Pph:n oma lapsi kiusaa lastani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Lapsi voi vaan hakea huomiota, purkaa äidin ikäväänsä tuolla lailla.

Meidän tyttö selitti 2½-3½ v iässä usein, että "Matti" tai "Onni" aina kiusaavat häntä puistotädillä/päiväkodissa. Kyselin asiasta, ja selvisi että "Matti" on lopettanut puistossa aikoja sitten, eikä "Onnikaan" ole ollut edes paikalla aina kun lapsi mulle surkeana selitti että häntä on kiusattu :D

Voihan se tottakin olla, mutta jos fyysisiä jälkiä ei ole (tuonikäiset taistelevat usein kynsin hampain) ja hoitajakaan ei oo mitään huomannut, niin antaisin asian olla.

Mutta mä oon sitä mieltä, että ne lelut, jotka ovat hoitolasten näkyvissä, ovat sellaisia joilla myös hoidokit saavat leikkiä. Sellainen meininki, että hoitajan oma lapsi saa tuoda lelujaan hoitolasten luo ja suunnilleen heilutella niitä näiden nenän edessä sanoen että te ette saa näillä leikkiä, on perseestä.

minusta on riittävää kun lapsi jakaa kodin,äidin,huoneensa, osan leluistaan jo hoitolasten kanssa riittää! meillä ei ole ongelmaksi tullut vaikka lapseni huoneessa on hyllyllä leluja millä ei leikitä!

syy 1.
ne on lapseni! on saanut ne mummoiltaan, kummeiltaan.

syy 2.
kuka korvaa jos hoitolapsi hajottaa kalliin tai vaikka halvan lelun?
no hoitaja! :(

syy 3.
lapsen on opittava ettei kaikkea VOI saada hoidossakaan! ei päiväkodissakaan leikitä kaikilla tavaroilla tai koulussa voida ottaa opettajan tavaroita!

mutta mitä mieltä jos hoitolapsi tuo leluja hoitoon ja alkaa hirveä huuto kun muut haluaa leikkiä sillä /niillä?

Lelupäivät ovat asia erikseen. Samoin, jos lapsi tarvitsee jonkun unirievun turvalelukseen, niin silloin kenelläkään muulla ei ole oikeutta leikkiä sillä.

Sitä en ymmärrä, että yksi lapsista saa leikkiä muilta kielletyillä leluilla, kun kerran kyse ei ole iästä tai turvallisuudesta. Omia ja hoitolapsia ei saisi erotella (edes lelujen mukaan).

en tarkoittanutkaan että unileluilla muut leikkisi ei tietenkään ne ovat henk.koht. mutta ne lelut mitä tuovat mukanaan jotta yleensä aamulla kotoa pääsevät lähtemään :D

meillä on lelut mitkä on käytössä niillä leikitään ja lelut mitkä on poissa on poissa niillä ei leiki omat eikä hoitolapset päivällä.

minusta on riittävää kun lapsi jakaa kodin,äidin,huoneensa, osan leluistaan jo hoitolasten kanssa riittää! meillä ei ole ongelmaksi tullut vaikka lapseni huoneessa on hyllyllä leluja millä ei leikitä!

syy 1.

syy 2.

syy 3.
lapsen on opittava ettei kaikkea VOI saada hoidossakaan! ei päiväkodissakaan leikitä kaikilla tavaroilla tai koulussa voida ottaa opettajan tavaroita!

mutta mitä mieltä jos hoitolapsi tuo leluja hoitoon ja alkaa hirveä huuto kun muut haluaa leikkiä sillä /niillä?

Mun mielestä sun lapsesi voisi jemmata ne lelut, joihin muut ei saa koskea, muualle. Ja leikkiä niillä illalla, viikonloppuna, kun hoitolapsia ei ole. Puhuin siitä, kun pph:n lapsi leikkii leluilla hoitolasten nenän edessä, en siitä että huoneen ylähyllyllä tms on leluja joihin ei saa koskea - ei hoitolapset eivätkä pph:n oma lapsi hoitolasten läsnäollessa. Ap:n kertoman mukaanhan pph:n poika saa leikkiä leluillaan mutta hoitolapsilta ne on kielletty, ja se on mielestäni väärin.

Ja jos hoitolapsi tuo lelun hoitoon, muut saavat sitä halutessaan lainata. Tietty.

vai pitäis pph:n lapsilta kieltää kaikki! Eivät saisi mennä varmaankaan edes omaan huoneeseen leikkimään kesken äidin työpäivän. Muistan tällaisen ketjunkin.... Eli se Nico-Petteri on ilman muuta oikeutettu menemään pph:n omien lasten huoneisiin, jopa koululaisten huoneisiin ja kaikki mikä on pph:n omien lasten omaisuutta on myös hoitolasten käytettävissä. Mikään ei tunnu riittävän vanhemmille! Ja lapsista tulee sitten samanlaisia - "hei, mulle heti kaikki" -tyyppejä. Kyllä pph:n omilla lapsilla on oma yksityisyys eikä se ole sidoksissa äidin tekemään työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja MyLifeIsReal:
se on sen pph:n ja sen perheen oma koti ja piste. Kai nyt jokainen sen tajuaa?

Tajuaa. Mutta pph on ammatinvalintansa tehdessään antanut kotinsa hoitolasten käyttöön, ja sekin pitää tajuta. Eli hieman eri asia kuin se, että esim. meille tulisi lapsia kylään.

Sekin pitäisi tajuta, että ei oman lapsen saa antaa pomppia hoitolasten nenille. Jos pomppii. En tiedä, onko ap:n lapsen kertoma totta vai ei.

siis eikö perheen muut jäsenet saa olla omassa kodissaan vapaasti? No kyllä saavat ja piste. Jos isä haluaa tulla aamukahville alusvaatteissa, saa tulla.

Mun mielestä eivät saa olla ihan vapaasti.

Esimerkiksi vaatteet olisi hyvä pitää päällä :D, ja hoitolasten päiväuniaikaan voisi olla suht hissukseen. Vaikka normaalisti ihmiset saavatkin kotonaan kulkea alasti jos siltä tuntuu, ja metelöidä kun huvittaa.

Se pph:n ammatti vaan vaikuttaa muuhunkin perheeseen, halusivat sitä tai eivät.

siis eikö perheen muut jäsenet saa olla omassa kodissaan vapaasti? No kyllä saavat ja piste. Jos isä haluaa tulla aamukahville alusvaatteissa, saa tulla.

Mun mielestä eivät saa olla ihan vapaasti.

Esimerkiksi vaatteet olisi hyvä pitää päällä :D, ja hoitolasten päiväuniaikaan voisi olla suht hissukseen. Vaikka normaalisti ihmiset saavatkin kotonaan kulkea alasti jos siltä tuntuu, ja metelöidä kun huvittaa.

Se pph:n ammatti vaan vaikuttaa muuhunkin perheeseen, halusivat sitä tai eivät.

Ei, vaan hoitolasten vanhempien tulee sopeutua siihen, että pph:n perhe elää kuten ennenkin.

Olen itse pph,ja toteutan sitä periaatetta mitä olen sanonut hoitolasteni vanhemmillekkin.Eli hoidan hoitolapsiiani niin kuin toivoisin omaa lastani hoidettavan.meillä oma lapsi ei saa etuoikeuksia tai pompotella hoitolapsia ja on senn kyllä ymmärtänyt.Alussa lapseni oli 3-v ja kesti aikansa sopeutua että kotona onkin joka päivä lapsia jakamassa leikkikalut ja äidi huomion,mutta nopeasti kyllä sopeutui ja odotti kavareitaan jo illalla.niinkuin nyttenkin,kun lapseni on 5 -v,jo illalla kysyy ,moneltakos ne hoitolapset tulee.

esimerkkinä perhe, joka toi lapsensa hoitoon usein "väärään aikaan" eli jos äiti oli ilmoittanut, että lapsi tuodaan kello 8 ja olikin tuomassa jo kello 6, tämäpä hoitotäti ei avannutkaan ovea, koska oli vielä nukkumassa perheineen.

Ei, vaan hoitolasten vanhempien tulee sopeutua siihen, että pph:n perhe elää kuten ennenkin.

Pyh.
Päivähoidon ohjaajallakin (tai mikälie) olisi varmaan sanansa sanottavana siihen, jos hoitolapsilla ei ole mahdollisuutta päiväuniin, tai jos pph:n mies kittaa kaljaa lasten läsnäollessa :snotty:

Tiettyihin asioihin hoitolasten vanhempien pitää toki sopeutua. Esimerkiksi siihen, että jos pph:lla on kissa, niin se ei häivy vaikka hoitolapsen vanhemmat niin haluaisivat. Tai siihen, että pph:n kouluikäisten lasten huoneisiin ei saa mennä, ja lapsilla saa käydä koulukavereita kylässä.

Muttei se ihan niin mene, että pph:n perhe elää kuten haluaa, ja hoitolasten perheiden on se hyväksyttävä.

esimerkkinä perhe, joka toi lapsensa hoitoon usein "väärään aikaan" eli jos äiti oli ilmoittanut, että lapsi tuodaan kello 8 ja olikin tuomassa jo kello 6, tämäpä hoitotäti ei avannutkaan ovea, koska oli vielä nukkumassa perheineen.

Tuo on erittäin ymmärrettävää. Hoitoajoista pidetään kiinni!

Pyh.
Päivähoidon ohjaajallakin (tai mikälie) olisi varmaan sanansa sanottavana siihen, jos hoitolapsilla ei ole mahdollisuutta päiväuniin, tai jos pph:n mies kittaa kaljaa lasten läsnäollessa :snotty:
Tiettyihin asioihin hoitolasten vanhempien pitää toki sopeutua. Esimerkiksi siihen, että jos pph:lla on kissa, niin se ei häivy vaikka hoitolapsen vanhemmat niin haluaisivat. Tai siihen, että pph:n kouluikäisten lasten huoneisiin ei saa mennä, ja lapsilla saa käydä koulukavereita kylässä.

Muttei se ihan niin mene, että pph:n perhe elää kuten haluaa, ja hoitolasten perheiden on se hyväksyttävä.

no noi oli aika kärjistettyjä juttuja. Usein ne ei ole näin kärjistettyjä mistä jotkut kehtaavat valittaa. Mietis nyt pph:n palkkaa ja työmäärää verrattuna päiväkodin työntekijöihin, mun mielestä pph saa tehdä esim ruoan samana päivänä, ei siis tartte tehä ennekkoon edellisenä jos ei jaksa tai halua. Sehän on sitä kodinomaista hoitoa nimenomaan.

Rönsyilevä ketju....
Mutta tohon kiusaamisasiaan. Mun poika on tässä viimeaikoina valitellu että häntä tarhassa kiusataan. Otin asian puheeks sitten pk:n henkilökunnan kanssa, ja lopputulos oli se et josku poikien leikit menee "yli" ja silloin meidän herkkis tuntee olonsa kiusatuksi. Ja meidänki poika joskus ärsyttää kavereita tahalleen, joskus erään tietyn pojan kanssa noilla kuulemma nyrkit heiluu. Ja hetken päästä ollaan taas parhaita kavereita.
Kotona poika siis aina sanoo että *piip* kiusaa, tarhan aikuiset sanoo että leikkivät aina yhdessä ja ovat kavereita. Ja kun oon poikaa käyny hakemassa, niin leikkii aina *piip* kanssa, aamusin *piip*odottaa jo meidän poikaa ja lähtevät yhdessä leikkeihin.
Syömisestä vielä, meidän lapsilla kun on kasvukausi, ne vois syödä ihan koko ajan. Ja joskus pk:n jälkeen ne meinaa kuolla nälkään, vaikka ovat syöneet ku pienet siat.

Kuten Mazhalla myös. Meidän poika valitti kiusaamisesta päiväkodissa. Poika on erittäin rauhallinen ja herkkä 4v. joka ei oikein innostu hurjimmista leikeistä. Haluaa luovuttaa monesti kesken leikin, jos leikki käy pojan mielestä liian rajuksi. Jos muut eivät haluaisikaan alkaa leikkiä rauhallisemmin niin oma poikani tulkitsee sen kiusaamiseksi ja että "kukaan ei halua leikkiä mun kaa". Eli lapset (varsinkin herkät sellaiset) saattavat tulkita kiusaamiseksi jotain ihan tahatontakin. Jos toinen lapsi vaikka mulkaisee tai tönäisee vahingossa ohikulkiessaan niin sekin voi olla jonkun mielestä kiusaamista....

On totta että pph antaa kotinsa lasten käyttöön. Mutta se ei tarkoita sitä että lapset saavat mesoa ja mellastaa kuin eläimet, ei todellakaan. Minä loppujen lopuksi määrään miten minun kotonani ollaan, mihin saa koskea ja mihin ei!

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
On totta että pph antaa kotinsa lasten käyttöön. Mutta se ei tarkoita sitä että lapset saavat mesoa ja mellastaa kuin eläimet, ei todellakaan. Minä loppujen lopuksi määrään miten minun kotonani ollaan, mihin saa koskea ja mihin ei!

kyllä näin!! meillä on rajattu myös. leikkihuone erikseen ja olohuone+eteinen ja keittiö.

omien isompien lasten huoneet ja meidän makkari on tilat missä ei leikitä ja olla!

ei päiväkodissakaan lapset saa olla kaikissa tiloissa vaan heillä on se oma paikka! en ymmärrä näitä vanhempia joiden lasten pitäisi saada olla,leikkiä kaikilla tavaroilla ei mitää yksityisyyttä! vaikka teemme kotona töitä se ei tarkoita että kotimme on lasten koti ja kaikki on vapaasti käytössä ei todellakaan!!

Minäkin olen rajannut alueen missä leikitään. Leikkihuonetta ei ole, mutta olkkariin olen tehnyt "leikkinurkkauksen". tilaa ei liiemmälti ole, mutta hyvin vähän me sisällä leikitäänkään. Teemme paljon pöydän ympärillä eli piirretään, askarrellaan, muovaillaan, pelataan jne. Ulkona ollaan suuri osa ajasta.

Ja ap:lle: selvitä asia pph:n kanssa. Jotenkin voisin käsittää, että kyse olis väärinkäsityksestä, kuten aiemmat jo kirjoittelivat. Pph:n oma lapsi saattaa olla haastava (ainakin omani on) ja pph:n on laadittava hänelle aivan omat pelisäännöt eli kovemman kurin alla ne omat lapset monasti ovat! Mutta asia on ehdottomasti selvitettävä ja se selviää vain sillä, että puhut avoimesti hoitajan kanssa.

Pph:n oma 6v lapsi kiukuttelee ja osoittaa mieltään. Häiritsee ja keskeyttää toisten leikkiä, ottaa leluja kädestä. Ei pukeudu itsenäisesti ulos lähdettäessä, toiset joutuvat odottamaan toppapuvuissa talvella eteisessä. Olen seurannut tilannetta yli vuoden ja menee koko ajan huonompaan suuntaan. Hoitolapset ovat 3vuotiaita ja 1,5vuotias. Pph:n oma tyttö käy eskaria ja on iltapäivät kotona. Tällä viikolla näin pahimman kohtauksen. Tyttö sai MEGAraivarin. Hän potki yhtä 3vuotiasta pois keinusta, niin kauan että poika lähti. Hän yritti tahallaan satuttaa poikaani, 3v ja 1,5v tyttöä tönimällä heitä. Hän potki ja paiskoi leluja hiekkalaatikolla. Hän ei tottele äitiään, päinvastoin kiukku ja uhma vain yltyy. Äidillä ei ole lapseensa mitään otetta. En haluaisi viedä omaa lastani hoitopaikkaan,jossa hoitajan oma lapsi käyttäytyy uhkaavasti. Tytön oma isä voisi hoitaa tytärtään ip:t, koska on kotona työttömänä ja naapurissa asuvat hyväkuntoiset eläkeläis-
isovanhemmat, joiden luona tyttö voisi käydä huomiota saamassa. Mutta ei, äitinsä silmien alla se uhoaa ja riehuaa hoitolapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja kyrsiintynyt äiti:
Pph:n oma 6v lapsi kiukuttelee ja osoittaa mieltään. Häiritsee ja keskeyttää toisten leikkiä, ottaa leluja kädestä. Ei pukeudu itsenäisesti ulos lähdettäessä, toiset joutuvat odottamaan toppapuvuissa talvella eteisessä. Olen seurannut tilannetta yli vuoden ja menee koko ajan huonompaan suuntaan. Hoitolapset ovat 3vuotiaita ja 1,5vuotias. Pph:n oma tyttö käy eskaria ja on iltapäivät kotona. Tällä viikolla näin pahimman kohtauksen. Tyttö sai MEGAraivarin. Hän potki yhtä 3vuotiasta pois keinusta, niin kauan että poika lähti. Hän yritti tahallaan satuttaa poikaani, 3v ja 1,5v tyttöä tönimällä heitä. Hän potki ja paiskoi leluja hiekkalaatikolla. Hän ei tottele äitiään, päinvastoin kiukku ja uhma vain yltyy. Äidillä ei ole lapseensa mitään otetta. En haluaisi viedä omaa lastani hoitopaikkaan,jossa hoitajan oma lapsi käyttäytyy uhkaavasti. Tytön oma isä voisi hoitaa tytärtään ip:t, koska on kotona työttömänä ja naapurissa asuvat hyväkuntoiset eläkeläis-
isovanhemmat, joiden luona tyttö voisi käydä huomiota saamassa. Mutta ei, äitinsä silmien alla se uhoaa ja riehuaa hoitolapsille.

Jos tämä kaikki on totta niin sinun VELVOLLISUUS on ilmoittaa asiasta eteenpäin. Oma lapsi on usein haastavampi kuin hoitolapset, mutta kuvailusi tapaista käytöstä ei tule sallia. Ota heti yhteys pph:n esimieheen!

syy 1.

syy 2.

syy 3.

Mun mielestä sun lapsesi voisi jemmata ne lelut, joihin muut ei saa koskea, muualle. Ja leikkiä niillä illalla, viikonloppuna, kun hoitolapsia ei ole. Puhuin siitä, kun pph:n lapsi leikkii leluilla hoitolasten nenän edessä, en siitä että huoneen ylähyllyllä tms on leluja joihin ei saa koskea - ei hoitolapset eivätkä pph:n oma lapsi hoitolasten läsnäollessa. Ap:n kertoman mukaanhan pph:n poika saa leikkiä leluillaan mutta hoitolapsilta ne on kielletty, ja se on mielestäni väärin.

Ja jos hoitolapsi tuo lelun hoitoon, muut saavat sitä halutessaan lainata. Tietty.

PEESI

Yhteistyössä