo ja nopeasti ohi,arvot olivat alunalkaenkin "matalat", ainakin moneen muuhun verrattuna ja laskivat hyvin ripeästi alas ja pysyneet alhaalla. Kohdussa kaikki kunnossa ja menkatkin ovat olleet normaalit.

Niin ja se kysymys:
Mietin tässä et onko kukaan tullut karenssin aikana raskaaksi?
Onko se miten vakavaa, vai onko silloin erittäin suuri mahdollisuus että mola uusiutuu vai ihan sama mahdollisuus kuin ilman aikaisempaa rypäleraskautta?
Eli jos lääkäri olisikin vain antanut lääkket kohdun tyhjennykseen(tuulimuna) niin olisin vain jatkanut yrittämistä tulla raskaaksi ja ollut ihan tiedoton molan olemassa olosta niin....

Itselläni ei siis enään pitkä aika "lupaan" mut mietityttä onko sillä nyt väliä jos hieman joustan.

Jakamisia teille kaikille ja parempaa uutta vuotta!
Olette mielessäni.

-Odottavan aika on pitkä!

kopkop
Jee, viime viikolla hcg oli enää 25 eli kk kaavinnasta. Tällä viikolla lääkäri soitti jatkoista, vihdoinkin. Pommitin kysymyksillä ja olipa lekuri ihmeissään. kun ei mulle ollu kerrottu koko hoitosuunnitelmasta yhtikäs mitään. Kysyin beetasta ja röntgenistä. Molemmat tulossa, kun kuuluvat hoitosuunnitelmaan. Raskautumiskielto alustavasti 6kk ,laskettuna siitä kun hcg on alle 2 ja beeta sekä röntgen normaalit. Ei kyseenalaistanut kortsua ehläisyksi, onneksi. Taas on siis se kuuluisa joku tehnyt tehtäviään ja olettanut että joku muu hoitaa.. No, onneksi oli lunttilappu, jotta osasin kysyä jatkoistani.

Miten muilla on alkanut menkat kaavinnan jälkeen? Kaavinnasta 5,5vkoa, menkkakivut on, mutta ei vuotoa vielä..

Parempaa ensi vuotta kaikille kanssasisarille!! Jatkan palstalla hengailua...

Yhteistyössä