Pino alkuraskauden hermoilijoille

No pissaakin mäkin mietin...mutta kun se haisi oudolle. Sanoin kyllä päivystykseen, että ei mulla yleensä ole tapana eritteitäni nuuhkia (et tietäisin mikä millekkin haisee...), mutta nyt tuli mieleen ja pistävä oli haju. Mut mä en ole edellisen synnytyksen jälkeen (enkä ennenkään sitä ) treenaillut lantiopohjan lihaksia enkä yhtään ihmettelis, jos täysin huomaamatta pissaakin lurahtelisi. Aivastaessa esim. niinhän käy ihan poikkeuksetta. :ashamed:

Joo, on tähän psykologinen selityskin. Mun edellinen raskaus käynnistettiin lapsiveden niukkuuden vuoksi ja mä jotenkin "järkytyin" ultrassa et mihin se lapsivesi on tihuttanut, enkä mä ollut huomannut mitään. Syyllistin vähän itseäni (vaikka rv silloin jo 41+2). Nyt mulla on sit pakonomainen tarve tarkkailla tätä asiaa.

Olipas kiva kirjoitus mun eritteistä. :LOL: Yritän nyt mennä nukkumaan ja toivon et vaara olis ohi aamulla...
 
Taas yksi neuvola takana. =) Jee, seuraavalla kerralla saa jo Kelan lappuset ja sit äippäpakkausta hakemaan.. :D

Hyvin meni ja kaikki oli ok. Mun yllätyksekseni neuvolan täti ei paasannutkaan painonnoususta vaan oli varsin tyytyväinen, kun on niin vähän noussut. =) ...ja kun mä meinasin, että ihan liikaa... en sit ottanut huomioon, että aikaväli oli melkein 2 kk... :xmas:
No juu. Hemppakin oli laskenut ja on nyt hyvällä tasolla. Enää 138 eli lisärautaa en tarvitse vieläkään. :whistle:

Kimallus jutskasin niistä omista runsaista vuodoistani tätsyn kanssa ja sai mut kyllä aika vakuuttuneeksi siitä, että valkkaria se on. Toivottavasti sullakin asia selviää, niin ei tartte stressata. :hug:

No juh, papunen heitti mahassa kärrynpyörää, kun vältteli doppleria, mutta sen verran jäi kiinni tutkaan, että sykkeeksi saatiin merkattua 154. Paljonko teillä muilla on näillä viikoilla ollut? ...ihan vaan mietin tuon sukupuolen selvittelyn vuoksi (kun sanotaan, et korkea syke ois tyttö jne.). Joo, ei mikään varma tapa, mutta kunhan taas mietin. :D

T. Kärppä ja papunen 18+3
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Ja ultrassa olleille onnea ultrakuulumisista! :flower:

Tulinkin vaihteeksi Suomeen! Oli aivan hirveä menomatka, kun ei ollut suora lento, missasinkin sitten vipan lennon, johon olin ostanut lipun junan sijaan. Niin että tuli sitten junassakin istuttua, yhteensä matka Italiasta Helsinkiin kesti 14 tuntia! :eek: Oli muuten viopa kerta, kun otan jatkolennon, tästä lähin vain suoria lentoja meikäläiselle. :/

Ihanaa, tilaamani bola-koru saapui tänään vanhempieni kotiin! Kivasti se kilisee. Tosin tuli mieleen, että ei kai pikkuinen siitä sitten jotenkin häiriinny, jos se siellä jatkuvasti kilisee? :p Tosin ainakin tänään on näemmä nukkunut vaikka kuinka kävelin koru kilisten, nyt vasta heräsi hiukan liikehtelemään, kun sai murua rinnan alle :D Aamulla herätti äitinsä potkimalla reippaasti kuudelta, oli varmaan nälkä reppanalla =) En saanut kyllä enää nukuttua, mutta mieluummin minä noita potkuja tunnen kuin nukun :D

Tänään ostin sitten ekat vaatteet vauvalle! :heart: oli pakko, kun h&m:ssä olivat niin edullisia :whistle: Ja omaatuntoa rauhoittaakseni ostin sitten muutamia vaatteita myös kirpparilta, tosin aika nirsona valkkasin vain ihan uuden veroisia vaatteita, ei mitään nyppyisiä potkupukuja meidän hellantuutelille :saint:

Kimallus: mullakin on joskus olleet pikkarit ihan märkänä, valkkaria sen on pakko olla, mulla se ei haiskahda mitenkään erityiselle. Just jossain sanottiin, että kyllä se lapsivesi kastelee pikkareiden lisäksi housut, ja jos kohdunsuu on kiinni, niin eihän se sieltä edes voi valua. Eihän? :whistle:

pari yötä sitten muuten tuntui siltä kuin pirpana olisi tärissyt tuolla kohdussa, ja mulle tuli mieleen joku pino, jossa sanottiin, että vauva tärisee pissatessaan. Muistaako joku tuota asiaa? Olivatko tärisijät vain poikia vai myös tyttöjä? Ei millään jaksaisi odottaa ensi viikkoon, jolloin gynekäynti ja jotain tsänssiä saada tietää onko pirpanalla vehkeitä vai ei :D

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 19+2 :heart:
 
Moikka piiiiitkästä aikaa!
Mä päätin nyt lopettaa hermoilemisen! Eilen oli rakeneultra, ja täti tekikin tosi tarkkaa työtä, samalla selittäen kaikki meille. Vauvalla näyttää olevan kaikki hyvin, siellä se vinhasti heitteli kärrynpyöriä, vaikken mä tuntenut mitään (niin, että lohdutukseksi niille, jotka eivät vielä tunne liikeitä; mulla oli menossa rv19+2 ,enkä ole juuri tuntenut juur mitään -ja sentään jo viides vauva tulossa! Istukka on edessä, ja vaimentaa potkuja tehokkaasti).

Kärppikselle; en muista edellisten sydämenlyötejä tarkkaan, mutta tällä pirpanalla oli ultrassa syke 150, ja näyttääpi siltä, että typynen olisi tulossa :heart:

Terveisin, Leidi ja Taimi 19+3
 
Niin ja piti vielä lisäämäni tuohon lenttiksen juttuun, kun meitä hermoilijoita on tässä pinossa ihan vain muutama. Jotta kelleen ei jää stressiä tuosta pöksyjen kastumisesta, niin kyllä raskauden aikana se lisääntynyt valkkari sekä myös mahdollinen pissikarkailu voi niitä päälipöksyjä hiukan kostuttaa... :xmas: (miten musta tuntuu kuin oisin jotain Regina-tason juttua nyt raapustamassa. :LOL: )

No joo. Jos siis pökät kastuu, heti ei tarttee epäillä lapsivettä. :D

Leidille onnea rakenneultrasta ja tyttölupauksesta. Papuskan sukupuoli saattaa paljastua kanssa tuossa vajaan parin viikon päästä, kun meillä on tuon ultran vuoro. Sit nähdään, voiko sykkeistä ennustaa. :whistle:
 
Kärppis: tuskin olet siitä suomalaisesta metwurstista toksoa saanut, mutta voithan sä käydä varmuuden vuoksi testissä, jos siitä stressaat. mä käyn toksotestissä joka kuukausi, mutta en mä siitä enää stressaa, varsinkin kun tokso aiheutta isoimmat tuhot ekan raskauskolmanneksen aikana, näin pidemmällä on isompi todennäköisyys, että vauva saa tartunnan, mutta "tuhot" rajoittuu yleensä johonkin näköhäiriöihin, ja sekin on aika pieni riski. Siis n. 200 naisella todetaan vuosittain suomessa toksotartunta, mutta ei se tarkoita, että 200 sikiöllä sitä olisi, ja niilläkin, joilla on, ei se tarkoita välttäm,ättä vakavia ongelmia. Joka tapauksessa, jos se todetaan ajoissa, niin siihen on siis lääkitys!
 
Iltaa!

Täällä kaikki hyvin, tai ainakin paremmin kuin eilen. Eli viime yönä eikä tänään ole tihuttanut mitään, ainakaan niin että mä olisin huomannut. En siis mennyt aamusta polilla käymään. Tänään ei kuitenkaan oo ollut mikään paras mahdollinen olo...ihme nippailua, ahdistavaa oloa keskivartalolla ja ton esikoispoitsun kantaminen ei tod. ole tuntunut hyvältä. Mutta siis voipi olla aivan normaalia raskausoireilua. Huomenna meillä on se kauan odotettu, mutta vielä enemmän pelätty r-ultra, jossa varmasti saa vastauksia mieltä askaruttaviin kysymyksiin ja kannanoton tuohon lapsiveden määrään.

Lentis, mä muistelin että pojat tärisis pissatessaaan kohdussa. Ainakin meillä esikoispoika tärisi. :)

Leidi Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Lohduttavaa että olet viidettä odottamassa etkä oo vielä liikkeitä tuntenut. Mua kyllä on tosiaan hermostuttanut seKIN asia. Tosin eilen illalla olin tuntevinani tasaista jumputusta, joka tuntui hikalta. Poitsu oli ainakin kova hikkailemaan masussa. :heart:

Kärppis Mikä toi meetvursti-juttu on? :eek: Meikäläinen on jyrsinyt meetvurstia ihan simppana...tosin kevyt-sellaista, ettei paino ihan karkaa käsistä. :whistle:
 
No kuulemma ei saa metteä syödä, sillä siinä on tuoretta lihaa. Siis tehdään pääasiassa pakastetusta lihasta, mutta lisätään tuoretta joukkoon. Ja sen tuoreen takia ainakin HK itse sanoo, et ei voida taata, ettei siinä ole toksoa, mutta sanovat myös, että tokson esiintyminen on erittäin epätodennäköistä (kun raaka-aineet on suomalaisia. Ilmeisesti esim. just italialaisissa asia on eri).

Tuolta subway-ketjusta löytyy. Sinne löysin sen yhden linkinkin, kun joku oli tuota kysynyt suoraan HK:lta. Sen sijaan HK:n palvikinkku kuulemma on ok, se kuumennetaan riittävästi (muiden palvikinkkuja tuo ei välttämättä koske eli niitä ei kantsi syödä ).

Ja joo, arvatkaa kaksi kertaa, olenko vai enkö ole syönyt meetwurstia raskauden aikana. :xmas:
 
Tuossa on linkki, jossa on tietoa toksoplasmoosista:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00619&p_teos=dlk&p_selaus=

Meetwurstista Kärppiskin löysi tietoa, että edes Suomessa sen toksottomuutta ei voida taata, koska meetwursti ei ole varsinaisesti paitettua lihaa, sitä nimittäin kypsennetään, mutta ei tarpeeksi, että se kypsennys tappaisi tokson. Se on siis huonosti kypsennettyä lihaa. Suurin osa suomalaisessa meetwurtissa käytetystä lihasta on pakastettua ja siis turvallisista, koska pakastus tappaa tokson, mutta koska meetwurstiin lisätään jonkin verran myös tuoretta lihaa, jonka toksottomuutta ei voi taata, vaikka tokso onkin harvinainen suomalaisessa karjassa.

Riski saada tokso suomalaisesta meetwurstista on siis varsin pieni, vaikkakin mahdollinen. ulkomaista meetwurstia ei kyllä kannata syödä missään nimessä.
 
Meillä on siis naapurissa tyttö, jolla on ilmeisesti just toksoplasmoosin aiheuttama vakava kehitysvamma, se huomattiin vasta 8 kuukauden iässä. Siksi olen itse tosi tarkka tästä toksosta, ei sitä varmaan olisi muuten niin osannut pelätä, ellei melkein joka päivä näkisi omin silmin, että kyllä valitettavasti jollekin voi tulla siitä vammoja. Mutta Italiassa on kyllä paljon paljon suurempi riski kuin Suomessa, Italiassa tokso on yleisin yksittäinen kehitysvammojen aiheuttaja,eikä sitä tosiaan saa siellä vain lihasta tai kissoista, vaan myös kasviksista ja hedelmistä. Mut testataan joka kuukausi, se on Italiassa normaalia.
 
Eikös KevytLinja Meetvursti ole HK:n? *kipittää jääkaapille* Onhan se! Jaa, täytyypä sitten siirtyä syömään enemmän tota maksamakkaraa! :LOL: Mikä siinä on et kaikkia kiellettyjä aineita tekee mieli??? No eihän maksis ole enää uusimpien suositusten mukaan totaalikiellossa.
 
kimallus joo oon huomannut että 9kk lehdessä sai syödä olikos se 30g maksamakkaraa, mutta meillä neuvolan kieltolistassa maksa kiellettiin kokonaan, jopa maksamakkara.
mutta ei se mua haittaa en syö muutenkaan maksaa missään muodossa.
 
Mä olen syönyt kanssa vain suomalaisia merkkejä, mutta sitä en ole kattonut, mistä ne lihansa tuo (esim. Pouttu tuo usein lihansa ulkomailta. Kanat on brasilialaisia jne.). :xmas:

Meillä muuten on listassa, että maksamakkaraa saa syödä, mutta pieninä annoksina (en muista määrää, kun ei koske mua.. :snotty: ). Tuon palvikinkun luin tuosta WSOY:n raskauskirjasta.

Mut ei näitä voi kaikkia välttää, vaikka kuinka tahtois. Oikeesti. Mä oon todella tehnyt parhaani, etten kiellettyjä söis. Mut mitäs kävikään... :|

Vettä ja näkkileipää. =) ...ja mitähän ne puutostaudit aiheuttaa vauvalle... :snotty:

Ei hemmetti. Toisaalta tuntuu, et ylireagointia. Mut se hermoilijapuoli musta on nyt huolissaan. :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ja ihan näin asiasta kymmenenteen (jotta pysytään varmasti etusivulla :saint: ):

melkoinen muljahtelu käy mulla mahassa. Taitaa olla iltajumpan aika. :D
Vauvaa huutaa sun masussa:Lisää metukkaa |O :LOL:
Tulin vaan teitä morjestaa,kun kävin lukaisemassa mielenkiintoisen ketjun tossa ;)

bad virgin & hippu 5+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ja ihan näin asiasta kymmenenteen (jotta pysytään varmasti etusivulla :saint: ):

melkoinen muljahtelu käy mulla mahassa. Taitaa olla iltajumpan aika. :D
Vauvaa huutaa sun masussa:Lisää metukkaa |O :LOL:
Tulin vaan teitä morjestaa,kun kävin lukaisemassa mielenkiintoisen ketjun tossa ;)

bad virgin & hippu 5+1
Juh, täytyy sanoa, et mielenkiintoinen ilta ollut... :xmas: Ois kiva tietää, kuinkakohan moneen neuvolaan soitetaan huomenna ja kysytään toksokoetta.

Mut juu, voit olla oikeessa. Iltapalan aika. Tosin metteä papuska ei nyt enää saa. Sorppa papu, parin vuoden päästä sit seuraavan kerran. =)
 

Yhteistyössä