Perheen ja työn yhteensovittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ninni

Jäsen
04.12.2003
407
0
16
Miten teillä onnistuu? Käytkö töissä vai oletko kotona? Montako lasta ja minkäikäisiä? Jos olet töissä, joudutko tekemään pitkää päivää, ylitöitä, opiskella tai matkustaa? Miten jaksatte hoitaa kotityöt ja miten hoituu puolison kanssa yhteinen aika?

Töissä olen ja kaksi lasta 3 ja 6v. Työaika on liukuva7.30-8.30 ja siitä sitten 8h. Ollaan järjestetty niin että mies lähtee töihin yleensä seitsemäksi (hänellä myös liukuma ja minä puoli ysiksi) minä vien ja hän hakee hoidosta niin lapsille jää vähän lyhyempi hoitoaika.

Kotityöt tehdään yhdessä, viikolla vain pakolliset ja viikonloppuna sitten enemmän tosin nyt meillä on vuoden päivät käynyt joka viikko siivooja kotona (toi verovähennys oikeus tekee siitä ihan kohtuuhintaista) eli vähän helpottaa isompia juttuja. onhan sitä lapsiperheessä aina jotain siivottavaa joillei muuta niin pyykinpesua. Tosin vaatetta on molemmilla sen verran että viikolla ei välttämättä tarvitse pestä ollenkaan.

Lapset menee 20-20.30 nukkumaan joten silloin jää iltaisin kahdenkeskistä aikaa ja onneksi molempien vanhemmat asuu lähellä joten ottavat mielellään silloin tällöin joko yökylään tai muutamaksi tunniksi. Ei kyllä raski kauheen usein antaa :)

Meistä ei kumpikaan joudu työnpuolesta matkustamaan kuin satunnaisesti joten se ei ole ongelma jompi kumpi on aina silloin kotona. Alkuun oli aika rankkaa mutta kyllä siihen tottuu ja osaa "aikatauluttaa" hommat paremmin.

Alku oli hankalaa, mutta organisoimalla saa kaiken sovitettua itseä tyydyttävällä tavalla. Perheeseeni kuuluu lisäkseni mies ja lapsi. Olen ollut hoitovapaan jälkeen nyt reilun vuoden työelämässä ja lapsi aloitti uransa päiväkodissa. Kotityöt hoidamme yhdessä, periaatteella: kumpi ehtii ensin. Työpäivät ovat mulla kahdeksan tuntisia arkisin plus joitakin iltakoulutuksia kuukaudessa, miehellä päivittäin vaihteleva urakkatyö. Onneksi viikonloput ovat vapaita, ja silloin elämme täyttä lapsilähtöistä perhe-elämää. :hug: Joskus joudumme turvautumaan isoäidin apuun, kun meillä molemmilla on iltapainotteinen työpäivä. :heart:

Töissä molemmat,kaksi lasta(toinen kylläkin jo 17v)
Töiden jälkeen mies joka päivä rakennuksilla ,siivotaan silloin kun likaa on ja se kumpi jaksaa.Kotityöt varmaan pääosin jää mulle toistaiseksi.
Muttei mikään sääntö,mies imuroi pyytämättä kun katsoo tarpeelliseksi jne.
Ei jaksamisessa ole mitään ongelmaa,samaan tapaan jaksaa kuin ennen lasta.
Työpäivä on 8 tuntia(minä 6-14 ja 14-22,mies 7.30-15.30) ja ylitöitä teen minä jos muu aikataulu antaa myöden.Kokouksia on myös muutamia kertoja kuukaudessa minulla.

meillä lapset 11v,6v ja 3,5v.itse olen 3-vuorotyössä.mies lumettomana aikana ma-pe päivötyö,lumien aikana tilanteen mukaan jne.
pienemmät ovat päiväkodissa,isovanhemmat autta,kun tarvitaan.kotitöitä tehdään kumpi kerkiää/jaksaa.joskus mummot siivoilee,lapsen vahtina ollessaan.pyykkiä pestää kahdella koneella!!sitä tulee paljon.leivon pakastimeen pitemmillä vapailla ja teen ruokia.
naapurin eläkeläis pariskunta on sitten varamummola,ihania ovat.

mulla 3-vuorotyö miehellä joustava päivätyö.kaupaskäynti ja siivous kumpi jaksaa. pyykki ja ateriahuolto mun kontolla sekä lasten vaatehankinnat.lastenhoito mies hoitaa melkein enemmän kun mulla aika usen viikonloppu töitä.yhteistä aikaa tosi vähän. viikot menee nopeasti.niin lapset reilui 2 ja 4v. talvilomaa jo odotellaan talvella lähdetään lasketteleen ja mökkeileen ja keväällä kenties etelään. =)

Olen ollut työelämässä nyt vuoden, mutta mies on toistaiseksi koti-isä. :heart: Hän on aina ollut mahtava puoliso eli en ole koskaan joutunut yksin hoitamaan kotia ja lapsia. Nykyään hommat hoituu yhdessä, mutta esim. arki-iltoina olen aikalailla yksin lasten kanssa, kun mies vetäytyy työhuoneeseen etäopiskelemaan. Sen suon hänelle - pitäähän munkin olla lasten kanssa :) . Sitä kahdenkeskistä laatuaikaa vietetään liian harvoin, mutta onneksi kuitenkin silloin tällöin, koska mun vanhemmat ottavat aina välillä trion viikonlopuksi hoiviinsa. Eli ei valittamista. :saint:

minulle ainakin hankalaa. lapset 3 ja 1.5 tarhassa. asun ulkomailla eika taalla tunneta hoitovapaita. lahden toihin 0700 ja palaan hakemaan lapsia 1700 tarhasta. meilla kay siivoja kahdesti tai kolmesti viikossa mutta joka paiva riittaa tekemista. kotitoita ei ehdi viikolla tehda lainkaan kun kaikki aika menee lasten kanssa iltasin.
toiden ja kodin sovittaminen on aika hankalaa kun lapset on nain pienia ja kaipaavat paljon huomiota.
jos kaikki hyvin toukokuussa jaan kaksi viikkoa ennen synnytysta aitiyslomalle ja sen jalkeen kotiaidiksi. saattaa olla taytta rulianssia kolmen pienen mutta ei tamakaan rulianssi helppoa ole.
olkaa onnellisia kun teidan siippanne osallistuu niin ahkerasti kotitoihin. mun mies ei tieda missa imuri sijatsee....on niiin kiireinen toissa etta hermot menee

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 22:04 Ninni kirjoitti:
Miten teillä onnistuu? Käytkö töissä vai oletko kotona? Montako lasta ja minkäikäisiä? Jos olet töissä, joudutko tekemään pitkää päivää, ylitöitä, opiskella tai matkustaa? Miten jaksatte hoitaa kotityöt ja miten hoituu puolison kanssa yhteinen aika?

Nyt kyllä onnistuu ihan mainiosti kun olen kotona, mutta silloin kun olin vielä töissä oli elo välillä aika hulabaloota...
Silloin meillä oli vain yksi lapsi, minä vuorotöissä, samoin mies. Siinä mummot ja mummit olivat korvaamattomia!! Lapsi oli kyllä hoidossa kaupugin hoitopaikassa, mutta vain alle 10 päivää kuukaudessa....hoitopaikkaan yli 5 km matkaa, eli kesäisin kyllä vieminen ja hakeminen onnistui pyörän kanssa talvella ei millään ilveellä. Lapsi tuolloin alle 5 vuotias. Kotitöiden tekeminen jäi aina retuperälle, yleensä isompi siivous tehtiin minun vapaapäiväni ja joskus mies auttoi, joskus ei... yleensä siis ei. Yhteistä aikaa meillä on aina ollut vähän, kun molemmat ovat vuorotyöläisiä ei yhteisiä vapaapäiviä juurikaan ollut....Eli ei kovin ruusuista ollut ainakaan täällä.....

Yhteistyössä