**Piinailijoista ekaan ultraan.. ja ehkä ylikin**

kaz
Ihania ultra uutisia Lumipuu ja kielovanamo :heart: Paljon onnea!

Maitoparta-80 Mulla ei ihan vielä itkukohtauksia ole ollut, mutta saatan esimerkiksi lukea lehdestä jotain juttua tai netistä, niin nousee kyyneleet silmiin.. Ei yhtään normaalia minua. Onpa kyllä törkeetä, että tahallaan venyttävät sitä ultraa. Minulla se oli 7+2 ja syke näkyi. Saako ne jotain nautintoa siitä, että pitävät piinassa..:kieh:
 
Scrap, onnea hurjasti paljon!! :flower: =)
Kyllä me luotetaan siihen, että tällä kertaa kaikki menee oikein oikein hyvin!

Maitoparta, no toihan on ihan jostain syvältä, kun noin venyttävät sitä ultraa.. mutta kyllä sä kuule kestät ja hienosti kestätkin sinne asti!!
Tiiätkö tuo sun kohtaus kuulostaa niin tutulta. Nyt viime viikkoina pari kertaa on mulla menny ihan överiks, mutta mulla näitä vastaavia kohtauksia on kyllä tullu ennenkin, menkat jo saa hormonit niin heittelehtimään tai sitten muuten vaan päässä viiraa, että 35-vuotiaana saatan käyttäytyä ku 3,5v ;) Onneks yleensä näitä kohtauksia pääsee todistamaan ainoastaan mieheni, joskin täytyy myöntää, että mm. lähes kaikki mun pomot on nähneet mun itkevän, puhumattakaan työkavereista, aikanaan autokoulun opettajankin edessä sain itkukohtauksen.. Juu, että näillä mennään, herkkis mikä herkkis :)

Wabisabi, rohkeasti vaan odotuspuolelle mukaan :) Mä aattelen, että kyllä tässä elellään niin ainutlaatuisia hetkiä, että oltais jokainen ansaittu ihan aito onnen tunne ilman jatkuvaa pelkoa persuuksissa. Ja sit aloin miettimään, että eihän siitä mitään tulis, jos jatkuvasti pelkäisin, että muille mun läheisille tapahtuis jotain pahaa. Ehkä yhtä lailla kun saan luottaa siihen, että ne pärjää, voin luottaa, että tää uusin perheenjäsen pärjää. Sitä paitsi se on niin turvassa mun sisällä kuin ikinä vaan voi olla, tai ainakin niin haluan aatella. Mieskin sanoi eilen, että se on maailman parhaassa paikassa :)
 
Varovainen uusi hei täältä... En ole ihan varma olenko "tervetullut" tähän ketjuun, kertokaapa onko muita inseminaatiosta plussanneita täällä? Vai onko kaikilla takana "rankemmat" hoidot? Itsellä 6 vuotias luomulapsi ja kolmen vuoden yrittämisen jälkeen hoitoihin mentiin. Mitään varsinaista syytä ei lapsettomuuten löytynyt mutta jotain kumminkin. Tästä syystä lääkäri suositteli ovulaation induktiota ja inssiä.
Ensimmäinen inssi tehtiin 7.9. ja haalean plussan testasin (ekan kerran) 20.9. Sitten epäilyjä kohdunulkopuolisesta kovien kipujen vuoksi ja huonon hcg arvon takia. Nyt kuitenkin alkaa näyttämään vähän paremmalta kun ultrassa näkyi pieni täplä ja hcg noussut tosi hyvin. Silti vielä "paniikki" päällä koska en jostain syystä usko että on/pysyy matkassa..... Jos varovasti kurkkaan tänne plussa-pinoon...:ashamed:
 
Vattula, ehdottomasti tervetuloa joukkoon ja sovitaan, että sä täällä kuule sinnittelet sinne ultraan ja paljon paljon ylikin kuten otsikkokin sanoo!
Meillä plussan toi toinen inssi, yritystä takana 2,5v. Seuraavana olis ollu edessä joko laparoskopia endoepäilyn vuoksi tai suoraan ICSI alentuneen siittiömäärän vuoksi, mutta ei onneksi tarvinnut näihin asti ainakaan tällä erää edetä. Kyllä mä luulen, että samankaltaista (ei välttämättä samanlaista siis) lapsettomuuden tuskaa tunnetaan, oli sitten hoito mikä tahansa ja yritystä takana yksi vuosi tai kymmenen tai kyseessä eka, toka tai kolmas lapsitoive tai ikä 20v tai 40v. Tietysti jokaisella se tuska kilpistyy omalla tavallaan, kenellä siihen, että heti joudutaan luopumaan luomutoiveesta, kenellä siihen, että ikä alkaa tulla vastaan tai kenellä siihen, että lapsettomuutta varjostaa vielä monet monet muut elämän kipeät asiat. Toki oman sävynsä sitten erityisesti vielä tuo se, jos on turvauduttava lahjasukusoluihin.

Mutta tervetuloa siis! Ja ONNEA!!

Mä oon makoillut tän päivän kotona flunssassa ja oikeestaan oon aika kiitollinenkin flunssasta, koska tällä tavalla sain pari ylimääräistä vapaata :) Pahoinvoinnin vuoks (en kyllä oo oksentanu kertaakaan, mutta muuten on aika kuvotuttava ja väsynyt olo) kun meinaa tuo jaksaminen olla aika vähissä..
 
Viimeksi muokattu:
Eikää! :LOL: Maitoparta Voi sinua pientä :hug: Mie sain kyllä aikamoisen nauruhepulin, niin osuvasti kirjoitit! Harmittaa kyllä kovasti, että siun aikaa ei muutettu aiemmaksi, mutta ainakin siellä on enemmän nähtävää silloin kuin viikkoa aiemmin - edes hiukan positiivista siinä? Niin ja kyllä nuo hormonit aiheuttavat vielä lisää jekkuja......ainakin mulla teki niin. Vaikka kuinka tajuaa, et hormonit herkistää nyt kovasti, ni ei sitä sillä hetkellä juurikaan muista tai välitä. Tunteet lyö toisinaan niin hurjasti yli laidan.

Tsemppiä ultran odotteluun! Kyllä se sieltä tulee, vaikka ikuisuudelta saattaa välillä tuntua odotus. :hug:

Nonna ja sukeltajat 18+1

(Vieläkin tuntuu sille, et ihan ekoja viikkoja mennään, vaikka kohta puoliväli tosiasia....)
 
Maitoparta: Olipa aikamoinen tunteiden vuoristorata sulla tuon ultravarauksen kanssa! :D Tosi harmi, että joudut venaileen nyt ylimäärästä sen ultran kanssa. Odottavan aika kun eí ole yhtään pitkä.. No, sitten on varmaan alkio jo kehittynyt niin pitkälle, että varmasti sydämen sykkeet siellä pomppii kovasti. Mä otin ultran heti 7+0 viikolle eli lähes kahden viikon päästä. Työpäivät sentään menee nopeesti, mutta viikonloppuisin on kyllä aikaa mietiskellä. Ja öisin, kun herää..

kielovanamo: Paranemisia flunssasta! Ja kyllä se pahoinvointikin kai ennen pitkää hellittää.. Mäkin jo odottelen, että milloin se oikein alkaa. Lauantaiaamuna oli aamupäivän etova olo ja sen jälkeen muutamia kertoja. Nyt jälkikäteen olen miettinyt, että kuvittelinko mä vaan ne, kun niin kovasti toivois jotain evidenssiä tästä raskaudesta.

Vattula: Tervetuloa piinistelemään! Ilman muuta sovit tähän ryhmää, olen samaa mieltä kielovanamona kanssa, että samantyyppistä tuskaa ja tunteiden kirjoa täällä koetaan lapsettomien sekalaisen seurakunnan kesken.

Mulla oireettomuus tuntuu vaan jatkuvan ja jatkuvan. Rinnat nyt on vähän ehkä painavamman oloiset ja se tuntuu esim. sängystä noustessa. Nännejä ei kuitenkaan arista, kuten edellisessä plussassa, jolloin suihkussa käyminenenkin sattui. Sitten pissahätä iskee ihan tajuttoman usein, tosin ei mulla mitään varsinaita seurapiirirakkoa ole muutenkaan ollut, mutta nyt yölläkin joutuu käymää vähintään 2 kertaa vessasa. Välillä iskee väsyjä, mutta toisaalta olen nukkunut aika huonosti ja tehnyt pitkää päivää töistä, joten voi olla ihan sitäkin. Ruokahaluissa ei muutoksia, olen kyllä yrittänyt tsempata ja syödä melko terveellisesti, ja hei, ei karkkia plussauksen jälkeen. Siitähän on kohta... hmmm.. 5 päivää, vau. Tunteiden myllerrystä ei ole ollut havaittavissa, no jaa, yhtä brittidraamaa katsellessa itkeä tirauttelin oikein kunnolla. Nyt kyllä väsyttää, joten ehkä parempi mennä nukkumaan.
 
Unohtui kysyä, olisiko teillä hyviä vinkkejä miten kieltäytyä mahdollisesta alkoholitarjoilusta huomenna, kun olen menossa vanhan koulukaverin luo kylään? Siis uskottavia tarinoita ilman epäilystä raskaudesta. Olisin kovin kiitollinen. Olen NIIN huono valehtelmaan ja salailemaan, mutta tän asian suhteen on pakko yrittää.
 
Maitoparta :D Päivän piristys! Vaikka sulla ei varmasti ollut hauskaa, itekin oon kokenut hoitajien "ylivallan" joskus, kun eivät vaan suostu ajatelemaan asiaa sen pidempään kun vänkäävät vaan. Nyt vaan pitkää pinnaa (tai sitten yksityisellä ultra, sehän on yksi mahis jos epätoivo iskee).

Vattula tervetuloa joukkoon ja onnittelut plussasta!

Kielovanamolle paranemisia!

Scrap Ite oon käyttänyt verukkeena antibioottikuuria. Flagyl comp (lääkeaine:metrodinatsoli) on sellainen että alkoholia ei saa nauttia tippaakaan, koska yhteisvaikutuksena voi olla antabusreaktio. (ts. siis kasvot punottaa ja oksentelee). Lääkettä käytetään tavallisimmin suolisto- ja hammastulehduksiin (tosin lähinnä jos on penisilliinille allerginen), joista ite oon valinnut tuon jälkimmäisen kun on se "siistimpi" syy :D Hih, tulipa tietoisku.

Tai sitten oon menyt autolla ja seittänyt jotain seuraavan aamun menosta (tanssi/jumppatunti, sukujuhlat tms...), tosin aina joku voi sitten yrittää et voihan sitä nyt yhden ottaa vaikka ajaakin...blaah.

Ja älä huoli oireettomuudesta, ihan varmasti ehdit vielä niitä kehittää, "ohjekirjojen" mukaanhan pahoinvointi yms. alkavat tavallisesti viikoilla 6-7.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tervetulotoivotuksista! Jotenkin tuntuu että tämä piinailu on vielä pahempaa kun ennen plussatestiä. Nyt kun pitäisi olla raskaana eikä vielä kummempia oireita näy ja kaikenlaisia huolia tullut lisää... Vaikka niinhän se tietysti menee ettei ne huolet mihinkään häviä vielä pitkään aikaan. Ja sitten jos niin onnellisesti käy että saa sen pikkuisen niin sitten vasta huolehditaankin onko kaikki varmasti hyvin. Yhtä huolta tämä naisen elämä:p

Olette varmaan jo kirjoittaneetkin tuolla aiemmin mutta "uudemmille" plussaajille kysymys: Milloin ootte varannu ekaa neuvolaa? Vasta ultran jälkeen? Mua ei yhtään innostais kun sitä on sitten kamala perua jos jotain käy. Mutta onhan sinne kovat jonotkin että kai sitä tarvii rohkaistua. Mullahan on tosiaan kohdunulkois-epäilyjen takia kontrolliultra perjantaina, jos sitten sen jälkeen uskaltaltaisi.

Kysymys: Miten lasketaan noi raskausviikot+päivät kun eikös ne lasketa toimenpiteestä eikä viimeisistä menkoista?

Ihanaa kun täällä on osalla jo raskaus edennyt tosi hyvin (siis pidemmällä)! Jotenkin lohduttaa ja rohkaisee tosi paljon!

Scrap: Mulla on kanssa sama edessä lähipäivinä kun on työpaikan virkistystapahtuma ja illanvietto. Ajattelin mennä autolla ja sitten juoda vettä siideripullosta saunassa :whistle: En tosiaan halua että kukaan töissä arvailee tän kanssa. Sulla on kyllä hankalampi tilanne kun olet menossa kylään. Mutta lääkekuuri on aina hyvä tekosyy. Mitä läheisempi ihminen on kyseessä sitä hankalampi on tuota asiaa peitellä.
 
Mie oon kanssa vedonnut lääkekuuriin tai siihen, et nyt ei vaan maistu... jälkimmäinen riippuu seurasta, jossa tuo menee läpi ilman ihmetyksiä. Yksi hyvä on myös se, että on detox-kuurilla = puhdistuskuuri. Jos tuota käyttää, nih kannattaa ottaa selvää kuurista tarkemmin, jottei jää kiinni ;)
 
Kiitos hyvistä vinkeistä, tuota antibioottikuuria mäkin ajattelin, mutta pelkään et sekin on vähän läpinäkyvä. Mut toi on aina vakuuttava, kun on etukäteen miettinyt sen "taudin" johon sitä ottaa ja sit on mainita joku lääkkeen nimi, jos joku satttuu kysymään..

Neuvolaa en ole vielä uskaltanut varata, tänään on muuten 5+0 viikko eli 6. viikko alkoi. Eli punktiosta on nyt 3 viikkoa. Näin ne ainakin klinikalla tämän raskausviikkojen kulun laskivat. Ajattelin, että jos perjantaina on vielä kaikki kohilllaan, niin sitten varaan. Meidän kaupungin sivuilla neuvotaan varaamaan nopeasti. Viimeksi kun varasin, niin oli tosi ikävää kun tuli keskenmeno ja sen jälkeisenä päivänä sain neuvolasta paksun kirjekuoren matksua. Ai että kun teki pahaa. Siks en ole nyt kiirehtinyt. Ei varmaan haittaa, jos se julkisen ultra venyy vähän pidemmälle, kun nyt on varhaisultra jo 7 viikon tultua täyteen eli tasan kahden viikon päästä.

Nyt murehdin sitä, että kun hirveä työstressi päällä, niin mtien se vaikuttaa. Viime yönäkin heräsin kolmelta miettimään työasioita.. enkä sit enää saanu nukuttua. Kuin pienen pätkän, josta heräsin sellaiseen painajaiseen, että pikkuhousut oli ihan veressä.. No, nyt täytyy jatkaa töitä.
 
Ihania nää strategiat et miks ei juo alkoholia ;) Mut kannattaa tosiaan miettiä etukäteen mitä sanoo. Paitsi että mä ainakin oon niin surkee huijaamaan, että alkaisin varmaan älyttömän selittelyn ja sit viimeistään epäilykset heräis. Varsinkin kun mä oon tosi avoimesti kertonu lapsettomuudesta ja lapsitoiveesta. Tosin siinä tapauksessa voisin käyttää sitä verukkeena, sanoa vaan, että no tähän lapsettomuusasiaan/hoitoihin liittyen ja ehkä sit välttyis enemmiltä kysymyksiltä.

Vattula: Meillä neuvottiin, että varataan neuvola vasta ultran jälkeen, mulla eka neuvola on sit 13.10. Olisivat halunneet antaa jo ens viikolle, ja sanovatkin,e ttä jos sinne vapautuu aikaa, niin soittavat vielä.
En tiiä, miten noi viikot lasketaan IVF:n/ICSI:n jälkeen, kun siinähän on ihan tarkka hedelmöittymisen ajan kohta tiedossa. Mä olin laskenu, että meillä olis ovulaation mukaan nyt 7+6, menkkojen mukaan 7+4 ja nyt ultran mukaan on 7+3 eli inssissä kuulemma kantsii luottaa enemmän menkkoihin, koska hedelmöittymisen ajan kohtaa ei tiedetä.

Voimia scrap työstressin keskelle!! ja muille kans :)
 
Scrap Joo lasketaan just noin hedelmöittymispäivästä, eli punktio/hedelmöityspäivänä on 2+0 raskaana.

Mulla on neuvola vasta 20.10, eli silloin olisi 10+2. AIka myöhään minusta, kun kaveri oli normiraskaudessa käynyt jo viikolla 8... tosin lääkäri sanoi et saattavat aikaistaa neuvolaa kun on tämä tuplamiehitys masussa ;) Saapi nähdä, tänään missasin soittoajan niin huomenna selviää.
 
Kiitos kaunis onnitteluista :)

Lumipuulle ja kielovanamolle sylintäydeltä onnea UPEISTA uutisista :hug:

Varhaisultra minullakin takana tilanteessa 6+6 ja sieltä löytyi sentin pituinen viikkoja vastaava sykkivä kahvipapu. Kaikki oli kunnossa. Tuntui sanoinkuvaamattoman upealta nähdä jotain konkreettista, mutta huomaan silti että en ole tätä vielä sisäistänyt (mulla on äitiyskortti :whistle:). Eniten on yllättänyt se, että oireita on jo näin paljon. Vatsa on vähän turvonnut ja lähes jatkuva etova olo on pysyvä vieras. Täytyy toivoa ettei oireet jatka lisääntymistä samaa tahtia... Myös minua kauhistuttaa odotus-puolelle siirtyminen, mutta ehkä rohkenen vähän myöhemmin wabisabin ja kumppaneiden perässä.

Toivotan hyviä vointeja kaikille ja aurinkoisia syyspäiviä!

Libby 7+1
 
Huolittaiskohan minut jo tänne:wave: Selailin pinoja ja mietin mihin mä nyt oikein voisin kuulua... Positiivinen testi tehty siis tiistaina pp 11 ja uusinta testin tein eilen illalla kun oli virallinen testipäivä. Ei tätä vielä oikein käsitä eikä usko todeksi. Meillä siis tämä oli ensimmäinen ivf/icsi, viivytyksiä hoitoon pääsyssä on ollut viimeiset pari vuotta. Oli leikkausta ja paperit eivät olleet edenneet jonossa ollenkaan. Mutta jos tämä plussa nyt korvasi sen pienoisen viivästelyn :heart:

Maitoparran ajanvaraus tarinaa luin äsken nauraen, muistutti tavallaan kovasti omaa kokemustani kun soittelin useampaan kertaan että eikö muka todella varhaisultraa enää tehdä päksissä vaikka mulle annetussa hoito-ohjeessa niin lukee :ashamed: Lappunen oli siis vanhentunut ja ultria ei enää suoriteta. Mulla siis olisi ensimmäinen ultra tiedossa vasta rv 12-14.
 
Hei Mörkötys, Maitoparta ja muut piinailijat. Mitä kuuluu?

Kovin on ollut hiljaista pari päivää tässä ketjussa, enkä ole itsekään jaksanut kirjoitella. Tuntuu, että ei nyt ole sen kummempaa "raportoitavaa".

Edelleenkään ei ole oikein sen kummempia oireita. Pissalla saa käydä tuiki tiheään, erityisesti yöllä. Alavatsaa on juilinut koko viikon, eilen illalla sen verran että oli pakko rauhoitella sitä lämpimällä kauratyynyllä. Tissit on ehkä hieman painavan oloiset ja ne jotenkin tuntuu, kun esim. sängystä nousee ylö. Mutta pahoinvointia tai esim. kahvin hajun ällötystä tms. perinteisiä oireita ei ole. Perjantaina kävin hierojalla ja siellä kyllä olin ihan herkkiksenä, kun kerroin hänelle uutiset ja paljastin nämä taustatkin. No kävi ilmi, että hän itsekin oli käynyt aikanaa saman rumban läpi, tuloksetta. Oli varsin terapeuttinen hierontakäynti.
 
Vattula ja Mörkötys, lämpimästi tervetuloa!
Kivaa, kun tulee juttukavereita. :)

Mullakin on ollut nyt hiljaisempi kausi tämän kirjoittelun kanssa, joka päivä kyllä olen kuulumisia käynyt lukemassa. Tuo kazin huono uutinen kosketti jonnekin todella syvälle ja olen ollut siitä lähtien mieli maassa. Eihän tuollaista toivoisi pahimmalle vihamiehellekään, mutta miksi, oi miksi se tapahtui juuri kazille? Hän jaksoi olla iloissaan aina muiden kuulumisista ja mulla onkin kovin lämmin ja mukava kuva hänestä... Ei ole oikeudenmukaista elämä ei. :(

Tuntuu, että plussatestistä olisi jo pieni ikuisuus, vaikka viikkoja kasassa vasta 6+2. Varhaisultraan on vielä niiiiin pitkä aika.
Iltaisin alavatsaa vähän pömpöttää, sitä on kiva silitellä ja haaveilla. :) Rinnat ovat myös raskaamman oloiset, oikein särkevät, kun liivit riisuu pois. Miehellekin asetin toistaiseksi voimassa olevan hiplailukiellon rintavarustukseeni, sen verran arat ovat.
Olo on melko lailla uupunut. Mitään jumalatonta väsymystä ei ole, mutta haluttaisi vaan löhötä sohvalla tekemättä mitään. Kaikki rutiinomaiset kotityöt, ruuanlaito, pyykinpesu ym. ei kiinnostaisi pätkääkään, naposteleminen ja rentoutuminen kylläkin. :D
Huonoa oloa tai oksentelua ei ole, siitä olen iloinen. Tuon varmistamiseksi kyllä tulee pidettyä huolta säännöllisestä syömisestä, jotta verensokeri pysyisi vakaana.
Mitään supernenää, ei ole kehittynyt, mutta ajoittain tlee haistettua ihan kummallisia asioita. Kaupassa viimeksi haistoin ihan selvästi jonkun pahan sukkahien tai kengänpohjan, yöks! Ja miehen tuttuakin tutumpi partavesi on saanut ihan uusia tuoksuvivahteita, mielenkiintoista!

Ja tuli mun mentyä jo vähän asioiden edelle, vaikka vielä herkkiä alkuvaiheita elellään, ostin nimittäin kirpparilta P.O.P merkkiset odotusfarkut vaivaisella kympillä, mikä löytö! En kyennyt jättämään tankoon, kun olivat täysin mun kokoa ja ihan priima kunnossa. Ja ah, niin mukavat jalassa! Peittoavat normi oloissakin perusfarkut mennen tullen. Käytän näitä jo nyt, vaikkei vielä olemattoman masun puolesta tarvitsisikaan. Tää tukeva vyötärökaistale tuntuu tällä hetkellä hoikistavan mua, ja olen siitä vaan tyytyväinen. :)

Maitoparta, vko 6+2
 
Tuonne kympin hoitoihin kirjoittelinkin eilen ilmaantuneesta möröstä.. Nimittäin vaaleanpunaista havaitsin wessapaperissa pyyhkäistessä. Eilen tämä siis tapahtui vain kerran ja tänään sitten melkein joka veski käynnin yhteydessä paperiin ilmestynyt hailakkaa punaa. Ei kuitenkaan vuotoa, eikä kipua. Toivossa elän ja uskon vahvasti että alaosasto vain on ärtynyt ja siitä tuo veritihku paperiin ilmaantuu :| Viimeiset luget meni tänään, saa nähdä mitä nyt tapahtuu kun ne jää pois. Nyt on rv 4+6 meneillään.
 
Voi sua, Mörkötys... Muista, että jopa puolet raskausajan kunnon verenvuodoista on harmittomia, ja tuohan on hailakkaa tiputtelua, joka on aika yleistä. Plus tiputtelu saattaa hyvinkin olla lugejen sivuoire. Ota nyt rennosti ja jää saikulle, jos vain voit. Toivotaan, että vuoto loppuu lyhyeen!
 
Kiitos lohduttavista sanoista wabisabi =) Luotan siihen et jos olis jotain hullusti mennäkseen niin vuoto olis vähintään normi kuukautisvuodon veroista ja olis varmaan myös kipua. Tosiaan tätä ei vielä oikein vuodoksi voi sanoa... En sitten tiedä pitääkö tähän jotenkin reagoida jos alkaa pidempään jatkumaan tälläinen tihkuttelu :confused:
 
Jonttunen: Mä en tiedä millä perustein päättävät kuinka kauan lugeja käytetään. Mulla resepti vain tähän asti riittävälle määrälle. Kovasti on muutenkin eroja käytännöissä. Täällä päksissä "säästetään" joten mitään veritestejä tai varhaisultria ei suoriteta.. Minusta se on hurjaa miten eri arvoisessa asemassa on riippuen siitä missä asuu.

muoks muoks.. luulen et mulla noita lugeja on roiskastu vaan joku määrä kun eka ivf/icsi kyseessä niin kaikki on vähän kokeilu luonteista, jos tämä nyt menis kesken niin sit varmaan seuraavassa hoidossa niitä jatkettas pidempään, aika karulta kuulostaa...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ollut lugeja ollenkaan (oli vastaava crinone-lääkitys plussauspäivään asti). Olin yksityisellä klinikalla, ja lääkäri vain totesi, ettei Lugejen tehosta plussauksen jälkeen ole oikeastaan tieteellistä todistetta, mutta että monet klinikoista määrää Lugeja siitä huolimatta. Olin todella epäuskoinen ja meinasin jo popsia Lugeja omin nokkineni - mutta en sitten popsinutkaan, ja raskaus on nyt edennyt 10rv. Joten ei kannata murehtia, jossei ole Lugeja matkassa.

Mörkötys, luin raskauskirjasta, että jos tuhru jatkuu useamman päivän, niin kannattaa käydä ultrassa kurkistamassa että kaikki on hyvin. Itsellänikin oli 7+3 pientä vaaleanpunaista vuotoa pari päivää, joka johtui (toivon ainakin niin) varhaisultrasta, kun alkoi samana iltana. Sen jälkeen tuli vanhaa / ruskeaa verta mikroskooppisen pieni määrä (oli varmaan samaa vuotoa). Ainakin toistaiseksi on kuitenkin vauva matkassa!
 
Mörkötys: Tsemppiä kovasti sulle, wabisabi sanoikin jo kaiken oleellisen. Tosiaan, Lugejen selosteessakin lukee, että suuri annostus saattaa toisilla ärsyttää limakalvoja. Kaikki on varmasti hyvin. :)

Lugeista. Olen ymmärtänyt, että annostelu riippuu osaksi onko takana tuoresiirto vai PAS lääkkeellisenä tai luonnollisena. Mulla on ollu iso annostus Lugeja (öh, oliskos 400-600mg..?) aina tuoresiirrosta tai lääkkeellisestä PASsista. Ohjeeksi sain, että jos näistä plussaa, Luget jatkuu ultraan asti. Kun nyt plussasin PASsista luonnolliseen kiertoon, Lugeja oli vain 200mg ja ne lopetettiin plussatestiin. Annostuksissa ja käytön pituudessa on tosiaan hoitopaikkakohtaisia eroja.
Muistelisin tohtorin joskus maininneen, että Lugejen käyttö isoilla viikoilla ei olisi enää mielekästä, sillä siinä vaiheessa oma hormonitoiminta kyllä hoitaa homman. Jos tämän jälkeen menisi kesken, olisi vika alunalkaenkin alkiossa, eikä Lugeilla voi tällaisiin asioihin vaikuttaa.
 
Mörkötys: Tsemppiä kovasti sulle, wabisabi sanoikin jo kaiken oleellisen. Tosiaan, Lugejen selosteessakin lukee, että suuri annostus saattaa toisilla ärsyttää limakalvoja. Kaikki on varmasti hyvin. :)

Lugeista. Olen ymmärtänyt, että annostelu riippuu osaksi onko takana tuoresiirto vai PAS lääkkeellisenä tai luonnollisena. Mulla on ollu iso annostus Lugeja (öh, oliskos 400-600mg..?) aina tuoresiirrosta tai lääkkeellisestä PASsista. Ohjeeksi sain, että jos näistä plussaa, Luget jatkuu ultraan asti. Kun nyt plussasin PASsista luonnolliseen kiertoon, Lugeja oli vain 200mg ja ne lopetettiin plussatestiin. Annostuksissa ja käytön pituudessa on tosiaan hoitopaikkakohtaisia eroja.
Muistelisin tohtorin joskus maininneen, että Lugejen käyttö isoilla viikoilla ei olisi enää mielekästä, sillä siinä vaiheessa oma hormonitoiminta kyllä hoitaa homman. Jos tämän jälkeen menisi kesken, olisi vika alunalkaenkin alkiossa, eikä Lugeilla voi tällaisiin asioihin vaikuttaa.
Tämä selvitti asiaa paljon kiitos :) Mulla kans siis annostus 600mg päivässä ja jatkuu ultraan asti ja takana siis 2 alkion tuoresiirto. En enää muistanut miten oli pojan hoidossa (meillähän kun siis vajaa 3 vuotias ivf poika)
 

Yhteistyössä