Pph:n oma lapsi kiusaa lastani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Näin ainakin meidän 3v. tyttö väittää. Kyseessä siis hoitajan lähes 4v. poika. Kun olen asiasta kysynyt on hoitaja sanonut, että ei ole huomannut mitään kiusaamista. Ihan tavallista nahistelua lasten kesken kuulemma. Mitään ulkoisia merkkejä ei lapsessa näy, mutta välillä on itkussa silmin minulle selittänyt että xxx kiusaa ja haukkuu :( Lapsi ollut tällä hoitajalla noin vuoden.

Muutenkin on alkanut mietityttämään koko hoitopaikka. Hoitajan oma lapsi saa leikkiä omilla leluillaan yhteisissä tiloissa, mutta hoitolapset eivät niihin saa koskea kun ne ovat xxxx:n omia leluja.... Miksi ylipäätään ne sitten ovat siellä yhteisessä leikkihuoneessa? Tämäkin lapseni kertomaa, mutta uskon kyllä.

Lapseni on myös hyvin nälkäinen hoidosta tullessaan, vaikka haen hänet klo 15.30 ja on siis syönyt siinä välissä jo välipalan.

Hoitajalla on myös koira, joka on iso, mutta kuulemma kiltti. Onko ok, että pph:lla on eläimiä samoissa tiloissa kuin lapset? Allerginen oma lapseni ei ole, mutta mietityttää noin valtavan koiran pito pienessä asunnossa :/

Mitäs tykkäätte? Olenko hakoteillä ja miten saisin tämän asian selviämään? Hoitaja on ollut alalla vuosia ja koulutustakin löytyy (lähihoitaja), mutta jokin minua nyt kyllä mietityttää ja monesti äidinvaistoni on ollut oikeassa...

hoitajalla saa olla koira mutta se tulee olla jatkuvassa valvonnassa ja jos se mahdotonta niin erillään lapsista. ( eläin on aina eläin ) . tuossa iässä lapset kokevat negatiivisena lähes kaiken joka ei suju heidän pillinsä mukaan eli jos ei saa pojasta leikkikaveria tai tosiaan nahistelevat sanoo hän sitä kiusaamiseksi. pojalla saa ja pitää mielestäni olla oikeus ihan omiinkin leluihin joihin ei muut saa koskea. onhan eri lelut eri ikäisillekkin. eli periaatteessa sama sääntö. syökö lapsi hyvin hoidossa? maistuuko hänelle ruoka yleensä?kysy hoitajalta millaisia määriä lapsi syö.

en osaa muuta neuvoa mutta tosta kiusaamisesta ja nälkäisyydestäkin voi ystävällisesti keskustella hoitajan kanssa. koirasta , olet varmaan ollut tietoinen asiasta kun hoidon aloititte, meilläkin hoitajalla koira ja kissa , lapsista se on ollut vaan plussaa eriasia tietty olisi jos olisi vihainen koira

Minusta ainoa ihmeellinen asia tuossa on tuo kiusaaminen jos sitä tapahtuu. Sillehän ei mitään voi jos lapselle ei ruoka maistu ja koira nyt saa tietysti olla seurassa jos on kiltti ja hyväkäytöksinen koira.

Nyt on uusi haku päiväkoteihin.

Soita päivähoito-ohjaajalle ja sano, että haluatte ehdottomasti päiväkotipaikan.
Jos neuvottelet ystävällisesti jotain voisi järjestyä.

Pph paikan ottaminen on kuin venäläisen ruleettia pelaisi, osa ihan mukavia, osa taas niitä jotka eivät raski omaa lastaan hoitoon laittaa ja ottavat vieraita siihen jotta voivat taloudellisesti olla oman lapsen kanssa kotona.

Silloin kun lapselle hain hoitopakkaa laitoin vaihtoehtoisiksi paikoiksi lähipäiväkodin ja kauimmaisen ja maininnan, ett ei missään tapauksessa pph.

Onko teillä isovanhempia jotka voisivat keskellä päivää käydä katsomassa sitä toimintaa siellä muka ihan viattomasti lasta moikkaamassa

Itse puhuisin vielä pph:n kanssa sillä jos tyttöä kiusataan niin hoitajan täytyy siihen puuttua.
Useat ei vaan jaksa puuttua lasten välisiin kinoihin vaikka usein isommat selkeästi pompottavat ja kiusavat pienempiään. ainakin asia pitäisi jutella läpi , minkälaiset hommat tyttö kokee kiusaamiseksi.
Jos pojan leluihin ei saa koskea niin niiden pitäisi olla ehdottomasti pois hoitolasten silmistä. Jo se on kiusaamista että menee toisten nenän eteen leikkimään leluilla joihin toiset eivät edes saa koskea.

No kyllä se varmaan on totta että se poika kiusaa:( Oman lapsen tekosia pph katsoo läpi sormien. Ja se iso koira kuullostaa aika pahalta:( Luota vaan vaistoosi ja vaihda ajoissa paikkaa ennen kuin jotain sattuu!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä se varmaan on totta että se poika kiusaa:( Oman lapsen tekosia pph katsoo läpi sormien. Ja se iso koira kuullostaa aika pahalta:( Luota vaan vaistoosi ja vaihda ajoissa paikkaa ennen kuin jotain sattuu!

sen verran tiedän perhepäivähoitajista joilla omia lapsia ryhmässä että ei todellakaan katsota läpi sormien, paremminkin päinvastoin. joten eläpä lauo mukatotuuksia. ja koira tai muu lemmikki on lapsista tosi hauska asia ( yleensä ) kunhan se yhteiselo on valvottua. hoitajalta voi kysyä miten ja missä koira on kun hoitaja vaikkapa viimeistelee ruokaa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Itse puhuisin vielä pph:n kanssa sillä jos tyttöä kiusataan niin hoitajan täytyy siihen puuttua.
Useat ei vaan jaksa puuttua lasten välisiin kinoihin vaikka usein isommat selkeästi pompottavat ja kiusavat pienempiään. ainakin asia pitäisi jutella läpi , minkälaiset hommat tyttö kokee kiusaamiseksi.
Jos pojan leluihin ei saa koskea niin niiden pitäisi olla ehdottomasti pois hoitolasten silmistä. Jo se on kiusaamista että menee toisten nenän eteen leikkimään leluilla joihin toiset eivät edes saa koskea.

kyllä lasten täytyy oppia että kaikkiin tavaroihin ei saa koskea. sama asia on kun pieniltä kielletään isompien lelut ( tai kotona sisaruksen tavaroihin koskeminen ) . ei lapsia silloinkaan laiteta eri huoneisiin leikkimään. kyllä jokaisella lapsella ( myös hoitolapsella ) on oikeus yksityisyyteen ja omaan rauhaan. ei kokoaikaa tarvi olla ryhmässä ja muiden touhuissa.

Ei se auta tulla ruikuttaan tänne vaan KESKUSTELE pph:n kanssa. Ärsyttää kun aikuiset ihmiset valittaa täällä ja kysyy mitä muut ajattelee, me emme voi tietää kun emme sinua, tyttöäsi eikä pph:ta tunneta! Ihme, ettei aikuiset ihmiset saa suutansa auki...

Ja se, että lapsella on nälkä on nyt ihan normaalia. Kyllä meidänkin tyttö hoidossa syö kuin hevonen mutta kotiin tultaessa aina kauhea nälkä ja tarttis ruokaa saada heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:

kyllä lasten täytyy oppia että kaikkiin tavaroihin ei saa koskea. sama asia on kun pieniltä kielletään isompien lelut ( tai kotona sisaruksen tavaroihin koskeminen ) . ei lapsia silloinkaan laiteta eri huoneisiin leikkimään. kyllä jokaisella lapsella ( myös hoitolapsella ) on oikeus yksityisyyteen ja omaan rauhaan. ei kokoaikaa tarvi olla ryhmässä ja muiden touhuissa.

On oikeus tietystiomaan rauhaan mutta olkoon sitten siellä omissa oloissaan .
Kyllä meillä ainakin kotona toimii se että omat lelut joihin toiset ei saa koskea pysyvät omassa huoneessa. Jos tuo lelun esim. olkkariin niin toiset saa leikkiä sillä jos lapsi ei itse sillä leiki sillä hetkellä .

olen pph ja minulla on oma lapsi hoitoporukassa ja samat säännöt kaikilla. ne lelut joilla ei lapseni halua muiden leikkivän keräämme makuuhuoneeseen jemmaan tai laitamme ylähyllylle.

koirasta sen verran että jossain päin on säädökset tai tulossa että lemmikki ei saisi olla hoitolasten kanssa vaan tila eläimelle olisi rajattava. meillä on lemmikkinä koira ja en ikinä jätä koiraa lasten kanssa yksin vaikka se ei tee pahaa mutta koskaan ei tiedä!
olenkin sanonut että rajaan eläimelle mielelläni saa koira olla rauhassa lapsilta :)

keskustele hoitajan kanssa ja jos ei yhteisymmärrystä löydy ota yhteyttä ohjaajaan!!!

Jännä huomata, että jos olisikin kyse siitä, että joku toinen hoitolapsi kiusaa lastasi niin et varmasti olisi yhtä huolissasi. Mutta sitten ku se on pph:n oma on asenne aivan eri.
Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin minullakin on muutama pph tuttu joiden kanssa ulkoilemme niin kyllä huomaa, että heillä on melkeinpä tiukempi kuri omalla lapsella ku hoitolapsilla!

meidän lapsilla oli kans semmonen pph jonka lapsi kiusasi meidän molempia lapsia ja ikävä kyllä pph katto sitä läpi sormien ja keskusteluista ei ollu hyötyä.ei se tarkota sitä et jos yhdellä tai kahdella pph:lla on tiukempi kuri omia lapsia kohtaan kuin hoitolapsia niin ei suinkaan tarkota että kaikilla olis.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:

On oikeus tietystiomaan rauhaan mutta olkoon sitten siellä omissa oloissaan .
Kyllä meillä ainakin kotona toimii se että omat lelut joihin toiset ei saa koskea pysyvät omassa huoneessa. Jos tuo lelun esim. olkkariin niin toiset saa leikkiä sillä jos lapsi ei itse sillä leiki sillä hetkellä .

minäkin tykkään olla omissa oloissani mutta toisten seurassa...jos tajuat. mielestäni olisi kohtuutonta että 4v pistettäisiin toiseen huoneeseen jos haluaa leikkiä itsekseen. ei ole lapsen valinta että äiti/isä on hoitaja.et kai sinäkään saa kaikkeen koskea mitä toisten kotona on vaikka ne ei olisikaan ylimmälle hyllylle pistetty. vai onko ne automaattisesti sinunkin käytössäsi?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
olen pph ja minulla on oma lapsi hoitoporukassa ja samat säännöt kaikilla. ne lelut joilla ei lapseni halua muiden leikkivän keräämme makuuhuoneeseen jemmaan tai laitamme ylähyllylle.

koirasta sen verran että jossain päin on säädökset tai tulossa että lemmikki ei saisi olla hoitolasten kanssa vaan tila eläimelle olisi rajattava. meillä on lemmikkinä koira ja en ikinä jätä koiraa lasten kanssa yksin vaikka se ei tee pahaa mutta koskaan ei tiedä!
olenkin sanonut että rajaan eläimelle mielelläni saa koira olla rauhassa lapsilta :)

keskustele hoitajan kanssa ja jos ei yhteisymmärrystä löydy ota yhteyttä ohjaajaan!!!

Tätä PEESAAN !! =)
Itse myös pph ja oma lapsi ryhmässä ja myös koira ja samalla periaatteella mennään =)

Lapsi voi vaan hakea huomiota, purkaa äidin ikäväänsä tuolla lailla.

Meidän tyttö selitti 2½-3½ v iässä usein, että "Matti" tai "Onni" aina kiusaavat häntä puistotädillä/päiväkodissa. Kyselin asiasta, ja selvisi että "Matti" on lopettanut puistossa aikoja sitten, eikä "Onnikaan" ole ollut edes paikalla aina kun lapsi mulle surkeana selitti että häntä on kiusattu :D

Voihan se tottakin olla, mutta jos fyysisiä jälkiä ei ole (tuonikäiset taistelevat usein kynsin hampain) ja hoitajakaan ei oo mitään huomannut, niin antaisin asian olla.

Mutta mä oon sitä mieltä, että ne lelut, jotka ovat hoitolasten näkyvissä, ovat sellaisia joilla myös hoidokit saavat leikkiä. Sellainen meininki, että hoitajan oma lapsi saa tuoda lelujaan hoitolasten luo ja suunnilleen heilutella niitä näiden nenän edessä sanoen että te ette saa näillä leikkiä, on perseestä.

Kun mä olin pph niin.... no meille tuli asiakkaaksi yksi perhe, jonka isälle ei kelvannut mikään. Siis ei mikään. Lopulta jopa pihan, siis naapureiden lasten teot oli jotenkin mun vikani.
Joten en jaksa tällaista lukea enää täältä, vie lapsesi päiväkotiin, kyllä sieltäkin jotain valittamista varmaan löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Lapsi voi vaan hakea huomiota, purkaa äidin ikäväänsä tuolla lailla.

Meidän tyttö selitti 2½-3½ v iässä usein, että "Matti" tai "Onni" aina kiusaavat häntä puistotädillä/päiväkodissa. Kyselin asiasta, ja selvisi että "Matti" on lopettanut puistossa aikoja sitten, eikä "Onnikaan" ole ollut edes paikalla aina kun lapsi mulle surkeana selitti että häntä on kiusattu :D

Voihan se tottakin olla, mutta jos fyysisiä jälkiä ei ole (tuonikäiset taistelevat usein kynsin hampain) ja hoitajakaan ei oo mitään huomannut, niin antaisin asian olla.

Mutta mä oon sitä mieltä, että ne lelut, jotka ovat hoitolasten näkyvissä, ovat sellaisia joilla myös hoidokit saavat leikkiä. Sellainen meininki, että hoitajan oma lapsi saa tuoda lelujaan hoitolasten luo ja suunnilleen heilutella niitä näiden nenän edessä sanoen että te ette saa näillä leikkiä, on perseestä.

minusta on riittävää kun lapsi jakaa kodin,äidin,huoneensa, osan leluistaan jo hoitolasten kanssa riittää! meillä ei ole ongelmaksi tullut vaikka lapseni huoneessa on hyllyllä leluja millä ei leikitä!

syy 1.
ne on lapseni! on saanut ne mummoiltaan, kummeiltaan.

syy 2.
kuka korvaa jos hoitolapsi hajottaa kalliin tai vaikka halvan lelun?
no hoitaja! :(

syy 3.
lapsen on opittava ettei kaikkea VOI saada hoidossakaan! ei päiväkodissakaan leikitä kaikilla tavaroilla tai koulussa voida ottaa opettajan tavaroita!

mutta mitä mieltä jos hoitolapsi tuo leluja hoitoon ja alkaa hirveä huuto kun muut haluaa leikkiä sillä /niillä?

Yhteistyössä