**Piinailijoista ekaan ultraan.. ja ehkä ylikin**

Nemi77 ei kuulosta yhtään pahalta tuo sinun a-vitamiini annoksesi. Vaan säikäyttäähän se, mutta kaikki on varmasti ihan hyvin :hug:

Paiju listeriasta tulee kipeäksi joo, mutta oireet voivat ilmaantua vasta viikkojen jälkeenkin. Flunssaista oloa ja kuumetta. No, ainakin tiedän heti hakeutua lääkäriin ja muistan varmasti ikuisesti, että minä päivänä söin savulohta. Jospa siitä voisi ottaa jonkinlaisen verikokeen sitten..? Pahinta on juuri tuo keskenmenoriski, mikä siitä tartunnasta seuraa. Nyt en kyllä enää mokaa tuolla tavalla. Olen muka niin fiksusti töissäkin jättänyt kaikki pakastekasvikset syömättä, koska niitä ei kiehauteta kunnolla, ainoastaan kuumennetaan. Sitten menen syömään tuollaista kalaa :headwall:

Paijulle vielä, että hieno juttu, että olet säästynyt vuodoilta :heart:
 
:heart: :heart: :heart: Odottajat :heart: :heart: :heart:

..................Punk/PAS..Kli............LA.........1.UÄ......... .1.Neu.....

Tytti82...........
Heni...............15.4.PAS..AVA/Tre.3.1.......10.5............27.5........
Firefox............19.4....................10.1.......24.5............26.5. ......
Paiju ..............26.4.........VL.......17.1.......31.5.............1.6........
Nemi77...........26.4.........VL.......17.1.......1.6..............30.6.... ...
Tinka-.............26.4.........GRA.....17.1.......1.6..............14.6... ....
riksu82...........26.4.........OVU.....17.1......28.5.............10.6..... ..
Verna..............26.4....................17.1.......2.6.............
Pikkuperho.....30.4.........AVA......21.1.......7.6.............
Illusia76.........30.4.........TAYS.....21.1......8.6..............15.6.... ..
karmilla..........30.4..........FER .....21.1.....2.6./7.6........
Lapinhullu......30.4.........TAYS/....21.1......8.6..............
KeTe10............3.5..........VL........24.1.....4.6/10.6.......24.6... ..
PetKat.............3.5..........TAYS....24.1.......10.6............
Oivikki.............3.5.PAS...........................28.6/7.6........
Pipa87............7.5.......................29.1.......14.6...........
Teekuppi........7.5.PAS...AVA/R....28.1.......
Sela...............11.5....................................7.6.............
Klivia..............11.5....................................22.6........... .
 
oivikki, paiju ja pikkuperho kiitos tsempityksestä! Mieskin rauhotteli mua, ettei varmasti ole mitään hätää. En vaan kehdannut mennä heti miehelle hermoileen, kun se teki appiukon kanssa saunaremppaa. On siinä mun käyttämässä kalanmaksaöljyssä kyllä niin pieni se a-vitamiinin määrä ja esim maksatuotteita en syö ollenkaan. Joten enköhän voi olla ihan rauhallisin mielin. Jos vielä alkaa huolettaan soitan siihen Tinkan antamaan numeroon. Lopetan kuitenkin nyt kalanmaksaöljyn käytön.

Pikkuperho On tää kyllä aika stressaavaa miettiä mitä saa syödä ja mitä ei. Ja miten kaikki pitäis olla valmistettua. No, uskon ettei sinullakaan mitään hätää ole!

Oishan se kyllä jo kohtalon ivaa, jos jollekin huonosti kävisi vain syödyn ruuan takia :kieh:

Tänään on ollut oikeastaan koko päivän etova olo :x ja väsyttää koko ajan. Oikein mitään en ole saanut tehtyä, mitä nyt panikoinut ton a-vitska jutun takia :ashamed:
 
Nemi: Hyvä kun löysit tietoa noista määristä. Ei tosiaan kuulosta vaaralliselta tuo sinun käyttämä määrä.

Paiju: Ihana kuulla että vuoto on lakannut! Todella helpottavaa!

Tehdään vaan lista kielletyistä jutuista niin ei käy vahinkoja. Mun on ainakin vaikeinta miettiä että mihin kaikkialle saatetaan laittaa tuorejuustoa tms.
 
Kielletyt:
1. Hauki
2. Isokokoiset sisävesien ahvenet, kuha ja made
3. Korvasienet
4. Yrttitee
5. A-vitamiinia sisältävät ruoat eli maksa, maksamakkara, kalanmaksaöljy
6.
7.
8.
9.
10.

Kohtuudella:

1. Kofeiini
- Kahvia max 4,5 dl /vuorokausi
- myös teessä, virvoitusjuomissa ja energiajuomissa on kofeiinia (Rooibos-tee on hyvä vaihtoehto)
2. Lohi ja silakka mielellään 1 krt/kk ja kirjolohi parempi kuin merilohi
3. Lakritsi max
4. Salmiakki
5.
6.
7.
8.
 
Heippa

Lisäsin pari asiaa.

Kielletyt:
1. Hauki
2. Isokokoiset sisävesien ahvenet, kuha ja made
3. Korvasienet
4. Yrttitee
5. A-vitamiinia sisältävät ruoat eli maksa, maksamakkara, kalanmaksaöljy
6. Monet lisäaineet, esim. asparmiini
7. sinnihomejuustot,majoneesi
8.
9.
10.

Kohtuudella:

1. Kofeiini
- Kahvia max 4,5 dl /vuorokausi
- myös teessä, virvoitusjuomissa ja energiajuomissa on kofeiinia (Rooibos-tee on hyvä vaihtoehto)
2. Lohi ja silakka mielellään 1 krt/kk ja kirjolohi parempi kuin merilohi
3. Lakritsi max
4. Salmiakki
5.
6.
7.
8.
 
teekuppi eikös A:lla alkavat makeutusaineet, kuten aspartaami ole sallittuja? Ja sitten S:llä alkavat kiellettyjä? Vai puhuitko vain lisäaineista tuossa?

Miksi majoneesi on kiellettyä? Syöväthän raskaanaolevat jatkuvasti hampurilaisia sun muita?

Lisään kans pari juttua:

Kielletyt:
1. Hauki
2. Isokokoiset sisävesien ahvenet, kuha ja made
3. Korvasienet
4. Yrttitee
5. A-vitamiinia sisältävät ruoat eli maksa, maksamakkara, kalanmaksaöljy
6. Monet lisäaineet, esim. asparmiini
7. sinnihomejuustot,majoneesi
8. Ulkomaiset vadelmat (vain kuumennettuina sallittuja)
9. Keittämättömät pakastekasvikset
10.

Kohtuudella:

1. Kofeiini
- Kahvia max 4,5 dl /vuorokausi
- myös teessä, virvoitusjuomissa ja energiajuomissa on kofeiinia (Rooibos-tee on hyvä vaihtoehto)
2. Lohi ja silakka mielellään 1 krt/kk ja kirjolohi parempi kuin merilohi
3. Lakritsi max
4. Salmiakki
5.
6.
7.
8.
 
Tinka hyvä kun aloitit :heart: Löysin tuohon listaan vielä jotain lisäjuttuja. Teekuppi, Pikkuperho minäkin olin lukenut, että aspartaami on ok, majoneesista en tiedä. Maksamakkarasta myös jossain sanottiin, että saa syödä kohtuudella (varmaan liittyy noihin a-vitamiinin rajoihin samoin kuin kalanmaksalöjyssä ) .


Kielletyt:
1. Hauki (elohopea, PCB, dioksiini)
2. Isokokoiset sisävesien ahvenet, kuha ja made
3. Korvasienet (gyromitriini)
4. Yrttitee
5. A-vitamiinia sisältävät ruoat eli maksa, maksamakkara, kalanmaksaöljy
6. Monet lisäaineet, esim. asparmiini, s:llä alkavat
7. sinihomejuustot,majoneesi, tuorejuustot (pastöroimattomat) (listeria)
8. Ulkomaiset vadelmat (vain kuumennettuina sallittuja) (noro)
9. Keittämättömät pakastekasvikset (listeria)
10. Graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalat, mäti, pateet (listeria)
11. Vihreät tai itäneet perunat (solaniinia)
12. Merilevä (jodi)
13. Luontaistuotteet

Kohtuudella:

1. Kofeiini
- Kahvia max 4,5 dl /vuorokausi
- myös teessä, virvoitusjuomissa ja energiajuomissa on kofeiinia (Rooibos-tee on hyvä vaihtoehto)
2. Lohi ja silakka mielellään 1 krt/kk ja kirjolohi parempi kuin merilohi
3. Lakritsi max 50g (nostaa verenpainetta)
4. Salmiakki (nostaa verenpainetta)
5. Pellavansiemenet (kadmiumia)
6.
7.
8.
 
Olin eilen ulkona iltaa kavereiden kanssa ja join mehuja kautta linjan. Kukaan ei kysynyt mitään, vaikka kaikki tietävät että ollaan oltu hoidoissa. Ehkä he olivat kohteliaita, tai eivät halunneet kysellä, jos juomattomuus ei liittyisikään raskauteen. Itselle tuli kuitenkin vähän huono fiilis, kun ei haluaisi salailla, etenkin kun porukassa on muitakin lapsettomuudesta kärsiviä. En vain vielä halua kertoa, jos ei huomenna ultrassa olekaan pikkuista, niin en jaksa kaikkia informoida, että nyt kävi näin. Yritän vielä vähän välttää sitä kaikken jyrkintä vuoristorataa tunteiden kanssa.
 
Tinka: Tuoremehuista! Kannattaa kattoo A-vitamiini määrät! Viime raskaudessa en muuta pystynyt juomaan kuin olisikohan juuri ollut vital 10 hedelmää ja sit jossain vaiheessa huomasinkin et siinäolivaroitus teksti et ei alle 3v. ja siinä oli hirmuinen määrä a-vitamiinia!

Mulla jatkuu kaikki lääkkeet rv 8 saakka ja sit siitä kahden viikon ajan varovasti purataan pois! Eli vasta rv10 olen ilma lugeja,prednisolonia ja zumenonia. Sitä odotellessa!!!

Mä kans ihmettelin tota majoneesia!? Kai sitä saa syödä? Viime raskaudessa ainakin vetelin.. Olenko muuten ainoa, jolla on jo lapsi?

Paiju: Raejuustoa saa syödä! Hyvä että vuoto on lakannut :)
 
Hei,

Taidan liittyä mukaan porukkaan, vaikka ihan kauheasti pelkäänkin. Pelkään jopa sitä, että kun liityn kirjoittelemaan asiasta, niin se tuo huonoa onnea.

Meillä on taustalla kaksi vuotta lapsettomuutta ja kaksi tuulimunaraskautta. Toinen tuulimuna tuli luomuna heti ekalla yrityskerralla, jolloin tietysti luultiin, että lasten tekeminen käy meiltä helposti. Todella väärin luultiin. Vuoteen ei tapahtunut mitään ja inssien kautta mentiin ivf-hoitoihin joista eka ivf toi taas tuulimunan. Nyt ollaan käyty läpi 2. ivf, joka meni alusta asti niin huonosti kuin vain voi. 14 munasolua saatiin mutta vain kaksi oli jokseenkin siirtokelpoisia ja molemmat siirrettiin. Lääkäri oli aika suora ja sanoi, että soluissa on jokin pahasti pielessä. Kaikkien yllätykseksi kuitenkin alkoi raskaus.

Heti ekana testin jälkeisienä päivän mulla oli niin kovat kivut, että lääkäri epäili menneen kesken ja sen mukaan vähän elettiin. Suuri suru tuli taas. Ultraan pääsin kuitenkin varmistamaan tilannetta ja rv 6+1 löydettiin kaksi sykettä! Molemmat siis oli tarttunt kiinni. Tilannetta tarkastettiin rv 7+1 ja edelleen molemmat mukana, mutta toinen paljon pienempi toista. Lääkäri epäili, että toinen menee kesken. Menin rv 8+6 yksityiselle ja molemmat edelleen mukana vastaten 8+6 ja 8+4. Pienempi oli siis kirinyt. Kaikki oli ok ja olin luottavainen tasan sen illan ja sen jälkeen taas panikoin ihan normaalisti.

Tänään rv 9+5 ja ensi torstaina ultrataan taas. Pelottaa niin, että en nuku öitä ja stressaan aivan jatkuvasti. Mitään oireita minulla ei ole koko aikana ollut, mikä on tietysti lisännyt huolta. Lääkärin mukaan oireettomuus kaksoisraskaudessa on harvinaista mutta ei epänormaalia. Välillä olen heräillyt vessaan yöllä, mutta en enää parina viime yönä ja se saa minut taas ajattelemaan pahinta. Selkääkin särkee edelleen välillä, inulla on särkenyt läpi koko raskauden. En tiedä helpottaako tämä pelko missään vaiheessa, jos raskaus jatkuu. Torstai pelottaa niin kauheasti, että välillä itkeskelen pelkästään sitä ajatusta, mitä surua se päivä voi tuoda tullessaan.

Tässä siis pitkästi taustoista. Anteeksi, että en nyt kirjoittele muuta, mutta on helpompi ensin suoltaa oma tausta ja sitten keskittyä muiden tilanteisiin. Toivon kovasti, että me kaikki saisimme oman lapsemme syliin vuorollamme.
 
Tytti tervetuloa! Huh, aikamoiset viikot sulla ollut!! Ihan ymmärrettävää, että kerrot omista jutuistasi! Tosi hienoa, että on molemmat kyydissä, ja toivottavasti vähän helpottaa stressikin jatkossa, näin olen ymmärtänyt. Tsemppiä!

Riksu kiitos, raejuustoa :) . Mulla ei ole lapsia, vielä..
 
Tytti82 tervetuloa :flower: ja onnittelut kahdesta pienestä :heart: :heart: On kyllä sulla ollut hermoja repivää :hug: Toivottavasti sun stressi helpottaa mahdollisimman pian ja pääsisit nauttimaan raskaudesta. Minulle myös siirrettiin 2 alkiota. En vielä tiedä ovatko molemmat tarranneet kiinni, mitään ei ole tullut pois. Tiistaina eka ultra ja jännittää ihan hirmuisesti!

Riksu82 Ei ole mullakaan vielä lapsia...

En osaa vielä lisätä tuohon kiellettyjen listaan mitään.

on: väsymys jatkuu. Tuntuu, että voisin nukkua ja lepäillä vaan koko ajan. Etovaa oloa on jonkin verran, mutta ei niin pahaa, kuin eilen. Mitenhän jaksan huomisen pitemmän työpäivän :/ Mutta ei saa valittaa, hyvä kun on oireita. Jospa siellä masussa jotain tapahtuis...
 
Heippa!
Tervetuloa Tytti, ja kovasti voimia jaksamiseen. Minuakin huoletta tuo oireettomuus, tai aluksi oli oireita mut tuntuu kadonneen taivaan tuuliin. Kaksi km:ää takana lähiaikoina laittaa pelkäämään.
Mitenköhän se Oivikin vuoto, toivottavasti on loppunut tai ainakin vähentynyt!
Tuon majoneesin otin oman lääkärin listalta ja koska lääkäri Riikasta ni voi olla niillä erilaiset suositukset. Perustuu kai ehkä siihen, että pilaantuu niin nopeasti ja itse en ole kyllä syönyt esim. hampurilaisissa. Mulla on lapsia aiemmin, luomuja tosin.

Teekuppi 5+2
 
Tytti82 tervetuloa ja onnittelut kahdesta sykkivästä sydämestä :heart: :heart:

Meilläkin oli kahden alkion siirto, mutta mulla on semmonen tunne, että yksi siellä vaan olisi tarrannut kiinni. Etoo, etoo.. Ahdistaa jo tuleva pitkä työputki. Onneksi saan vielä levätä pari päivää ennen sitä. Ja ultrakin on sitten sen työputken keskellä, toivottavasti antaisi motivaatiota jatkaa, eikä toisi suru-uutisia.

Pikkuperho 6+2 :heart:
 
Tervetuloa Tytti ja kaikki muutkin uudet :flower:
Mä oon tarkoituksella viettänyt hieman hiljaiseloa, kun tuntuu, että pää hajoo tän murehtimisen kanssa. Täällä on onneksi ollut ihania ultra-kuulumisia! Niin huippua!!!
Onnea Nemi tiistain ultraan, mä tuun sitten keskiviikkona perässä...
Ja hieno juttu Paiju, että vuoto on loppunut. Mä olisin varmaan hajonnu ajatuksiini sun asemassa... Hienosti oot pysyny positiivisena, nostan hattua.
Noihin ruokajuttuihin: Mä oon syönyt pastöroidusta maidosta tehtyä fetaa ja tuorejuustoa (Valion Viola). Ja myös kuumennettua sinihomejuustoa. Tää on kuulemma ihan ok. Neuvolan tätin mukaan (soitin) muutenkin suurilla meijereillä on niin tiukka valvonta listerian suhteen, että käytännössä riski on olematon. Sen sijaan pieniä tuottajia tulisi välttää. Musta tää menee ihan järkeen.
(.) Mä oon nyt viikon voinu todella pahoin. Oksennukselta on vältytty, mutta vaivoin. Töissä olo on ihan tuskaa, koska mun pahoinvointi on mallia 24/7...
Tsemppiä!
 
Riksu Sinulla jatkuvat lääkkeet toissaan aika pitkään. Minullahan oli luomukiertoon pas ja luget lopetettiin silloin plussa päivänä. En vain voi olla miettimättä, että olisinko säästynyt tältä vuodolta, jos olisi tehty lääkkeellinen pas tai olisi jatkettu edes niitä lugeja. Majoneessit jotka ovat tehty pastoroiduista kanamunista on varmaan ihan ok, mutta entä sitten ne jotka on tehty esim. paikanpäällä tureista kanamuinista?

Tytti Onnea kahden pienen johdosta :heart: :heart: . Tervetuloa mukaan. Kyllä on tosi rankka ja pelottava alku sinulla, kovasti jaksamista se on niin raastavaa pelätä kokoajan :( .

Teekuppi jaksamista oireiden loppumisen kanssa :hug: . Minulla vuoto jatkuu, mutta tänään tähän asti on ollut pienepää kuin eilen, mutta ei siis loppu ja tänään tuli vähän kipujakin alavatsaan ja selkään, loppuivat, kun mennin pikälleni sänkyyn noin tunniks. Tavalliset oireet minulta puuttuvat ( ei pahoinvointia, rintojen aristusta ). Ihme on, jos tämä päättyy hyvin.

Nemi Jaksuja huomenna töihin.

Pikkuperho lepäile ja kerää voimia vapaailla.

Paiju huomiselle toivotan sinulle ihania ultranäkymiä :heart:

Verna tsemppiä pahoinvoinnin kanssa elämiseen.

Oivikki ja Suoma
 
Heippa!
Minä olen kyllä kanssa monta kertaa miettinyt noittein lääkkeiden kanssa kun on niin eri käytäntöjä. Myös mulla luget jatkuu varmaan vaikka kuinka pitkään, samoin muut lääkkeet. Jos siis tää raskaus jatkuu. Ja sitte ku lääkkeet lopetetllaan niin kuulemma varovasti vähitellen eikä kaikkee hups vaan kerralla.
Yritä Oivikki jaksella vuodon kanssa, koska sulla se seuraava ultra?
Nemille ja Vernalle onnea ultriin, ihanaa kun pääsette epätietoiduudesta!
 
Tervetuloa mukaan Tytti! Ei kuulosta helpolta tuo teidän alku, mutta toivottavasti teidän "pelottelut" on nyt takana päin.

Kiitos tuoremehuinfosta Riksu! Enpä olisi tuota tajunnut. Luin kyljestä ja tosiaan A-vitamiinia on ja kielletty alle 3-v. Kaksi litraa olen sitä lipitellyt mutta täytyy poistaa se nyt ostoslistalta. Meille olisi tulossa nyt ensimmäinen lapsi. Mä kerroin tosiaan töissä että lapsi on tulossa ja sanoin myös että jännitän keskenmenoa, joten toivon että osaavat sitten suhtautua hienotunteisesti jos niin käy.

Pikkuperhoja Riksu: Majoneesit joissa on raakaa kananmunaa ovat kiellettyjä, mutta jos kananmuna on pastöroitu niin saa syödä.

Nemi: Mulla on muuten lievää etovaa oloa aina iltapäivisin ja väsymys jatkuu myös.

Oivikille jaksamista vuodon kanssa! Inhottavaa kun vuoto ei tajua lopettaa!!!

Taas ruokajuttuja: Söin pirkan vihreää pestoa hyvällä ruokahalulla viime viikolla ja katsoin ettei siinä ole mitään kiellettyä. Tällä viikolla teki teki mieli taas pestoa, mutta olinkin S-kaupassa ja ostin rainbow genova pestoa. Huomasin tänään että siinä on sitten kahta eri juustoa enkä saanut netistä selvää että mihin ne luokitellaan. Taas voi sanoa että meni jo mutta enpä osta enää sen merkkistä. Löysin tuota googlettamalla hyvät englanninkieliset juustosivut eli käykää lukaisemassa:http://www.norbitoncheese.co.uk/stock/Stock.aspx?LinkID=4&SubLinkID=69

Huomenna poksuu 7+0 ja tiistain ultra jännittää. Mietin vaan että kyllä maailma hajoaa jos siellä ei pomppivaa sydäntä näkyisi. Sitten soimaan itseäni turhasta murehtimisesta.
 
Verna: Olen kuullut myös että isojen meijereiden tuorejuustoja saisi syödä ja tosiaan kuumennettuna myös homejuusto on ihan ok. Ongelmia mulle tuottaa se että ulkona syödessä ei tosiaan tiedä miten on valmistettu ja mistä peräisin.

Mietin, että jotkut voisivat pitää meitä hysteerisinä (ja sitähän me ollaankin :LOL: ), mutta mä en ainakaan halua ottaa mitään riskejä että itse möhlisin jotain ja olisin elokuussa piikittämässä puregonia taas.
 

ja vielä:
Uusissa suosituksissa todetaan, että maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 grammaa viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 grammaa. Mikäli maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa.
 

Yhteistyössä