O
omassa taloudessaan
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:No niin, tulihan se sieltä; on aivan normaali käytäntö, että mies maksaa 70% ruuasta, koska hän syökin enemmän. Nyt mun täytyy mennä nauramaan jonnekinKukas vieraiden ruuat maksaa ja entäs, jos toiselta jää makkarapakettiin pätkä, niin saako sen ottaa vasta maksettuaan, vain tarjoaako toinen makkarat
![]()
Eipäs nyt ymmärretä tahallaan väärin. Mieheni on puoliammattiurheilija, joten se kulutus on jotain aivan tajutonta, ja minä taas normaalia pienempikokoisempi ja pieniruokainen nainen. Ja kyllä, on jotain ruoka-aineryhmiä (esim. lisäravinnevalmisteet) joita hän syö ja minä taas en ollenkaan, joten on kai kohtuutonta minun ruveta niiden maksumieheksi vaikka ne samaan aikaan kaupasta ostetaan kuin ruokaostokset yleensä. Ihan samalla lailla ne ovat osa miehen harrastusta kuin jotkut pultit ja mutterit moottorinrassailijoille. Vieraiden ruoat ovat muistaakseni menneet puoliksi tai on tyyliin sovittu että minä hommaan kutsuille ruoat niin osta sinä juomat. Tai ei ole tasattu mitenkään. Ei kovin merkittävä kulunki tämä kuitenkaan kun vieraita ei kovin usein ole meidän piireissä tapana kutsua vaan menemme mieluummin joukolla ravintolaan.
Ja huomaa ettei tuota makkaraongelmaa ole, koska emme osta omia ruokia, vaan jaamme yhteiseen jääkaappiin ostettujen ruokien kulut samassa suhteessa kuin jääkaapin ovi kummankin kohdalla käy. Ihmettelen myös miksi pitää piruilla siitä että kulujen tasaamiseen menee aikaa, kun juuri kirjoitin, että kymmenessä minuutissa kerran kuussa homma on hoidettu. Olen kyllä minäkin tavannut näitä sankareita, jotka eivät edes taskulaskinta osaa käyttää tai prosenttilaskua harrastaa...
Yritimme yhteisasumisemme aluksi tuota "maksellaan sillee vuorotellen eikä lasketa" -juttua mutta silloin minun käyttötilini tyhjeni paikalliseen markettiin alta aikayksikön, koska ruokakauppa on minun työmatkani varrella ja siten se olen useimmiten minä joka ruokaostokset käytännössä hoitaa. Yhteistili olisi tietysti yksi vaihtoehtoinen toimintatapa tähän, mutta minulla on aika monta maksukorttia ja tunnuslukua muistettavaksi jo nytkin, ja turha sitä on tehdä valtavaa byrokratiaa pelkistä ruokaostosten tasauksesta, joka hoituu aivan yksinkertaisella paperilapulla kymmenessä minuutissa. Samalla pystytään seuraamaan muutenkin kuinka paljon ruokaan menee rahaa, ihan hyvä että siinäkin säilyy joku näppituntuma.