Ruikuttavan omegamiehen kosto. Älä katso videota, jos asiat jäävät pyörimään päähäsi ja olet herkkä.

  • Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Tunneihmiset juuri ovat pahimpia koulu- ym. kiusaajia, koska se roihahdus on muka merkki todellisuudesta ja oikeutuksesta, kun hei musta tuntuu, mun tunteita/ jonkun toisen tunteita on loukattu yy yy. Sitten on jo hangot tanassa.
Tämän tekijä tuntee palstan niin hyvin että osaa kiteyttää välikomenttiin kaikki ne tekijät jotka saavat ketjun uuteen nousuun ja roihahdukseen. :D
 
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956298:
No niin ja edelleen taidamme puhua eri asioista. Peyote ja Pessimisti tuolla kyllä varsin selvästi sanoivat, että kannattaa ilmaista halveksuntansa eikä sanoa ymmärtävänsä, koska nämä vastaavat henkilöt saavat näistä ymmärtävistä kommenteista vain kannustusta hirmuteoilleen.

Nyt tuntuu, että tähän ketjuun on tullut niin paljon uusia keskustelijoita, eivätkä he enää tiedä, mitä minä olen aiheesta sanonut. Minä tulin alun perin tähän keskusteluun puolustamaan tähän ketjuun kommentoinutta henkilöä, jolle mielestäni vastattiin rumasti. Minä en ole tuominnut tämän aloituksen henkilön kusipääksi haukkumista, vaan yleensä erilaisten ihmisten haukkumista.
Täh! Ihan justiinsa mä kuvittelin sun sanoneen, miten väärin on sanoa joukkomurhaajaa kusipääksi ja pitäisi ennemin yrittää ymmärtää, eikä nimitellä?

Voi toki olla, että ymmärsin jotain väärin.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956240:
Niin on kaksi eri asiaa. Se, ettei pysty kokemaan empatiaa, esim koska ei tiedä toisesta henkilöstä mitään ja se, ettei pysty kokemaan empatiaa, koska se empatia on jo "varattu" jollekin toiselle.

Edelleen. Aika vaikeaa äkkinäisessä tilanteessa on empatisioida tuntematonta henkilöä. Tässä keskustelussa nyt on kuitenkin ihan toisenlaiset mahdollisuudet siihen.
Tässä mielestäni vastasin. Jos on jollekin vielä epäselvää, niin saa kysyä.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956298:
No niin ja edelleen taidamme puhua eri asioista. Peyote ja Pessimisti tuolla kyllä varsin selvästi sanoivat, että kannattaa ilmaista halveksuntansa eikä sanoa ymmärtävänsä, koska nämä vastaavat henkilöt saavat näistä ymmärtävistä kommenteista vain kannustusta hirmuteoilleen.

Nyt tuntuu, että tähän ketjuun on tullut niin paljon uusia keskustelijoita, eivätkä he enää tiedä, mitä minä olen aiheesta sanonut. Minä tulin alun perin tähän keskusteluun puolustamaan tähän ketjuun kommentoinutta henkilöä, jolle mielestäni vastattiin rumasti. Minä en ole tuominnut tämän aloituksen henkilön kusipääksi haukkumista, vaan yleensä erilaisten ihmisten haukkumista.
Aloitetaan vaikka siitä että haukkuminen ja halveksunta ovat mielestäni eri asioita mutta se nyt on ot tässä asiassa. Ja joo, vähän puhutaan toisistamme sivussa, mutta nyt varmasti ymmärrät mun kantani ja sen mitä minä puolustan.

Eli minä sain täyden lastin päälleni siitä että sanoin että on sairas tai ei niin siitä huolimatta tämä murhaaja on kusipää.
 
Niin, alussa olit kuitenkin sitä mieltä että tekijän kusipääksi sanominen on tosi_paha_juttu. Se kai tässä herätti tunteita. Että joku jaksaa huomauttaa kusipääksi kutsumisesta, vaikka toinen on tappanut ihmisiä. Ja sitäpaitsi, missä sanottiin, että vaikka kutsuisi kusipääksi, ei silti voisi ymmärtää teon taustoja?
Ketju elää, infoa tulee tiputtaen. Nyt olen kuitenki selvästi ilmaissut miten ajattelen.

Hyvä että tunteet tulivat, se kai on pääasia.:)
Mutta jos keskittyy ainoastaan haukkumiseen, negatiivisuudessaan tuskin kykenee näkemään asioita samoin kuin normaalitilassa. Silloin se menee juuri tuollaiseksi että aletaan ketjun sisällä etsimään ketä vois vähän tökkästä.:D

Jokaisen tunteet ja ne pahatkin purkauksetkin ovat ymmärrettäviä, mutta mun mielestä sitäkään ei tarvitse haukkua, jos ei halua käyttää energiaansa noin.
 
vierasa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29955273:
No jälleen mennään mustavalkoiseksi. :headwall: Et ilmeisesti mitenkään pysty ajattelemaan, että nämä joukkomurhaajatkin ovat joskus voineet olla ihan normaaleja. Eivät he ole alakouluiässä menneet kouluun pyssyjen kanssa eivätkä julistaneet, että heidän tulee saada seksiä haluamiltaan naisilta.
Mun on kyllä aika vaikea uskoa, että meistä ihan kuka vaan voisi tiettyjen kokemusten takia muuttua joukkosurmaajaksi. Epäilen, että nämä joukkosurmaajat eivät ole koskaan ihan normaaleja ollutkaan, vähintään geneettinen alttius mielisairauksille siellä takana on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956325:
Tässä mielestäni vastasin. Jos on jollekin vielä epäselvää, niin saa kysyä.
Ja kysymystä jatkettiin niin, että tietäisitkin pahoinpitelijän olevan kaltoinkohdeltu aspergeria sairastava naapurinpoika? Kokisitko siis silloin empatiaa tätä tekijää kohtaan, kun sillä on ollut kummiskin niin vaikeaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956328:
Jaa, missähän näin sanoin. Olen koko ajan sanonut, ettei se ole hyödyllistä, kuten ketjussa on väitetty.
No kyllä mä veikkaisin että saattais tulla oudoksuvia reaktioita ihmisiltä jos kahvipöydässä alat puolustamaan murhaajaa kautta rantain "ei ollut saanut pillua, kavereita, sitä tätä ja tuota" Hyödyllisintä ehkä mielummin jos pakko puhua aiheesta niin olla mahd. empaattinen uhreja kohtaan eli ei korostaa tekijän olotiloja.
 
Blue
Ketju elää, infoa tulee tiputtaen. Nyt olen kuitenki selvästi ilmaissut miten ajattelen.

Hyvä että tunteet tulivat, se kai on pääasia.:)
Mutta jos keskittyy ainoastaan haukkumiseen, negatiivisuudessaan tuskin kykenee näkemään asioita samoin kuin normaalitilassa. Silloin se menee juuri tuollaiseksi että aletaan ketjun sisällä etsimään ketä vois vähän tökkästä.:D

Jokaisen tunteet ja ne pahatkin purkauksetkin ovat ymmärrettäviä, mutta mun mielestä sitäkään ei tarvitse haukkua, jos ei halua käyttää energiaansa noin.
Silti samaan aikaan mm. tykkäilit viesteistä jotka murjoivat niitä jotka "toivat tunteensa eri tavalla esiin" kuin sinä... Edelleen ihan pikkuisen haisee tekopyhyydelle.
 
säpäle harmaana
Ja kysymystä jatkettiin niin, että tietäisitkin pahoinpitelijän olevan kaltoinkohdeltu aspergeria sairastava naapurinpoika? Kokisitko siis silloin empatiaa tätä tekijää kohtaan, kun sillä on ollut kummiskin niin vaikeaa?
Kuten jo aiemmin sanoin, en tiedä tästä Aspergeristä oikein mitään, joten paha mennä sanomaan. Ylipäätään tämä tilanne on jotenkin hankala kuvitella. Riippuu aika paljon siitäkin, miten tuttu tämä poika on, onko luontevaa, että hän yhtäkkiä tulee lapseni läheisyyteen, onko hänen kanssaan oltu paljonkin tekemisissä, tunnenko hänen vanhempansa, tiedänkö jotain erityistä tästä kaltoinkohtelusta, onko hän aiemmin ollut väkivaltainen jne. Jos hän on läheinen ystävä, niin kai sitä jotenkin voi olla huolissaan, ehkä.
 
säpäle harmaana
Aloitetaan vaikka siitä että haukkuminen ja halveksunta ovat mielestäni eri asioita mutta se nyt on ot tässä asiassa. Ja joo, vähän puhutaan toisistamme sivussa, mutta nyt varmasti ymmärrät mun kantani ja sen mitä minä puolustan.

Eli minä sain täyden lastin päälleni siitä että sanoin että on sairas tai ei niin siitä huolimatta tämä murhaaja on kusipää.
Olenko minä siis heittänyt lastia sinun päällesi?
 
säpäle harmaana
No kyllä mä veikkaisin että saattais tulla oudoksuvia reaktioita ihmisiltä jos kahvipöydässä alat puolustamaan murhaajaa kautta rantain "ei ollut saanut pillua, kavereita, sitä tätä ja tuota" Hyödyllisintä ehkä mielummin jos pakko puhua aiheesta niin olla mahd. empaattinen uhreja kohtaan eli ei korostaa tekijän olotiloja.
Ai. No onneksi minun ei tarvitse tästä sinun kanssasi kahvipöydissä jutella.
 
vieras-
Ihan sivusta tässä huutelen, mutta helpompi olis kai kysyä, että oletko säpäle ikinä lukenut sellaista rikosuutista, jonka tekijää kohtaan ensimmäinen mieleesi noussut tunne on viha/inho/kuvotus? Että sitä empatiaa ja tekoon johtaneita mahdollisia syitä ei ole ensimmäisenä noussut mieleen? Ihan vaan "Hyi helvetti mikä sairas paskiainen"-fiiliksessä olet lukenut?
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
säpäle harmaana
Ja tuli vielä tuosta kahvipöydästä mieleen, että aika jännä kun joukkosurmaajien koulukiusaustaustoista puhutaan lehdissä ja ajankohtaisohjelmissa, mutta jonkun kahvipöydässä se olisikin joku tabu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956374:
Kuten jo aiemmin sanoin, en tiedä tästä Aspergeristä oikein mitään, joten paha mennä sanomaan. Ylipäätään tämä tilanne on jotenkin hankala kuvitella. Riippuu aika paljon siitäkin, miten tuttu tämä poika on, onko luontevaa, että hän yhtäkkiä tulee lapseni läheisyyteen, onko hänen kanssaan oltu paljonkin tekemisissä, tunnenko hänen vanhempansa, tiedänkö jotain erityistä tästä kaltoinkohtelusta, onko hän aiemmin ollut väkivaltainen jne. Jos hän on läheinen ystävä, niin kai sitä jotenkin voi olla huolissaan, ehkä.
Mua ei vois vähempää kiinnostaa tyypin sairaudet, taustat tai mikään muukaan, enkä kokisi minkäänlaista empatiaa häntä kohtaan. Minun maailmassani joissain tilanteissa empatia toista ihmistä kohtaan sulkee todellakin pois empatian toista osapuolta kohtaan. Enkä näe siinä mitään väärää.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Pessimisti
No sehän minä olen. Pitäisi vaan osata ottaa opikseen vittu sä olet tyhmä-kommenteista ja lähteä häpeämään ja eikä puolustaa omaa kantaansa.
No hyvä. Kato jos sen vittu sä olet tyhmä sanoo sellanen kiltti ihminen, joka ei koskaa ois kelleen ilkee, nii sit se on vähän eri juttu. Ja sit siitä kommentista voi tykkäillä kaikki sellaset, jokka pyrkii kato edesauttaan kaikkee hyvää.
 
vierasa
Mun pitää kyllä nyt kerrankin olla säpäleen kanssa samaa mieltä. Mielestäni empatia yhtä kohtaan ei poissulje empatiaa toista kohtaan. Totta kai silloin kun kyseessä on oma lapsi, on empatian tunteminen tekijää kohtaa paljon vaikeampaa kuin jos kyse olisi tuntemattomista, mutta kyllä ihan oikeassakin elämässä on sellaisia vanhempia kenen lapsi on joutunut uhriksi ja he silti pystyvät tuntemaan empatiaa ja ymmärrystä myös rikoksen tekijää kohtaan.

On olemassa myös ammatteja ja työpaikkoja, joissa empatiaa, ymmärrystä ja kunnioitusta pitää pystyä kokemaan myös sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka ovat tehneet kamalia tekoja. Esimerkiksi tuo eilen linkittämi Aggredi on työpaikka, jossa sun oletetaan auttavan tuomitsematta ihmistä, joka on edellisenä päivänä käynyt hakkaamassa kaverin polvilumpiot murskaksi. Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka tähän pystyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ihan pelottavia tuollaiset viilipytyt jotka ei reagoi oikein mihinkään:/ Ties mitä he sitten tekevät joskus kun patoavat tunteitaan sisällensä ja saatikka mitä antavat tehdä toisille ennen kun puolustavat heikoimpaa.


Ihmiset ajattelevat eritavoin erilaisissa tilanteissa, mutta myös hetkittäinen mielentila varmasti vaikuttaa. Jos on kovin väsynyt niin ajatus saattaa kulkea vähän eritavoin etc.

Miten heikomman puolustaminen olisi ongelma jos jossakin asioissa osaa ajatella rationaalisesti.:D?

Sitten on tosiaan näitä jotka keräilevät pitkän aikaan ja räjähtävät, aika arvaamattomia mahdollisesti ovat. Sellaista raivaria voi olla jo hankaluuksia hallita.:D
Siksi kannattaakin puhua ja avautua kunnolla asioista, kuten me tässä ketjussa.:)
 
  • Tykkää
Reactions: Pessimisti

Yhteistyössä