pelkkä puhuminen vai raa'asti vaikka oven eteen asettuminen ja käsivarresta kiinni tarttuminen

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
nyt on sen verta tärkeästä asiasta kyse, että täytyy käydä tarkistamassa meidän lakia. hetki tulen kohta takaisin.

itsekin olen kasvatusalalla siis opiskelija ja meille juurikin on opetettu että fyysinen estäminen on laillista, se on ainoa fyysinen tapa millä saa toimia.
Niin, oletkin vasta opiskelija.
mutta voidaanko meille opettaa (valmistuneet opettajat) aivan totaalisen väärin?
Ainakaan et taida opiskella yliopistossa?
Onko laki ehkä toinen yliopistossa opiskelleilla ja muilla?
Vaikka niinhän se Luokanopen mielestä on muutenkin kasvatusalalla, psykiatrisissa sairaaloissa lapsiin saa koskea, vanhemmat ja koulu ei...
Sanotaan näin, että sinä ja minä emme selvästikään näissä kasvatusasioissa puhu ns. samaa kieltä. En halua kuulostaa elitistiseltä tai ylimieliseltä, mutta en näe hedelmällisenä väittelyä henkilön kanssa, jonka tietopohja kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä on täysin eri tasolla kuin omani.

Ilmaisen tässä ketjussa vain omat näkemykseni. Toiset saattavat ymmärtää mistä puhun, toiset eivät. Jälkimmäisille en jaksa ryhtyä rautalangasta asioita selvittämään. Ottakoot neuvoistani ja näkemyksistäni onkeensa ne, jotka ymmärtävät.
Asioista kiinnostuneena opiskelijana minä nimenomaan toivoisin, että sinä voisit jo valmistuneena ammattilaisena auttaa minua. Minähän aivan viattomasti ihmettelen sitä, että meille on opetettu toisin. Ihmettely on viisauden alku.
Ja sillä ei ole mitään sen kanssa tekemistä, että en ole opiskellut yliopistossa.
 
ajatusvirtaa..
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
No tuossa on nyt ainakin jotain. Ja joo en opiskele yliopistossa vaan ammattikorkeakoulussa. Osaatko sinä luokanopettaja jo valmistuneena ammattilaisena kertoa mistä löydän lain jossa fyysinen estäminen kielletään. Minä en nyt tähän hätään löytänyt enempää, mutta olenhan vasta opiskelija ;).

36 b § (13.6.2003/477)
Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.
Kröh, tuota noin. Osaatko lukea? Tuo laittamasi lakipykälä liittyy voimakeinojen käyttöön kouluympäristössä. Tässä ketjussa puhutaan fyysisten keinojen käytöstä kasvatustarkoituksiin kodeissa, vanhempien ja lasten välillä.
Mun muistaakseni on jokin lakipykälä, jossa estäminen sallitaan jos on esim uhkaavaa käytöstä, tai aihetta epäillä jotain mikä liittyy rikokseen.

Ihan muuten off-topic.
Kuinka moni äiti tai isä uskoo, että jos soittaisi poliisit paikalle estämään lasta lähtemästä kotoa, se löisi vanhemmat rautoihin ja lähettäisi vankileirille Siperiaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
No tuossa on nyt ainakin jotain. Ja joo en opiskele yliopistossa vaan ammattikorkeakoulussa. Osaatko sinä luokanopettaja jo valmistuneena ammattilaisena kertoa mistä löydän lain jossa fyysinen estäminen kielletään. Minä en nyt tähän hätään löytänyt enempää, mutta olenhan vasta opiskelija ;).

36 b § (13.6.2003/477)
Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.
Kröh, tuota noin. Osaatko lukea? Tuo laittamasi lakipykälä liittyy voimakeinojen käyttöön kouluympäristössä. Tässä ketjussa puhutaan fyysisten keinojen käytöstä kasvatustarkoituksiin kodeissa, vanhempien ja lasten välillä.
Osaan lukea, mutta ainakin tuossa yhteydessä siis voimankäyttö on sallittua. Kysyin sinulta neuvoa, mistä löydän sen lain missä kielletään kokonaan fyysinen voimankäyttö?
 
kolme jo nuorta aikuista
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen niin pienikokoinen aikuinen, että fyysisesti lakkasin präjäämästä junnulle jo 4 vuotta sitten. Eli mulle tuo fyysinen estäminen ei olisi ollut edes mahdollista, jos junnu olisi päättänyt häipyä ovesta ulos. Onneksi tollasta tilannetta ei ole koskaan edes ollut.
Samoin täällä, olen pieni ja hento. Jos olisin lapsiani meinannut ruumiillisella kurilla kasvattaa, olisin jo ennen murrosikää saanut heittää hanskat tiskiin. Kaikki jo ennen murkkua olleet minua pidempiä ja poikia kaikki yhtä tytärtä lukuunottamatta.
Kuopus 13v vanttera iso poika. Joskus leikillään otamme mittaa fyysisesti, hänhän viskelisi minua 6-0 jos sillä tiellä olisimme.
 
Ei tää luokanope vastaa ku niihin kyssäreihin joissa pystyy pätee. Luultavasti kaikki omat alle kouluikäisiä, helppohan siinä on spekuloida teoriatasolla :whistle:

Taitaa luokanopella keittää ku on ä-lomalla eikä pääse oppilaiden eteen pätemään

:kieh:
 
Ja luokanope oletko koskaan työskennellyt kehitysvammaisten parissa? En ole alan ammattilainen, mutta töissä olen ollut niissä hommissa. Oikeasti, että voin turvata toisten turvallisuuden, on joskus pakko mennä fyysisesti väliin.
 
ajatusvirtaa..
http://www.laki24.fi/riri-pakkokeinot-kiinniottooikeus.html


Tässä ois jotain...
Kodista poistuminen itsessään ei ole rikos, mutta jokainen vanhempi ymmärtää mitä ajan takaa, ettei murkun saa noin vain lähteä omille teilleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Tottakai lapsissa on eroja, esimerkiksi temperamenttien suhteen. En mitään muuta ole väittänytkään. Toiset ovat ns. helpompia kasvatettavia, toisten kanssa pitää nähdä enemmän vaivaa. Tämähän on itsestäänselvää.
Eikö se vanhempi juuri siinä kasvata lastaan temperamentin mukaan kun estää sitä viidettä, haastavinta lastaan fyysisesti lähtemästä ulos ellei muu auta? Ei kai 14-vuotiaan vielä tulekaan olla "valmis" ja kaikkien totella samalla tavalla?
 
kolme jo nuorta aikuista
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen niin pienikokoinen aikuinen, että fyysisesti lakkasin präjäämästä junnulle jo 4 vuotta sitten. Eli mulle tuo fyysinen estäminen ei olisi ollut edes mahdollista, jos junnu olisi päättänyt häipyä ovesta ulos. Onneksi tollasta tilannetta ei ole koskaan edes ollut.
Johtuisikohan siitä, että olet onnistunut kasvattamaan lapsesi oikein? Toisin kuin jotkut palstan äideistä...
Samaa mieltä siispä onnea vaan keittiönoita:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolme jo nuorta aikuista:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen niin pienikokoinen aikuinen, että fyysisesti lakkasin präjäämästä junnulle jo 4 vuotta sitten. Eli mulle tuo fyysinen estäminen ei olisi ollut edes mahdollista, jos junnu olisi päättänyt häipyä ovesta ulos. Onneksi tollasta tilannetta ei ole koskaan edes ollut.
Samoin täällä, olen pieni ja hento. Jos olisin lapsiani meinannut ruumiillisella kurilla kasvattaa, olisin jo ennen murrosikää saanut heittää hanskat tiskiin. Kaikki jo ennen murkkua olleet minua pidempiä ja poikia kaikki yhtä tytärtä lukuunottamatta.
Kuopus 13v vanttera iso poika. Joskus leikillään otamme mittaa fyysisesti, hänhän viskelisi minua 6-0 jos sillä tiellä olisimme.
Voisitko vielä vastata kysymykseeni edelliseltä sivulta. kiitos. =)
 
vieras
Silloin, kun keskustelukumppani ohittaa kaikki perustellut eriävät mielipiteet, olivat sitten vaikkapa toisen oman alan edustajan tai psykologin, mutta toteaa "fiksuksi" vain omaa kantaa tukevat mielipiteet kykenemättä avartamaan omia ajattelutapojaan tai kyseenalaistamaan edes osia siitä, keskustelun jatkaminen ko. henkilön kanssa osoittautuu yleensä turhaksi. Esimerkiksi opiskelijan leimaaminen lukutaidottomaksi tai ammattitaidottomaksi ja haluttomuus kertoa omaa kokemustaan murrosikäisen kasvattamisesta kertoo jo paljon.
 
Tarkoitukseni ei nyt ole olla hyökkäävä. Tämä asia vain sattuu kiinnostamaan minua valtavan paljon, eikä vain siksi että joku päivä olen itsekin kasvattaja vaan myös siksi, että oma vauva kasvaa vatsassa.

Minä toivon, ettei kasvatusalan ammattilaiset ole hyökkääviä tai pidä toista aivan tyhmänä (siitä johtuen, ettei ole opiskellut yliopistossa), jos/kun joku päivä tarvitsen neuvoa omien lasten kasvattamisessa. Meistä kukaan ei ole täydellinen ja joskus voi mennä pahasti pieleen kasvatus niin kuin menee ammattilaisiltakin varmasti. Ja niin kuin luokanopettaja sanoi, sitä varten on ammattilaiset, että heiltä voi kysyä neuvoa.
 
luokanopelle
Vanhempien kunnioitus ja auktroriteetti lapsen silmissä on jotakin, mikä vanhemman on omalla käytöksellään ja toiminnallaan ANSAITTAVA päivittäin.""

Tässäpä se! Lapsi joka ei kunnioita vanhempiaan ei heitä myöskään tottele. Uhmaa rajoja tai hakee niitä ellei vanhemmat ole niitä asettaneet tai pysyneet niissä, ollet johdonmukaisia, ei vain niin millainen päivä itsellä on.
terv. kolme jo nuorta aikuista.
 
Yksi ylitse muiden
Vaikka harmaa olenkin, niin sanonpa kuitenkin mielipiteeni Luokanopesta: taas yksi itsensä muiden yläpuolelle asettava "ammattilainen". Olet sitä mieltä, että oikeassa ovat vain ne, jotka ovat kanssasi samaa mieltä. Hedelmällistä keskustelua ei voi syntyä, jos yksi keskustelijoista on olevinaan ainoa asiantuntija. Täällä olet mielestäni samanarvoinen äiti tai isä kuin muutkin.
 
perheterapeutti
Onneksi ei omien lasteni kohdalla ole tullut eteen noin kaikkiteitävää ammattikasvattajaa kuin luokanope. Meillä kolme murkkua ja ammatiksenikin nuorten kanssa työskentelen. T. perheterapeutti
 
psykologi
Alkuperäinen kirjoittaja luokanopelle:
Vanhempien kunnioitus ja auktroriteetti lapsen silmissä on jotakin, mikä vanhemman on omalla käytöksellään ja toiminnallaan ANSAITTAVA päivittäin.""

Tässäpä se! Lapsi joka ei kunnioita vanhempiaan ei heitä myöskään tottele. Uhmaa rajoja tai hakee niitä ellei vanhemmat ole niitä asettaneet tai pysyneet niissä, ollet johdonmukaisia, ei vain niin millainen päivä itsellä on.
terv. kolme jo nuorta aikuista.
Terve nuori uhmaa rajoja, vaikka hänelle olisi ne aiemmin turvallisesti ja jämäkästi asetettu. Siinä ei ole kyse rajattomuudesta. Jos nuori ei uhmaa millään tavalla vanhempiaan edes murrosiässä, niin hän on selvästi tavanomaista tasaisempi luonne tai sitten rajojen uhmaamiselle ei anneta tilaa lainkaan. Uhmaaminen tai murrosiän kuohunta EI ole merkki aikuisen epäonnistumisesta.
 
kolme jo nuorta aikuista
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Kiitos.

Periaatteessa totta, mutta toimintatavoissa on pyrittävä kypsään ja aikuismaiseen käytökseen. Lapsen/nuoren käytöksen tasolle ei saa vajota.
Minusta taas osoittaa kypsyyttä ja harkintakykyä tyynesti estää kielletty toiminta. Vastaavasti, kuin pöydälle pyrkivä taapero nostetaan hellästi alas ja kielletään... vaikka 100 kertaa peräkkäin.
Noinhan se kasvatus alkaakin, johdonmukaisuudella - pöydälle ei saa kiivetä ja kas kummaa hän oppii sen:)
 
huhheijjakkaa
Alkuperäinen kirjoittaja perheterapeutti:
Onneksi ei omien lasteni kohdalla ole tullut eteen noin kaikkiteitävää ammattikasvattajaa kuin luokanope. Meillä kolme murkkua ja ammatiksenikin nuorten kanssa työskentelen. T. perheterapeutti
Samaa minäkin kiittelen....
Oman lapseni kanssa suksinut kaikki ojat ja allikot, ihan pk-ikäisestä asti,
lapsi täysin normaali, mutta erittäin temperamenttinen ja vaativa.
Luonne ei ole muuttunut miksikään näitten vuosien aikana.
Onnekseni olen saanut ymmärtävät opettajat, ja kaiken mahdollisen tuen.
Olisin muutoin itse tehnyt tästä lapsesta lastensuojeluilmoituksen.

Kaksi muuta lasta ovat erilaisia.
 
Jokainen myöntää, että on oikein pitää pienestä lapsesta kiinni, ettei se juokse tielle. Mutta mikä on se ikä, jolloin ei voi enää koskea vastaavassa tilanteessa? Jos vaikka 10v marssii ulos kello 20 ja haistattaa kun vanhemmat kieltää. Onko hän jo niin iso, että jos puhe ei auta, peli on menetetty, ei kannata enää yrittää mitään?
Jos lapsi vaan marssii ulos, kun vanhempi pyytää juttelemaan vähän ennen lähtöä kysyäkseen mihin menee?
Juu juu, teoriassa niin ei pitäisi käydä, kun vanhemman kunnioituksen pitäisi olla siinä iässä jo selvää, mutta jospa lapsi vaikka päättää ihan periaatteessa kokeilla mitä tapahtuu, jos hän yhtäkkiä lakkaa noudattamasta sääntöjä?
 
Tosiasiahan nyt kuitenkin on se, että kaikki meistä ei valitettavasti voi hankkia itselleen ammattikasvattajan pätevyyttä ennen lasten hankkimista. Uskon kuitenkin, että valtaosa meistä vanhemmista tahollaan tekee parhaansa ja yrittää pyrkiä kokoajan parempaan suuntaan kasvattajan roolissaan.
Mutta joskus voi olla tarpeellista ihan fyysisesti seistä nuoren ja oven välissä ja jopa ilman mitään ylenmääräistä voimaa estää lasta poistumasta kodista. Minusta tuo on mota kertaa parempi vaihtoehto kun se, että vanhempi pyörittelee peukaloitaan ja toteaa tyynesti että enpä mitään voinut tehdä ja sielä se meidän Liisa-Irmeli nyt vetää viinaa ja essoja kavereineen ties missä porukassa.

Jos nyt syystä tai toisesta johtuen perheessä tullaan siihen tilanteeseen että vanhemmat meinaavat jäädä alakynteen nuorelle, niin parempihan se on osoittaa että vanhemmat ottavat, tai ainakin yrittävät ottaa, autoriteetin aseman ja osoittaa että he ovat perheessä viime kädessä se taho joka päättää asioista.
 

Yhteistyössä