Raha-asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avovaimo.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avovaimo.

Vieras
Olemme avoliitossa ja meillä on yhteinen lapsi. Asumme yhteisessä asunnossa ja meillä on yhteinen, molempien nimissä oleva asuntolaina. Meillä on erilliset pankkitilit, eikä meillä ole oikeuksia toistemme tileihin. Asuntolainan lyhennys+korot ja yhtiövastike menevät minun tililtäni minun tilipäivänäni.

Tammikuussa mieheltä ei tullut asuntolainamaksua eikä yhtiövastikkeen puolikasta minun tililleni, kuten olemme sopineet. Kysyin sitä monta kertaa, mies vaan sanoi, että joo, joo, kyllä mä maksan. Seuraavassa kuussa maksu tuli normaalista, mutta se tammikuun maksu jäi yhä roikkumaan. Kun kysyin sitä, mies sai raivarin ja väitti mun tivaavan ihan syyttä.

Samaan aikaan huomasin, että mies ei enää avaa laskujaan. Kun huomautin asiasta, laskukuoret katosivat pöydältä. Epäilys alkoi kalvaa mieltäni ja katsoin miehen lipaston laatikkoon. Siellähän niitä avaamattomia laskuja oli.

Maaliskuun maksu oli taas myöhässä, mutta tuli sitten aikanaan. Jossain vaiheessa tammikuun rahatkin tulivat tililleni, monen raivarin jälkeen. Huhtikuussa maksu oli taas myöhässä, mutta tuli 2 viikkoa myöhässä.

Toukukuun rahoja ei näkynyt, joten kysyin asiasta taas. Mies raivosi ja huusi taas, että kyllä hän sen maksaa. Olen kuulemma ihan pimee ja kaikkea muuta, kun aina tivaan. Raivoamisen jälkeen mies sitten sanoi, että hänen palkkapäivänsä on nykyään 2 viikkoa myöhemmin, kuin mun eli se päivä, jolloin maksut siirtyvät tililtäni.

En ymmärrä, miksi mieheni ei jo tammikuussa kertonut asiaa. Miksi hän saa raivareita, käsittämätöntä. En myöskään tajua, mihin mieheni rahat ovat viime aikoina menneet, kun hänellä näyttää kaikki laskutkin jäävän rästiin. Olen miettinyt, että ottaisin mieheni laatikosta kaikki avaamattomat laskut, avaisin ne ja laittaisin ne pöydälle ja pyytäisin selitystä. Silloin kävisi ilmi, että minä pengon mieheni papereita. Toisaalta, olen kyllä sitä mieltä, että jos on yhteinen lapsi ja yhteinen asuntolaina, on raha-asioista pystyttävä keskustelemaan ja niissä on pystyttävä toiseen luottamaan.

Miten muilla hoituvat raha-asiat avoliitossa? Mitä minun pitäisi tehdä? Luottamus murenee päivä päivältä ja suhde näyttää muutenkin rapistuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja vanttoomi:
'Kun köyhyys tulee ovesta, karkaa rakkaus ikkunoista' Vanha viidakon sananlasku

entäs sitten kun on täysin toisen tulojen "orjana", eli omia tuloja ei ole ollenkaan kun kotiäiti, ja toiselta pitää pyydellä rahaa....ei sekäân helppoa ole.ja pitää selittäâ mihin rahat menee.no, sitä ajattelee lapsia enemmän tietenkin ja käyttää annetut rahat heihin, mutta joskus olis kiva jotain ostaa itsellekin...

Vaikuttaa siltä, että miehesi on nyt jotenkin sotkinut raha-asiansa. Tämän puolesta puhuu myös se, että hän raivostuu sinun sitä tivatessa. Voisiko kysymyksessä olla peliriippuvuus tms?

Toisen papereiden penkominen ei ole kivaa, mutta teillä on yhteinen asunto joten tässä tilanteessa tiliotteiden "penkominen" voisi olla asianmukaista.

Jos yrittäisit puhua asiasta asiallisesti sellaisessa tilanteessa, jossa sinun ei tarvitse "vaatia rahaa". Elikkä sen jälkeen kun hän taas maksanut osuutensa lainanlyhennyksestä tms. yhteisestä. Puhu syyttelemättä, kerro että olet huolissasi siitä, että jotain on muuttunut, etkä ymmärrä mitä. Yritä häntä saada hänet itse kertomaan madollisesta ongelmasta. Papereiden penkominen on huono juttu siksi, että se aiheuttaa epäluottamusta.

Kyllä jokin muukin on muuttunut, kuin tilipäivä. Onko mies todella töissä, varmistapa. Peliriippuvuus käy myös mielessä, ei se näy päällepäin. Menneeisyydestä etten tullut velka/velvoite? Jos ihminen on ennen hoitanut asiansa ja nyt jättää sen tekemättä, on syytä huoleen. Ihan sama suuttui tai ei, asia on selvitettävä ja totuus puristettava ulos.

Joka tapauksessa, säilytä kaikki kuitit ja tiliotteet lainasta, sillä jos joudut todistamaan sen, että olet maksanut enemmän kuin hän lainastanne, on se ainut tapa todistaa asia. Tätä menoa voi tulla eteen tilanne, että se päivä koittaa.

Neidon kommentti- epäluottamusta papereiden penkomisesta - mitä tämä tilanne on nyt muuta, kuin täynnä epäluottamusta ja epärehellisyyttä miehen puolelta?

Meillä ainakin rahat on yhteisiä kun yhdessä asutaan. Lapsia ei ole. Mies on tuhlaavaisempi, tekee helpommin heräteostoksia eikä vertaa hintoja. Sen vuoksi minä mieluummin pidän ohjat käsissäni raha-asioissa mikä tarkoittaa sitä, että miehen tililtä maksellaan laskut ja minulle jää sitten "käyttörahaa" ruokaostoksiin yms. Miehelle yleensä jää vain vähän bensarahaa. Jos miehelle joskus jää enemmän, minä muistan kyllä muistuttaa että ei sitten tuhlaa niitä mihinkään, vaan säästää :)

Tottakai sinun pitää ottaa asia puheeksi. Ja jos mies alkaa huutamaan niin kysyt ihan rauhallisesti minkä takia hän noin suuttuu, sano että haluat tietää kokonaisrahatilanteen. Minä joka kuukausi kyllä katson miehen palkkanauhan ja lasken kuinka paljon laskuihin menee rahaa. Olen siis aina tietoinen siitä kuinka paljon rahaa miehellänikin on.

Minä ottaisin sen laskunipun ja iskisin miehen nenän eteen (vaikka ruokapöydässä, jos ei muulloin onnistu) ja sanoisin, että mitähän nämä ovat. Ei kuoria tarvitse avata, antaa olla niinkuin ovat.

Miksi muuten yhtiövastikkeen ja asuntolainan hoito on alun alkaen jätetty sinun tilillesi? Halusitko itse pitää kontrollin vai oliko teillä tai miehellä jo silloin epäily, ettei pystyisi hoitamaan velvoitetta? (Koitko järjestelyn ehkä luottamuksen osoituksena miehen taholta?) Miten miehesi palkanmaksu noin vain voi muuttua, jos työ ei muutu? Onko hän mahdollisesti rahoittanutkin elämäänsä epävarmoilla sijoituksilla? Kertomatta sinulle? Hyvin vähän taidatte tietää toisistanne.

Muutoin kannatan parisuhteessakin omia tilejä ja henkilökohtaisia rahavastuita. En ole koskaan ymmärtänyt tarvetta puolison kaikkien menojen ja tulojen kontrollointiin, kunhan molemmat hoitavat omat vastuunsa ja yhteinen talous on sovitusti tasapainossa.

Vuosia sitten eronneena olen tyytyväinen siihen, miten sujuvasti yleensä pystyimme hoitamaan taloutemme, vaikka yli 20 vuotta oli omat pankkitilit, kuitenkin sekä yhteistä että henkilökohtaista lainaa. Melko varhain suhteen alussa aika huomaamatta ja helposti onnistui sopia tasapuolisesti hankinnoista ja kulutuksesta. Tosin mies ei ehkä tullut ajatelleeksi, millainen talousihme olinkaan. Kaikki oli siltä osin hänelle varmaan ihan huomaamattoman helppoa.

Miehen työ vaihtui jo viime vuonna, mutta hänellä oli vielä ylimääräistä rahaa edellisen pitkän työsuhteen irtisanomisrahoista ja lisäksi hän sai muutama kymmenen tuhatta perintöä. Avaamattomat laskut ja lainanlyhennysrahojen myöhästymiset alkoivat kuitenkin vasta tämän vuoden alussa.
En itse asiassa muista, miksi näin sovittiin, että lainanlyhennys ja yhtiövastike menevät minun tililtäni. Varmaankin siksi, että mieheni tilipäivä oli 15. päivä ja minun loppukuusta, joten valitsimme lainanlyhennyspäiväksi minun tilipäiväni, mutta miehen tililtä rahat siirtyivät minulle jo 15. päivä. Siis loppuvuoteen asti. Nyt hänen tilipäivänsä on 8. päivä. En siksikään oikein tajua, miksei 15. päivä enää ole rahaa siirrettäväksi.
Töissä hän ainakin käy, ihan varmasti. En nyt viitsi tässä kertoa, mitä hän tekee työkseen, mutta hän puhuu jatkuvasti työstään ja hänelle tulee työhön liittyviä puheluita ja olen myös auttanut häntä tietyissä kirjallisissa töissä, jollaisia ei hänen entiseen työhönsä kuulunut. Hän myös selvästi pitää nykyisesti työstään erittäin paljon, mutta on toisaalta ehkä hieman stressaantunut.

Ap, jos tilanteesi on kertomasilainen: nyt otat miehestäsi niskasta kiinni, jos annat ton jatkua voit syyttää vain itsesäs kun annat sua kohdeltavan kuin kynnysmattoa.

Ero tai asiat kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja cox:
Alkuperäinen kirjoittaja vanttoomi:
'Kun köyhyys tulee ovesta, karkaa rakkaus ikkunoista' Vanha viidakon sananlasku

entäs sitten kun on täysin toisen tulojen "orjana", eli omia tuloja ei ole ollenkaan kun kotiäiti, ja toiselta pitää pyydellä rahaa....ei sekäân helppoa ole.ja pitää selittäâ mihin rahat menee.no, sitä ajattelee lapsia enemmän tietenkin ja käyttää annetut rahat heihin, mutta joskus olis kiva jotain ostaa itsellekin...

älkää siskot hvyät sotkeko itseänne tohon tilanteeseen! parisuhde ja perhe säilyy paremmassa kuosissa kun on omat tulot!

Alkuperäinen kirjoittaja yhteiset rahat:
Meillä ainakin rahat on yhteisiä kun yhdessä asutaan. Lapsia ei ole. Mies on tuhlaavaisempi, tekee helpommin heräteostoksia eikä vertaa hintoja. Sen vuoksi minä mieluummin pidän ohjat käsissäni raha-asioissa mikä tarkoittaa sitä, että miehen tililtä maksellaan laskut ja minulle jää sitten "käyttörahaa" ruokaostoksiin yms. Miehelle yleensä jää vain vähän bensarahaa. Jos miehelle joskus jää enemmän, minä muistan kyllä muistuttaa että ei sitten tuhlaa niitä mihinkään, vaan säästää :)

Tottakai sinun pitää ottaa asia puheeksi. Ja jos mies alkaa huutamaan niin kysyt ihan rauhallisesti minkä takia hän noin suuttuu, sano että haluat tietää kokonaisrahatilanteen. Minä joka kuukausi kyllä katson miehen palkkanauhan ja lasken kuinka paljon laskuihin menee rahaa. Olen siis aina tietoinen siitä kuinka paljon rahaa miehellänikin on.

Minkä ikäistä porukkaa tällä foorumilla pyörii? Pitää kysellä miehen perään, mihin rahat meni ja tuhlasiko jo jonkun summan... jos 14-vuotiaita niin ymmärrän, mutta jos yli 20-vee niin kehotan vaihtamaan miestä!

Ei aikuista normaalijärkistä miestä /naista tarvi muistuttaa erikseen mistään bensa, ruoka, lastenpäiväkoti tai muistakaan kulungeista, kyllä ne tulee ihan selkäytimestä, sama kun pitäis muistuttaa että pyyhipä pyllysi kun tulet isolta hädältä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Miehen työ vaihtui jo viime vuonna, mutta hänellä oli vielä ylimääräistä rahaa edellisen pitkän työsuhteen irtisanomisrahoista ja lisäksi hän sai muutama kymmenen tuhatta perintöä. Avaamattomat laskut ja lainanlyhennysrahojen myöhästymiset alkoivat kuitenkin vasta tämän vuoden alussa.
En itse asiassa muista, miksi näin sovittiin, että lainanlyhennys ja yhtiövastike menevät minun tililtäni. Varmaankin siksi, että mieheni tilipäivä oli 15. päivä ja minun loppukuusta, joten valitsimme lainanlyhennyspäiväksi minun tilipäiväni, mutta miehen tililtä rahat siirtyivät minulle jo 15. päivä. Siis loppuvuoteen asti. Nyt hänen tilipäivänsä on 8. päivä. En siksikään oikein tajua, miksei 15. päivä enää ole rahaa siirrettäväksi.
Töissä hän ainakin käy, ihan varmasti. En nyt viitsi tässä kertoa, mitä hän tekee työkseen, mutta hän puhuu jatkuvasti työstään ja hänelle tulee työhön liittyviä puheluita ja olen myös auttanut häntä tietyissä kirjallisissa töissä, jollaisia ei hänen entiseen työhönsä kuulunut. Hän myös selvästi pitää nykyisesti työstään erittäin paljon, mutta on toisaalta ehkä hieman stressaantunut.

onko tää joku provo.. mies saanut hirveät perinnöt mutta vaimo maksaa velat.. ja millaisen syyn varjolla.. sori vaan siskot, mutta jos teitä vedetään 6-0 nokasta, on teillä siihen hiukkasen omaakin osuutta.

nyt ryhtiä!

Miehelle yleensä jää vain vähän bensarahaa. Jos miehelle joskus jää enemmän, minä muistan kyllä muistuttaa että ei sitten tuhlaa niitä mihinkään, vaan säästää :)

Minä joka kuukausi kyllä katson miehen palkkanauhan ja lasken kuinka paljon laskuihin menee rahaa. Olen siis aina tietoinen siitä kuinka paljon rahaa miehellänikin on.

Siis, tämä ei oikeasti voi olla totta!

En minäkään käsitä lainkaan, että jos miehesi on saanut perintöä ja irtisanomiskorvausta, niin miksei niillä rahoilla mies ole lyhentänyt omaa asuntolainansa osuutta? Ihan järjetöntä makuuttaa rahoja tilillään nollakorolla, kun sen sijaan voisi niillä rahoilla lyhentää asuntolainaa, jolloin hänen osuutensa lainasta pienenisi ja sitä kautta miehellä jäisi lainanlyhennyksen verran rahaa käytettäväksi kuten haluaa.

Et taida uskoakaan, miten helposti voi menettää rahaa nettipokerissa tai muissa maksullisissa peleissä. Eihän rahat voi kadota tuhkana tuuleen. Jos hän on yrittänyt pikarikastumista pokerissa, osakesijoittamisissa tai vaikka jossakin FinCapita-tyyppisessä jutussa, niin riskit ovat äärettömän suuret. Ehkä on myös mahdollista, että hän on lainannut rahaa jollekin sellaiselle henkilölle (esim. ex-tyttöystävä), josta hän ei uskalla kertoa, ettei saa rahojaan ulos enää tai että rahaa on annettu esim. hyvän ystävän huumekaupan rahoittamiseen. Samoin on mahdollista, että rahaa on käytetty ilotyttöihin tai muutoin toisen naisen elättämiseen.

Tässä on kyse paitsi vakavasta rahaongelmasta, niin myös siitä, että parisuhteessanne on suuri katastrofi, jos ette voi puhua asiasta keskenänne. Tässä on riskinä se, että mies ei hoida omaa osuuttaan asuntolainasta ja asunto menee myyntiin.

Kun minä ja avomieheni ostimme yhteisen asunnon, niin nostimme kumpikin erilliset asuntolainat. Mies maksaa omaa lainaansa ja minä omaani. Jos jää ylimääräistä rahaa, minä käytän omat rahani ylimääräisten lyhennysten tekemiseen. Olen silti tietoinen siitä, että jos mies hakeutuisi henkilökohtaiseen konkurssiin, niin se tarkoittaisi, että pitäisi myydä asunto, jollen pystyisi lunastamaan miehen osuutta asunnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja parempi taivasalla:
Miehelle yleensä jää vain vähän bensarahaa. Jos miehelle joskus jää enemmän, minä muistan kyllä muistuttaa että ei sitten tuhlaa niitä mihinkään, vaan säästää :)

Minä joka kuukausi kyllä katson miehen palkkanauhan ja lasken kuinka paljon laskuihin menee rahaa. Olen siis aina tietoinen siitä kuinka paljon rahaa miehellänikin on.

Siis, tämä ei oikeasti voi olla totta!

Miksi ei? Kyllä kai minäkin tiedän kuinka paljon miehelle tulee rahaa ja kuinka paljon laskuihin menee... Yhdessä kun asutaan niin on helpompi miettiä minkä verran on rahaa milloinkin käytössä kun tietää kuinka paljon MOLEMMAT tienaa ja kuinka paljon laskuja maksetaan.

onko tää joku provo.. mies saanut hirveät perinnöt mutta vaimo maksaa velat.. ja millaisen syyn varjolla.. sori vaan siskot, mutta jos teitä vedetään 6-0 nokasta, on teillä siihen hiukkasen omaakin osuutta.

nyt ryhtiä! [/quote]

Ei ole provo. Sorry vaan, luit asiat hieman omalla tavallasi. Ensinnäkin, mies ei ole saanut HIRVEITÄ perintöjä, vaan noin 40 000 euroa, joista 10 000 eurolla lyhennettiin asuntolainaa. Toiseksi, hän sai nykyisestä työstään viime vuoden puolella erittäin vähän palkkaa, mutta edellisen duunin irtisanomisliksojen ja tuon perinnön vuoksi hänen rahojensa olisi pitänyt riittää ihan hyvin. Ne kuitenkin näyttivät loppuvan kuin seinään vuodenvaihteessa.

Kolmanneksi, kyse on siitä, että mies ei maksa ajallaan, vaan saan muistuttaa asiasta useita kertoja, mutta loppujen lopuksi hän on maksanut. Eli en maksa velkoja yksin.

Laskujen maksusta olen kuitenkin huolissani. En joudu niistä itse vastuuseen, koska mies hoitaa vain omissa nimissään olevia laskuja.

Ja erityisen huolissani olen siitä, että miehen kanssa ei voi keskustella ollenkaan. Hän saa saman tien raivarin. Yritin eilen illallakin nätisti tiedustella, miten meidän kannattaisi tuo laina-asia hoitaa. Siirtäisimmekö eräpäivää, vai otettaisiinko kumpikin erilliset lainat vai avattaisiinko uusi tili, jonne molemmilta siirtyisi rahat ja sieltä sitten maksettaisi laina. Keskustelusta ei tullut mitään.

Jos tuo perintösumma on jo nettona, niin se on enemmän kuin keskituloinen palkansaaja saa VUODESSA käteen palkkaa. Eli ei todellakaan mikään pikkusumma, joka voisi "yllättäen" vain kadota.

Johonkin hän ne kuitenkin hävittänyt, jos niitä ei ole missään. Vaikea sitä on tietää, jos hän itse ei kerro. 30 000 € on iso summa liki 200 000 mk. Luulisi jossain näkyvän. jos sillä on jotakin ostettu.
Tuo suuttuminen viittaa siihen, että hänellä on jotakin salattavaa.

Miehen rahat menivät ehkä typeriin sijoituksiin tai peleihin. Suuttuminen johtuu siitä, että häntä itseäänkin vi***taa rahojen hassaaminen. Hän saattaa myös kokea sinun kyselysi nalkutuksena.

Tuo nettipelaaminen on todella suosittua ja varsinkin nyt, kun lehdissä oli juttua miljoonavoitosta jonka joku suomalainen onnistui saamaan, tulee mukaan uusia pelaajia joillla ei ole juuri ollenkaan taitoa (tuurin lisäksi) pelata.