Ruikuttavan omegamiehen kosto. Älä katso videota, jos asiat jäävät pyörimään päähäsi ja olet herkkä.

  • Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
Mun pitää kyllä nyt kerrankin olla säpäleen kanssa samaa mieltä. Mielestäni empatia yhtä kohtaan ei poissulje empatiaa toista kohtaan. Totta kai silloin kun kyseessä on oma lapsi, on empatian tunteminen tekijää kohtaa paljon vaikeampaa kuin jos kyse olisi tuntemattomista, mutta kyllä ihan oikeassakin elämässä on sellaisia vanhempia kenen lapsi on joutunut uhriksi ja he silti pystyvät tuntemaan empatiaa ja ymmärrystä myös rikoksen tekijää kohtaan.

On olemassa myös ammatteja ja työpaikkoja, joissa empatiaa, ymmärrystä ja kunnioitusta pitää pystyä kokemaan myös sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka ovat tehneet kamalia tekoja. Esimerkiksi tuo eilen linkittämi Aggredi on työpaikka, jossa sun oletetaan auttavan tuomitsematta ihmistä, joka on edellisenä päivänä käynyt hakkaamassa kaverin polvilumpiot murskaksi. Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka tähän pystyvät.
Tosta tuli mieleen, että muistan hämärästi katsoneeni dokkarin sellaisesta pojasta, joka teininä tappoi toisen teinin ja tämän äiti sitten murhaajan vapauduttua muistaakseni adoptoi hänet. Tässäkin varmasti olisi pohdittavaa monelle kallonkutistajalle, että mikä syndrooma ajoi äidin tekemään näin, mutta koskettava juttu se oli kuitenkin.

Mutta edelleen.. ei ois musta siihenkään.
 
Ihmiset ajattelevat eritavoin erilaisissa tilanteissa, mutta myös hetkittäinen mielentila varmasti vaikuttaa. Jos on kovin väsynyt niin ajatus saattaa kulkea vähän eritavoin etc.

Miten heikomman puolustaminen olisi ongelma jos jossakin asioissa osaa ajatella rationaalisesti.:D?

Sitten on tosiaan näitä jotka keräilevät pitkän aikaan ja räjähtävät, aika arvaamattomia mahdollisesti ovat. Sellaista raivaria voi olla jo hankaluuksia hallita.:D
Siksi kannattaakin puhua ja avautua kunnolla asioista, kuten me tässä ketjussa.:)
minusta on silti vähän tahditonta olla empaattinen tekijän tuskaa kohtaan siinä vaiheessa tämä on tappanut lukuisia ihmisiä. Se on jotenkin hullunkurista. Se myös osoittaa minusta empatiakyvyttömyyttä omaisten tuskaa kohtaan, koska jos mietitään itsemme noiden uhrien omaisten asemaan edes kymmenen sekunttia niin mitähän he mahtavat sisällään käydä läpi..? Jos olisin siinä asemassa niin kokisin tosi lohduttomana jos kanssaihmiset paapoisivat edelleen tekijää ja miettisivät hänen kärsimyksiään samanaikaisesti kun mun lapsi kuoli sen sekopään takia.
 
Peyote
autistipojassa olevan enempi pahuutta kuin perusjoukkomurhaajissa?
Tän ketjun aikana autistipoika on tehny jo vaikka mitä. :D

Mä mietin, miltä asp-ihmisten tuntuu lukee tätä ja näitä luonnehdintoja siitä millainen asperger on ja kuinka se tekee väkivaltaiseksi ja empatiakyvyttömäksi. Että tollanen kamala teko laitetaan melkeinpä kokonaan aspergerin piikkiin.
 
vierasa
Tän ketjun aikana autistipoika on tehny jo vaikka mitä. :D

Mä mietin, miltä asp-ihmisten tuntuu lukee tätä ja näitä luonnehdintoja siitä millainen asperger on ja kuinka se tekee väkivaltaiseksi ja empatiakyvyttömäksi. Että tollanen kamala teko laitetaan melkeinpä kokonaan aspergerin piikkiin.
Tämä ketju on myös täynnä keskustelua siitä miten kiusaaminen johtaa joukkosurmiin. Miltäköhän kiusatuista tuntuu lukea kuinka kiusaaminen tekee väkivaltaiseksi ja tollainen kamala teko laitetaan melkeinpä kokonaan kiusaamisen piikkiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
enjaksalukea kokoketjua
Ketju elää, infoa tulee tiputtaen. Nyt olen kuitenki selvästi ilmaissut miten ajattelen.

Hyvä että tunteet tulivat, se kai on pääasia.:)
Mutta jos keskittyy ainoastaan haukkumiseen, negatiivisuudessaan tuskin kykenee näkemään asioita samoin kuin normaalitilassa. Silloin se menee juuri tuollaiseksi että aletaan ketjun sisällä etsimään ketä vois vähän tökkästä.:D

Jokaisen tunteet ja ne pahatkin purkauksetkin ovat ymmärrettäviä, mutta mun mielestä sitäkään ei tarvitse haukkua, jos ei halua käyttää energiaansa noin.
Eihän kukaan ole sanonut, että pitää kaskittyä vain haukkumiseen. Mutta sinä olit alussa sitä mieltä, että haukkua ei saa OLLENKAAN, vaan pitää keskittyä VAIN käyttämään energiansa ymmärtämiseen. Jotkut totesivat murhaamisen olevan kusippäinen teko, tai murhaajan olevan kusipäinen tyypi, mutta miten se tarkoittaa että aikoo keskittyä vain haukkumiseen aina?

Hauskaa kun sullakin alkaa nyt löytyä ymmärrystä myös sille, että jonkun mielestä murhaaja voi olla kusipäinen. Alussa olit kovasti sitä mieltä, että niin ajattelvat on väärässä.

Ja miten infoa tulee tipoittain, ketjun aloituksessahan oli linkki kaikkeen tarvittavaan infoon?

Ja edelleen, hupaisaa tuo, kun väität että kirjoitin etten antaisi lapsiani SULLE nimenomaisesti hopitoon. En koskaan kirjoittanut niin, eri asia jos haluat tuntea asian olevan siten.
 
minusta on silti vähän tahditonta olla empaattinen tekijän tuskaa kohtaan siinä vaiheessa tämä on tappanut lukuisia ihmisiä. Se on jotenkin hullunkurista. Se myös osoittaa minusta empatiakyvyttömyyttä omaisten tuskaa kohtaan, koska jos mietitään itsemme noiden uhrien omaisten asemaan edes kymmenen sekunttia niin mitähän he mahtavat sisällään käydä läpi..? Jos olisin siinä asemassa niin kokisin tosi lohduttomana jos kanssaihmiset paapoisivat edelleen tekijää ja miettisivät hänen kärsimyksiään samanaikaisesti kun mun lapsi kuoli sen sekopään takia.
Nimenomaan tahditonta: Olit sitä mieltä että vanemmat eivät ole tehneet tarpeeksi pojan eteen/he ovat syyllisiä. Annoit jopa vinkkejä että heidän olisi pitänyt osata soittaa apua.:D Tai että hoitajat eivät tehneet tarpeeksi. En jaksa kaivella muita viestejä mutta sammakoita sieltä lenteli enemmän kuin on tarpeen.:D

Puolustelin sammakkojasi kirjoittamalla että jokainen reagoi vähän eritavoin näihin järkytyksiin, samaa voin sanoa omasta kirjoituksestani alkupuolella.
Mutta ymmärrettäväähän tämä on. Tämä on järkytys kaikille.
 
enjaksalukea kokoketjua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956325:
Tässä mielestäni vastasin. Jos on jollekin vielä epäselvää, niin saa kysyä.
Niin, eli olet samaa mieltä, että joskus empatia jotakuta kohtaan sulkee pois empatian toista kohtaan.

Kiitos, kun vastasit, olen kyllä alkanut epäillä että olet toiselta nimimerkiltäsi mies1. Sen verran väistelevää, kieroa ja jankkaavaa on tuo tyylisi. Keskustelusta ei voi puhua, koska vedät mielettömiä johtopäätöksiä ja yleistyksiä ja kierrät muiden argumentit jatkaen sitkeästi omaa linjaasi. Jos tulee kohta, josta et pääse yli, jätät vastaamatta.
 
Nimenomaan tahditonta: Olit sitä mieltä että vanemmat eivät ole tehneet tarpeeksi pojan eteen/he ovat syyllisiä. Annoit jopa vinkkejä että heidän olisi pitänyt osata soittaa apua.:D Tai että hoitajat eivät tehneet tarpeeksi. En jaksa kaivella muita viestejä mutta sammakoita sieltä lenteli enemmän kuin on tarpeen.:D

Puolustelin sammakkojasi kirjoittamalla että jokainen reagoi vähän eritavoin näihin järkytyksiin, samaa voin sanoa omasta kirjoituksestani alkupuolella.
Mutta ymmärrettäväähän tämä on. Tämä on järkytys kaikille.
Toivon että ovat tehneet tarpeeksi mutta pelkään pahoin etteivät ole, koska Usa:ssa terveydenhuolto ei ihan pelaa yhtä sujuvasti mitä täällä ja ilmeisesti pakkohoitoon ei poikaa saatu kertaakaan. Jotenkin sellainen intuitio, että siellä on peiliin katsomisen paikka koko yhteiskunnan osalta; aselait ja poliitikkojen vastuu niissä (!) ja tiukempi hoitokontrollli ym. Vanhemmista ei voi sanoa mitään kun ei tiedä heitä:/

Onhan tässä vähän kiehahtanut yli ja silleen.. Ei vaan pysty käsittää miksi Säpäle pelkää noin kovin normaaleja ihmisten reaktioita ja niiden myöntämistä. Miksi pitää olla kokoajan aurinkoista ja herran enkeli? Eikö voi sanoa asiat niiden oikeilla nimillä että oli aika äärimmäinen teko ja tekijä hyvin itsekäs ja empatiakyvytön? (Jos ei niitä kusipää sanoja voi käyttää)
 
enjaksalukea kokoketjua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956328:
Jaa, missähän näin sanoin. Olen koko ajan sanonut, ettei se ole hyödyllistä, kuten ketjussa on väitetty.
Jaa, missähän on väitetty että se olisi HYÖDYLLISTÄ. Täällä on kai vain yritetty tuoda esiin sitä, että se on aika ymmärrettävä reaktio, että kutsuu useita ihmisiä murhannutta tekijää kusipääksi.

Sinä sen sijaan taisit kertoa, että on ymmärrettävämpää tuntea empatiaa uhrien lisäksi myös tekijää kohataan.

Ai niin, toisaalla kyllä totesit, että on vaikea tuntea empatiaa tuntematonta kohtaan.

Jaa, mitähän oikein siis koskaan tarkoitikaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Eihän kukaan ole sanonut, että pitää kaskittyä vain haukkumiseen. Mutta sinä olit alussa sitä mieltä, että haukkua ei saa OLLENKAAN, vaan pitää keskittyä VAIN käyttämään energiansa ymmärtämiseen. Jotkut totesivat murhaamisen olevan kusippäinen teko, tai murhaajan olevan kusipäinen tyypi, mutta miten se tarkoittaa että aikoo keskittyä vain haukkumiseen aina?

Hauskaa kun sullakin alkaa nyt löytyä ymmärrystä myös sille, että jonkun mielestä murhaaja voi olla kusipäinen. Alussa olit kovasti sitä mieltä, että niin ajattelvat on väärässä.

Ja miten infoa tulee tipoittain, ketjun aloituksessahan oli linkki kaikkeen tarvittavaan infoon?

Ja edelleen, hupaisaa tuo, kun väität että kirjoitin etten antaisi lapsiani SULLE nimenomaisesti hopitoon. En koskaan kirjoittanut niin, eri asia jos haluat tuntea asian olevan siten.
Menee itsensä toisteluksi taas, jos selvennän nuo kaksi ensimmäistä kappaletta.
Olen ilmaissut mielipiteeni männäsivuilla.:)

Olen lukenut koko ketjun, en ole lukenut manifestia. Ketjuun tuli tipottain infoa muun muassa manifestista.
Ketju myös elää; voihan se olla että saa uusia näkemyksiä matkan varrella. Se se vasta hedelmällistä onkin. Ei kai sitä pidä ihmettelemään alkaa jos on ajatusta tai kahta rikkaampi täällä loppupuolella ketjua?:)
 
vieras-
Toivon että ovat tehneet tarpeeksi mutta pelkään pahoin etteivät ole, koska Usa:ssa terveydenhuolto ei ihan pelaa yhtä sujuvasti mitä täällä ja ilmeisesti pakkohoitoon ei poikaa saatu kertaakaan. Jotenkin sellainen intuitio, että siellä on peiliin katsomisen paikka koko yhteiskunnan osalta; aselait ja poliitikkojen vastuu niissä (!) ja tiukempi hoitokontrollli ym. Vanhemmista ei voi sanoa mitään kun ei tiedä heitä:/

Onhan tässä vähän kiehahtanut yli ja silleen.. Ei vaan pysty käsittää miksi Säpäle pelkää noin kovin normaaleja ihmisten reaktioita ja niiden myöntämistä. Miksi pitää olla kokoajan aurinkoista ja herran enkeli? Eikö voi sanoa asiat niiden oikeilla nimillä että oli aika äärimmäinen teko ja tekijä hyvin itsekäs ja empatiakyvytön? (Jos ei niitä kusipää sanoja voi käyttää)
Ei Suomenkaan mielenterveyshoidossa mitään hurraamista ole. Avohoitoa (eli kerran kuukaudessa jonkun hoitsun kanssa jutustelua) ja reseptien uusintaa se aika pitkälle monien kohdalla on. Selkeitä laitostapauksiakin pyörii tuolla kaduilla ihan heitteillä ja nekin, jotka apua itse vielä ymmärtävät hakea, katsotaan niin hyväkuntoisiksi, ettei lääkitystä enempää juurikaan panosteta.
 
Ei Suomenkaan mielenterveyshoidossa mitään hurraamista ole. Avohoitoa (eli kerran kuukaudessa jonkun hoitsun kanssa jutustelua) ja reseptien uusintaa se aika pitkälle monien kohdalla on. Selkeitä laitostapauksiakin pyörii tuolla kaduilla ihan heitteillä ja nekin, jotka apua itse vielä ymmärtävät hakea, katsotaan niin hyväkuntoisiksi, ettei lääkitystä enempää juurikaan panosteta.
On todellakin hurraamista verrattuna Usaan. Täällä ei tarvitse rahaa olla, että pääsee terapiaan tai sairaalaan yms yms yms.
 
Pessimisti
Menee itsensä toisteluksi taas, jos selvennän nuo kaksi ensimmäistä kappaletta.
Olen ilmaissut mielipiteeni männäsivuilla.:)

Olen lukenut koko ketjun, en ole lukenut manifestia. Ketjuun tuli tipottain infoa muun muassa manifestista.
Ketju myös elää; voihan se olla että saa uusia näkemyksiä matkan varrella. Se se vasta hedelmällistä onkin. Ei kai sitä pidä ihmettelemään alkaa jos on ajatusta tai kahta rikkaampi täällä loppupuolella ketjua?:)
Oon kuullu sellasella olevan ihan joku nimityskin palstalla ootas.. oliko se kaksilla korteilla pelaamista?
 
vierasa
Toivon että ovat tehneet tarpeeksi mutta pelkään pahoin etteivät ole, koska Usa:ssa terveydenhuolto ei ihan pelaa yhtä sujuvasti mitä täällä ja ilmeisesti pakkohoitoon ei poikaa saatu kertaakaan. Jotenkin sellainen intuitio, että siellä on peiliin katsomisen paikka koko yhteiskunnan osalta; aselait ja poliitikkojen vastuu niissä (!) ja tiukempi hoitokontrollli ym. Vanhemmista ei voi sanoa mitään kun ei tiedä heitä:/

Onhan tässä vähän kiehahtanut yli ja silleen.. Ei vaan pysty käsittää miksi Säpäle pelkää noin kovin normaaleja ihmisten reaktioita ja niiden myöntämistä. Miksi pitää olla kokoajan aurinkoista ja herran enkeli? Eikö voi sanoa asiat niiden oikeilla nimillä että oli aika äärimmäinen teko ja tekijä hyvin itsekäs ja empatiakyvytön? (Jos ei niitä kusipää sanoja voi käyttää)
Ei se Suomenkaan terveydenhuolto ole mitenkään ongelmaton ja ei varmasti olisi saatu poikaa Suomessakaan pakkohoitoon. Pakkohoidon kriteerit ovat erittäin kovat. Saattaisin jopa uskoa, että rahalla USA:ssa voi saada hoitoa helpommin kuin mitä Suomessa saa.
 
Ei se Suomenkaan terveydenhuolto ole mitenkään ongelmaton ja ei varmasti olisi saatu poikaa Suomessakaan pakkohoitoon. Pakkohoidon kriteerit ovat erittäin kovat. Saattaisin jopa uskoa, että rahalla USA:ssa voi saada hoitoa helpommin kuin mitä Suomessa saa.
Ei pidä paikkaansa. Usa:ssa monet yh-perheet näkee nälkää, sosiaaliturva ei pelaa, koulutus maksaa ja sairaalaan pääsykin on kiinni rahasta. Eli kyllä Suomi on mitä parhain maa asua näiltä osin. Pakkohoitoon pääsee kyllä jos on vaaraksi itselle, muille ja/tai ympäristölle.
 
enjaksalukea kokoketjua
Mä luulen, että tuo poika on saanut paljon apuja, niillähän oli rahaa. Ehkä apukaan ei auta, jos vaan ei halua ajatella muita ku itteään? Kyl on ihan mahdollista että valitsee olla ikävä ihminen.
Tämä; joskus mikään apu ei auta.

On inhimillistä ja lohdullista ajatella, että jos vaan autetaan niin kaikista tulee terveitä ja kivoja, mutta aina niin ei vaan ole.

Jotkut valitsee olla pahoja. Tai ei vaan muutu hyviksi vaikka kuinka annettais terapiaa. Jotkut jatkaa alkoholistina oloa, vaikka kuinka monta kertaa olis katkaisussa ja sais tukea.

Siksi minusta joskus sellainen loputon "no mutta jos se vain sais riittävästi apua" -tyyppinen empatianaivismi on aika turhauttavaa. Joskus on jopa niin, että ne empatian ja avun kohteet salaa nauraa sille "avulle" ja ottaa siitä irti sen minkä saa, hyötymismielessä, ja jatkaa muuten entisiä touhujaan.

Hyvä on tietysti, jos joku saa apua ja muuttuu paremmaksi ihmiseksi. Ainahan sellainen on hyvä juttu.
 
Toivon että ovat tehneet tarpeeksi mutta pelkään pahoin etteivät ole, koska Usa:ssa terveydenhuolto ei ihan pelaa yhtä sujuvasti mitä täällä ja ilmeisesti pakkohoitoon ei poikaa saatu kertaakaan. Jotenkin sellainen intuitio, että siellä on peiliin katsomisen paikka koko yhteiskunnan osalta; aselait ja poliitikkojen vastuu niissä (!) ja tiukempi hoitokontrollli ym. Vanhemmista ei voi sanoa mitään kun ei tiedä heitä:/

Onhan tässä vähän kiehahtanut yli ja silleen.. Ei vaan pysty käsittää miksi Säpäle pelkää noin kovin normaaleja ihmisten reaktioita ja niiden myöntämistä. Miksi pitää olla kokoajan aurinkoista ja herran enkeli? Eikö voi sanoa asiat niiden oikeilla nimillä että oli aika äärimmäinen teko ja tekijä hyvin itsekäs ja empatiakyvytön? (Jos ei niitä kusipää sanoja voi käyttää)
Meitä ihmisiä on erilaisia, erilaisine piirteineen. Mun mielestä Säpäle ajattelee asioita rationaalisesti, se ei ole yhtään sen huonompi/parempi asia kuin sinun ylitsekupliva sinkoileva persoona.:heart::kiss:
Itsekin edustan tota ylitsekuplivaa joissain asioissa.
Joskus sitä vakavoituu kun yrittää imeä tietoa tai sisäistää jotakin. Tai tälläinen lööppi on aika vaikea; vahvoja tunteita herättää, mutta en purkaa sitä haukkumalla tms. (tällä kertaa ainakaan.)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä luulen, että tuo poika on saanut paljon apuja, niillähän oli rahaa. Ehkä apukaan ei auta, jos vaan ei halua ajatella muita ku itteään? Kyl on ihan mahdollista että valitsee olla ikävä ihminen.
Juu ei tuota hullua olisi voinut pelastaa enää mikään. Lepsu aselaki mahdollisti sitten vielä nuo tapot, siihen toivottavasti tulee joskus muutos siellä.
 
vieras-
Ei pidä paikkaansa. Usa:ssa monet yh-perheet näkee nälkää, sosiaaliturva ei pelaa, koulutus maksaa ja sairaalaan pääsykin on kiinni rahasta. Eli kyllä Suomi on mitä parhain maa asua näiltä osin. Pakkohoitoon pääsee kyllä jos on vaaraksi itselle, muille ja/tai ympäristölle.
Ei muuten pääse. Todisteeksi voin vetää taas ne tapaukset, joissa hoitoa haluava ihminen on tappanut viattoman sivullisen sen takia, että pääsee sitten sinne haluamaansa hoitoon. Ollaan keskusteltu tästä ennenkin.
 

Yhteistyössä