Paljonko omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkomennä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakkomennä

Vieras
Kuinka paljon te muut pikkulasten äidit otatte aikaa omiin harrastuksiin tai vietätte aikaa itseksenne tai miehen kanssa kaksin? Ootteko käyneet baareissa tms.? Mä olen joka päivä tunnin vaikka kävelylenkillä, jotta jaksan taas olla kotona. Jos oon enemmän kuin 2 h pois, tulee huono omatunto. Poika on nyt 6 kk, ja odotan aikaa, että päästän miehen kanssa kaksistaan juhlimaan. :)

Meillä on 3 lasta (5½v, 3v ja 1v4kk) ja neljäs syntyy muutaman viikon päästä. Mulla on omaa aikaa sen verran että käyn lenkillä iltaisin eli tunti-puolitoista illassa.

Meillä ei ole ketään sellaista ihmistä tässä lähellä, jolle saisimme lapset hoitoon edes muutamaksi tunniksi että saatais olla miehen kanssa kaksin edes joskus. Vaikka appivanhemmat asuukin tässä lähellä niin he ei ota lapsia hoitoon kun "appiukon hermot ei kestä" -selityksellä ja mun isä kyllä asuu kanssa tässä lähellä mutta ei ota kuin nuo 2 vanhinta hoitoon kun nuorin on vielä vaipoissa ja niitä ei halua vaihdella =) Eli käytännössä aina joku lapsista on meillä kotona eikä kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ole. Toisaalta, en siitä niin kovin surullinen olekaan koska onhan se ollut tiedossa jo lapsia suunniteltaessa että kahdenkeskinen aika on sitten todella vähissä -tai jopa olematonta- joten silleen ei pitäisi valittaa. Ja sitten en minä mitään ravintolaelämää todellakaan edes kaipaa, en ole itse asiassa koskaan ollutkaan mikään juhlija-tyyppi. Minusta olisi kivaa kyllä viettää miehen kanssa aikaa ihan vaikka vain kotona olemalla ja viettämällä kiva ilta siinä. Myöskin olen ajatellut niin että kun lapsia hankkii niin jos on sitten kamala kutka päästä ravintoloihin ym joka viikonloppu (kuten jotkut niin haluaa) niin sitten ei ehkä ole valmis kyllä vielä vanhemmaksi -äidiksi tai isäksi-, koska on kuitenkin osattava ottaa vastuu lapsestakin ja mielestäni joka viikonloppu jos lapsi on hoidossa vain sen takia että vanhemmat pääsee ravintolaan, on aika sairasta (en tarkoita siis tällä sinua!!!). Mutta ihanaa, että jotkut saa kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa, se on hyvää vaihtelua arkeen ja piristää parisuhdetta aivan varmasti sekä antaa myös puhkia arkeen.

Joo, ei mulla ole tarvetta joka viikonloppu käydä ravintoloissa, mutta oishan se kiva vaikka kerran kuussa käydä kavereiden kanssa tanssimassa tai miehen kanssa istumassa jossakin. Tähän mennessä olen ollut kaksi kertaa neljään asti aamulla pois, kun mun vanhemmat on tulleet hoitamaan poikaa. Näitä palstoja lukiessa tuntuu, että monet eivät liiku juuri lainkaan ilman lasta/lapsia, ja mietin vaan, että kuinka sellaista jaksaa?

Sepä se on monen "ongelma" ettei lapselle/lapsille ole yksinkertaisesti hoitajaa. Mekin asutaan pienellä paikkakunnalla joten esim MLL:n kautta täällä ei ole hoitajatoimintaa josta saisi joskus edes hoitajan.

Ihmeellisesti sitä vaan jaksaa näiden lasten kanssa, vaikkei sitä omaa aikaa olekaan. Ehkä siihen on jo tottunutkin... Mutta tottakai oman mielenterveyden kannalta olisi kivaa jos olisi sosiaalisia suhteita muuallekin kuin vain lapsiin!

Ihanaa kuulla että te pääsette edes joskus tuulettumaan -nauttikaa yhteisistä ajoista-! :hug:

En niin hirveesti tarvitse omaa aikaa.Jos haluun mennä yksin tai jonku kaverin kanssa niin jätän lapset miehelle ja lähden shoppailemaan,syömään tai leffaan.
Ei olla käyty 4v7kk aikana ku kerran baarissa.Ei oo meidän juttu.Käydään
kaks kertaa vuodessa Naantalin kylpylässä 2 yötä kerralla.Siellä on ihana rentoutua ja olla kahdestaan.Anoppi ja mun äiti kyllä ottais lapset mielellään ku kyselee välillä että voi hän ottaa lapset jos halutaan mennä johonki tai tehdä jotain kahdestaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 23:51 pakkomennä kirjoitti:
Joo, ei mulla ole tarvetta joka viikonloppu käydä ravintoloissa, mutta oishan se kiva vaikka kerran kuussa käydä kavereiden kanssa tanssimassa tai miehen kanssa istumassa jossakin. Tähän mennessä olen ollut kaksi kertaa neljään asti aamulla pois, kun mun vanhemmat on tulleet hoitamaan poikaa. Näitä palstoja lukiessa tuntuu, että monet eivät liiku juuri lainkaan ilman lasta/lapsia, ja mietin vaan, että kuinka sellaista jaksaa?

Ei sitä aina jaksakaan. Minä oon nyt ollu kohta 9kk pääsääntösesti kotona lapsen kans. Kerran oon synttärit käyny juhlimassa ja oon tässä miettiny et ois kiva joku harrastus hankkia et sais pikkasen välillä omaa aikaa. Mutta mies on koulussa, ja musiikkipuolella joten hällä menee niin paljon aikaa reenatessa ja keikkojakin on bvähän tehtävä et rahat riittää joten sitä aikaa ei oikein löydy. Ja tyttö ei vielä hoitoon suostu. Mut koitan jaksaa sillä ajatuksella että tämä on pieni aika elämästä. Välillä vain tuntuu et seinä kaatuu ja omaa rauhaa hieman kaipais...

Poika reilu seitsemän kuukautta
Käyn kahtena iltana viikossa 3h kielikursssilla ja jos joskus tekee mieli baariin kavereiden kanssa niin menen ja mies pitää kyllä huolta vaavista, ja samoin mies menee välillä ja minä pidän huolta (kerran viikossa parissa?)

Yleensä kyllä enemmän mennään yhdessä vaikka kavereille kylään iltasella että vaavin voi ottaa mukaan ja jos väsyy niin pistää nukkumaan.

Mutta mielestäni on tärkeää että jokaisella on riittävä määrä "omaakin" aikaa ja lähteä vähäksi aikaa tekemään jotain muuta kun olla kotona ja samaa kun joka päivä... vaikka minä nautikin kotiäitiydestä suunnattomasti.

Ja etäopiskelen, joka on todella mieltä virkistävää, suosittelen :)

mun mielestä myös oma aika on tärkeetä että jaksaa. meillä kyllä hyvin asiat kun molemmat mummit asuu lähellä niin saadaan poika hoitoon helpolla. itse käyn 2kertaa viikossa pelaamassa salibandya jolloin isä on pojan kanssa kotona (poika 3kk). on jopa ihana käydä yksin kaupassa kun isä on pojan kanssa...

kolme kertaa viikossa käyn salilla, kahtena kertana niistä poika on mukana lapsiparkissa. Pari kolme kertaa kuussa käyn baarissa tanssimassa kavereiden kanssa, ilman alkoholia.

Meillä kyllä oma aika järjestyy, jos sitä haluaa.. Mä oon joka toinen viikko aamussa ja joka toinen illassa.. Aamuviikolla käyn muutaman kerran salilla ja isi on pojan kans.. Sit ku isi haluaa harrastaa niin mä oon pojan kans.. Välillä myös mummu kattoo poikaa.. Meillä asuu 2mummua samalla paikkakunnalla ja 1mummu n.60km päässä.. Yleensä ollaan saatu yöhoitoonkin jos on haluttu mennä vaikka viihteelle, mut harvoinpa tulee käytyä eikä harmita kyllä yhtään! Vauvakuume on niin kova et sitä antas mitä vaan kun sen sais!! Jos vauva meille suodaan, niin kyllä pysytään varmasti kotona... Mitä ny tietty sukuloidaan!!!! Baarielämä sais jäädä kokonaan.. Meillä on poika 2v3kk :heart:

Meillä 4 kk.tyttö ja pääsen hyvin lenkille,jumpalle,ulos ym.kun mies vuorotöis ja useimmiten töissä klo 18-02 ja mummu ja kummit asuu lähel ja halukkaita hoitamaan =) Kummasti jaksaa arkea paremmin,kun hoitaa itseänsäkin :heart:

"Omaa aikaa" viettelen jumpassa,ystävien luona ja esim shoppaillessa käyden.Ihan mukavasti iltaisin ja vkl saan tehtyä omia juttuja,mies kyllä katsoo poikaa senajan mielellään:)Kaksin vietettyä aikaa ei pahemmin ole:et iltaisin sitten kun poju mennyt nukkumaan ja ennenkuin mies kans tutimaan...eli aika vähän kuitenkaan.Poju ei vielä ole ollut pieniä hoitokeikkoja lukuunottamatta pahemmin vierailla hoidossa(ikää1,7v),yökylässä tai muuten,sukulaisetkin asuvat niin kaukana.Pitäisi kai toteuttaa tässä pikkuhiljaa...

Jokaiselle se "oma-aika" on tärkeä henkireikä ja kandaa tosiaan huolehtia itsestään ja toisistaankin että jaksaa sit olla niiden mussukoiden kanssa:)

Mitä on "oma-aika"??? Mä olen aina jonkun seura neiti... Jos lapset on mummulassa mä istun isännän seurana. Harrastuksista ei kannata sille miehelle edes puhua. Mä en niitä tarvii. Onhan mulla täällä kotona tekemistä (pyykkäys, siivous ym..), ei siihen muuta tarvita.. \|O

Mulla ei ole paljoa omaa aikaa...2 alle 3-vuotiasta lasta, mies illat töissä...Olen oikeastaan 24h/vrk lasten kanssa, joskus tooooosi harvoin käydään leffassa n. 1kerta/vuosi ja viihteellä myös harvoin...ystäviä meillä käy paljon, mutta lapset ovat silloinkin täällä...kaipaisin omaa aikaa tai jonkun harrastuksen, mutta en ole vielä keksinyt mikä se voisi olla...Miehen kanssa ei ole yhteistä aikaa juuri koskaan..no viikonloppuisin kun lapset ovat menneet nukkumaan...Välillä olen todella uupunut, mutta sitten jotkut pienet arjen asiat ilahduttavat ja saavat taas jaksamaan =) Voimia ja iloa arkeen kaikille kotiäideille :heart:

meillä kaks lasta. ollaan molemmat kotona joten omaa aikaa saan :) käyn 5x viikos nyrkkeilys ja mies on lasten kans. yhteistä aikaakin joskus saadaan kun lapset mummolas. kapakas käydään harvoin ,eikä niin kiinnostakkaan.

Meillä taas neiti (kohta 2,5) saattaa mennä vasta iskän jälkeen nukkuun joten se meidän oma aika menee siinä. Itse kävin ratsastelemassa noin pari vuotta kerran viikossa ennen kun aloin vartoon toista ja nyt otan sen oman "luppo" ajan yöllä kun kaikki nukkuu (virkkaan, kudon tai millon mikin on kesken) jos en oo ihan poikki.

Minun oma aika rajoittuu siihen että käyn kaheksan tuntia töissä palloilemassa, mutta minä kyllä nautinkin työnteosta. Olen luonteeltani sen verran sosiaalinen että kaipaan työtä, menin töihin kun poika oli 9 kuukautta vanha ja kaikinpuolin kaikki on mennyt hienosti poika viihtyy hoidossa ja sitten kun minä teen iltaa niin poika on isin kanssa. viikonloput onkin sitten mukava olla perheen kanssa kotona tai käydä jossain kylättelemässä. Moni on kauhistellut valintaani kovaan ääneen kun en jäänyt hoitovapaalle, kun eihän minulla ole edes vakkari paikkaa minne mennä mutta kun satuin samaan määräaikaisen työn niin päätinpä sitten ottaa sen vastaan kun näillä kulmilla työtä ei niin vaan saa...ovat tosiaan kiven alla. Erään ystäväni mielestä olen kovin itsekeskeinen kun en hoida lasta kotona mutta eikös asia ole niin että jokainen tekee omat ratkaisut ja ne on varmasti juuri itselle parhaita ratkaisuja..Ei meidän kaikkien tarvitse olla ns. pullantuoksuisia äitejä. Mutta kunnioitan minä sellaisia äitejä jotka lapsensa hoitaavat kotna aiva yhtä lailla kun töissä käyviäkin äitejä. ME äidit ollaan hyviä sellaisina kkun me ollaan...Meni vähän asian vierestä mutta tällainen on minun oma-aikani.

joka päivä,ku mies tulee töistä,pääsen minä lenkille...
joskus sisko tulee hoitaan lapsia jos halutaan miehen kanssa kahden johonki... useasti se itse pyytää"saako lapset tulla meille yöksi?"...
ja tottakai ne saa...=) kauppareissut teen monesti illalla yksin... harvoin pääsen viikonloppuna esim.shoppaileen..sekin olis kivaa välillä..käyn kyllä lasten kans päivällä kävelyllä,niin siinäki piristyy kummasti vaikkei yksin ookkaa!! mut ehottomasti ku mies tulee töistä niin sit äkkii vain iltalenkille.... kaikki miehet ei töiden jälkeen jaksa hoitaa lapsia mut onneksi mun mies jaksaa... =)