Pottailu kaupassa, kylässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottailijan äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottailijan äippä

Vieras
Voi kuullostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kaipaisin kuitenkin mielipiteitänne. Eli meillä 2v tyttö on päiväkuiva, mutta kauppareissuille, pitkille kyläreissuille jne olemme vielä laittaneet varmuudeksi vaipan. Vaipasta huolimatta tyttö haluaa tietty pissata pottaan, eikä edes suostu enää pissaamaan vaippaan. Mutta mutta...Kun noi markettien vessoissa olevat potat ovat usein aika ällöttäviä, eikä ne vessat/vessanpyntytkään niin puhtaita ole. Harvassa kyläpaikassakaan on pottaa, eikä tyttö suostu vielä pissaamaan wc pönttöön (supistajan kanssa onnistuu kyllä kotona). Mummulaan, vaarille ja mökille ollaan viety potat, mutta kun on niin monta muutakin kyläpaikkaa...Niin että miten te olette hoitaneet pottailun kodin ulkopuolella? Käyttäneet vaan niitä markettien likaisiakin pottia? Vastauksista jo etukäteen kiittäen!

Mä taidan olla ihan outo kun en ole jaksanut tuosta markettien pottien kunnosta hätääntyä. Jos ei ole pepun reunoilla, takareisissä avohaavoja niin ei ne bakteerit ihon läpi pureudu. Monesti se hoitohuoneen oven nuppi/kahva on enemmän pöpöjä täynnä kuin sen potan reuna. :)

Jos ei ole pottaa, olen koittanut pöntön reunalle laittaa. Jos ei ole pissannut, niin sitten vaippa päälle. kyllä se supistajalihas jossakin vaiheessa sitten pettää ja lapsi pisssaa vaippaan. tai jos ei niin hienoa. Osaa pidättää!

Kyllä me ollaan niitä markettien, huoltoasemien ym pottia käyttäneet. Yleensä olen huuhdellut ja kuivannut ne ennen käyttöä.
Mummolaan äitini osti potan esikoisen syntymän aikoihin, miehen vanhempien luona sellainen jo oli miehen veljen lapsien jäljiltä. Muissa kyläpaikoissa sitten vähän tilanteen mukaan. Joskus onnistui pönttöön, kun piteli lasta. Joskus annettiin tehdä vaippaan.

meillä on ollut potta kyläpaikoissa mukana. ja sitten täällä ei kaupoissa ole vessaa, vaan olen joskus joutunut kysymään että olen saanut käyttää lapsen henkilökunnan vessassa. mutta onneksi lapsi on suostunut kuitenkin sinne pyttyyn pissaamaan.

meillä kumpikin lapsista on oppinut kesällä kuivaksi ja silloin vein pottaa rattaiden alaosassa ympäriinsä. eli oli varapotta mukana. mutta jos ei ollut mukana niin käytin joko pöntöllä tai sitten kaupan potalla, onneksi ei ole mitään törkyistä tullut vielä vastaan.

Käytetään niitä markkettien pottia. Tuskin niistä nyt mitään kauheaa tautia saa. Kyläpaikkoihin joissa ei ole pottaa, on otettu oma potta mukaan. Mummoloissa potat onkin ja monissa lapsiperheissä.

Meillä kun esikoinen opetteli päiväkuivaksi, eli ei käytetty enää vaippoja ja lapsi osasi kertoa hädästään mutta pidättelykyky ei ollut vielä kovin kummonen (eli kun ilmoitti hädästä nin oli hyvä päästä vessaan nopeasti), kannettiin me pottaa mukana. Kulki mukavasti vaunujen alla. Ei tarvinnut miettiä missä lähin vessa on.

Mä taidan olla ihan outo kun en ole jaksanut tuosta markettien pottien kunnosta hätääntyä. Jos ei ole pepun reunoilla, takareisissä avohaavoja niin ei ne bakteerit ihon läpi pureudu. Monesti se hoitohuoneen oven nuppi/kahva on enemmän pöpöjä täynnä kuin sen potan reuna. :)

Jos ei ole pottaa, olen koittanut pöntön reunalle laittaa. Jos ei ole pissannut, niin sitten vaippa päälle. kyllä se supistajalihas jossakin vaiheessa sitten pettää ja lapsi pisssaa vaippaan. tai jos ei niin hienoa. Osaa pidättää!

Peesi tähän ja
muistutukseksi vielä, että lapsi kannattaa jo ihan tuosta iästä alkaen opettaa siihen, että kotoa ei poistuta enenkuin pissi on tullut kotona. Näin ei tule ongelmia missä pissiä.

[QUOTE="totuus on";22841906]Peesi tähän ja
muistutukseksi vielä, että lapsi kannattaa jo ihan tuosta iästä alkaen opettaa siihen, että kotoa ei poistuta enenkuin pissi on tullut kotona. Näin ei tule ongelmia missä pissiä.[/QUOTE]

Toki opetetaan, että kotona tehdään aina lähtöpissit. Silti aika yksitoikkoista elämää elät, jos se auttaa siihen, että reissussa ei KOSKAAN tarvitse miettiä missä pissiä. Kyllä meidän muksuilla silti mummolareissuilla (niihin menee matkoineen koko päivän) silti tulee pissahätä, vaikka kotona oltaisiinkin pissitty. Puhumattakaan viikonloppureissuista, viikon matkoista ym ym.

Mutta joo... meidän lapset on käyttänyt pottaa jokapaikassa jossa sellainen on tarjolla. Jos pottaa ei ole löytynyt, niin yleensä pissaaminen on jotenkin onnistunut pöntölle äidin pidellessä kiinni.

No toi potan mukana kantaminen on ok juttu. Täytyy vaan hankkia sellainen pieni kätsy potta rattaisiin, kun toi oma on niin iso. Täälläpäin on marketeissa ihan hyvin vessoja ja niissä pottia, mutta aikas useat on tosiaan olleet törkyisiä (esim. kakka jätetty huuhtelematta, pissasta tahmeita). Mut sitten on niitä positiivisiakin yllätyksiä, esim. Prisman lastenhoitohuoneessa oli ihan sellainen lastenkoon vessanpyntty :) Kyläpaikoissa on ihan ok pissattaa vessanpyntyllä, se ei vaan tahdo vielä onnistua ja tyttö taistelee vastaan. Kaupan vessoissa en oikein edes haluaisi pissattaa pynttyyn, kun ei niille aina ilkeä itsekään istua. Neiti on myös oppinut pidättämään tosi hyvin ja jostakin syystä vaippaan pissaaminen on lähes traumaattinen kokemus (saattaa yölläkin herätä itkemään kun pissa tulee vaippaan). Kaupassakin ollessa itkee ja hokee pissahätää, eikä auta vaikka kuinka sanoisi että nyt saa pissata vaippaan. Tuo vaipan laittaminen onkin lähinnä hätävarjelun liioittelua.

[QUOTE="totuus on";22841906]Peesi tähän ja
muistutukseksi vielä, että lapsi kannattaa jo ihan tuosta iästä alkaen opettaa siihen, että kotoa ei poistuta enenkuin pissi on tullut kotona. Näin ei tule ongelmia missä pissiä.[/QUOTE]

Voisihan se olla noin, jos asuttaisiin taajamassa. Mut kun meillä menee pelkkiin ajomatkoihin kauppaan reilu tunti + ostokset päälle, niiin pakostakin tulee pissahätä sillä välillä :

Alkuperäinen kirjoittaja monen äiti;22841978:
En ole koskaan kuullut, että joku olisi hyppykupan saanut markettien vessoista :laugh: Lievää hysteerisyyttä ap.

No en mä nyt mitään tarttuvaa tautia pelkääkään, mutta ei silti ole kiva istuttaa pikkutyttöänsä ulosteiselle potalle :ashamed: Eikä oiken inpiroi alkaa niitä muiden kakkoja rapsuttelemaankaan sieltä potasta.

[QUOTE="a p";22841996]Voisihan se olla noin, jos asuttaisiin taajamassa. Mut kun meillä menee pelkkiin ajomatkoihin kauppaan reilu tunti + ostokset päälle, niiin pakostakin tulee pissahätä sillä välillä :[/QUOTE]

Marketin henkilökunnalle sitten ahkerasti palautetta, että potat ovat tökerössä kunnossa.
Useamman kerran valitus ja palaute niin kyllä joku on velvollinen huolehtimaan asiasta ja jos ei auta niin ainahan voi vihjata terveystarkastajan käynnillä :D

[QUOTE="a p";22842029]No en mä nyt mitään tarttuvaa tautia pelkääkään, mutta ei silti ole kiva istuttaa pikkutyttöänsä ulosteiselle potalle :ashamed: Eikä oiken inpiroi alkaa niitä muiden kakkoja rapsuttelemaankaan sieltä potasta.[/QUOTE]

Onko se nyt kauhean vaarallista, jos potta on sen näköinen että sitä on joku muukin käyttänyt? Syödäkö siitä täytyy? Vai meneekö sun rinsessan elämä raiteiltaan, jos hädän yllättäessä vessasta ei löydykään uutuuttaan kiiltävää pottaa?

Jos vessat oikeasti ovat törkyiset, reklamaatio kaupalle on parempi kanava asioiden korjaamiseen kuin valittaminen tällä palstalla.

Täsmennän vielä, että itse olen aina siistinyt käyntimme jäljet niin potasta kuin pöntöstäkin. Mutta jos lapsella (tai itselläni) oikeasti on kova hätä, en mä ronklaa että onpas potta pölyisen näköinen. Mielummin teen tarpeeni siihen ei-niin-steriiliin pyttyyn kuin housuihin.

Yhteistyössä